Vlaanderen telt straks tachtig fietssnelwegen

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Vlaanderen telt straks tachtig fietssnelwegen

Message  velo-ravel.net le Mer 12 Nov 2014 - 12:31

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370590

Vlaanderen telt binnenkort 80 zogenoemde ‘fietsostrades’: brede, afzonderlijke fietspaden– quasi ononderbroken – om snel van je woonplaats tot in de stad te geraken. ‘Met dit soort fietspaden krijg je mensen uit de file én uit de auto’, aldus Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open VLD) in Het Nieuwsblad.
Sommige van de in totaal 80 Vlaamse fietssnelwegen zijn al grotendeels klaar. Voor andere trajecten staan nog ingrijpende werken op stapel. Zo moet nog een fietsbrug op het traject tussen Leuven en Brussel aangelegd worden, en op het fietspad tussen Antwerpen en de grensgemeente Essen moeten bijvoorbeeld nog enkele ontbrekende stukken fietspad worden aangelegd. Een aantal andere fietssnelwegen zitten nog in de planningsfase.

Feit is wel dat over enkele jaren Vlaanderen in totaal zo’n 80 fietssnelwegen zal hebben: brede, afzonderlijke fietspaden die een eigen route volgen, en slechts zelden worden onderbroken door kruispunten, bijvoorbeeld door fietstunnels en -bruggen te voorzien. ‘Op fietssnelwegen moet je als fietser immers veilig een gemiddelde rijsnelheid van 20 km per uur kunnen aanhouden’, liet de Vlaamse fietsmanager eerder optekenen.

De verwachting is dat met de fiets naar het werk gaan alleen maar populairder zal worden, zeker met de opkomst van de elektrische fiets. De gemiddelde afstand naar het werk in Vlaanderen is gemiddeld zo’n 12,4 kilometer, perfect haalbaar met de fiets.

http://www.demorgen.be/binnenland/vlaanderen-telt-straks-tachtig-fietssnelwegen-a2118181/

Vlaanderen telt binnenkort 80 zogenoemde 'fietsostrades': brede, afzonderlijke fietspaden om snel van je woonplaats tot in de stad te geraken. Dat berichten Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg vandaag.

Sommige van die fietssnelwegen zijn al grotendeels klaar, voor andere trajecten staan nog ingrijpende werken op stapel. Een aantal andere fietssnelwegen zitten nog in de planningsfase. Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem vroeg aan mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) een stand van zaken rond de fietssnelwegen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2118181/2014/11/12/Vlaanderen-telt-straks-tachtig-fietssnelwegen.dhtml

http://nl.metrotime.be/2014/11/12/news/vlaanderen-telt-straks-tachtig-fietssnelwegen/

http://www.belga.be/nl/news/details-69713323/
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5609
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: Vlaanderen telt straks tachtig fietssnelwegen

Message  Wip le Mer 12 Nov 2014 - 13:42

Et dans le Vif

La Flandre se lance dans les autoroutes pour vélo
Marie Gathon - 12/11/2014 à 10:52
Source: Le Vif
La province de Flandre orientale a fait part, il y a quelques jours, de son projet ambitieux : réaliser une véritable autoroute cyclable d'ici 2018. Le but est de réaliser un réseau cyclable plus rapide et plus sûr.


avatar
Wip

Messages : 162
Date d'inscription : 05/08/2009
Age : 63
Localisation : HOMPRÉ (Vaux-sur-Sûre)

Revenir en haut Aller en bas

Re: Vlaanderen telt straks tachtig fietssnelwegen

Message  joverwimp le Mer 12 Nov 2014 - 16:21

"Straks" ? Laten we realist blijven.
In mijn streek wordt al 10 jaar over de OMA-route gesproken en tot op vandaag is een stuk van 500 m gerealiseerd. Een vervolg is niet meteen in zicht.
Hopelijk gaat het elders sneller, maar ik durf wel wedden dat het in Oost-Vlaanderen niet zal klaar zijn in 2018.
avatar
joverwimp

Messages : 1682
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: Vlaanderen telt straks tachtig fietssnelwegen

Message  velo-ravel.net le Mer 12 Nov 2014 - 18:15

http://fr.metrotime.be/2014/11/12/spotlight/la-flandre-lance-ses-autoroutes-cyclables/


Fin octobre, la province de Flandre orientale a annoncé travailler à un véritable réseau d’autoroutes cyclables. En 2018, les amateurs de la petite reine relieront Gand à Anvers presque sans danger. Le projet n’est pas neuf. En 1997, les édiles provinciaux avaient avalisé une note sur un projet de réseau d’envergure pour cyclistes, soit 1.200km d’itinéraires spécifiquement dédiés aux deux-roues. À l’heure actuelle, 69% des routes ont été terminées.

Les fameuses «autoroutes cyclables» représentent la moitié du réseau mais ne sont pas tout à fait terminées, relayait De Standaard, évaluant à 200 km le reste de voiries à aménager. Ces routes n’ont rien à voir avec les traditionnelles pistes cyclables qui jalonnent nos rues. Il s’agit de routes «plates, rectilignes, sans obstacles (dans la mesure du possible), et pourvues de croisements sécurisés», assure la province flandrienne sur son site internet. En béton ou en asphalte, elles n’accepteront que les cyclistes.

Destinées à faciliter surtout les trajets «fonctionnels» (vers l’école ou le lieu de travail), ces routes permettront à leurs utilisateurs munis d’un vélo électrique de rallier Gand depuis Deinze, Wetteren ou Lokeren en une demi-heure. Les plus courageux pourront également rejoindre Anvers sans craindre un itinéraire dangereux pour les usagers plus faibles que sont les cyclistes. D’ici la fin 2018, les routes Gand-Anvers, Gand-Deinze-Zulte, Gand-Wetteren et le tronçon via Termonde seront terminés. L’investissement est actuellement de 2,5millions€ pour préparer 20km de voiries par an.
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5609
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

nmbs...

Message  eeuwige reiziger le Jeu 13 Nov 2014 - 17:12

joverwimp a écrit:
Hopelijk gaat  het elders sneller, maar ik durf wel wedden dat het in Oost-Vlaanderen niet zal klaar zijn in 2018.

Eerlijk gezegd heb ik bij bepaalde zaken wat vragen. Fietssnelweg nr. 9 loopt langs de spoorlijn Brugge-Gent, waar er op dit ogenblik ontdubbelingswerken aan de gang zijn. Bij de voorstelling van het project werd er gesproken over het aanleggen van een ononderbroken fietspad tussen Oostkamp en Gent.

http://velo-ravel.forumactif.org/t824-l050a-fietsweg-oostkamp-gent-l50a

Ondertussen zijn de werken al enige tijd aan de gang en zijn bepaalde deelprojecten reeds voltooid. Enkele weken geleden werd het stuk tussen Stuivenbergstraat (Oostkamp) en Wellingstraat (Beernem) gerealiseerd. Alleen is er helemaal geen sprake van enig fietspad.

Tussen Stuivenbergstraat en Halvemaanstraat ligt er geen fietspad. Wel werd de oude landbouwweg tussen Halvemaanstraat en Hooiestraat verlegd en geasfalteerd, waarbij ook de verbinding werd gemaakt met het Vossenpad. Geen fietsverbinding, maar wel een openbare weg. Aan de nieuwe brug eindigt deze verbinding evenwel. Zelfs doorfietsen tot aan het station van Beernem is onmogelijk.

Kortom, de nmbs heeft zich helemaal niet gehouden aan haar dure belofte.


Dat belooft weinig goeds voor de rest van het project. Ook al wordt voor het tweede deel, ten oosten van het station Beernem, een fietspad aangekondigd. Tot aan de Vijverstraat. De vraag is of dit ergens bij een groter geheel zal aansluiten...

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Beheersovereenkomst Infrabel

Message  eeuwige reiziger le Mar 28 Juil 2015 - 7:33

FIETSVERKEER
"Gebruik oude spoorlijnen als fietspad"
15-07-15



Kaarsrecht, nauwelijks bergop, van station naar station: oude spoorlijnen zijn het ideale fietspad. De meerderheidspartijen willen daarom oude spoorlijnen gebruiken als fietspad. 'Dan moet Vlaanderen wel fors investeren', klinkt het bij de fietsersbond.

Klinkt er straks alleen nog het snorrende geluid van fietsbanden op de oude spoorweg tussen Leopoldsburg en Tessenderlo? Wel als het van de meerderheidspartijen van de regering afhangt. "De fiets is een belangrijke schakel in het voor- en natransport van de trein. Maar vaak moeten fietsers gebruikmaken van dezelfde wegen als auto's en bussen.

Nochtans zijn er veilige oplossingen mogelijk, want infrastructuurbeheerder Infrabel is eigenaar van voormalige spoorbeddingen en van tracés naast bestaande spoorwegen", zegt Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, die daarover een resolutie indient. CD&V en N-VA steunen die resolutie.

Te vrijblijvend

De timing is geen toeval. Na de zomer sluit de regering-Michel een beheerscontract af met Infrabel. Dat is volgens Lahaye-Battheu de ideale gelegenheid om onze spoorwegen beter te benutten. "In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst vragen we dat Infrabel een lijst opstelt van spoorwegbeddingen die in aanmerking komen voor de aanleg van fietsverbindingen", zegt ze. Het is de bedoeling dat Infrabel met die lijst naar de gewesten en de provincies trekt om de fietspaden effectief te realiseren.

Volgens de Fietsersbond knelt daar het schoentje. "Dit is een schitterend plan, maar zonder bijkomende investeringen is het iets te vrijblijvend. Op dit moment investeert Vlaanderen 100 miljoen euro per jaar in fietspaden, terwijl er volgens ons al 300 miljoen euro nodig is om de bestaande doelstellingen te halen. Laat staan die extra fietspaden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Hij vindt dat de overheid veel meer inspanningen moet leveren om de combinatie van de fiets en de trein aan te moedigen.

Attracties

Veel oude spoorlijnen in Vlaanderen en Wallonië zijn al omgedoopt in attracties. Zoveel oude spoorlijnen schieten er niet meer over, maar er is wel nog veel plaats naast sporen die wel nog in gebruik zijn. Minstens vijftien. "Maar in principe komen bijna alle spoorlijnen in aanmerking", zegt De Cleen.

Hij verwijst naar de fiets-o-strade tussen Mechelen en Antwerpen die vorige maand werd ingefietst.

http://www.demorgen.be/binnenland/-gebruik-oude-spoorlijnen-als-fietspad-a2394901/

eeuwige reiziger

Messages : 2428
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 47
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: Vlaanderen telt straks tachtig fietssnelwegen

Message  joverwimp le Mar 28 Juil 2015 - 9:00

eeuwige reiziger a écrit:
FIETSVERKEER
"Gebruik oude spoorlijnen als fietspad"
15-07-15



...Roel De Cleen van de Fietsersbond vindt dat de overheid veel meer inspanningen moet leveren om de combinatie van de fiets en de trein aan te moedigen.
De (recreatieve) combinatie is mijn specialiteit: meer dan 100 uitgelezen mogelijkheden vindt je op www.routeyou.com/nl/group/view/8092/fietsen-in-combinatie-met-openbaar-vervoer.nl
Een aantal daarvan werden gepubliceerd met foto's, tekst en uitleg in het tijdschrift 'Fietsen Moet Kunnen' (www.fietsenmoetkunnen.be)


Veel oude spoorlijnen in Vlaanderen en Wallonië zijn al omgedoopt in attracties. Zoveel oude spoorlijnen schieten er niet meer over, maar er is wel nog veel plaats naast sporen die wel nog in gebruik zijn. Minstens vijftien. "Maar in principe komen bijna alle spoorlijnen in aanmerking", zegt De Cleen.

Hij verwijst naar de fiets-o-strade tussen Mechelen en Antwerpen die vorige maand werd ingefietst.
Zo eenvoudig is het niet. Meestal is er geen ruimte voor een  3 m breed fietspad , zeker niet in Wallonië waar de sporen soms door een tunnel lopen, over viaducten of op een opgehoogde talud.
Ook de fiets-o-strade tussen Mechelen en Antwerpen kwam er niet zonder dure onteigeningen en extra kunstwerken (zie bij deze rubriek de foto's nabij Mechelen)
Overigens zijn er bij mijn weten geen oude spoorlijnen in Vlaanderen meer die in aanmerking komen. Veel spoorwegbeddingen werden er helaas geprivatiseerd (verkocht), in tegenstelling tot Wallonië.


http://www.demorgen.be/binnenland/-gebruik-oude-spoorlijnen-als-fietspad-a2394901/
avatar
joverwimp

Messages : 1682
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 73
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: Vlaanderen telt straks tachtig fietssnelwegen

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum