L063 Kortemark - Ieper (Vrijbosroute) (L63) (fietssnelweg F351)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L063 Kortemark - Ieper (Vrijbosroute) (L63) (fietssnelweg F351)
Provincie verwerft oude spoorlijn 63 Kortemark-Ieper (Vrijbosroute)
25/10/2012
De provincieraad keurde op donderdag 25 oktober de aankoop van de oude spoorlijn 63 goed. Deze oude spoorlijn, de Vrijbosroute genoemd, loopt van Kortemark tot Ieper en heeft een totale oppervlakte van 34 ha 72 a en 38 ca. De aankoopprijs bedraagt 722.068 euro.
De Vrijbosroute was de laatste van de negen oude spoorwegbeddingen die de Provincie in concessie had, maar waar ze nog geen eigenaar van was. De aankoop van de Vrijbosroute, en alle voorgaande aankopen, past binnen de beleidsdoelstellingen van de Provincie om van de voormalige spoorwegbeddingen functionele en recreatieve assen te maken, met veel aandacht voor de natuur.
Zo kocht de Provincie in 2011 de oude spoorlijn 74 Diksmuide-Nieuwpoort (Frontzate) en de lijn 58 Brugge-Maldegem (Abdijenroute) over van de NMBS-groep. In 2010 de lijn 65 Roeselare-Menen (Kezelbergroute) en de lijn 85 Spiere-Avelgem (Trimaarzate). In 2009 verwierf ze de voormalige spoorlijn 64 Zonnebeke-Roeselare (Stroroute) en de lijn 83 Kortrijk-Zwevegem (Guldenspoorpad). De lijn 62 Torhout-Oostende (Groene 62) was reeds sinds 1991 in haar bezit en de voormalige militaire spoorlijn Vloethemveldzate (Zedelgem) sinds 2000.
De Vrijbosroute, een ‘continue’ spoorlijn
In tegenstelling tot de aankopen uit 2009 en 2010, wordt de Vrijbosroute, samen met de Frontzate en de Abdijenroute, beschouwd als een ‘continue’ spoorlijn. Dit betekent dat de lijn in de toekomst eventueel kan heropengesteld worden voor spoorverkeer. In de aankoopakte zijn daarover een aantal specifieke voorwaarden opgenomen; zo dient er bijvoorbeeld steeds een strook van 14 meter breed gevrijwaard te blijven en mag deze enkel bebouwd worden met verwijderbare constructies.
Negen oude spoorwegbeddingen herinrichten tot ‘Groene Assen’
De Provincie wil de oude spoorwegbeddingen op haar grondgebied herinrichten tot fiets- en wandelroutes, de zogenaamde ‘Groene Assen’. De Groene 62 (Torhout-Oostende) en de Stroroute (Roeselare-Zonnebeke) werden reeds heringericht. In 2013 is de Kezelbergroute (Roeselare-Menen) aan de beurt. Er wordt telkens gewerkt met mijlpalen, rustpunten en bebording in een uniforme, herkenbare stijl.
De aankopen van de verschillende assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Guldenspoorpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Abdijenroute en Vrijbosroute) kostten de Provincie tot op heden 3.281.980,55 miljoen euro.
http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/1244_oudespoorlijn_20121025.aspx
herinrichting station Staden
De herinrichting van de oude spoorwegbedding 'Vrijbosroute' in Staden is een project die na een ontwerpwedstrijd gewonnen te hebben werd binnengehaald. Een lange fietsroute die Langemark met Brugge moet verbinden wordt hier in Staden uiterst mooi ingericht. Een heel krachtige vormgeving van lange keermuren en een groot plein voor het station zal deze site een heel eigen karakter bieden! Culturele evenementen moeten op dit plein doorgaan. Ook het oude station zal in die zin heringericht worden. Dit staaltje van hedendaagse landschapsarchitectuur zal de fietser werkelijk een aangename aankomst in de gemeente Staden bieden!
http://www.andymalengier.be/projecten/stadsinrichting-dorpskernen-openbare-tuinen-parken-stedenbouw-landschapsinrichting/stationsomgeving-staden
Brochure
Un peu d'information historique, touristique et botanique:
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/domeinen/Documents/Vrijbosroute.pdf
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/domeinen/Documents/Vrijbosroute.pdf
"Scholierenpad" [Ieper]
Met het Westkaaipad bij de Randweg eindigt het berijdbaar gedeelte van de oude spoorlijn op Iepers grondgebied. Dan volgt een stuk dat niet werd omgevormd tot fietspad. Sommige delen werden overduidelijk verkocht aan particulieren: aan de Diksmuidseweg staat, recht tegenover het oude station van Boezinge, nu een moderne villa op de voormalige spoorwegbedding. Andere delen zijn in gebruik als landweg en lijken wel berijdbaar met de fiets. Van Kapellestraat tot iets voorbij de Noorderring bijvoorbeeld.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=21532&sid=0ed149aaa3e55dde238feef252896d03#p21532
In Ieper werd er op de oude bedding tussen Augustijnenstraat en N308 asfalt gelegd en herdoopt tot "Scholierenpad". Het vormt immers een verbinding die veel gebruikt wordt door de leerlingen van het VTI (in de Augustijnenstraat gelegen) om van en naar het station te fietsen.
http://www.openstreetmap.org/way/71044888#map=16/50.8510/2.8783
https://foursquare.com/v/scholierenpad/4fa4166ce4b0e7038a49b40e
Jammer genoeg blijkt dat het pad niet zelden door sluikstorters ontsierd wordt. Al jaren sleept het probleem zich aan en kost de Ieperse stad handenvol geld. Op de gemeenteraad van oktober 2013 kwam het nogmaals ter sprake:
http://www.ieper.be/default.aspx?SGREF=98&CREF=20474 http://www.nancysix.org/interpellaties/GR%2007102013%20(Opgeruimd%20staat%20netjes%20maar%20Ieper%20staat%20niet%20overal%20netjes).pdf
Bij het verlaten van het station van Ieper is L63 eerst het Scholierenpad, de fietsverbinding tussen het station en het VTI. Daarna verdwijnt het pad in privégronden tot de Veurnseweg (ongeveer vierhonderd meter). Vanaf de Veurnseweg tot in Boezinge is het eerst tweehonderd meter privéweg naast die wijk, en dan aardeweg.
Tussen Boezinge station en de randweg is het opnieuw privéterrein. Daarna de brug over het Ieperleekanaal, en dan kronkelt het fietspad langs een bouwbedrijf (ligt pal op het trace). Zo'n vierhonderd meter verder moet het fietspad opnieuw wijken via wat kronkels, ditmaal voor een boerderij.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=21532&sid=0ed149aaa3e55dde238feef252896d03#p21532
In Ieper werd er op de oude bedding tussen Augustijnenstraat en N308 asfalt gelegd en herdoopt tot "Scholierenpad". Het vormt immers een verbinding die veel gebruikt wordt door de leerlingen van het VTI (in de Augustijnenstraat gelegen) om van en naar het station te fietsen.
http://www.openstreetmap.org/way/71044888#map=16/50.8510/2.8783
https://foursquare.com/v/scholierenpad/4fa4166ce4b0e7038a49b40e
Jammer genoeg blijkt dat het pad niet zelden door sluikstorters ontsierd wordt. Al jaren sleept het probleem zich aan en kost de Ieperse stad handenvol geld. Op de gemeenteraad van oktober 2013 kwam het nogmaals ter sprake:
31. Opgeruimd staat netjes maar Ieper staat niet overal netjes! (Interpellatie door raadslid Six)
“De blikjesvanger die ongeveer 20jaar aan het begin van het Scholierenpad staat (kant van de Augustijnenstraat) mist duidelijk zijn doel. Steeds vaker ligt er meer ander afval in het opvangnet (en er rond) en dat gaande van vuilniszakken, lege vaatjes van sproeistoffen of onderhoudsproducten, bloempotten, enz. De blikjesvanger is momenteel dé blikvanger voor sluikstorters maar terwijl een doorn in het oog voor wie netheid op prijs stelt!
De blikjesvanger voldoet niet meer aan de verwachtingen van weleer en het is bovendien meer werk om de vuilnis eromheen op te ruimen dan wat er in ligt. Een blikjesvanger hoort eigenlijk niet thuis op die plaats maar is bedoeld om er vuil in te werpen vanuit je autozetel, langs de rijweg, bij afritten autostrade, stopplaatsen...
Daarom wil ik suggereren om de blikjesvanger te verhuizen van het Scholierenpad naar een andere locatie waar die hopelijk beter benut zal worden. In de plaats daarvan kan een gewone vuilbak geplaatst worden. Niet tegenstaande er nu reeds 4 vuilbakken (en 1 blikjesvanger) langs het Scholierenpad staan, is dit nog steeds een trekpleister voor sluikstorters. Maar door onder andere het maximaal inzetten van de mobiele camera kan daar hopelijk ooit een einde aan komen.
(...)
Schepen Delie geeft toe dat de blikvanger voor ergernis blijft zorgen. Daarom zal de wegname en wat al dan niet in de plaats zou komen wordt onderzocht. Want hoewel deze plaats meermaals per week wordt aangedaan, blijft dit voor vervuiling zorgen, ook met afvalzakjes of ander materiaal dat hier niet in thuishoort.
http://www.ieper.be/default.aspx?SGREF=98&CREF=20474 http://www.nancysix.org/interpellaties/GR%2007102013%20(Opgeruimd%20staat%20netjes%20maar%20Ieper%20staat%20niet%20overal%20netjes).pdf
Re: L063 Kortemark - Ieper (Vrijbosroute) (L63) (fietssnelweg F351)
eeuwige reiziger a écrit:Un peu d'information historique, touristique et botanique:
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/domeinen/Documents/Vrijbosroute.pdf
Mise à jour:
https://www.west-vlaanderen.be/genieten/domeinen/Documents/Vrijbosroute.pdf
Ligne 63 et la Grande Guerre
WO I langs de Vrijbosroute
Krant van West-Vlaanderen/Roeselare,
Vr. 10 Jul. 2015, Pagina 46
Oud-Stadenaar Kevin Breyne brengt boek uit STADEN - Kortrijkzaan Kevin Breyne, met roots in Staden, heeft een boek uitgebracht dat het verhaal vertelt van de Eerste Wereldoorlog langs spoorlijn 63 tussen Staden en Ieper. "Een spoorlijn, een bos, een oorlog" ontstond uit een tocht die oud-Stadenaar Kevin als gids zelf uitwerkte.
Het boek vertelt het verhaal van de Groote Oorlog langs de spoorlijn aan de hand van persoonlijke verhalen waarvan er een aantal nooit eerder gepubliceerd werden. Het boek werd voorgesteld op donderdag 18 juni in Vakantiehoeve Open Huis.
Kevin (35) groeide op in Staden. Hij was er actief als chiroleider, richtte er mee het jeugdhuis op en was er ook een tijdlang voorzitter van de jeugdraad. In 2003 studeerde Kevin af als licentiaat Germaanse Talen. Beroepshalve is hij leerkracht Engels en Nederlands aan de Kortrijkse RHIZO-scholengroep.
"Ik had als kleine jongen al interesse in de Groote Oorlog", vertelt Kevin. "Als tiener fietste ik naar Ieper om het 'In Flanders Fields Museum' of begraafplaatsen te gaan bezoeken.
Dat ik via de tot fietspad getransformeerde vroegere spoorlijn 63 reed, is niet zo verwonderlijk. De sporen passeerden immers langs mijn ouderlijke huis. Ik heb de munitietransporten van DOVO dus horen, zien en voelen passeren."
Kevin beëindigde in 2012 met succes de opleiding 'regiogids - Westhoek' aan Syntra West en is ondertussen onder de naam 'Confrontours' in bijberoep als zelfstandig gids met specialisatie in Wereldoorlog I actief. "Als eindwerk voor die gidsenopleiding maakte ik de fietstocht 'Sporen van Wereldoorlog I langs spoorlijn 63 en het Vrijbos'", legt Kevin uit. "Die fietstocht heb ik nu tot een boek verwerkt. In het eerste deel van het boek fiets je van Staden naar Ieper en lees je het chronologisch verhaal uit de periode 1914-1916 doorspekt met persoonlijke getuigenissen die allemaal gelinkt worden aan een overblijfsel van Wereldoorlog I in de nabijheid van de spoorweg. In het tweede deel fiets je van Ieper naar Staden en staat de periode 1917-1918 centraal."
Sommige getuigenissen werden volgens Kevin nooit eerder gepubliceerd. "Zo kreeg ik inzage in de dagboeken van Ethel Anderson, een Amerikaanse verpleegster die in 1918 in een Amerikaans veldhospitaal in Staden diende. Dat ik Vakantiehoeve Open Huis als locatie voor mijn boekvoorstelling gekozen heb, heeft natuurlijk te maken met de nabijheid van de vroegere spoorlijn, maar ook met het feit dat het veldhospitaal waarin Ethel Anderson diende zich waarschijnlijk in de onmiddellijke nabijheid moet bevonden hebben."
Een spoorlijn, een bos, een oorlog van Kevin Breyne telt 144 bladzijden en 70 illustraties. Het kost 15 euro en kan besteld worden via 0485 52 72 14 of via kevin_breyne@hotmail.com; "Het is een boek om in je luie zetel te lezen om er dan met de fiets op uit te trekken op zoek naar de sporen van de oorlog langs de Vrijbosroute", aldus Kevin.
http://www.wo1.be/nl/literatuur/item/een-spoorlijn-een-bos-een-oorlog-sporen-van-woi-langs-de-vrijbosroute
http://www.confrontours.be/nl/publicaties/
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-langemark-poelkapelle/kevin-breyne-loodst-lezer-langs-spoorlijn-63-a2376639/
Monument langs Vrijbosroute herdenkt soldaat Thomas Whitham
Krant van West-Vlaanderen/West,
Vr. 18 Sep. 2015, Pagina 8
Op 31 juli 1917, tijdens de eerste dag van de Derde Slag om Ieper, veroverde soldaat Thomas Whitham tal van Duitse bunkers, waardoor hij een mitrailleursnest kon uitschakelen. Dit zorgde ervoor dat heel wat minder slachtoffers vielen aan Britse zijde. Deze actie gebeurde in de buurt tussen wat nu de Groenestraat en zuivelfabriek Milcobel is. Voor zijn heldhaftige daad kreeg Thomas Whitham het Victoria's Cross, de grootste onderscheiding in het Britse leger.
Thomas Whitham werkte als bouwvakker, was zes jaar getrouwd en had een pasgeboren kind toen hij zich in 1915 inschreef in het Britse leger. Tien maanden later trok hij naar het front. Hij overleefde de oorlog en werd pas in 1919 gedemobiliseerd. Hij stierf uiteindelijk in 1924 op 36-jarige leeftijd aan een buikvliesontsteking. Hij liet vijf kinderen en een vrouw achter. Voor de opening van het monument waren drie kleinkinderen van Thomas Whitham afgezakt, samen met een ruime delegatie van de gemeenschap van Burnley. 100 jaar na datum leeft het verhaal van Whitham nog sterk. Er is een museum aan hem gewijd en een school draagt zijn naam. Op de
foto zien we een delegatie van het gemeentebestuur samen met organisator Brian Hurst en de genodigden.
http://www.wo1.be/nl/jewaserbij/8023/onthulling-herdenkingsbord-vc-thomas-witham
http://www.hullabaloo.be/spoorwegen/spoorlijn63
Herinrichting fase 1 [Ieper - Langemark] + uitbreiding [Boezinge - Ieper]
herinrichting van de Vrijbosroute – fase 1
De Vrijbosroute tussen de stations Ieper en Kortemark was ooit onderdeel van de historische ‘Chemin de fer d’Ostende à Armentières. In 1868 werd namelijk het plan opgevat om een spoorweg tussen Oostende en het Franse Armentières aan te leggen, dit had tot doel de haven van Oostende met de industrie in het noorden van Frankrijk te verbinden. De lijn Ieper - Kortemark werd pas in 1984 afgeschaft voor het reizigersverkeer, vanaf 1993 huurde de provincie deze zate van de NMBS en werd een fiets- en wandelpad aangelegd tussen Boezinge en Kortemark.
In december 2012 kocht de Provincie West-Vlaanderen de Vrijbosroute over van de NMBS. Deze aankoop biedt ons de mogelijkheid om de zate nog beter in te richten als groene as. Met deze herinrichting zijn we echter niet aan ons proefstuk toe. De voorbije drie jaar investeerden we reeds in de Groene 62 van Torhout naar Oostende en de Stroroute van Roeselare naar Zonnebeke. Volgend jaar willen we ook de Kezelbergroute van Roeselare naar Menen heraanleggen, en starten we met de Trimaarzate, de lijn tussen Spiere en Avelgem.
De plannen die voorliggen gaan over het stuk tussen de Noordhofweg in Ieper en de Hooyaardstraat in Langemark, de totale lengte van dit deel is 8km. Dit gedeelte werd als 1ste in de investeringen naar voor geschoven; het is immers grotendeels geselecteerd als functionele route voor fietsers die naar het werk of naar de school gaan. Na uitvoering van deze fase volgen nog de stukken tussen Langemark en Kortemark en het stuk tussen het station Ieper en de Noorderring.
Het gedeelte Boezinge-Ieper werd op heden nog niet ingericht en is op dit moment dus nog niet toegankelijk. De gronden in dit gedeelte hebben op dit moment een andere functie: ze dienen als landbouwwegel, zijn gedeeltelijk ingenomen als weiland, akkerland of stapelplaats. Het is echter uitdrukkelijk de bedoeling van de provincie en de betrokken gemeenten om ook hier een hoogwaardige recreatieve fiets- en wandelas uit te bouwen. Hierbij houden we vanzelfsprekend ook rekening met het huidige functioneren van de aanpalende bedrijven en bewoners.
Plannen:
http://www.west-vlaanderen.be/overwvl/beleid_bestuur/gebiedsgerichte_werking/streekhuizen/streekhuis_esenkasteel/Vrijbosroute/PublishingImages/Paginas/nieuws/Hooyaardstraat%20-%20Noorderring.pdf
Eventuele opmerkingen op het ontwerp kunt u doorgeven tot 31/12/2014 via het formulier op deze website. Na verwerking van uw opmerkingen worden alle procedures doorlopen waarna het project in 2017/2018 kan uitgevoerd worden. Deze tijdspanne laat toe dat we bij deze herinrichting niet over één nacht ijs gaan, bovendien moeten nog een aantal formele procedures doorlopen worden.
http://www.west-vlaanderen.be/overwvl/beleid_bestuur/gebiedsgerichte_werking/streekhuizen/streekhuis_esenkasteel/Vrijbosroute/Paginas/default.aspx
Veiliger oversteekplaatsen [Langemark]
Wegversmalling in Stadensteenweg
Krant van West-Vlaanderen/West,
Vr. 27 Nov. 2015, Pagina 55
MADONNA - Aan de oversteekplaats van de Vrijbosroute langs de Stadensteenweg heeft de gemeente een wegversmalling aangebracht. De nabijgelegen bushalte was een levensgevaarlijke plek.
Plantenkweker Frank Casteleyn ervaart aan den lijve dat zijn serres langs de Stadensteenweg daveren als zware vrachtwagens de vroegere spoorwegbedding kruisen. "Vaak is het onaangepast rijgedrag", aldus Frank Casteleyn. "De bestuurders rijden te snel en zigzaggen over de oneffen kasseien en bedding. Dat is bijzonder gevaarlijk voor fietsers op de vroegere spoorweg en gebruikers van De Lijn die wachten op de bus. Die laatsten worden van hun sokken gereden. Dat is niet overdreven. Sinds mijn kinderen in het middelbaar les volgen, nemen ze elke dag de bus naar school. Voor de oudste is dat ondertussen het derde jaar. Ze klaagden dat bestuurders te dicht van de bushalte voorbij raasden. We hebben als ouders de proef op de som genomen en inderdaad, sommige bestuurders rijden op nauwelijks 30 centimeter afstand van je. De gemeente had daar een plaat met ijzeren beugels gegoten, zodat de busgebruikers niet meer in het gras moesten staan en afstand gecreëerd werd naar de voertuigen. De ijzeren staven zijn gewoon stuk gereden. Dus het gevaar was heel reëel."
Schepen van Openbare Werken Lieven Vanbelleghem: "In deze legislatuur zijn we gestart met het veiliger maken van de oversteken van de Vrijbosroute. Dat gebeurt eerst met een testopstelling met separatoren zoals in de Klerkenstraat. De oversteekplaats in de Stadensteenweg is bijkomend gevaarlijk door de flauwe bocht en het wegdek dat aan vervanging toe is. Daarom hebben we nu een wegversmalling doorgevoerd en aan de bushalte is een fluorescerende paal ingeplant. We willen daar ook een bushokje plaatsen. De testfase loopt een half jaar."
De oversteekplaats aan het rondpunt bij de Melkweg en Bikschotestraat in Langemark wordt ook aangepakt. Dat gebeurt samen met de rioleringswerken in het centrum van Langemark.
Re: Herinrichting fase 1 [Ieper - Langemark] + uitbreiding [Boezinge - Ieper]
F351 - Kortemark – Ieper
De vroegere spoorlijn 63 (Vrijbosroute) is een erg belangrijke fietsverbinding in de buurt. Deze route is nog niet ingericht volgens de principes van een fietssnelweg, maar heeft zeker heel wat mogelijkheden: het stedelijk gebied Ieper, het economisch knooppunt in Kortemark en daar tussenin heel wat bedrijven die zorgen voor tewerkstelling in de regio.
https://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/mobiliteit/fietsroutes/Paginas/F351.aspx
“Het monument zal niet wijken voor de fietssnelweg”
Krant van West-Vlaanderen/Roeselare,
vrijdag 18 augustus 2017, pagina 36
Eén favoriete plaats waar hij naar toe wil tijdens deze wandeling heeft Piet Chielens niet. En dat valt te begrijpen. Over vrijwel elke plaats in de wijde omgeving kan hij zo wetenswaardigheden opdissen. Maar, vragen wij hem, als je dan eens niet aan die oorlogen wil denken en je gaat hier in de streek op stap, waar ga je dan?
“Geregeld op zondag trek ik wel eens mijn wandelschoenen aan”, vertelt Piet. “Ik ga dan niet ergens met de auto of de fiets naar toe rijden om van daaruit mijn wandeling te starten. Elke wandeling begint bij mijn voordeur. En dan stap ik 10, 15 of 20km doorheen het landschap dat hier in de streek ongemeen prachtig is.”
Piet en Jan hebben alvast dat met elkaar gemeen dat ze beiden vertrouwd zijn met Ierse auteurs. En dus is de keuze voor de laatste plek snel gemaakt. “We bezoeken het monument van de Ierse soldaat-dichter of war poet Francis Ledwidge”, zegt Piet. Daarvoor moeten we naar de Poezelstraat in Boezinge. Een Ierse vlag markeert de plaats langs het fietspad op de voormalige treinroute Ieper-Torhout.
“Er wordt hier een fietssnelweg gepland en die komt hier, vlak op de plaats van het monument voorbij. Dat is een probleem. Het monument staat exact op de plaats waar Francis Ledwidge om het leven kwam. De dichter was hier met zijn bataljon herstellingswerken aan de weg aan het uitvoeren. Het was de eerste dag van de Slag bij Passendale. Een op het eerste gezicht niet eens zo’n gevaarlijke klus aangezien we ons hier op dat moment in de achterhoede bevonden van de frontstrijders. Ze waren net aan het pauzeren, dronken een kopje thee toen er vlakbij een granaat insloeg. De dichter werd dodelijk geraakt en sneuvelde ter plekke. Ook nog vijf collega’s van Ledwidge overleefden die dag niet”, vertelt Piet.
“Het monument blijft op zijn plaats, dat is zeker, maar waarschijnlijk wordt het gedraaid en loopt de fietssnelweg dan aan de achterkant van het monument.”
Het Ledwigde-gedicht dat met een vertaling van Benno Barnard op het monument is aangebracht is één van de bekendste van de Ierse dichter. En omstreden ook. “Het gedicht is ook vermeld in Mesen, maar daar ontbreekt de laatste regel. Geen vergetelheid, maar een bewuste keuze. Omdat die versregel te nadrukkelijk verwijst naar de Ierse wens op zelfbestuur”, weet Piet.
Doorsteek Markt [Langemark]
DORPSKERNVERNIEUWING VAN START IN LANGEMARK
21/08/2017
In Langemark is de aannemer gestart met de voorbereidende werken voor de dorpskernvernieuwing.
Eerst worden nieuwe rioleringen aangelegd, er komen ook nieuwe nutsvoorzieningen. Die fase zal ongeveer een maand of drie duren en dan beginnen de eigenlijke werken voor de dorpskernvernieuwing. Die zullen enkele jaren duren en verlopen in fasen. Het gaat om de grootste werken ooit in de gemeente sinds de heropbouw na de Eerste Wereldoorlog.
Aannemer Persyn-Hens N.V. uit Zwevegem voert de werken uit. De kosten zijn geraamd op 9,5 miljoen euro, de gemeente en nutsbedrijf Infrax delen de kosten. De eerste fase van de werken is gestart in de Melkweg aan het bufferbekken van Milcobel, het laatste punt waar het water uit de dorpskern terechtkomt.
De dorpskern wordt opgewaardeerd met meer groen, er komen wegen in beton, energievriendelijke verlichting, extra ruimte voor activiteiten, een functionele luifel op de markt, verschillende zitgelegenheden op meerdere locaties, een bundeling van de buslijnen 40 en 95 in één nieuwe halte op de markt, betere toegankelijkheid voor minder mobiele mensen en een nieuwe verkeerscirculatie met invoering van zone 30. De kasseien op de markt verdwijnen, maar het karakter van de kasseien komt terug in de voetpaden en parkeerzones waar egaal natuursteen wordt aangelegd. Tenslotte krijgt het vijverpark een uitbreiding en het fietspad ‘de Vrijbosroute’ wordt langs het park doorgetrokken tot aan de markt.
Te volgen op Facebook
Voor het project is er nog een beroepsprocedure lopende bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen maar dit zal geen invloed hebben op de werken zelf. Het gemeentebestuur heeft een Facebookpagina gelanceerd http://www.facebook.be/verlangemark waar je het verloop van de werken op de voet kan volgen. Je kan ook nog steeds inschrijven voor de nieuwbrief via mail naar verlangemark@langemark-poelkapelle.be. De plannen van de werken, kan je inkijken op de website van de gemeente http://www.langemark-poelkapelle.be/verlangemark.
http://www.focus-wtv.be/nieuws/dorpskernvernieuwing-van-start-langemark
http://www.langemark-poelkapelle.be/website/3-www/13-www/14-www.html
Re: "Scholierenpad" [Ieper]
Fietspad tijdelijk afgesloten
11 januari 2019
Tussen 21 januari en 1 februari zal de fietsdoorsteek tussen de Haiglaan, de Belletstraat en het Scholierenpad voor een aantal dagen worden afgesloten omdat er nutswerken moeten worden uitgevoerd. Dat zegt het Ieperse stadsbestuur. “Het gaat hier om de fietsdoorsteek die langs het commercieel centrum loopt, aan de achterkant van de Brico.”
https://www.hln.be/regio/ieper/fietspad-tijdelijk-afgesloten~af639800/
Heraanleg 2019-2020
Vrijbosroute krijgt nieuw dubbelrichtingsfietspad
27 maart 2019
IEPER - De provincie West-Vlaanderen plant werken langs de Vrijbosroute in Ieper en Langemark-Poelkapelle. “De werken kaderen in de verdere uitbouw van het netwerk van fietsroutes voor dagelijkse verplaatsingen naar school of het werk.”
De Vrijbosroute is een fietsverbinding tussen de Oostkaai in Ieper en de Staatsbaan in Kortemark. Het eerste deel bevindt zich langs de oevers van het Ieperleekanaal. Vanaf Boezinge gaat het verder langs de vroegere spoorwegroute naar Kortemark. Aan de route zijn nu werken gepland. “In een eerste fase wordt een dubbelrichtingsfietspad van 2,7 meter breed aangelegd tussen de Noorhofweg in Ieper en het Ieperleekanaal”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Jurgen Vanlerberghe. “Tussen het Ieperleekanaal en de Hooyaardstraat in Langemark-Poelkapelle wordt een dubbelfietspad van 2,50 meter breed en 5,5 kilometer lang aangelegd. Daarnaast worden de bruggen over de Martjesvaart in Langemark en Ieperleekanaal in Boezinge gerenoveerd en verstevigd. In een tweede fase, vermoedelijk in de zomer of het najaar van 2020, volgt de herinrichting van de bedding tussen de Hoogledestraat in Kortemark en de Hooyaardstraat in Langemark-Poelkapelle.”
De kostprijs voor de werken in de eerste fase wordt geraamd op 2.834.533 euro en worden gedragen door de provincie. Voor de werken van de eerste fase worden 190 dagen gerekend en ze zouden dit najaar starten.
https://www.hln.be/regio/ieper/vrijbosroute-krijgt-nieuw-dubbelrichtingsfietspad~a474094b/
Fietspad langs Vrijbosroute in nieuw kleedje tussen Ieper en Langemark
28/03/19
De provincieraad gaf groen licht voor de heraanleg van 8,3 kilometer fietspad op oude spoorlijn 63, alom bekend als de Vrijbosroute. Het pad wordt breder en aangekleed in de huisstijl van de andere groene assen.
Op vandaag ligt er op grote stukken van dit traject een zeker fietspad, en bepaalde delen zijn zelfs opgenomen in het recreatief knooppuntennetwerk van Westtoer. Maar de provincie wil dit fietspad nu aanpassen aan de noden van deze tijd, waarin woon-werkverkeer per fiets, vaak ook aan een flinke snelheid per elektrische fiets, meer en meer in de mode raakt. De Vrijbosroute zal in de toekomst deel gaan uitmaken van de fietssnelweg F351, van Torhout naar Ieper.
Tussen de Noordhofweg in Ieper en het Ieperleekanaal in Boezinge komt er een dubbelrichtingsfietspad met een verharding in ternair mengsel, met een breedte van 2,80 meter. Voorbij de spoorbrug over het kanaal buigt het fietspad dan af richting Langemark, waar het tot aan de Hoyaardstraat op een breedte van 2,50 meter zal worden gebracht en aangelegd in asfalt. Het Ledwigemonument zal een klein beetje worden verplaatst.
De werken, zullen ruim 2,8 miljoen euro kosten en worden volledig gefinancierd door de provincie. Ze bevatten naast de grond- en afbraakwerken en het aanbrengen van de nieuwe verharding ook de afbakening van de grens met kastanjepalen, de aanleg van nieuwe grachten en het inrichten van de kruisingen met mijlpalen volgens de huisstijl van de groene assen, die we al op heel wat andere plaatsen in de provincie kunnen zien. Ook de bruggen over de Martjesvaart in Langemark en het Ieperleekanaal in Boezinge worden gerenoveerd en verstevigd. De werken zullen dit najaar starten en ruim 9 maanden duren. In een tweede fase volgt in 2020 dan de herinrichting van de oude spoorbedding tussen de Hoyaardstraat in Langemark en de Hoogledestraat in Kortemark.
(...)
https://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/politiek/fietspad-langs-vrijbosroute-in-nieuw-kleedje-tussen-ieper-en-langemark/article-normal-367643.html
Re: Brochure
eeuwige reiziger a écrit:Un peu d'information historique, touristique et botanique:
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/domeinen/Documents/Vrijbosroute.pdf
Mise à jour:
https://www.west-vlaanderen.be/sites/default/files/2017-11/BrochureVrijbosroute.pdf
Re: L063 Kortemark - Ieper (Vrijbosroute) (L63) (fietssnelweg F351)
eeuwige reiziger a écrit:De herinrichting van de oude spoorwegbedding 'Vrijbosroute' in Staden is een project die na een ontwerpwedstrijd gewonnen te hebben werd binnengehaald. Een lange fietsroute die Langemark met Brugge moet verbinden wordt hier in Staden uiterst mooi ingericht. Een heel krachtige vormgeving van lange keermuren en een groot plein voor het station zal deze site een heel eigen karakter bieden! Culturele evenementen moeten op dit plein doorgaan. Ook het oude station zal in die zin heringericht worden. Dit staaltje van hedendaagse landschapsarchitectuur zal de fietser werkelijk een aangename aankomst in de gemeente Staden bieden!
http://www.andymalengier.be/projecten/stadsinrichting-dorpskernen-openbare-tuinen-parken-stedenbouw-landschapsinrichting/stationsomgeving-staden
Fietstelpaal
Provincie West-Vlaanderen installeert eerste fietstelzuil op het Guldenspoorpad
22/04/2020
(...)
Uitrollen
Een fietstelzuil kost 11.665 euro. Het is de bedoeling dat er binnenkort nog zuilen worden geplaatst langs de provinciale groene assen die deel uitmaken van het netwerk van fietssnelwegen. Zo komen er binnenkort nog telzuilen langs de Noorweegse Kaai aan de Damse Vaart en ook op de Vrijbosroute.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-installeert-eerste-fietstelzuil-op-het-guldenspoorpad
Heraanleg [Ieper]
Heraanleg Vrijbosroute
De Vrijbosroute, een fietsverbinding tussen Boezinge en Langemark, dat deel uitmaakt van een fietssnelweg, wordt heraanlegd in opdracht van de provincie West-Vlaanderen. Er wordt gestart aan de zijde van Boezinge, meer bepaald het gedeelte tussen de Noordhofweg en de Randweg. Deze werken zullen gefaseerd uitgevoerd worden, er is telkens een omleiding voorzien voor fietsers via de Diksmuidseweg / Randweg.
Op heden zijn de werken bezig tussen Noordhofweg en de Kapellestraat. Tussen de Kapellestraat en de Diksmuidseweg zijn voorbereidende archeologische werken aan de gang. Binnenkort zal ook de oversteek over het kanaal Ieper/Ijzer gerenoveerd worden.
Tussen 15/06 en 27/06 dient archelogisch onderzoek te worden uitgevoerd op de Vrijbosroute tussen het Westkaaipad en de Oostkaai en het gedeelte tussen de Poezelstraat en de Bikschotestraat. Er zal tijdelijk geen doorgang voor fietsers zijn op deze locatie, er worden omleidingen voorzien.
https://www.ieper.be/heraanleg-vrijbosroute
Eerder:
Werken Vrijbosroute starten in voorjaar
7 januari 2020
LANGEMARK-POELKAPELLE - Als alles goed gaat, beginnen de verbeteringswerken aan de Vrijbosroute in het voorjaar.
De provincie West-Vlaanderen plant in 2020 verbeteringswerken aan de oude spoorwegbedding Vrijbosroute. Volgens de gemeente Langemark-Poelkapelle is de administratieve kant van het dossier bijna klaar. De werken kunnen vermoedelijk in maart of april starten.
De werken kaderen in de verdere uitbouw van het netwerk van fietsroutes voor dagelijkse verplaatsingen van en naar het werk. De provincie keurde de heraanleg van het pad in Ieper en Langemark-Poelkapelle al in maart 2019 goed.
https://www.hln.be/in-de-buurt/langemark-poelkapelle/werken-vrijbosroute-starten-in-voorjaar~a7a91e58/
Re: Heraanleg - nieuwe fietsbrug [Ieper]
graphic logo png
https://www.hln.be/ieper/provincie-legt-nieuwe-brug-over-ieperleekanaal-in-boezinge-vanaf-13-juli-kunnen-we-erop-fietsen-en-wandelen~a19956e9/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/10/nieuwe-fietsersbrug-boezinge/
http://www.grensnieuws.be/2021/06/10/66783
https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/nieuwe-brug-over-ieperleekanaal-in-boezinge-weegt-28-ton/
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-huldigt-eerste-deel-vernieuwde-vrijbosroute-ieper
https://fietssnelwegen.be/nieuws/eerste-fase-f351-afgewerkt
Re: "Scholierenpad" [Ieper]
eeuwige reiziger a écrit:
(...)
Bij het verlaten van het station van Ieper is L63 eerst het Scholierenpad, de fietsverbinding tussen het station en het VTI. Daarna verdwijnt het pad in privégronden tot de Veurnseweg (ongeveer vierhonderd meter). Vanaf de Veurnseweg tot in Boezinge is het eerst tweehonderd meter privéweg naast die wijk, en dan aardeweg.
(...)
In 2021 keurde Ieper het RUP Campus Veurnseweg goed voor de bouw van een scholencampus tussen Augustijnenstraat en de Veurnseweg. In dat RUP stond ook de optimalisatie van het zogenaamde Scholierenpad opgenomen: verbreden en zelfs verlengen van de fietsverbinding, beveiligen kruispunten...
https://www.ieper.be/rup_33011_214_00035_00001_sv_dv
Het RUP werd echter in 2024 door de Raad van State vernietigd, maar dat had blijkbaar geen invloed op de werken aan het Scholierenpad.
https://bouwendieper.com/2024/06/19/plannen-voor-scholencampus-aan-het-vti-vernietigd-na-burenprotest/
Heraanleg gestart van Scholierenpad en aanleg ontbrekend stuk Vrijbosroute nabij Helakker
29/05/2024
Geert Dewaele
Ieper – Er werd gestart met fase 3.1 van de verdere aanleg van de Vrijbosroute, dat is de fietssnelweg op de bedding van de oude spoorlijn Ieper-Kortemark. Het gaat om het stuk tussen de Poperingseweg en de Veurnseweg in Ieper.
De werken bestaan uit twee delen: het eerste deel betreft het bestaand Scholierenpad vanaf de Poperingseweg tot Helakker met de verbinding met het rondpunt Haiglaan/Veurnseweg/Oude Veurnestraat. Dit verharde stuk Scholierenpad dat nu de functie heeft van een voet- en fietspad wordt verbreed, heraangelegd en verlengd. Het pad (lengte ongeveer 500 meter) wordt van 3,30 meter tot 4 meter verbreed en wordt tot voorbij de Augustijnenstraat over zo’n 260 meter doorgetrokken tot aan de reeds gerealiseerde verbinding tussen de Helakker en het rondpunt. Het betreft dus een nieuw aan te leggen stuk in asfalt. De totale lengte van dit tracé (bestaand en nieuw) bedraagt ca. 787 meter.
Deel twee van de werken betreft het stuk verbinding Helakker-rondpunt tot aan de carwash van de Veurnseweg. Ook dit stuk betreft een volledig nieuwe realisatie, uitgevoerd op de aanwezige bedding en wordt niet afgewerkt met asfaltverharding maar in halfverharding. Dit stuk wordt aangelegd over een lengte van 170 meter. De halfverharding vanaf de Helakker is slechts een tussenfase in het volledige project. Van zodra het project kan verdergezet worden zal een definitieve kwalitatieve aanleg voorzien worden.
Verkeershinder
Tijdens de werken zullen de fietsers omgeleid worden via de Oude Vaartstraat, Haiglaan, Sportstraat en omgekeerd. Ook voor voetgangers zal het Scholierenpad tijdelijk niet bruikbaar zijn. Onder voorbehoud van werk- en weersomstandigheden zullen deze werken afgerond zijn tegen eind augustus.
https://bouwendieper.com/2024/05/29/binnenkort-start-heraanleg-scholierenpad-en-aanleg-ontbrekend-stuk-vrijbosroute-nabij-helakker/
Scholierenpad gezien vanaf de Poperingseweg:
Scholierenpad gezien vanaf de Augustijnenstraat:
Het nieuw aan te leggen fietspad nabij Helakker gezien vanaf de Augustijnenstraat:
De toegang tot Helakker gezien vanaf het rondpunt Oude Veurnestraat/Veurnseweg/Haiglaan:
Nabij de carwash waar de oude spoorwegbedding de Veurnseweg kruist:
Minister Crevits kent 115.000 euro toe voor breder fietspad Vrijbosroute in Ieper
Di 5 november | 16:21
IEPER - Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits (CD&V) kent een subsidie toe van 115.000 euro voor de verbreding van het bestaande fietspad tussen de Poperingseweg en de Augustijnenstraat in Ieper, het zogenoemde scholierenpad. De middelen komen uit het Kopenhagenplan van de Vlaamse regering.
Het gaat om een project van de provincie West-Vlaanderen waarbij het 510 meter lange bestaande pad tussen de Poperingseweg en de Augustijnenstraat verbreed wordt van 3,3 tot 4 meter. Dit stuk maakt deel uit van de Vrijbosroute, een groene as op de bedding van de oude spoorlijn Ieper-Kortemark.
Aan de oversteek met de Augustijnenstraat krijgt de fietssnelweg ook voorrang en voorbij de straat wordt het fietspad over een afstand van 260 meter doorgetrokken tot de al gerealiseerde verbinding naar het rondpunt van de N8 en de Oude Veurnestraat.
Voor dergelijke projecten kunnen provincies, steden en gemeenten subsidie vragen vanuit het Kopenhagenplan dat investeringen doet in fietssnelwegen en gelanceerd werd in het kader van het Vlaams relanceplan. De kostprijs van de werken bedraagt 289.000 euro. De provincie ontvangt nu een bedrag van 115.000 euro en kan eenmaal de werkzaamheden voltooid zijn op nog eens 30.000 euro rekenen.
https://focus-wtv.be/nieuws/minister-crevits-kent-115-000-euro-toe-voor-breder-fietspad-vrijbosroute-in-ieper
https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/115-000-euro-vlaamse-subsidies-voor-breder-en-langer-scholierenpad/[/quote]
Sujets similaires
» F351 Ieper - Kortemark (Fietssnelweg F351)
» L073 Langs de lijn 073 Diksmuide - Kortemark (Krekedalfietspad) [Fietssnelweg F35]
» F037 Ieper - Deinze (Fietssnelweg F37)
» F038 Ieper - Veurne (Fietssnelweg F38)
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
» L073 Langs de lijn 073 Diksmuide - Kortemark (Krekedalfietspad) [Fietssnelweg F35]
» F037 Ieper - Deinze (Fietssnelweg F37)
» F038 Ieper - Veurne (Fietssnelweg F38)
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum