Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
5 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 3 sur 4
Page 3 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Samenwerkingsovereenkomst Beersel Halle Sint-Pieters-Leeuw
HALLE
02/12/2016
Samenwerking voor fietssnelweg
De Halse gemeenteraad keurde een samenwerkingsovereenkomst goed voor de uitbouw van de fietssnelweg langs het Kanaal Brussel-Charleroi. Ook Beersel en Sint-Pieters-Leeuw worden bij die fietssnelweg betrokken. Langs het kanaal fietsen elke dag heel wat mensen naar Brussel en terug. Maar tegelijk moeten er onderweg wel nog heel wat gevaarlijke punten aangepast worden. De bedoeling is om een route aan te leggen die helemaal veilig is voor fietsers. Alle knelpunten zullen geïnventariseerd worden en alle mogelijke oplossingen worden ook onderzocht.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beersel/samenwerking-voor-fietssnelweg-a3018751/
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
Alle details op: www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/f20-halle-brussel-kanaalroute-zuid/index.jsp
Werken: www.kanaalnaarcharleroi.be
Werken: www.kanaalnaarcharleroi.be
Dernière édition par joverwimp le Jeu 4 Mai 2017 - 9:32, édité 1 fois
Resultaten tellingen [Halle - Beersel]
Kanaalroute zit bij fietsers in de lift
22/12/2016
HALLE / SINT-PIETERS-LEEUW / BEERSEL - Steeds vaker schuiven pendelaars uit de Zennevallei de wagen en het openbaar vervoer aan de kant om met de fiets naar Brussel te pendelen. De fietssnelweg langs het kanaal tussen Halle en Brussel is hiervoor de meest gekozen route.
In september installeerde de provincie Vlaams-Brabant een vaste fietsteller op de kanaalroute. Tussen 1 september en 31 oktober werden op het jaagpad al 41.440 fietsbewegingen gemeten. Het drukte punt op de kanaalroute blijkt de sluis in Ruisbroek te zijn waar men gemiddeld 858 fietsers per dag telt. Langs de Laroystraat in Buizingen zijn dat er 633 per dag.
"In de Vlaamse Rand pendelt momenteel 6% met de fiets naar het werk", lzegt parlementslid Michel Doomst (CD&V) die de cijfers opvroeg bij minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Dit moet beter kunnen maar we merken wel een duidelijke stijging van het aantal gebruikers van onze fietssnelwegen in Vlaams-Brabant. Zo groeide het aantal fietsers langs de HST-lijn tussen Leuven en Brussel van 194.000 naar 238.000 op twee jaar tijd, of een stijging van 22%. Natuurlijk zitten er veel schommelingen op de cijfers naar gelang het weer en het seizoen. Op de kanaalroute tussen Halle en Brussel is de telling nog maar pas begonnen maar hier is duidelijk dat er nog veel groeipotentieel in zit. Daarnaast moet er ook nog meer werk gemaakt worden van een fietsverbinding richting Asse en Aalst om de groei verder te verzekeren".
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blide_02640066
Wegwerken ontbrekende schakels [Lembeek]
Pajottenland profiteert mee van ruim een miljard aan investeringen
Nieuwe fietspaden, fietsstallingen en parkings op komst
15/02/2017
HALLE - Tot het einde van de regeerperiode in 2019 wil minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) meer dan een miljard euro investeren in beter openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. Ook de regio Pajottenland zal hiervan de vruchten van plukken.
(...)
tachtig nieuwe fietssnelwegen in Vlaanderen. Op de fietssnelweg tussen Lembeek en Brussel zullen de missing links die er nog zijn in Buizingen worden weggewerkt. Momenteel wordt er volop gewerkt aan een fietsinvesteringsplan dat het mogelijk moet maken om het aanleggen van fietspaden op langere termijn te plannen. Zo zullen fietsers in Halle zeker een plaats krijgen bij het aanleggen van de nieuwe kanaalbruggen. In Asse komt er een tweerichtingsfietspad langs de N9. Ook langs de Langestraat tussen Kester en Vollezele wordt er een veilig fietspad aangelegd, net als op de Bergensesteenweg in Lembeek en in Sint-Pieters-Leeuw. Het concrete fietsinvesteringsplan wordt over enkele weken bekendgemaakt.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170214_02730607
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
eeuwige reiziger a écrit:
in 2019 wil minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) meer dan een miljard euro investeren in beter openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur.
...tachtig nieuwe fietssnelwegen in Vlaanderen.
...In Asse komt er een tweerichtingsfietspad langs de N9.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170214_02730607
Tachtig nieuwe fietssnelwegen ?? Tegen 2019 ???
Zelfs als het geld er is: het zal niet opgebruikt geraken. Want er moeten duizend-en-een hindernissen genomen worden zoals goedkeuringen allerhande - waartegen sommigen in beroep gaan - onteigeningen, uitschrijven van offertes, ...
In het Brussels Gewest (waar sommige gemeenten niet mee willen) kunnen ze daarvan meespreken. Ook daar zal onder drie bruggen over het kanaal het fietspad doorgetrokken worden, wat aangekondigd werd een jaar geleden; sindsdien niets meer vernomen.
In Asse is er al jaren een tweerichtingsfietspad langs de N9. Het mag zeker vernieuwd worden. Zoiets gebeurt ook elders en het verbaast me dat dit telkens geboekt wordt als 'nieuw' fietspad. Overigens kregen delen van de aanpalende weg al langer een laag asfalt maar werd het fietspad 'vergeten'.
Nog 16 knelpunten op fietssnelweg
Nog 16 knelpunten op fietssnelweg
22/04/2017
De F20, de fietssnelweg van Halle naar Brussel langs het kanaal, is een ideale route om zonder file in Brussel te geraken. Om dit eens te ervaren, organiseerde de provincie Vlaams-Brabant het event 'Met de fiets naar Brussel? Piece of Cake!'.
Tientallen fietsers namen gisteren de proef op de som en fietsten van Halle langs het kanaal tot in Brussel. Onderweg werden ze op de grens met het Brussels gewest getrakteerd op een symbolisch stukje cake want 'Met de fiets naar Brussel? Piece of Cake'.
“Deze Kanaalroute-Zuid is een van de vier prioritaire fietssnelwegen”, zegt Tom Dehaene (CD&V), gedeputeerde voor Mobiliteit. “Het traject met comfortabele brede paden is autoluw waardoor de fietser zich op een aangename en snelle manier kan verplaatsen. De mooie panorama's, het groen en het gezondheidsvoordeel krijgen ze er gratis bij. De route moet nog veel meer een vlotte verbinding worden voor het woon-werkverkeer van de Zennevallei naar de werkplekken in Brussel en de rand. Dat neemt niet weg dat er nog een aantal knelpunten op de kanaalroute zijn weg te werken. Het gaat om zestien knelpunten die we vanaf volgend jaar willen aanpakken.”
Opvallend: van de zestien knelpunten langs de fietssnelweg langs het kanaal liggen er negen op het grondgebied van Halle, waar het kanaal de stad doorkruist en specifieke problemen veroorzaakt. Zo is er in Lembeek langs de Klabbeeksesteenweg en de Heldenstraat geen fietspad aanwezig, maar daar komt verandering in. Verder richting Halle blijkt de helling van de Malheidebrug nogal steil voor fietsers. Hier wordt binnenkort een nieuwe aftakking gemaakt waarvan de hellingsgraad kleiner is. In Halle moeten fietsers de drukke Bospoortbrug oversteken op een vrij onoverzichtelijke plaats. Met het realiseren van de Zuidbrug wordt er op dit punt een betere oversteekplaats voor fietsers aangelegd.
Graankaai autovrij
Fietsers komen vanaf de Bospoortbrug op de Graankaai terecht waar het fietspad te smal is en niet voldoet aan de normen. Fietsers worden er vaak geconfronteerd met parkeermanoeuvres en toegangen van parkings. Halle is van plan om, eens de Zuidbrug klaar is, de Graankaai autovrij te maken tussen de Bospoortbrug en de Molens Dedobbeleer. Enkel ter hoogte van het Nederhem zal er dan nog lokaal bestemmingsverkeer hun pad kruisen.
Smal fietspad
Het grote probleempunt van de hele fietssnelweg tussen Halle en Brussel situeert zich echter langs de Roggemanskaai en de Jean Laroystraat in Buizingen. Het fietspad verkeert er in zeer slechte staat en is bovendien te smal om in twee richtingen te fietsen. De oplossing luidt hier: een volledig nieuw fietspad aanleggen tussen het kanaal en de rijweg. Verderop is ook ter hoogte van de Waterloobrug op de Alsembergsesteenweg in Buizingen verbetering mogelijk, maar over een oplossing is er nog geen consensus.
Eens fietsers de Waterloobrug in Buizingen voorbij zijn, worden de knelpunten minder acuut. Enkel bij de oversteek van de Stationsstraat in Lot en het sas in Ruisbroek is het voor fietsers goed uitkijken. In Lot wordt gedacht aan verkeerslichten die automatisch rood licht geven voor het autoverkeer als er een fietser op het jaagpad aankomt. Dit zou een primeur in Vlaanderen betekenen. In Ruisbroek behoort een verhoogde oversteekplaats tot de mogelijkheden om het fietsverkeer beter te accentueren.
Nog meer richting Brussel doet zich een probleem van verlichting voor. Op het Brusselse grondgebied is er over de oplossing van een aantal heikele kruisingen nog geen eensgezindheid.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170421_02844532
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170421_02844538
Tal van knelpunten op fietssnelweg van HALLE naar Brussel
23 april 2017
De F20, de fietssnelweg van Halle naar Brussel, is een ideale route om zonder file in Brussel te geraken. Om dit eens te ervaren, organiseerde de provincie Vlaams-Brabant het even ‘Met de fiets naar Brussel? Piece of Cake!’. Daaruit bleek dat er nog tal van knelpunten zijn.
De fietssnelweg F20 brengt fietsers van Halle langs het kanaal tot Brussel. In Brussel sluit het aan op het gewestelijke fietsroutenetwerk.
‘Deze “Kanaalroute-Zuid”, één van de vier prioritaire fietssnelwegen, is een echte fietssnelweg waar het vlot en aangenaam fietsen is. Het traject met comfortabele brede paden is autoluw waardoor de fietser op een aangename en snelle manier zich kan verplaatsen. De mooie panorama’s, het groen en de gezondheidswinst krijgt men er gratis bij’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. ‘Het is een vlotte verbinding voor het woon-werkverkeer van het Pajottenland naar de werkplekken in Brussel en de rand’.
De provincie Vlaams-Brabant liet studiebureau Tractebel een onderzoek doen naar de knelpunten langs het kanaal voor het deel tussen het station van Halle en de N6 die op korte termijn kunnen opgelost worden. Vanaf 2018 kunnen deze knelpunten aangepakt worden.
Samen met de Fietsersbond, de stad Halle, Beleid Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) werden er 16 knelpunten geselecteerd waar op korte termijn oplossingen mogelijk zijn:
Knelpunt 1: kruispunt Klabbeeksesteenweg – Heldenstraat Probleem: an dubbelrichtingsfietspad
Knelpunt 2: aansluiting Malheidebrug
Knelpunt 3: Bospoortbrug
Knelpunt 4: Graankaai
Knelpunt 5 + 6: Graankaai noord + rotonde Nederhem
Knelpunt 7 + 8: Roggemanskaai, Jean Laroystraat en aansluiting Porseleinstraat
Knelpunt 9: Waterloobrug - Alsembergsesteenweg
Knelpunt 10: Stationsstraat – Sashoek
Knelpunt 11: fietsbrug Lot – Ruisbroek (wordt aangepakt door W&Z) Knelpunt 12: Sasplein
Knelpunt 13: Kanaaloever west : wordt niet behandeld
https://editiepajot.com/regios/7/articles/53995
https://sint-pieters-leeuw.eu/2017/04/21/fietssnelweg-f20-populair-voor-woon-werkverkeer-knelpunten-worden-nog-weggewerkt/
Europees geld voor fietssnelweg langs kanaal
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170718_02978642
https://sint-pieters-leeuw.eu/2017/07/18/
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/hier-komen-de-fietssnelwegen-vlaanderen
vidéo.
Het jaagpad langs het kanaal Brussel-Charlerloi tussen Lembeek en Brussel kan tegen 2020 een volwaardige fietssnelweg zijn. Europa komt met een extra 8,2 miljoen euro over de brug.
https://sint-pieters-leeuw.eu/2017/07/18/
804.787 euro subsidie uit Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling voor fietssnelweg Kanaalroute Zuid
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters maken 8,2 miljoen euro aan EFRO (Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling) middelen vrij voor de realisatie van fietssnelwegen. 804.787 euro gaat naar fietssnelweg Kanaalroute Zuid (Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos)
Dankzij hun veiligheid, snelheid en comfort zijn de fietssnelwegen een aantrekkelijk alternatief voor de pendelaar, en kunnen ze de Vlamingen verleiden om ook in het woon-school- en het woon-werkverkeer voor de fiets te kiezen.
Fietssnelweg Kanaalroute Zuid – F20
Kanaalroute Zuid is één van de elf goedgekeurde projecten die EFRO steun krijgen. De nieuwe jaagpaden zullen worden aangelegd rekening houdend met de toekomstige verbreding van het Kanaal naar Charleroi. De jaagpaden zullen voldoen aan de kwaliteitseisen voor fietssnelwegen, in het bijzonder de breedte en de verharding.
Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit: “We investeren ook opnieuw een dikke 800.000 in de Kanaalroute Zuid. Dat is nodig, als we nog meer pendelaars willen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. We gaan de fietssnelweg nog vlotter, veiliger en aantrekkelijker maken, in de eerste plaats voor alle inwoners van Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos. Zo wordt de fiets steeds meer hét alternatief voor de file.
Met deze investeringen worden ook specifiek een aantal missing-links weggewerkt. Zo is er bijvoorbeeld de moeilijke oversteek aan de sluis van Ruisbroek waar we eraan denken om een verhoogde drempel met knipperlichten te plaatsen.”
Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters is ook een grote voorstander van de fietssnelwegen: “Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken dat sporten en bewegen niet alleen iets voor in het weekend is, maar ook voor, na en zelfs op het werk. Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je dan ineens om te sporten. We willen nog extra investeren in onze fietssnelwegen, om de keuze voor sport naar het werk nog makkelijker te maken”.
Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40% van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij.
Alle elf goedgekeurde projecten, waaronder fietssnelweg Kanaalroute Zuid, moeten ten laatste binnen 3 jaar volledig voltooid zijn.
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/hier-komen-de-fietssnelwegen-vlaanderen
vidéo.
Provincie telt dit jaar reeds 129.784 fietsers op functioneel fietsroutenetwerk F20 Halle – Brussel
https://sint-pieters-leeuw.eu/2017/09/25/provincie-telt-dit-jaar-reeds-129-784-fietsers-op-functioneel-fietsroutenetwerk-f20-halle-brussel/
RUISBROEK: – De provincie Vlaams-Brabant telt het fietsverkeer op fietssnelwegen en fietspaden van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
Van 1 januari tot en met 31 juli van dit jaar registreerde de provincie op de fietssnelweg F20 Halle – Brussel (Ruisbroek) 129.784 fietsers.
De provincie Vlaams-Brabant werkt aan een bovenlokaal functioneel fietsnetwerk (BFF), een gemeente-overschrijdend netwerk, dat de belangrijkste gemeentelijke kernen en attractiepolen voor werken, onderwijs en winkelen met elkaar verbindt. Momenteel telt het ruim 2.400 kilometer fietsroutes en fietssnelwegen in Vlaams-Brabant’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.
Het gemiddeld aantal fietsers per dag varieert van 841 fietsers tot 184 fietsers. In januari en februari is het relatief kalm op de fietspaden, maar vanaf de derde maand gaan steeds meer Vlaams-Brabanders met de fiets op pad. Mei en juni zijn de drukste maanden.
Laroystraat - Roggemanskaai [Halle]
Felix Roggemanskaai vijf maanden afgesloten
23 oktober 2017
HALLE - Vanaf vandaag starten de werken voor de aansluiting van de nieuwe woonwijk Nederhem op de Jean Laroystraat en de Felix Roggemanskaai langs het Kanaal Brussel-Charleroi.
Het kruispunt van de Jean Laroystraat en de Roggemanskaai met de Porseleinstraat wordt heraangelegd en er komt een nieuw fiets- en voetpad. Na de heraanleg zal het nieuwe kruispunt aansluiten op de nieuwe brug en de Spoorwegstraat. Vermoedelijk duren de werken tot eind maart. De Jean Laroystraat en de Felix Roggemanskaai worden daarom afgesloten voor het verkeer. Plaatselijk verkeer is wel toegelaten tot de Porseleinstraat. De woningen, handelaars en de sociale campus blijven bereikbaar. Via de rotonde ter hoogte van de Nederhembrug kan iedereen ook nog steeds terecht op de tijdelijke parking op Nederhem. Voor fietsers en voetgangers wordt langs het kanaal een alternatief fietspad aangelegd. Het doorgaand verkeer van Buizingen naar Halle kan omrijden via de Alsembergsesteenweg, de Octaaf de Kerchove d’ Exaerdestraat, de Vandenpeereboomstraat en de Nederhembrug.Wie vanuit Halle richting Buizingen wil kan omrijden via de Fons Vandemaelenstraat, de Scheepswerfkaai de Robert Lariellestraat, de Brusselsesteenweg en de Alsembergsesteenweg. De haltes van De Lijn worden niet bediend langs de Jean Laroystraat en de Felix Roggemanskaai niet bediend.
https://www.hln.be/regio/halle/felix-roggemanskaai-vijf-maanden-afgesloten~a96bcb7c/
https://www.halle.be/nieuws-en-actualiteit/nieuws-overzicht/heraanleg-kruispunt-jean
Plan 2020
Jaagpad langs kanaal wordt conflictvrije fietssnelweg in 2020
04/11/2017
HALLE / SINT-PIETERS-LEEUW / DROGENBOS / BEERSEL - De Vlaamse overheid zal begin 2019 starten met de werken om van het jaagpad langs het kanaal tussen Halle en Brussel een volwaardige fietssnelweg te maken. Eerst moeten er nog een aantal knelpunten worden weggewerkt.
Het was Vlaams parlementslid Katia Segers (SP.A) die meer duidelijkheid vroeg rond het dossier van de fietssnelweg tussen Halle en Brussel.
Deze zomer nog kondigden ministers Ben Weyts en Philippe Muyters (beide N-VA) aan dat 8,2 miljoen euro uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) zal worden aangewend om een aantal 'missing links' weg te werken op de fietssnelwegen in Vlaanderen. Enkele bestaande fietssnelwegen zouden ook conflictvrij worden gemaakt. Volwaardige fietssnelwegen maken deel uit van het plan van Weyts om meer mensen op de fiets richting Brussel te krijgen en dus minder auto's op de dichtslibbende invalswegen.
Kosteloos voor de gemeenten
Een van de geselecteerde projecten is de opwaardering van het fietspad langs het kanaal Brussel-Charlerloi in de Zennevallei. “De totale kostprijs van het project Kanaalroute Zuid wordt geraamd op 2 miljoen euro”, aldus Weyts. “De subsidie van de Vlaamse overheid bedraagt 813.826,40 euro, de bijdrage van de provincie 398.903,56 euro. Voor de gemeenten is dit een kosteloze operatie. Het gaat om de fietssnelweg langs de rechterzijde van het kanaal als men van Halle naar Brussel fietst, op het grondgebied van Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos. De jaagpaden tussen de Waterloobrug in Buizingen en de grens met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen worden heraangelegd.”
Volgens Weyts zullen de werken starten in het eerste kwartaal van 2019 en worden afgerond in de tweede helft van 2020. “De nieuwe jaagpaden zullen voldoen aan de kwaliteitseisen voor fietssnelwegen, zoals de breedte en het wegdek”, besluit de minister.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171103_03167518
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
[quote="eeuwige reiziger"]
Dit traject maakt ook deel uit van de euro-velo 5 route. Zou de minister dat weten ? Verder in Brussel en Wallonië weten ze het wel. Daar wordt volop bewegwijzerd; in Vlaanderen enkel knooppunten.
Jaagpad langs kanaal wordt conflictvrije fietssnelweg in 2020
04/11/2017
HALLE / SINT-PIETERS-LEEUW / DROGENBOS / BEERSEL - De Vlaamse overheid zal begin 2019 starten met de werken om van het jaagpad langs het kanaal tussen Halle en Brussel een volwaardige fietssnelweg te maken. Eerst moeten er nog een aantal knelpunten worden weggewerkt.
Dit traject maakt ook deel uit van de euro-velo 5 route. Zou de minister dat weten ? Verder in Brussel en Wallonië weten ze het wel. Daar wordt volop bewegwijzerd; in Vlaanderen enkel knooppunten.
Tellingen 2017
Meer fietsers pendelen langs Kanaal
19 december 2017
HALLE - Steeds meer fietsers ontdekken de fietssnelweg langs het Kanaal Brussel-Charleroi in Halle. Er rijden 15 procent meer fietsers langs de fietssnelweg op het jaagpad aan het Kanaal Brussel-Charleroi dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Michel Doomst (CD&V) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Doomst polste naar een stand van zaken in het dossier over de aanleg van fietssnelwegen. Sinds vorig jaar werd een vaste fietsteller geïnstalleerd op het jaagpad aan de sluis van Ruisbroek. “In 2016 werden er van september tot november 50.749 fietsbewegingen opgetekend. In 2017 was er een stijging met 15,67 procent tot 58.700 bewegingen”, aldus Weyts. De minister kondigde ook aan dat de komende twee jaar verder wordt ingezet op fietssnelwegen in de Vlaamse Rand. Zowel in Sint-Genesius-Rode als Linkebeek is het ook de bedoeling om langs spoorlijn 124 een fietssnelweg aan te leggen maar de procedure om de nodige vergunningen te verkrijgen, verloopt moeizaam. In Asse wordt intussen ook al effectief werk gemaakt van een fietssnelweg richting hoofdstad.
https://www.hln.be/regio/halle/meer-fietsers-pendelen-langs-kanaal~a6260625/
Tellingen 2017
Almaar drukker op fietssnelwegen Leuven-Brussel en Halle-Brussel
16/01/2018
Uit de registraties door de vaste tellingen langs de fietssnelwegen Leuven-Brussel (F3) en Halle-Brussel (F20) blijkt dat het aantal fietsbewegingen langs beide banen de afgelopen jaren sterk gestegen is. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Michel Doomst (CD&V).
Tussen Herent en Leuven werden langs de fietssnelweg F3 in 2017 226.543 fietsbewegingen gemeten, een stijging met 30,9 procent in vergelijking met 2013. Ook in Erps-Kwerps is er sprake van een toename van 40 procent, terwijl er in Nossegem een lichte daling (-2,4 procent) gemeten werd. Langs de F20 ter hoogte van de sluis van Ruisbroek werden in de periode september-november 2017 58.700 fietsbewegingen gemeten, een stijging met 15,6 procent in vergelijking met het jaar voordien.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180116_03302649
Re: Aanleg jaagpaden [Halle]
NIEUW JAAGPAD ONDER SPOORBRUGGEN HALLE OPENGESTELD
18/05/2018
Het jaagpad op de rechteroever van het kanaal naar Charleroi is weer toegankelijk ter hoogte van de spoorbruggen in Halle. Daarmee komt een einde aan oeverwerken die jaren hebben aangesleept. “Goed nieuws voor de vele fietsers en wandelaars die gebruik maken van het jaagpad”, zegt minister van Mobiliteit en Vlaamse Rand Ben Weyts, die het jaagpad zelf goed kent. “De vervelende omweg behoort tot het verleden”.
Nieuw jaagpad onder spoorbruggen Halle opengesteld
De doorgang tussen de Bospoortbrug in Halle en de sluis in Lembeek op de rechteroever van het kanaal naar Charleroi is opnieuw mogelijk. Alle omleidingssignalisatie werd weggenomen. Daarmee komt eindelijk een einde aan werken die opgestart werden in het najaar van 2015. De werken waren nodig om de sterk verouderde en instabiele oeverconstructie te vernieuwen. Tegelijkertijd werd het kanaal plaatselijk rechtgetrokken en werd de oever verstevigd.
Ik bedank de omwonenden en de vele gebruikers van het jaagpad voor hun geduld”, zegt de bevoegde minister Ben Weyts, die zelf in Beersel woont en het jaagpad goed kent. “Er zijn tijdens de werken helaas onvoorziene technische problemen gerezen. Het rotsgesteente in de ondergrond heeft ons parten gespeeld.
De werken zijn nu voorlopig afgerond. In een latere fase zal de nieuwe oever nog worden doorgetrokken, waarna de oude oever kan worden afgebroken. Deze werken zullen pas plaatsvinden na de realisatie van de nieuwe Zuidbrug, die nu volop voorbereid wordt. Tijdens de werken aan de nieuwe brug zal er tussen de Bospoortbrug en de spoorwegbruggen over het kanaal een tijdelijk jaagpad langs de sporen worden aangelegd. Dat tijdelijk jaagpad zal aansluiten op het jaagpad dat nu net werd aangelegd. “Tijdens de werken aan de Zuidbrug zal de doorgang van het jaagpad op de rechteroever dus altijd gegarandeerd blijven, zegt Weyts.
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/nieuw-jaagpad-onder-spoorbruggen-halle-opengesteld
Re: Aanleg jaagpaden [Halle]
Eerste werken nieuwe Zuidbrug starten maandag
8 september 2018
HALLE - De eerste werken voor de aanleg van de Zuidbrug starten op 10 september. Enkele maanden geleden werden al grondboringen uitgevoerd, maar nu laat De Vlaamse Waterweg de werf inrichten en zal er ook een tijdelijk jaagpad aangelegd worden.
Er wordt vanaf maandag gewerkt op rechteroever aan de kant van de Vogelpers. Zo wordt in een eerste fase een tijdelijk jaagpad aangelegd langs de spoorlijn. Zo blijft de doorgang langs het Kanaal Brussel-Charleroi gegarandeerd. Prijskaartje: 225.000 euro. De bomen naast de sporen moeten daarvoor wel gekapt worden net als ander groen dat tussen de spoorlijn en het kanaal groeit. Het gaat in totaal om 0,96 hectare groen dat dat gecompenseerd wordt met de aanplanting van een dubbel zo groot bos op de site zelf en op de grond tussen de Zenne en het kanaal aan het Kasteelpark. Het bos wordt daar aangeplant in het najaar van 2019. Van zodra het tijdelijk jaagpad langs de spoorlijn in gebruik is genomen, zal de aannemer beginnen met de bouw van de nieuwe rechteroever over een afstand van 205 meter.
Op de linkeroever zal de oever langs de Suikerkaai vernieuwd worden. Die werken starten eind dit jaar en worden afgestemd met de geplande bouw van de nieuwe brug over de Zenne op de René De Boecklaan. De bouw van de boogbrug zelf zal pas in de loop van volgend jaar starten wanneer alle oeverwerken achter de rug zijn. De totale kostprijs van de brug bedraagt 16 miljoen euro.
https://www.hln.be/regio/halle/eerste-werken-nieuwe-zuidbrug-starten-maandag~ad18333f/
https://www.hln.be/regio/halle/eerste-stap-richting-zuidbrug~a97a136f/
Info en situering van het tijdelijk jaagpad op blz. 11-13 van de presentatie:
https://www.halle.be/nieuws-en-actualiteit/nieuws-overzicht/presentatie-infoavond-aanleg-nieuwe-zuidbrug-en-vervanging
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
eeuwige reiziger a écrit:Jaagpad langs kanaal wordt conflictvrije fietssnelweg in 2020
04/11/2017
HALLE / SINT-PIETERS-LEEUW / DROGENBOS / BEERSEL - De Vlaamse overheid zal begin 2019 starten met de werken om van het jaagpad langs het kanaal tussen Halle en Brussel een volwaardige fietssnelweg te maken. Eerst moeten er nog een aantal knelpunten worden weggewerkt.
Dit traject maakt ook deel uit van de euro-velo 5 route. Zou de minister dat weten ? Verder in Brussel en Wallonië weten ze het wel. Daar wordt volop bewegwijzerd; in Vlaanderen enkel knooppunten.
De nieuwe jaagpaden (langs de oostkant, waar de fietssnelweg ligt) zullen vier meter breed zijn, in asfalt. De werken starten in het voorjaar van 2019 en zullen in verschillende fases verlopen, gekoppeld aan de werken aan de oevers. Telkens is een omleidingsroute voorzien voor de fietsers.
De gemeenten werken enkele andere knelpunten weg (oversteken in Lot en Ruisbroek worden bijvoorbeeld heraangelegd, met fietsers in de voorrang) en de werken hiervan worden afgestemd op de werken van De Vlaamse Waterweg. Na afloop van alle werken zal de hele route verlicht worden (voorlopige timing: begin 2021).
Vanuit de provincie is er op dit moment geen EV-bewegwijzering voorzien. (mail 3 dec fiets@vlaamsbrabant.be)
Volgens Toerisme Vlaanderen waarschijnlijk EV-bewegwijzering in 2021 (mail 7 jan 2019)
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
alle info over de werken aan d ebruggen over het kanaal: www.halle.be/Hallemaalbruggeneeuwige reiziger a écrit:Eerste werken nieuwe Zuidbrug starten maandag
8 september 2018
Ingebruikname tijdelijk jaagpad [Halle]
Tweede fase van ontbossing langs kanaal van start voor bouw Zuidbrug
Halle neemt nieuw jaagpad langs spoorweg in gebruik
23 januari 2019
Halle nam gisteren het tijdelijke jaagpad tussen de spoorweg en het kanaal in gebruik. De Vlaamse Waterweg is een volgende fase in de bouw van de Zuidbrug gestart. Het tijdelijke jaagpad zorgt voor een veilige doorgang voor wandelaars en fietsers.
De Vlaamse Waterweg is al een tijdje bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe Zuidbrug over het kanaal. Die nieuwe brug moet op termijn de Bospoortbrug voor het doorgaand autoverkeer vervangen. De Zuidbrug loopt van het Bevrijdingsplein langs de René De Boeckstraat over het kanaal tot op de Vogelpers in de Sint-Rochuswijk.
Deze week werd een nieuwe fase van de werken gestart. Voortaan krijgt het bestaande jaagpad langs het kanaal tussen de Bospoortbrug en de werf het statuut van werfweg. Voor fietsers en voetgangers werd een andere tijdelijke weg aangelegd langs de spoorweg.
“We gaan de oevers langs het kanaal waar de Zuidbrug moet landen verstevigen om de bouw mogelijk te maken. Voor de veiligheid kunnen fietsers en voetgangers hier even niet meer door. Daarom heeft de Vlaamse Waterweg 220.000 euro geïnvesteerd in een alternatieve weg zodat men toch nog vlot van Lembeek naar Halle kan, te voet of met de fiets. Het kadert in een reeks van minder-hindermaatregelen”, aldus woordvoerder Kevin Polfliet van de Vlaamse Waterweg.
Ontbossing
Voorts is een aannemer deze week gestart met de ontbossing van een tweede zone langs het vroegere jaagpad aan de kant van de sporen. Een grote rukt kraan rukt er vrij spectaculair de ene boom na de andere uit de grond. “Dit is nodig voor de bouw van een nieuwe oeverwand. Een deel van het verdwenen groen wordt hier na de werken opnieuw heraangelegd, goed voor een zone van 0,42 hectare. Het andere deel wordt gecompenseerd met een nieuw bos nabij het kasteelpark van Lembeek, zo'n 1,5 hectare groot”, aldus Polfliet.
Ook aan de andere kant van het kanaal langs de zijde van de Suikerkaai wordt gewerkt. Hier wordt de weg naar de achterliggende KMO-zone aangepast. Op die manier is er voldoende werfruimte voor de aanleg van een betonnen palenwand langs de linkeroever. De doorgang voor het verkeer naar de KMO-zone blijft tijdens de werken altijd gegarandeerd.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190123_04127229
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/bouw-zuidbrug-nieuw-tijdelijk-jaagpad-wordt-in-gebruik-genomen/37640
Resultaten tellingen 2018
Met 245.000 op het jaagpad tussen Halle en Brussel
29 januari 2019
Het jaagpad langs het kanaal tussen Halle en Brussel is het populairste fietspad van de regio Pajottenland en Zennevallei. Dit blijkt uit metingen die de provincie Vlaams-Brabant in 2018 op verschillende locaties organiseerde. In 2018 namen 245.220 fietsers deze route. Dat is ongeveer zestig procent meer dan in 2014 toen de provincie ook een telling organiseerde.
“Het is opmerkelijk hoe het aantal fietsers Vlaams-Brabant groeit, vooral op brede fietspaden die afgescheiden zijn van het autoverkeer”, zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V). “Opmerkelijk is ook dat het jaagpad tussen Halle en Brussel zo sterk boomt terwijl er nog heel wat werken moeten gebeuren om van dit fietspad een volwaardige fietssnelweg te maken. Een aantal missing links moet nog verder worden weggewerkt.”
Inmiddels gebruikt zo'n tien procent van de mensen in Vlaams-Brabant de fiets om te gaan werken. Dat kan nog altijd beter. In de fietsGEN-studie stelden we als doel twintig procent tegen 2020. Daarom willen we in Vlaams-Brabant de komende zes jaar nog eens honderd kilometer extra fietspaden aanleggen.”
Rock Werchter
Met 245.220 fietsers in 2018 is het jaagpad tussen Halle en Brussel misschien wel het populairst in de eigen regio, toch scoren nog andere fietspaden in Vlaams-Brabant beter. Dat is onder andere het geval voor de Demerdijk in Werchter waar 301.352 fietsers passeerden, met dank aan Rock Werchter. De fietssnelweg tussen Leuven en Brussel haalde net geen 300.000 fietsers en de fietssnelweg tussen Leuven en Mechelen 294.796 fietsers.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190129_04137318
https://www.hln.be/regio/drogenbos/steeds-meer-mensen-nemen-de-fiets-245-220-fietsers-reden-in-2018-over-kanaalroute-halle-brussel~a899fc52/
Knelpunt Laroystraat - akkoord samenwerkingsverband - verlichting [Halle]
Bericht uit 2017:
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/eenrichtingsverkeer-in-laroystraat-voor-aanleg-fietssnelweg/38918
https://editiepajot.com/regios/7/articles/64161
https://editiepajot.com/regios/7/articles/64162
https://www.hln.be/regio/halle/slimme-verkeerslichten-en-dynamische-led-verlichting-langs-kanaalroute-kwart-miljoen-fietsers-krijgen-volwaardige-fietssnelweg~ad2e3b88/
Het grote probleempunt van de hele fietssnelweg tussen Halle en Brussel situeert zich echter langs de Roggemanskaai en de Jean Laroystraat in Buizingen. Het fietspad verkeert er in zeer slechte staat en is bovendien te smal om in twee richtingen te fietsen. De oplossing luidt hier: een volledig nieuw fietspad aanleggen tussen het kanaal en de rijweg.
Eenrichtingsverkeer in Laroystraat voor aanleg fietssnelweg
1 mei 2019
HALLE - De gemeenteraad heeft besloten om in een deel van de Laroystraat éénrichting in te voeren om er een volwaardig fietspad te kunnen aanleggen.
Er wordt een fietspad/fietssnelweg gepland in de Laroystraat in het gedeelte tussen de Kanaalbrugstraat en de Porseleinstraat, tussen de straat en het kanaal. Maar de bodem in deze zone (tussen de Ronde Meers en de Porseleinstraat) is niet draagkrachtig genoeg om een fietspad op aan te brengen en de kaaien zijn in slechte staat. De Vlaamse Waterweg wil de kaaien nu niet aanpassen omdat het kanaal verbreed gaat worden. Bij verbreding van kanaal, dat ten vroegste binnen 10 jaar wordt uitgevoerd, zal het nieuwe fietspad, verplaatst worden naar een definitieve plaats.
Er werden verschillende alternatieven bekeken zoals het instellen van een fietsstraat of behoud huidig fietspad. Het enige alternatief dat voldoende kwaliteiten geeft, is het innemen van een rijstrook tussen de Kanaalbrugstraat en Porseleinstraat ten behoeve van fietsinfrastructuur. Dit volledige weggedeelte zou dan eenrichtingsverkeer worden voor motorvoertuigen, met als toegelaten richting van de Kanaalbrugstraat in de richting van de Porseleinstraat.
Omrijden
Dit heeft als gevolg dat bewoners van de appartementsgebouwen lang de Laroystraat ook zullen moeten rondrijden (via Porseleinstraat, Spoorwegstraat en Ronde Meers) als ze vanaf de Alsembergsesteenweg naar hun gebouw willen. Vanuit de richting Nederhem is er geen verschil.
Volgens de stad is deze maatregel te verantwoorden als men de voordelen voor het algemeen nut afweegt tegenover het beperkt omrijden. Parkeren op straat (zoals gevraagd door bewoners appartementsgebouwen) kan dan niet.
(...)
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/eenrichtingsverkeer-in-laroystraat-voor-aanleg-fietssnelweg/38918
https://editiepajot.com/regios/7/articles/64161
HALLE sluit overeenkomst met intercommunale Haviland voor aanleg fietssnelweg
1 mei 2019
Halle en de buurgemeenten Beersel en Sint-Pieters-Leeuw willen binnenkort werk maken van een fietssnelweg langs het kanaal. De gemeenten hebben afgesproken om deze opdracht samen uit te besteden en doen hiervoor een beroep op de intercommunale Haviland.
De aanleg van een netwerk van fietssnelwegen tussen woon- en werkkernen moeten meer pendelaars op de fiets krijgen. Met succes. Zo noteerde de provincie Vlaams-Brabant 60% meer fietsers in de Vlaamse Rand. De kanaalroute Halle-Brussel is zelfs de populairste in Vlaams-Brabant. Alleen telt dit jaagpad enkele ‘missing links’ waardoor de fietsers toch opnieuw even de openbare weg op moeten. Die knelpunten willen Halle en de buurgemeenten wegwerken.
Omdat de fietssnelweg loopt over het grondgebied van 3 gemeenten, is één globale aanpak ongetwijfeld de meest efficiënte. Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw gaan daarom een intergemeentelijke samenwerking aan en hebben deze opdracht toevertrouwd aan Haviland. Deze intercommunale heeft een enorme expertise op het vlak van infrastructuurwerken en zal de drie gemeenten helpen bij de voorbereidende studie, het ontwerp en de opvolging van de werken.
Dinsdagavond keurde de gemeenteraad de overeenkomsten met de intercommunale Haviland goed.
https://editiepajot.com/regios/7/articles/64162
Slimme verkeerslichten en dynamische LED-verlichting langs Kanaalroute: Kwart miljoen fietsers krijgen volwaardige fietssnelweg
2 mei 2019
HALLE Een van de populairste fietssnelwegen van de provincie krijgt binnenkort slimme verkeerslichten, dynamische LED-verlichting en veilige oversteekplaatsen. Die maatregelen moeten de fietsroute langs het Kanaal Brussel-Charleroi van Halle naar Brussel nog aantrekkelijker maken. De stad Halle en de gemeenten Beersel en Sint-Pieters-Leeuw schakelen intercommunale Haviland in om alles te realiseren.
De fietssnelweg F20 van Halle naar Brussel was al populair zonder dat er al echt werken uitgevoerd werden. In 2014 werden er dagelijks 496 fietsers geteld terwijl er dat vorig jaar bijna dubbel zoveel waren met 961 fietsers. In Ruisbroek werden in 2018 zo 245.220 fietsers geteld.
De route wordt nu nog aantrekkelijker gemaakt. “We willen de zogenaamde ‘missing links’ wegwerken”, zegt Hals schepen van Mobiliteit Bram Vandenbroecke (Groen). “Er zijn nog plaatsen waar fietsers de openbare weg op moeten en die willen we samen met onze buurgemeenten wegwerken. Omdat de fietssnelweg over drie gemeenten loopt is één globale aanpak de meest efficiënte. Daarom schakelen we Haviland in als intercommunale. De organisatie heeft expertise op vlak van infrastructuurwerken, het ontwerp en het opvolgen van de werken.”
Voorlopig fietspad
In Halle zal onder andere een oplossing gezocht moeten worden voor het traject langs de Jean Laroystraat waar van een vlak fietspad zelfs geen sprake is. “Oorspronkelijk wilde men het fietspad er aanleggen tussen het kanaal en de vangrail maar er is een probleem met de stabiliteit. In afwachting van een echte fietssnelweg is nu wel besloten om een fietspad aan te leggen tussen de Kanaalbrugstraat en de Porseleinstraat. We kiezen voor eenrichtingsverkeer richting Porseleinstraat en een fietspad dat zelfs één rijstrook breed wordt.”
Wat verderop in Lot worden dan weer slimme verkeerslichten voorzien aan het sas. Fietsers moeten daar nu enorm opletten omdat wagens er over de Stationsstraat voorbijrijden. Nog een sluiscomplex verder, in Ruisbroek, is voor een andere oplossing gekozen. “Daar richten we een verhoogd fietspad in”, legt schepen van Mobiliteit Jan Desmeth (N-VA) uit. “De snelheid van het verkeer ligt er lager dan in Lot. Ik bekeek zelf in Nederland al gelijkaardige oplossingen en daar werkt dat. In Ruisbroek liggen vlak voor en na de overgang twee bochten waardoor het verkeer er nu al trager rijdt.”
Volgverlichting
In Sint-Pieters-Leeuw werd nog maar net beslist om op het traject ook dynamische LED-verlichting te plaatsen. “De kostprijs bedraagt 84.000 euro”, zegt Desmeth. “Het grootste gedeelte van de kostprijs wordt wel gedekt met middelen van de Vlaamse en provinciale overheid. Zelf dragen we enkel een gedeelte bij om de zogenaamde volgverlichting mogelijk te maken. Zo hoeven de lichten niet voortdurend op volle kracht te branden. De LED-verlichting zal gedimd worden op twintig procent van het vermogen als er niemand is en enkel wanneer fietsers gedetecteerd worden ‘volgt’ een sterkere verlichting in de zone waar de fietsers rijden. Zo krijgen we een slimme en meer duurzame verlichting.”
De eerste werken zouden al in juni uitgevoerd kunnen worden maar pas ten vroegste in 2020 zal de fietssnelweg volledig afgewerkt zijn.
https://www.hln.be/regio/halle/slimme-verkeerslichten-en-dynamische-led-verlichting-langs-kanaalroute-kwart-miljoen-fietsers-krijgen-volwaardige-fietssnelweg~ad2e3b88/
Re: Nog 16 knelpunten op fietssnelweg
Kanaalroute-Zuid wordt heuse fietssnelweg
Dit zijn de problemen die Haviland samen met de gemeentebesturen wil aanpakken:
Knooppunt 1 – Klabbeeksesteenweg – Dr. Spitaelstraat Lembeek
Op de Klabbeeksesteenweg ontbreken fietsvoorzieningen, hierdoor wordt een missing link gevormd in de fietssnelweg. De fietsers van het zuidelijk jaagpad komen dienen de weg over te steken. Hier is de zichtbaarheid ondermaats dus werd gekozen om een dubbelrichtingsfietspad aan te leggen aan de zijde van de huizen. Alle fietsoversteken zullen gebeuren op een verhoogde inrichting, waardoor het voor de fietser veiliger wordt om de weg over te steken. De fietser op de fietssnelweg zal steeds zijn voorrang hebben op het gemotoriseerd verkeer.
Knooppunt 2 – Malheidebrug Halle
De verknoping met de Malheidebrug ter hoogte van de fietsbrug over het kanaal is te smal en te steil om op een ordentelijke manier de fietssnelweg te kunnen bereiken. Er werd gekozen om een nieuwe, langere helling aan de noordzijde van de brug aan te leggen tussen de laatste woning en het kanaal.
Knooppunt 3 t.e.m. 6
De uitvoering van deze maatregelen staat even on hold wegens werken aan de Zuidbrug.
Meer info daarover vind je onder 'Knooppunt 11'.
Knooppunt 7 & 8 – Felix Roggemanskaai
Langs de Felix Roggemanskaai is een dubbelrichtingsfietspad aanwezig ten oosten van de rijweg. Het fietspad is echter te smal om als volwaardig dubbelrichtingsfietspad te kunnen functioneren. Ook het niet vrij liggend en de slechte staat van het fietspad speelde een rol in de keuze om een nieuw dubbelrichtingsfietspad tussen de rijbaan en het kanaal te voorzien. Omdat hier een groot hoogteverschil is zal een betonnen keerwand geplaatst worden met een aansluiting op het kruispunt met de Porceleinstraat.
Knooppunt 9 – Kruispunt Waterloobrug - Alsembergsesteenweg
De connectie tussen de fietssnelweg en de Alsembersesteenweg is suboptimaal. De fietssnelweg loopt via het jaagpad onder de Alsembersesteenweg door. In het kader van de connectie met het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk is een beveiliging van de oversteek over de Alsembergsesteenweg gewenst. Daarom zal het volledig kruispunt ten zuiden van de brug worden heraangelegd, met oog op de veiligheid van de fietser.
Knooppunt 10 – Sashoek - Lot
Doordat hier een missing link is van het jaagpad is het voor een fietser een gevaarlijke situatie om de missing link te overbruggen. Fietsers moeten haaks de rijbaan verlaten in Sashoek om via het fietspad de oversteek over Stationsstraat – Laaklinde te bereiken. Men koos ervoor een aanleg van een dubbelrichtingsfietspad te creëren naast het kanaal. Zo wordt de continuïteit van de fietssnelweg geoptimaliseerd en het aantal conflictpunten met het gemotoriseerd verkeer beperkt. De fietsoversteek zal gebeuren op een verhoogde inrichting met slimme verkeerslichten, zodat de fietser veilig het kruispunt over kan.
Knooppunt 11 - Zuidbrug
De Vlaamse Waterweg start met de voorbereidende werken voor de aanleg van de nieuwe Zuidbrug. Deze gloednieuwe brug zal de René Deboecklaan en de Suikerkaai verbinden met de Sint-Rochuswijk. Zij vervangt op termijn de nabijgelegen Bospoortbrug, die aan vervanging toe is en na de heraanleg enkel toegankelijk zal zijn voor voetgangers en fietsers. In een eerste fase zal er een tijdelijk jaagpad richting Lembeek aangelegd worden, omdat er ter hoogte van het jaagpad moet gewerkt worden aan het verstevigen van de kanaaloevers. Pas volgend jaar wordt effectief gestart met de bouw van de Zuidbrug.
Knooppunt 12 – Sasplein - Ruisbroek
De fietssnelweg kruist op deze locatie gelijkgronds, ter hoogte van de brug over het Kanaal. Aangezien een fietssnelweg steeds voorrang heeft zal dit verduidelijkt worden in het wegbeeld door de oversteekplaats verhoogd aan te leggen en voorzien van accentverlichting.
https://editiepajot.com/regios/37/articles/64673
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
Wie doet wat ?
- Coordinatie = intercommunale Haviland https://www.haviland.be/kanaalroute-zuid
- Aanleg = Vlaamse overheid + gemeenten + province (https://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/publicatie-fietssnelwegen-in-vlaams-brabant.jsp)
- Financiering = Vlaamse overheid (50%) + provincie (50%?) + Europese fonds voor regionale ontwikkeling, project 1208 https://www.vlaio.be/nl/andere-doelgroepen/europees-fonds-voor-regionale-ontwikkeling-efro/ontdek-efro-vlaanderen/overzicht) + Vlaamse Waterweg
- Onderhoud = Vlaamse Waterweg https://www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden
- Coordinatie = intercommunale Haviland https://www.haviland.be/kanaalroute-zuid
- Aanleg = Vlaamse overheid + gemeenten + province (https://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/publicatie-fietssnelwegen-in-vlaams-brabant.jsp)
- Financiering = Vlaamse overheid (50%) + provincie (50%?) + Europese fonds voor regionale ontwikkeling, project 1208 https://www.vlaio.be/nl/andere-doelgroepen/europees-fonds-voor-regionale-ontwikkeling-efro/ontdek-efro-vlaanderen/overzicht) + Vlaamse Waterweg
- Onderhoud = Vlaamse Waterweg https://www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden
Start werken 2020
Aanleg fietssnelweg naar Brussel langs kanaal start volgende week: F20 wordt voorzien van modernste snufjes
22 januari 2020
BEERSEL - Volgende week beginnen de werken voor de nieuwe fietssnelweg langs het Kanaal Brussel-Charleroi. Daarbij wordt al rekening gehouden met de verbreding van het kanaal. De snelweg zelf is voorzien van de modernste snufjes. Zo gaat de verlichting enkel aan wanneer fietsers voorbijrijden en krijgen ze groen licht aan bepaalde kruispunten.
Zo zal de fietssnelweg F20 er in Lot uitzien aan Sashoek.
De fietssnelweg F20 wordt eindelijk aangelegd aan het jaagpad van het Kanaal Brussel-Charleroi. De plannen bestaan al enkele jaren, maar op 1 februari begint een aannemer met de aanleg van de route tussen de Waterloobrug in Halle en de sluis in Ruisbroek. In september moet de snelweg op dat stuk al klaar zijn. “Het traject langs het kanaal past perfect in de visie die we hebben over fietssnelwegen”, zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V). “Het is een weg met weinig conflictpunten die vooral rechtdoor loopt en bovendien in een mooie omgeving ligt.”
Zo zal de fietssnelweg F20 er in Lot uitzien aan Sashoek.
De nieuwe fietssnelweg zal over een lengte van 4,7 kilometer wel een stukje landinwaarts gelegd worden. Zo kan later het kanaal verbreed worden zonder aan de fietssnelweg te raken. Die wordt waar nodig verbreed tot vier meter en ernaast zullen wandelaars nog steeds langs de oevers van het kanaal kunnen wandelen. Tijdens de werken moet er wel omgereden worden via het andere jaagpad. Na september wordt de fietssnelweg verder doorgetrokken vanaf de sluis in Ruisbroek tot aan het viaduct van de Brusselse Ring. De Vlaamse overheid investeert 2 miljoen euro, via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling wordt 880.000 euro voorzien en de provincie zet 440.000 euro opzij voor de aanleg.
Toekomstbeeld van de fietssnelweg F20 langs de Jean Laroystraat in Halle.
Moderne snufjes
Op de fietssnelweg worden enkele moderne snufjes uitgetest. “Zo wordt er dynamische LED-verlichting geplaatst”, zegt Tom Dehaene. “Die verlichting zal enkel aanspringen als er fietsers voorbijrijden. Dat is energiezuiniger én milieuvriendelijker. Maar we plaatsen ook verkeerslichten op de route waar er autoverkeer kruist. Daar krijgen fietsers dan voorrang en springt het licht automatisch op groen. Die systemen bestaan al maar voor het eerst kunnen we die in Vlaams-Brabant uittesten op een fietssnelweg.”
Toekomstbeeld van de fietssnelweg F20 langs het Kanaal Brussel-Charleroi in Lot.
Komend jaar worden elders op het traject nog knelpunten weggewerkt. Op de Klabbeeksesteenweg in Lembeek wordt de aantakking op de Malheidebrug verbeterd. Ook de doorsteek aan de Roggemanskaai en de Jean Laroystraat in Halle wordt aangepakt en zowel aan Sashoek in Beersel als het Sasplein in Ruisbroek zijn nog werken gepland. De gemeentebesturen van de Zennevallei zijn blij dat de werken starten. “We zijn altijd vragende partij geweest”, zegt burgemeester Hugo Vandaele (Lijst Burgemeester) van Beersel. “De fietsverbinding naar Brussel is belangrijk maar ook lokaal verwacht ik dat veel mensen de fietssnelweg kunnen gebruiken. In onze gemeente kan je zo vlot tussen Lot en Huizingen fietsen maar ook jongeren die in Halle school lopen hebben er zo een veilig fietsalternatief bij.”
Zo zal de fietssnelweg F20 er uitzien aan de Klabbeeksesteenweg in Lembeek.
https://www.hln.be/in-de-buurt/beersel/aanleg-fietssnelweg-naar-brussel-langs-kanaal-start-volgende-week-f20-wordt-voorzien-van-modernste-snufjes~a381fca3/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200122_04816591
Grootschalige aanpassingswerken jaagpad fietssnelweg F20 langs kanaal naar Charleroi
22/01/2020
HALLE / SINT-PIETERS-LEEUW / BEERSEL / DROGENBOS - De Vlaamse Waterweg nv start begin februari met het aanpassen van het jaagpad langs het Kanaal naar Charleroi tussen Waterloobrug (Halle) en het viaduct van de ring rond Brussel (Sint-Pieters-Leeuw). De werken kaderen in de opwaardering van het Kanaal. Het toekomstige jaagpad zal bovendien deel gaan uitmaken van fietssnelweg F20 Halle-Brussel. De fietsers zullen een tijd een omleiding moeten volgen.
De fietsroute wordt voorzien van de modernste snufjes. Zo zal de verlichting aanfloepen als er fietsers naderen en komen er verkeerslichten die fietsers voorrang geven.
De verdere uitbouw van een fietssnelwegennet moet bijdragen aan de mobiliteit in de Vlaamse rand. De werken worden medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en de provincie Vlaams-Brabant. Later op het jaar starten nog bijkomende fietsinfrastructuurwerken door Haviland in opdracht van de betreffende gemeenten, gefinancierd via provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen (Fietsfonds).
Op 3 februari 2020 start aannemer Hoogmartens Wegenbouw nv in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv met aanpassingswerken aan het jaagpad langs het Kanaal naar Charleroi. Op het grondgebied van gemeentes Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Drogenbos en Halle zal het jaagpad over een lengte van 4,7 kilometer verder landinwaarts worden gelegd. Dit gebeurt in functie van de toekomstige verbreding van het Kanaal. Waar onvoldoende plaats is om het jaagpad te verleggen (over een lengte van 2,8 kilometer), zal het jaagpad worden verbreed naar 4 m.
Fietssnelweg
Het aangepaste jaagpad zal deel uitmaken van fietssnelweg F20 Halle-Brussel; ook bekend als Kanaalroute Zuid. De fietssnelweg is onderdeel van een netwerk van fietssnelwegen tussen de gemeentes in de Vlaamse rand en Brussel. Het netwerk van fietssnelwegen heeft als doel het aantal fietsverplaatsingen in de regio sterk te verhogen en zo de verkeerscongestie in de Vlaamse rand te verminderen. De Vlaamse overheid heeft de coördinatie van de uitbouw van deze fietssnelwegen toevertrouwd aan de provincie Vlaams-Brabant.
Maatregelen voor een vlotte doorstroming
De werken gebeuren in twee fasen. De aannemer start op 3 februari 2020 met het traject tussen Waterloobrug (Halle) en sluis Ruisbroek (Sint-Pieters-Leeuw). Zonder onvoorziene omstandigheden zullen de werken in september klaar zijn. Tijdens deze eerste fase geldt een omleiding via de linkeroever van het kanaal tussen de Waterloobrug en de sluis van Lot en tussen de sluis van Lot en de sluis van Ruisbroek via de Frans Walgraevensstraat (zie kaartjes).
Aansluitend komt het traject tussen sluis Ruisbroek en het viaduct van de ring rond Brussel aan de beurt. De timing hiervan is afhankelijk van het voltooien van de oeverwerken. Als die volgens planning verlopen, zal de tweede fase eerste helft 2021 worden uitgevoerd.
De Vlaamse overheid investeert hier ruim 2 miljoen euro voor het fietscomfort in de Vlaamse rand. Zij kan daarvoor rekenen op steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (circa 880.000 euro) en van de provincie Vlaams-Brabant (circa 440.000 euro).
“Ik wil meer Vlamingen verleiden om te kiezen voor de fiets”, zegt Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters. “Dit is een gerichte investering om het fietscomfort op de fietssnelweg Halle-Brussel te verhogen en die fietssnelweg aantrekkelijker te maken voor pendelaars die op zoek zijn naar een alternatief voor de file.”
Waarom een breder Kanaal?
Het Kanaal naar Charleroi staat een grondige facelift te wachten. De beperkte afmetingen en diepgang van het Kanaal zijn vandaag een belemmering voor moderne schepen. Een reeks van ingrepen moet het Kanaal toegankelijker en aantrekkelijker maken voor schepen tot 1.350 ton en drie containerlagen hoog en draagt bij aan de modal shift van de weg naar de waterweg. Eén schip van 1.350 ton houdt maar liefst 60 vrachtwagens van de baan en betekent minder fijn stof en CO2 in de lucht.
Nog meer werken vanaf najaar 2020
De Provincie Vlaams-Brabant voerde in 2017-2018 een studie naar knelpunten op de F20, in samenwerking met de gemeenten. Meerdere kruispunten bleken onduidelijk en onveilig, en enkele stukken scoren erg slecht op fietscomfort. Vanaf zomer/najaar 2020 zullen vier knelpunten (her)aangelegd worden, kruispunten worden ingericht zodat de fietser met voorrang kan oversteken. Concreet gaat het om 4 werven: Klabbeeksesteenweg, aantakking Malheidebrug en Roggemanskaai/Leroystraat-Vanhamstraat in Halle, Sashoek in Beersel en Sasplein in Sint-Pieters-Leeuw. Intercommunale Haviland zal de werf opvolgen in opdracht van de gemeenten. Provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen zorgen via het Fietsfonds voor kostendekkende subsidies en investeren samen ruim 1,6 miljoen euro.
Gedeputeerde Tom Dehaene, Provincie Vlaams Brabant: “Een fietssnelweg is maar zo goed als zijn zwakste schakel. Veilige kruispunten en een vlotte verplaatsing zonder onnodige stops zijn essentieel. Met deze werken willen we de jaagpadinfrastructuren vlot en veilig met elkaar verbinden, de fietser krijgt optimaal fietscomfort. Zo maken we van de fiets een waardige concurrent voor de auto: een belangrijkste stap richting een klimaatneutrale, duurzame provincie.”
Voor meer informatie surf naar www.fietssnelwegen.be/nieuws/f20 of www.kanaalnaarcharleroi
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/grootschalige-aanpassingswerken-jaagpad-fietssnelweg-f20-langs-kanaal-naar-charleroi/42191
Werfinfo, minderhindermaatregelen, timing
https://fietssnelwegen.be/nieuws/f20?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nb_fiets
Re: Start werken 2020
“Hoe lang moet dat duren?”: fietsers hunkeren naar fietssnelweg
26/02/2020
HALLE / BUIZINGEN - Een aantal fietsers is het duidelijk beu dat ze voorlopig de andere zijde van de kanaaloever tussen Buizingen en Lot moeten gebruiken. Dat blijkt alvast uit het commentaar dat een van hen achterliet op het verkeersbord aan de Waterloobrug in Buizingen. Aan de rechteroever zijn werken bezig om het jaagpad tot een volwaardige fietssnelweg om te vormen. De Vlaamse overheid investeert 2 miljoen euro tussen de Waterloobrug in Buizingen en de Ring in Ruisbroek. Fietsers moeten nog tot september geduld oefenen, maar kunnen daarna op een comfortabeler fietspad rijden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200226_04866025
Page 3 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Sujets similaires
» Eurovelo 5 - EV5 Halle - Bruxelles (Canal de Charleroi)
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» ICR CK Part 1 Canal Bruxelles - Charleroi partie region bruxelles entre Anderlecht et Bruxelles
» 01 Itinéraire N°3 - W3 - Véloroute des carnavals - Partie Bruxelles - Halle
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» ICR CK Part 1 Canal Bruxelles - Charleroi partie region bruxelles entre Anderlecht et Bruxelles
» 01 Itinéraire N°3 - W3 - Véloroute des carnavals - Partie Bruxelles - Halle
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 3 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum