L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
+3
Jurgen
Papylu²
acpfr
7 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
La ligne 18 est une voie ferrée désaffectée entre Winterslag (B) et Eindhoven (NL).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_18_Winterslag_-_Eindhoven
Entre le Mercuriuslaan et la Wagemanskeel, les rails n'ont pas été enlevé. Ce n'est qu'après le pont que la voie verte a son point de départ (point-noeud 79).
Réportage photo de cette partie:
http://www.xerbutri.nl/verdwenen/info.php?geef=L18_1&lang=109
Le reste de l'ancien chemin de fer est transformé en voie verte jusqu'à Achel (point-noeud 218), pas très loin de la frontière.
Carte éditée par Luc:
http://maps.google.be/maps/ms?msid=217448095373517574095.00047628c9a96730be59d&msa=0&ll=51.012459,5.511703&spn=0.249265,0.676346
Réportage photo:
http://www.xerbutri.nl/verdwenen/info.php?geef=L18_2&lang=109
A Zonhoven:
A Achel:
http://cheminsdurail.ligne54.be/18HouthalenEindhoven.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_18_Winterslag_-_Eindhoven
Entre le Mercuriuslaan et la Wagemanskeel, les rails n'ont pas été enlevé. Ce n'est qu'après le pont que la voie verte a son point de départ (point-noeud 79).
Réportage photo de cette partie:
http://www.xerbutri.nl/verdwenen/info.php?geef=L18_1&lang=109
Le reste de l'ancien chemin de fer est transformé en voie verte jusqu'à Achel (point-noeud 218), pas très loin de la frontière.
Carte éditée par Luc:
http://maps.google.be/maps/ms?msid=217448095373517574095.00047628c9a96730be59d&msa=0&ll=51.012459,5.511703&spn=0.249265,0.676346
Réportage photo:
http://www.xerbutri.nl/verdwenen/info.php?geef=L18_2&lang=109
A Zonhoven:
A Achel:
http://cheminsdurail.ligne54.be/18HouthalenEindhoven.html
Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan 2012 - 23:23, édité 1 fois
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Hier, j'ai oublié de mentionner que l'existance de cette voie verte pourrait être menacé. Depuis quelques années, on envisage la réactivation de la ligne (ou au moins une partie importante, en particulier de Zonhoven à Neerpelt).
En effet, le plan consiste à développer en Limbourg un réseau de tram interurbain consistant de trois branches principales. De Hasselt à Maastricht; de Hasselt à Maasmechelen et ensuite une troisième entre Hasselt et Neerpelt. Une partie de l'ancienne ligne 18 serait intégrée en cette ligne tramway nr. 3.
http://www.delijn.be/images/Spartacus_procedure_info_3_tcm7-8840.pdf
En effet, le plan consiste à développer en Limbourg un réseau de tram interurbain consistant de trois branches principales. De Hasselt à Maastricht; de Hasselt à Maasmechelen et ensuite une troisième entre Hasselt et Neerpelt. Une partie de l'ancienne ligne 18 serait intégrée en cette ligne tramway nr. 3.
http://www.delijn.be/images/Spartacus_procedure_info_3_tcm7-8840.pdf
éclairage
Fietspad krijgt slimme straatverlichting
zaterdag 08 december 2012
ACHEL - Het fietspad over de oude spoorbedding in Achel heeft unieke straatverlichting gekregen. De lampen branden feller wanneer een fietser komt aangereden.
Het stadsbestuur van Hamont-Achel zoekt al enkele jaren naar oplossing in verlichting langs het toeristische fietspad in Achel. ‘Het fietspad wordt veel gebruikt door de schoolgaande jeugd, maar ook voor woon-werkverkeer naar de ambachtszone vlakbij', zegt burgemeester Theo Schuurmans (CD&V).
Het fietspad voorzien van de gewone straatverlichting zo weinig efficiënt zijn, te veel energie kosten en zo te duur zijn. Het stadsbestuur klopte daarom aan bij Infrax. Ze vonden in Philips een partner om de LumiMotion, de nieuwe LED-straatverlichting, te plaatsen.
De verlichting brandt standaard op tien procent. ‘Een bewegingsensor detecteert fietsers en wandelaars en zo ‘weet' de straatverlichting automatisch dat er meer of minder licht nodig is', legt Roeven Cuypers van Philips uit. ‘Het fietspad is zo de hele nacht verlicht, maar in een lage energiezuinige stand. Dit zorgt voor een enorme energiebesparing, maar toch voor een groter veiligheidsgevoel. Er kan tot tachtig procent energie bespaard worden.'
Infrax zoekt uit hoe deze nieuwe techniek verder toegepast kan worden in de straatverlichting. Infrax wil zo pionier zijn in het toepassen van energiezuinige straatverlichting met LED-lampen.'
Het stadsbestuur van Hamont-Achel is blij met de oplossing. Voorlopig is er verlichting geplaatst tot aan de grens met Neerpelt. ‘We willen voorlopig geen beslissing treffen in de ene of andere zin, maar even de resultaten van het proefproject in Achel afwachten en evalueren', zegt burgemeester Raf Drieskens (CD&V) van Neerpelt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121207_00395330
http://www.hbvl.be/limburg/hamont-achel/extern-uniek-verlicht-fietspad-in-hamont-achel.aspx
Concernant l'éclairage LED:
http://www.infrax.be/nl/over-infrax/nieuws/2012/20121206-verlicht-fietspad-hamont-achel
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Bonjour,
Dans le cadre du plan "spartacus" de De lijn, la ligne 18 Hasselt-Houthalen-Neerpelt pourrait être réutilisée par desserte en train ou en tram. Une étude a été réalisée et la réactivation de la ligne 18 est plus intéressante que de créer une ligne de tram. La SNCB doit décider si elle opte pour la réouverture de la ligne. Si c'est la réactivation de ligne 18 qui est choisie il y a deux options :
- réouverture intégrale de ligne aujourd'hui convertie en piste cyclable
-création d'un nouveau tracé entre Helchteren et Neerpelt le long de la liaison routière
La réouverture de la ligne pourrait également bénéficier au trafic marchandises, pour cela il faudrait rouvrir la ligne entre Genk-Marchandises et Houthalen. Si la SNCB n'opte pas pour la réouverture de la ligne ce sera un tram-train qui sera choisi.
Source : En Lignes de Août 2013/Op de Baan van Augustus 2013
Dans le cadre du plan "spartacus" de De lijn, la ligne 18 Hasselt-Houthalen-Neerpelt pourrait être réutilisée par desserte en train ou en tram. Une étude a été réalisée et la réactivation de la ligne 18 est plus intéressante que de créer une ligne de tram. La SNCB doit décider si elle opte pour la réouverture de la ligne. Si c'est la réactivation de ligne 18 qui est choisie il y a deux options :
- réouverture intégrale de ligne aujourd'hui convertie en piste cyclable
-création d'un nouveau tracé entre Helchteren et Neerpelt le long de la liaison routière
La réouverture de la ligne pourrait également bénéficier au trafic marchandises, pour cela il faudrait rouvrir la ligne entre Genk-Marchandises et Houthalen. Si la SNCB n'opte pas pour la réouverture de la ligne ce sera un tram-train qui sera choisi.
Source : En Lignes de Août 2013/Op de Baan van Augustus 2013
acpfr- Messages : 200
Date d'inscription : 03/08/2011
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Quelqu'un as t'il déjà vu en Belgique la réouverture d'une ligne qui avait été abandonnée des années plus tôt ?
A ma connaissance non mais je peux me tromper, donc je n'y crois pas trop.
Ceci dit je l'ai déjà vu en France avec la ligne Denain - Valenciennes - Condé-sur-L'Escaut, en partie sur une ancienne voie en partie en site propre.
A ma connaissance non mais je peux me tromper, donc je n'y crois pas trop.
Ceci dit je l'ai déjà vu en France avec la ligne Denain - Valenciennes - Condé-sur-L'Escaut, en partie sur une ancienne voie en partie en site propre.
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
A Gouvy une petit partie de la ligne 163 pour une ligne industrielle.
Aussi la ligne 147 est partiellement réouverte entre Fleurus et Auvelais. Elle était renouvellé et elektrificé entre 1997 et 2001.
La ligne 29 est aussi prévu pour un réouvert, mais quand? Maintenant c'est prévu pour 2020-2030 et ce n'est pas prioritaire.
Pendant ce temps, à Ramsel, on est en train de construire un nouveau quartier où se trouvait autrefois la gare.
Aussi la ligne 147 est partiellement réouverte entre Fleurus et Auvelais. Elle était renouvellé et elektrificé entre 1997 et 2001.
La ligne 29 est aussi prévu pour un réouvert, mais quand? Maintenant c'est prévu pour 2020-2030 et ce n'est pas prioritaire.
Pendant ce temps, à Ramsel, on est en train de construire un nouveau quartier où se trouvait autrefois la gare.
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
des pensées irréalistes
Tenant compte de la situation économique actuelle, le défi budgétaire auquel le gouvernement flamand doit faire face ainsi que la manque de rentabilité formulé dans quelques études, il est peu probable qu'une réouverture de cette ligne ou la construction d'une ligne 'train léger' seront retenues finalement.acpfr a écrit:La réouverture de la ligne pourrait également bénéficier au trafic marchandises, pour cela il faudrait rouvrir la ligne entre Genk-Marchandises et Houthalen. Si la SNCB n'opte pas pour la réouverture de la ligne ce sera un tram-train qui sera choisi.
D'ailleurs, il y a déjà de nombreuses problèmes avec la concrétisation de l'axe I. Hasselt - Neerpelt n'est que l'axe III du plan Spartacus.
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Les réalisations du plan Spartacus, depuis 10 ans?
Un bout de 500m depuis la gare Hasselt, en direction de Maastricht.
Début:
Fin:
Un bout de 500m depuis la gare Hasselt, en direction de Maastricht.
Début:
Fin:
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Nooit geweten waarom die rails daar lagen. Bij deze weer en mysterie opgelost.
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Le projet ne fait pas partie des priorités du Plan Pluriannuel d'Investisserment 2013-2025. Donc si le projet est validé ce ne sera pas contruit tout de suite.eeuwige reiziger a écrit:
Tenant compte de la situation économique actuelle, le défi budgétaire auquel le gouvernement flamand doit faire face ainsi que la manque de rentabilité formulé dans quelques études, il est peu probable qu'une réouverture de cette ligne ou la construction d'une ligne 'train léger' seront retenues finalement.
D'ailleurs, il y a déjà de nombreuses problèmes avec la concrétisation de l'axe I. Hasselt - Neerpelt n'est que l'axe III du plan Spartacus.
La ligne 147 c'est pour le trafic marchandises dans le cadre du corridor C, très rarement un train de passager.Jurgen a écrit:A Gouvy une petit partie de la ligne 163 pour une ligne industrielle.
Aussi la ligne 147 est partiellement réouverte entre Fleurus et Auvelais. Elle était renouvellé et elektrificé entre 1997 et 2001.
La ligne 29 est aussi prévu pour un réouvert, mais quand? Maintenant c'est prévu pour 2020-2030 et ce n'est pas prioritaire.
Pendant ce temps, à Ramsel, on est en train de construire un nouveau quartier où se trouvait autrefois la gare.
La ligne 136 pourrait en faire partie tout dépend de la décision qui sera prise par la commune de Florennes dans le cadre du projet de carrière à Hemptinne de carmeuse.
acpfr- Messages : 200
Date d'inscription : 03/08/2011
réouverture?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130930_00767902Burgemeesters hebben vragen bij keuze spoorlijn 18
dinsdag 01 oktober 2013
LOMMEL / OVERPELT - De Vlaamse regering denkt eraan om de oude spoorlijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt te heropenen. Dit betekent dat er dan geen sneltram naar het noorden van de provincie zal komen. Het treinspoor maakte in de jaren negentig plaats voor een fietspad. Enkele burgemeesters hebben vragen bij deze keuze.
Het voorstel van de Vlaamse regering om de oude spoorlijn opnieuw in gebruik te nemen, doet in Noord-Limburg vragen rijzen. ‘Spartacuslijn 3 voorzag immers een sneltramverbinding tussen Hasselt, Neerpelt en Lommel. Zo zou Spartacus de centra van Neerpelt, Overpelt en Lommel, het Mariaziekenhuis in Overpelt en de belangrijke industrieparken Nolimpark en Kristalpark verbinden en duurzaam bereikbaar maken’, reageren Lommels burgemeester Peter Vanvelthoven (SP.A) en burgemeester van Overpelt Jaak Fransen (CD&V). ‘Voor Spartacuslijn 3 loopt trouwens nog een MER-plan waarin een tiental tram-alternatieven en twee trein-alternatieven onderzocht worden. De eerste resultaten worden verwacht tegen eind dit jaar. Het voorstel om de oude spoorlijn 18 opnieuw in gebruik te nemen, mag in ieder geval onder geen beding de voorziene en beloofde ontsluiting van Overpelt en Lommel hypothekeren. Het zou onaanvaardbaar zijn als het Spartacusplan voor Noord-Limburg beperkt zou worden tot het herstellen van een vroeger afgeschreven treinverbinding.’
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Le gouvernement flamand dit oui à 40 km de lignes de tram entre Hasselt et Maastricht ainsi qu'à Anvers
http://www.lanouvellegazette.be/832376/article/actualite/belgique/2013-10-11/le-gouvernement-flamand-dit-oui-a-40-km-de-lignes-de-tram-entre-hasselt-et-maast
http://www.lanouvellegazette.be/832376/article/actualite/belgique/2013-10-11/le-gouvernement-flamand-dit-oui-a-40-km-de-lignes-de-tram-entre-hasselt-et-maast
acpfr- Messages : 200
Date d'inscription : 03/08/2011
Overpelt - Neerpelt
http://www.internetgazet.be/neerpelt/er-komt-een-fietspad-langs-de-spoorweg.aspxEr komt een fietspad langs de spoorweg
Zondag 24 november 2013
Vanuit Overpelt is men begonnen met de aanleg van een fietspad langs de Donkerstraat, die tussen de Bemvaartstraat en de Sellekaertsstraat loopt. Het fietspad gaat het kruispunt van het fietsroutenetwerk in de Bemvaartstraat verbinden met de Spoorwegstraat in Neerpelt. Vorige week al werden over een vrij breed tracé bomen en struweel verwijderd; daarna werd een deel van dat tracé platgewalst. De werken zijn nog lang niet klaar. Het is de bedoeling dat op termijn - na voltooiing van het fietspad - de overweg aan de Donkerstraat dichtgaat. Op de foto: het vrijgemaakte tracé op Overpelts grondgebied. Op de voorgrond de Dommel, die daar een nieuw bruggetje gaat krijgen. Rechts van de spoorweg het voor auto's afgesloten deel van de Donkerstraat.
http://www.internetgazet.be/overpelt/er-komt-een-fietspad-langs-de-donkerstraat.aspx
Nieuw fietspad langs spoor
Overpelt/Neerpelt - Een aannemer is begonnen met grondwerken voor een nieuw stuk fietspad tussen Neerpelt en Overpelt. Dat is nodig omdat volgend jaar de spoorwegovergang in de Sellekaertstraat in Overpelt dicht gaat. Die ligt op de schoolfietsroute en wordt uitsluitend door fietsers en bromfietsers gebruikt.Infrabel staat in voor de realisatie. De gemeentebesturen van zowel Overpelt als Neerpelt leverden de bouwvergunning af, met inbegrip van een fietsersbrug over de Dommel. De waterloop vormt daar de natuurlijke grens tussen de twee Pelten. Schepen van Mobiliteit Patrick Van Baelen (sp.a/Groen): "Waar nu ter hoogte van het Molenbroek de rails van de vroegere spoorlijn 18 naar Hasselt ophouden, komt het fietspad ten oosten van de spoorstaven. Dit nieuwe stuk fietspad verbindt de Spoorwegstraat in Neerpelt met de Donkerstraat in Overpelt en krijgt ook verlichting." De oude weg blijft daarna wel open voor landbouwers.PaTh
Het Belang van Limburg
27 november 2013
Voortgang van de werken [Neerpelt - Overpelt]
Bijna klaar
Dinsdag 31 december 2013
Overpelt - Het nieuwe fietspad dat de Molenbroekstraat in Overpelt verbindt met de Spoorwegstraat in Neerpelt is bijna klaar. Er moet alleen nog een brug over de Dommel worden geslagen. Het fietspad mag derhalve nog niet gebruikt worden, al ligt het er prachtig bij.
http://www.internetgazet.be/overpelt/bijna-klaar.aspx
Er is een brug geslagen
Maandag 26 mei 2014
Overpelt - De voorbije dagen werd de nieuwe brug (foto) geslagen over de Dommel, op het nieuwe fietspad dat de Donkerstraat verbindt met de Spoorwegstraat in Neerpelt. Er moet nu nog een definitieve slijtlaag worden gelegd, verlichting moet nog worden geplaatst, vermoedelijk nog brugleuningen, en dan kan het fietspad worden geopend. Lang zal dat niet meer duren, vermoeden we.
http://www.internetgazet.be/overpelt/er-is-een-brug-geslagen.aspx
Openstelling [Neerpelt - Overpelt]
Nieuw fietspad langs spoor tussen Overpelt en Neerpelt is open
4 oktober 2014
Overpelt - Het nieuw stuk fietspad langs het spoor tussen Neerpelt en Overpelt in de Donkerstraat is opengesteld ."Het oude fietspad is ook nog in gebruik, maar wordt op 14 oktober afgesloten", zegt Kim Buggenhout , projectleider bij Infrabel. Dan wordt ook de overweg 62 aan de Sellekaertstraat buiten dienst gesteld. Om veiligheidsredenen werd ook een poort geplaatst , samen met de afsluiting naast het doodspoor, die dan ook dicht gaat. Die maatregel moet beletten dat niemand daar nog de sporen kan oversteken.
Voor schepen van mobiliteit Patrick Van Baelen (sp.a/Groen) is het een geslaagde ingreep die past in het afsluiten van spoorwegovergangen door Infrabel en meteen de drukke schoolfietsroute tussen Overpel en Neerpelt een stukje veiliger maakt. Van Baelen: “Infrabel stond in voor de realisatie. Wij zullen even moeten wennen aan het nieuwe traject. De nieuwe fietsbrug over de Dommel heeft de werken wat vertraagd. Aan de kant van Overpelt loopt het nieuwe fietspad in het oude. Waar nu ter hoogte van het Molenbroek de rails van de vroegere spoorlijn 18 naar Hasselt ophouden, ligt het fietspad ten oosten van de spoorstaven en sluit aan op het bestaande fietspad. Dit nieuwe stuk fietspad verbindt de Spoorwegstraat in Neerpelt met de Donkerstraat in Overpelt en heeft ook verlichting.”
Het fietspad ligt ook op het Limburgs fietsroutenetwerk.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141004_01303238/nieuw-fietspad-langs-spoor-tussen-overpelt-en-neerpelt-is-open
Twee fietssnelwegen tegen 2017
Het Belang van Limburg, 11/03/2016 bladzijde 21
Er komt schot in de aanleg van twee fietssnelwegen, of fiets-o-strades door Limburg. De provincie geeft studiebureaus opdracht om concrete ontwerpen te maken van de werken die nodig zijn. Er komt alvast meteen een verbinding van Ham naar Riemst, grotendeels langs het Albertkanaal, en van Hamont-Achel naar Hasselt. Daarna volgt de verdere verbinding van Hasselt naar Gingelom. “De basisinfrastructuur is er eigenlijk overal”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Het enige wat wij doen, is de punten beveiligen waar de fietssnelwegen het autoverkeer kruisen.” De nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal in Hasselt wordt het knooppunt van beide fietssnelwegen.
“Alle fietsers in Limburg hebben hier voordeel bij”, zegt gedeputeerde Peuskens. “Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer, die zo veel mogelijk afgescheiden zijn van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen. De fietssnelwegen zijn in de eerste plaats bedoeld voor woon-werkverplaatsingen, maar bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van de Limburgse fietssnelwegen maken trouwens al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand te kunnen fietsen met onderweg zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. De vraag naar dit soort vlotte fietsverbindingen wordt alsmaar groter.”
“Het Limburgse fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont- Achel naar Gingelom en een Oost-West-as van Ham naar Riemst. De Oost-West-as loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal. De Noord-Zuid-as gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18.”
In overleg met Wegen en verkeer, De Scheepvaart, NMBS, De Lijn, BTTB, enzomeer liet het provinciebestuur in 2013 een vooronderzoek uitvoeren voor de Albertkanaalroute. In 2014 werd door het studiebureau Arcadis een algemeen wensbeeld van fietssnelwegen uitgetekend met gedetailleerde uitwerking voor de as van HamontAchel tot Gingelom. Op basis van het wensbeeld is een infoen overlegronde georganiseerd bij alle Limburgse gemeenten en is een verder plan van aanpak opgesteld. Daarin engageert het provinciebestuur zich om 100 procent van de aanleg van een fietssnelweg te financieren. De provincie wil beide tracés in uitvoering hebben in het voorjaar 2017.
Fietssluis
De gevaarlijke oversteek over de Grote Baan (N74) in HouthalenHelchteren wordt in een apart dossier gerealiseerd. “We willen een fietssluis aanleggen op de middenberm van de N74. We voorzien hier een aparte projectsubsidie voor. De fietssluis moet er dit jaar nog komen. Op die manier wordt in een klap het gevaarlijkste kruispunt op het tracé van de fietssnelweg tussen Noord-Limburg en Hasselt weggewerkt.”
Ook voor de fietsbrug die aan de ijzeren spoorbrug (foto) in Kuringen komt te hangen, is er een principieel akkoord. Als Infrabel de brug over het Albertkanaal verhoogt, komt de fietsbrug er in één beweging bij. “Dit is budgettair een hele opsteker, een aparte fietsbrug kost immers ongeveer het tienvoud. De kosten voor de aanleg van de fietsbrug worden gedeeld door de provincie, de stad Hasselt en Vlaanderen. Momenteel ligt een eerste raming op 250.000 euro. Streefdatum voor de uitvoering van dit project is 2020, omdat deze fietsbrug gekoppeld is aan het project van de verhoging van de spoorbrug zelf.” De nieuwe fietsbrug zal aan de westzijde aansluiten op de fietsverbinding langs de Demer, die leidt vanaf de abdijsite van Herkenrode, over Stokrooie tot aan de Singel in Hasselt ter hoogte van de kantoren van Het Belang van Limburg.
Over het traject naar Zuid-Limburg wordt nog onderhandeld met de gemeenten Alken, SintTruiden en Gingelom. Maar een exact traject voor de fietssnelweg
Snoeiwerken op fietsroutenetwerk
http://www.invlaanderen.be/(37038)/snoeiwerken-op-fietsroutenetwerk
Tijdens de krokusvakantie worden snoeiwerken uitgevoerd op de oude spoorwegbedding, van de spoorwegbrug tot Achel. Dit gedeelte van het fietsroutenetwerk zal tijdens de werken afgesloten zijn voor fietsers.
Van 27 februari tot en met 3 maart worden tussen knooppunt 241 en 564 van het fietsroutenetwerk dorre takken gesnoeid en afgestorven bomen gerooid. Om de fietsers te beschermen tegen vallend takhout, zal de fietsroute tijdens deze periode volledig afgesloten worden.
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
een pagina over deze lijn
https://sites.google.com/site/fietssporen/belgiee/lijn-18
https://sites.google.com/site/fietssporen/belgiee/lijn-18
Oversteek N715
Toch vreemd om zulke dingen tegen te komen in Limburg.
In Klevitwijk, moet je in principe de oude spoorweg verlaten, juist om veilig de N715 over te steken.
Het is mogelijk om verder te rijden. U kunt passeren op de linker kant van deze bareel.
Het oversteken is niet gemakkelijk omdat er veel verkeer is. Waarom hier geen zebrapad ?
In Klevitwijk, moet je in principe de oude spoorweg verlaten, juist om veilig de N715 over te steken.
Het is mogelijk om verder te rijden. U kunt passeren op de linker kant van deze bareel.
Het oversteken is niet gemakkelijk omdat er veel verkeer is. Waarom hier geen zebrapad ?
Achel Trapist
ik was moe en de batterij van mijn fiets was leeg anders had ik wel tot daar gereden.
Veel heb ik niet verloren want blijkbaar kun je niet bezoeken, alleen in de windel kan je de brouwerij zien door grote vensters volgens mensen tegen gekomen op een terrasje waar ik toch deze wilde proeven voor dat ik terugkwam.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Achel_(bi%C3%A8re)
Veel heb ik niet verloren want blijkbaar kun je niet bezoeken, alleen in de windel kan je de brouwerij zien door grote vensters volgens mensen tegen gekomen op een terrasje waar ik toch deze wilde proeven voor dat ik terugkwam.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Achel_(bi%C3%A8re)
Fietsoversteek N715
velo-ravel.net a écrit:
Het oversteken is niet gemakkelijk omdat er veel verkeer is. Waarom hier geen zebrapad ?
Ook in Vlaanderen is er op dat vlak nog veel werk, hoor!
De aanbesteding voor de aanleg van een fietsoversteek werd eind vorig jaar uitgeschreven. Realisatie in dit jaar nog?
Houthalen: SALK N715 Heidestraat /
Fietsoversteek spoorlijn 18 /bushalte Kievitwijk
OPEN AANBESTEDING VOOR AANNEMING VAN WERKEN
(...)
opening van de offertes: maandag 28 november 2016
(...)
Doel van de aanneming
De N715 (Grote Baan) is een belangrijke verkeersader tussen Hasselt en het noorden van Limburg. Door de vele kruispunten, zowel voorrangsgeregeld als lichtengeregeld, is een vlotte doorstroming niet altijd gewaarborgd tijdens de spitsperioden. In afwachting van de aanleg van een omleidingsweg als primaire weg, worden een aantal maatregelen voorgesteld die reeds op korte termijn een gedeeltelijke oplossing moeten bieden voor de knelpunten tijdens spitsperioden.
Enerzijds wordt de fietsoversteek ter hoogte van de voormalig spoorlijn 18 beveiligd in combinatie met de bestaande middengeleider ter hoogte van de Peersedijk, zodat het overstekend fietsverkeer veilig en zonder te interfereren met de doorstroming op de Grote Baan, kan gebeuren. Gelijktijdig
wordt in deze fase de bushalte richting Hasselt verbeterd in functie van toegankelijkheid.
Anderzijds wordt ter hoogte van de Heidestraat een beveiligde afslagstrook gecombineerd met een snelheidsremmende uitbuiging voorzien voor het verkeer komend van het noorden, zodat het halterend afslaand verkeer niet in conflict komt met het doorgaand verkeer op de Grote Baan. Fietsers kunnen mee van deze beveiligde middenberm gebruik maken. De werken worden geprefereerd gecombineerd uitgevoerd om de hinder voor de weggebruiker in tijd te beperken.
https://enot.publicprocurement.be/enot-war/viewNoticeDocument.do?noticeFileId=353641
velo-ravel.net a écrit:ik was moe en de batterij van mijn fiets was leeg anders had ik wel tot daar gereden.
Veel heb ik niet verloren want blijkbaar kun je niet bezoeken, alleen in de windel kan je de brouwerij zien door grote vensters volgens mensen tegen gekomen op een terrasje waar ik toch deze wilde proeven voor dat ik terugkwam.
Alle Achelse bieren geproefd? Als ik me niet vergis, zijn dat er zes...
Met Achel brouwen nu alle Belgische trappistenklooster hun eigen bier (al is Achel een randgeval, want een deel van de abdij staat op Nederlands grondgebied). Meestal laten de trappisten geen toeristisch bezoek toe. Achel niet. Westvleteren niet. Westmalle ook niet. Ik geloof dat in onze streken de trappisten de strengste kloosterorde zijn.
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
velo-ravel.net a écrit: ik was moe en de batterij van mijn fiets was leeg anders had ik wel tot daar gereden.
Ben je met trein + fiets gereden ? Zo ja, is dat niet lastig met lage perrons: een elektrische fiets weegt ruim 20 kg en kan je moeilijk alleen in de trein heisen.
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
joverwimp a écrit:velo-ravel.net a écrit: ik was moe en de batterij van mijn fiets was leeg anders had ik wel tot daar gereden.
Ben je met trein + fiets gereden ? Zo ja, is dat niet lastig met lage perrons: een elektrische fiets weegt ruim 20 kg en kan je moeilijk alleen in de trein heisen.
je réponds ici
https://velo-ravel.forumactif.org/t1839-sncb-voyager-avec-le-train#10809
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L018 Verbinding Station Genk - L18 Winterslag
» fietssnelwegen -FietsGEN/RER velo
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 2 Hasselt - Zonhoven
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 1 Gingelom - Hasselt
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 3 Zonhoven - Hamont-Achel
» fietssnelwegen -FietsGEN/RER velo
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 2 Hasselt - Zonhoven
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 1 Gingelom - Hasselt
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 3 Zonhoven - Hamont-Achel
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum