Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
5 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 4
Page 2 sur 4 • 1, 2, 3, 4
évaluation CK
joverwimp a écrit:C'est la route CK (précedemment 5) de la région Bruxelloise, le long du canal.
Veel zwarte punten tussen Lembeek en Ruisbroek
Fietsersbond kritisch over de Kanaalroute
maandag 22 april 2013
HALLE/BUIZINGEN/RUISBROEK/LOT - De Fietsersbond heeft tijdens een symbolische actie de zwakke schakels van de Brusselse Kanaalroute blootgelegd. Op het stuk tussen Lembeek en Ruisbroek zijn er nog heel wat pijnpunten.
Het fietspad langs het kanaal in Buizingen stopt plots.
De Fietsersbond wil dit jaar het belang van samenhangende fietsroutes onder de aandacht brengen. De campagne werd zaterdag afgetrapt in Brussel langs de Kanaalroute die nog heel wat gevaarlijke punten telt. Ook in de Zennevallei blijken nog heel wat zwakke schakels te zijn, zo stelt de Halse afdeling van de Fietsersbond. ‘Het eerste knelpunt komende vanuit Lembeek is de gevaarlijke oversteek net voor het station aan de Bospoortbrug. Vandaar worden de fietsers de Graankaai ingestuurd, waar er een onduidelijk en niet doorlopende fietspad is met conflicten met voetgangers', zegt Dirk Dedoncker van de Halse Fietserbond.
‘Dan kom je aan de alles behalve ideale rotonde aan Nederhem. Het is er gevaarlijk oversteken, onder meer door al die stoepranden. De fietsers die uit de richting van Brussel komen, moeten zelfs drie wegen kruisen op die rotonde vooraleer ze hun weg kunnen verder zetten. Vervolgens is er het veel te smalle fietspad langs de Roggemanskaai, dat zo goed als niet is afgescheiden van de rijbaan en waar fietsers in beide richtingen over moeten. Door de werkzaamheden aan die appartementen is het fietspad ook vaak onderbroken. Het ligt er bovendien vuil en hobbelig bij.'
De Fietsersbond heeft ook problemen met de oversteek van het fietspad langs de weg naar dat van het kanaal. ‘Die oversteek is amper aangeduid, en verlichting is er ook niet. Die zone is eigenlijk een echte missing link . Dat fietspad zou zich achter de vangrail moeten bevinden. De ruimte om het fietspad door te trekken is er, maar het komt er maar niet van. Dat heeft te maken met de verschillende instanties die erbij betrokken zijn, zoals het stadsbestuur en eigenaar Wegen & Zeekanaal.'
Ook verderop zijn er volgens de Halse Fietsersbond zwarte punten. ‘Aan de sluis in Lot is het ook gevaarlijk om over te steken. Niet alleen is de zichtbaarheid er slecht, er is ook geen snelheidsbeperking opgelegd. Dat maakt dat de autobestuurders er aan 70 kilometer per uur mogen rijden. Wat verderop in Ruisbroek is er een gelijkaardige situatie', zegt Dedocnker. ‘Over bijna het hele traject tussen Lembeek en Ruisbroek is er geen verlichting, op een uitzondering na. In de donkere winterperiode is het daarom niet zo aangenaam om die route te gebruiken.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130421_00549021
démolition?
eeuwige reiziger a écrit:Au déservoir du Berendries (Lembeek), j'étais surpris par la clotûre qui bloque l'accès au passage. Ayant présent à l'esprit la photo de Luc de ce "pont", je ne peux que conclure que la dégradation de cet édifice est allée très vite. Une conclusion identique pour le petit pont qui enjambe la Senne. Le tout a vraiment l'air délaissé, désolat...
D'abord:
Voetgangers- en fietsersbrug in Lembeek is verrot
Wandelbrug over kanaal moet worden gesloopt
vrijdag 12 april 2013
HALLE - De voetgangers- en fietsersbrug over het kanaal Brussel-Charlerloi die de Kazernestraat en de Malheideweg in Lembeek met elkaar verbindt, is in zo'n slechte staat dat ze moet worden afgebroken.
De voetgangersbrug kan niet worden hersteld en moet worden vervangen.
Waterwegen en Zeekanaal is van plan om binnenkort de voetgangers- en fietsersbrug tussen beide jaagpaden langs het kanaal Brussel-Charlerloi in Lembeek af te breken. Bij een recent inspectieonderzoek bleek de brug in zeer slechte staat te verkeren. Dat zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits in een antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Marc Hendrickx (N-VA). Bedoeling is de brug ook te vervangen. De werken kaderen in de streefbeeldstudie die Waterwegen en Zeekanaal heeft over hoe het kanaal Brussel-Charlerloi er in de toekomst moet uitzien.
De brug wordt in Lembeek zeer vaak gebruikt door wandelaars en fietsers als gemakkelijke en veilige verbinding tussen het dorpscentrum, het Malakoffdomein en het gehucht Malheide. Omdat er geen onmiddellijk instortingsgevaar dreigt, blijft de brug tot aan de afbraak en de heropbouw gewoon open.
Uit eenzelfde inspectieronde bleek ook dat er werken nodig zijn aan de fietsersbrug onder de Waterloobrug langs het kanaal in Buizingen. De metalen wapening moet beter afgeschermd worden tegen slijtage. Ook deze werken worden binnenkort uitgevoerd en zullen weinig hinder veroorzaken.
Bij de jongste inspectieronde in Vlaanderen werden bij 44 bruggen mankementen vastgesteld die dringend moeten worden hersteld. Twee hiervan lagen over het kanaal Brussel--Charlerloi in Halle. Eerder werden ook al gebreken gesignaleerd aan de Bospoortbrug in Halle en aan een voetgangersbrug in Ruisbroek maar die zijn reeds hersteld.
Ondertussen blijft de toekomst van het kanaal de gemoederen in Halle beroeren. Hamvraag blijft hoe Waterwegen en Zeekanaal dit kanaal kan verbreden en uitdiepen om er grotere transportmogelijkheden te voorzien zonder dat dit de leefbaarheid van Halle aantast. Het kanaal loopt dwars door het Halse stadscentrum. Het dossier wordt binnenkort door de gemeenteraadsleden besproken.
Infoavond
Op dinsdag 14 mei is er voor de Halse bevolking een infoavond gepland in de raadzaal van het stadhuis waarbij onder meer de stand van zaken in dit dossier wordt toegelicht, samen met de geplande werken aan de doortocht van de A8 en E429 in Halle.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130411_00537515
Mais quelques jours plus tard:
Niet Malheidebrug, wel jaagpadbrug rijp voor sloop
vrijdag 19 april 2013
LEMBEEK - Niet de Malheidebrug zelf maar wel de jaagpadbrug moet worden afgebroken omdat de brug in slechte staat is. Dat laat Waterwegen en Zeekanaal NV weten. In een antwoord op een parlementaire vraag van Marc Hendrickx (N-VA) was er verwarring gerezen.
‘De problemen doen zich niet voor aan de Malheydebrug over het kanaal naar Charleroi in Lembeek', aldus woordvoerder Kevin Polfliet. ‘Het gaat om het jaagpadbrugje in de onmiddellijke buurt waarbij het jaagdpad over het brugje verder loopt over het kanaal. Dit stukje brug werd inmiddels voor fietsers en voetgangers afgesloten. Voor de vlakbij gelegen jaagpadbrug is in mei 2012 een sloopvergunning aangevraagd maar deze sloopvergunning werd geweigerd. Volgens stedenbouw heeft het brugje een belangrijke historische waarde omdat het getuigt van een stuk industriëel erfgoed langs het kanaal. Inmiddels werd opnieuw een sloopaanvraag ingediend maar hierop hebben we nog geen antwoord.'
‘Voor de Malheydebrug zijn er op korte termijn geen plannen om deze te verwijderen of te vervangen', aldus Kevin Polfliet. ‘In het kader van de modernisering van het kanaal naar Charleroi, die momenteel nog in de studiefase zit, kunnen op lange termijn wel ingrepen plaatsvinden. Hierbij wordt echter het principe van de oversteek van het kanaal op deze plaats behouden. De vele voetgangers en fietsers die van deze brug gebruik maken kunnen dit nu en in de toekomst dus blijven doen.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130418_00545840
http://www.wenz.be/nl/nieuws/6fed8dd7-a808-11e2-9188-005056a4002e/
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
de brug in kwestie ligt aan de westelijke oever van het kanaal
de brug, uiterst rechts op de foto, kan zonder veel moeite omzeild worden
de brug, uiterst rechts op de foto, kan zonder veel moeite omzeild worden
fietssnelweg
PROVINCIE WIL DAT MEER MENSEN MET DE FIETS NAAR HOOFDSTAD RIJDEN
Jaagpad omvormen tot fietssnelweg naar Brussel
ZATERDAG 27 JULI 2013
(...)
In de omgeving van Brussel werden inmiddels vijftien nog te realiseren fietssnelwegen uitgetekend die een hoog ‘fietspotentieel’ hebben. Drie fietssnelwegen krijgen absolute topprioriteit. Het gaat om de route langs het kanaal van Halle over Brussel tot in Grimbergen, de route langs het hst-spoor van Leuven naar Brussel en de OMA-B-fietssnelweg die loopt van Asse naar Brussel.
‘Gemeenten die op deze routes infrastructuurwerken willen uitvoeren om de fietssnelweg te realiseren, krijgen de studiekosten en de aanlegkosten voor 100 % terugbetaald door de provincie. De gemeente moet enkel de opvolging van de werken doen en eventuele onteigeningen bekostigen. Voor de andere fietssnelwegen betaalt de provincie ook 100 % de aanlegkosten, maar komt het provinciebestuur slechts voor 40 % tussen in de studiekosten.
Heuveltjes vermijden
Concreet betekent dit voor de fietssnelweg langs het kanaal tussen Halle en Brussel dat de stad Halle en de gemeenten Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos binnenkort projecten kunnen indienen. Langs het jaagdpad moeten vooral ‘bovengrondse’ kruispunten worden weggewerkt. In Halle ontbreekt een stuk jaagpad tussen Buizingen en Halle-centrum. Ook in Lot en Ruisbroek moeten fietsers het jaagpad even verlaten aan het sas en een drukke straat oversteken.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130726_00672083
les points noirs [Halle]
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130726_00672082Fietsersbond: ‘Nog veel werk aan de winkel’
ZATERDAG 27 JULI 2013
HALLE - ‘Het eerste knelpunt komende vanuit Lembeek is de gevaarlijke oversteek net voor het station aan de Bospoortbrug. Vandaar worden de fietsers de Graankaai ingestuurd op een onduidelijk en niet-doorlopend fietspad waar conflicten met voetgangers mogelijk zijn’, zegt Dirk Dedoncker van de Halse Fietsersbond.
‘Dan kom je aan de allesbehalve ideale rotonde aan Nederhem. Het is er gevaarlijk oversteken, onder meer door al die stoepranden. De fietsers die uit de richting van Brussel komen, moeten zelfs drie wegen kruisen op die rotonde vooraleer ze hun weg kunnen voortzetten. Vervolgens is er het veel te smalle fietspad langs de Roggemanskaai, dat zo goed als niet is afgescheiden van de rijbaan en waar fietsers in beide richtingen over moeten. Door de werken aan enkele appartementen is het fietspad ook vaak onderbroken. Het ligt er bovendien vuil en hobbelig bij. Eigenlijk zou het fietspad achter de vangrail langs het kanaal moeten liggen en niet langs een weg met autoverkeer. De oversteek in Buizingen, om weer op het jaagpad langs het kanaal te geraken, is overigens slecht verlicht.’
Ook verderop zijn er volgens de Halse Fietsersbond zwarte punten. ‘Aan de sluis in Lot is het ook gevaarlijk om over te steken. Niet alleen is de zichtbaarheid er slecht, er is ook geen snelheidsbeperking. Dat maakt dat de automobilisten hier met 70 km/u mogen rijden. Wat verderop in Ruisbroek is er een gelijkaardige situatie’, zegt Dedoncker.
‘Over bijna het hele traject tussen Lembeek en Ruisbroek is er geen verlichting. In de donkere winterperiode is het daarom niet zo aangenaam om die route te gebruiken.’
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
carte de la province: www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/kanaalroute/index.jsp
actuellement: www.vlaamsbrabant.be/binaries/fietssnelwegen-vlaams-brabant-kaart-met-planning-2016_tcm5-94711.pdf
actuellement: www.vlaamsbrabant.be/binaries/fietssnelwegen-vlaams-brabant-kaart-met-planning-2016_tcm5-94711.pdf
Dernière édition par joverwimp le Mar 2 Mai 2017 - 9:24, édité 2 fois
Kanaalroute
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131107_00829211MAAR ROUTE KRIJGT MATIGE SCORE VAN PENDELAARS
Kanaalroute populair voor fietsen naar werk
VRIJDAG 08 NOVEMBER 2013
HALLE / VILVOORDE - Dagelijks maken gemiddeld meer dan 450 fietsers gebruik van het jaagpad langs het kanaal tussen Halle en Brussel.
Uit tellingen die de provincie Vlaams-Brabant uitvoerde langs het kanaal blijkt dat een toenemend aantal fietsers deze route gebruikt. De telling gebeurde met draden over de weg die elke fietser registreren. Opvallend is dat tijdens het weekeinde het aantal fietsers opklom tot dagelijks meer dan duizend.
‘We hebben plannen om het fietspad langs het kanaal uit te bouwen tot een fietssnelweg tussen Halle en Brussel. Dit betekent dat fietsers veilig en zonder obstakels op een vlotte manier tot in de hoofdstad kunnen geraken. Het moet een mooi alternatief vormen voor de lange files op de Ring want de afstand tussen Halle en Brussel bedraagt amper een twintigtal kilometer’, zegt gedeputeerde Tom Dehaene.
De tellingen gebeurden in de maanden mei en juni. In totaal werden 102.479 fietsers geregistreerd. Het drukste punt bleek het sas in Ruisbroek te zijn met 30.254 registraties.
Uit een enquête van de Fietsersbond blijkt dat veel mensen voor de fiets kiezen om vlotter naar hun werk te pendelen. Sommigen geven zelfs aan dat ze sneller met de fiets ter plaatse zijn dan met de wagen.
De gemiddelde fietsafstand die fietsende pendelaars overbruggen bedraagt 19 kilometer, goed voor een rit van minder dan 45 minuten.
Anderzijds bleken veel fietsers toch niet zo tevreden over de kanaalroute en gaven deze maar gemiddeld een score 6,5 op 10. ‘Er zijn inderdaad nog heel wat knelpunten zoals gevaarlijke oversteekplaatsen waarvoor men het jaagpad moet verlaten, de kwaliteit van de weg en dergelijke. We zitten binnenkort aan tafel met Waterwegen en Zeekanaal en met de stad Halle om de kanaalroute tot fietssnelweg te promoveren’, aldus Tom Dehaene.
‘We verwachten ook veel van de opmars van de elektrische fiets. In elk geval willen we regelmatig tellingen blijven houden om de evolutie van het aantal fietsers op te volgen’.
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/kanaalfietspad-halle-brussel-scoortKanaalfietspad Halle-Brussel scoort
door © brusselnieuws.be
14:32 - 08/11/2013
Het fietspad langs het kanaal tussen Halle en Brussel blijkt erg populair bij fietsers. Dagelijks nemen er meer dan 450 de route.
Aan de sluis van Ruisbroek is het jaagpad het drukst (© google)
12/12/2012
Vlaanderen en Brussel bouwen fiets-GEN
Het hoogste aantal fietsers werd geteld aan de Sluis van Ruisbroek. Daar passeren gemiddeld 496 fietsers per dag. Op weekdagen passeren er zo 466 tweewielers, terwijl dat in het weekend oploopt tot 550.
Het segment tussen Ruisbroek en Brussel telt ook het hoogste aandeel functioneel fietsverkeer, namelijk 52,5 procent. Het gros van het functionele verkeer, bestaat uit mensen die pendelen naar hun werk.
Minpunt is wel de tevredenheid van de fietsers. Het jaagpad krijgt gemiddeld een score van 6,5 op 10. De gebruikers zijn tevreden over het autovrije karakter van de route en het comfort. Maar ze vragen ook dat de oversteekplaatsen beter beveiligd worden, extra verlichting en een beter onderhoud.
Ten slotte nog een leuk weetje: volgens de metingen reed 5 procent van de fietsers sneller dan 30 kilometer per uur, wat de toegelaten maximumsnelheid is op een jaagpad.
De tellingen werden opgezet door de provincie Vlaams-Brabant en werden tussen 1 mei en 30 juni 2013 uitgevoerd op verschillende plaatsen tussen Halle en Ruisbroek.
Molens van Ruisbroek
Hogere kaaimuur moet overstroming kanaal tegengaan
Om een overstroming van het kanaal tegen te gaan, hoogde Waterwegen en Zeekanalen de oever van het kanaal ter hoogte van de Molens van Ruisbroek met 85 centimeter op.
Ruisbroek 14 november 2010 staat voor de omwonenden van de Meerweg en de Vaartstraat in Ruisbroek nog vers in het geheugen gegrift. Die dag gebeurde wat iedereen voor onmogelijk hield: het kanaal liep over.
Loft
In het holst van de nacht moesten buurtbewoners met bootjes uit hun huizen worden geëvacueerd. Een aantal huizen werd nadien zelfs onbewoonbaar verklaard. Om een herhaling van soortgelijke overstromingen te vermijden, besliste Waterwegen en Zeekanalen om de kanaaloever in Ruisbroek te verhogen en te verstevigen.
De linkeroever van het kanaal was ter hoogte van de oude bedrijfsgebouwen de Molens van Ruisbroek plaatselijk lager dan verderop langs het kanaal. Hier werden vroeger schepen geladen en gelost en om dit makkelijker te maken, werd de kaaimuur hier lager gehouden. Ondertussen werd het oude bedrijfsgebouw helemaal gerenoveerd tot sfeervolle lofts. Uitgerekend op deze plaats overstroomde het kanaal eind 2010.
Kasseien
Om dit in de toekomst te vermijden werd de oever lokaal met 85 cm verhoogd door het plaatsen van een damwand.
Ook het jaagpad werd heraangelegd en kreeg ter hoogte van de Molens van Ruisbroek een wegdek in kasseien om de historische site te bewaren.
Deze 200 meter lange kade zorgt voor een aparte uitstraling en biedt de buurtbewoners een aangename pleisterplaats langs het water. Samen met de buurtbewoners werd gisterenavond het lint van de nieuwe kade officieel opengeknipt.
Het verhogen van de kade is slechts één maatregel die Waterwegen en Zeekanaal nam om het overstromingsgevaar in te dijken.
24 op 24
Zo investeerde de kanaalbeheerder ook al op andere plaatsen langs het kanaal Brussel-Charleroi ter preventie van wateroverlast. Zo werden de schuiven van de afvoerriolen van de sluizen op het kanaal aangepast om waar nodig meer water te kunnen afvoeren en is er een automatisch waterpeilregelingsysteem ingevoerd dat de waterstanden op het kanaal 24 uur op 24 uur zal monitoren, om zo sneller te kunnen ingrijpen bij eventuele noodsituaties.
Binnenkort start er ook een streefbeeldstudie over de ruimtelijke invulling van de hele kanaalzone tussen Drogenbos en Halle.
Het Nieuwsblad / Pajottenland - Brussel-Noordrand
16 januari 2014
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blhde_20140115_004
Zie ook:
http://sint-pieters-leeuw.eu/2014/01/15/inhuldiging-vernieuwde-oever-t-h-v-molens-van-ruisbroek/
Vernieuwing kanaaldoortocht [Halle]
OP DE AGENDA: EEN NIEUWE OEVER EN NIEUWE BRUGGEN
Modernisering kanaal gaat dit jaar van start
VRIJDAG 14 FEBRUARI 2014
HALLE - Waterwegen en Zeekanaal laat geen gras groeien over de modernisering van het kanaal in Halle. Nu Halle weet welke bruggen moeten worden aangelegd, kan het voorbereidend studiewerk voor het aanpassen van de kanaaldoortocht dit jaar nog starten.
Waterwegen en Zeekanaal liet de plannen zien voor het kanaal Brussel-Charlerloi ten zuiden van Brussel. Belangrijk gegeven is dat op het kanaal naar Brussel-Charleroi de modernisering van de doortocht in Halle vanaf dit jaar concreet vorm krijgt. Het is de bedoeling dat Waterwegen en Zeekanaal met de stad Halle in de loop van de maand februari hierover een protocol ondertekent waarin de principes van de aanpassingswerken van de kanaaldoortocht in Halle worden vastgelegd.
Zenneduiker
‘Op het terrein zal dit jaar al over een afstand van 300 meter een nieuwe rechteroever worden aangelegd onder de spoorwegbruggen in Halle. Daardoor wordt de huidige vernauwing van het kanaal onder de bruggen al aan één zijde weggewerkt’, zegt woordvoerder Kevin Polfliet. ‘Dit jaar wordt ook, in samenwerking met het Waterbouwkundig Labo, een detailstudie uitgevoerd naar de positionering van de nieuwe sluizen en de oevers. Ook wordt de waterbalans onderzocht van een verbreed kanaal. Door de verbreding van het kanaal en de bouw van grotere sluizen zal immers meer water nodig zijn bij de versassing van schepen’.
Nu Halle heeft gekozen welke bruggen het in de toekomst over het kanaal wil, kan Waterwegen en Zeekanaal een ontwerp laten opmaken. Die ontwerpstudie zal ook nog dit jaar worden aanbesteed.
De nieuwe Bospoortbrug wordt een beweegbare brug, voorbehouden voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. De Zuidbrug en Nederhembrug worden vaste bruggen met een doorvaarthoogte van zeven meter.
Tenslotte wil Waterwegen en Zeekanaal ook een ontwerpstudie opstarten voor de bouw van een nieuwe Zenneduiker. Aansluitend op de vernieuwing van de doortocht van het kanaal in Halle start Waterwegen en Zeekanaal ook de aanbestedingsprocedure voor een gelijkaardige streefbeeldstudie op het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw, Lot en Drogenbos.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140213_00978110
TV:
http://www.ringtv.be/videos/nieuwe-zuidbrug-over-kanaal-in-halle#.UwPcemJ9hIE
Voorstelling:
http://www.wenz.be/nl/projecten/Streefbeeldstudie_KC/#.UwPcgmJ9hIE
http://www.wenz.be/opencms/export/sites/default/downloads/Presentatie-streefbeeld-KC.pdf
Beoordeling
Kanaal- en HST-route krijgen positieve evaluatie
De Fietsersbond lichtte veertien fietsroutes door, waaronder de Kanaalroute en de HST-route in onze regio. Beide routes scoren goed en de HST-route wordt zelfs als praktijkvoorbeeld aangehaald. Toch zijn er nog veel werkpunten. Dieter De Beus
Zaventem De Fietsersbond lichtte gisteren in het stadhuis van Vilvoorde de resultaten van haar grootschalig fietsonderzoek toe. Daarbij werden meer dan vierduizend fietsers bevraagd en veertien fietsroutes in Vlaanderen gecontroleerd. Uit die bevraging blijkt dat fietsers zich vooral ergeren aan druk verkeer, een slecht wegdek en gevaarlijke kruispunten.
'Fietsers hebben duidelijk nood aan meer ruimte, ook ademruimte', zegt Bruno Coessens van de Fietsersbond. 'Ze verkiezen eigen fietswegen. Bij gemengd verkeer moet het autoverkeer vertragen of ontmoedigd worden.'
De Fietsersbond stapte vervolgens zelf op de fiets en koppelde de mening van de fietser aan de metingen van veertien functionele fietsroutes in Vlaanderen. 'Met een speciale meetfiets en de hulp van lokale afdelingen verzamelden we de nodige gegevens over fietspaden, kruispunten, wachttijden, trillingscomfort, verkeersdrukte, directheid en samenhang van verschillende routes.' De conclusie is dat de fietspaden in onze regio lang niet slecht scoren. Het beste fietspad bevindt zich in Kortrijk-Zwevegem (Guldensporenpad) met een score van 7 op 10. De Kanaalroute (Halle-Brussel-Vilvoorde) en de HST-route (Leuven-Zaventem-Brussel) vervolledigen de topdrie met respectievelijk 6,7 en 6,5 op 10. 'Deze routes lopen grotendeels los van het andere verkeer, de ondergrond is meestal asfalt en er zijn relatief weinig kruispunten. Goede voorbeelden waaraan de rest van Vlaanderen en Brussel zich kunnen spiegelen.'
De Kanaalroute wordt vooral gebruikt voor woon-werkverkeer en scoort goed omdat het de gebruikers een snel alternatief biedt om naar het werk te gaan. Ook vanuit esthetisch oogpunt gooit de route, die langs het kanaal loopt, hoge ogen. Toch is er ruimte voor verbetering. De doortocht in Halle langs de Felix Roggemanskaai en naar het station moet grondig aangepakt worden. Maar ook werken aan de ondergrond om het rijcomfort te verhogen zijn nodig.
(...)
Veiliger
Beide fietspaden kunnen wel nog veiliger gemaakt worden. Zo kende de Fietsersbond de HST-route een score van 1,9 op 10 toe en de Kanaalroute een 1,8 als het aankomt op de veiligheid aan kruispunten of op plaatsen met gemengd verkeer. 'Fietsvriendelijke verkeerslichten, fietsbruggen of -tunnels, zoals de fietstunnel die parallel loopt met de Woluwelaan en onder de Ring passeert, kunnen een oplossing bieden. In Zaventem volgt binnenkort alvast een fietsbrug over de Brusselse Ring.'
Het Nieuwsblad / Brussel-Noordrand
25 april 2014
projet de réaménagement important de la zone du canal [Halle]
Sint-Annabrug prioritair bij modernisering kanaal
Waterwegen en Zeekanaal vernieuwt bij de modernisering van het kanaal in Halle vier bruggen en bouwt er twee bij. De plannen hiervoor worden steeds concreter. Voor Waterwegen en Zeekanaal wordt de bouw van de Sint-Annabrug prioritair.
Halle Waterwegen en Zeekanaal liet al langer verstaan dat ze de doortocht van het kanaal wil moderniseren om er groter scheepvaartverkeer mogelijk te maken. De stad Halle en Waterwegen en Zeekanaal ondertekenden een akkoord.
Zo kwamen beide partijen overeen dat het kanaal met 1,95 meter wordt uitgediept. Het huidige tracé wordt behouden. In Lembeek en Halle worden de bestaande sluizen vervangen door grotere sluizen. Op de plaats waar de Zenne onder het kanaal door vloeit komt er een duiker. Verder worden vier bestaande bruggen vervangen door nieuwe exemplaren. Het gaat om de Sasbrug in Lembeek, de Malheidebrug in Lembeek die enkel toegankelijk blijft voor fietsers en voetgangers, de Bospoortbrug in Halle-centrum die een beweegbare tafelbrug wordt en enkel toegankelijk wordt voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer en de Nederhembrug in Halle. Tussen de René Deboeckstraat en de Vogelpers komt er een nieuwe Zuidbrug. Tussen de Sint-Annestraat en de Willamekaai komt de langverwachte Sint-Annabrug, specifiek voor voetgangers.
De vaarbreedte van het kanaal gaat naar 40 meter buiten de Halse stadskern en naar 28 meter binnen de stadskern. Hierdoor wordt de Graankaai voor autoverkeer afgeschaft en zal als wandelweg in trapvorm worden aangelegd om de waterbeleving te vergroten. Ook de Willamekaai wordt tot 6 meter versmald met een verlaagde wandelboulevard. Langs de Jean Laroystraat en de Roggemanskaai in Buizingen wordt het jaagpad langs het kanaal doorgetrokken. Tussen Lembeek en Halle wil Waterwegen en Zeekanaal zoveel mogelijk milieuvriendelijke oevers aanleggen.
De bouw van de Sint-Annabrug krijgt prioriteit en zal ook als eerste worden aangelegd. Daarna volgt de bouw van de Zuidbrug. Pas als die klaar is, wordt de bestaande Bospoortbrug afgebroken en wordt de nieuwe tafelbrug gebouwd. De Nederhembrug volgt als laatste.
De gemeenteraad keurde de voorgestelde werken goed. Wel rezen er vragen over de Sint-Annabrug die de Sint-Annestraat en de Willamekaai ter hoogte van de Dijkstraat met elkaar moet verbinden. Zo vroeg Wim De Muylder (N-VA) zich af waarom deze brug enkel bedoeld is voor voetgangers en niet voor fietsers. 'Een aansluiting op de brug voor fietsers zou veel duurder uitvallen terwijl fietsers met de nieuwe Bospoortbrug ruime mogelijkheden krijgen', aldus burgemeester Dirk Pieters. Groen merkte op dat de fietsers om die Bospoortbrug te bereiken wel eerst over het drukke kruispunt van de Vogelpers moeten.
Het Nieuwsblad / Pajottenland
6 mei 2014
Nadere informatie:
http://www.halle.be/product.aspx?id=7613
Déviation Malheidebrug [Lembeek]
Jaagpad aan Malheidebrug afgesloten
VRIJDAG 04 JULI 2014
LEMBEEK - Het jaagpad op de rechteroever van het kanaal wordt tot september ter hoogte van de Malheidebrug afgesloten.
Dat is het gevolg van saneringswerken die de Vlaamse overheid uitvoert. De Vlaamse overheid wil de oude Zenne in Lembeek namelijk saneren. Er wordt een grote hoeveelheid slib geruimd, dat per schip zal worden afgevoerd. Om dat mogelijk te maken moet het jaagpad op de rechteroever van het kanaal Brussel-Charleroi tijdelijk worden afgesloten ter hoogte van de Malheidebrug. De Malheidebrug blijft op de rechteroever van het kanaal wel bereikbaar vanaf het sas van Lembeek, maar niet vanuit de richting van Halle. Fietsers, voetgangers en ander traag verkeer dat van Lembeek komt, wordt omgeleid via de Malheidebrug en het jaagpad op de linkeroever van het kanaal en de Suikerkaai. Vanaf Halle wordt het traag verkeer vanaf de Bospoortbrug via diezelfde wegen omgeleid. De saneringswerken zullen tot september duren. De aannemer zal de signalisatie opzij plaatsen wanneer er doorgang mogelijk is.
Travaux de renouvellement [Lembeek]
Jaagpad langs kanaal wordt hersteld
DONDERDAG 02 OKTOBER 2014
LEMBEEK - De nv Waterwegen en Zeekanalen voert tot 15 oktober verbeteringswerken uit aan het jaagpad langs het kanaal in Lembeek. De werfzone situeert zich tussen de Malheidebrug en het sas in Lembeek. Vanaf deze week wordt het jaagpad in deze zone afgesloten. Er is een omleiding voorzien via Lembeek centrum en de Malheidebrug.
Het jaagpad blijft voor fietsers wel bereikbaar tussen de Malheidebrug en het Stationsplein van Halle en de Malheideweg.
De afvoer van het slib van de Oude Zenne gebeurt nu via de Dokter Spitaelslaan en niet meer via de Malheideweg en het jaagpad.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141001_01298244
Convention province - W&Z
Jaagpaden kunnen snelle fietswegen worden
DONDERDAG 20 NOVEMBER 2014
Het jaagpad langs het kanaal Brussel-Charlerloi kan op termijn gebruikt worden als snelle fietsweg naar Brussel. De provincie en de NV Waterwegen & Zeekanalen sloten hierover een overeenkomst. Nog op te richten werkgroepen zullen nu uitdokteren hoe het jaagpad concreet als fietssnelweg kan ingericht worden.
Jaagpaden worden vooral gebruikt als dienstweg bij de exploitatie en het onderhoud van het kanaal. Maar de laatste decennia kregen ze ook een grotere recreatieve functie. Met de groeiende mobiliteitsproblemen in de rand kunnen jaagpaden daarom volgens de provincie als veilige fietswegen worden ingericht.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141119_01384481
Brussel-Halle-Brussel (1 & 7 mei 2015)
Vlamingen en Brusselaars promoten samen het Fiets-GEN
11/04/2015
HALLE / BRUSSEL - Met twee fietstochten op 1 mei op 7 mei willen stadsbeweging BRAL en Regionaal landschap Pajottenland & Zennevallei het fiets-GEN promoten als efficiënte fiets-as voor woon-werkverkeer én als recreatieve as. Ze krijgen daarbij de steun van de Fietsersbond en Coördinatie Zenne. "Vlamingen en Brusselaars slaan de handen in elkaar om te tonen dat er een alternatief is voor de wagen om je te verplaatsen tussen Brussel en de Rand. Want zowel Vlaanderen als Brussel zijn gebaat bij minder files en minder luchtverontreiniging", klinkt het.
Het fiets-GEN staat voor Fiets-Gewestelijk Expresnet, een directe verwijzing naar het Gewestelijk Expresnet (GEN) van de spoorwegen. De routes van het fiets-GEN moeten de snelwegen onder de fietspaden worden.
"Met deze twee initiatieven spitsen we ons toe op de 'Kanaalroute', dat is één van de twee fietssnelwegen die als in 2011 als prioritair naar voren werden geschoven", klinkt het bij de initiatiefnemers. "Nochtans is de Kanaalroute tussen Halle en Brussel nog helemaal de naam van fietssnelweg niet waardig. De Vlaamse en Brusselse overheid zouden hiervoor 15 miljoen euro per jaar vrijmaken maar op het terrein is daar weinig van te merken. Volgens de laatste tellingen van de provincie Vlaams-Brabant passeren op de Kanaalroute nochtans dagelijks tussen de 300 en 500 fietsers per dag, en dit zowel in de week- als in weekenddagen. Deze route heeft dus zowel een belangrijke recreatieve als functionele functie."
Om de grote potentie van het fiets-GEN in de verf te zetten, organiseren BRAL, RLPZ en Fietsersbond twee interregionale fietstochten: een ‘recreatieve fietstocht’ van Brussel naar Halle (1 mei) en een ‘functionele fietstocht’ tussen Halle en Brussel (7 mei).
Alle info en inschrijven via: www.brusselhallebrussel.be
http://www.persinfo.org/2015/04/11/vlamingen-en-brusselaars-promoten-samen-het-fiets-gen
Bral:
http://www.bralvzw.be/fr/persbericht/brussel-halle-brussel-2-interregionale-fietstochten-vragen-meer-aandacht-voor-fiets-gen
Heel veel informatie over de Kanaalroute en aanverwante:
http://www.bralvzw.be/fr/node/3003
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
Op 1 mei combinatie mogelijk met boot: www.vaarhappening.be/fietsen.php
Of brouwerijbezoek in Lembeek: www.routeyou.com/nl-be/route/view/2922589/fietsroute/brouwerijfietstocht-14-6-km.nl
Of brouwerijbezoek in Lembeek: www.routeyou.com/nl-be/route/view/2922589/fietsroute/brouwerijfietstocht-14-6-km.nl
Verbinding Kanaalroute - Fietssnelweg A'pen-Mechelen
ZEMST
23/07/2015
Fietssnelweg krijgt verbinding met kanaalroute
Het gemeentebestuur van Zemst heeft in de Heidestraat twee percelen achter een woning gekocht om de fietssnelweg Antwerpen-Mechelen te verbinden met de kanaalroute Vilvoorde-Brussel. De provincie Vlaams-Brabant wil beide fietsroutes met elkaar verbinden via het jaagpad naast de Zenne. Dat moet via de brug van de Brusselsesteenweg over de E19, tegen de spoorweg aan tot aan de Heidestraat lopen. Om dat te realiseren kocht de gemeente twee percelen in die Heidestraat aan. Er wordt verder nog onderhandeld met de eigenaar van een ander perceel in diezelfde straat. Eens de Heidestraat gekruist, zal het fietspad over een gemeentelijk perceel tot aan de Zenne lopen, waar Waterwegen en Zeekanaal een fietsbrug zal aanleggen over de Zenne. Nadien volgt de fietssnelweg het jaagpad richting Eppegem. Het jaagpad wordt daarvoor beter ingericht.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zemst/fietssnelweg-krijgt-verbinding-met-kanaalroute-a2401494/
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
Ik vermoed dat dit op de slechte plaatst staat, en dit in hier moet komen https://velo-ravel.forumactif.org/t473-bovenzenne-vilvoorde-zennegat ?
Ecluse Anderlecht
Attention à l'écluse d'Anderlecht: il faut changer de rive.
Venant de Halle (rive est), ce n'est pas indiqué.
Venant de Bxl (rive ouest), la direction Halle est indiquée, mais on est invité aussi à poursuivre tout droit le CK
Venant de Halle (rive est), ce n'est pas indiqué.
Venant de Bxl (rive ouest), la direction Halle est indiquée, mais on est invité aussi à poursuivre tout droit le CK
Aanleg jaagpaden [Halle]
Nieuw jaagpad langs breder kanaal in de maak
29 februari 2016
HALLE - Waterwegen en Zeekanaal is deze week gestart met de vernieuwing van de rechteroever van het kanaal ter hoogte van spoorwegbruggen.
"De huidige oeverconstructie onder de spoorwegbruggen over het kanaal naar Charleroi in Halle dateert van 1930 en is aan vernieuwing toe. Bovendien vormen de huidige insprongen in het kanaal een versmalling die de doortocht van schepen bemoeilijkt. Daarom zal het tracé van de nieuwe oever worden rechtgetrokken.", verduiudelijkt woordvoerder Kevin Polfliet. "Om op termijn de doorvaartbreedte van het kanaal op 28 meter te kunnen brengen, wordt de nieuwe oever ook meer landinwaarts gebouwd."
De afgelopen weken werden al een aantal voorbereidingswerken uitgevoerd. Zo werd een tijdelijke omleiding van het jaagpad aangelegd en een tijdelijke toegangsweg vanuit de Rodenemweg naar de werf. Nu is ook gestart met de eerste fase van de aanleg van de oevermuur zelf. Tijdens deze fase, die vermoedelijk zal duren tot de zomer, wordt het huidige jaagpad gedeeltelijk afgesloten en omgeleid. In een latere fase dient het jaagpad noodgedwongen volledig te worden afgesloten en zal een omleiding worden voorzien naar de linkeroever, via de Bospoortbrug en Malheidebrug.
Na de bouw van de nieuwe oever zal de oude oever worden uitgebroken en weggebaggerd en zal een volledig nieuw, 4 meter breed jaagpad worden aangelegd. Aangezien de werken gebeuren in een zeer grillige rotsachtige ondergrond, is de totale duur van de werken moeilijk te voorspellen. De kostprijs van de werken is geraamd op 2 miljoen euro.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blide_02157429
Kanaal Brussel-Charleroi wordt breder
Het Laatste Nieuws/Pajottenland,
Za. 27 Feb. 2016, Pagina 42
Een eerste verbreding van het Kanaal Brussel-Charleroi in Halle is gestart. Waterwegen en Zeekanaal laat de kanaaloevers onder de spoorbruggen in Halle vernieuwen en verbreden. "Om de stabiliteit te garanderen van de bruggen zijn deze werken al apart opgestart", zegt woordvoerder Kevin Polfliet. De grote moderniseringswerken starten ten vroegste volgend jaar.
De voorbije weken werden al de voorbereidingen getroffen maar sinds deze week is de vernieuwing van de rechteroever van het Kanaal Brussel-Charleroi onder de beide spoorwegbruggen in Halle gestart. Er werd al een tijdelijke omleiding van het jaagpad aangelegd en een tijdelijke toegangsweg vanuit de Rodenemweg naar de werf. "De constructie onder de bruggen dateren van 1930 en moesten vernieuwd worden", zegt woordvoerder Kevin Polfliet. "Omdat ook hier het kanaal versmald is door de insprongen onder de bruggen is er nu beslist om dat traject volledig recht te trekken. Om de doorvaartbreedte van 28 meter te halen in de toekomst zal de nieuwe oever dus ook meer landinwaarts gebouwd worden."
Vier bruggen
De werken zullen in totaal 2 miljoen euro kosten. Het zijn de eerste werken voor de verbreding van het kanaal in Halle. Waterwegen en Zeekanaal wil de komende zestien jaar op verschillende plaatsen langs het kanaal in Halle de waterloop breder maken en er worden ook vier bruggen gebouwd. "De werken die we nu uitvoeren staan los van dat hele programma", legt Polfliet uit. "Maar ze passen natuurlijk ook in de modernisering van het kanaal. We hebben dit uit het programma gehaald omdat de vernieuwing van de oevers onder de spoorwegbruggen geen jaren meer kon wachten, want de stabiliteit moet er natuurlijk gegarandeerd blijven."
Oevermuur
De aanleg van de oevermuur die nu startte, is eigenlijk nog maar de eerste fase van de werken. Het bouwen van de nieuwe oevermuur zal wellicht duren tot de zomer. Het huidige jaagpad wordt gedeeltelijk afgesloten en omgeleid. Later zal het volledig jaagpad even afgesloten worden en zal er een omleiding lopen via de andere oever. "Na de bouw van de nieuwe oever zal de oude oever uitgebroken en weggebaggerd worden", legt Polfliet uit. "Zo zal een volledig nieuw en 4 meter breed jaagpad worden aangelegd." Hoe lang de werken zullen duren is niet duidelijk omdat de rotsachtige ondergrond altijd verrassingen kan opleveren. Waterwegen en Zeekanaal houdt het voorlopig op 200 werkdagen. Voor de start van de grote moderniseringswerken, waarbij de bouw van de Zuidbrug als eerste moet beginnen, is het ook nog even afwachten. Waterwegen en Zeekanaal en het stadsbestuur hebben wel regelmatig overleg over de plannen.
W&Z vernieuwt kanaaloever onder spoorbruggen in Halle
25/02/2016
HALLE - Nadat eerder al enkele voorbereidende werken werden uitgevoerd, is Waterwegen en Zeekanaal NV deze week gestart met de vernieuwing van de rechteroever van het kanaal naar Charleroi ter hoogte van de spoorwegbruggen in Halle.
De huidige oeverconstructie onder de spoorwegbruggen over het kanaal naar Charleroi in Halle dateert van 1930 en is aan vernieuwing toe. Bovendien vormen de huidige insprongen in het kanaal een versmalling die de doortocht van schepen bemoeilijkt. Daarom zal het tracé van de nieuwe oever worden rechtgetrokken. Om op termijn de doorvaartbreedte van het kanaal op 28 meter te kunnen brengen, wordt de nieuwe oever ook meer landinwaarts gebouwd.
De afgelopen weken werden al een aantal voorbereidingswerken uitgevoerd. Zo werd een tijdelijke omleiding van het jaagpad aangelegd en een tijdelijke toegangsweg vanuit de Rodenemweg naar de werf.
Nu is ook gestart met de eerste fase van de aanleg van de oevermuur zelf. Tijdens deze fase, die vermoedelijk zal duren tot de zomer, wordt het huidige jaagpad gedeeltelijk afgesloten en omgeleid. In een latere fase dient het jaagpad noodgedwongen volledig te worden afgesloten en zal een omleiding worden voorzien naar de linkeroever, via de Bospoortbrug en Malheydebrug.
Na de bouw van de nieuwe oever zal de oude oever worden uitgebroken en weggebaggerd en zal een volledig nieuw, 4 meter breed jaagpad worden aangelegd.
Aangezien de werken gebeuren in een zeer grillige rotsachtige ondergrond, is de totale duur van de werken moeilijk te voorspellen. De kostprijs van de werken is geraamd op 2 miljoen euro.
http://www.persinfo.org/2016/02/25/wz-vernieuwt-kanaaloever-onder-spoorbruggen-halle
Graankaai [Halle]
BINNENKORT START OOK AANLEG VAN EEN PARKING VOOR HET ZWEMBAD
Aanleg van plein voor zwembad start deze week
03/05/2016
HALLE - De bouw van het zwembad door Sportoase in Halle gaat een nieuwe fase in. Nu de eindafwerking volop bezig is, start een aannemer deze week met de buitenafwerking en het aanleggen van een plein voor de ingang van het zwembad.
De bouwwerken aan het zwembad Sportoase Hallebad schieten goed op. De afwerking van het zwembad is volop bezig zodat Sportoase Hallebad dit najaar de deuren kan openen. Een exacte datum wordt volgende week officieel bekend gemaakt tijdens een open sportraad op 9 mei in cultuurcentrum 't Vondel. Maar nu het zwembad zelf in de eindfase zit, wordt het tijd om ook aan de omgevingswerken te beginnen om ook die op tijd af te krijgen eens het zwembad de deuren opent.
"Voor de toegang tot het zwembad langs de zijde van de huidige Nederhambrug en op de zone tussen het kanaal en het zwembad komt er een groot stadsplein; Omdat het terrein helt, wordt er met nibveaus gewerkt. De nadruk ligt op een ontmoetingsfunctie voor dit nieuwe plein. Er wordt ook groen voorzien en bankjes van waarop men een mooi zicht heeft over de stad aan de andere kant van het kanaal. De Graankaai blijft voorlopig behouden maar eens het kanaal wordt verbreed, zal hier geen doorgaand verkeer meer mogelijk zijn maar wordt de Graankaai een fietssnelweg", aldus schepen van openbare werken Johan Servé (SP.A).
Parkeerplaatsen op het nieuwe plein aan het zwembad komen er niet. Dit worden voorzien aan de overzijde van de brug. Voetgangers zullen vanop deze parking onder de Nederhembrug snel de ingang van het zwembad kunnen bereiken. "Ook met het aanleggen van dit parkeerterrein starten we binnenkort", aldus Johan Servé. "Bedoeling is om in elke geval tegen de opening van het zwembad de toegang klaar te hebben. De rest van het plein en de parking zullen tegen de opening nog niet helemaal af zijn', aldus de schepen.
Momenteel staan de werfvoertuigen van de aannemers die het zwembad bouwen en de containers met materiaal op het terrein naast het zwembad. Dit zal door de aanleg van het plein rond het zwembad niet langer mogelijk zijn. Er is daardoor nood aan bijkomende ruimte voor de aannemers. Een deel van de parking achter de Molens Dedobbeleer wordt daarvoor vanaf volgende week afgesloten.
Deze parking wordt tot nu toe dagelijks gebruikt door pendelaars die in Halle de trein nemen. Die moeten vanaf deze week dus een andere plaats zoeken. De tijdelijke parking aan de nieuwe Nederhemwijk aan de overzijde van de brug van Lecocq blijft wel nog steeds volledige beschikbaar. Ook de winkel Alizarine en het restaurant Van Ho blijven bereikbaar voor klanten en leveraniers.
Omleiding jaagpad [Halle]
Jaagpad op rechteroever van kanaal vanaf 1 augustus afgesloten
29 juli 2016
HALLE - Volgende week wordt de werf voor de vernieuwing van de rechteroever van het kanaal naar Charleroi, ter hoogte van de spoorbruggen in Halle, weer opgestart. Om de werken te kunnen uitvoeren wordt het jaagpad lokaal voor enige tijd volledig afgesloten.
De bestaande oeverconstructie onder de spoorwegbruggen over het kanaal naar Charleroi in Halle heeft zijn beste tijd gehad en vertoont ernstige sporen van slijtage. Bovendien vormen de insprongen ervan in het kanaal een versmalling die de doortocht van schepen bemoeilijken. In februari dit jaar zijn daarom werken opgestart om het tracé van het kanaal plaatselijk recht te trekken en de oever te vernieuwen. Door problemen bij boringen in de rotsachtige ondergrond moesten deze werken een tijd worden stilgelegd, maar nu kunnen ze weer worden opgestart.
Om dit technisch mogelijk te maken en de veiligheid te kunnen garanderen, is het nodig om het jaagpad - dat in het kader van de werken eerder al tijdelijk werd verlegd - volledig af te sluiten. Dat zal gebeuren vanaf komende maandag 1 augustus en vermoedelijk duren tot eind dit jaar. Gebruikers van het jaagpad zullen gedurende deze periode aan de hand van signalisatie via de Bospoortbrug en Malheidebrug worden omgeleid naar de linkeroever van het kanaal.
Deze werken hebben nog niets te maken met de komende modernisering van het kanaal en staan er los van.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blide_02403969
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-halle/jaagpad-langs-kanaal-dicht-a2816609/
https://www.halle.be/nieuws-en-actualiteit/nieuws-overzicht/jaagpad-opnieuw-tijdelijk-afgesloten-voor-vervolg-oeverwerken
Investeringsplan Waterwegen & Zeekanaal
90 miljoen euro investeringen voor kanaal Brussel-Charleroi in Rand
Brussel
20/09/2016
De Vlaamse overheid investeert via waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal 250 miljoen euro in het kanaal Brussel-Charleroi, waarvan 90 miljoen voor het gebied tussen Drogenbos en Beersel. Er komt een jachthaven in Lot, een betere fietssnelweg, vier hogere bruggen en twee grotere sluizen.
"Om het kanaal beter toegankelijk te maken voor schepen tot 1.350 ton worden tussen Drogenbos en Beersel twee sluizen vergroot en vier bruggen verhoogd. Op sommige plaatsen wordt het kanaal ook verbreed en verdiept, zodat twee grote schepen elkaar zullen kunnen kruisen", aldus Tom Dehaene (CD&V), voorzitter van de NV Waterwegen en Zeekanaal.
In Halle zullen vier nieuwe bruggen over het kanaal worden gebouwd. De eerste aanbestedingen hiervoor worden in november uitgeschreven. Met de ingrepen wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het goederenvervoer via het water stimuleren.
"Volgens een recente studie van het Planbureau neemt het wegverkeer 46,3 procent van het goederenvervoer binnen de Benelux voor zijn rekening tegenover 17,4 procent voor de waterweg", zei de minister tijdens de persconferentie. "Dit is een wanverhouding, zeker als we kijken naar de files op onze wegen en naar de schadelijke effecten daarvan op ons leefmilieu, onze verkeersveiligheid, weginfrastructuur en economie."
Er wordt voorts geïnvesteerd in enkele projecten die de band van het kanaal met de omgeving moeten versterken. Zo worden de oevers heraangelegd met het oog op een betere ontsluiting en een hogere ecologische en belevingswaarde. Er is ook aandacht voor de geplande fietssnelweg. De gemeente Lot zal worden uitgebouwd tot een groene hotspot langs het kanaal met een heus kanaalpark ter hoogte van de Heuvel van Lot. Er komt ook een jachthaven ter hoogte van de Frans Walraevensstraat.
Ter hoogte van het station van Ruisbroek wordt een fiets- en voetgangersbrug gebouwd. Alle informatie over de opwaardering van het kanaal naar Charleroi wordt gebundeld op de website http://www.kanaalnaarcharleroi.be.
http://www.bruzz.be/nl/actua/90-miljoen-euro-investeringen-voor-kanaal-brussel-charleroi-rand
Fietssnelweg kanaalzone Brussel klaar in verkiezingsjaar 2019
Vilvoorde, Brussel
03/07/2015
Het Vlaams Gewest en de provincie Vlaams-Brabant stomen zich klaar om de nieuwe Fietsostrade Antwerpen-Mechelen uit te breiden met een Fietssnelweg tot Vilvoorde en de gewestrand met Brussel, van Zenne-oevers tot Vilvoorde en Budabrug (2016). Daar moet Brussel een aansluiting op breien met het FietsGEN.
In realisatie hinkt Brussel ver achterop. Nu er 6,8 miljoen van het Economisch Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro) beschikbaar is, lijkt de kogel door de kerk. De moeilijkste circulatieknelpunten kunnen worden weggewerkt vanaf 2018.
Tom Dehaene, CD&V-gedeputeerde van de provincie Vlaams-Brabant en voorzitter van de nv Waterwegen en Zeekanaal: “Vanuit het potentieel om fietssnelwegtracés (FietsGEN) te ontwikkelen, hebben we 15 routes gedefinieerd, die tot tien kilometer buiten Brussel gaan. Daaruit zijn aansluitend op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen, het tracé Mechelen-Vilvoorde en de verdere uitbreiding naar Brussel als prioritair weerhouden. Gemene deler is dat dit fietsplan het woonwerkverkeer zal faciliteren. In onze regio is het een gezamenlijke oefening van de Vlaamse overheid, de provincies, de gemeenten, het Agentschap Natuur & Bos en Waterwegen en Zeekanaal. Omdat Brussel ook fietssnelwegen voor ogen had, hebben we een stuurgroep opgericht. We stemmen de fietssnelwegen af op elkaar.”
De AB-route (Asse-Brussel) is daar een eerste samenwerkingsmodel van. Op een verbindingsstuk tussen het Researchpark in Zellik en Ganshoren na, kun je al ver Brussel in. Een tweede prioritair tracé is de kanaalroute, opgesplitst in Noord en Zuid. Een derde prioritair tracé is de hst-route, tussen Leuven en Brussel. Om een en ander te realiseren heeft de provincie Vlaams-Brabant 12 miljoen voorzien.
Economische groeipool
Voor deze fietssnelwegen investeert de provincie 60 procent en Vlaanderen 40 procent, maar alle voorstudiekosten worden volledig door de provincie gedragen. Een en ander staat in een aangepast reglement, dat ook voorziet om zoveel als mogelijk 4 meter breedte na te streven. Langs de Zenne-oevers is men daar volop mee bezig.
Dehaene: “Richting Brussel is er een gigantische opportuniteit, want er zijn weinig goede fietspaden vandaag. Het fietsgebruik in Vlaanderen is gemiddeld 11 procent. In de Rand van Brussel schommelt dit tussen 5 en 10 procent: heel laag dus. Bovendien blijkt dat 70 procent van de bewoners tegen de Brusselse Rand gemiddeld verplaatsingen doen van minder dan 10 kilometer. Heel wat Randbewoners zouden dus verleid kunnen worden door fietssnelwegen: het spaart hen tijd en fileleed, is gezonder en meer ontspannend. Temeer daar er maar 6 procent regendagen zijn.”
“Ik ben recent samen met Brusselse minister Pascal Smet (SP.A) en het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) in Kopenhagen de fietssnelwegsituatie gaan bekijken, en onze neuzen staan nu in één richting. In Denemarken wordt zelfs geld uit de sociale zekerheid gehaald om te investeren in fietspadinfrastructuur. Als Vlaams-Brabant en Brussel haar economische groeipool wil handhaven, moet de mobiliteit grondig aangepakt worden. Als het verkeer stilstaat, verliezen we die troef. De return voor ons fietsnelwegenplan op Brussel is dus niet financieel, maar zal een maatschappelijke winst boeken: naar gezondheid en economische opportuniteiten.”
In de pijplijn
Vlaams-Brabant werkt dus haar tracés af, maar Brussel hinkt achterop. Gorik Van Holen, woordvoerder van Brussels minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A), bevestigt de langere termijn. “De logische aansluiting op Vilvoorde is de kanaalroute. Het fietspad is grotendeels gerealiseerd maar op drie cruciale punten blijven er obstakels: de Van Praetbrug, Sainctelette en Ninoofsepoort. Daar is de bovengrondse verkeerssituatie een kluwen voor fietsers. Een en ander zit in de planning. Parallel hieraan komt er deze zomer op de Groendreef (langsheen het kanaal tussen het kruispunt De Trooz en het Redersplein, red.) een fietspad, afgescheiden van de rijweg.”
Van Holen: “De knelpunten op het kanaal zelf kunnen worden aangepakt dankzij een Europese subsidiepot, die twee weken terug toegestaan werd. Het gaat om 6,8 miljoen euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro) die binnen Brussel dient om drie fietsverbindingen te bouwen onder de kanaalbruggen en om het fietstraject langs de Vilvoordsesteenweg te verbeteren. Concreet krijgen de Van Praetbrug en de bruggen aan Sainctelette en Ninoofsepoort elk een ‘onderbrug’, naar analogie met het fietspad in Kuregem (Anderlecht). Daardoor lossen we het probleem op dat de fietser een moeilijk verkeerskruispunt moet trotseren. Het budget voor die onderbruggen is goedgekeurd. De procedures om de bouwvergunningen te krijgen zitten in de pijplijn. Een en ander zal in 2018 gerealiseerd worden. In 2019 zou de fietssnelweg in Brussel klaar moeten zijn.”
Onderbruggen
Nog in het kader van de Efro-subsidies wordt in 2018 het fietspad op de Vilvoordsesteenweg verbeterd. Een haag zal de steenweg van het nieuwe fietspad afscheiden. Daarmee wordt het probleem opgelost van het opvliegend steenslag, dat door het wegverkeer op het fietspad terechtkomt. Sowieso gaat het afgescheiden fietspad worden doorgetrokken over de gewestgrens; een engagement van het Vlaams Gewest en de provincie Vlaams-Brabant. Aan de overzijde, voorbij de Van Praetbrug richting Budabrug, is er al een fietsstrook.
Blijft het oude dossier Havenlaan, dat tijdens de vorige legislatuur (toenmalig bevoegd minister Brigitte Grouwels, CD&V) heel wat discussie losweekte. Van Holen: “Het is onze ambitie om heel binnenkort de definitieve nieuwe plannen voor de Havenlaan uit de doeken te doen. Daar zitten over de volledige lengte afgescheiden fietspaden in. Via de onderbruggen aan Sainctelette en Van Praet zou dit voor een perfecte aansluiting zorgen op de reeds bestaande fietspaden. Deze zomer wordt de bouwvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de Veeweidekaai, waar nu een tijdelijke oplossing voor fietsers is gerealiseerd. In 2016 kunnen de werken daar dan beginnen.”
Nieuwe fietsersbrug
Ook het dossier Ninoofsepoort komt in stroomversnelling, met nieuwe veilige fietsovergangen. Van Holen: “In het begin van deze legislatuur hebben we een wijziging op de vergunningsaanvraag ingediend, omdat de tram het park in twee deelde, wat niet zo veilig was. Inmiddels is die vergunning afgeleverd. Het park met al wat errond zit wat betreft mobiliteitsinfrastructuur willen we deze legislatuur af hebben. Daar zit dus ook een veilige fietsdoorgang langs het kanaal in en een nieuwe fietsersbrug ter hoogte van het Meininger Hotel. Daarmee hebben we een oplossing geboden voor de belangrijkste knelpunten voor fietsers in het Brussels Gewest. We willen daar onze hand voor in het vuur steken, dat dit alles in 2019 klaar zal zijn. De aansluiting op de Rand speelt in het voordeel van iedereen die in Brussel woont, en van de verbetering van de Brusselse mobiliteit en de luchtkwaliteit.”
http://www.bruzz.be/nl/nieuws/fietssnelweg-kanaalzone-brussel-klaar-verkiezingsjaar-2019
Re: Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
Voilà j'ai adapté la carte.
N'est plus repris sur celle-ci que la partie Flamande entre Lembeek et Sint-Pieters-Leeuw.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1b-MgkCAgYmLACzhBX5veC4Sm420
N'est plus repris sur celle-ci que la partie Flamande entre Lembeek et Sint-Pieters-Leeuw.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1b-MgkCAgYmLACzhBX5veC4Sm420
Page 2 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Sujets similaires
» Eurovelo 5 - EV5 Halle - Bruxelles (Canal de Charleroi)
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» ICR CK Part 1 Canal Bruxelles - Charleroi partie region bruxelles entre Anderlecht et Bruxelles
» 01 Itinéraire N°3 - W3 - Véloroute des carnavals - Partie Bruxelles - Halle
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» ICR CK Part 1 Canal Bruxelles - Charleroi partie region bruxelles entre Anderlecht et Bruxelles
» 01 Itinéraire N°3 - W3 - Véloroute des carnavals - Partie Bruxelles - Halle
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum