Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT)

3 participants

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty verkeersregels voor alternatieve fietsen

Message  joverwimp Jeu 5 Mar 2020 - 16:55

https://www.knack.be/nieuws/belgie/moet-u-met-uw-speedpedelec-op-het-fietspad-en-9-andere-vragen-test-uw-verkeerskennis/article-normal-1571765.html
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty Verkeersveiligheid in Nederland laat te wensen over

Message  joverwimp Ven 6 Mar 2020 - 11:25

De Verkeersveiligheidscoalitie meldt dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land dreigt kwijt te raken. Een vaste top drie plaats is inmiddels al ingeruild voor de negende positie op de wereldranglijst. Zo is het aantal ernstig verkeersgewonden in 2018 gestegen naar 21.700, een toename van 1000 personen ten opzichte van 2017. Ook het aantal verkeersdoden nam toe met 11% naar 678.

Om de veiligheid van de infrastructuur te verbeteren is een nieuw ambitieus project in het leven geroepen. Minister van Nieuwenhuizen heeft 50 miljoen euro per jaar toegezegd aan Verkeersveiligheid 2030, een plan waarin maatregelen genomen moeten worden om de achteruitgang van de veiligheid tegen te gaan. In het plan wordt veel aandacht besteed aan fietsers en ouderen, twee kwetsbare groepen die in Nederland oververtegenwoordigd zijn.

Desondanks zal pas in het voorjaar worden bepaald welke voorwaarden worden gesteld aan de cofinanciering van 50 miljoen per jaar tot 2030, die minister Van Nieuwenhuizen in 2019 toezegde. Ook mogen pas in het najaar van 2020 investeringsbesluiten worden verwacht. Dat concludeert de Verkeersveiligheidscoalitie uit de verzamelbrief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Kamer, een document waarin verschillende ontwikkelingen op het gebied van weginfrastructuur en verkeersveiligheid staan beschreven.

Volgens deskundigen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ligt het succes van het plan af van de prioriteit die het kabinet wil geven aan de doelstelling van 0 verkeersdoden in 2030. Zij zeggen dat de plannen ambitieus zijn, maar alleen zullen slagen als er ook concrete acties worden ondernomen.

De Verkeersveiligheidscoalitie pleit al jaren voor investeringen in o.a. (fiets)infrastructuur en de uitbreiding van verkeershandhaving. Veranderingen op korte termijn zijn niet mogelijk; volgens de minister vraag dat nog veel overleg. De Verkeersveiligheidscoalitie vindt dat er meer druk achter de uitvoeringsplannen gezet mag worden: de gezamenlijke overheden moeten zich inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren en het leed van slachtoffers te voorkomen.

Volgens de Verkeersveiligheidscoalitie kan er al wel actie ondernomen worden tot alle uitvoeringsplannen en risicoanalyses helemaal klaar zijn. Zo kunnen er nu al maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren. Bijvoorbeeld door het inzetten van slimme technologie om de handhavingscapaciteit te vergroten, het scheiden van fietsers van overig verkeer en het veiliger maken van woonwijken en provinciale wegen, kan er al veel gewonnen worden op het verbeteren van de veiligheid van de infrastructuur.


In de Finse hoofdstad Helsinki zijn in 2019 geen fietsers en voetgangers slachtoffer geworden van dodelijke verkeersongelukken. De drie dodelijke slachtoffers die het land wel moest betreuren, waren een automobilist en twee motorrijders. Ook in het Noorse Oslo zijn afgelopen jaar geen kinderen, voetgangers of fietsers gestorven in het verkeer.

Deze steden danken hun positieve cijfers aan verbeteringen van de verkeersveiligheid in de afgelopen jaren. Door o.a. het verbeteren van de wegen, het opvoeren van de verkeerscontroles en het verlagen van de snelheid in woonwijken en het stadscentrum tot 30 kilometer per uur, wisten zij de kwetsbare deelnemers in het verkeer beter te beschermen.

Bron: Fietsersbond, Verkeersveiligheidscoalitie, Helsinki Times
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty Post-it parking sauvage

Message  joverwimp Jeu 12 Mar 2020 - 17:32

joverwimp a écrit:Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Flyer_10
Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Flyer_11

Un véhicule est stationné sur la piste cyclable? Laissez une trace de votre passage et de votre désarroi en collant un post-it sur le pare-brise.
Les post-it sont disponibles dans les bureaux du GRACQ à Bruxelles et à Namur pour le prix d'1€ (gratuit pour les membres cotisants).
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty "Cyclistes en groupes, les règles à adopter" - Émission Contacts du 6 juillet 2019

Message  velo-ravel.net Dim 17 Mai 2020 - 9:25

velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 7435
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty Rue scolaires, rue cyclables

Message  velo-ravel.net Dim 17 Mai 2020 - 10:16

velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 7435
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty Chemins réservées au piétons, cyclistes, cavaliers...

Message  velo-ravel.net Jeu 21 Mai 2020 - 8:33

Émission Contacts du 13 juillet 2019

velo-ravel.net
velo-ravel.net

Messages : 7435
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty risque de décès

Message  joverwimp Jeu 2 Juil 2020 - 11:04

Selon VIAS, le risque de décès par kilomètre parcouru en Belgique serait trois fois et demi plus élevé à vélo qu'en voiture. Et même huit fois plus élevé pour les piétons. Si ces chiffres ont de quoi faire frissonner, le risque de décès à vélo, quand on le calcule par trajet ou par minute de déplacement, est en fait équivalent à pied, à vélo et... en automobile.
Le principe de l'étude de VIAS est de ramener le nombre de victimes pour chaque mode de transport à sa part dans les déplacements, afin de calculer un risque de décès. Il existe cependant trois indicateurs pour quantifier nos déplacements : le nombre de kilomètres parcourus, le temps passé à se déplacer, et le nombre de trajets effectués avec le même mode. Selon l'indicateur que vous choisissez, les conclusions peuvent être très différentes.
En 2014, VIAS s'était basé sur les chiffres de l'enquête BELDAM (2010) qui mesurait nos déplacements. Cette fois-ci VIAS a choisi des chiffres plus récents : ceux de l'enquête MONITOR (2017). Cette enquête fournit aussi des données plus fines que la précédente, car elle s'est basée sur des carnets de déplacement, dans lesquels près de 10.000 personnes ont noté tous leurs trajets (mode, km, durée).
Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 2020_vias_risque_par_km_synthese
Le premier tableau ci-dessus, mis en avant par VIAS dans sa communication, se base sur les kilomètres parcourus uniquement. Cette mesure est intéressante, mais elle introduit un biais défavorable aux modes qui parcourent de petites distances, comme le vélo et encore plus la marche. Deux informations intéressantes en ressortent toutefois : les seniors sont beaucoup plus en danger dans le trafic à vélo que les plus jeunes. Tandis que les 18-24 ans ont quant à eux un risque de décès... moindre à vélo qu'en voiture !
VIAS fournit également dans son rapport deux autres tableaux, plus pertinents à notre échelle : le risque de décès par trajet et par minute de déplacement. Et, dans sa synthèse finale, suprise, les cyclistes (et les piétons) rentrent dans le rang, avec un risque plus ou moins similaire à celui des automobilistes :
Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 2020_vias_risques
On le constate donc ici, la méthode pour calculer un risque de décès n'est pas neutre...

https://www.gracq.org/actualites-du-velo/risques-du-velo



EN SAVOIR PLUS

► Comment se déplacer de la manière la plus sûre ? (VIAS, 2020)
► Enquête nationale sur la mobilité - MONITOR (SPF, 2017)
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty Benelux-landen willen snelheidslimieten voor de fiets

Message  joverwimp Lun 3 Aoû 2020 - 18:30

https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Benelux-landen-willen-snelheidslimieten-voor-de-fi
In een gezamenlijke politieke verklaring roepen de mobiliteitsministers van de Benelux-landen de Europese Commissie op om in de CIVID-herstelplannen voldoende geld te reserveren voor de fiets. En men pleit voor snelheidslimieten voor de fiets.
‘Onder andere door het inrichten van shared space gebieden met prioriteit voor voetgangers en fietsers en met een snelheidsreductie tot 20 km/uur’.
Tenslotte kondigt men aan later dit jaar met een grensoverschrijdend plan te komen om de fiets in de Benelux te stimuleren. 
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty vitesse limite aux Pays-Bas

Message  joverwimp Jeu 26 Nov 2020 - 9:48

Fin octobre, la Chambre des représentants a approuvé un plan visant à réduire la limite de vitesse par défaut aux Pays-Bas. 
Le 30 km/h sera la nouvelle norme sur toutes les rues des agglomérations. L'objectif ? Réduire les accidents de la route, en particulier dans les zones avec des écoles et une forte concentration d'enfants. 
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty sondage en Wallonie

Message  joverwimp Mar 22 Déc 2020 - 12:31

La Ministre de la Sécurité Routière, Valérie de Bue, avait sondé les wallons sur les mesures qu'ils plébiscitent pour améliorer la sécurité sur nos routes. Plus de 10.000 personnes ont répondu à son appel. Voici le top 10 de leurs recommandations :
Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Egwsr_2020_-_dix_mesures_plebiscitees
Les Etats Généraux wallons de la Sécurité Routière ont adopté les recommandations suivantes :

  • Intensifier la mise en zone 30 ou 20km/h de larges périmètres en agglomération

  • Évaluer la réduction de la vitesse maximale hors agglomération à 70 ou 80 km/h

  • Des plans de circulation pour maintenir le trafic de transit hors des zones résidentielles

  • Prévoir des déviations qui assurent un cheminement sécurisé lors des chantiers

  • Intensifier l’entretien des pistes cyclables afin d’éviter les chutes et de ne plus les éviter

  • Encourager les gestionnaires de voirie à utiliser le concept de rue scolaire

  • Autoriser les enfants sur le trottoir à vélo jusqu’à l’âge de 12 ans (à l’allure du pas)

  • Interdire les cyclomoteurs B sur les pistes cyclables (en agglomération)

  • Ne plus obliger les cyclomoteurs A sur les pistes cyclables (en agglomération)

  • Introduire dans le code de la route le marquage de chaussée à voie centrale banalisée

  • Analyser les accidents impliquant des cyclistes en vue d’en identifier les causes

  • Développer fortement le stationnement pour la micromobilité et les deux roues en chaussée, en lieu et place de stationnement actuellement réservé aux véhicules à moteur.

joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty zware ongevallen

Message  joverwimp Ven 26 Fév 2021 - 11:34

Tijdens de lockdowns van 2020 was bij één op drie zware ongevallen een fiets betrokken, waarschuwt AXA België. 
De verzekeraar raamt de gemiddelde kosten van een fietsongeval op 0,6 tot 2,6 miljoen euro.
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT) - Page 2 Empty VRT-verkeersbulletin voortaan ook gericht op fietsers

Message  joverwimp Mar 19 Oct 2021 - 12:43

Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel waarschuwen in het verkeersbulletin vanaf nu ook fietsers voor werkzaamheden of andere problemen op hun route naar het werk. Dat meldt de VRT maandag in een persbericht.
Dinsdag is samen met de Fietsersbond en HYPE een app gelanceerd waarmee fietsers elkaar op de hoogte houden van een probleem op hun fietsroute. De meldingen komen ook terecht bij de VRT-verkeersredactie, die ze opneemt in het verkeersbulletin op de radio. (https://www.fietsersbond.be/app)

De verkeersmeldingen op de radio en het internet beperkten zich tot nog toe tot informatie voor autobestuurders. Nochtans kunnen ook fietsers voordeel halen uit een verkeersbericht: als zij meer weten over de toestand op de fietspaden, kan dat bijdragen tot meer verkeersveiligheid en minder fietsongevallen.

Daarom ontwikkelde de Fietsersbond een app in samenwerking met zijn digitale partner HYPE en de VRT. Fietsers kunnen via de app meldingen doen over een tijdelijk of plots probleem op de weg, zoals een afgesloten fietsroute, een omgevallen boom, wegenwerken, omleidingen of gladde fietspaden.
Na de melding wordt voor alle gebruikers een icoontje zichtbaar op de kaart in de app en de meldig komt ook terecht bij de VRT-redactie. Die beoordeelt de meldingen en neemt ze op in het radio verkeersbulletin. Fietsers die de app gebruiken of het bulletin beluisteren kunnen hun fietstraject naar het werk of de school aanpassen om bijvoorbeeld gesloten of gladde fietspaden te vermijden.

'Via de samenwerking met de Fietsersbond willen we de snel groeiende fietscommunity stimuleren om elkaar via de app te helpen zodat je zonder verrassingen aan je rit kan beginnen', zegt verkeersexpert bij de VRT Hajo Beeckman.
joverwimp
joverwimp

Messages : 2936
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 77
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Revenir en haut


 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum