fietssnelwegen Oost-Vlaanderen
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
fietssnelwegen Oost-Vlaanderen
http://www.oost-vlaanderen.be/public/wonen_milieu/mobiliteit/fietsbeleid/lange_afstand/index.cfm#.Tw4WvqX9aSo
LAF
LAF of langeafstandsfietspad wordt gerealiseerd in voorjaar
donderdag 08 maart 2012
ZULTE - In het voorjaar van 2012 worden er in Oost-Vlaanderen enkele langeafstandsfietspaden (LAF) gerealiseerd. Zij werden in de tweede helft van 2011 aanbesteed. Ook in Zulte is er een dergelijk nieuw fietspad.
De provincie wordt doorkruist door rivieren en kanalen, (oude-)spoor- en trambeddingen. Deze hoofdassen vormen een breedmazig net. Het provinciebestuur wil deze assen mee uitbouwen tot lange afstandsfietspaden. De Provincie stelt hoge comforteisen aan dit hoofdfietsnet en zorgt voor een uniforme bewegwijzering.
In Zulte wordt het fietspad LAF vanaf de grens met Waregem tot aan de Waalstraat gerealiseerd.
Aannemer is NV Van Robays uit Machelen. Het fietspad is aanbesteed voor de som van €379 766,37, BTW inclusief. Het aandeel van de gemeente daarin bedraagt €21 610,60, BTW 21% inbegrepen.
Andere LAF’s
Eeklo: LAF spoorweg tussen Oude Gentweg en Oostveldstraat. Aannemer nv Van Robays – Zulte, voor de som van 216 813,85 EUR, inclusief btw. De werken zijn hier al gestart.
Dendermonde: LAF toeristische spoorlijn L52 Hoogveld-Fabriekstraat. Aannemer nv Aswebo - Gent, voor de som van 236 899,18 EUR, inclusief btw.
Erpe-Mere: LAF spoorlijn L82 tussen Burst en Bosstraat. Aannemer BVBA Lievens - Sint-Lievens-Houtem, voor de som van 443 333,47 EUR, inclusief btw.
Lokeren - Waasmunster: LAF tussen Pijlstraat en Doornijkstraat. Aannemer nv VMB - Verrebroek, voor de som van 209 133,98 EUR, inclusief btw.
St.-Gillis-Waas: LAF Fort Bedmarstraat – Koningsdijk. Aannemer nv Bauwens - Evergem, voor de som van 312 849,74 EUR, inclusief btw.
Ook de signalisatie van het fietsroutenetwerk Nazareth werd aanbesteed en gegund aan de nv Janssens uit Lokeren voor de som van 11 829,61 EUR, inclusief btw.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLELE_20120308_008
Situation 2013
Carte en détail: situation actuelle ainsi que les projets à réaliser:
http://www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/uv/11020laf2013.pdf
Source:
http://www.oost-vlaanderen.be/public/wonen_milieu/mobiliteit/fietsbeleid/lange_afstand/index.cfm
http://www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/uv/11020laf2013.pdf
Source:
http://www.oost-vlaanderen.be/public/wonen_milieu/mobiliteit/fietsbeleid/lange_afstand/index.cfm
Provincie legt elf kilometer fietspaden langs spoorlijnen
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131022_00803951Provincie legt elf kilometer fietspaden langs spoorlijnen
woensdag 23 oktober 2013
BALEGEM / DE PINTE / ZINGEM - De provincie legt dit jaar zeven nieuwe fietspaden over lange afstand aan, gezamenlijk goed voor elf kilometer fietssnelwegen.
Het fietspad langs de Schelde tussen Lotharingenbrug en Fortstraat in Oudenaarde werd verbeterd. Het aanliggende fietspad langs Scheldekant werd vervangen door een vrijliggend fietspad achter de bomen. Die werken zijn al uitgevoerd.
In samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) wordt het Gentse Parkbos vorm gegeven. Door het Parkbos, een beschermd landschap, loopt een oude spoorwegbedding, tussen De Pinte en Gent. Het fietspad wordt halfverhard met gebonden porfier. De werken worden binnenkort gerealiseerd.
Een aantal projecten werden in de loop van oktober 2013 goedgekeurd en worden eind november toegewezen na een openbare aanbesteding. In Zingem wordt het fietspad naar Oudenaarde, tussen de Kouterstraat en de Heirweg, aangelegd langs de spoorlijn 86.
In de Oosterzeelse deelgemeente Balegem wordt langs spoorlijn 122 Gent-Zottegem-Geraardsbergen in verschillende fases een fietsweg aangelegd. Het gedeelte Station Balegem Zuid – N46 (oude Provinciale baan) zal begin 2014 worden uitgevoerd.
Grootse plannen!
Provincie legt ‘fietsostrades’ aan
WOENSDAG 22 OKTOBER 2014
GENT - De provincie Oost-Vlaanderen wil de komende tien jaar voor 200 kilometer fietssnelwegen aanleggen, om zo snelle verbindingen tussen Gent en Deinze, Wetteren en Antwerpen te realiseren.
In totaal wil de provincie een fietssnelwegnetwerk uitbouwen in Oost-Vlaanderen van 600 kilometer lang. ‘Maar daarvan moeten we nog 200 kilometer aan ‘missing links’ wegwerken, wat we de komende tien jaar à rato van 20 kilometer per jaar willen doen’, zegt gedeputeerde Peter Hertog. Zeg niet zomaar fietspad tegen de fietsostrade. ‘Die moet minstens 3 meter breed zijn, goed verhard zijn, verlicht worden en over een herkenbare signalisatie beschikken. Liefst zijn de fietsostrades zo lang mogelijk ononderbroken. Daarom willen we vooral tracés volgen langs spoorwegen en waterwegen.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bljdi_01335647
http://www.oost-vlaanderen.be/public/wonen_milieu/mobiliteit/fietsen/snelwegen/index.cfm
'Fietssnelweg' op komst tussen Gent en Antwerpen
22-10-14
Tegen eind 2018 wil de provincie Oost-Vlaanderen de fietsroutes Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen als fietssnelwegen. Jaarlijks wordt 2,5 miljoen euro voorzien om twintig kilometer "topwegen" te bouwen die het functioneel fietsverkeer verhogen.
Oost-Vlaanderen profileert zich al langer als fiets- en wielerprovincie. Al in 1997 werd een 'fietsnota' voor de aanleg van fietssnelwegen en een fietsroutenetwerk goedgekeurd. Intussen is 69 procent daarvan al gerealiseerd. Het netwerk 'Langeafstandsfietspaden' (LAF) is ongeveer 1.200 kilometer lang, de helft daarvan zijn "prioritair functionele routes" die kunnen dienen als "fietssnelweg".
Die fietssnelwegen zijn nog niet overal gerealiseerd. Momenteel is 43 procent van het netwerk van goede tot zeer goede kwaliteit en delen fietsers in 26 procent van het netwerk de weg met andere gebruikers. De rest, ongeveer 200 kilometer, wordt nu route per route en met een snelheid van 20 kilometer per jaar aangepakt, telkens goed voor een investering van 2,5 miljoen euro.
Pareltjes
Tegen eind 2018 wil Oost-Vlaanderen onder meer de fietssnelwegen Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen. Bedoeling is om met een elektrische fiets op een halfuur van Deinze, Wetteren of Lokeren naar Gent te fietsen.
"De fietssnelwegen moeten pareltjes op het vlak van fietsinfrastructuur worden", zegt gedeputeerde Peter Hertog (sp.a), bevoegd voor Mobiliteit. "Er wordt sterk ingezet op gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid. De snelwegen zullen ingericht worden als 'gestrekte' route: vlak, rechtdoor en zoveel als mogelijk conflictvrij, met beveiligde kruispunten. De minimumbreedte wordt drie meter, bij voorkeur in beton of asfalt en de ontwerpsnelheid 30 kilometer per uur."
http://www.demorgen.be/nieuws/-fietssnelweg-op-komst-tussen-gent-en-antwerpen-a2098056/
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2126392
25 MILJOEN EURO VOOR AANLEG VAN 203 KILOMETER EXTRA FIETSPAD
25 MILJOEN EURO VOOR AANLEG VAN 203 KILOMETER EXTRA FIETSPAD
Gent knooppunt van 10 fietssnelwegen
Kaart dienst mobiliteit
Gent knooppunt van 10 fietssnelwegen
Kaart dienst mobiliteit
De provincie Oost-Vlaanderen investeert de komende tien jaar 25 miljoen euro in de aanleg van 203 extra kilometer fietspad langs rivieren en spoorwegen, en op jaagpaden. Zo worden de tien Oost-Vlaamse fietssnelwegen, goed voor 667 kilometer, gerealiseerd. Gent is het knooppunt.
DIDIER VERBAERE
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaf gisteren in Beervelde de eerste spadesteek van de fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen. Het traject Beervelde-Lokeren loopt langs de spoorweg. De provincieraad had de dag voordien unaniem de plannen voor de aanleg van tien fietssnelwegen in Oost-Vlaanderen goedgekeurd. De komende tien jaar wordt telkens 2,5 miljoen euro geïnvesteerd in de aanleg van deze veilige fietspaden, vaak in eigen bedding. In totaal zullen dan 667 kilometer van deze fietssnelwegen door Oost-Vlaanderen lopen. Vanuit Gent zal je dan vlotjes kunnen fietsen richting Antwerpen, Mechelen, Kortrijk, Geraardsbergen, Oudenaarde of Brugge. Want ook de andere provincies maken werk van dergelijke fietssnelwegen.
"Dit is de oplossing voor het woonwerk- of woonschoolverkeer", stelt gedeputeerde voor Mobiliteit Peter Hertog. De provincie investeert al langer in haar fietsnetwerk, maar sinds het mobiliteitsdecreet van 2013 wordt een versnelling hoger geschakeld. Er werden overeenkomsten gesloten met onder meer spoorwegbeheerder Infrabel en Waterwegen en Zeekanaal. "Fietssnelwegen moeten de ruggengraat worden van de bestaande hoofdroutes. Het worden fietspaden van topkwaliteit om snel en vooral veilig langere afstanden te overbruggen. De komende jaren moeten we nog 203 kilometers aanleggen", stelt Peter Hertog. Die missing links komen er langs spoorwegen, waterlopen, oude spoorbeddingen, gemeente- en gewestwegen. Ze worden minstens drie meter breed en bieden plaats aan twee maal twee fietsers. Er komt verlichting waar nodig of mogelijk. Een uniforme bewegwijzering in heel Vlaanderen moet de fietssnelwegen duidelijk aanduiden.Leefbaarheid
"Als overheid moeten wij zorgen voor een veilige infrastructuur. Alleen zo kunnen we het mobiliteitsprobleem het hoofd bieden. In heel Vlaanderen worden de komende jaren tachtig dergelijke fiets-o-strades aangelegd", zegt minister Ben Weyts.
De Gentse Fietsersbond reageert enthousiast. "Dit is fantastisch nieuws, want wij zijn al lang vragende partij voor zulke wegen. Ze zijn enorm belangrijk voor de leefbaarheid van de stad. In het verleden was de aanleg van fietspaden langs de spoorweg of rivieren vaak vrijblijvend. Dat er nu een overeenkomst is getekend, is goed nieuws", stelt Yves De Bruyckere. De provincie verhoogt ook de subsidies aan de gemeenten voor de aanleg van fietscorridors. Dat zijn fietspaden en fietsstraten waar de aanleg van deze snelwegen niet mogelijk is. De provincie financiert de aanleg voor honderd procent.
Re: fietssnelwegen Oost-Vlaanderen
25 miljoen euro voor 203 km: dat betekent 123.000 euro/km
Pro memorie: de heraanleg van 500 m tramroute in Asse kostte 141.000 euro in 2013. Daarbij waren geen kosten van onteigeningen. (wel wordt jaarlijks huur betaald)
Pro memorie: de heraanleg van 500 m tramroute in Asse kostte 141.000 euro in 2013. Daarbij waren geen kosten van onteigeningen. (wel wordt jaarlijks huur betaald)
Fietssnelwegenplan 2015
Tegen 2018 op half uur fietsen van Deinze, Lokeren, Wetteren naar Gent
03/09/2015
Nog deze legislatuur zullen fietsers via ‘fietssnelwegen’ op een half uur van Deinze, Lokeren of Wetteren naar Gent kunnen rijden. Dat werd gezegd bij de voorstelling van het Oost-Vlaamse ‘fietssnelwegenplan’.
Fietssnelwegen zijn verbindingen, meestal in een eigen bedding, over grote afstand tussen steden, havens en andere economische knooppunten. Ze liggen (of komen) voornamelijk langs (oude) spoor- of waterwegen. Kenmerkend voor de routes zijn comfort, snelheid, directheid, conflictvrij, aantrekkelijk en samenhangend. ‘Bedoeling is het functioneel fietsverkeer te verhogen’, zegt gedeputeerde Peter Hertog (SP.A). ‘Het overgrote deel van onze dagelijkse verplaatsingen is perfect fietsbaar. Elektrische fietsen zorgen er zelfs voor dat meerdere locaties in kortere tijd kunnen bereikt worden.’
667 kilometer
De drie bestaande fietsnetwerken werden in Oost-Vlaanderen geïntegreerd tot één functioneel fietsroutenetwerk. De provincie bakende daarin tien routes af voor fietssnelweg, goed voor 667 kilometer van de bestaande 2.775 km fietsroutes. Van die fietssnelwegen is 43 procent van goede tot zeer goede kwaliteit, daarnaast is 27 procent ‘befietsbaar’: fietsers delen de weg met andere weggebruikers.
Voor de resterende 203 kilometer (30 procent) wordt jaarlijks 2,5 miljoen euro geïnvesteerd. Daarmee kan jaarlijks 20 kilometer fietspad aangelegd worden, wat betekent dat aan het huidige tempo het hele netwerk over tien jaar afgewerkt worden.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) herinnerde aan het ‘fietsostradeplan’ met 80 fietssnelwegen over heel Vlaanderen, waarvan in lengte de helft in Oost-Vlaanderen ligt. ‘In plaats van met een vermanend vingertje te zwaaien, willen we mensen verleiden tot alternatieven voor het wegverkeer’, zegt Weyts. ‘Steeds meer wordt de fiets een valabel alternatief, ook in het woon-werkverkeer, wij moeten ervoor zorgen dat er een veilige, comfortabele en snelle fietsinfrastructuur is.’
Weyts nam donderdagnamiddag, samen met drie Oost-Vlaamse gedeputeerden en andere partners, een schop ter hand voor de eerste spadesteek van het deeltraject ‘Lokeren-Lochristi’ op de fietssnelweg Gent-Antwerpen.
Meer informatie over de trajecten op www.oost-vlaanderen.be/mobiliteit .
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150903_01848266
Re: fietssnelwegen Oost-Vlaanderen
Ben Weyts was dan wel present op het evenement van de fietssnelwegen in Oost-Vlaanderen; waarom niet op dat van het recente (19/1)/2016) fiets-GEN in Vlaams-Brabant ?
Langs de snelspoorlijn Brussel-Gent (L50a) lijkt een fietspad te komen:
Alvast tussen Brussel en Liedekerke, maar verder ? Tot op heden geen antwoord vanuit Oost-Vlaanderen:
Van: Jo Verwimp
Verzonden: donderdag 18 februari 2016 12:10
Aan: 'mobiliteit@oost-vlaanderen.be'
CC: 'fietsnetwerken@oost-vlaanderen.be'
Wij volgden het fietspad langs de spoorlijn 50A dat zou leiden naar Gent (foto in bijlage)
Komende van Brussel stopt dit evenwel voor Liedekerke.
Hoe moet dat verder ??
Op www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/gt/14048kaart_fietssnelwegenov_2015.pdf zie ik alvast geen vervolg langs de lijn 50A.
Langs de snelspoorlijn Brussel-Gent (L50a) lijkt een fietspad te komen:
Alvast tussen Brussel en Liedekerke, maar verder ? Tot op heden geen antwoord vanuit Oost-Vlaanderen:
Van: Jo Verwimp
Verzonden: donderdag 18 februari 2016 12:10
Aan: 'mobiliteit@oost-vlaanderen.be'
CC: 'fietsnetwerken@oost-vlaanderen.be'
Wij volgden het fietspad langs de spoorlijn 50A dat zou leiden naar Gent (foto in bijlage)
Komende van Brussel stopt dit evenwel voor Liedekerke.
Hoe moet dat verder ??
Op www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/gt/14048kaart_fietssnelwegenov_2015.pdf zie ik alvast geen vervolg langs de lijn 50A.
Fietssnelweg Gent - Kortrijk
Fietssnelweg van Gent naar Kortrijk: 1,8 kilometer klaar, nog 36 te gaan
Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand,
Do. 21 Apr. 2016, Pagina 5
Oost-Vlaams gedeputeerde voor Mobiliteit Peter Hertog stelde gisteren woensdag drie nieuwe deeltrajecten op de fietssnelwegverbinding tussen Gent, Oudenaarde en Kortrijk voor. Voor de realisatie van een veilige oversteek in Leupegem blijft het nog wachten.
De fietssnelweg tussen Gent en Ruien telt tien werven, waarvan er twee gerealiseerd zijn. Het is de bedoeling dat binnen een tweetal jaar dit traject van 38 kilometer op het Oost-Vlaamse grondgebied klaar is.
De twee gerealiseerde deeltrajecten werden gisteren ingefietst: het stuk van 1,1 kilometer langs de Kouterstraat in Zingem tot de Heurnestraat in Heurne en het nieuwe fietspad van 700 meter langs de Schelde in Oudenaarde.
Intussen zijn aan de Scheldekant in Oudenaarde, tussen de Drijfweg en de Lotharingenstraat, de werken gestart voor de aanleg van 600 meter fietspad. Ook dat traject is onderdeel van de fietssnelweg die uiteindelijk Gent met Kortrijk moet verbinden.
“De realisatie van de werven in Zingem en in Oudenaarde, samen goed voor ongeveer 2,4 kilometer, brengt een veilige fietssnelwegverbinding tussen Gent, De Pinte, Oudenaarde en Kluisbergen een heel pak dichterbij”, ment gedeputeerde voor Mobiliteit Peter Hertog (SP.A).
“Samen met de andere werven, die al bezig zijn of straks beginnen, beschikken we in 2018 over een fietssnelwegverbinding tussen Gent en Oudenaarde.”
Aan de realisatie van de drie projecten in Zingem en Oudenaarde hangt een prijskaartje van 513.000 euro. De provincie Oost-Vlaanderen neemt 308.000 euro voor haar rekening en het resterende bedrag wordt gefinancierd door het Vlaamse departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Scheldeboorden
Het nieuwe fietspad langs de Schelde ter hoogte van de Margaretha Van Parmastraat in Oudenaarde past in het stadsvernieuwingsproject 'Scheldeboorden'. Aan de Scheldekant, ter hoogte van het bedrijf Steenbakkerij Vande Moortel, wordt een nieuw fietspad aangelegd. Aansluitend op de bestaande fietstrajecten wordt een vrijliggend en tweerichtingsfietspad in asfalt gerealiseerd. Het einde van deze werken is voor september gepland.”
Fietstunnel
Het grote pijnpunt van de fietsverbinding verder richting Ruien blijft het kruisen van de Leupegemstraat (N8) in Leupegem.
“De voorkeur gaat naar een fietstunnel, maar er zal nog heel wat water door de Schelde vloeien vooraleer die zal gerealiseerd zijn”, zegt Sven Taeldeman van de dienst Mobiliteit van Oost-Vlaanderen. “Het is alvast positief dat voor een veilige oversteek in Leupegem alle mogelijke opties intussen onderzocht zijn”, reageert de Oudenaardse schepen van Mobiliteit Lieven Cnudde (CD&V). “We blijven hameren op een snelle aanpak.”
Re: fietssnelwegen Oost-Vlaanderen
velo-ravel.net a écrit:25 MILJOEN EURO VOOR AANLEG VAN 203 KILOMETER EXTRA FIETSPAD
Gent knooppunt van 10 fietssnelwegen
Overzicht 2/9/2015
http://www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/bc/14938fsw2015infra%20met%20labels2016%20.pdf
Metingen 2016
SINT-NIKLAAS
31/12/2016
GEBRUIK WAAS FIETSTRAJECT LANGS SPOORLIJN IN JAAR TIJD FORS OMHOOG
40 procent meer verkeer op fietssnelweg
Steeds meer fietsers maken gebruik van de fietssnelweg langs de spoorlijn Gent-Antwerpen in onze regio. Uit metingen van de provincie in Sint-Niklaas blijkt dat het aantal fietsers er in één jaar tijd met liefst 40 procent is gestegen. Op werkdagen passeren er gemiddeld 1.373 fietsers, tegenover 959 vorig jaar.
Op vier belangrijke fietssnelwegen in Oost-Vlaanderen voert de provincie elk jaar tellingen uit. Dat gebeurt in Sint-Niklaas, Deinze, Oudenaarde en Nazareth. In het Waasland is de fietssnelweg langs spoorlijn 59 de belangrijkste fietsverbinding, die onder meer met provinciale subsidies is aangelegd en een volwaardige oost-westverbinding vormt voor het fietsverkeer, van Gent tot in Antwerpen zelfs. Op enkele moeilijke kruispunten en onoverzichtelijke verkeersknooppunten na is die fietssnelweg in onze regio helemaal afgewerkt. En nu blijkt dat ook de doelgroep steeds meer de weg vindt, want het voorbije jaar hebben een pak meer fietsers de mogelijkheden van deze fietssnelweg benut.
Werkdagen
Op het meetpunt in Sint-Niklaas passeerden in het najaar van 2015 gemiddeld 862 fietsers per dag. Dat aantal is een jaar later gestegen tot gemiddeld 1.222 per dag, werk- en weekenddagen samen. Want dat maakt nog een groot verschil uit. Op werkdagen wordt deze fietssnelweg veel intensiever gebruikt, met dit najaar gemiddeld 1.373 fietsers tegenover 959 vorig jaar. Dat is een stijging van liefst 40 procent. In het weekend gaat het om gemiddeld 825 fietsers per dag, een beperktere stijging tegenover de 592 vorig jaar.
Ook opvallend: niet de schoolgaande jeugd maakt het meest gebruik van de fietssnelweg. Liefst 90 procent van de fietsers zijn volwassenen, tegenover 2,4 procent kinderen en 3 procent jongeren, met bromfietsers nog goed voor 4,6 procent.
Nog een vaststelling: de Wase fietssnelweg is de drukste in Oost-Vlaanderen met 18.336 geregistreerde fietsers in twee weken tijd. De fietssnelweg Gent-Deinze-Kortrijk haalde in diezelfde periode 12.197 fietsers (meetpunt Deinze). Ook de fietssnelweg Gent-Oudenaarde deed het minder, met 8.422 fietsers op het meetpunt Oudenaarde en 4.504 fietsers op het meetpunt Nazareth. "De toename van het aantal fietsers is duidelijk het sterkst in Sint-Niklaas, zeker op werkdagen. Steeds meer mensen zien de fiets als een beter alternatief voor de auto, waarmee je toch vaak stilstaat. En door de opmars van de elektrische fietsen zijn afstanden van 15 tot 20 kilometer naar het werk nu ook meer haalbaar met de fiets. De cijfers tonen ook aan dat er een echte ochtend- en avondspits is op die fietssnelweg, met zo'n 250 fietsers per uur tijdens de spitsmomenten. Dat wijst duidelijk op het functioneel gebruik van deze fietsroutes voor woon-werk- en woon-schoolverkeer, wat precies de bedoeling is", aldus gedeputeerde voor Mobiliteit Peter Hertog (sp.a).
Verder uitbouwen
Met de tellingen wil de provincie het gebruik van deze fietsverbindingen in kaart brengen, omdat er veel provinciaal geld gaat naar de aanleg van een bovenlokaal, functioneel fietsroutenetwerk, dat opgebouwd is uit hoofdroutes of 'fietssnelwegen' en functionele fietsroutes. Voor de aanleg van fietspaden in dat netwerk moeten gemeenten maar 20 procent zelf bekostigen, want de provincie en het Vlaams gewest leggen elk 40 procent bij. Fietspaden die deel uitmaken van een hoofdroute worden zelfs voor 100 procent gesubsidieerd. "Met deze resultaten krijgen we meer inzicht in het gebruik van de fietssnelwegen. Daarmee kunnen we ook gerichte keuzes maken bij de verdere uitbouw van het fietsnetwerk en het wegwerken van 'missing links'."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-sint-niklaas/40-procent-meer-verkeer-op-fietssnelweg-a3043679/
Plannen 2017-2018
Fietssnelwegen komen samen in Gent
22/12/201
In Beervelde is gisteren een stuk fietssnelweg ingereden tussen Beervelde station en Lokeren: drie meter breed, geasfalteerd, verlicht en met een draadafsluiting als afscheiding tussen het spoor en een veilige kruispuntoplossing aan de spooroverweg aan de Nieuwe Stationsstraat. Tegen 2018 wil men bovenop de fietssnelweg Gent-Antwerpen nog een aantal fietssnelwegen richting Gent klaar hebben.
“Als alles volgens plan verloopt zou de provincie Oost-Vlaanderen tegen 2018 klaar willen zijn met een fietssnelweg die Gent met Zwijndrecht verbindt. 70 procent van die 45 km is nu al klaar, de rest is ofwel vergund en in aanbesteding of in ontwerp”, zegt gedeputeerde Peter Hertog, die volgende maand wellicht opnieuw in Lochristi staat voor de eerste spadesteek voor een stuk fietssnelweg langs dezelfde spoorlijn, maar dan richting Destelbergen.
Auto laten staan
“We zijn ervan overtuigd dat mensen bereid zijn de auto te laten staan, ook voor woon-, werk en schoolverkeer, als je zorgt voor een comfortabele en veilige infrastructuur”, zegt Sven Taeldeman, beleidsmedewerker mobiliteit aan de provincie Oost-Vlaanderen.
Bovenop de fietssnelweg langs de spoorlijn Gent-Antwerpen wil de provincie tegen 2018 nog tal van gelijkaardige fietssnelwegen richting Gent afwerken: 26 km op Oost-Vlaams grondgebied tussen Gent en Kortrijk, via Deinze, met ook een verbetering van het bestaande traject in De Pinte. Ook tegen 2018 moet het mogelijk zijn om vanuit De Pinte naar Oudenaarde te fietsen, al stelt zich in Leupegem nog een klein probleempje. Ook vanuit Wetteren zou Gent veel fietsveiliger bereikbaar worden via de as Kwatrecht, Melle, Merelbeke, Ledeberg. Ongeveer een derde daarvan is klaar, nog een ander deel moet verbeterd worden, en het deel tussen Kwatrecht en Melle-Dorp moet nog gerealiseerd worden.
Daarbovenop wil men ook het 25 km lange traject tussen Drongen en Aalter vervolledigen. Ook in het havengebied en aan de R4-Oost lopen projecten voor fietssnelwegen
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161221_02639987
Fietstellingen F4 & F7
METEN IS WETEN!
maandag 6 augustus 2018
Provincie Oost-Vlaanderen wil het fietsbeleid slimmer maken op basis van fietstelcijfers. Provincie Oost-Vlaanderen maakt al jaren werk van een veilig en comfortabel functioneel fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen vormen de ruggengraat van het Oost-Vlaamse fietsroutenetwerk. De focus ligt op dagelijkse functionele verplaatsingen naar het werk, de school, de winkel,...
Fietstellingen
Provincie Oost-Vlaanderen wil het fietsbeleid slimmer maken op basis van fietstelcijfers. Zo kiest de Provincie om te starten met het monitoren van het fietsgebruik (het hele jaar rond) langs de fietssnelwegen F7 (Gent-Kortrijk) en de F4 (Gent-Antwerpen) op vaste en periodieke meetpunten.
Fietstelcijfers kunnen heel wat nuttige informatie opleveren: hoeveel fietsers maken jaar na jaar gebruik van de fietssnelweg? Wat is het aantal fietsers op piekmomenten? Wie zijn deze gebruikers? Welke delen worden meest gebruikt? Durven fietsers de fietssnelweg te gebruiken als het donker is? Kortom dankzij dit permanent fietstelsysteem zal de Provincie en de betrokken gemeentes in de toekomst nog gerichtere keuzes kunnen maken om de fietssnelwegen en haar aanlooproutes op (boven)lokale functionele fietsroutes (vanuit woonkernen, tewerkstellingspolen, scholencomplexen…) te verbeteren.
Op volgende locaties kan je de fietstelpalen vinden langsheen de F7:
- Gent (t.h.v. Leebeekstraat, kant Maaltepark en parkbosbrug over Ringvaart)
- Deinze (t.h.v. NMBS-station, Volderstraat)
- Zulte (t.h.v. Knokstraat)
- Fietstelpaal te Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Beveren
Op volgende locaties kan je de fietstelpalen vinden langsheen de F4:
- Lochristi (t.h.v. NMBS- station, Beerveldsebaan)
- Lokeren (t.h.v. de Durmebrug)
- Sint-Niklaas (t.h.v. Westerplein)
- Beveren (tussen Hendrik Consciencestraat en de Haasdonkbaan)
Deze fietstelpalen zijn ontworpen volgens de routetaal fietssnelwegen dat uniform wordt toegepast in alle provincies.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/meten-is-weten
Re: fietssnelwegen Oost-Vlaanderen
eeuwige reiziger a écrit:METEN IS WETEN!
maandag 6 augustus 2018
Provincie Oost-Vlaanderen wil het fietsbeleid slimmer maken op basis van fietstelcijfers. Provincie Oost-Vlaanderen maakt al jaren werk van een veilig en comfortabel functioneel fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen vormen de ruggengraat van het Oost-Vlaamse fietsroutenetwerk. De focus ligt op dagelijkse functionele verplaatsingen naar het werk, de school, de winkel,...
Fietstellingen
Provincie Oost-Vlaanderen wil het fietsbeleid slimmer maken op basis van fietstelcijfers. Zo kiest de Provincie om te starten met het monitoren van het fietsgebruik (het hele jaar rond) langs de fietssnelwegen F7 (Gent-Kortrijk) en de F4 (Gent-Antwerpen) op vaste en periodieke meetpunten.
Fietstelcijfers kunnen heel wat nuttige informatie opleveren: hoeveel fietsers maken jaar na jaar gebruik van de fietssnelweg? Wat is het aantal fietsers op piekmomenten? Wie zijn deze gebruikers? Welke delen worden meest gebruikt? Durven fietsers de fietssnelweg te gebruiken als het donker is? Kortom dankzij dit permanent fietstelsysteem zal de Provincie en de betrokken gemeentes in de toekomst nog gerichtere keuzes kunnen maken om de fietssnelwegen en haar aanlooproutes op (boven)lokale functionele fietsroutes (vanuit woonkernen, tewerkstellingspolen, scholencomplexen…) te verbeteren.
Op volgende locaties kan je de fietstelpalen vinden langsheen de F7:
- Gent (t.h.v. Leebeekstraat, kant Maaltepark en parkbosbrug over Ringvaart)
- Deinze (t.h.v. NMBS-station, Volderstraat)
- Zulte (t.h.v. Knokstraat)
- Fietstelpaal te Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Beveren
Op volgende locaties kan je de fietstelpalen vinden langsheen de F4:
- Lochristi (t.h.v. NMBS- station, Beerveldsebaan)
- Lokeren (t.h.v. de Durmebrug)
- Sint-Niklaas (t.h.v. Westerplein)
- Beveren (tussen Hendrik Consciencestraat en de Haasdonkbaan)
Deze fietstelpalen zijn ontworpen volgens de routetaal fietssnelwegen dat uniform wordt toegepast in alle provincies.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/meten-is-weten
telpaal tussen de Parkbosbruggen (daar schat ik de dagelijkse doorkomst op zo'n 1000 fietsers)
Aan de Visserij in Gent staat al minstens sinds 2012 een telpaal
eeuwige reiziger aime ce message
Resultaten fietstelweek
Deinze en Gent koplopers in het fietsverhaal
15/02/2019
DEINZE / NEVELE - De resultaten van de Vlaamse fietstelweek zijn gekend. Hieruit blijkt dat Oost-Vlaanderen een sterke groeier is inzake fietsbeleid. De provincie zette sterk in op de aanleg van Fietssnelwegen en dat rendeert. Daarnaast zijn Deinze en Gent al twee keer verkozen tot fietsstad door de VSV. Deze twee koplopers trekken hun buurgemeenten mee in het fietsverhaal. Maar wat vooral opvalt is dat op plaatsen waar er wordt geïnvesteerd in goede fietsinfrastructuur er ook een grote toename is van fietsers. Daarom is het belangrijk om ook de komende legislatuur sterk te blijven investeren in fietsinfrastructuur.
“Fietsberaad Vlaanderen is tevreden over de cijfers”, stelt voorzitter Jan Vermeulen. De cijfers voor de fietssteden Gent en Deinze zijn spectaculair gestegen. Vooral de fietssnelweg F7, Gent-Deinze-Kortrijk, wordt op twee jaar tijd drie keer meer benut. “De stijging is de grootste toename van Vlaanderen,” stelt burgemeester Jan Vermeulen, die tevens voorzitter is van Fietsberaad. Ook Gent kan spectaculaire groeicijfers voorleggen. De keuze voor het mobiliteitsplan rendeert en genereert heel wat nieuwe fietsers.
“De fiets haalt de auto in als efficiëntste vervoermiddel in de stad”, stelt Jan Vermeulen. “Maar ook de weg naar de stad wordt meer benut door fietspendelaars. Vooral tijdens de spitsuren scoort Oost-Vlaanderen als beste provincie, wat toch wel opvallend is”.
Het mag gezegd dat de steden goed werden ondersteund door het provinciebestuur. De aanleg van fietssnelwegen zorgt er ook voor dat mensen meer en langer fietsen. “Het zijn niet langer de scholieren die voor de fiets kiezen, omdat ze nu eenmaal nog geen rijbewijs hebben. De combinatie van de elektrische fiets en de wegen die eraan worden aangepast laten mensen al gemakkelijk pendelafstanden van 20 km en meer overbruggen met de fiets. Daar ligt nog enorm veel groeipotentieel, want ook de fietspaden langs de gewestwegen worden aangepakt dankzij grote investeringsmogelijkheden.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190215_04178484
https://fietsberaad.be/wp-content/uploads/Eindrapport-FTW-2018_DEF.pdf
Budget onderhoud fietssnelweg
Provincie Oost-Vlaanderen trekt meer geld uit voor onderhoud fietspaden: “Fietssnelwegen moeten comfortabel, veilig en aantrekkelijk zijn”
25/03/2021
Oost-Vlaanderen trekt dit jaar voor in totaal 126.000 euro aan subsidies uit voor het onderhoud van de bijna 160 kilometer fietssnelweg in de provincie. “De aanleg van nieuwe fietspaden is een belangrijke voorwaarde om meer mensen voor de fiets te doen kiezen", zegt gedeputeerde Riet Gillis (Groen). “Maar het is minstens even belangrijk om de bestaande infrastructuur goed te onderhouden. Op die manier blijven de fietssnelwegen comfortabel, veilig en aantrekkelijk.”
Met het geld maaien de gemeenten onder meer de kanten, halen ze bladeren van het fietspad en maken ze de weg sneeuw- en ijsvrij. De provincie geeft hiervoor een subsidie van 800 euro per kilometer fietssnelweg. Gillis: “We bieden de subsidie sinds 2020 aan en uit het aantal aanvragen blijkt dat er ook dit jaar gretig gebruik van wordt gemaakt. Ter vergelijking: vorig jaar werd voor 112.000 euro aan subsidies uitgekeerd voor het onderhoud van in totaal 140 kilometer fietssnelweg. Het bedrag is nu dus wat verhoogd.”
https://www.hln.be/gent/provincie-oost-vlaanderen-trekt-meer-geld-uit-voor-onderhoud-fietspaden-fietssnelwegen-moeten-comfortabel-veilig-en-aantrekkelijk-zijn~af84162b/
Fietssnelwegen 10 jaar
10 jaar fietssnelwegen in Oost-Vlaanderen:
https://pers.oost-vlaanderen.be/netwerk-fietssnelwegen-in-vlaanderen-bestaat-10-jaar
F2:
F82:
F102
Netwerk fietssnelwegen in Vlaanderen bestaat 10 jaar
(...)
Aantal fietsers fors toegenomen
In die 10 jaar zijn zowel het aantal kilometer aan fietssnelwegen als het aantal fietsers fors toegenomen. Op de Oost-Vlaamse fietssnelwegen steeg het aantal fietsers met de helft op vijf jaar tijd. Dat blijkt uit tellingen die de Provincie Oost-Vlaanderen uitvoerde op verschillende telpunten langs de fietssnelwegen. Op die manier zorgen de fietssnelwegen mee voor de switch van de auto naar de fiets. Dat was ook het geval bij Tim uit Lokeren die sinds enkele jaren de F4 Antwerpen-Gent gebruikt:
“Toen ik zes jaar geleden besefte dat mijn woon-werkverplaatsing met de auto handenvol geld kostte, besloot ik de fiets naar het werk te nemen. Enkele rit is dat een traject van 11 kilometer, dus zeker doenbaar. Met de fietsvergoeding van mijn werkgever is het veel voordeliger om de fiets te nemen. In het begin fietste ik gewoon langs de grote baan. Toen vertelde een collega me over de fietssnelweg F4 die achter mijn werkplek loopt. Dat is echt een verademing: ik heb geen last van voorbijgaand autoverkeer en het is veel veiliger.”
Tim De Craene, gebruiker F4 Antwerpen-Gent
Versnelde ontwikkeling fietssnelwegennetwerk
"De Provincie Oost-Vlaanderen investeerde de afgelopen jaren, samen met verschillende partners, fors in de versnelde ontwikkeling van het netwerk van fietssnelwegen. We legden tientallen kilometers nieuwe fietssnelweg aan en er kwamen een groot aantal fietsbruggen en -tunnels bij."
gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Mobiliteit
Zo gaat dit voorjaar de nieuwe fietsbrug over de Watersportbaan in Gent open. De Annie Vande Wiele-brug vormt een belangrijke nieuwe schakel op de fietssnelweg F400, de fietsring rond Gent. Vandaag moet je 2,5 km rond de Watersportbaan fietsen; de nieuwe brug beperkt die afstand tot 90 meter. Naar verwachting gaan zo’n 3.000 fietsers per dag van deze brug gebruik maken. De brug werd meegefinancierd door de Provincie Oost-Vlaanderen.
https://pers.oost-vlaanderen.be/netwerk-fietssnelwegen-in-vlaanderen-bestaat-10-jaar
F2:
F82:
F102
Sujets similaires
» Oost-Vlaanderen
» Fietssnelwegen Limburg - Oost-West-As
» Le RAVeL en Flandre ...
» Pour signalez des problèmes sur des pistes cyclables en Flandre
» fietssnelwegen West-Vlaanderen
» Fietssnelwegen Limburg - Oost-West-As
» Le RAVeL en Flandre ...
» Pour signalez des problèmes sur des pistes cyclables en Flandre
» fietssnelwegen West-Vlaanderen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum