L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
+3
Jurgen
Papylu²
acpfr
7 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Page 2 sur 2 • 1, 2
Binnenkort verlichting? [Neerpelt]
Kunstwerk lokt kritiek uit op onverlicht fietspad
Het Belang van Limburg,
woensdag 26 april 2017, pagina 23
De opening van het oplichtende kunstwerk 'De IJzeren Rijn' aan de oude spoorbrug in het centrum van Neerpelt lokt kritiek uit. “In plaats van daaraan geld te geven kan de gemeente beter het bovenliggende fietspad van fatsoenlijke verlichting voorzien. In de winter is het pikdonker en daardoor gevaarlijk”, luidde de teneur op sociale media. Het fietspad dat in Neerpelt onbelicht is, wordt intensief gebruikt door de schoolgaande jeugd.
“Met de provincie wordt volop bekeken om het fietspad op te waarderen tot een fiets-o-strade, een fietssnelweg voorzien van belichting. Verlichting over een dergelijke afstand aanbrengen is heel duur, maar op die manier wordt het mogelijk gemaakt”, reageert burgemeester Raf Drieskens (CD&V). Duidelijkheid over een timing is er evenwel nog niet.
Over dit kunstwerk:
http://www.denieuweopdrachtgevers.be/nl/25/337/victoriabrug
http://www.denieuweopdrachtgevers.be/nl/news/65/
http://www.neerpelt.be/toegangspoorten
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-neerpelt/gemeente-krijgt-vijf-artistieke-toegangspoorten-a3127342/
Vernieuwing fietspad [Zonhoven]
TOERISTISCH FIETSPAD WORDT VERNIEUWD
15 september 2017
Het toeristisch fietspad op de oude spoorwegbedding in Zonhoven wordt vernieuwd. “Op diverse plaatsen zijn er scheuren en wortelopstoot”, aldus burgemeester Johny De Raeve (Open Vld). “Dit gaan we nu aanpakken. Op plaatsen waar er gebreken zijn, gaan er grondige herstellingen gebeuren, en het fietspad wordt over de volledige lengte opnieuw geasfalteerd.” De gemeenteraad gaf groen licht voor de werken die 190.000 euro zullen kosten. De provincie subsidieert daarvan overigens 90 procent. In het voorjaar van 2018 moeten de werken al klaar zijn.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170914_03072881/toeristisch-fietspad-wordt-vernieuwd
Fietspad afgesloten [Achel Statie - Overpelt]
Neerpelt
Werken langs toeristisch fietspad
donderdag 11 januari 2018
Vanaf komende maandag 15 januari worden er aan het toeristisch fietspad op oude spoorlijn 18 exotenbestrijdingswerken uitgevoerd. Het Regionaal Landschap Lage Kempen (RLLK) wil er de vogelkers, ook wel bospest genoemd, uitroeien. Tijdens de werken wordt het fietspad van Achel Statie naar Overpelt tijdelijk afgesloten. De werken zullen vermoedelijk duren tot en met 24 januari.
Deze werken strekken zich uit over het grondgebied van de gemeenten Hamont-Achel, Neerpelt en Overpelt en zijn opgedeeld in zeven stukken. Er wordt telkens een gepaste omleiding voor fietsers voorzien. Pas wanneer een deel volledig is afgewerkt, wordt er gestart met het volgende stuk. Om hinder voor het schoolverkeer tot het minimum te beperken, wordt er uitsluitend gewerkt tussen 09.00 en 16.00 uur.
De werken kaderen binnen het project Hagehelden van het RLLK. Hierbij worden er uit houtkanten – hagen bestaande uit bomen en struiken – houtsnippers geoogst. Deze kunnen als energiebron gebruikt worden zoals bijvoorbeeld voor het verwarmen van gebouwen. Meer info hierover vind je op www.hagehelden.be.
http://www.internetgazet.be/neerpelt/werken-langs-toeristisch-fietspad.aspx
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blpth_03308414
Gewijzigde voorrang [Hechtel-Eksel]
“Fietssnelweg staat reactivering spoorlijn niet in de weg”
24 juli 2018
De gemeente realiseert samen met de provincie een snelle fietsverbinding, een fietssnelweg, op de oude bedding van spoorlijn 18. Mobiliteitsschepen Raf Truyens (CD&V): “Belangrijk is dat het traject conflictvrij gemaakt moet worden. Op heel wat kruispunten met lokale wegen krijgen de fietsers voorrang. Op grotere wegen zoals Stationsstraat en Peerderbaan wordt het oversteken infrastructureel mogelijk gemaakt. De kosten en ontwerp zijn voor de provincie, maar de gemeente neemt het onderhoud op zich en randvoorzieningen zoals fietsstallingen.”
Oppositieraadslid Sven Saenen (Groen) onthield zich. “Ik ben niet tegen fietsen, maar een fietssnelweg mag een eventuele reactivering van de spoorlijn niet bemoeilijken. Een ontsluiting via openbaar vervoer is veel te belangrijk voor de regio.” Truyens reageerde dat hij de belofte had van de provincie dat dit niet het geval zou zijn. Guy Linten (sp.a) stelde dat in Hechtel-Eksel vier kruispunten moeten aangepast. Ook maakte hij zorgen over de infrastructuur. “De huidige fietsstrook is niet breed genoeg om drukker fietsverkeer veilig te laten verloop.”
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180723_03629038/fietssnelweg-staat-reactivering-spoorlijn-niet-in-de-weg
Samenwerkingsovereenkomst [Hamont-Achel]
Provincie investeert in fietssnelweg
22 augustus 2018
Maandagavond wordt een samenwerkingsovereenkomst van de provincie Limburg met de stad Hamont-Achel voorgelegd op de gemeenteraad. De provincie wenst immers te investeren met het oog op de aanleg van de fietssnelweg ‘Spoorlijn 18’.
De lijn ‘F74’ moet fietsers op termijn van Hamont tot Gingelom brengen. Op de verticale as van 65 kilometer zouden in 2020 heel wat kruispunten moeten aangepakt worden, het noordelijk stuk van Houthalen tot Hamont is inmiddels befietsbaar.
Nadat de gemeenteraad eerder al een samenwerkingsovereenkomst goedkeurde, stelt de provincie nu voor om de kosten van de aanleg op zich te nemen. Dat gaat over de eventuele onteigeningen voor de aanpassingen bij de kruispunten Witteberg, Rodenrijt, Buitenheide en Heikant en bewegwijzering, bebording en belijningen. De stad moet anderzijds instaan voor de groenvoorzieningen en de opwaardering van de rustplaatsen langs de fietssnelweg, maar de impact hiervan is minimaal omdat de stad hier nu al voor zorgt.
https://www.hln.be/regio/hamont-achel/provincie-investeert-in-fietssnelweg~ae10fa39/
Aanpassingen oversteek Guldensporenlaan & Linzenstraat [Houthalen-Helchteren]
Fietssnelweg Spoorlijn 18 wordt veiliger gemaakt
Het Belang van Limburg,
woensdag 23 januari 2019, blz. 21
Om de fietssnelweg Spoorlijn 18 veiliger te maken wordt de infrastructuur aangepast in de Guldensporenlaan en in de Linzenstraat in Houthalen-Helchteren. Op de Guldensporenlaan vlak voor de rotonde aan Lillo wordt het middeneiland aangepakt. Vanuit de Linzenstraat komt er een verharde verbinding met de fietssnelweg.
Spoorlijn 18 is een oude spoorwegverbinding tussen Winterslag in Genk en Eindhoven. De bedding daarvan werd gebruikt om een fietssnelweg te bouwen met een eerste rechte verbinding tussen Genk en Achel tot aan de Nederlandse grens. Na de grens loopt de fietssnelweg door tot in Valkenswaard. Aan de grensovergang is het nog even omrijden om verder aansluiting te vinden. “Een belangrijk traject voor fietsliefhebbers”, zegt kersvers schepen van Mobiliteit Luc Melotte (N-VA). “Wij willen als gemeente ook een bijdrage leveren om goede verbindingen te creëren. De voornaamste ingrepen zullen plaatsvinden op het verkeerseiland voor de rotonde van Lillo. Die gaan we als het ware volledig omkeren. Dat betekent dat zwakke weggebruikers die de Guldensporenlaan willen oversteken voortaan het verkeer dat van Lillo komt ook zien aankomen. Nu staan ze daar met hun rug naar toe. En dat is veel minder veilig. Het is een oversteek naar Spoorlijn 18. Een tweede ingreep gaan we uitvoeren in de Linzenstraat. Daar zorgen we voor een verharde verbinding en dus ook voor een betere aansluiting op de fietssnelweg.”
Inhuldiging vleermuisvriendelijke verlichting [Pelt]
SLIMME VLEERMUISVRIENDELIJKE VERLICHTING OP FIETSSNELWEG SPOORLIJN 18 INGEHULDIGD
vrijdag 18 oktober 2019
Provincie Limburg en gemeente Pelt huldigden donderdag 17 oktober de verlichting op een deel van de Spoorlijn 18-fietssnelweg (F74) in. De plaatselijke jeugd en OKRA-leden daagden op om het traject in te fietsen.
De fietssnelweg kreeg de afgelopen maanden verlichting vanaf het centrum van Neerpelt tot aan de grens met Hamont-Achel. Het project van 150.000 euro werd volledig geprefinancierd door de provincie en is een samenwerking tussen de provincie Limburg, het Vlaams departement MOW, Agentschap voor Natuur en Bos en de gemeente Pelt. De provincie Limburg financiert uiteindelijk de helft, de andere helft betaalt het Vlaams departement MOW. Fluvius voerde de werken uit.
PELT
Pelt vormt de ideale locatie voor het proefproject. De F74 ligt er op een drukke school- en woon-werkroute. Bovendien maakt het traject deel uit van het toeristische fietsroutenetwerk. Een goede verlichting is dus belangrijk, zeker in de wintermaanden. Uit tellingen (oktober 2018) blijkt dat er wekelijks meer dan 8.000 fietsers gebruikmaken van het traject. Op piekdagen worden meer dan 2.000 fietsbewegingen per dag geregistreerd. Die fietsers verplaatsen zich nu over een verlicht fietspad. Verder speelt ook de aanwezige fauna in Pelt een rol in dit verlichtingsproject. De natuur wordt zo weinig mogelijk gestoord.
VERLICHTINGSVISIE: DRIE VLIEGEN IN ÉÉN KLAP
Speciaal aan dit project is de verlichtingsvisie die als basis dient. Waar verlichting nu vaak is afgesteld op autogebruikers, is de verlichting hier volledig gericht op de fietser. Zowel de hoogte van de lampen, als de invalshoek van het licht, de afstand tussen de verlichtingspalen en de inplanting van de palen tegenover de rand van het fietspad zijn erop gericht het gemak van de fietser te verhogen. De fietser mag bijvoorbeeld niet verblind worden, maar het pad moet wel voldoende verlicht worden zodat de fietser in donkere periodes vlot kan doorfietsen. In totaal werden 93 lichtpunten geïnstalleerd op een afstand van zo’n 2 km.
De keuze viel ook op kostenbesparende maatregelen. Zo wordt er gebruikgemaakt van ledlampen. Verder is de verlichting dynamisch: het fietspad wordt op drukke momenten (valavond en ochtenduren) meer verlicht dan in rustigere periodes. Wanneer de verlichting bij valavond wordt ingeschakeld, is het verlichtingsniveau maximaal. Tussen half twaalf ’s avonds en zes uur ‘s morgens daalt dat naar 50%. Om zes uur ‘s morgens wordt terug omgeschakeld naar 100% totdat er voldoende daglicht is. Dan zal de verlichting uitgeschakeld worden. Daarenboven is de gekozen armatuur specifiek ontwikkeld voor fietspaden en verlichting op geringe hoogte. De armatuur laat weinig strooilicht ontstaan.
Bovendien houdt de verlichtingsvisie ook rekening met de aanwezige fauna op de route. Dat het fietspad tijdens de nachturen minder verlicht wordt, is positief voor nachtdieren. Ook de lichtkleur is gekozen in functie van de fauna. In samenspraak met het Agentschap voor Natuur en Bos werd gekozen voor amberkleurig licht omdat dat vleermuisvriendelijk is. Zo houdt het project rekening met de corridors van de aanwezige vleermuizen.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/slimme-vleermuisvriendelijke-verlichting-op-fietssnelweg-spoorlijn-18-ingehuldigd
http://www.limburgnieuws.be/pelt/1571331753-vleermuisvriendelijke-verlichting-op-fietssnelweg-a.html
Re: Fietsoversteek N715
ENQUÊTE FIETSBRUG HELCHTEREN (F74)
9 juli 2020
De fietssnelweg Spoorlijn 18 (F74) kruist de drukke Grote Baan in Helchteren-Noord. Om het comfort en de veiligheid van de fietssnelweg te verhogen, wordt op die plek een fietsbrug gebouwd.
De fietsbrug is een tijdelijke maatregel binnen het project Noord-Zuid Limburg – een “quick win”. De brug blijft staan totdat het definitieve tracé (met een definitieve oplossing voor de fietsoversteek) van de Noord-Zuidverbinding aangelegd wordt.
ENQUÊTE
Wie zijn de gebruikers van de toekomstige fietsbrug? En hoe zal die brug gebruikt worden? Om dat te weten te komen, lanceert het Team Noord-Zuid Limburg een korte online bevraging. Zo kun jij meedenken over de mogelijkheden van de fietsbrug.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/enquete-fietsbrug-helchteren
Bevraging:
https://www.noordzuidlimburg.be/enquetefietsbrug
FIETSBRUG HELCHTEREN-NOORD
De fietssnelweg F74 kruist de Grote Baan in Helchteren-Noord. Om het comfort en de veiligheid van die fietssnelweg te verhogen, wordt op die plek een tijdelijke fietsbrug gebouwd. De brug blijft staan totdat het definitieve tracé van de Noord-Zuidverbinding aangelegd wordt, met daaraan gekoppeld ook een definitieve oplossing voor de fietsoversteek.
BESCHRIJVING
De fietssnelweg F74 loopt van Hamont-Achel via de inactieve spoorlijn, lijn 18, tot in Hasselt en volgt vanaf dan de gewestweg N80 tot in Sint-Truiden. Het noordelijke stuk van de fietssnelweg, van Hamont-Achel tot Houthalen-Helchteren, is al vlot befietsbaar. Maar ter hoogte van de kmo-zone in Helchteren-Noord kruist de fietssnelweg de Grote Baan (N715) en kan je als fietser niet op een veilige en comfortabele manier oversteken.
Ook als voetganger kan je hier niet veilig oversteken. Bijvoorbeeld wanneer je uit de Kievitwijk komt, of vanaf de bushalte ‘Kievitwijk’. Bovendien vormt de Grote Baan ook een sterke barrière voor fauna en flora tussen de twee militaire domeinen.
Daarom wordt in Helchteren-Noord een tijdelijke fietsbrug gebouwd. Op die locatie ligt ook een kmo-zone waarvan in het verleden reeds een aantal percelen en panden verworven zijn. De meest zuidelijke percelen van de kmo-zone staan momenteel leeg en liggen er verlaten bij. Het is de bedoeling om die percelen op een positieve manier te gebruiken voor de realisatie van de fietsbrug.
https://www.noordzuidlimburg.be/fietsbrug
Papylu² aime ce message
Re: L018 Winterslag - Eindhoven (L18) - Fietssnelweg Noord-Zuid-As
Toen ik gisteren langs de Grote Baan in Houthalen reed, zag ik dat men reeds vergevorderd was met het aanleggen van een fietsbrug over deze baan.
Is het al gekend wanneer deze fietsbrug in gebruik genomen zal worden?
Foto's heb ik helaas niet, dat was nogal moeilijk terwijl ik met de auto reed...
Omdat het allemaal nogal snel ging, heb ik ook niet gezien of men het fietspad tussen de Voorbroekstraat en de Grote Baan ook terug in gebruik zal nemen wanneer de fietsbrug klaar is, maar ik vermoed van wel.
Is het al gekend wanneer deze fietsbrug in gebruik genomen zal worden?
Foto's heb ik helaas niet, dat was nogal moeilijk terwijl ik met de auto reed...
Omdat het allemaal nogal snel ging, heb ik ook niet gezien of men het fietspad tussen de Voorbroekstraat en de Grote Baan ook terug in gebruik zal nemen wanneer de fietsbrug klaar is, maar ik vermoed van wel.
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
Fietsbrug Grote Baan [Helchteren-Noord]
Jurgen a écrit:Toen ik gisteren langs de Grote Baan in Houthalen reed, zag ik dat men reeds vergevorderd was met het aanleggen van een fietsbrug over deze baan.
Is het al gekend wanneer deze fietsbrug in gebruik genomen zal worden?
Fietsbrug over Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren geopend
radio2, Maxime Bervoets
zo 26 feb 2023 15:25
De fietsbrug over de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren is officieel voor het publiek geopend. De brug is 5,5 meter breed en 45 meter lang, en zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers de Noord-Zuidverbinding veilig kunnen oversteken.
De nieuwe fietsbrug van 5,5 meter breed en 45 meter lang over de Noord-Zuidverbinding is zondagvoormiddag officieel geopend voor het publiek. “Voor Houthalen-Helchteren is het een enorme mijlpaal in de geschiedenis van de gemeente”, omschrijft burgemeester Alain Yzermans (Vooruit) de opening van de brug. “De fietsveiligheid die op de grote baan jaren de mensen heeft getergd, wordt nu eindelijk opgelost.”
Ook Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) zag dat het goed was. “Het is sowieso een enorme meerwaarde om die fietsbrug hier vandaag te kunnen onthullen en officieel te openen.” De brug is dan ook meer dan een brug over de drukke Noord-Zuidverbinding. “Het is ook een onmisbare schakel in de fietssnelweg F74, de Noord-Zuidverbinding voor fietsers. Die loopt van Hamont-Achel tot in Sint-Truiden.”
Investering
Zo’n grote brug, dat betekent ook een stevige investering. “De brug heeft 5 miljoen euro gekost”, aldus minister Peeters. “Maar ik denk dat het absoluut noodzakelijk is. We willen meer mensen op de fiets krijgen, meer duurzame verplaatsingen, maar mensen zullen de fiets enkel nemen als het veilig en comfortabel is.” De brug is dan ook geen tijdelijk project. “De brug kan te allen tijde blijven bestaan, welk scenario er voor de Noord-Zuid ook uit de bus komt.”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/26/fietsbrug-over-noord-zuidverbinding-in-houthalen-helchteren-geop/
Ontdek de fietsbrug op fietssnelweg F74 over de Limburgse Noord-Zuidverbinding
28/02/2023
Op zondag 26 februari ging de fietsbrug over de Noord-Zuidverbinding in (Houthalen-)Helchteren open. Dankzij de brug kun je vanop de fietssnelweg F74 de drukke N715 (Grote Baan) veilig en conflictvrij oversteken. Ook voetgangers mogen de brug gebruiken. De komende weken zullen nog de laatste afrondende werken plaatsvinden.
Veilige oversteek voor de F74
De brug is met haar 6 meter breed en 45 meter lang (zonder de aanbruggen) een hele verbetering voor de verkeers- en fietsveiligheid. De fietsbrug zorgt voor een veilige oversteek van de fietssnelweg F74 over de Grote Baan (N715). Je kunt er ook aantakken op de fietspaden langs de Grote Baan.
Daarnaast kunnen voetgangers en gebruikers van het openbaar vervoer via de brug veilig oversteken. De bushaltes kregen immers een plaats vlakbij de brug, zodat die vlot te voet en met de fiets te bereiken zijn.
Bovendien leidt de fietssnelweg je ook doorheen de nabijgelegen stalen hal, die dienstdoet als rust- en ontmoetingspunt. Je vindt er bankjes en speeltuigen naast het fietspad.
Project Noord-Zuid Limburg
De fietsbrug is een van de maatregelen uit het zogenaamde complex project Noord-Zuid Limburg, dat getrokken wordt door De Werkvennootschap en het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid. De voorbereidingen om het voorkeursalternatief voor de Noord-Zuidverbinding uit te werken, gaan voort. De fietsbrug kan zowel tijdelijk als permanent haar plaats vinden op deze plek, in functie van de uiteindelijke plannen voor de Noord-Zuid.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/ontdek-de-fietsbrug-op-fietssnelweg-f74-over-de-limburgse-noord-zuidverbinding
https://www.noordzuidlimburg.be/fietsbrug (+ video)
https://youtu.be/QdKFG9Cz6p8
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230226_94101404 (+ video)
https://www.tvl.be/nieuws/nieuwe-fietsbrug-over-noord-zuid-in-helchteren-troef-voor-toerisme-en-mobiliteit-regio-150245 (+ video)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230222_95375821 (+ video)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201112_94905426
https://www.internetgazet.be/houthalen-helchteren/fietsbrug-over-noord-zuid-opengesteld.aspx
Heraanleg aansluiting Bevrijdingsweg en Lommelsakker (knooppunt 220) [Pelt]
https://www.internetgazet.be/pelt/fietspad-over-kanaal-3-weken-afgesloten.aspx
Page 2 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L018 Verbinding Station Genk - L18 Winterslag
» fietssnelwegen -FietsGEN/RER velo
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 2 Hasselt - Zonhoven
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 1 Gingelom - Hasselt
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 3 Zonhoven - Hamont-Achel
» fietssnelwegen -FietsGEN/RER velo
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 2 Hasselt - Zonhoven
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 1 Gingelom - Hasselt
» Fietssnelwegen Limburg - Noord-Zuid-As Part 3 Zonhoven - Hamont-Achel
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum