L074 Diksmuide - Nieuwpoort (Frontzate) (L74)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L074 Diksmuide - Nieuwpoort (Frontzate) (L74)
L'ancienne ligne entre Diksmuide et Nieuwpoort n'a été acquérie qu'en 2010 par la province de la Flandre Occidentale (sous des conditions spéciales). Aménagée comme voie verte beaucoup plus antiérieurement au 2010, c'est devenu de nos jours une axe touristique majeure. C'est pourquoi on a cherché à créer des liaisons avec des autres voies vertes (en outre la piste cyclable le long du Canal de Lo (Lovaart)).
http://www.west-vlaanderen.be/provincie/Nieuws/persberichten/Documents/1501-PB2-aankoop%20spoorlijn%2074-20101223.pdf
Fiche de Luc (datant de 2008):
http://www.velo-ravel.net/2008-05-06.html
Inrichtingsplan 2012:
http://www.west-vlaanderen.be/genieten/Cultuur/erfgoed/streekgerichteprojectenengebiedswerking/whmuseum/Documents/frontzate_colloquiumWO1_2maart2012_FDebeil.pdf
p. 20-27
http://www.trage-wegen-lijn.be/downloads/nti/wvl/Presentatie_04_trage_wegen_in_de_praktijk.pdf
http://www.vlm.be/SiteCollectionDocuments/Ruilverkaveling/Fortem/0212Fortem.pdf
Liaison entre Lovaart et Frontzate (p. 28-33):
http://www.trage-wegen-lijn.be/downloads/nti/wvl/Presentatie_04_trage_wegen_in_de_praktijk.pdf
http://www.west-vlaanderen.be/provincie/Nieuws/persberichten/Documents/1501-PB2-aankoop%20spoorlijn%2074-20101223.pdf
Fiche de Luc (datant de 2008):
http://www.velo-ravel.net/2008-05-06.html
Inrichtingsplan 2012:
http://www.west-vlaanderen.be/genieten/Cultuur/erfgoed/streekgerichteprojectenengebiedswerking/whmuseum/Documents/frontzate_colloquiumWO1_2maart2012_FDebeil.pdf
p. 20-27
http://www.trage-wegen-lijn.be/downloads/nti/wvl/Presentatie_04_trage_wegen_in_de_praktijk.pdf
http://www.vlm.be/SiteCollectionDocuments/Ruilverkaveling/Fortem/0212Fortem.pdf
Liaison entre Lovaart et Frontzate (p. 28-33):
http://www.trage-wegen-lijn.be/downloads/nti/wvl/Presentatie_04_trage_wegen_in_de_praktijk.pdf
Re: L074 Diksmuide - Nieuwpoort (Frontzate) (L74)
Aller encore du boulot pour moi, faire cette carte. j'adore faire des cartes encore faut avoir le temps...eeuwige reiziger a écrit:Liaison entre Lovaart et Frontzate (p. 28-33):
http://www.trage-wegen-lijn.be/downloads/nti/wvl/Presentatie_04_trage_wegen_in_de_praktijk.pdf
Re: L074 Diksmuide - Nieuwpoort (Frontzate) (L74)
La carte du Fichier PDF n'est pas claire assez pour en refaire une carte.
Mais si je comprends bien c'est l'itinéraire que l'on a dessiné ici https://velo-ravel.forumactif.org/t559-pervijze-lampernisse ?
Mais si je comprends bien c'est l'itinéraire que l'on a dessiné ici https://velo-ravel.forumactif.org/t559-pervijze-lampernisse ?
Balade à vélo
... de "Fietstoeren":
http://www.fietstoeren.be/Archief/KUST/Frontzate/Frontzate.htm
http://www.fietstoeren.be/Archief/KUST/spoorwegfietsen/groeneas.htm
http://www.fietstoeren.be/Archief/KUST/Frontzate/Frontzate.htm
http://www.fietstoeren.be/Archief/KUST/spoorwegfietsen/groeneas.htm
un peu d'histoire
Note historique très intéressante sur l'ancienne ligne en général et sur le tracé et les gares à Nieuport en particulier:
http://www.mariusbroos.nl/Geschiedenis/Diksmuide-Nieuwpoort.html
http://www.mariusbroos.nl/Geschiedenis/Diksmuide-Nieuwpoort.html
Omvorming recreatief naar functioneel
N-VA pleit voor recreatieve én functionele Frontzateroute tussen Ramskapelle en Pervijze
VRIJDAG 24 OKTOBER 2014
groen: Frontzate Rood: N355
NIEUWPOORT - N-VA West-Vlaanderen heeft bij monde van provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide gepleit voor een functionele Frontzateroute op de provincieraad van 23 oktober. Specifiek heeft de N-VA gevraagd om de recreatie fietsroute tussen Ramskapelle tot Pervijze ook functioneel te maken.
De Frontzateroute is een recreatieve fietsroute tussen Nieuwpoort en Diksmuide. 'De provincie West-Vlaanderen heeft een netwerk uitgetekend voor de dagelijkse fietsverplaatsingen, bijvoorbeeld naar school of het werk', legt Luc Coupillie uit. 'Dit heet functionele fietsroutes. De Frontzate daarentegen was een van de eerste realisaties van de provincie West-Vlaanderen in het kader van haar project Groene Assen, het omvormen van niet meer gebruikte spoorwegbeddingen tot recreatieve wandel- en fietsroutes. Er zouden nu plannen zijn om parallel aan de Frontzateroute een functioneel fietspad aan te leggen naast de N355. Wij als N-VA vinden het absurd dat er twee fietsroutes, recreatief en/of functioneel, parallel op een afstand van 50 tot 300 m zouden worden aangelegd. Zeker als je weet dat een nieuw fietspad al gauw 1,5 miljoen EUR zal kosten terwijl het verharden van de Frontzateroute heel wat minder zal kosten. Daarnaast zal de aanleg van een nieuw fietspad algauw 2 hectaren landbouwgrond vergen en dat opnieuw een stuk Vlaanderen verhard zal worden. Het gescheiden houden van recreatieve en functionele fietspaden is in deze budgettair moeilijke tijden niet te verantwoorden', aldus nog Luc Coupillie.
De bevoegde gedeputeerde voor Groene Assen, Guido Decorte (CD&V), wees in zijn antwoord op de reglementering van de hogere overheid waardoor een andere oplossing niet mogelijk is.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bldva_01340253
Herstelwerken fietspad Frontzate tussen Kaaskerke en Pervijze (Diksmuide) afgerond
http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20161216_frontzate_0603.aspx
De afgelopen maanden voerde de Provincie West-Vlaanderen herstelwerken uit aan een deel van het fietspad langs de ‘Frontzate’, de voormalige spoorlijn tussen Diksmuide en Nieuwpoort.
Het gaat over een traject van 5 km tussen de Oude Dorpsstraat in Kaaskerke en de Schoorbakkestraat in Pervijze.
Detail van de werken en kostprijs
Het gedeelte van het fietspad tussen Kaaskerke en Pervijze werd verbreed tot 2,5 m en kreeg een nieuwe bovenlaag.
De totaalkost van de werken komt neer op 135.000 euro, inclusief btw, en zijn volledig ten laste van de Provincie West-Vlaanderen.
Verschillende fases
De herstelwerken zijn een tweede fase in het opwaarderen van het provinciale fietspad. In een eerste fase werd vorig jaar het stuk tussen Pervijze en Ramskapelle aangepakt.
De renovatie van het gedeelte tussen de IJzerdijk en de Kaaskerkestraat in Diksmuide wordt aangepakt na de aanleg van de ringweg Diksmuide door het Vlaams Gewest.
24 provinciedomeinen, waaronder 9 Groene assen
De Provincie beschikt vandaag over 24 provinciedomeinen, waaronder negen Groene Assen, die voor het publiek opengesteld zijn. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De Groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars, voornamelijk voor recreatief fiets- en wandelverkeer, maar ook voor functioneel fietsverkeer.
Naast de Frontzate beschikt de Provincie nog over acht andere Groene assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Kezelbergroute, Trimaarzate, Guldensporenpad, Vrijbosroute en Abdijenroute).
Meer info
kabinet gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur voor de Provincie West-Vlaanderen, Guido Decorte
frederik.demeyere@west-vlaanderen.be of 050 40 31 50
Werken fietspad Frontzate afgerond tussen Kaaskerke en Pervijze
http://www.westhoek.be/nieuws/58329/werken-fietspad-frontzate-afgerond-tussen-kaaskerke-en-pervijze
De herstellingswerken door de provincie West-Vlaanderen aan een deel van het fietspad langs de ‘Frontzate’, de voormalige spoorlijn tussen Diksmuide en Nieuwpoort, zijn afgerond. Het gaat over een traject van vijf kilometer tussen de Oude Dorpsstraat in Kaaskerke en de Schoorbakkestraat in Pervijze.
Het gedeelte van het fietspad tussen Kaaskerke en Pervijze werd verbreed tot 2,5 meter en kreeg een nieuwe bovenlaag. De totaalkost van de werken bedraagt 135.000 euro, inclusief btw, en is volledig ten laste van de provincie West-Vlaanderen.
Verschillende fases
De herstellingswerken zijn een tweede fase in het opwaarderen van het provinciale fietspad. In een eerste fase werd het stuk tussen Pervijze en Ramskapelle aangepakt. De renovatie van het gedeelte tussen de IJzerdijk en de Kaaskerkestraat in Diksmuide wordt aangepakt na de aanleg van de Zuidwestelijke omleidingsweg door het Vlaams Gewest.
Provinciedomeinen en groene assen
De provincie beschikt over vierentwintig provinciedomeinen, waaronder negen groene assen, die voor het publiek zijn opengesteld. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars, voornamelijk voor recreatief fiets- en wandelverkeer, maar ook voor functioneel fietsverkeer.
Naast de Frontzate beschikt de provincie nog over acht andere groene assen: Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Kezelbergroute, Trimaarzate, Guldensporenpad, Vrijbosroute en Abdijenroute.
archeologisch veldonderzoek op verschillende locaties langs het tracé waar volgend jaar de ring rond Diksmuide aangelegd wordt.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170324_02797871
archeologisch veldonderzoek op verschillende locaties langs het tracé waar volgend jaar de ring rond Diksmuide aangelegd wordt.
Het archeologisch onderzoek gebeurt in opdracht van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen. De toekomstige aanleg van de ring gebeurt op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog. Naast dit archeologisch veldwerk zullen de gravers ook naar munitie zoeken. Deze klus duurt enkele weken.
Een van de locaties bevindt zich ter hoogte van de verlaten spoorwegbedding tussen de Kaaskerkestraat en de spoorweg die nu in gebruik is als fietspad en die bekend is als de Frontzate. De aannemer sluit de Frontzate voor alle fietsverkeer tot zaterdag 27 mei. Dat geldt ook voor het fietspad langs de Vlavaart vanaf de Wagenmakerijstraat tot aan de oude spoorwegbedding.
Afhankelijk van de resultaten van dit veldonderzoek zal het Agentschap Onroerend Erfgoed besluiten of verdere archeologische opgravingen nodig zijn. Ondertussen bereidt het Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen de aanvraag van de bouwvergunning voor. Het is de bedoeling om volgend jaar met de aanleg te starten.
Archeologisch onderzoek en munitiedetectie gestart voor aanleg van ring in Diksmuid
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/geschiedenis/archeologisch-onderzoek-en-munitiedetectie-gestart-voor-aanleg-van-ring-in-diksmuide/article-normal-256779.html
Voor er gestart kan worden met de aanleg van de de zuidwestelijke ring rond Diksmuide wordt er eerst een archeologisch onderzoek gevoerd en tegelijkertijd wordt er gezocht of er munitie te detecteren valt.
Op dindsdag 4 april zijn de werken voor het onderzoek gestart aan de Frontzate, in de spoorwegbedding die verbinding geeft tussen de Kaaskerkestraat en de huidige spoorweg. Het fietspad wordt tijdens de werken afgesloten. De werken houden in dat er met een graafmachine een sleuvenonderzoek wordt gevoerd op verschillende locaties langs het traject van de toekomstige ring. Ook het fietspad langs de Vlavaart, vanaf de Wagenmakerijstraat tot aan de oude spoorwegbedding, zal tijdens de werken gesloten zijn. Fietsers dienen om te rijden via de Kaaskerkestraat.
Omgevingsvergunning
Naargelang er al dan niet iets wordt gevonden, zal de Dienst Onroerend Erfgoed beslissen of er verdere opgravingen zullen gedaan worden. In en rond de zones waar het veldonderzoek gestart is en langs de IJzerdijk-Kapellestraat zal de firma Braet uit Nieuwpoort onderzoeken of er munitie aanwezig is. De firma NV Monument Vandekerkhove uit Ingelmunster staat in voor het archeologisch veldwerk. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start tegelijk de procedure op voor de aanvraag van de omgevingsvergunning voor de omleidingsweg. De start van de aanleg van de eerste fase van de omleidingsweg is voorzien in de loop van 2018.
Vernieuwing spoorwegbrug Koolhofput [Nieuwpoort]
Al een hele tijd ligt de brug er verloederd bij. Ook is de helft van de brug niet al meerdere maanden meer toegankelijk.
https://www.hln.be/regio/nieuwpoort/provincie-plant-herstel-kanaalbrug-op-frontzate~af478cd1/
https://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/Provincie-plant-herstel-kanaalbrug-op-Frontzate-in-Nieuwpoort.aspx
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171020_03144041
Provincie plant herstel kanaalbrug op Frontzate
6 oktober 2017
De provincie heeft het herstel van de brug over de Veurnevaart op de recreatieve as Frontzate in Nieuwpoort goedgekeurd. “De werken kosten om en bij een half miljoen euro”, licht gedeputeerde Guido Decorte (CD&V) toe. “Ze zijn nodig om zwaar vervoer toe te laten voor het onderhoud van de Frontzate. Ook de brandweer wil over die brug naar de Koolhofput om daar te oefenen en water op te pompen. We laten zowel het brugwegdek als de metalen leuning onder handen nemen. Verder behoren de aanleg, het onderhoud en de verlichting van de signalisatie voor het weg- en scheepvaartverkeer tot de opdracht. Begin volgend jaar willen we een aannemer aanstellen zodat de brug er terug ligt tegen de zomer van 2018. Het duurt vijf werkdagen om de brug te demonteren, te herstellen en terug te plaatsen.” De watermaatschappij zal ondertussen de waterleiding in die buurt renoveren.
https://www.hln.be/regio/nieuwpoort/provincie-plant-herstel-kanaalbrug-op-frontzate~af478cd1/
Kanaalbrug op Frontzate in Nieuwpoort wordt hersteld
6-10-2017
Op donderdag 5 oktober keurde de provincieraad van West-Vlaanderen over het bestek en de gunningswijze voor het herstellen van de kanaalbrug op de Frontzate in Nieuwpoort goed.
Beschrijving van de werken
De opdracht omvat onder andere de aanleg, het onderhoud en de verlichting van de signalisatie zowel voor het weg- als scheepvaartverkeer. Het huidige brugwegdek en de metalen leuningen aan de buitenzijde worden afgebroken en heraangelegd. Alle werken die nodig zijn voor de renovatie van de brug, zijn ten laste van de Provincie West-Vlaanderen.
In opdracht van de Watermaatschappij wordt ook de waterleiding gerenoveerd. Deze werken omvatten onder andere het stralen en aanbrengen van een nieuwe coating.
Raming en termijn
De werken worden geraamd op 492.479,92 euro exclusief btw, waarvan 46.146,72 euro ten laste van de Provincie en 29.333,20 euro ten laste van de Watermaatschappij.
Voor de uitvoering worden 50 werkdagen gerekend. De start van de werken is voorzien voor het voorjaar van 2018.
https://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/Provincie-plant-herstel-kanaalbrug-op-Frontzate-in-Nieuwpoort.aspx
Vernieuwing brug Koolhofput “een brug te ver”
21/10/2017
NIEUWPOORT - De N-VA fractie in de provincieraad uit felle kritiek op de geplande renovatie van de brug aan het begin van de Frontzate fietsroute. “Veel te duur”, luidt het.
De plannen van de provincie om de kanaalbrug aan de Koolhofput op de Frontzate, een fietsroute tussen Nieuwpoort en Diksmuide, een grondige opknapbeurt te geven, vallen niet in goede aarde bij de N-VA-fractie in de provincieraad. De ingrijpende werken aan de oude, metalen spoorwegbrug over
de Veurnevaart worden geraamd op bijna 500.000 euro en dat vinden N-VA provincieraadsleden Luc Coupillie en Wouter Vanlouwe veel te duur. “Iets verderop werd over De Noordvaart in 2016 een nieuwe fietsbrug geplaatst met een vergelijkende spanwijdte. Kostprijs : 75.000 euro”, zeggen de raadsleden. “De intentie om de brug opnieuw te gebruiken voor zwaar vervoer is eigenlijk 'een brug te ver'. Al twintig jaar wordt deze brug niet gebruikt door brandweer, noch door landbouwer of loonwerkers en evenmin door de groendienst van de provincie. De redenering van de gedeputeerde Decorte dat de brandweer in Nieuwpoort nergens anders water kan vinden is trouwens te gek voor woorden.”
Fietsverkeer
Een brug om vlot fietsverkeer mogelijk te maken lijkt voor de N-VA fractie dan ook voldoende. “Dat kan een besparing kan opleveren van 400.000 euro. “Hier wordt echt wel belastinggeld over de brug gegooid”, besluiten de provincieraadsleden.
“De brug moet hersteld worden omdat het een onmisbare sleutel is in de recreatieve fietsverbinding en meteen ook een belangrijke doorgang voor tal van diensten die op en langs de groene fietsverbinding werken en onderhoud moeten uitvoeren”, weerlegt gedeputeerde Guido Decorte (CD&V). De opdracht omvat ook de aanleg, het onderhoud en de verlichting van de signalisatie zowel voor het weg- als scheepvaartverkeer.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171020_03144041
Wie is hier zijn schedels verloren?
https://www.hln.be/regio/diksmuide/wie-is-hier-zijn-schedels-verloren~a8ad81c9/
Langs het fietspad De Frontzate in Stuivekenskerke bij Diksmuide is sinds vorige week een macaber tafereel te bezichtigen. Iemand plaatste tientallen schedels uit kunststof op ijzeren staven in een stukje braakliggend land. Niemand weet wie erachter zit of wat de boodschap is.
Wil iemand de vele doden herdenken die honderd jaar geleden te betreuren vielen in de frontstreek? Is er een lugubere hobbykunstenaar aan het werk geweest? Of schuilt een totaal andere reden achter de tientallen doodskoppen langs het landelijke fietspad De Frontzate? “Ik heb er ook compleet het gissen naar”, zegt Diksmuids cultuurschepen Karline Ramboer (sp.a). Ze woont een paar honderd meter verwijderd van het fietspad en zag de schedels staan van aan haar woning. “Ik dacht eerlijk gezegd dat het om een aankondiging voor een tentoonstelling van Museum aan de IJzer ging”, vertelt de schepen. Maar in de IJzertoren weet men van niets.
“Vrij macaber”
“Dit is niet ons werk. Het is eerlijk gezegd vrij macaber en ik denk niet dat dat wij met zo’n stunt zouden uitpakken. Ik weet helaas niet wie erachter zit”, reageert museumdirecteur Peter Verplancke. Ook de organisatie Westtoer, die samen met de Provincie West-Vlaanderen ‘Gone West’ inricht ter herdenking van de Eerste Wereldoorlog, moet het antwoord schuldig blijven. “Mocht het iets met Gone West hebben te maken, dan hadden we dat zeker geweten. Ik vermoed niet dat dit deel uitmaakt van een officiële tentoonstelling. Misschien was er een lugubere hobbykunstenaar aan het werk. We zijn zelf ook nieuwsgierig”, aldus Stephen Lodewyck, projectmanager bij Westtoer.
Het lugubere zaakje doet terugdenken aan het pop-up kerkhof aan de Broeken in Merkem, in buurgemeente Houthulst. In een weiland nabij de Knokkebrug doken begin oktober 2014 plots vierhonderd grafzerken vervaardigd uit ytong-stenen op. Een anonieme actiegroep onder de naam Operatie Freestone wou de vele zelfdodingen in de regio aankaarten. Een deel van de grafzerken kregen na veel discussie een plaats op het kerkhof Ten Ruste.
”Er zijn vermoedens, maar wie achter Operatie Freestone zat, is nooit officieel bekend geraakt. Er is zeker een gelijkenis tussen de schedels in Stuivekenskerke en de grafzerken in Merkem vanwege het lugubere karakter, maar bij Operatie Freestone werd wel een boodschap achtergelaten door de makers”, reageert Houthulste cultuurschepen Jeroen Vandromme (CD&V). Die boodschap ligt langs de Frontzathe alvast niet, dus is het ook gissen naar de boodschap. “De schedels zullen nog niet meteen worden verwijderd, maar we willen wel snel weten wie erachter zit en wat de bedoeling ervan is”, reageert Ramboer nog.
Mysterie rond veld vol schedels opgelost: kunstenaars maken zich bekend
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/mysterie-rond-veld-vol-schedels-opgelost-kunstenaars-maken-zich-bekend~a2ff6d98/
Het mysterie rond de honderd schedels op ijzeren staven langs het fietspad De Frontzate in Stuivekenskerke is opgelost. Kunstenaars Jan Smeekens en Joris Slabbinck van de kunstacademie in Oostende hebben zichzelf kenbaar gemaakt. Met het kunstproject willen ze doen stilstaan bij de vele doden die honderd jaar geleden vielen in de frontstreek.
“Schedels zijn choquerend en luguber, maar de oorlog was dat ook. We willen de gruwel van toen niet verbloemen. Mijn grootvader wijlen Benoit Smeekens (92) vocht aan het front en zag zijn collega’s sterven voor zijn ogen. Hij sprak er later nooit over omdat hij de gruwel niet onder woorden kon brengen. Telkens hij terug kwam naar de frontstreek, stonden de tranen in zijn ogen”, stelt Jan Smeekens (62) uit Ramskapelle.
Hij vroeg een landbouwer of hij het kunstproject in zijn weide langs De Frontzate, achter prikkeldraad en een gracht, mocht neerplanten. Zo maken de schedels minder kans om meteen gestolen te worden.
104 schedels
“Het vervaardigen van de 104 schedels, met behulp van een mal, duurde een academiejaar lang. Initieel wou ik ermee aantonen dat iedereen gelijk is, vanuit het oogpunt van migratie en apartheid”, reageert kunstenaar Joris Slabbinck uit Oostkamp. “Na meerdere bestemmingen kwam plots mijn goede vriend Jan met zijn idee op de proppen. Het leuke aan de locatie bij De Frontzate, is dat mensen worden geprikkeld en zich afvragen wat het betekent.”
Het project kreeg de naam Julie, de naam van het zevenjarig dochtertje van de eigenaar van het weiland. “Om het contrast met de onschuldigheid van kinderen te benadrukken”, voegt Smeekens nog toe. Het werk is nu voorzien van het gedicht Rekruten 1914 van Charles Ducal ter duiding aan voorbijgangers.
Onderhoudswerken Rampskapellestraat - Hemmestraat [Nieuwpoort]
Even een ommetje nodig als je provinciaal fietspad Frontzate gebruikt
7 oktober 2020
NIEUWPOORT - Deze week start de provincie met onderhoudswerken op het fietspad Frontzate tussen de Ramskapellestraat en de Hemmestraat in Nieuwpoort.
De werken kaderen in de structurele onderhoudswerken die de provincie regelmatig laat uitvoeren op haar groene assen. Op het stuk in Ramskapelle bij Nieuwpoort krijgt de verharding van het fietspad een nieuwe bovenlaag zodat het fietscomfort verhoogt. Hoe lang de werken precies zullen duren hangt af van het weer. Eens de verharding er ligt, zal het pad nog steeds niet toegankelijk. De ondergrond moet voldoende tijd hebben om uit te harden. De provincie mikt op eind oktober. Tot zo lang is het stuk fietspad tussen de Ramskapelle- en Hemmestraat niet toegankelijk. Fietsers en wandelaars volgen een omleiding. De provincie laat weten dat het dit jaar geen verdere onderhoudswerken uitvoert aan de Frontzate.
https://www.hln.be/in-de-buurt/nieuwpoort/even-een-ommetje-nodig-als-je-provinciaal-fietspad-frontzate-gebruikt~a507b292/
Verdere ontwikkelingen (1)
Windstilte in deze draad sedert 2020... Tijd om het een en ander bij te werken, want in die tussentijd is er toch wel veel gebeurd in de opwaardering van deze "groene as".
Sedert juli van dit jaar is het mogelijk om tot aan de IJzerdijk te fietsen. Aan de IJzer had de provincie wel al vroeger een stuk van de oude spoorwegbedding in ternair zand aangelegd, maar ter hoogte van de achterzijde van het technisch atheneum bleef de spoorwegbedding er nog braak bij liggen. In het verleden heb ik daar wel eens gefietst, maar echt comfortabel was het niet. Oneffen en na het brugje hoog verwilderd graf. Die situatie had blijkbaar te maken met de eigendomsrechten. Het onafgewerkte deel is immers in handen van AWG, niet van de provincie. AWG heeft die gronden nodig voor de uitbouw van de zuidwestelijke ringweg rond Diksmuide. Op die plaats komt er later trouwens ook nog een fietstunnel, waardoor je vanaf de Frontzate wat zuidelijker kan fietsen naar de IJzer of naar de Woumenweg of de Cardijnstraat. Interessant voor leerlingen van het VTI dat in die straat gelegen is en die op die manier het drukke kruispunt N35-N369 (Woumenweg) kunnen vermijden. Aan de achterzijde van het TA wijkt het nieuw aangelegde pad af van het oorspronkelijk tracé, omdat de poel op die plaats niet gedempt mag worden en het oude vlonderpad wegens slechte staat werd afgebroken.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-opent-laatste-deel-van-de-frontzate-diksmuide
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/22/frontzate-diksmuide-laatste-deel-geopend/
Tijdens de werken. Rechts van de IJzertoren zie je de gebouwen van het technisch atheneum, alias de slagersschool van Diksmuide:
https://wegenenverkeer.be/werken/zuidwestelijke-omleidingsweg-diksmuide/timing-en-fasering
https://wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/documenten/2022-06-02_AWV_WVL_N35f-Diksmuide_infoposters_A0%20%281%29.pdf
https://www.werkenaandiksmuide.be/nl/nieuws/update-van-wegen-en-verkeer-eerste-fase-aanleg-omleidingsweg-zo-goed-als-afgerond/#
Tracéwijziging aan de achterzijde van het Technisch Atheneum:
https://west-vlaanderen.n-va.be/nieuws/frontzate-wordt-stukje-verlegd-nabij-kta-diksmuide
Ondertussen al achterhaald, maar toch interessant als achtergrondinformatie:
https://www.ediksmuide.be/nieuws/nieuws/diksmudie-nieuws-fronzate-onderbroken/
Sedert juli van dit jaar is het mogelijk om tot aan de IJzerdijk te fietsen. Aan de IJzer had de provincie wel al vroeger een stuk van de oude spoorwegbedding in ternair zand aangelegd, maar ter hoogte van de achterzijde van het technisch atheneum bleef de spoorwegbedding er nog braak bij liggen. In het verleden heb ik daar wel eens gefietst, maar echt comfortabel was het niet. Oneffen en na het brugje hoog verwilderd graf. Die situatie had blijkbaar te maken met de eigendomsrechten. Het onafgewerkte deel is immers in handen van AWG, niet van de provincie. AWG heeft die gronden nodig voor de uitbouw van de zuidwestelijke ringweg rond Diksmuide. Op die plaats komt er later trouwens ook nog een fietstunnel, waardoor je vanaf de Frontzate wat zuidelijker kan fietsen naar de IJzer of naar de Woumenweg of de Cardijnstraat. Interessant voor leerlingen van het VTI dat in die straat gelegen is en die op die manier het drukke kruispunt N35-N369 (Woumenweg) kunnen vermijden. Aan de achterzijde van het TA wijkt het nieuw aangelegde pad af van het oorspronkelijk tracé, omdat de poel op die plaats niet gedempt mag worden en het oude vlonderpad wegens slechte staat werd afgebroken.
Provincie West-Vlaanderen opent laatste deel van de Frontzate in Diksmuide
Frontzate in Diksmuide
22/07/2024
Op maandag 22 juli stelt de Provincie West-Vlaanderen het laatste deel van de Frontzate officieel open. Dit nieuwe traject, dat zich uitstrekt tussen het rondpunt in de Kaaskerkestraat en de IJzerdijk in Diksmuide, is een belangrijke schakel in de fietsverbinding van de regio.
De Provincie heeft in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ongeveer 300 meter nieuw fietspad aangelegd. Tot voor kort was de laatste kilometer van de Frontzate in Diksmuide onvolledig en daardoor niet toegankelijk. AWV legde eerder al de eerste 350 meter van het fietspad aan vanaf het rondpunt in de Kaaskerkestraat tijdens de werkzaamheden voor de zuidelijke omleidingsweg in Diksmuide. In het voorjaar voltooide de Provincie de laatste 380 meter tot aan de IJzerdijk, inclusief de aanleg van een bypass langs de poel achter het Go! Atheneum campus Kaaskerkestraat.
Opwaardering Frontzate
De nieuw aangelegde halfverharding vormt nu een naadloze verbinding tussen de bestaande delen van de fietsroute. Deze werkzaamheden vormen het sluitstuk van een grotere opwaardering van de Frontzate, die ook de herinrichting van de groene as omvat. De herinrichting gebeurt conform de huisstijl van de Provincie en omvat onder meer de aanleg van rust- en picknickzones aan de Oude Dorpsstraat in Kaaskerke en de site 'De Zathe' in Nieuwpoort.
Met de voltooiing van dit laatste deel is de groene as nu compleet. Fietsers kunnen de Frontzate nu in zijn geheel afleggen, vanaf de Astridlaan in Nieuwpoort tot aan de IJzerdijk in Diksmuide, waar de route eindigt bij het provinciedomein IJzerboomgaard.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-opent-laatste-deel-van-de-frontzate-diksmuide
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/22/frontzate-diksmuide-laatste-deel-geopend/
Tijdens de werken. Rechts van de IJzertoren zie je de gebouwen van het technisch atheneum, alias de slagersschool van Diksmuide:
Zuidwestelijke omleidingsweg Diksmuide
(...)
Aanleg zuidwestelijke omleidingsweg in fases
De volledige aanleg van de zuidwestelijke omleidingsweg gebeurt in fases, gespreid over verschillende jaren. Op die manier wordt de hinder voor de omgeving beperkt.
Fase 1 (Mei 2020 - mei 2021) - afgerond
Een deel van de omleidingsweg wordt aangelegd tussen de spoorweg en de IJzer.
Ook de verbindingsweg naar de Kapellestraat wordt aangelegd.
Fase 2 (Augustus 2022 - eind voorjaar 2024) - afgerond
Er is een rotonde op de Kaaskerkestraat aangelegd.
De aannemer heeft een volgend deel van de omleidingsweg aangelegd, tussen de Kaaskerkestraat en de spoorweg.
Fase 3 (2 mei 2023 - eind 2024) - bezig
Een deel van de omleidingsweg wordt aangelegd tussen de rotonde aan de Cardijnlaan en de Woumenweg. De eerste maanden zal er nauwelijks hinder zijn. Ter hoogte van de aansluiting met de Woumenweg is er enkel in- en uitgaand werfverkeer.
Fase 4 (Nog geen timing bekend)
De tunnels onder de spoorweg worden aangelegd.
De aannemer legt een brug aan over de IJzer.
Fase 5 (Nog geen timing bekend)
De Woumenweg wordt heraangelegd, tussen de nieuwe omleidingsweg en de Eikhofstraat.
Ook het kruispunt met de Eikhofstraat wordt aangepakt.
https://wegenenverkeer.be/werken/zuidwestelijke-omleidingsweg-diksmuide/timing-en-fasering
https://wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/documenten/2022-06-02_AWV_WVL_N35f-Diksmuide_infoposters_A0%20%281%29.pdf
https://www.werkenaandiksmuide.be/nl/nieuws/update-van-wegen-en-verkeer-eerste-fase-aanleg-omleidingsweg-zo-goed-als-afgerond/#
Tracéwijziging aan de achterzijde van het Technisch Atheneum:
Frontzate wordt stukje verlegd nabij KTA Diksmuide
Op 18 december 2023
West-Vlaanderen / Diksmuide – De vlonder op de Frontzate aan de achterkant van het KTA Diksmuide was aan herstel toe en werd reeds recent afgebroken. Op de provincieraad werd nu beslist om een perceel aan te kopen zodoende dat het fiets- en wandelpad naast de poel kan worden gelegd. Provincieraadslid en fervent fietsliefhebber Luc Coupillie reageert: “Het nieuwe tracé wordt aangelegd in een half verhard pad. Op termijn zal dit goedkoper uitkomen dan telkens de vlonder te herstellen. Toch kunnen we niet gelukkig zijn met de totaalrenovatie Frontzate omdat er kwistig wordt omgesprongen met belastinggeld.”
Provincieraadslid Luc Coupillie geeft meer uitleg: “De vlonder ter hoogte van het KTA was aan herstel toe. Uit een raming van enkele jaren geleden bleek het herstel van de vlonder ruim 70.000 euro te kosten. Ondertussen zijn de grondstofprijzen heel wat gestegen en zou de effectieve kostprijs nog een stuk hoger liggen. Een herstelling is een terugkerende kost, we verwachten daarom om de 10-15 jaar deze uitgave. De poel mag immers ook niet gedempt worden. Een optie om geen hoge terugkerende kosten te hebben is om het fiets- en wandelpad naast de poel te leggen. Een halfverhard pad is immers aanzienlijk goedkoper dan een vlonder.”
De aankoop van 6a 82ca grond aan het KTA maken een bypass mogelijk rond de poel en zal het fietspad beter tot zijn recht laten komen. Er komt ook ruimte voor een mooie groenbuffer. De aankoop van dit stukje grond zal 34.000 euro kosten. De aanleg zelf van het pad wordt voorzien in 2024 en is een laatste actie in de update van de Frontzate.
(...)
https://west-vlaanderen.n-va.be/nieuws/frontzate-wordt-stukje-verlegd-nabij-kta-diksmuide
Ondertussen al achterhaald, maar toch interessant als achtergrondinformatie:
Frontzate blijft voorlopig eindigen in de Kaaskerkestraat
19 maart 24
Ook na de realisatie van fase 2 van de zuidwestelijke omleidingsweg met ondermeer het rondpunt in de Kaaskerkestraat, blijft de Frontzate in Kaaskerke onderbroken. Waar deze fietssnelweg tussen Nieuwpoort en Diksmuide normaal eindigt in de schaduw van de IJzertoren aan de IJzerdijk, moeten fietsers nog steeds vanaf het rondpunt bij Delhaize de drukke gewestweg volgen naar de Hoge Brug. Wel wordt tijdens de paasvakantie in het afgesloten deel de bypass aangelegd die de bestaande vlonder moet vervangen. Maar voor de aansluiting met de Frontzate is het wachten op de fase waarin de ondertunneling van de spoorweg is voorzien.
Volgens gedeputeerde Jürgen Vanlerberghe is het gedeelte van de Frontzate van 660 meter na de bypass ter hoogte van het KTA die begin april wordt aangelegd en het rondpunt in de Kaaskerkestraat eigendom van het Agentschap Wegen en Verkeer. En vermits dit fietspad wordt meegenomen in de werken van de omleidingsweg onder de spoorweg, is het voor de provincie niet mogelijk een timing voorop te stellen waarbinnen de Frontzate weer zijn rechtstreekse verbinding met de IJzerdijk krijgt. Een termijn voor deze fase van de ringweg, waar niet alleen de ondertunneling van de spoorweg maar ook de nieuwe brug over de IJzer is voorzien, is nog niet bekend..
Maar bij de werken aan de Frontzate, waarbij de bypass de fietsers rond de poel zal leiden en waardoor de voor fietsers gevaarlijk geworden vlonderbrug (foto archief) kan vervangen worden, zal de provincie haar deel van de Frontzate voorbij de bypass heraanleggen in halfverharding tot aan de eigendomsgrens met AWV. Vanaf dat punt zal fietspad tijdens de volgende fase verhard worden langs de ringweg. De halfverharding van het gedeelte tussen de bypass en de IJzerdijk is tot dusver in goede staat. Tenzij er uiteraard schade wordt gemaakt tijdens de werken van de bypass, wordt dit deel niet heraangelegd. (DLD)
https://www.ediksmuide.be/nieuws/nieuws/diksmudie-nieuws-fronzate-onderbroken/
Verdere ontwikkelingen (2)
De Frontzate was nog een van de "groene assen" die nog aangepast moest worden aan de nieuwe huisstijl (als ik mij niet vergis, wachten ook nog de Abdijenroute en de ). In 2022 werd de beslissing daartoe genomen, waarna de werken in 2023 konden worden opgestart. Over de hele lengte van het traject werden de kruispunten heringericht en werd er een "welkomsmuur" aan begin en einde van de Frontzate geplaatst.
Weg met die slagbomen op de kruispunten. Gelukkig! Allesbehalve fietsvriendelijk.
Daarnaast werden er in Nieuwpoort meerdere punten aangepakt, waaronder het stuk tussen spoorwegbrug en WZC De Zathe. De inrichting met paaltjes en kettingen was eigenlijk zwaar gedateerd en bood maar weinig fietscomfort.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-opent-heringerichte-frontzate-en-nieuw-buurtpark-nieuwpoort
https://www.nieuwpoort.be/provincie-west-vlaanderen-opent-heringerichte-frontzate-en-nieuw-buurtpark-in-nieuwpoort
Kruispunt met de Rijkswachtstraat, zoals voor de herinrichting:
https://www.nieuwpoort.be/herinrichting-groenzones-langs-de-frontzate
Vanuit de N-VA was er wat kritiek op de herinrichting:
https://west-vlaanderen.n-va.be/nieuws/frontzate-wordt-stukje-verlegd-nabij-kta-diksmuide
https://kw.be/nieuws/politiek/lokale-politiek/frontzate-wordt-verlegd-nabij-kta-diksmuide-en-wekt-wrevel-van-lokale-n-va-op/
De toenmalige inrichting met de besproken betonsteentjes:
Weg met die slagbomen op de kruispunten. Gelukkig! Allesbehalve fietsvriendelijk.
Daarnaast werden er in Nieuwpoort meerdere punten aangepakt, waaronder het stuk tussen spoorwegbrug en WZC De Zathe. De inrichting met paaltjes en kettingen was eigenlijk zwaar gedateerd en bood maar weinig fietscomfort.
Provincie West-Vlaanderen opent heringerichte Frontzate en nieuw buurtpark in Nieuwpoort
Officiële opening Koolhofput (Nieuwpoort)
05/07/2024
Op donderdag 4 juli opent de Provincie West-Vlaanderen samen met Stad Nieuwpoort de heringerichte Frontzate.
Deze groene as vormt een fietsverbinding tussen Diksmuide en Nieuwpoort (13,3 km) en volgt de voormalige spoorwegverbinding ‘Spoorlijn 74’. Twee zones langs de Frontzate werden bijkomend aangepakt: de onthaalzone aan de Astridlaan en de groenzone De Zathe, beide in Nieuwpoort.
Herinrichting Frontzate
Bij de werken werden onder andere de kruispunten ingericht in de gekende huisstijl van de provinciale groene assen met de rood-witte mijlpalen. Verder staat nu ook een welkomstmuur aan het begin en het einde van de route. Op het grondgebied Nieuwpoort werd de verharding aangepakt. Ter hoogte van de Rijkswachtstraat werd de betonnen verharding vernieuwd naar een uitgewassen beton. De helling verloopt nu ook zachter om het comfort voor de gebruikers te verhogen. Ter hoogte van de brug onder de E40 werd de tweede zone in uitgewassen beton aangelegd.
Onthaalzone Astridlaan
Deze zone, eigendom van Stad Nieuwpoort, bevindt zich ter hoogte van de Astridlaan, Onze Lieve Vrouwstraat en Oude Veurnevaart. De zone werd ingericht als onthaalzone voor Stad Nieuwpoort en als start- en infopunt voor de Frontzate.
De zone kreeg extra beplanting met o.a. hazelaar, ligustrum, gele kornoelje, sporkehout, boerenjasmijn, Gelderse roos en 2 hoogstammen (een honingboom en linde). Dankzij deze beplanting wordt de blik op de geparkeerde wagens gebufferd en komt er meer schuil- en nestgelegenheid voor vogels.
Groenzone ‘De Zathe’
Parallel met de Frontzate, tegenover WZC De Zathe, ligt een smal perceel dat opnieuw een publieke functie krijgt. Het grootste deel was al eigendom van de Provincie West-Vlaanderen. Enkele jaren geleden kocht Stad Nieuwpoort aansluitend een perceel zodat nu ruim 15 are (1.500 m²) heringericht kon worden. De Provincie, samen met Stad Nieuwpoort, vormde deze zone om tot een buurtpark.
Via een graspad parallel aan de Frontzate kan je een kleine lus wandelen. Er werden picknickbanken geplaatst geschikt voor personen met een beperkte mobiliteit en spelelementen voor de jonge buurtbewoners. Bijkomende beplanting zorgt voor een hogere natuurwaarde en dient tegelijk als groenbuffer voor de buurtbewoners.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-opent-heringerichte-frontzate-en-nieuw-buurtpark-nieuwpoort
https://www.nieuwpoort.be/provincie-west-vlaanderen-opent-heringerichte-frontzate-en-nieuw-buurtpark-in-nieuwpoort
Kruispunt met de Rijkswachtstraat, zoals voor de herinrichting:
Herinrichting groenzones langs de Frontzate
Dit voorjaar werden twee zones langs de Fronzate aangepakt. De onthaalzone Astridlaan en de groenzone bij woonzorgcentrum De Zathe kregen naast een ecologische functie ook een recreatieve functie. De realisatie van deze twee zones kwam tot stand dankzij een goede samenwerking tussen Provincie West-Vlaanderen en Stad Nieuwpoort.
Flora en fauna langs de groene as
De Frontzate is één van de 9 voormalige spoorwegbeddingen die Provincie West-Vlaanderen inrichtte als ecologisch waardevolle, recreatieve verbinding. Het aangepast ecologisch beheer van de bermen, de keuze voor half-verharding in plaats van asfalt of beton, en de ruime breedte van de bermen spelen hierbij een belangrijke rol. Ook de ‘restpercelen’ langs de Frontzate dragen bij tot het ecologisch belang van de as. In deze hoekjes en kantjes worden verschillende soorten fauna en flora ondergebracht.
Vernieuwing onthaalzone Astridlaan
Deze zone bevindt zich ter hoogte van de Astridlaan, Onze Lieve Vrouwstraat en Oude Veurnevaart en werd ingericht als onthaalzone en als start- en infopunt voor de Frontzate.
Het gebied kreeg extra beplanting en er komen meer schuil- en nestgelegenheden voor vogels. Volgende plantsoorten krijgen een plaats in de onthaalzone: hazelaar, liguster gele kornoelje, sporkehout, boerenjasmijn, Gelderse roos en een honingboom.
Groenzone bij woonzorgcentrum De Zathe
Nabij woonzorgcentrum De Zathe ligt een smal perceel dat opnieuw een publieke functie kreeg. Deze zone verandert in een klein voedselpark. Bewoners en recreanten komen er tot rust in een groene omgeving. Dankzij speelelementen en een knusse cirkelvormige speelplek wordt het ook een aantrekkelijke plek voor kinderen.
Vogels, egels en andere wilde dieren kunnen er genieten van de vruchtdragende beplanting.
https://www.nieuwpoort.be/herinrichting-groenzones-langs-de-frontzate
Vanuit de N-VA was er wat kritiek op de herinrichting:
Frontzate wordt stukje verlegd nabij KTA Diksmuide
18 december 2023
(...)
Niet gelukkig met totaalrenovatie Frontzate
“Toch kunnen we niet onverdeeld gelukkig zijn met de totaalrenovatie van deze druk bereden recreatieve route. Een opeenvolging van visies van deputaties zorgt voor dure grillen in het renovatieproces. Zo werden op 10 kruispunten van de Frontzate de amper tien jaar oude betonstenen vervangen door een ander type betonstenen. Omwille van de uniformiteit verweert de huidige deputatie zich. Een dure uniformwissel van meer dan 100.000 euro, zo blijkt uit de documenten van de dienst mobiliteit en een ingreep waar de gebruiker niet het minste voordeel aan heeft. Ook werd een parking ter hoogte van het gehucht Booitshoeke Statie, pas ontworpen en aangelegd in betonsteentjes in 2017, nu weer uitgebroken. Of hoe grillen van opeenvolgende deputaties de belastingbetaler ook hier weer op zeer korte termijn voor zo’n 20.000 euro voor aanleg en afbraak niet ontziet,” besluit provincieraadslid Luc Coupillie.
https://west-vlaanderen.n-va.be/nieuws/frontzate-wordt-stukje-verlegd-nabij-kta-diksmuide
https://kw.be/nieuws/politiek/lokale-politiek/frontzate-wordt-verlegd-nabij-kta-diksmuide-en-wekt-wrevel-van-lokale-n-va-op/
De toenmalige inrichting met de besproken betonsteentjes:
Sujets similaires
» Canal Nieuwport - Veurne (Dunkerque) Fietssnelweg F39
» Canal Plassendale-Nieuport (Kanaal Plassendale-Nieuwpoort) Fietssnelweg F39
» LF1 - EV4 - EV12 - Kustroute - Kustfietsroute Vlaanderen - Route du Litoral Flamand
» F034 Knokke-Heist - Nieuwpoort (Fietssnelweg Kust F34)
» Koolhofput [Diksmuide]
» Canal Plassendale-Nieuport (Kanaal Plassendale-Nieuwpoort) Fietssnelweg F39
» LF1 - EV4 - EV12 - Kustroute - Kustfietsroute Vlaanderen - Route du Litoral Flamand
» F034 Knokke-Heist - Nieuwpoort (Fietssnelweg Kust F34)
» Koolhofput [Diksmuide]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum