L073 Fietsweg langs de lijn 73 Avekapelle - Veurne (F35 - F035)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
L073 Fietsweg langs de lijn 73 Avekapelle - Veurne (F35 - F035)
Lors du conseil municipal du 24 octobre 2011, le contrat entre la ville de Furnes et la SNCB a été apprové (p. 4-5):
http://www.veurne.org/wp-content/uploads/2011/gemeenteraad/1011n.pdf
http://www.hildecrevits.be/nieuw/07westvlaanderen/wvlDetail.php?id=777
http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persbDetail.php?id=615
Om het fietspad Veurne – Avekapelle langs de spoorlijn 73 te kunnen realiseren dient er 6315 m² infrabelgrond ingenomen te worden. Infrabel gaat akkoord om deze grond in bezetting te geven voor een duur van maximum 9 jaar, jaarlijks opzegbaar, verlengbaar, met ingang op 1 september 2011 en om te eindigen van rechtswage en zonder stilzwijgende verlenging op 31 augustus 2020.
Besluit van de bestendige deputatie van de Provincie West-Vlaanderen d.d. 16 oktober 2008 houdende wijziging van het bovenlokaal fietsroutenetwerk voor wat betreft het tracé Reygaerdijkstraat, Knollestraat en Brugsesteenweg, dat wordt vervangen door een vrijliggend fietstracé langs spoorlijn 73 tussen de Reygaerdijkstraat en de Rodestraat;
http://www.veurne.org/wp-content/uploads/2011/gemeenteraad/1011n.pdf
Fonds subsidieert fietsverbinding
Uit De Krant van West-Vlaanderen van 06-05-2011
Aanleg fietspad Avekapelle - Veurne
VEURNE/AVEKAPELLE "De aanleg van dit fietspad is een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen Vlaanderen, de Provincie en Stad Veurne", aldus burgemeester Jan Verfaillie. De burgemeester heeft het over de aanleg van het fietspad langs de bestaande spoorweg 73, tussen het station van Veurne en het centrum van Avekapelle
Het pad komt aan de zuidzijde van de spoorlijn tussen de Rode- en de Knollestraat en aan de noordzijde van de spoorlijn tussen de Knollestraat en de Reygaerdijkstraat in Avekapelle. Het traject is 3,7 km lang en vormt een veilig alternatief voor de parallelle weg N 35, de Brugsesteenweg dus.
Vanuit het kabinet van Vlaams minister Hilde Crevits geeft men het volgende commentaar mee. "Dit wordt een mooie verbinding tussen de landelijke gemeenten Avekapelle en Eggewaartskapelle en Veurne."
Recreatieve fietsers
Mooi en veilig in ieder geval voor de jongeren die in Veurne school lopen of voor werknemers die in Veurne werken of verder met de trein willen sporen. Ook de vele recreatieve fietsers in de polders zullen vast en zeker graag gebruik maken van de nieuwe fietsinfrastructuur. De aanleg past in het plan dat de Vlaamse regering heeft om elk jaar gemiddeld 100 miljoen euro aan fietspaden te besteden."
Het nieuwe pad zal 2,5 meter breed zijn en in comfortabele betonverharding aangelegd worden. De totale kosten worden geraamd op ruim 1,2 miljoen euro.
Het Vlaamse Gewest, de Provincie en de stad Veurne nemen elk een deel op zich. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Crevits subsidieert voor een bedrag van 353.500 euro.
Interessante verbinding
Het nieuwe fietspad is een verbinding met een groot potentieel aan fietsverkeer, zoals woon-schoolverkeer, en woon-werkverkeer vanuit Avekapelle en Eggewaartskapelle richting Veurne. De verbinding sluit ook mooi aan op het treinstation van Veurne, wat de combinatie van fiets- en treinverkeer kan stimuleren.
Ter hoogte van de onderdoorgang aan de Albert I-laan komen er verkeerslichten zodat het fietsverkeer ook daar veilig kan verlopen. Over de Steengracht voorziet men de bouw van een fietsersbrug.
"De aanleg van dit fietspad is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen Vlaanderen, de Provincie en de stad", meent burgemeester Jan Verfaillie. "Hopelijk kan de aanleg na de zomer starten. Op termijn zal dit fietspad aan belang winnen door een rechtstreekse aansluiting op het geplande fietspad op de site van de Suikerfabriek."
http://www.hildecrevits.be/nieuw/07westvlaanderen/wvlDetail.php?id=777
Minister Crevits steunt fietsverbinding langs spoorlijn Avekapelle-Veurne
donderdag, 28 april, 2011
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits steunt de aanleg van de nieuwe fietsverbinding tussen Avekapelle en Veurne. Vanuit het Fietsfonds subsidieert ze het project voor een bedrag van 353.500 euro.
Het gaat over de aanleg van het fietspad langs de bestaande spoorweg 73, tussen het station van Veurne en het centrum van Avekapelle. Het pad komt concreet aan de zuidzijde van de spoorlijn tussen de Rode- en de Knollestraat en aan de noordzijde van de spoorlijn tussen de Knollestraat en de Reygaerdijkstraat in Avekapelle. Het traject is 3,7 km lang en vormt een veilig alternatief voor de parallelle weg N 35 (Brugsesteenweg).
Het is een verbinding met groot potentieel aan fietsverkeer (woon-school, en woonwerkverkeer vanuit Avekapelle en Eggewaartskapelle) richting Veurne. De verbinding sluit ook mooi aan op het treinstation van Veurne, wat de combinatie van fiets- en treinverkeer kan stimuleren. Ter hoogte van de onderdoorgang aan de Albert I-laan komen er verkeerslichten zodat het fietsverkeer veilig mogelijk kan verlopen en over de Steengracht is in de bouw van een fietsersbrug voorzien.
Het nieuwe pad zal 2,5 meter breed zijn en in comfortabele betonverharding aangelegd worden. De totale kosten worden geraamd op ruim 1,2 miljoen euro. Het Vlaamse Gewest, de provincie en de stad Veurne nemen elk een deel op zich. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken subsidieert voor een bedrag van 353.500 euro.
Burgemeester Jan Verfaillie van Veurne : “ De aanleg van dit fietspad is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen Vlaanderen, de provincie en de stad. Hopelijk kan de aanleg na de zomer starten. Op termijn zal dit fietspad aan belang winnen door een rechtstreekse aansluiting op het geplande fietspad op de site van de suikerfabriek.”
Vlaams minister Hilde Crevits : “Dit wordt een mooie realisatie tussen de landelijke gemeenten Avekapelle en Eggewaartskapelle en Veurne. Mooi en veilig voor de jongeren die in Veurne school lopen of voor werknemers die in Veurne werken of verder met de trein willen sporen. Maar ook de vele recreatieve fietsers in de polders zullen vast en zeker graag gebruik maken van de nieuwe fietsinfrastructuur. De aanleg past in het plan dat we hebben om elk jaar gemiddeld 100 miljoen euro aan fietspaden te besteden.”
http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persbDetail.php?id=615
carte
carte approximative (je tombe à 4,2 km au lieu des 3,7) https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1Y5pPq8jUAL8gbBwuYKDrAvSFMME&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:23, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
problèmes...
Realisatie fietspad op lange baan
vrijdag 14 oktober 2011
VEURNE - Het stadsbestuur koopt een stuk grond bij de spoorlijn 73 voor de aanleg van een fietspad van Avekapelle naar het station in Veurne. 'Dat dossier sleept al twee jaar aan en in die tijd slaagde u er in om nog maar één van de nodige vijf percelen te verwerven. Hoe gaat u op die manier dat fietspad voor het einde van de lopende legislatuur kunnen realiseren?', vroeg Peter Roose, fractieleider van Veurne Plus. 'Een tweetal eigenaars van percelen weigeren om te verkopen, maar we kunnen niet onteigenen omdat er nog geen onteigeningsprocedure is', reageerde schepen Peter Amery (CD&V). 'Onteigenen bij hoogdringendheid voor de aanleg van een fietspad is zeer moeilijk', voegde burgemeester Jan Vefaillie (CD&V) daar aan toe. (mma)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=H13H2M71_5
Re: L073 Fietsweg langs de lijn 73 Avekapelle - Veurne (F35 - F035)
J'ai été sur place aujourd'hui mais je n'ai rien vu de tout cela.
Incertitude...
"Tussen droom en daad..." Il y a des complications, mais aussi des contradictions de la politique de mobilité qui paralyse l'exécution de ce dossier.velo-ravel.net a écrit:J'ai été sur place aujourd'hui mais je n'ai rien vu de tout cela.
http://www.veurne.org/wp-content/uploads/2013/02/interpellatie_openvld_1.pdfBETREFT : INTERPELLATIE GEMEENTERAAD 25 FEBRUARI 2013
(CONFORM ART. 54 VAN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT.)
Veurne, 19 februari 2013
Interpellatie / vraag : is de aanleg van het fietspad Avekapelle – Veurne nog opportuun?
Op 8 februari 2013 keurde de Vlaamse Regering, op voorstel van Vlaams minister Crevits, de Vlaamse Spoorstrategie goed.
In dit rapport van de Vlaamse Regering staat bij één van de ‘prioritaire missing links’ dat er nood is om een dubbelspoor aan te leggen voor de spoorlijn 73 tussen Diksmuide en Koksijde. Volgens de minister moet er eerst nog een kosten-batenanalyse worden gemaakt maar over de uitslag hiervan is het momenteel koffiedik kijken.
Mijn vraag :
Langs diezelfde spoorlijn is het stadsbestuur al enkele jaren bezig om te proberen een fietspad aan te leggen. Betekent een eventuele uitbreiding naar een dubbelspoor dat de aanleg van het nieuwe fietspad tussen Avekapelle en Veurne hiermee achterhaald is.
Ik wil eveneens uw aandacht vestigen op de begrotingsuitgave van € 245 000 voor de verwerving van de gronden langs de spoorlijn en voor de aanleg van dit fietspad. Een fietspad die misschien binnen enkele jaren weer onder de treinsporen zal verdwijnen.
Vooraleer dus te starten met de aanleg van dit fietspad zou het mijn inziens opportuun zijn om contact op te nemen met het kabinet van minister Crevits en na te gaan in hoeverre deze plannen werkelijkheid zullen worden en binnen welke termijn dit zal gebeuren.
Siegfried Geryl
Fractieleider Open VLD
http://www.veurne.org/dubbelspoor-diksmuidekoksijde/DUBBELSPOOR DIKSMUIDE-KOKSIJDE
28 februari 2013
De Vlaamse regering heeft onlangs de nieuwe ‘spoorstrategie’ goedgekeurd en daaruit blijkt dat er wordt overwogen om een extra spoorlijn aan te leggen naar Veurne. Precies daarover interpelleerde gemeenteraadslid Siegfried Geryl (Open VLD), op de laatste gemeenteraad over de mogelijke aanleg van een dubbelspoor op lijn 73 Diksmuide – Koksijde.
Het stadsbestuur start binnenkort met de aanleg van een nieuw fietspad tussen Avekapelle en Veurne, op precies dezelfde plaats waar dit tweede spoor zou komen. Voor dit jaar is er € 250.000 voorzien voor de verwerving van de gronden voor dat fietspad. De grote hap uit de begroting moet nog komen en is waarschijnlijk voor 2014 of 2015.
Open VLD vroeg op de zitting om eerst het kabinet van de bevoegde minister te raadplegen en zekerheid te krijgen dat er geen extra spoor komt om zo te vermijden dat Veurne een verloren investering uitvoert en het belastinggeld in de prullenbak verdwijnt.
Een antwoord op die vraag is er niet gekomen. Schepen Sticker (VeurnePlus) had wel een langdradige uitleg dat Open VLD eertijds het fietspad heeft goedgekeurd en nu plots tegenkantingen had. VeurnePlus voelde zich blijkbaar aangevallen maar raadslid Geryl verzekerde hen dat het precies de bedoeling was om positief mee te werken en te vermijden dat er € 250.000 werd verkwist. Een eenvoudig telefoontje naar het kabinet van Hilde Crevits (CD&V) was voldoende geweest om de eenvoudige vraag te beantwoorden. Momenteel tasten we dus nog steeds in het ongewisse over dit dubbelspoor.
Finalement!
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bldva_20131029_012Werken aan nieuw fietspad Veurne-Avekapelle binnenkort van start
DINSDAG 29 OKTOBER 2013
VEURNE - Op woensdag 20 november starten de werken voor de aanleg van het nieuwe fietspad tussen Veurne en Avekapelle.
Het betreft een tracé van ongeveer vier kilometer en maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen.
Les travaux débutent!
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131120_00848051Nieuw fietspad linkt Veurne aan Avekapelle
donderdag 21 november 2013
VEURNE / AVEKAPELLE - De aanleg van het fietspad tussen Veurne en Avekapelle is gisteren op gang getrokken met een symbolische eerste spadesteek.
Voor de gelegenheid gebruikte burgemeester Peter Roose (Veurne Plus) daarvoor het betere machinewerk. De werken zullen in totaal honderdtachtig werkdagen in beslag nemen. Het pad van vier kilometer lang tussen de Rodestraat en de Reygaerddijkstraat is een veiliger en korter alternatief voor de N35.
Ruim één miljoen euro
Het fietspad van 2,5 meter breed zal langs de spoorlijn lopen. In de toekomst is er een mogelijkheid om het fietspad door te trekken tot in Diksmuide en bijvoorbeeld ook naast de weg naar het centrum aftakkingen te voorzien naar de Suikerfabrieksite. Het huidige project kost iets meer dan één miljoen euro en wordt voor iets meer dan de helft gefinancierd door de provincie, voor bijna veertig procent door Vlaanderen en voor 79.000 euro door Veurne zelf. Ter hoogte van de doorgang onder de Albert I-Laan komen er verkeerslichten en ter hoogte van de Steengracht een fietsbrug.
emplacement
Un peu plus d'information concernant l'emplacement de la piste cyclable:velo-ravel.net a écrit:carte approximative (je tombe à 4,2 km au lieu des 3,7) https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1Y5pPq8jUAL8gbBwuYKDrAvSFMME&usp=sharing
http://www.westhoek.be/jewaserbij/5127/start-werken-aanleg-nieuw-fietspad-tussen-veurne-en-avekapelleStart werken aanleg nieuw fietspad tussen Veurne en Avekapelle
20 november 2013 - Veurne
Op woensdag 20 november 2013 zijn de voorbereidende werken gestart voor de aanleg van het nieuwe fietspad tussen Veurne en Avekapelle.
De inwoners van Avekapelle zijn voor heel wat voorzieningen (school, boodschappen, werk, enz.) aangewezen op het centrum van Veurne. Momenteel loopt de kortste fietsverbinding tussen Veurne en Avekapelle langs de N35. Deze weg is echter onveilig voor fietsverkeer. Het nieuwe fietspad, dat parallel zal lopen met de spoorlijn De Panne-Brussel, zal een veiliger alternatief zijn. Het betreft een tracé van ongeveer 4 kilometer, van de Rodestraat naar de Reygaerdijkstraat. De nieuwe fietsverbinding zal bovendien ook een aansluiting hebben op de te ontwikkelen site van de voormalige Suikerfabriek, waar woongelegenheden, bedrijven en groenzones zullen komen.
Detail van de werken
De nieuwe fietsverbinding wordt aangelegd over een breedte van 2,50 meter in betonverharding. Ter hoogte van de doorgang onder de brug aan de Albert I-laan (N390) komen er verkeerslichten die de voorrang tussen de fietsers en het plaatselijke vrachtverkeer moeten regelen. Ter hoogte van de Steengracht komt er een fietsbrug. Aan de Knollestraat wordt er een veilige oversteek met middengeleider aangelegd die het fietsverkeer leidt van de zuidzijde van de spoorweg naar de noordzijde. Daar sluit het fietspad aan op de dorpskern van Avekapelle.
De kostprijs en de termijn
De totaalkost van het nieuwe fietspad komt neer op 1.010.186,90 euro incl. btw. Omdat het deel zal uitmaken van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen, wordt de aanleg ervan gesubsidieerd vanuit het fietsfonds. Het provinciebestuur West-Vlaanderen neemt 60 % voor zijn rekening en betaalt 558.879,85 euro, de Vlaamse overheid subsidieert de overige 40 %, zo’n 372.586,57 euro. De stad Veurne draagt 78.720,47 euro bij. Er zijn 180 werkdagen voorzien voor de uitvoering van de werken. Het provinciebestuur coördineert de werken.
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:24, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Masterplan suikerfabriek [Veurne]
"We stimuleren duurzaam pendelen"
Krant van West-Vlaanderen/Het Wekelijks Nieuws Kust,
Vr. 31 Okt. 2014, Pagina 12
VEURNE -
(...)
Burgemeester Peter Roose (Veurne Plus) stelde ook een aantal duurzame projecten voor. "Het provinciebestuur legt momenteel een fietspad aan dat Veurne met Avekapelle verbindt. Dat pad zal ook voor de werknemers van dit bedrijf nuttig zijn. We hopen dat pad tijdens de komende maanden te kunnen inhuldigen. Op de site van de Suikerfabriek zal centraal een fietspad aangelegd worden en dat zal aantakken met het fietspad tussen Avekapelle en Veurne."
Officiële opening van het fietspad (9 februari 2015)
Nieuw fietspad tussen Veurne en Avekapelle
09/02/2015
In Veurne is het nieuwe fietspad tussen Veurne en Avekapelle officieel geopend. Het fietspad is ruim vier kilometer lang en loopt parallel met de spoorlijn De Panne-Brussel. Het nieuwe fietspad moet de veiligheid van de fietsers verbeteren. De aanleg duurde een dik jaar.
http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuw-fietspad-tussen-veurne-en-avekapelle#
VEURNE 12/02/2015
Nieuw fietspad tussen Veurne en Avekapelle
De provincie en het Veurnse stadsbestuur hebben het fietspad tussen Veurne en Avekapelle geopend. Het is 4,2 kilometer en loopt van de Rodestraat naar de Reygaerdijkstraat langs de spoorlijn. Het maakt deel uit van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk. Dat is een netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen. Het nieuwe fietspad zal aansluiten op de vroegere site van de Suikerfabriek. Daar zal de West-Vlaamse Intercommunale een woon-, bedrijven- en natuurgebied ontwikkelen. Bij de doorgang onder de brug aan de Albert I-laan regelen verkeerslichten de voorrang tussen fietsers en het plaatselijke vrachtverkeer en bij de Steengracht is een fietsbrug. In de Knollestraat werd een veilige oversteek met middengeleider aangelegd. De totale kostprijs is bijna 1,03 miljoen euro. De provincie, de Vlaamse overheid en het Veurnse stadsbestuur zijn de betalende partners.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-veurne/nieuw-fietspad-tussen-veurne-en-avekapelle-a2215000/
Nieuw fietspad tussen Veurne en Avekapelle
9-2-2015
Op maandag 9 februari openen de Provincie West-Vlaanderen en de stad Veurne het nieuwe fietspad tussen Veurne en Avekapelle.
Het fietspad van 4,2 km loopt van de Rodestraat naar de Reygaerdijkstraat en is gelegen langs de spoorlijn 73 (De Panne-Brussel). Het nieuwe tracé maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen.
De inwoners van Avekapelle zijn voor heel wat voorzieningen (school, boodschappen, werk, enz.) aangewezen op het centrum van Veurne. Vroeger liep de kortste fietsverbinding tussen Veurne en Avekapelle langs de N35. Deze weg is echter onveilig voor fietsverkeer.
Het nieuwe fietspad loopt parallel met spoorlijn 73 en is een veiliger alternatief. De nieuwe fietsverbinding zal bovendien een aansluiting hebben op de te ontwikkelen site van de voormalige Suikerfabriek, waar woongelegenheden, bedrijven en groenzones zullen komen.
Detail van de werken
De nieuwe fietsverbinding werd aangelegd over een breedte van 2,50 meter in betonverharding. Ter hoogte van de doorgang onder de brug aan de Albert I-laan (N390) regelen verkeerslichten de voorrang tussen de fietsers en het plaatselijke vrachtverkeer. Ter hoogte van de Steengracht is er een fietsbrug. Aan de Knollestraat werd een veilige oversteek met middengeleider aangelegd die het fietsverkeer van de zuidzijde van de spoorweg naar de noordzijde leidt. Daar sluit het fietspad aan op de dorpskern van Avekapelle.
De kostprijs en de termijn
De totaalkost van het nieuwe fietspad komt neer op bijna 1,03 miljoen euro incl. btw. Omdat het deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen, wordt de aanleg ervan gesubsidieerd vanuit het fietsfonds. Het provinciebestuur West-Vlaanderen neemt 60 % voor zijn rekening en betaalt 595.000 euro, de Vlaamse overheid subsidieert de overige 40 %, zo’n 397.000 euro.
De stad Veurne draagt 36.000 euro bij. Aannemer Desot uit Boezinge voerde de werken uit, het provinciebestuur deed de coördinatie van ontwerp en uitvoering.
http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20150209_fietspad_0162.aspx
herkenning
Kaart aangepast. Er is geen fietspad tussen het station en de Rodestraat.
Ik ben verstrooit geweest, ik ben gestopt aan de Steengracht Oost, nochtans had ik mij gps mee met het pad.
Waarschijnlijk omdat op deze plaatst geen fietspad niet meer ligt.
Maar verder aan de Knollestraat zou het fietspad weer herbeginnen.
Aan de Alloenstraat (onder de brug van Albert II laan) was het niet mogelijk om een fietspad te bouwen, omdat de weg te smal is. Daar heeft mijn een rood licht geplaatst met een slagboom. Als er verkeer is gaat de slagboom dicht voor de fietsers.
Op de video hier onder kan u dat zien. Mijn zuster gaat een wagen simuleren, en haar fiets op de grond leggen om het rood licht te doen omschakelen. In de grond zit een lus dat metaal detecteer maar een fiets rechtstaande is niet genoeg.
Achterna word mijn zuster terug een normale fietser.
Les photos (Pas encore de légendes)
https://photos.app.goo.gl/TePboyfkgq83Xyro6
Diaporama
title="2015-05-01 Langs de lijn L73 Veurne - Avekapelle" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Ik ben verstrooit geweest, ik ben gestopt aan de Steengracht Oost, nochtans had ik mij gps mee met het pad.
Waarschijnlijk omdat op deze plaatst geen fietspad niet meer ligt.
Maar verder aan de Knollestraat zou het fietspad weer herbeginnen.
Aan de Alloenstraat (onder de brug van Albert II laan) was het niet mogelijk om een fietspad te bouwen, omdat de weg te smal is. Daar heeft mijn een rood licht geplaatst met een slagboom. Als er verkeer is gaat de slagboom dicht voor de fietsers.
Op de video hier onder kan u dat zien. Mijn zuster gaat een wagen simuleren, en haar fiets op de grond leggen om het rood licht te doen omschakelen. In de grond zit een lus dat metaal detecteer maar een fiets rechtstaande is niet genoeg.
Achterna word mijn zuster terug een normale fietser.
Les photos (Pas encore de légendes)
https://photos.app.goo.gl/TePboyfkgq83Xyro6
Diaporama
title="2015-05-01 Langs de lijn L73 Veurne - Avekapelle" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par velo-ravel.net le Dim 29 Mar 2020 - 17:58, édité 3 fois
eeuwige reiziger aime ce message
F35 Kortemark - Diksmuide - Veurne
Plannen voor fietssnelwegen
Krant van West-Vlaanderen/Het Wekelijks Nieuws Kust,
vrijdag 14 oktober 2016, pagina 44
De plannen voor een fietssnelweg langs de kust worden concreter (zie pagina 2-3 in deze krant). Er komt alleszins een haalbaarheidsstudie daarvoor. Een fietssnelweg moet je zien als een breed en van de weg gescheiden fietspad dat zo weinig mogelijk voorbij gevaarlijke kruispunten moet. Die kustfietssnelweg zal waarschijnlijk flink wat succes hebben bij de bezitters van elektrische fietsen. Zo'n fietssnelweg lijkt me inderdaad bijzonder uitnodigend voor kilometervretende elektrische stalen rossen.
Ook in de Westhoek is er al langer sprake van fietssnelwegen. In Diksmuide moet de F35 fietssnelwegen of fietsostrades krijgen een F en een nummer uiteindelijk via de spoorlijn vanuit Kortemark richting Veurne en de Westkust lopen. Deze fietssnelweg zal voor een deel ook het fietspad langs de N35 volgen.
Een blik op de website van de Provincie over die fietssnelwegen leert, dat er nog behoorlijk werk is aan die F35. “...de onteigeningen zijn niet vanzelfsprekend”, staat er. “Het fietspad is voorzien aan de noordzijde van de spoorlijn. In Diksmuide is dit nog in onderzoek.”
De F352 is volgens de kaarten al voor een behoorlijk stuk gerealiseerd en loopt vanuit Diksmuide langs de IJzerdijk richting Ieper. In Diksmuide gebeurt er intussen ook een moeizame inhaalbeweging voor wat de gewone fietspaden betreft. Het gaat - hetzij traag - toch nog een beetje vooruit.
Ondanks het feit dat er nog behoorlijk wat moet worden gerealiseerd, wil ik toch voorzichtig positief wezen. Immers, het is fijn dat er eindelijk ook op Vlaams niveau werk wordt gemaakt van de uitbreiding van een netwerk van fietssnelwegen. Het doet me denken aan de superieure fietsinfrastructuur in Nederland en de al jaren meer dan uitstekende fietspaden in Belgisch Limburg. Situaties en fietsomstandigheden waar we alleen maar jaloers op kunnen zijn. Zou het er dan uiteindelijk toch nog van kunnen komen in West-Vlaanderen?
N35 - Rousdammestraat [Diksmuide - Schewege - Avekapelle]
En het fietspad is er uiteindelijk gekomen... Ik herinner me nog de tijd dat fietsen van Diksmuide naar Pervijze niet veel verschilde van een regelrechte zelfmoordpoging. Op de rijbaan. Veel verkeer, weinig begrip voor de fietser. 'n Goede tien jaar geleden werd er begonnen met de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad langs de N35. Van de rotonde in Kaaskerke over Schewege tot in Pervijze ligt er nu een veilig en comfortabel fietspad. Gelukkig maar.
Dezelfde situatie vroeger langs de Rousdammestraat, tussen Schewege en Avekapelle. Al was er daar wel minder verkeer dan langs de N35. Toch was het er allesbehalve veilig, want er werd daar niet zelden heel snel gereden. Ook daar ligt er sedert 2022 een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad. Weer een gelukkige fietser erbij.
Hierdoor ligt er nu tussen Kaaskerke en Avekapelle een veilige fietsverbinding.
Iedereen blij?
Ooit speelde men met het idee om een fietsverbinding langs het spoor aan te leggen die in Diksmuide bij het station zou beginnen, op de gronden van de Spaanse vestigingen... Bij de IJzer de oversteek zou maken op de spoorwegbrug, om daar de vrije ruimte van het opgebroken tweede spoor als fietspad te gebruiken. Dan verder langs de deels bestaande landweg aan de noordzijde tot in Oostkerke. Enzovoort.
Blijkbaar is dat plan dood en begraven.
Nu volgt de fietssnelweg eerst de N35 (Pervijzestraat) om daarna over te gaan in de Rousdammestraat. Tussen de brug over de IJzer en de rotonde van Kaaskerke blijft het voor de fietser evenwel onveilig, want de nieuwe fietsinfrastructuur begint maar aan de rotonde van Kaaskerke. Een fietspad langs de spoorweg had een mooi alternatief geweest...
Vrijliggend fietspad langs de Rousdammestraat, aan Schewege. Met zicht op het kapelletje, in de streek de "Kameroenkapel" genaamd. Rechts, aan de overkant van de straat, ligt het orthodox klooster van Pervijze.
Dit was de situatie voor de werken, links, in de verte zie je het kapelletje. Nu met duidelijk zicht op het orthodox klooster.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-opent-nieuwe-fietssnelweg-tussen-diksmuide-en-veurne
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/nieuwe-fietssnelweg-f35-verbindt-diksmuide-met-veurne/
https://focus-wtv.be/nieuws/fietssnelweg-f35-nu-compleet-laatste-stuk-tussen-diksmuide-en-veurne-afgewerkt (+ video)
Dezelfde situatie vroeger langs de Rousdammestraat, tussen Schewege en Avekapelle. Al was er daar wel minder verkeer dan langs de N35. Toch was het er allesbehalve veilig, want er werd daar niet zelden heel snel gereden. Ook daar ligt er sedert 2022 een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad. Weer een gelukkige fietser erbij.
Hierdoor ligt er nu tussen Kaaskerke en Avekapelle een veilige fietsverbinding.
Iedereen blij?
Ooit speelde men met het idee om een fietsverbinding langs het spoor aan te leggen die in Diksmuide bij het station zou beginnen, op de gronden van de Spaanse vestigingen... Bij de IJzer de oversteek zou maken op de spoorwegbrug, om daar de vrije ruimte van het opgebroken tweede spoor als fietspad te gebruiken. Dan verder langs de deels bestaande landweg aan de noordzijde tot in Oostkerke. Enzovoort.
Blijkbaar is dat plan dood en begraven.
Nu volgt de fietssnelweg eerst de N35 (Pervijzestraat) om daarna over te gaan in de Rousdammestraat. Tussen de brug over de IJzer en de rotonde van Kaaskerke blijft het voor de fietser evenwel onveilig, want de nieuwe fietsinfrastructuur begint maar aan de rotonde van Kaaskerke. Een fietspad langs de spoorweg had een mooi alternatief geweest...
Vrijliggend fietspad langs de Rousdammestraat, aan Schewege. Met zicht op het kapelletje, in de streek de "Kameroenkapel" genaamd. Rechts, aan de overkant van de straat, ligt het orthodox klooster van Pervijze.
Dit was de situatie voor de werken, links, in de verte zie je het kapelletje. Nu met duidelijk zicht op het orthodox klooster.
Provincie opent nieuwe fietssnelweg tussen Diksmuide en Veurne
19/09/2022
De Provincie West-Vlaanderen, Stad Diksmuide en Stad Veurne openen op maandag 19 september een nieuw fietspad langs de Rousdammestraat in Diksmuide en Veurne.
Het fietspad maakt onderdeel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en is de laatste ontbrekende schakel van de fietssnelweg F35 tussen Pervijze en Avekapelle.
Fietspaden
Er kwam een nieuw dubbelrichtingsfietspad aan de zuidzijde van de weg in Diksmuide en aan de noordzijde op het grondgebied van Veurne. Het kruispunt ter hoogte van de Pervijzestraat (N35) sluit nu veilig aan op de fietspaden. De herinrichting van de passage in het gehucht Roesdamme (met wegversmallingen en enkelrichtingsfietspaden) en de aanleg van een middengeleider ter hoogte van de Zoutenaaiestraat moeten voor veiliger en comfortabeler fietsverkeer zorgen. Daar kunnen zowel recreatieve fietsers als wie van en naar het werk of school fietst, mee van profiteren.
Ontbrekende schakel
Langs de Rousdammestraat waren de fietsvoorzieningen beperkt en moesten fietsers grotendeels gebruikmaken van de rijbaan. De korte stroken fietspaden voldeden niet aan de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen en waren op vele plaatsen ook in slechte staat. Het nieuwe traject meet 4,5 kilometer en vormt zo de verbinding tussen Pervijze en Avekapelle. Daarmee is de fietssnelweg F35 tussen Veurne en Diksmuide volledig gerealiseerd.
Het nieuwe fietspad sluit aan op andere fietsverbindingen. Eerder realiseerde de Provincie een verbinding tussen Veurne en Avekapelle en de Vlaamse overheid (Agentschap Wegen en Verkeer) zorgde voor een aansluitend traject langs de gewestweg N35.
Termijn & kostprijs
Het project heeft 2,50 miljoen euro incl. btw gekost, waarvan de Provincie West-Vlaanderen 1,96 miljoen euro heeft betaald. De Provincie ontvangt 50% subsidie van het Fietsfonds voor de realisatie van deze voorzieningen.
Deze kostprijs omvat o.a. de wegenwerken en fietspaden, de aanleg van nieuwe grachten, het plaatsen van signalisatieborden, het inzaaien van de bermen en aanplanten van hagen.
De resterende kosten zijn voor rekening van Veurne en Diksmuide die respectievelijk 0,31 miljoen euro (incl. BTW) en 0,23 miljoen euro (incl. BTW) hebben geïnvesteerd in onder meer wegenwerken, de groenaanleg en nieuwe wegmarkeringen.
De werken namen in totaal 160 werkdagen in beslag.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-opent-nieuwe-fietssnelweg-tussen-diksmuide-en-veurne
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/nieuwe-fietssnelweg-f35-verbindt-diksmuide-met-veurne/
https://focus-wtv.be/nieuws/fietssnelweg-f35-nu-compleet-laatste-stuk-tussen-diksmuide-en-veurne-afgewerkt (+ video)
Sujets similaires
» L036 Fietsweg langs de lijn L36 Tienen - Leuven ( (Fietssnelweg F24)
» L073 Langs de lijn 073 Diksmuide - Kortemark (Krekedalfietspad) [Fietssnelweg F35]
» L066 Fietsweg langs de lijn 66 Roeselare (Fietssnelweg F32)
» L066 Fietsweg Torhout - Lichtervelde langs de lijn 66 (Fietssnelweg F32)
» L050A Fietsweg langs de lijn 50A Brugge - Gent (Fietssnelweg F6)
» L073 Langs de lijn 073 Diksmuide - Kortemark (Krekedalfietspad) [Fietssnelweg F35]
» L066 Fietsweg langs de lijn 66 Roeselare (Fietssnelweg F32)
» L066 Fietsweg Torhout - Lichtervelde langs de lijn 66 (Fietssnelweg F32)
» L050A Fietsweg langs de lijn 50A Brugge - Gent (Fietssnelweg F6)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum