fietssnelwegen Antwerpen
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
fietssnelwegen Antwerpen
1: Antwerpen – Essen
2: Antwerpen – Mechelen
3: Albertkanaal
4: Sint-Niklaas – Mechelen
5: Kanaal Turnhout-Schoten
6: Herentals – Turnhout
7: Herentals – Balen
8: Herentals – Aarschot
9: Lier – Herentals
10: Lier – Aarschot
11: Lier – Lint
12: Antwerpen – Lier
13: Ringfietspad
14: Brussel – Willebroek
15: Antwerpen – Sint-Niklaas
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/index.jsp
réportage TV
Fietsostrades - 16 februari 2012
De fietsostrades zijn niet meer weg te denken uit de provincie Antwerpen. Ze vormen de ruggengraat van een steeds uitbreidend fietsnetwerk. Gedeputeerde Inga Verhaert legt uit waarom de provincie Antwerpen zoveel investeert in deze aparte fietsbanen. Steeds meer fietsers gebruiken de fietsostrades ook dagelijks voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer. Ze ervaren die als zeer veilig en comfortabel, zelfs tijdens de afgelopen winterprik. Eén en al fietsvriendelijkheid dus, vanavond in provant.be, in de lus op ATV en RTV vanaf 18.30 uur (na het nieuws en het weer).
http://www.provant.be/podcasts/episodes/bestuur/kennismaking/tv-magazine/20120216_fietsostrades.jsp
Essen - Antwerpen
Fiets-o-strade naar Antwerpen is voor drie vierde voltooid
maandag 03 juni 2013
In de fietsstraat is het volledige wegdek rood gekleurd. De fietsers hebben er, zoals hier in Kapellen, absolute voorrang.
KAPELLEN - Fietsen van Essen naar Antwerpen-centrum kan voortaan een stuk veiliger via de eerste fiets-o-strade in de provincie.
Het provinciebestuur wil dat fietsers op een vrije fietsbedding van Essen naar Antwerpen kunnen rijden langs de spoorweg en vandaar naar Mechelen. De realisatie van deze fiets-o-strade mag op papier makkelijk lijken, maar ze had heel wat voeten en onteigeningen in de aarde.
Waar de aanleg van een vrijstaand fietspad onmogelijk is, worden nu ‘fietsstraten’ aangelegd. Dat zijn plekken waar de fietsers de volledige rijweg kunnen gebruiken. Beperkt autoverkeer wordt er getolereerd. In Kapellen werd de Lucien Bevernagestraat ingehuldigd als fietsstraat.
‘Het opvallendste aan zo’n straat is de rode wegmarkering over de volledige rijbaan’, zegt gedeputeerd voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA). ‘Auto's kunnen maar in één richting rijden, fietsers in beide richtingen.’
Tolerantie door alle weggebruikers is er wenselijk. ‘Soms zal iemand wat water in de wijn moeten doen om elkaar op een smal punt te kruisen’, zegt schepen voor Mobiliteit Koen Helsen (Open VLD), ‘maar fietsers krijgen hier steevast prioriteit.’
Ondertussen is al 74 procent van de fiets-o-strade tussen Essen en Antwerpen ‘befietsbaar’.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130602_00607956
"Fietsbarometer"
Provincie Antwerpen lanceert "Fietsbarometer"
ma 17/03/2014
De provincie Antwerpen start dit najaar met doorlopende tellingen van het aantal fietsers dat op bepaalde locaties langsrijdt en wil op die manier volgend jaar de eerste regio in Europa zijn die het fietsverkeer op regionaal niveau in kaart brengt.
Volgens provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) is die "Fietsbarometer" nodig om gerichte investeringen te kunnen doen in de vorm van fietsostrades en bovenlokale fietspaden, beslissingen die nu veeleer vanuit het "buikgevoel" van gebruikersverenigingen, beleidsverantwoordelijken of ambtenaren zouden gebeuren.
Een eenvormig systeem om cijfermateriaal over fietsers te verzamelen, is momenteel nergens in Europa voorhanden, zo stelde het Antwerpse provinciebestuur naar eigen zeggen vast. Tegelijkertijd is het echter wel zo dat steeds meer verplaatsingen per fiets gebeuren. Aangezien de provincie Antwerpen al jaren stevig investeert in fietsostrades op haar grondgebied en ze eveneens lokale besturen subsidieert die bovenlokale fietspaden aanleggen, wil ze nu onder het motto "meten is weten" het fietsgedrag in Antwerpen in kaart brengen.
Op 15 vaste locaties zal vanaf dit najaar 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 het aantal langsrijdende fietsers geteld worden door middel van telslangen op de fietspaden. Daarbij komen volgend jaar nog tijdelijke tellingen op telkens andere locaties door gemeentebesturen, die daar telapparaten ter beschikking voor krijgen gesteld. De eerste resultaten zullen eind 2015 bekendgemaakt worden in de Provinciale Fietsbarometer. "Het vergelijken, interpreteren en analyseren van die cijfers leidt tot objectieve informatie die we kunnen delen met de lokale en bovenlokale beleidsmakers", legt gedeputeerde Lemmens uit. "Zo komen we in onze provincie tot een integraal fietsbeleid."
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/belga_20140317_provincie_antwerpen_lanceert_%2522fiets
Provinciale Fietsbarometer brengt fietsverkeer in kaart
dinsdag 18 maart 2014
WILRIJK - Waarom de provincie het (fiets)-laken naar zich toetrekt? Simpel: een fietspad eindigt niet bij de gemeentegrens...(Luk Lemmens)
De provincie Antwerpen is trendsetter in Europa
Momenteel bestaat er geen eenvormig systeem om cijfermateriaal over fietsers te verzamelen. Dat is niet alleen zo in Vlaanderen maar ook in de rest van Europa. Doordat steeds meer verplaatsingen per fiets gebeuren, is er een stijgende nood aan objectieve cijfers. De provincie Antwerpen lanceert de Provinciale Fietsbarometer en is zo de eerste regio in Europa die het fietsen op regionaal niveau in kaart brengt. De Fietsersbond is enthousiast en zet zich mee voor het project in.
Fietsbeleid staat bij de provincie Antwerpen hoog op de agenda. Ze investeert in de aanleg van drie fietsostrades en subsidieert lokale besturen die fietspaden aanleggen. Met de Provinciale Fietsbarometer wil de provincie Antwerpen het lokale fietsbeleid nog meer ondersteunen en haar eigen bovenlokale beleid evalueren en sturen.
Meten is weten
Tot op vandaag weten we veel meer over het gemotoriseerd verkeer waardoor veel investeringen primair in functie van autoverkeer gebeuren. Nu de fiets als verplaatsingsmiddel aan terrein wint, groeit het besef naar het belang van gerichte investeringen. Dat uit zich in de aanleg van de fietsostrades en de subsidiëring van bovenlokale fietspaden. “Die investeringen vloeien veelal voort vanuit het buikgevoel van gebruikers(verenigingen), beleidsverantwoordelijken of ambtenaren.”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. “De Provinciale Fietsbarometer biedt daar nu een oplossing voor. De provincie Antwerpen is de eerste regio in Europa die het aantal potentiële fietsers zal kunnen inschatten.”
Integraal fietsbeleid
Op 15 locaties zal de provincie Antwerpen 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 het aantal passerende fietsers tellen. Die permanente tellingen vult ze aan met de tijdelijke tellingen door de gemeentebesturen. De provincie Antwerpen stelt daarvoor 70 telapparaten ter beschikking. De tijdelijke tellingen gebeuren gedurende twee weken op drie locaties in de gemeente. “De Provinciale Fietsbarometer registreert alle gegevens, zowel van de permanente als van de tijdelijke tellingen. Het vergelijken, interpreteren en analyseren van die cijfers leidt tot objectieve informatie die we kunnen delen met de lokale en bovenlokale beleidsmakers.”, gaat Luk Lemmens verder. “Zo hebben ook de gemeentebesturen een objectieve basis voor de uittekening van hun mobiliteitsbeleid en komen we in onze provincie tot een integraal fietsbeleid.”
Planning
De pers maakte vandaag al kennis met de Provinciale Fietsbarometer. De lokale besturen, de Vlaamse overheid en de rest van Europa krijgen die kans op het Vlaams Fietscongres, volgende week maandag in Brugge. De permanente tellingen starten in het najaar en de tijdelijke vanaf 2015. De provincie Antwerpen zal de eerste resultaten van de Provinciale Fietsbarometer einde 2015 communiceren. De evolutie van de fietscijfers in onze regio zijn dan beschikbaar vanaf 2016.
Uniek in Europa
Provincie Antwerpen is de eerste regio in Europa die op een objectieve en gestructureerde manier informatie over fietsers verzamelt. “De Provinciale Fietsbarometer bekijkt het recreatieve en het funcionele fietsverkeer, is regionaal gespreid én gebiedsdekkend.”, aldus Luk Lemmens. “Zelfs fietsland Nederland heeft geen cijfers op dit schaalniveau. Voor de verzameling van cijfers over fietsers op provinciaal niveau, zijn we trendsetter in Europa.”
Samenwerking met Fietsersbond
De Fietsersbond dringt al langer aan op een integraal fietsbeleid over de gemeentegrenzen heen. Ze is dan ook enthousiast over de lancering van de Provinciale Fietsbarometer en draagt graag een steentje bij aan het provinciale fietsbeleid. In opdracht van de provincie Antwerpen zal de Fietsersbond een audit uitvoeren van de bovenlokale fietsinfrastructuur. Ze doet dat met een wetenschappelijk onderbouwde meetfiets waarvan de resultaten aan de provinciale Fietsbarometer worden gekoppeld.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLLSP_20140318_001
http://www.gva.be/regio-kempen/provincie-lanceert-fietsbarometer-om-fietsverkeer-in-kaart-te-brengen.aspx
Spitsuren
TIJDENS PIEKMOMENTEN PASSEERT ELKE TIEN SECONDEN ÉÉN FIETSER
Ook spitsuren op fietsostrades
03/06/2014
ANTWERPEN - Alleen ochtend- en avondspits op de Ring van Antwerpen? Dat dacht je maar. Ook op de fietsostrades in de provincie Antwerpen zijn er duidelijke piekmomenten. Elke 10 seconden passeert er één fietser in die spits. Dat blijkt uit onderzoek van student Verkeerskunde Yves Goossens .
De fietsostrades Antwerpen-Mechelen en Antwerpen-Essen zijn op 25 locaties onder de loep genomen met telslangen van 16 september tot en met 2 oktober 2013. In die periode registreerden ze maar liefst een half miljoen fietsbewegingen. Ze stelden ook vast dat er op weekdagen meer fietsers passeren dan in het weekend en dat er duidelijk sprake is van een ochtend- en avondspits. In zo'n verkeersspits passeert er elke 10 seconden een fietser. "De conclusie is duidelijk: men gebruikt de fietsostrade om naar het werk of de school te fietsen. Dat is ook de reden waarvoor we ze aanleggen: om fietsers snel en veilig naar hun bestemming te brengen", legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. "Daarom investeert de provincie al jaren in de aanleg van de fietsostrades."
Het onderzoek van laatstejaarsstudent Verkeerskunde in Diepenbeek Yves Goossens, afkomstig uit Malle, gebeurde in opdracht van het Steunpunt Fiets provincie Antwerpen. Zijn analyse en conclusies bundelde hij in een eindwerk dat hij op 11 juni voor een jury verdedigt. Zijn onderzoek bracht onder meer aan het licht dat de gerbuikers een typisch profiel hebben. "De typische fietsostrade-gebruiker is een man, ouder dan 40 jaar, die 4 tot 5 keer per week over de fietsostrade naar zijn werk fietst. En voor elke vrouw passeren er twee mannen", legt Goossens uit. Duizend fietsostrade-gebruikers vulden ook een online enquête in. De resultaten daarvan bevestigen dat de meeste fietsers zich doelgericht verplaatsen, en minder recreatief. "Bovendien fietsen ze relatief lange afstanden: op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen gemiddeld 14 kilometer en op de fietsostrade Antwerpen-Essen gemiddeld 16 kilometer enkele rit."
Acht op tien
De fietsostrades scoren ook een mooie acht op tien, en dat terwijl ze nog niet helemaal gerealiseerd zijn. De belangrijkste troeven voor de gebruikers zijn de kwaliteit van de infrastructuur, de snelle verbinding en de veiligheid van de fietser.
Gesuggereerde verbeterpunten zijn minder en veiliger kruispunten, comfort van het wegdek en de verdere afwerking van het traject. "Dit jaar werken we de fietsostrade tot in Mechelen af en realiseren we nieuwe trajecten in Kapellen en Essen. Ook beslisten we eerder dit jaar om samen met de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid te investeren in de bouw van een nieuwe fietsbrug over het gevaarlijke kruispunt met de Singel in Berchem", besluit Lemmens.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lier/ook-spitsuren-op-fietsostrades-a1906656/
Reportage Fiets-o-strade
Rondje provincie: Fietsostrades
Vandaag verkennen we in rondje provincie de fietsostrades. Het zijn prima alternatieven voor de files die je dagelijks ondervindt bij het woon-werkverkeer. Ze zorgen ervoor dat je kunt doorrijden en zo de tijd van je verplaatsing minimaal houdt. En ze schenken de fietsers extra ruimte en comfort. Dat bevestigen ook enkele gebruikers. Yves Goossens vertelt over de bevindingen van zijn onderzoek naar het gebruik van de fietsostrades!
https://www.youtube.com/watch?v=cAtpVvCPB0c
https://www.youtube.com/watch?v=A96EYsb-aPw
Jeu de piste (juillet - septembre)
Fietszoektocht langs fietsostrade
WOENSDAG 16 JULI 2014,
SINT-KATELIJNE-WAVER - Fietsostrades zijn vooral in trek voor functionele verplaatsingen, maar deze zomer is de fietsostrade Antwerpen - Mechelen ook dé plek voor een fietszoektocht. Tussen de stations van Berchem en Sint-Katelijne-Waver (totale afstand: 16 kilometer) staan 10 fietsen van de provincie Antwerpen. Wie ze alle 10 vindt, letters bijeen puzzelt én een leuke foto neemt, maakt kans op mooie prijzen.
Heb je zin in de fiets(ostrade)zoektocht?
Begeef je naar de Berchemstadionlaan in Antwerpen-Berchem of het station van Sint-Katelijne-Waver. Volg de fietsostrade en noteer onderweg de locatie van de fietsen en de letters op de fietsen.
Neem ook een leuke foto van jezelf bij één van die fietsen. Bezorg je foto, je lijstje met locaties en de woordencombinatie die je met de letters maakte aan het Steunpunt Fiets via www.steunpuntfiets.be of steunpuntfiets@provincieantwerpen.be. De wedstrijd loopt tot en met 30 september 2014.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bldva_01180972
http://www.radioreflex.be/2014/07/14/fietszoektocht-fietsostrade-antwerpen-mechelen/
http://www.provincieantwerpen.be/over-deze-website/algemeen-wedstrijdreglement.html
VRT-jeugdjournaal
Wat aandacht in het jeugdjournaal "Karrewiet" over de Antwerpse fietssnelwegen:
"Fiets-o-strade: gezellig om te fietsen en altijd rechtdoor"
(Karrewiet)
BINNENLAND do 13/11/2014
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/1.2147621
Feiten en cijfers van de fietsostrades
http://laatjeflietsen.be/wp-content/uploads/2015/06/fietsostrade_infographic_05.pdf
https://twitter.com/prov_antwerpen/status/610367396013080576
https://twitter.com/prov_antwerpen/status/610367396013080576
Re: fietssnelwegen Antwerpen
De provincie Antwerpen actualiseerde het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Het BFF is een samenhangend netwerk van bovenlokale verbindingen, gebiedsdekkend en hiërarchisch opgebouwd. De actualisatie van het BFF resulteert in 35 belangrijke lange-afstandsfietsverbindingen, waarvan 23 fietsostrades en 12 schakelroutes. De provincie Antwerpen maakte prioritaire keuzes om efficiënt te investeren in fietsinfrastructuur. Zo engageert zij zich om tijdens deze legislatuur (dat is tot einde 2018) nog uit te voeren:
1. Ontwerp en aanzet realisatie fietsostrade Mechelen-Brussel
2. ontwerp fietsostrade Lier-Herentals
3. ontwerp fietsostrade Lier-Aarschot
Meer informatie: www.provincieantwerpen.be/beleid/leefomgeving/mobiliteit/nieuws-over-mobiliteit.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/breaking-news--toekomstige-fietsostrades.html
1. Ontwerp en aanzet realisatie fietsostrade Mechelen-Brussel
2. ontwerp fietsostrade Lier-Herentals
3. ontwerp fietsostrade Lier-Aarschot
Meer informatie: www.provincieantwerpen.be/beleid/leefomgeving/mobiliteit/nieuws-over-mobiliteit.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/breaking-news--toekomstige-fietsostrades.html
Uitbreiding
Het aantal fietsostrades werd blijkbaar aangevuld.
van 15 naar 23
van 15 naar 23
1: fietsostrade Antwerpen-Essen | 13: fietsostrade Ringfietspad |
2: fietsostrade Antwerpen-Mechelen | 14: fietsostrade Willebroek-Vilvoorde Zeekanaal |
3: fietsostrade Albertkanaal | 15: fietsostrade Antwerpen-Gent |
3a: fietsostrade Antwerpen-Ranst | 16: fietsostrade Leuvense Vaart |
4: fietsostrade Sint-Niklaas-Mechelen | 17a: fietsostrade Antwerpen-Boom spoorlijn 52 |
5: fietsostrade kanaal Dessel-Schoten | 17b: fietsostrade Antwerpen-Brussel A12 zuid |
6: fietsostrade Herentals-Turnhout | 18: fietsostrade A12 noord naast havenweg |
7: fietsostrade Herentals-Balen | 19: fietsostrade Mechelen-Brussel |
8: fietsostrade Herentals-Aarschot | 20: fietsostrade Mechelen-Dendermonde |
9: fietsostrade Lier-Herentals | 21: fietsostrade Dendermonde-Puurs |
10: fietsostrade Lier-Aarschot | 22: fietsostrade Lier-Boom/Willebroek Netedijk |
11: fietsostrade Lier-Lint | 23: fietsostrade Mol-Lommel |
12: fietsostrade Antwerpen-Lier |
met dank aan Europa
De provincie Antwerpen en de stad investeerden de voorbije jaren heel wat in de aanleg van fietssnelwegen op hun grondgebied. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de steun van EFRO-Vlaanderen.
Financiële steun Vlaamse regering & EU
Financiële steun voor de aanleg van 2 fietsbruggen en 2 fietstunnels
Door N-VA Stad Antwerpen op 16 juni 2016
De provincie Antwerpen, die sterk investeert in de aanleg van fietsostrades, ontvangt financiële steun van de Europese Unie en de Vlaamse regering voor de aanleg van 2 fietsbruggen en 2 fietstunnels. Vandaag keurden de Vlaamse ministers Ben Weyts (bevoegd voor mobiliteit) en Philippe Muyters (bevoegd voor economie en sport) de financiële ondersteuning van 13 projecten op fietsostrades goed. De gedeputeerden Luk Lemmens (bevoegd voor mobiliteit) en Peter Bellens (bevoegd voor Europa) zijn verheugd dat één derde van het budget naar realisaties door de provincie Antwerpen gaat.
De aanleg van fietsostrades is een kernopdracht van de provincie Antwerpen. Vorig jaar werkte zij de F1, de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen, volledig af. Het aantal fietsers is er op 2 jaar tijd met meer dan 20% gestegen. Gedeputeerde Luk Lemmens: "Op topdagen tellen we al meer dan 6000 fietsers op deze route. We halen zo heel wat wagens uit de spits."
De provincie Antwerpen zet tijdens de huidige bestuursperiode nog in op de realisatie van de volgende 4 belangrijke routes voor fietsverkeer:
F1: fietsostrade Mechelen-Brussel
F11: fietsostrade Antwerpen-Lier
F14: fietsostrade Antwerpen-Essen
F105: fietsostrade Herentals-Balen
Fietsprojecten met ondersteuning vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)
Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en het Agentschap Ondernemen zijn de beheerder van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Ook minister van Mobiliteit Ben Weyts legt nog een belangrijk deel bij voor deze fietsprojecten. In totaal gaat het in de provincie Antwerpen om een investeringspakket van 8 598 243 euro. Concreet gaat het om 2 fietsbruggen en 2 fietstunnels:
een fietsbrug aan het station Antwerpen-Berchem (op de F1, de fietsostrade Antwerpen-Mechelen): 3 358 243 euro totale kostprijs
een fietstunnel op de grens van Mortsel met Boechout (op de F11, de fietsostrade Antwerpen-Lier): 2 080 000 euro totale kostprijs
een fietstunnel onder de ring van Geel (op de F105, de fietsostrade Herentals-Balen): 1 580 000 euro totale kostprijs
een fietsbrug over het kanaal Herentals-Bocholt in Herentals (op de F105, de fietsostrade Herentals-Balen): 1 580 000 euro totale kostprijs
"De provincie Antwerpen legt in de volgende jaren deze fietsostrades volledig aan. We zijn zeer verheugd dat zowel de Vlaamse regering als de Europese Unie hun schouders mee zetten onder de realisatie van ontbrekende schakels op deze trajecten. Zo bieden we kwalitatieve fietsinfrastructuur aan die het mensen gemakkelijker maakt om van de file naar de fiets over te stappen en die voor de huidige fietsers een grote sprong voorwaarts betekent. De fietsbruggen en fietstunnels betekenen voor fietsers immers meer veiligheid, comfort en snelheid.", legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. "Vanuit de provincie Antwerpen doen we er alles aan om de effectieve bouw van deze ontbrekende schakels en de rest van de fietsostrades binnen de afgesproken termijn af te ronden. De eerste werken aan de fietsbrug in Berchem gaan trouwens al vlak na de zomervakantie van start en duren ruim een jaar."
Meer informatie over de fietsostrades op www.antwerpenfietsprovincie.be.
Verantwoordelijke: Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit
https://antwerpen.n-va.be/nieuws/financiele-steun-voor-de-aanleg-van-2-fietsbruggen-en-2-fietstunnels
Metingen 2016
FietsTelweek telt 25% meer fietsers in de provincie
28/12/2016
Tijdens de FietsTelweek in september in de provincie Antwerpen werden er dit jaar 25 procent meer fietsers geteld dan een jaar eerder in dezelfde periode. De provincie Antwerpen telde met 20 vaste en 48 tijdelijke tellers in samenwerking met steden en gemeenten.
Van 19 tot en met 25 september 2016 telde de provincie Antwerpen samen met 33 gemeenten het aantal fietsers. De topdag in die week was donderdag 22 september 2016 met bijna 110.000 getelde fietsers. De topdag in 2015 was 21 september met 92.000 fietsers.
De toplocatie was de Grotesteenweg in Berchem ter hoogte van de Ring. Daar passeerden tijdens de FietsTelweek maar liefst 70.000 fietsers (tegenover 44.000 in 2015). Ook op andere locaties steeg het aantal fietsers. Op de F1 (fietsostrade Antwerpen-Mechelen) werd in Mechelen een stijging van 6.800 in 2015 naar 12.200 in 2016 vastgesteld. Op de N12 in Beerse telden we in 2015 2.000 fietsers en in 2016 2.800.
Goede weer
“Het mag duidelijk zijn, in onze provincie wordt steeds meer gefietst. Op basis van deze cijfers zelfs 25% meer dan vorig jaar!” concludeert Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit. “We mogen ons echter niet blind staren op deze cijfers. Het slechte weer in 2015 en het goede weer in 2016 spelen een belangrijke rol in de grote verschillen tussen beide jaren. Het weer blijft een belangrijke invloed hebben op de keuze voor de fiets. Toch wordt er wel degelijk jaar na jaar meer gefietst. De verbeterde infrastructuur, de opkomst van de elektrische fiets en de toenemende verkeersdrukte zorgen er voor dat meer mensen voor de fiets kiezen. Belangrijke vaststelling is ook dat op sommige éénrichtingsfietspaden maar liefst 20% fietsers in de verkeerde richting reed. Dat zijn cijfers waar we vanuit het beleid zeker rekening mee moeten houden. ”
Fietsostrades
De provincie Antwerpen investeert fors in de aanleg van fietsostrades, hoogwaardige en veilige fietsinfrastructuur. “Uit de FietsTelweek blijkt nog maar eens dat de fietsostrades heel populair zijn.”, vertelt Luk Lemmens. “Op de F1 (Antwerpen-Mechelen) en de FR10 (Ringfietspad rond Antwerpen) rijden op weekdagen meer fietsers dan in het weekend. Mensen gebruiken die fietsostrades duidelijk om naar het werk of de school te fietsen. Op de andere fietsostrades rijden op weekdagen en in het weekend ongeveer evenveel fietsers.” Verspreid over 9 fietsostrades stonden 21 telapparaten. In totaal registreerden die tijdens de Fietstelweek 2016 maar liefst 220.000 fietsers. We telden de meeste fietsers op de F1 in Mortsel en op een tweede plaats vinden we de FR10, meer bepaald tussen Luitenant Lippenslaan en Stenenbrug.
http://www.gva.be/cnt/dmf20161228_02648775/fietstelweek-telt-25pct-meer-fietsers-in-de-provincie
ANTWERPEN STAD/ANTWERPEN ZUIDRAND
29/12/2016
In één jaar 25% meer fietsers in provincie
De gunstige weersomstandigheden zorgden tijdens de FietsTelweek voor 25 procent meer fietsers. De provincie Antwerpen telde 671.000 verplaatsingen met de fiets. Dat zijn er 226.000 meer dan vorig jaar.
"Topdag was donderdag 22 september. Het drukste punt was opnieuw de Grotesteenweg in Berchem met bijna 70.000 fietsers", vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit. De FietsTelweek is een initiatief van Fietsberaad Vlaanderen. De provincie Antwerpen telde met 20 vaste en 48 tijdelijke tellers in samenwerking met steden en gemeenten.
"In onze provincie wordt steeds meer gefietst. Op basis van deze cijfers zelfs 25 procent meer dan vorig jaar. Het slechte weer in 2015 en het goede weer in 2016 spelen een belangrijke rol in de grote verschillen tussen beide jaren."
Fietsostrade
Het weer blijft een belangrijke invloed hebben op de keuze voor de fiets. Toch wordt er wel degelijk jaar na jaar meer gefietst. "Belangrijke vaststelling is ook dat op sommige éénrichtingsfietspaden maar liefst 20 procent fietsers in de verkeerde richting reed. Dat zijn cijfers waar we vanuit het beleid zeker rekening mee moeten houden." De provincie zal ook versneld beginnen aan de fietsostrade tussen Antwerpen en Lier, beginnend bij een nieuw fietsbrug tussen Mortsel en Boechout, aan park Savelkoul, die dit voorjaar al gelegd wordt.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/in-een-jaar-25-meer-fietsers-in-provincie-a3042108/
Investeringsplan stad Antwerpen
Antwerpen investeert in fietsostrades
24/04/2017
De stad Antwerpen investeert de komende jaren fors in het wegwerken van de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes. Met de toekomstige fietsbrug over het Albertkanaal komt er een nieuwe schakel bij op grote fietsroutes van en naar de stad. De stad werkt, samen met haar partners, drie ‘missing links’ vóór en na de nieuwe brug weg.
Zo wordt de fiestostrade F14 vanuit Essen doorgetrokken langs de wijk Luchtbal tot aan het Albertkanaal. Via een rode loper - een aaneenschakeling van fietsstraten in rode asfalt op een fietsroute, maar daar waar geen fietsstraat mogelijk is, worden andere maatregelen zoals fietspaden of fietssuggestiestroken gebruikt - in het noorden van de stad kan men dan weer doorfietsen naar de Gemeentestraat. Ten slotte wordt ook de fiestostrade F15 naar Turnhout langs het Albertkanaal doorgetrokken van aan de fietsbrug tot aan de Vossenschijnstraat. Deze ingrepen verhogen het fietscomfort en de veiligheid van de gebruikers op deze routes.
Missing link 1
De fietsostrade F14 loopt vandaag tot aan de Oude Landen in Ekeren. Met de realisatie van de ‘missing link’ kunnen fietsers in de toekomst via een dubbelrichtingsfietspad doorfietsen tot aan het Albertkanaal. Aan het station Noorderdokken voert de stad momenteel enkele tijdelijke ingrepen uit om fietsers veilig te laten doorfietsen vanuit de Oude Landen tot in de Argentiniëlaan in de wijk Luchtbal. In de verdere ontwikkeling van de site Havana, de site van de voormalige politieacademie, is de definitieve aanleg van een vrije fietsostrade op de site mee opgenomen.
Het stadsbestuur keurde ook het concept goed voor het doortrekken van fietsostrade F14 vanuit Essen naar de Groenendaallaan langs de wijk Luchtbal. Via de Klipperstraat wordt de fietsostrade doorgetrokken tot aan de Vaartkaai om zo een veilige en comfortabele verbinding te maken met de fietsbrug over het Albertkanaal en de fietsostrade F15 langs de Vaartkaai richting Schoten en Turnhout.
Met de realisatie van dit tweede deel tot aan de Groenendaallaan kunnen fietsers in de toekomst doorfietsen via een dubbelrichtingsfietspad van 4,5 m breed langs de Argentiniëlaan tot aan de Manchesterlaan. Daar wordt de fietsostrade doorgetrokken in de groenberm langs de spoorweg tot aan het treinstation Luchtbal. Vandaar loopt ze via de Columbiastraat door tot aan de Groenendaallaan. Aan de Groenendaallaan wordt de fiets- en voetgangersoversteek heraangelegd in functie van een vlotte en veilige doorgang van de fietsostrade via de Klipperstraat tot aan het Albertkanaal.
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel werkt aan het definitieve ontwerp en de bouwaanvraag. Zo kan de stad begin 2018 starten met de aanleg van het deel langs de wijk Luchtbal. Het deel van de fietsostrade langs de Klipperstraat naar de Vaartkaai zit momenteel in de planningsfase, maar wordt waarschijnlijk aansluitend op de werken langs de wijk Luchtbal uitgevoerd.
Missing link 2
Het jaagpad langs het Albertkanaal is de ruggengraat van de fietsostrade die de stad en de haven met de Kempen verbindt. In Schoten en Merksem zijn al heel wat missing links weggewerkt, zoals de aanleg van een tijdelijk fietspad daar waar er geen jaagpad is. Er wordt nu onderzocht hoe het jaagpad (en dus ook de fietsostrade) verder door kan lopen langs het Straatsburgdok tot aan de haven. Zo zal de fietsostrade kunnen doorlopen langs het dok om via de oude spoorwegbedding door te steken naar de Groenendaallaan en de Vossenschijnstraat. Van hier kunnen fietsers daarna veilig verder via de bestaande fietsroutes naar de haven. De bouwaanvraag voor deze plannen wordt binnenkort aangevraagd.
Missing link 3
Via een aaneenschakeling van fietsvoorzieningen kan men in de toekomst vanuit de Samberstraat via Park Spoor Noord en de Lange Dijkstraat doorfietsen naar de Gemeentestraat. In elke straat op de vastgelegde route is bekeken welke fietsvoorziening mogelijk is en of er bijkomende verkeersremmende maatregelen nodig zijn. De fietsstraat maakt een sterke intrede in de wijk. In andere straten komt er een fietssuggestiestrook of markering voor fietsers. Voor deze reeks maatregelen is een definitief ontwerp klaar. Er kan dus gestart worden met de planning en uitvoering van alle onderdelen op deze fietsas. De bouwvergunning is in aanvraag.
https://www.bouwkroniek.be/article/antwerpen-investeert-in-fietsostrades.14094
Provinciale meerjarenplanning 2020-2025
Provincie Antwerpen verdubbelt investeringen in fietsostrades: “Het is een succesproduct”
11/12/2019
Het provinciebestuur stelt deze week haar meerjarenplanning voor de periode 2020-2025 voor. Opvallend daarbij is het budget dat wordt uitgetrokken voor fietsostrades. Dat stijgt jaarlijks, tot een verdubbeling van de huidige investeringen. In totaal wordt er 117 miljoen euro vrijgemaakt om de fietsinfrastructuur te vernieuwen. In 2020 staan er drie nieuwe projecten in de steigers: een brug- en tunnelcomplex in Lier, de laatste missing link op de F1 Mechelen-Zemst en werken aan de “verzadigde” fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen. Er zitten ook drie nieuwe fietsostrades in de ontwerpfase: de F104 Lier-Heist-op-den-Berg, de F103 Lier-Herentals en de F12 Antwerpen-Bergen op Zoom.
“Vorige legislatuur trokken we 4,5 miljoen euro per jaar uit voor fietsostrades”, zegt de bevoegde gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). “Dat bedrag verhogen we vanaf nu jaarlijks met één miljoen zodat we in 2024 en 2025 op 9 miljoen stranden.”
Met de steun van Vlaanderen - via het fietsfonds - wordt elke euro die de provincie neertelt, verdubbeld. “Zo komen we aan 80 miljoen voor fietsostrades en voorzien we ook nog eens 37 miljoen aan subsidies voor gemeenten.”
Dat is nodig, stelt de provincie. “De versnelde aanleg van fietsinfrastructuur is een topprioriteit. Temeer omdat die fietsostrades een succesproduct zijn. We zien een enorme toename van fietsers die er gebruik van maken en we gaan ervan uit - en hopen - dat hoe beter de infrastructuur wordt, hoe meer dat aantal nog zal stijgen. Zeker nu mensen meer en meer speed pedelecs gebruiken en langere afstanden per fiets kunnen afleggen. Dat is niet enkel beter voor de gezondheid en het klimaat, het draagt ook bij tot de 'modal shift' (50 procent gemotoriseerd verkeer, 50 procent openbaar vervoer, fiets en te voet tegen 2030, nvdr.) die Vlaanderen in het kader van onder meer Oosterweel nastreeft.”
Missing link
In 2020 staan er drie nieuwe projecten in de steigers. Zo wordt er op het traject van de F11 Antwerpen-Lier van start gegaan met de aanleg van een brug- en tunnelcomplex in Lier. “Dat is een groot project dat het voor fietsers mogelijk moet maken om rechtstreeks naar het station van Lier te kunnen fietsen. Die werken zullen ongeveer anderhalf jaar duren.”
Nog in 2020 wordt ook de laatste missing link op de F1 Mechelen-Zemst afgewerkt tussen Mechelen en de grens met Vlaams-Brabant.
En opvallend: er staan ook werken gepland aan de F1 Antwerpen-Mechelen . Die fietsostrade ligt er al een tijd, maar de infrastructuur voldoet niet langer aan de huidige normen. Die normen schrijven onder meer een breedte van 4,5 meter voor, terwijl de F1 slechts 3 meter breed is. “Vandaag geraakt die F1 verzadigd door het sterk stijgende aantal fietsers en de forse opkomst van de speed pedelec waarvan ten tijde van de aanleg van die fietsostrade nog geen sprake was”, legt Lemmens uit. “Daarom zullen we vanaf volgend jaar beginnen met het verbreden en verbeteren van dat traject. Fietsers zullen tijdens die werken worden omgeleid.”
Fietsostrade naar de haven
Verder zitten er nog drie nieuwe fietsostrades in de ontwerpfase: de F104 Lier-Heist-op-den-Berg, de F103 Lier-Herentals en de F12 Antwerpen-Bergen op Zoom. Zeker die laatste is een absolute noodzaak.
“De haven is een gebied waar vandaag nog heel veel mensen met de wagen naartoe rijden omdat er amper fietsinfrastructuur voorhanden is. En als die er is, moeten mensen een enorme omweg maken om de haven te bereiken. De haven zelf is ook vragende partij om een goede fietsinfrastructuur te voorzien. Daar gaan we dus werk van maken.”
https://www.gva.be/cnt/dmf20191211_04761634/provincie-antwerpen-verdubbelt-investeringen-in-fietsostrades-het-is-een-succesproduct
Fietssnelwegen 10 jaar
Netwerk fietssnelwegen in Vlaanderen bestaat 10 jaar
19.04.2024
(...)
De provincie Antwerpen zet al meer dan 20 jaar in op de aanleg van fietsostrades. De afgelopen 10 jaar realiseerden we de routes van de F1 Antwerpen Brussel, F11 Antwerpen – Lier, F14 Antwerpen - Roosendaal en F105 Herentals - Leopoldsburg. Samen goed voor bijna 100 km fietsplezier. Momenteel leggen we de F4 Antwerpen – Gent en F12 Antwerpen – Bergen op Zoom aan. Voor de F103 Lier – Herentals en F104 Aarschot – Lier werken we samen met de gemeenten de ontwerpplannen uit. We blijven ons inzetten voor een geïntegreerd netwerk van fietsostrades en onderzoeken daarom ook hoe we de F1 Antwerpen – Brussel en F106 Aarschot – Herentals toekomstbestendig kunnen maken.
https://www.provincieantwerpen.be/nieuws.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/10j_FSW.html
Sujets similaires
» F010 Ringfietspad Antwerpen (Fietssnelweg Ring Antwerpen F10)
» fietssnelwegen Limburg - algemeen topic
» Fietsnelwegen algemeen
» fietssnelwegen Vlaams-Brabant
» rondje fietssnelwegen
» fietssnelwegen Limburg - algemeen topic
» Fietsnelwegen algemeen
» fietssnelwegen Vlaams-Brabant
» rondje fietssnelwegen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum