Limitation de vitesse en Flandre (panneau F99)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Limitation de vitesse en Flandre (panneau F99)
Wielerbond Vlaanderen niet te spreken over overdreven reglementering
Wielertoeristen mogen maar 30 km/uur op beste paadjes
maandag 24 maart
Net nu de wielertoeristen massaal hun fiets van stal halen, komt er een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur op de kleinste en dus interessantste wegen. ‘Waar kunnen we straks nog rijden?’, vraagt men zich af bij de Wielerbond Vlaanderen.
‘Als ze hiermee beginnen, waar eindigt het dan?’ De snelheidsbeperking op kleine wegen, die volgende week maandag van kracht wordt, valt niet in goede aarde bij Jules Vandergunst, de voorzitter van Wielerbond Vlaanderen. Want ze houdt in dat er maar 30 kilometer per uur meer mag worden gereden op landbouwwegen en kleinere paden – net de wegen die enorm in trek zijn bij wielertoeristen.
Het gaat om alle wegen die worden aangeduid met de verkeersborden F99a, b of c (zie afbeelding). Ze zijn voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen, en er geldt op dit moment nog geen snelheidsbeperking. In theorie mag je er dus 90 kilometer per uur rijden.
Een geoefend wielertoerist kan gemiddeld boven de 30 kilometer per uur trappen. Maar dat is vanaf maandag dus gedaan. Want een nieuwe wet – vooral bedoeld voor gemotoriseerde voertuigen – legt een snelheidsbeperking op voor alle wegen waar zo’n blauw bord staat. De regel verscheen vorige week in het Staatsblad.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140323_01037774
Explication
Wielertoeristen niet sneller dan 30 km/uur op kleine wegen
Net nu het wielerseizoen goed en wel op gang raakt, komt er een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur op de kleinste en dus voor fietsers interessante wegen.
Brussel'Als ze hiermee beginnen, waar zal het dan eindigen? Waar kunnen we straks nog fietsen?' De snelheidsbeperking op kleine wegen valt bij de voorzitter van de Wielerbond Vlaanderen niet in goede aarde. 'Ik vraag me ook af wie dat zal controleren. En hoe ze dat gaan doen', reageert Jules Vandergunst.
De borden F99 a, b en c: daar draait het allemaal om. Die vrij klassieke verkeersborden met pictogrammen op een blauwe achtergrond staan bij wegen die zijn voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen. Het gaat daarbij vooral om landbouwwegen en kleinere paden. Andere voertuigen zijn er ook welkom, zolang het over lokaal verkeer gaat zoals bewoners en vuilniswagens. Maar in tegenstelling tot alle andere wegen in ons land geldt er vandaag geen specifieke snelheidsbeperking op de wegen met een F99-bord ernaast.
Gemotoriseerde voertuigen
In theorie betekent het dat er negentig kilometer per uur mag worden gereden, door iedereen. Praktisch gezien is die snelheid er dikwijls onhaalbaar, maar de goed geoefende wielertoerist die al dan niet in groep rijdt, kan toch gemiddeld boven de dertig kilometer per uur trappen.
Vanaf volgende week zullen die wielertoeristen op de rem moeten staan, want een nieuwe wet - die in de eerste plaats is bedoeld voor gemotoriseerde voertuigen - legt een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur op bij alle wegen waarlangs zo'n blauw bord staat. De nieuwe regel verscheen vorige week in het Staatsblad en wordt volgende maandag van kracht.
'Ik had nog niet stilgestaan bij het effect van die wet op wielertoeristen', zegt kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V), die het voorstel vorige zomer indiende. 'Het doel ervan is om een anomalie uit het verkeersreglement weg te halen. Als je kijkt op een wegenkaart waar de snelheidsbeperkingen op staan, dan zie je dat al die kleinere wegen daaraan ontsnappen. Omdat het onzinnig zou zijn overal extra snelheidsborden te plaatsen, hebben we de beperking toegepast op dit specifieke bord.'
Wederzijds begrip
De Wielerbond Vlaanderen belooft wel zich aan de regel te houden. 'Dertig kilometer per uur is een redelijke snelheid', zegt Vandergunst. 'Niet iedereen haalt die. Voor sommige wielertoeristen zal het wel vervelend zijn. Ik begrijp natuurlijk ook dat het voor wandelaars niet leuk is als er een groep wielertoeristen heel snel langs hen passeert. Ik schrik daar zelf ook van. Maar daarom hoeft het parlement toch geen wet aan te nemen die dat allemaal moet regelen? Een beetje wederzijds begrip, daar zouden we al ver mee geraken.' (vhn)
De Standaard / Oost-VlaanderenWest-VlaanderenVlaams-Brabant/BrusselLimburgAntwerpen
24 maart 2014
Ook:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140324_01038486
Réactions
Profs zien 30 per uur niet zitten
SNELHEIDSBEPERKING OP KLEINE WEGEN ZET KWAAD BLOED
De plaatselijke wielerclubs zijn voor, profrenners als Thomas De Gendt en Stijn Vandenbergh resoluut tegen de nieuwe snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur op landbouwwegen en kleine paden. "Wij hebben dan weer de middelen niet om dit te controleren. Als men vanuit de regering nieuwe wetten oplegt, moet daar wel iets tegenover staan", zegt Oudenaards burgemeester Marnic De Meulemeester.
Na de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde zijn de wielertoeristen nu opnieuw de kop van jut. Zo komt er een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur op de kleinste en dus voor hen interessantste wegen. De regel zal gelden op de wegen waar de verkeersborden F99a, b of c staan. Dat zijn wegen die zijn voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen. Andere voertuigen zijn er ook welkom, zolang het over lokaal verkeer gaat. Alleen, een snelheidsbeperking voor die voertuigen was er nog niet. Dus mocht je in principe negentig kilometer per uur rijden op die smalle baantjes.
Maat voor niets
Vreemd genoeg weet niemand om hoeveel banen het in totaal gaat in de Vlaamse Ardennen. Bij de verschillende lokale besturen hadden ze slechts weet van een pad nabij de Tjammelstraat. Aangezien dat een behoorlijk slecht onderhouden weg is, wordt dat dus waarschijnlijk een maat voor niets. Vanaf 31 maart zal iedereen dus maar 30 kilometer per uur mogen rijden op deze paadjes. En dat is niet volledig naar de zin van Wielerbond Vlaanderen. "Waar eindigt dit?", vraagt voorzitter Jules Vandergunst zich af. "Waar kunnen we straks wel nog rijden? Dertig per uur is een vrij gemiddelde snelheid. Niet iedereen haalt die, maar voor sommige wielertoeristen zal het wel vervelend zijn om er rekening mee te moeten houden."
Gevaarlijke situaties
De wielertoeristenclubs reageren opvallend positief op de snelheidsbeperking. "Wij rijden gemiddeld 27 kilometer per uur", zegt voorzitter Wim De Clercq van wielertoeristenclub De Koppenberg. "Voor ons is de snelheidsbeperking dan ook geen probleem. Het kan er voor de zwakke weggebruikers alleen maar veiliger op worden", bedenkt hij. Bij WSC Zwalm Sportief denken ze er hetzelfde over. "Sommige leden rijden op dit moment zodanig snel dat ze niet meer kijken naar het verkeer dat zich op de weg bevindt, wat uiteraard voor gevaarlijke situaties zorgt", stelt voorzitter Marc Van Den Driessche vast. "Ik heb al een brief gestuurd naar de wegkapiteins met de mededeling dat ze niet onnozel mogen gaan doen. Dertig per uur is meer dan snel genoeg." De profrenners reageren minder enthousiast. "Ik denk niet dat er veel gaat veranderen", zegt Stijn Vandenbergh. "Bij een afdaling zit je al snel aan 30 kilometer per uur. Ik denk dat iedereen zijn eigen snelheid zal blijven rijden omdat het ook zeer moeilijk te controleren is. Al vind ik wel dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen, aan welke snelheid hij of zij ook rijdt. Als je bijvoorbeeld voorbij een groep spelende kinderen rijdt, is het logisch dat je je snelheid gaat minderen." Thomas De Gendt uit Gavere hield zich iets minder in bij zijn reactie. "30km/h? Op een dagje losrijden misschien", zei hij laconiek op Twitter. Veldrijder Sven Nys reageerde ook al met een tweet: "Snelheidsbeperking voor wielertoeristen. Sorry maar ik vrees dat ik deze regel ga overtreden!" Oudenaards burgemeester Marnic De Meulemeester (Open Vld) vindt de maatregel op zich niet verkeerd. "Op dergelijke kleine wegen wordt vandaag de dag inderdaad soms veel te snel gereden, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Zeker als daar ook wandelaars, fietsers en ruiters in de buurt zijn. In dat opzicht vind ik die snelheidsbeperking wel goed. Voor de fietsers is het uiteraard iets minder. Al dienen deze wegen nu ook niet om echt te gaan koersen en is het aangeraden dat ook de fietsers beter uitkijken en er hun snelheid wat minderen."
Handen vol
De Meulemeester vraagt zich wel af wie er de snelheid gaat controleren. "Onze lokale politie heeft nu al de handen vol. Het lijkt me bijna onmogelijk dat ze dat er ook nog eens gaan bijnemen. Als de Vlaamse regering dergelijke nieuwe wetten oplegt, mogen ze daar wel middelen en mensen tegenover stellen", vindt hij.
Het Laatste Nieuws / Vlaamse Ardennen
25 maart 2014
'We kunnen fietsers niet flitsen'
De snelheidsbeperking op landelijke wegen zorgde gisteren voor heel wat commotie, volgens de politie is de nieuwe regel een goed idee. 'De landelijke wegen waar het bord F99 (foto) staat, worden steeds vaker opgezocht door fietsroutes', zegt Marc Hellinckx, vicevoorzitter van de Vaste Commissie Lokale Politie. 'Het is net in het voordeel van fietsers dat er nu een snelheidsbeperking heerst. Dat wil niet zeggen dat we er ook de snelheid van wielertoeristen zullen controleren. Want dat kan simpelweg niet: we kunnen fietsers niet flitsen.'
Toch vindt Hellinckx het niet slecht dat er gisteren volop discussie gevoerd werd. 'In bepaalde regio's krijgen we veel klachten over roekeloos gedrag. Hun snelheid kunnen we niet bestraffen, hun gedrag wel. Vergeet niet dat die landelijke wegen ook gebruikt worden door kindjes die net leren fietsen.'
Het Nieuwsblad
25 maart 2014
proposition de loi
Kamer keurt 30 km/uur-beperking op wegen met F99-borden goed
06/12/2013
Gisteren keurde de Kamer unaniem een wetsvoorstel goed dat een snelheidsbeperking van 30 km/uur koppelt aan de verkeersborden F99a, F99b en F99c. Die borden duiden een weg aan die voorbehouden is voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen. “Vandaag legt de Wegcode voor die specifieke wegen geen snelheidsbeperking op, wat de facto betekent dat men daar 90 km/uur zou mogen rijden, wat tot gekke situaties leidt”, zegt Jef Van den Bergh, federaal parlementslid en auteur van het wetsvoorstel.
Voor andere bijzondere wegen bestaan er al specifieke snelheidslimieten. Zo is de snelheid in een woonerf (bord F12a) beperkt tot 20 km/uur en in een fietsstraat (bord F111) tot 30 km/uur. De wetswijziging voor de F99-borden kan gemeentebesturen heel wat werk besparen. Nu moeten ze vaak extra snelheidsborden ophangen om een lagere snelheidslimiet in te voeren.
Het wetsvoorstel, dat u kunt raadplegen op de website van de Kamer, wordt nu overgezonden aan de Senaat.
http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=flwb&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/flwb/flwbn.cfm?dossierID=2915&legislat=53&inst=K
Sujets similaires
» Quelques Articles du code de la route
» Hauts-de-France : Réseau de la vallée de la Lys à la Flandre - CC des Hauts de Flandre - CU de Dunkerque
» Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT)
» attention, mauvaise route
» Panneau B0 en France
» Hauts-de-France : Réseau de la vallée de la Lys à la Flandre - CC des Hauts de Flandre - CU de Dunkerque
» Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT)
» attention, mauvaise route
» Panneau B0 en France
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum