L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
+2
Zuydkamp
Jurgen
6 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 4
Page 2 sur 4 • 1, 2, 3, 4
les travaux continuent
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1552748
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1557552
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1561498
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1557552
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1561498
Bijen
Bijen langs spoorwegbedding
WOENSDAG 19 MAART 2014
LEMBEKE - De gemeente Kaprijke heeft bij de provincie een gratis hoeveelheid zadenmengsel aangevraagd. ‘Hiermee willen we graag meewerken aan de actie Verbijsterende bijen’, zegt schepen Alex Ruebens (Samen). ‘Het is de bedoeling om langs het pas aangelegde stuk fietspad op de oude spoorwegbedding tussen Lembeke en Eeklo een oppervlakte van 1.500 vierkante meter in te zaaien zodat we de bijen opnieuw wat meer mogelijkheden geven te overleven. Meteen willen we ook de burger aanzetten meer bijen aan te trekken in de eigen tuin. Bijen hebben het moeilijk om te overleven.’ De gemeente plaatst eveneens een infobord om de problematiek toe te lichten. Inzaaien gebeurt wellicht begin april.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140318_01031115
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
Ik ben vandaag eens over het nieuwe fietspad gelopen. Het ziet er goed, overal asfalt met aan ieder kruispunt voldoende signalering dat het echt niet de bedoeling is om het pad met de auto te 'berijden'. Maar of dat voldoende is? Op het traject Bassevelde-Zelzate hebben ze ook nog soort 'poortjes' geplaatst (zie hier) waardoor het ten eerste onmogelijk is dat auto's er kunnen rijden, maar ook maakt dat het oversteken veiliger. Immers, fietsers hebben er nergens voorrang en je weet nu al dat sommige (vooral jongere) fietsers zich daar niets van zullen aantrekken en toch gewoon aan volle snelheid zullen oversteken met de nodige veiligheidsproblemen tot gevolg.
Eigenlijk hadden ze beter op de kleinere landbouwweggetjes de voorrang omgedraaid en het fietspad voorrang gegeven vermits ik vermoed dat op bepaalde wegen (Koekoekstraat bv) er minder verkeer het fietspad zal dwarsen dan er fietsers moeten oversteken.
De oversteken op de drukkere wegen (de Vrombautstraat en de Oostveldstraat vooral) blijven evenwel problematisch. Daar zal men nog iets op moeten vinden om het aangenamer te maken. Een stoplicht of van die typische zwart-geel gestreepte 'zebrapadverlichting' zodat automobilisten wat beter op de oversteekplaats geattendeerd worden.
Grappig ook dat ze op bepaalde plaatsen met koeienoversteekplaatsen gewerkt hebben met roosters. In principe zouden koeien hier zelfstandig kunnen oversteken. Ik heb dat in Nederland eens gezien, zie http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid1063021/opgelet-voor-koeien-die-oversteken.aspx. Maar of het hier ook zo zal werken weet ik niet. Enige nadeel voor de fietser is dat er nogal grote openingen in de roosters zijn waardoor je toch je snelheid zal moeten verlagen.
Wat tot slot opvallend is hoe breed het fietspad is. Sommige kruisende wegen zijn smaller. Ik las op de vorige pagina dat dit een soort compromis was met de landbouwers (waarom moeten er eigenlijk compromissen gemaakt worden? De grond is eigendom van de NMBS). Dat zal wellicht ook verklaren waarom er niet met poortjes gewerkt is zoals tussen Bassevelde en Zelzate. Maar mijn vrees is dat deze breedte vooral sluipverkeer zal aantrekken.
Eigenlijk hadden ze beter op de kleinere landbouwweggetjes de voorrang omgedraaid en het fietspad voorrang gegeven vermits ik vermoed dat op bepaalde wegen (Koekoekstraat bv) er minder verkeer het fietspad zal dwarsen dan er fietsers moeten oversteken.
De oversteken op de drukkere wegen (de Vrombautstraat en de Oostveldstraat vooral) blijven evenwel problematisch. Daar zal men nog iets op moeten vinden om het aangenamer te maken. Een stoplicht of van die typische zwart-geel gestreepte 'zebrapadverlichting' zodat automobilisten wat beter op de oversteekplaats geattendeerd worden.
Grappig ook dat ze op bepaalde plaatsen met koeienoversteekplaatsen gewerkt hebben met roosters. In principe zouden koeien hier zelfstandig kunnen oversteken. Ik heb dat in Nederland eens gezien, zie http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid1063021/opgelet-voor-koeien-die-oversteken.aspx. Maar of het hier ook zo zal werken weet ik niet. Enige nadeel voor de fietser is dat er nogal grote openingen in de roosters zijn waardoor je toch je snelheid zal moeten verlagen.
Wat tot slot opvallend is hoe breed het fietspad is. Sommige kruisende wegen zijn smaller. Ik las op de vorige pagina dat dit een soort compromis was met de landbouwers (waarom moeten er eigenlijk compromissen gemaakt worden? De grond is eigendom van de NMBS). Dat zal wellicht ook verklaren waarom er niet met poortjes gewerkt is zoals tussen Bassevelde en Zelzate. Maar mijn vrees is dat deze breedte vooral sluipverkeer zal aantrekken.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
Beelden van het traject
in Eeklo aan de splitsing met de lijn 58
In Lembeke is het traject richting Kaprijke nog niet officieel geopend. Er moeten nog paaltjes geplaatst worden aan de wegkruisingen, maar het traject is berijdbaar
(https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1o5b3XmppgA3qoQv88s9K0ZoyVa8&usp=sharing blauw deel). In Lembeke kronkelt het een beetje, wellicht vanwege sommige aangelanden.
Einde aan de N47 is (let op de gaten voor de paaltjes)
Aan de overkant van de N47 is helaas nog geen aanvang gemaakt met werken. De oversteek zal allicht gebeuren aan de verkeerslichten 100m verder
in Eeklo aan de splitsing met de lijn 58
In Lembeke is het traject richting Kaprijke nog niet officieel geopend. Er moeten nog paaltjes geplaatst worden aan de wegkruisingen, maar het traject is berijdbaar
(https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1o5b3XmppgA3qoQv88s9K0ZoyVa8&usp=sharing blauw deel). In Lembeke kronkelt het een beetje, wellicht vanwege sommige aangelanden.
Einde aan de N47 is (let op de gaten voor de paaltjes)
Aan de overkant van de N47 is helaas nog geen aanvang gemaakt met werken. De oversteek zal allicht gebeuren aan de verkeerslichten 100m verder
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
joverwimp a écrit:In Lembeke is het traject richting Kaprijke nog niet officieel geopend. Er moeten nog paaltjes geplaatst worden aan de wegkruisingen, maar het traject is berijdbaar.
Ongelooflijk toch! Omdat men zo stilaan inziet dat paaltjes in veel gevallen eerder de fietser hinderen dan de automobilist, worden heel wat paaltjes in Nederland verwijderd...
Sinds 2012 duizenden ‘linke paaltjes’ verwijderd
15-04-2014
(...)
http://www.fietsersbond.nl/nieuws/sinds-2012-duizenden-%E2%80%98linke-paaltjes%E2%80%99-verwijderd
Bij ons is dat blijkbaar nog niet doorgedrongen... Nog een paar jaar belastingsgeld aan paaltjes spenderen vooraleer de beleidsverantwoordelijken het licht zien?
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
^^Het zijn weliswaar geen paaltjes, maar eerder wat men 'beugels' noemt. Ze zijn trouwens reeds geplaatst:
Maar eigenlijk is dat nog hinderlijker omdat je dan werkelijk moet stoppen. Anderzijds is het ook geschikt om te vermijden dat de fietser zomaar blind de straat oversteekt. Vermits de fietsers nergens voorrang hebben op de overstekende straten is dat niet onbelangrijk.
Overigens zijn de veeoversteekplaatsen al aan flarden gereden, uiteraard door tractors. Zie deze foto's van Willy Roesbeke:
(zie post op blog awbeir)
Dus dat er paaltjes komen is misschien zo slecht nog niet.
Voorlopig wel. Maar de E34 wordt momenteel tot autosnelweg opgewaardeerd en de verkeerslichten zullen vervangen worden door een op-en afrittencomplex. Daarbij zal ook een fietstunnel voorzien worden die rechtstreeks aansluiting zal geven met dit nieuwe fietspad. Dus nog enkele jaren geduld.
Wat betreft het tracé aan de andere kant van E34 (het ontbrekende deel van de spoorlijn 55A): dat zal nog eens in twee fasen opgeknipt worden. Het makkelijkste deel is dat tussen de E34 en de Wauterstraat. Dat zou in het beste geval iets voor het najaar zijn of begin 2015.
Het laatste gedeelte is het moeilijkste: dat tussen de Wauterstraat en Bassevelde, parallel aan de Ooststraat dus. Dit omdat er verschillende landbouwbedrijven zijn die de spoorweg doorkruist. Van een concrete timing is voor dat deel nog geen zicht, het zou mij niet verwonderen mocht het nog jaren duren. Daar zal men trouwens ook van het tracé afwijken, ik weet niet exact waar het fietspad op die plekken zal lopen. Hoewel 'fietspad' misschien een misleidende benaming is, want inmiddels is beslist dat landbouwvoertuigen op die plek ook het pad zullen mogen gebruiken (wellicht een soort 'compensatie'). Gelukkig loopt zoals gezegd de landelijke Ooststraat parallel waardoor dat deeltje eigenlijk het minst urgent is. Maar ondanks het niet echt nodig is zou het toch jammer zijn dat een deeltje van de spoorweg 'ontbreekt'.
Om die reden vind ik het een beetje jammer dat het laatste stukje nog eens in twee projectgebieden verdeeld is. Ik vrees een beetje dat eens het deel E34-Wauterstraat gerealiseerd is de politieke druk zal verdwijnen om de laatste fase nog af te werken: het nut is laag en de last (uit het oogpunt van lokale mandatarissen) het grootst.
Maar eigenlijk is dat nog hinderlijker omdat je dan werkelijk moet stoppen. Anderzijds is het ook geschikt om te vermijden dat de fietser zomaar blind de straat oversteekt. Vermits de fietsers nergens voorrang hebben op de overstekende straten is dat niet onbelangrijk.
Overigens zijn de veeoversteekplaatsen al aan flarden gereden, uiteraard door tractors. Zie deze foto's van Willy Roesbeke:
(zie post op blog awbeir)
Dus dat er paaltjes komen is misschien zo slecht nog niet.
joverwimp a écrit:
Aan de overkant van de N47 is helaas nog geen aanvang gemaakt met werken. De oversteek zal allicht gebeuren aan de verkeerslichten 100m verder
Voorlopig wel. Maar de E34 wordt momenteel tot autosnelweg opgewaardeerd en de verkeerslichten zullen vervangen worden door een op-en afrittencomplex. Daarbij zal ook een fietstunnel voorzien worden die rechtstreeks aansluiting zal geven met dit nieuwe fietspad. Dus nog enkele jaren geduld.
Wat betreft het tracé aan de andere kant van E34 (het ontbrekende deel van de spoorlijn 55A): dat zal nog eens in twee fasen opgeknipt worden. Het makkelijkste deel is dat tussen de E34 en de Wauterstraat. Dat zou in het beste geval iets voor het najaar zijn of begin 2015.
Het laatste gedeelte is het moeilijkste: dat tussen de Wauterstraat en Bassevelde, parallel aan de Ooststraat dus. Dit omdat er verschillende landbouwbedrijven zijn die de spoorweg doorkruist. Van een concrete timing is voor dat deel nog geen zicht, het zou mij niet verwonderen mocht het nog jaren duren. Daar zal men trouwens ook van het tracé afwijken, ik weet niet exact waar het fietspad op die plekken zal lopen. Hoewel 'fietspad' misschien een misleidende benaming is, want inmiddels is beslist dat landbouwvoertuigen op die plek ook het pad zullen mogen gebruiken (wellicht een soort 'compensatie'). Gelukkig loopt zoals gezegd de landelijke Ooststraat parallel waardoor dat deeltje eigenlijk het minst urgent is. Maar ondanks het niet echt nodig is zou het toch jammer zijn dat een deeltje van de spoorweg 'ontbreekt'.
Om die reden vind ik het een beetje jammer dat het laatste stukje nog eens in twee projectgebieden verdeeld is. Ik vrees een beetje dat eens het deel E34-Wauterstraat gerealiseerd is de politieke druk zal verdwijnen om de laatste fase nog af te werken: het nut is laag en de last (uit het oogpunt van lokale mandatarissen) het grootst.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Het kan anders...
Zuydkamp a écrit:Het zijn weliswaar geen paaltjes, maar eerder wat men 'beugels' noemt. Ze zijn trouwens reeds geplaatst:
Maar eigenlijk is dat nog hinderlijker omdat je dan werkelijk moet stoppen. Anderzijds is het ook geschikt om te vermijden dat de fietser zomaar blind de straat oversteekt. Vermits de fietsers nergens voorrang hebben op de overstekende straten is dat niet onbelangrijk.
Dan stel ik mij altijd de vraag waarom dat ook niet voor gemotoriseerd verkeer opgaat. Er bestaat toch zoiets als verkeersregels en -borden, nietwaar?! Volgens mij wijst het er echter op dat men wantrouwig is jegens de fietser, net alsof men ervan uitgaat dat die zich sowieso niet houdt aan de regels. Dus moeten er maar materiële obstakels worden opgeworpen om hem in het gareel te houden.
Daarnaast is het ook bijzonder hinderlijk voor heel wat andere vormen van zachte mobiliteit. Zouden de doorluchtige heren ontwerpers ooit hebben stilgestaan bij het bestaan van scooter voor gehandicapten? Of gaat men ervan uit dat daar maar niet moeten rijden? Of wat met jonge gezinnen die er met een fietskar op uit trekken? Of mensen met driewieler of velomobielen?
Bij de herinrichting van de Groene 62 heeft men alvast die fout niet gemaakt. Vroeger wemelde het op ieder kruispunt van de paaltjes die dan nog eens verbonden waren met tussen hangende kettingen. Was dat iedere keer een ellende! Sedert de herinrichting zien de kruispunten er als volgt uit. 'n Hele verbetering. De paal waarschuwt je voor een naderend kruispunt en door de aard van de wegbedekking ga je trager rijden.
http://wandelblogdidierreynaert.blogspot.be/2013/10/12-oktober-2013-eernegem-27km.html
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
eeuwige reiziger a écrit:Zuydkamp a écrit:Het zijn weliswaar geen paaltjes, maar eerder wat men 'beugels' noemt. Ze zijn trouwens reeds geplaatst:
Maar eigenlijk is dat nog hinderlijker omdat je dan werkelijk moet stoppen. Anderzijds is het ook geschikt om te vermijden dat de fietser zomaar blind de straat oversteekt. Vermits de fietsers nergens voorrang hebben op de overstekende straten is dat niet onbelangrijk.
Dan stel ik mij altijd de vraag waarom dat ook niet voor gemotoriseerd verkeer opgaat. Er bestaat toch zoiets als verkeersregels en -borden, nietwaar?! Volgens mij wijst het er echter op dat men wantrouwig is jegens de fietser, net alsof men ervan uitgaat dat die zich sowieso niet houdt aan de regels. Dus moeten er maar materiële obstakels worden opgeworpen om hem in het gareel te houden.
Ik denk dat primaire reden waarom die paaltjes daar staan is om fysiek te vermijden dat auto's het fietspad kunnen oprijden. Dus het is geen anti-fietsermaatregel. De volgende stap om beugels te plaatsen zal ook wel met de veiligheid van de zwakke weggebruiker in het achterhoofd zijn. Als ze niets zetten rijdt gegarandeerd een grote groep aan volle snelheid het kruispunt over, met gevaar voor eigen leven. En jongeren (die een groot deel van de doelgroep zijn) kunnen nog niet zo goed het gevaar inschatten.
Maar dat plaatje dat u poste van de Groene 62 vind ik wel een mooi project. Die 'mijlpalen' verhogen ook karakter van de route en het spoorwegverleden. Ze hebben er duidelijk over nagedacht daar bij de Groene 62. Dat concept zouden ze wat mij betreft meteen mogen overnemen op Lijn 55A.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Eenvoudiger kan!
Zuydkamp a écrit:
Ik denk dat primaire reden waarom die paaltjes daar staan is om fysiek te vermijden dat auto's het fietspad kunnen oprijden. Dus het is geen anti-fietsermaatregel.
Mijn aanvoelen gaat toch de andere richting uit, juist omdat er andere mogelijkheden zijn om de toegang voor auto's onmogelijk te maken. De eenvoudigste oplossing is een geheel van drie paaltjes. Hier een voorbeeld uit het Nederlandse Leusden, met welbevinden van de Fietsersbond aldaar. En veel goedkoper trouwens. Daarenboven heeft zo'n constructie zo z'n voordelen als er voor die speciale, plooibare paaltjes wordt gekozen. In noodsituaties kunnen de hulpdiensten dan op het pad.
In sommige gevallen volstaan trouwens gewoon twee paaltjes aan de uiteinden van het pad, nl. als de breedte tussen de paaltjes dan kleiner is dan een gemiddelde breedte van een wagen.
Bron:
http://leusden.fietsersbond.nl/node/7019#.U1w2plU51IE
Een ander goed voorbeeld. Uit Zwevegem. Ook hier komt er geen wagen door, maar wordt de fietser het niet nodeloos moeilijk gemaakt. Genoeg borden om te zien dat hij voorrang moet geven.
Bron:
http://home.scarlet.be/rik.hostyn/fietsersbond/standpunten/standpunt-007.htm
Zuydkamp a écrit:De volgende stap om beugels te plaatsen zal ook wel met de veiligheid van de zwakke weggebruiker in het achterhoofd zijn. Als ze niets zetten rijdt gegarandeerd een grote groep aan volle snelheid het kruispunt over, met gevaar voor eigen leven. En jongeren (die een groot deel van de doelgroep zijn) kunnen nog niet zo goed het gevaar inschatten.
Echt, het moet mij van het hart: dat vind ik nu echt larie. Dit bevestigt wat ik eerder al schreef: een enorm groot wantrouwen tegenover de fietser. Blijkbaar gaat men ervan uit dat een fietser niet weet wat een stopbord is en hoe hij moet handelen wanneer zo'n bord langs de weg staat. En als we ervan uitgaan dat jongeren zich niet kunnen gedragen in het verkeer, dan lijkt het me beter dat we hun fietsen thuis achter slot en grendel zetten. Of gaan we op alle andere fietspaden ook beugels en zoveel mogelijk belemmeringen plaatsen?
Zuydkamp a écrit:
Maar dat plaatje dat u poste van de Groene 62 vind ik wel een mooi project. Die 'mijlpalen' verhogen ook karakter van de route en het spoorwegverleden. Ze hebben er duidelijk over nagedacht daar bij de Groene 62. Dat concept zouden ze wat mij betreft meteen mogen overnemen op Lijn 55A.
Inderdaad. Wel jammer dat er eens te meer werd gekozen om het fietspad uit te voeren in ternair zand en niet in asfalt of beton. Bij goed weer rijdt zoiets tamelijk vlot, maar bij regen dreigt het na enkele jaren een rommelige bedoening te worden.
Inauguration
Oude spoorweg ontvangt fietsers
Fietsend Vlaanderen heeft alweer iets om fier op te zijn. Zondagochtend wordt ruim drie kilometer fietspad, gelegen op de oude spoorwegbedding, tussen Eeklo en Kaprijke feestelijk ingefietst.
Lembeke/Eeklo - 'Het project is heilig, het traject niet'. Dat zei Kaprijks mobiliteitsschepen Stijn Coppejans (Samen) toen hij enkele jaren geleden aankondigde dat de gemeente de intentie had een fietspad aan te leggen op de oude spoorwegbedding.
Met veel omzichtigheid en eindeloze gesprekken met de omwonenden wisten de Kaprijkse beleidsmakers iedereen achter het project te scharen, al moest de route her en der een beetje aangepast worden. 'Morgen wordt het eerste gedeelte van de missing link tussen Eeklo en Bassevelde ingehuldigd' zegt schepen Stijn Coppejans.
Woonkernen verbinden
'De oude spoorwegbedding tussen Eeklo en Zelzate vormt een belangrijke verbinding tussen de woonkernen Eeklo, Lembeke, Kaprijke, Bassevelde, Boekhoute, Assenede en Zelzate', vertelt Coppejans. 'In de loop der jaren werd, met de steun van de provincie Oost-Vlaanderen, al tien kilometer bedding ingericht als fietspad. Enkel tussen Eeklo en Bassevelde ontbrak er een stuk. De provincie wil ook dit aanpakken. Een eerste deel, tussen de Oostveldstraat en de expresweg, kan morgen officieel geopend worden.'
Het fietspad werd uitgevoerd in asfalt, is drie meter breed en slingert zich rond de Lembeekse dorpskom. Het pad, dat al enkele weken officieus in gebruik is, krijgt alvast een mooi rapport.
'Het is een mooi en veilig stukje fietspad' vertelt de familie West-Vermeire uit Waarschoot terwijl ze richting Kaprijke peddelen. 'Wij fietsen erg graag en zo'n pad is mooi meegenomen.'
'Morgen wordt het pad officieel geopend voor het grote publiek', gaat Coppejans verder. 'Om 10.30 uur wordt het nieuwe tracé ingereden vanaf het beginpunt ter hoogte van de Oostveldstraat op de grens met Eeklo. Er wordt in groep gefietst tot aan de Koekoekstraat. Iedereen die er graag bij wil zijn, mag langskomen.'
Meetjeslandse Gordel
Na de inspanning volgt de ontspanning met een hapje en een drankje.
Het pad, goed voor een kostprijs van bijna 500.000 euro, zal bovendien opgenomen worden in het traject van de Meetjeslandse Gordel van 18 mei.
Het Nieuwsblad / Meetjesland - Leiestreek
3 mei 2014
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140502_01089397
Officiële opening fietspad spoorwegbedding
De laatste asfaltlaag van het nieuwe fietspad langs de oude spoorwegbedding te Lembeke is ondertussen gegoten, een realisatie die enkel mogelijk werd dankzij de medewerking van vele partners. Deze zomer zal het fietspad ongetwijfeld een populaire verbinding vormen tussen Eeklo, via Lembeke, en het kruispunt E34 / Vaartstraat Kaprijke. Kom het mee uitproberen! We verzamelen op 4 mei 2014 om 10.30 uur aan de start in de Oostveldstraat te Eeklo en rijden samen naar de Pollepel. Graag tot dan!
http://www.kaprijke.be/website/5601-www.html?branch=1&language=1
"Eeklo blogt":
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1592584
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1592159
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1590544
Dernière édition par eeuwige reiziger le Jeu 22 Mai 2014 - 10:49, édité 1 fois
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
[quote="eeuwige reiziger"]
Daarmee ben ik het eens. Als in Nederland de paaltjes massaal verwijderd worden, waarom niet bij ons, en hier in het bijzonder ?
(www.fietsersbond.nl/nieuws/sinds-2012-duizenden-%E2%80%98linke-paaltjes%E2%80%99-verwijderd)
Dat liet ik weten aan de fietsdienst van de provincie. Prompt antwoord: Helaas is de inrichting van de weg de verantwoordelijk van de bevoegde wegbeheerder (AWV, gemeente, W&Z, privaat, enz.). Wij kunnen dan ook niets doen aan de inrichting van de weg. We houden er wel aan opmerkingen omtrent de staat/inrichting van de weg door te verwijzen naar de bevoegde wegbeheerder. Ik denk dan ook dat u beter contact kan opnemen met de gemeente Kaprijke.
Dus de gemeente gekontakteerd (op 23 april). Zonder reactie tot op heden...
Zuydkamp a écrit:
Echt, het moet mij van het hart: dat vind ik nu echt larie. Dit bevestigt wat ik eerder al schreef: een enorm groot wantrouwen tegenover de fietser. Blijkbaar gaat men ervan uit dat een fietser niet weet wat een stopbord is en hoe hij moet handelen wanneer zo'n bord langs de weg staat. En als we ervan uitgaan dat jongeren zich niet kunnen gedragen in het verkeer, dan lijkt het me beter dat we hun fietsen thuis achter slot en grendel zetten. Of gaan we op alle andere fietspaden ook beugels en zoveel mogelijk belemmeringen plaatsen?
Daarmee ben ik het eens. Als in Nederland de paaltjes massaal verwijderd worden, waarom niet bij ons, en hier in het bijzonder ?
(www.fietsersbond.nl/nieuws/sinds-2012-duizenden-%E2%80%98linke-paaltjes%E2%80%99-verwijderd)
Dat liet ik weten aan de fietsdienst van de provincie. Prompt antwoord: Helaas is de inrichting van de weg de verantwoordelijk van de bevoegde wegbeheerder (AWV, gemeente, W&Z, privaat, enz.). Wij kunnen dan ook niets doen aan de inrichting van de weg. We houden er wel aan opmerkingen omtrent de staat/inrichting van de weg door te verwijzen naar de bevoegde wegbeheerder. Ik denk dan ook dat u beter contact kan opnemen met de gemeente Kaprijke.
Dus de gemeente gekontakteerd (op 23 april). Zonder reactie tot op heden...
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
Eerlijk gezegd vind ik hetgeen daar gezegd wordt grotere problemen dan de paaltjes (niet dat jullie niet gelijk hebben, daar niet van)
http://blog.seniorennet.be/awbeir/archief.php?ID=1590544
Boeren die tot op de fundering ploegen. Beetje bij beetje zullen ze het aan het fietspad knagen:
De fantastische koeienoversteekplaatsen waar de deksel nu al verzakt zijn en waar de fietser duidelijk last van heeft:
Het is duidelijk, er zijn veel te veel concessies gedaan naar de boeren toe.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Beter laat dan nooit...
Zuydkamp a écrit:Eerlijk gezegd vind ik hetgeen daar gezegd wordt grotere problemen dan de paaltjes (niet dat jullie niet gelijk hebben, daar niet van)
(...)
Het is duidelijk, er zijn veel te veel concessies gedaan naar de boeren toe.
Als we de geruchten mogen geloven, is dat het resultaat van achterkamerpolitiek waarbij het schepencollege bepaalde toezeggingen aan de landbouwers had beloofd zonder de gemeenteraad daarover in te lichten.
Nu roert de oppositie zich:
Groen heeft kritiek op fietspad
Groen Kaprijke heeft kritiek op het nieuwe fietspad langs de spoorwegbedding dat zondag nog feestelijk ingereden werd. "Het fietspad moest er al tien jaar liggen, dus we mogen niet klagen. Maar er zijn schoonheidsfoutjes", zegt Guido Steenkiste. "Hier en daar zijn veeroosters gelegd en dat maakt het fietsen gevaarlijk. Op sommige plaatsen werd geploegd tot op de rand van het fietspad, waardoor er aarde op het fietspad terecht komt. Het fietspad eindigt nu aan de parallelweg met de expressweg. Wij opteren hier voor een tunnel of een fietsbrug om zo vlug mogelijk de verbinding met Bassevelde te herstellen. Van daar is het nu al een hele tijd gezellig fietsen tot in Zelzate", aldus Guido Steenkiste.
Het Laatste Nieuws / Gent-Eeklo-Deinze
9 mei 2014
Zuydkamp a écrit:Voorlopig wel. Maar de E34 wordt momenteel tot autosnelweg opgewaardeerd en de verkeerslichten zullen vervangen worden door een op-en afrittencomplex. Daarbij zal ook een fietstunnel voorzien worden die rechtstreeks aansluiting zal geven met dit nieuwe fietspad. Dus nog enkele jaren geduld.
'Er komt een fietstunnel onder de expressweg'
Groen KBL vraagt zich ook openlijk af hoe het verder moet met het laatste deel van het fietspad.
'Nu eindigt het pad aan de parallelweg met de expresweg. Wij opteren hier voor een tunnel of een brug om zo vlug mogelijk de verbinding met Bassevelde te herstellen', zegt Steenkiste. Wellicht toch één item waar beide heren het over eens zijn. 'We zijn volop bezig met de laatste fase', zegt schepen Coppejans. 'De provincie, die het pad financiert, is druk in de weer om de laatste knelpunten weg te werken. We gaan tot nu toe uit van een ondertunneling, zoals voorzien in alle voorontwerpen van het nieuwe op- en afrittencomplex', zegt Coppejans. (emt)
Het Nieuwsblad / Meetjesland - Leiestreek
8 mei 2014
Inauguration [Kaprijke]
Fietspad langs oude spoorwegbedding
05/05/2014
Kaprijke en Lembeke hebben gisteren het nieuwe fietspad langs de spoorwegbedding officieel ingereden.
KAPRIJKE De oude spoorwegbedding tussen Eeklo en Zelzate vormt een belangrijke verbinding tussen de kernen Eeklo, Lembeke, Kaprijke, Bassevelde, Boekhoute, Assenede en Zelzate. "Ongeveer 10 kilometer tussen Bassevelde Dorp en Zelzate werd al ingericht als fietsweg", zegt schepen Stijn Coppejans (Samen). "In 2012 werd de fietsweg tussen de Oude Gentweg en de Oostveldstraat al in Eeklo in gebruik genomen. De provincie wou ook de resterende 10 kilometer tussen Eeklo en Bassevelde Dorp realiseren. Het gedeelte Oostveldstraat tot Koeistraat, met een lengte van ongeveer 3,5 kilometer, heeft zowat 500.000 euro gekost. Het fietspad werd uitgevoerd in asfalt met een breedte van 3 meter, met plaatselijke versmalling tot 2,5 meter."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kaprijke/fietspad-langs-oude-spoorwegbedding-a1875306/
Woord en weerwoord
Kritiek van Groen op pas ingereden fietspad lijkt mierenneukerij
12/05/2014
Twee weken geleden werd onder grote belangstelling van fietsende gezinnen een langverwacht nieuw stukje fietstraject ingereden dat op de oude spoorwegbedding van Eeklo naar Zelzate werd aangelegd. Dit deel, dat loopt over het grondgebied Kaprijke/Lembeke tot aan de Expresweg, heeft lang op zich laten wachten. In een volgende fase is het de bedoeling om een fietstunnel aan te leggen onder de Expresweg om zo door te steken naar Bassevelde, vanaf waar je nu al kan doorfietsen richting Zelzate.‘Groen Kaprijke/Lembeke/Bentille’ heeft in naam van hun woordvoerder Guido Steenkiste onmiddellijk heel wat kritiek op het pas gerealiseerde stuk uitgestuurd. Hij krijgt echter van diverse kanten serieus tegenwerk…
Misrekening voor aanpalende eigenaars
Ooit liep er voor treinverkeer een spoorlijn (nr.55A) van Zelzate naar Eeklo. Iedere halte beschikte over een stationsgebouw, maar deze zijn grotendeels verdwenen, op Boekhoute na (in grote mate verbouwd). Tot enkele jaren geleden werd het voormalige station in Kaprijke/Lembeke gebruikt als opslagplaats en lokaal van de plaatselijke jeugdbeweging tot het in 2007 ook onder de sloophamer verdween. De huidige buslijn 96 Eeklo - Zelzate volgt nu min of meer het tracé van de voormalige spoorlijn 55A. De 22,3 km lange spoorweg werd wegens tanende belangstelling eind de jaren ‘60 volledig opgebroken. Nadat de ijzeren rails en onderliggende houten dwarsbalken waren verwijderd lag er lange tijd een spoorloos traject dat vanzelf grensde aan ontelbare achtertuintjes. Vele bewoners voegden het gratis terrein stiekem bij hun eigendom, sloten het met Bekaertdraad af en dachten lange tijd dat dit na 30 jaar vanzelf definitief zou verworven zijn. Ze hadden echter niet op de overheid gerekend die in deze spoorwegbedding een ideaal parcours zag voor de aanleg van een geasfalteerd fietspad. De aanleg gebeurde gefaseerd. In 2008 kwam het segment Zelzate tot Bassevelde centrum (10 km) gereed. In 2012 volgde het deel in Eeklo van de Gentweg tot de Oostveldstraat dat in het voorjaar van 2014 verlengd werd tot aan de Expresweg in Kaprijke (3,53 km). En nu werd het ontbrekende deel Expresweg-Bassevelde - dat door Kaprijke loopt - afgewerkt.
Schepenen begrijpen zure reactie niet
Onder de veelbelovende titel “Hoera, driewerf hoera, het spoor-fietspad in Lembeke en Kaprijke ligt er” stuurde Guido Steenkiste in naam van ‘Groen Kaprijke/Lembeke/Bentille’ een persbericht uit dat meer kritiek dan verwachte lof op dit pas geopende fietspad inhoudt. Op zijn website reageert schepen Dokter Dirk Van De Velde uit Eeklo – al jaren enthousiaste voorstander en ijveraar voor de aanleg van dit fietspad - onmiddellijk als volgt:“Guido Steenkiste heeft weer (negatief) van zich laten horen. Het is ongelooflijk hoe die man erin slaagt om goede projecten de grond in te boren. Hij haalde uitgebreid de krant met een striemende kritiek op het fietspad van Eeklo naar Kaprijke... Hijzelf heeft nooit enige moeite gedaan om het fietspad te realiseren. En inderdaad, de veeroosters zijn van mindere kwaliteit, en één boer zou moeten gewezen worden op ontoelaatbaar ploegen tot aan de rand van dat fietspad. Maar om voor die kleine dingen te fulmineren...? Dat is niet wat andere Groen! -mensen denken en doen. Ik zag alvast tevreden Groen! -politici het fietspad inrijden…”
Stijn Coppejans (Samen) heeft als Kaprijkse schepen van Mobiliteit en Verkeersveiligheid jarenlang onderhandeld met diverse partijen om bij de aanleg van dit fietspad zoveel mogelijk allerlei behoeften en wensen aan bod te laten komen. Hij ook begrijpt nu de zure reactie van Groen niet. Stijn Coppejans: “Eigenlijk vind ik de houding van Groen onbegrijpelijk: ze zijn tegen de zonering met zone 70, 50 en 30 in onze gemeente (zie hun website), ons modern woon- en zorgcentrum noemen ze het “rusthuis van het verleden”, en het fietspad op de spoorwegbedding vinden ze nu blijkbaar ook maar niets . Juist deze drie dossiers worden geregeld bekeken met andere besturen. Ik ben zelfs al meerdere keren gevraagd om over deze dossiers te gaan praten.“Bij de opening van het fietspad kreeg ik van de aanwezige bestuursleden van ‘Groen’ enkel lof voor dit project. Ook Groen-schepen Bob D’Haeseleer van Eeklo was aanwezig en steunt het project. Mails en telefoontjes beginnen allemaal met felicitaties en de mensen brengen reeds goede ideeën aan. Ik heb mij bij het ganse verloop van het dossier ingezet op maximale inspraak en op continu overleg. Iedereen kreeg volop de kans om ideeën en knelpunten aan te brengen. Als de tweede fase zal gerealiseerd zijn, zullen we een snelle en superveilige verbinding hebben tussen de twee dorpskernen én met de twee buurtgemeenten. Voor een kleine gemeente met een Expresweg er dwars door is dit goud waard.”
Kritiek en wederwoord
Wij vroegen de schepen om de kritiek van Groen met zijn wederwoord te willen pareren. De eindconclusie zal voor de aandachtige lezer terug zijn dat men inderdaad altijd best de versies van beide partijen moet horen vooraleer als eerste voorbarig te concluderen…
Groen: “Dankzij de druk van de Provincie ligt het fietspad er eindelijk. Zeker tien jaar te laat maar een kniesoor die het daarover heeft.”(Waarna ‘kniesoor’ Steenkiste een reeks “schoonheidsfoutjes” opsomt die hij illustreert met bijhorende foto’s, nvdr) “De concessies die werden gedaan aan de landbouwers blijken nu reeds grote gevolgen te hebben. Vooreerst is de breedte van het fietspad aangepast aan landbouwvoertuigen. Waar de normale breedte 2,60 m is (fietspad Antwerpse Heirweg-Eeklo) meten we voor het grootste deel van het fietspad naar de Expresweg dicht bij Kaprijke 3 meter, enkele stroken daargelaten. Fietspad of landbouwsluikweg? stelden we al vroeger.”
Stijn Coppejans: “Dit is onjuist. Alle fietspaden die de provincie ontwerpt zijn voorzien op een breedte van 3m waar mogelijk. Bij ons is aan de Chirolokalen geopteerd voor 2,5m om enkele waardevolle bomen te kunnen laten staan. Landbouwers mogen niet op het fietspad, enkel op één plaats is er één landbouwer die via het fietspad toegang krijgt om enkele malen per jaar zijn land te bereiken. Ondanks die afspraak hoor ik dat ook hij een andere oplossing zou hebben gevonden en dus het fietspad niet langer zal nodig hebben”.
Veeroosters en poortjes
Groen: “Op sommige plaatsen werden op vraag van landbouwers geen poortjes geplaatst. Er werden verschillende veeroosters gebouwd om dieren te laten oversteken zonder gevaar van ontsnappen, wat het fietsen bemoeilijkt (foto 2). Opmerkelijk is dat dit de enige veeroosters zijn op het hele traject.”
Stijn Coppejans: “Onjuist, overal komen er poortjes ! Behalve aan de Koekoekstraat, deel Expresweg, waar het paaltjes ter hoogte van de veeroosters worden. We hebben uiteraard niet onnodig enkel veeroosters voorzien waar het nodig was.”
Groen: “Afsluitingen met schrik- of prikdraad staan soms tergend dicht bij het fietspad (foto 3), het kan ook anders (foto 4). Op sommige plaatsen werd geploegd tot op de rand van het fietspad (foto 5) en resten uit de grond werden op het fietspad gegooid.”
Stijn Coppejans: “Alle landbouwers zijn geïnformeerd dat zij minimaal 1m van het fietspad moeten blijven. Er komt nog een ecologische berm en er zullen houtkanten worden aangeplant. Het klopt dat enkele landbouwers dit nog niet respecteren, maar zij worden daar uiteraard op aangesproken van zodra het fietspad in onze handen is.
Modderplekjes of paardenkeutels?
Groen: “Er werden reeds een aantal veeroosters beschadigd door zware voertuigen en er lag toen bij het nemen der foto’s op verschillende plaatsen modder op het traject (foto 1, voorpagina). Die veeroosters zouden beter verdwijnen”.
Stijn Coppejans: “De veeroosters worden vernieuwd, er was een te lichte dimensionering gebruikt door de aannemer, deze fout is reeds erkend en wordt de komende weken door de aannemer rechtgezet. En wat die modder (zie foto voorpagina) betreft: ja zég…?”
Groen: “Hoe zal het pad verder lopen (foto 6)? Nu eindigt het aan de parallelweg met de Expresweg. Wij opteren hier voor een tunnel of een fietsbrug om zo vlug mogelijk de verbinding met Bassevelde te herstellen. Van daar is het nu al een hele tijd gezellig fietsen tot in Zelzate…”
Stijn Coppejans: “We zijn volop bezig met fase II. Daarvan is een eerste plan beschikbaar en zijn alle aangelanden reeds op gesprek geweest. De provincie verwerkt ondertussen de voornaamste knelpunten. Wij gaan tot nu toe uit van een ondertunneling, zoals voorzien in alle voorontwerpen van het nieuwe op- en afrittencomplex."
Groen: “Waarom hebben de auto’s overal voorrang als de fietsers de weg moeten oversteken? Bijvoorbeeld in de Windgatstraat waar de drempels de snelheid al verminderen. Daar en in de Koekoekstraat hadden de fietsers toch voorrang kunnen krijgen ?”
Stijn Coppejans: “In de Nieuwstraat zal er bij de aanleg van het nieuwe fietspad een extra verkeersveilig punt worden ingericht. Op de andere wegen wordt de fietser geacht aandachtig te zijn. Op voorstel van de provincie werd nergens voorrang voor fietsers verleend om geen vals veiligheidsgevoel te geven. Nergens op het traject Maldegem-Zelzate is dit voorzien.”
Tenslotte
Dat er nog wat plooien hier en daar glad te strijken zijn, ontkent de schepen tenslotte niet. Coppejans: “Bij alle werken horen kinderziekten en zijn er kleine probleempjes. Wij zijn nog van plan om langsheen de spoorweg enkele ecologische bermen aan te leggen en hier en daar kleine landschapselementen te voorzien. Bij het aanleggen van de bermen worden ook enkele bijenhotels voorzien. Voor de fietsers komen er ook een tweetal rustplaatsen met onder andere een zitkuil en picknick tafels. Aan de lokalen van de Chiro krijgt het speelbos een nieuwe toekomst en worden de terreinen veilig afgeschermd van het fietsverkeer”.
Piet De Baets
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
Waarom erkent men nu gewoon niet dat er in dit dossier wel degelijk schoonheidsfouten gemaakt zijn?
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Tja...
Zuydkamp a écrit:Waarom erkent men nu gewoon niet dat er in dit dossier wel degelijk schoonheidsfouten gemaakt zijn?
Politici zijn soms als kinderen die het zinnetje "ik ging in de fout" niet kennen...
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
Sowieso vind ik het een beetje onterecht dat de gemeente Kaprijke en dan vooral schepen Stijn Coppejans de pluim op zijn hoed probeert te steken terwijl de provincie de grote initiatiefnemer (en financierder) is.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Subsidiëring
Zuydkamp a écrit:Sowieso vind ik het een beetje onterecht dat de gemeente Kaprijke en dan vooral schepen Stijn Coppejans de pluim op zijn hoed probeert te steken terwijl de provincie de grote initiatiefnemer (en financierder) is.
Inderdaad. Komt daar nog bij dat ook de gelden grotendeels uit een andere kas komen dan de gemeentelijke:
Forse toelage voor aanleg fietspad
DONDERDAG 05 JUNI 2014
EEKLO / KAPRIJKE - Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kende subsidies toe aan vijf Oost-Vlaamse fietspadprojecten voor ruim 428.000 euro. Daarbij vallen Eeklo en Kaprijke in de prijzen.
Voor het fietspad op de spoorwegbedding tussen de Oostveldstraat in Eeklo en de Koeistraat in Lembeke trok minister Crevits 161.495 euro uit. De grootste hap uit het totale subsidiepakket.
Het fietspad langs de spoorlijn tussen de Oude Gentweg en de Oostveldstraat in Eeklo mag rekenen op 80.074 euro.
De middelen komen uit het Fietsfonds, een overeenkomst tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies om de realisatie van het bovenlokaal fietsroutenetwerk (BFF) langs gemeentewegen te ondersteunen.
Voor elke euro die de provincie Oost-Vlaanderen uitgeeft aan subsidiëring van fietsinfrastructuur, legt de Vlaamse overheid een euro bij.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140604_01129611
Paaltjes
Het standpunt van de provincie Antwerpen blijkt anders dan in Oost-Vlaanderen: alleen paaltjes als andere maatregelen onvoldoende effectief blijken. Daarmee volgt ze de CROW-aanbevelingen en het Nederlandse Fietsberaad. (www.fietsberaad.nl/?lang=nl§ion=Voorbeeldenbank&mode=detail&repository=Diverse+paaltjes)
De hulpdiensten juichen dit standpunt toe want voor hen vormen paaltjes tijdverlies. Zonder die paaltjes op bijvoorbeeld de fietsostrade kunnen ze hulpbehoevenden vlotter en sneller bereiken.
Tussen Lier en het Albertkanaal (LF5) heb ik vastgesteld dat de paaltjes verwijderd werden.
De hulpdiensten juichen dit standpunt toe want voor hen vormen paaltjes tijdverlies. Zonder die paaltjes op bijvoorbeeld de fietsostrade kunnen ze hulpbehoevenden vlotter en sneller bereiken.
Tussen Lier en het Albertkanaal (LF5) heb ik vastgesteld dat de paaltjes verwijderd werden.
Mes photos
Photos : https://photos.app.goo.gl/tCyEjVZUeT3X3Pe36
Diaporama :
Diaporama :
Dernière édition par velo-ravel.net le Mer 25 Mar 2020 - 13:00, édité 2 fois
Difficile cohabitation agriculture - récréation...
EN NOG... HET FIETSPAD OP DE SPOORWEGBEDDING EEKLO- KAPRIJKE
28/06/2014
Nadat de schepen en de provincie bevestigd hadden dat er nog veel werk was na het leggen van een fijne asfaltlaag, blijken er nieuwe problemen. Verschillende mensen wezen er ons op dat het op een bepaalde plaats tussen 2 veeroosters aarde op het fietspad is gegooid en dat er verroeste prikkeldraad tot op de fietsweg is. ( foto 1, 2,3)
De aarde op de fietsweg is duidelijk aangebracht om de koeien van de ene kant van de wei naar de andere te geleiden. Wij zien niet in dat dit niet geleid kan gebeuren door de landbouwer, met duidelijk afgesloten weiden en een gereinigd fietspad.
Op een ander traject in Lembeke vonden we op het fietpad hoopjes maaisel op het fietspad. Er is blijkbaar veel druk op sommige boeren nodig om het fietspad te aanvaarden. ( foto 4 en 5)
Ten andere mag de schepen ons eens uitleggen hoe hij een ecologische berm en houtkanten zal realiseren op de minimale bermen die de landbouwers op vele plaatsen hebben over gelaten. ( foto 6)
http://groenkaprijkelembekebentille.be/en_nog_het_fietspad_op_de_spoorwegbedding_eeklo-_kaprijke
+ photos
Opzettelijk fietspad bevuilen wordt bestraft
08/07/2014
Wie het fietspad op de oude spoorwegbedding opzettelijk bevuild, zal bestraft worden. Dat is de boodschap die het gemeentebestuur van Kaprijke heeft voor al wie in de toekomst opzettelijk het fietspad bevuild. De gemeenteraad stemde hiervoor onlangs een reglement.
De hele zaak ging aan het rollen toen een landbouwer aarde gooide tussen twee veeroosters op het fietspad op de oude spoorwegbedding. ‘Zoiets kan niet de bedoeling zijn’ zegt Kaprijks mobiliteitsschepen Stijn Coppejans (Samen). ‘Fietsers moeten het pad op een comfortabele wijze kunnen gebruiken. Daarom zal onze burgemeester binnenkort een gesprek voeren met de betrokken landbouwer. Naar verluidt zou deze het zand en de aarde op de baan gegooid hebben om zijn koeien aan te leren het pad te kruisen. Wanneer de beesten heel de weide willen begrazen moeten zijn over het fietspad lopen. Toch kan het niet dat hij hiervoor zo’n ingreep uitvoert. Onze arbeiders van de technische dienst hebben ondertussen het grootste deel van het zand verwijderd’. Om misbruiken in de toekomst te voorkomen stemde de gemeenteraad ondertussen een reglement dat bepaalt dat iedereen die het fietspad op opzettelijke wijze vervuild, zal moeten opdraaien voor de kosten van het reinigen. ‘Omdat we niet echt in kwaad opzet geloven in dit specifieke geval gaan we eerst in overleg met betrokken landbouwer. Onze burgemeester zal een gesprek hebben met de man en hem duidelijk maken wat de afspraken zijn. We gaan er dan ook van uit en hopen ten stelligste dat dit om een eenmalig feit zal gaan’.
https://www.taptoe.be/regionaal-nieuws/opzettelijk-fietspad-bevuilen-wordt-bestraft
Fietspad oude spoorweg opnieuw schoongemaakt
DINSDAG 15 JULI 2014
KAPRIJKE - Het veelgebruikte fietspad op de oude spoorwegbedding richting Kaprijke is opnieuw schoongemaakt. Aarde en koeien-vlaaien veroorzaakten er geregeld hinder.
‘Op één plaats had een landbouwer wat aarde over het fietspad gegooid’, zegt mobiliteitsschepen Stijn Coppejans (Samen). ‘Voor zover wij begrijpen was dat een voorzorgsmaatregel om de koeien te leren oversteken van de ene weidehelft naar de andere. Het fietspad loopt dwars door de weide en de beesten moeten het pad kruisen om heel de weide te begrazen. Maar het is niet de bedoeling dat het pad systematisch met aarde bedekt wordt.’
Arbeiders van de Kaprijkse technische dienst hebben nu de meeste aarde van het pad verwijderd zodat fietsers opnieuw comfortabel van Kaprijke naar Eeklo kunnen fietsen. ‘Ik gebruik het pad heel regelmatig’, vertelt Jacques De Smet uit Eeklo. ‘Dat we soms eens moeten afstappen voor een overstekende koe nemen we er graag bij. Zoiets heeft per slot van rekening ook zijn charme. Natuurlijk is het dan wel uitkijken dat je niet in een vlaai trapt’, vult de man lachend aan.
Ondanks het begrip heeft het gemeentebestuur van Kaprijke toch een duidelijke boodschap voor hen die het fietspad opzettelijk zouden vervuilen in de toekomst. ‘Op de gemeenteraad werd eerder beslist om de kosten van de reiniging door te rekenen aan de vervuiler. In dit bewuste geval komt er een gesprek met de betrokken landbouwer om de zaak verder uit te klaren’.
Mochten er klachten van vervuiling blijven binnenkomen, dan zal de gemeente zich beroepen op het gestemde reglement.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140714_01178646
Page 2 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Sujets similaires
» F423 Eeklo - Zelzate (Fietssnelweg F423)
» F041 Zelzate-Antwerpen (Fietssnelweg F41)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» L058 Fietsweg Eeklo - Waarschoot - Sleidinge (L58) (fietssnelweg F42)
» Schipdonkkanaal Deinze - Eeklo (Fietssnelweg F422) - Knokke (of Afleidingskanaal van de Leie)
» F041 Zelzate-Antwerpen (Fietssnelweg F41)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» L058 Fietsweg Eeklo - Waarschoot - Sleidinge (L58) (fietssnelweg F42)
» Schipdonkkanaal Deinze - Eeklo (Fietssnelweg F422) - Knokke (of Afleidingskanaal van de Leie)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum