L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
+2
Zuydkamp
Jurgen
6 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 4 sur 4
Page 4 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Obstacles de tout genre...
Et la saga continue... Et un autre genre de problème survient et des habitants du quartier prennent eux-mêmes des initiatives:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200525_04971084
Il me semble nécessaire de placer des potelets flexibles du genre néerlandais. C'est la meilleure solution selon moi: sans danger pour les cyclistes et constituant un obstacle pour le trafic motorisé. Tout est d'ailleurs décrit depuis des années dans le Fietsvademecum. Il me semble que des pareilles dispositions restent parfois lettre morte!
https://www.mobielvlaanderen.be/overheden/artikel.php?nav=10&mbnr=180&id=2085
En Flandre Orientale, on s'efforce depuis peu à réaliser un îlot central à de tels endroits. Ici sur le F4, près de Gand:
https://www.lochristinaar.com/nieuws/lokort-van-uit-gent
Buurtbewoonster trekt aan alarmbel nadat gevallen fietsster pols heeft gebroken: “Doe alstublieft iets aan dat fietspad”
26/05/2020
ZELZATE / EEKLO / ASSENEDE - Bij een val op het stukje fietspad aan de Denderdreve brak een fietsster vorige week haar pols op twee plaatsen. Voor buurtbewoonster Nele Verbeke, die de vrouw eerste hulp bood, is het bijna dagelijkse kost.
Verbeke is de ongevallen aan het begin van de fietsostrade richting Meetjesland al gewoon. Ze kocht zelfs extra EHBO-materiaal. “Wekelijks gaat hier iemand onderuit”, zegt ze. “Ik doe deze fietsostrade elke week”, zegt Katrien uit Eeklo, de gevallen fietsster. “Tussen Eeklo en Zelzate staan er op verschillende plaatsen verkeerstoppers veel te dicht op elkaar. Vorige week liep er nog ergens iemand een gebroken kaak op.”
Aan het begin van de fietsostrade in de Denderdreve ligt er ook wat kiezel op de baan. Fietsers vanuit Assenede ontwijken de stoppers, waarna ze te kort in de kiezel moeten draaien en het voorwiel wegslipt. In de andere richting komen ze te vlug vanuit de Denderdreve ingedraaid, ook in de kiezel. “De gevolgen vallen meestal wel mee, maar toch heb ik een bord (foto) geplaatst aan de Denderdreve om de fietsers te verwittigen”, zegt Verbeke nog.
Maatregelen
Het gemeentebestuur was zich niet bewust van de situatie. Schepen Luc Van Waesberghe (SP.A) ging zondag nog ter plaatse. “Ik zal onze ambtenaar om advies vragen. Waarschuwingsborden en het verder uiteen zetten van de stoppers behoren tot de mogelijkheden. Eén ding staat vast: de infrastructuur moet daar worden aangepast zodat de ongevallen tot het verleden behoren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200525_04971084
Ravélo Rando a écrit:Je m'étonne quand même que l'on puisse se prendre de pleine face ce type de barrière à moins d'être distrait. Mais vu le témoignage de cette dame qui habite tout près, on ne peut que constater que ça arrive.
Sur ce, comment, à la fois laisser le passage libre aux vélos et interdire le passage aux engins motorisés (voitures, motos, quads) ??
Pas plus tard que le WE passé, sur le chemin de halage entre Ronquières et Feluy, qui est maintenant complètement restauré et asphalté (et pour rouler à vélo, c'est super), j'ai croisé 1 voiture et 3 motards sur de grosses cylindrées !!!!!! (peut-être c'étaient ils perdu ????
Il me semble nécessaire de placer des potelets flexibles du genre néerlandais. C'est la meilleure solution selon moi: sans danger pour les cyclistes et constituant un obstacle pour le trafic motorisé. Tout est d'ailleurs décrit depuis des années dans le Fietsvademecum. Il me semble que des pareilles dispositions restent parfois lettre morte!
https://www.mobielvlaanderen.be/overheden/artikel.php?nav=10&mbnr=180&id=2085
En Flandre Orientale, on s'efforce depuis peu à réaliser un îlot central à de tels endroits. Ici sur le F4, près de Gand:
https://www.lochristinaar.com/nieuws/lokort-van-uit-gent
Re: L055A Zelzate - Eeklo (Fietssnelweg F423)
Hieronder een reactie van 'Toerisme Oost-Vlaanderen:
Bedoelt u de fietssnelweg richting Meetjesland ? Graag verwijs ik u door naar volgende website https://fietssnelwegen.be, waar u via het contactformulier deze melding kunt doorgeven.Of bedoelt u de recreatieve/toeristische knooppuntenroutes? Dan is dit inderdaad voor ons bestemd en zal ik uw mail doorgeven aan mijn collega’s Routedokter.
Antwoord: het zijn beide. Reactie van de 'routedokter':
Het betreft duidelijk de paaltjes die de fietsweg infrastructuur oa dienen af te schermen voor gemotoriseerd verkeer en niet de paaltjes waarop bewegwijzering wordt bevestigd.
Aangezien het hier een ‘utilitaire fietssnelweg’ betreft, stuur ik uw opmerking hierbij dan ook door naar de dienst Mobiliteit van het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen voor verdere opvolging
Reactie van 'fietssnelwegen' (https://fietssnelwegen.be/extra/contact) :
Wij nemen uw bezorgdheden hierover zeker ter harte want de veiligheid van de fietser stellen wij steeds centraal.
De ontwerprichtlijnen voor fietssnelwegen zijn de laatste jaren snel vooruitgegaan waarbij het plaatsen van paaltjes of hekjes op fietspaden, welke in het verleden zeer gangbaar waren, nu uit den boze zijn.
Om deze problematiek zo snel mogelijk op te lossen zullen wij op korte termijn terugkoppelen met de betreffende gemeentebesturen.
Mieke Dries
industrieel ingenieur
Provincie Oost-Vlaanderen
Departement mobiliteit
Tel. 09 267 78 44
Gsm. 0476 98 75 58
mieke.dries@oost-vlaanderen.be
Bedoelt u de fietssnelweg richting Meetjesland ? Graag verwijs ik u door naar volgende website https://fietssnelwegen.be, waar u via het contactformulier deze melding kunt doorgeven.Of bedoelt u de recreatieve/toeristische knooppuntenroutes? Dan is dit inderdaad voor ons bestemd en zal ik uw mail doorgeven aan mijn collega’s Routedokter.
Antwoord: het zijn beide. Reactie van de 'routedokter':
Het betreft duidelijk de paaltjes die de fietsweg infrastructuur oa dienen af te schermen voor gemotoriseerd verkeer en niet de paaltjes waarop bewegwijzering wordt bevestigd.
Aangezien het hier een ‘utilitaire fietssnelweg’ betreft, stuur ik uw opmerking hierbij dan ook door naar de dienst Mobiliteit van het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen voor verdere opvolging
Reactie van 'fietssnelwegen' (https://fietssnelwegen.be/extra/contact) :
Wij nemen uw bezorgdheden hierover zeker ter harte want de veiligheid van de fietser stellen wij steeds centraal.
De ontwerprichtlijnen voor fietssnelwegen zijn de laatste jaren snel vooruitgegaan waarbij het plaatsen van paaltjes of hekjes op fietspaden, welke in het verleden zeer gangbaar waren, nu uit den boze zijn.
Om deze problematiek zo snel mogelijk op te lossen zullen wij op korte termijn terugkoppelen met de betreffende gemeentebesturen.
Mieke Dries
industrieel ingenieur
Provincie Oost-Vlaanderen
Departement mobiliteit
Tel. 09 267 78 44
Gsm. 0476 98 75 58
mieke.dries@oost-vlaanderen.be
Herstelwerken Riethoek [Assenede]
Fietspad spoorwegbedding aan Riethoek vier dagen afgesloten
29 juni 2020
ASSENEDE - Er zijn vandaag betonherstelwerken gestart in de Riethoek. Daardoor is de spoorwegbedding ter hoogte van diezelfde Riethoek tijdelijk afgesloten tot en met donderdag 2 juli.
Tijdens de werkzaamheden is er een omleiding voor fietsers voorzien via Hendekenstraat, Riethoek, Klaverstraat en Basseveldestraat, en dit in beide richtingen.
Vandaag wordt ook gestart met kleine onderhoudswerken in de Riemestraat, tussen de Zelzatestraat en Kraaienbos. De werken duren tot en met vrijdag 3 juli. Er is een plaatselijke omleiding via de Zelzatestraat, Molenstraat en Riemestraat, in beide rijrichtingen.
https://www.hln.be/in-de-buurt/assenede/fietspad-spoorwegbedding-aan-riethoek-vier-dagen-afgesloten~a6c4e230/
Re: Obstacles de tout genre...
joverwimp a écrit:Om deze problematiek zo snel mogelijk op te lossen zullen wij op korte termijn terugkoppelen met de betreffende gemeentebesturen.
En ze hebben blijkbaar woord gehouden:
Flexibel paaltje moet fietskruispunt veiliger maken na ongeval
1/07/2020
ZELZATE / EEKLO / ASSENEDE - Nu een fietsster er vorige maand haar pols brak, wil het provinciebestuur het fietskruispunt met de Denderdreve in Zelzate veiliger maken. Een flexibel paaltje en ribbelstroken moeten er voortaan ongevallen vermijden.
Eind mei brak de Eeklose Katrien haar pols toen ze met haar fiets aan de houten verkeersstopper bleef hangen en onderuit ging. Op verschillende plaatsen op de fietsostrade tussen Zelzate en Bassevelde staan zulke constructies en die moeten op korte termijn verdwijnen.
Daarom kwamen dinsdagochtend Sven Taeldeman, Mieke Dries en Alain Moerman namens de provincie op werkbezoek. Taeldeman, beleidsmedewerker bij het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen, erkent het probleem.
“Deze fietssnelwegen zijn van de eerste generatie, ver voor de tijd van de elektrische fiets”, zegt hij. “Ze zijn aangelegd door de provincie, maar het onderhoud is voor de gemeente en op dat vlak moeten we meer samenwerken.”
Ribbelstroken
Mieke Dries is burgerlijk ingenieur bouwkunde en stelt voor om er één flexibel paaltje te plaatsen. “Dat moet met grondmarkeringen worden aangeduid, vanaf tien meter ervoor tot tien meter erna, en ook op de zijkanten is markering nodig”, zegt ze. “Voor en na het paaltje komen ribbelstroken die er fietsers op wijzen, samen met haaientanden, dat ze voorrang moeten verlenen aan het autoverkeer in de Denderdreve. De kiezels moeten verdwijnen, in plaats daarvan moeten grasdallen komen.”
Volgende week vindt een overleg plaats met het gemeentebestuur van Assenede om ook op het grondgebied van die gemeenten de problemen aan te kaarten. “Fietsen is zeer in trek en daarom moeten wij er op korte tijd voor zorgen dat de infrastructuur er goed bijligt”, zegt schepen voor Verkeer en Mobiliteit Luc Van Waesberghe (SP.A) uit Zelzate.
Volgens de provinciemedewerkers moet de aanpassing nog voor het komende bouwverlof een feit zijn.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200630_95925269
Paaltjes...
joverwimp a écrit:
Reactie van 'fietssnelwegen' (https://fietssnelwegen.be/extra/contact) :
Wij nemen uw bezorgdheden hierover zeker ter harte want de veiligheid van de fietser stellen wij steeds centraal.
De ontwerprichtlijnen voor fietssnelwegen zijn de laatste jaren snel vooruitgegaan waarbij het plaatsen van paaltjes of hekjes op fietspaden, welke in het verleden zeer gangbaar waren, nu uit den boze zijn.
In Gent zullen ze al hun paaltjes eens onder de loep nemen:
Gevaarlijk of nuttig? Paaltjes op fiets- en voetpaden in Gent worden gescreend
30/06/2020
GENT - De komende winter gaan diensten van de Stad Gent de paaltjes inspecteren op de fietspaden en wandelroutes in Gent. Er zal bekeken worden of de paaltjes nut hebben, zoals auto’s tegenhouden, of ze net een hindernis vormen, bijvoorbeeld voor fietsers.
Dat heeft schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) gezegd in de gemeenteraad deze maand. Watteeuw belooft deze winter een screening. Met de hulp van die screening wil de Stad fiets- en wandelroutes ‘ontpalen’, waar mogelijk.
Goed nieuws, vindt Sven Taeldeman (SP.A) die er in de gemeenteraad op aandrong. “In ruim de helft van de fietsongevallen zijn geen andere weggebruikers betrokken, enkel paaltjes en andere obstakels blijken de boosdoener.”
“Paaltjes zijn heel gevaarlijk”, verklaarde professor Bas de Geus, die voor de VUB onderzoek uitvoerde naar de rol van obstakels bij ongevallen met fietsers. “Die paaltjes staan vaak in het midden van het fietspad om auto’s tegen te houden. Maar een aanrijding daarmee tegen twintig of zelfs vijftien kilometer per uur heeft vaak ernstige gevolgen. Het is als frontaal tegen een muur botsen.”
Taeldeman wijst naar Amsterdam. “Dat een evaluatie veel kan opbrengen toont Amsterdam: zij stelden vast dat het met veertig procent minder paaltjes kan. Dezelfde oefening kan ook voor wandelpaden zeer nuttig zijn.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200630_92954751
Bij vier op vijf zware fietsongevallen is geen auto betrokken, maar een putje, paaltje of andere hindernis
12/06/2020
Bij vier op de vijf zware fietsongevallen is geen auto betrokken, zo blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames. Fietsers zijn zich daar amper van bewust.
Niet de auto’s, maar wel de putjes en paaltjes leiden het vaakst tot ernstige fietsongevallen. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de VUB, UGent, Universiteit Utrecht en de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Zij deden een analyse van de ziekenhuisopnames na zware fietsongevallen en bij 83 procent bleek er geen gemotoriseerd voertuig in het spel. “De paaltjes op het fietspad, de putten in de weg, rechte stoepranden maar ook wegenwerken spelen een grote rol”, zegt professor Bas de Geus (VUB), die het onderzoek leidde. Uit het onderzoek blijkt ook dat fietsers zich bijna niet bewust zijn van die gevaren. De onderzoekers namen een grootschalige enquête af en vroegen mensen welk type fietsongeval volgens hen de meeste ziekenhuisopnames veroorzaakt. Zo’n zestig procent van de bevraagden gaf de auto aan als boosdoener. “Maar dat is dus fout, want ook alleen fietsen houdt risico’s in en daar zijn we ons onvoldoende bewust van”, zegt De Geus. Al mogen we volgens hem de rol van de auto wel niet minimaliseren.
Nog veel werk
Bij de Fietsersbond zijn ze niet verbaasd van de cijfers. “Er is nog veel werk aan de infrastructuur van de fietspaden in ons land. Uit cijfers van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat meer dan vijftig procent van de fietspaden op gewestwegen niet voldoen aan de voorschriften. Er moet dus dringend werk van gemaakt worden”, zegt woordvoerder Wies Callens.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft ondertussen de studie opgevraagd om de resultaten te bekijken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200611_04988704
Page 4 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Sujets similaires
» F423 Eeklo - Zelzate (Fietssnelweg F423)
» F041 Zelzate-Antwerpen (Fietssnelweg F41)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» L058 Fietsweg Eeklo - Waarschoot - Sleidinge (L58) (fietssnelweg F42)
» Schipdonkkanaal Deinze - Eeklo (Fietssnelweg F422) - Knokke (of Afleidingskanaal van de Leie)
» F041 Zelzate-Antwerpen (Fietssnelweg F41)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» L058 Fietsweg Eeklo - Waarschoot - Sleidinge (L58) (fietssnelweg F42)
» Schipdonkkanaal Deinze - Eeklo (Fietssnelweg F422) - Knokke (of Afleidingskanaal van de Leie)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 4 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum