location vélo
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
location vélo
Bruxelles était la première ville en Belgique où on pouvait louer un vélo partagé (www.villo.be/Bruxelles); intégré avec les cartes MOBIB.
En septembre un concurrent se présente avec des vélos électriques: Billy Bikes (www.billy.bike), avec des vélos en bleu-noir.
De chauffeurs van de Villo-ophaalwagens zullen het kunnen beamen: Brusselse fietsers rijden graag bergaf, maar laten de steile hellingen op de terugweg liever links liggen. De aversie voor bergop fietsen is zo groot dat wie het toch doet bonusminuten krijgt van Villo.
Nederlandstalige Elsenaar Pierre De Schaetzen kwam op het idee toen hij vrienden probeerde warm te maken voor scooterdeelsysteem Scooty. “Ik ben een fervente gebruiker, en maakte er bij al mijn vrienden reclame voor”, zegt hij, “maar na een tijd stelde ik vast dat niemand eigenlijk de stap naar de deelscooters had gezet, terwijl het toch zo’n mooie oplossing is voor het mobiliteitsprobleem in Brussel. De helft zei bang te zijn omdat ze nog nooit een scooter hadden gebruikt, de andere helft heeft geen rijbewijs en mag er dus sowieso niet mee rijden. Daardoor ben ik gaan nadenken over een alternatief dat iedereen kan gebruiken.”
De Schaetzen en zijn compagnon Guillaume Verhaeghe bedachten Billy Bikes, een freefloating-deelsysteem met elektrische fietsen, wat inhoudt dat er geen vaste stations zijn. In de testfase, die nog tot het eind van het jaar loopt, zullen gebruikers de fietsen kunnen oppikken en parkeren in een gebied dat ruwweg tussen de Wetstraat, Generaal Jacqueslaan, Louizalaan, en het Poelaertplein valt. Klanten kunnen wel buiten de afgebakende zone fietsen, maar moeten hun rijwiel na afloop wel erbinnen brengen om de reservering te laten stoppen. De fiets op slot zetten aan een fietsbeugel of paal volstaat dan.
Je kunt ze huren via een app, die meteen ook de sleutel vormt om de fiets te ontgrendelen.
De klanten kunnen de precieze locatie van de Billy Bikes terugvinden via een kaartje in de app, en na afloop om het even waar parkeren in de afgebakende zone. De fietsen kosten 15 eurocent per minuut, met een maximum van 5 euro per uur en 25 euro per 24 uur, afgerekend via de creditcard van de fietsende klant.
In de eerste fase wordt vooral feedback verwacht van de testers, om te horen hoe de fiets bevalt. Zonder enige reclame staan al duizend mensen op de wachtlijst voor de elektrische deelfietsen, voornamelijk vrienden van vrienden en de (privé-)investeerders. Wie zelf inschrijft, wordt aangemoedigd ook vrienden lid te laten worden, via gratis fietsminuten of –dagen.
Ook de prijzen worden getest op hun haalbaarheid; ze zijn gebaseerd op de prijzen van de MIVB. Een gemiddelde fietsrit in Brussel duurt tussen de 10 en 15 minuten. Dat betekent dus een prijs van 1,5 à 2,25 euro, wat overeenkomt met de prijs van een tram- of busticket.” Op langere termijn wil Billy Bikes ook een abonnementssysteem instellen voor wie de fiets voor zijn of haar woon-werkverkeer wil gebruiken.
De maximale snelheid van de fietsen is 25 kilometer per uur. Als de batterij van de fiets onder de 20 procent duikt, gaat de Billy Bike automatisch ‘offline’. “Dan wordt iemand gestuurd die de batterij komt vervangen.
In 2018 moeten er 500 Billy Bikes te vinden zijn in Brussel, tegen 2019 moeten dat er 1.500 worden, net zoals toen Villo begon, verspreid over het hele gewest. Daarna dromen de Schaetzen en Verhaeghe ervan ook uit te breiden naar andere steden.
Eind 2016 lanceerde het bedrijf Scooty ook met een deelsysteem met 18 elektrische scooters in de buurt rond het Centraal Station, de Europese wijk en de Louizalaan. Inmiddels is het aantal scooters uitgebreid tot 125, en ook de zone waarin ze gebruikt kunnen worden. (https://scootysharing.be/?lang=nl)
De scooters worden uitgerust met helm en alle andere toebehoren. Gebruikers zullen enkel een smartphone nodig hebben om de dienst te gebruiken. Via de app zullen ze kunnen zien welke scooters beschikbaar zijn, reserveren en starten. De dienst wordt de klok rond beschikbaar.
Op de mobiele applicatie zal een overzicht getoond worden van de beschikbare scooters. Het volstaat een scooter op de kaart aan te klikken en te reserveren. Daarna heeft een gebruiker een kwartier om zich naar de scooter te begeven, hem te ontgrendelen en te starten. Het ontgrendelen en starten zal gebeuren door het ingeven van een code die bij de reservatie door de app werd gegenereerd, luidt het.
Gebruikers kunnen een abonnement nemen of per rit betalen. Dan zal de minimumprijs 3,50 euro bedragen en na een kwartier 20 eurocent per minuut. De betaling zal ook volledig via de applicatie verlopen.
Het bedrijf zal ook een bedrijfsformule aanbieden, waarbij werknemers van aangesloten bedrijven tegen een voordeeltarief de dienst kunnen gebruiken. Scooty wil een mobiliteitsalternatief aanbieden waarmee het mogelijk wordt om zich in de stad te verplaatsen zonder gehinderd te worden door files, afhankelijk te zijn van vaste uurroosters en stopplaatsen en op een C02-neutrale manier.
Er is nog een nieuwe speler: oBikes, grijs-gele fietsen zonder versnellingen en met volle rubberen banden. Eind september 2017 staan er 500 in Brussel, vooral aan de stations Noord, Centraal en Zuid. De deelfietsen worden vooral aan de grote stations verdeeld, maar gebruikers mogen ze overal parkeren. Op dit moment hebben de fietsen geen versnellingen, maar daar moet verandering in komen.
De oBikes werken volgens het principe ‘free floating’. Dat betekent dat gebruikers hun fiets overal mogen parkeren. Een ingebouwde gps toont de nieuwe locatie van de fiets dan op een app, zodat de volgende gebruiker zijn vehikel kan vinden. Serviceteams monitoren de verdeling van de vehikels en herverdelen indien nodig.
Een bijzonderheid van de fietsen is dat ze geen versnelling hebben. In reliëfrijk Brussel is dat niet meteen een troef. Concurrent Villo, die normaal gezien fietsen met drie versnellingen verdeelt, koos daarom in Brussel voor een exemplaar met zeven versnellingen. Maar binnenkort komt oBike ook met een model met versnellingen.
Inkomsten komen voor een groot deel uit de reclame die JC Decaux op de fietsen en op andere plekken in de stad plaatst. oBike zegt dat het in eerste instantie niet op reclame-inkomsten mikt. De inkomsten komen van de gebruikers en bedrijven die een overeenkomst willen sluiten en bijvoorbeeld een aantal abonnementen vragen voor hun werknemers. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.obike&hl=nl)
En septembre un concurrent se présente avec des vélos électriques: Billy Bikes (www.billy.bike), avec des vélos en bleu-noir.
De chauffeurs van de Villo-ophaalwagens zullen het kunnen beamen: Brusselse fietsers rijden graag bergaf, maar laten de steile hellingen op de terugweg liever links liggen. De aversie voor bergop fietsen is zo groot dat wie het toch doet bonusminuten krijgt van Villo.
Nederlandstalige Elsenaar Pierre De Schaetzen kwam op het idee toen hij vrienden probeerde warm te maken voor scooterdeelsysteem Scooty. “Ik ben een fervente gebruiker, en maakte er bij al mijn vrienden reclame voor”, zegt hij, “maar na een tijd stelde ik vast dat niemand eigenlijk de stap naar de deelscooters had gezet, terwijl het toch zo’n mooie oplossing is voor het mobiliteitsprobleem in Brussel. De helft zei bang te zijn omdat ze nog nooit een scooter hadden gebruikt, de andere helft heeft geen rijbewijs en mag er dus sowieso niet mee rijden. Daardoor ben ik gaan nadenken over een alternatief dat iedereen kan gebruiken.”
De Schaetzen en zijn compagnon Guillaume Verhaeghe bedachten Billy Bikes, een freefloating-deelsysteem met elektrische fietsen, wat inhoudt dat er geen vaste stations zijn. In de testfase, die nog tot het eind van het jaar loopt, zullen gebruikers de fietsen kunnen oppikken en parkeren in een gebied dat ruwweg tussen de Wetstraat, Generaal Jacqueslaan, Louizalaan, en het Poelaertplein valt. Klanten kunnen wel buiten de afgebakende zone fietsen, maar moeten hun rijwiel na afloop wel erbinnen brengen om de reservering te laten stoppen. De fiets op slot zetten aan een fietsbeugel of paal volstaat dan.
Je kunt ze huren via een app, die meteen ook de sleutel vormt om de fiets te ontgrendelen.
De klanten kunnen de precieze locatie van de Billy Bikes terugvinden via een kaartje in de app, en na afloop om het even waar parkeren in de afgebakende zone. De fietsen kosten 15 eurocent per minuut, met een maximum van 5 euro per uur en 25 euro per 24 uur, afgerekend via de creditcard van de fietsende klant.
In de eerste fase wordt vooral feedback verwacht van de testers, om te horen hoe de fiets bevalt. Zonder enige reclame staan al duizend mensen op de wachtlijst voor de elektrische deelfietsen, voornamelijk vrienden van vrienden en de (privé-)investeerders. Wie zelf inschrijft, wordt aangemoedigd ook vrienden lid te laten worden, via gratis fietsminuten of –dagen.
Ook de prijzen worden getest op hun haalbaarheid; ze zijn gebaseerd op de prijzen van de MIVB. Een gemiddelde fietsrit in Brussel duurt tussen de 10 en 15 minuten. Dat betekent dus een prijs van 1,5 à 2,25 euro, wat overeenkomt met de prijs van een tram- of busticket.” Op langere termijn wil Billy Bikes ook een abonnementssysteem instellen voor wie de fiets voor zijn of haar woon-werkverkeer wil gebruiken.
De maximale snelheid van de fietsen is 25 kilometer per uur. Als de batterij van de fiets onder de 20 procent duikt, gaat de Billy Bike automatisch ‘offline’. “Dan wordt iemand gestuurd die de batterij komt vervangen.
In 2018 moeten er 500 Billy Bikes te vinden zijn in Brussel, tegen 2019 moeten dat er 1.500 worden, net zoals toen Villo begon, verspreid over het hele gewest. Daarna dromen de Schaetzen en Verhaeghe ervan ook uit te breiden naar andere steden.
Eind 2016 lanceerde het bedrijf Scooty ook met een deelsysteem met 18 elektrische scooters in de buurt rond het Centraal Station, de Europese wijk en de Louizalaan. Inmiddels is het aantal scooters uitgebreid tot 125, en ook de zone waarin ze gebruikt kunnen worden. (https://scootysharing.be/?lang=nl)
De scooters worden uitgerust met helm en alle andere toebehoren. Gebruikers zullen enkel een smartphone nodig hebben om de dienst te gebruiken. Via de app zullen ze kunnen zien welke scooters beschikbaar zijn, reserveren en starten. De dienst wordt de klok rond beschikbaar.
Op de mobiele applicatie zal een overzicht getoond worden van de beschikbare scooters. Het volstaat een scooter op de kaart aan te klikken en te reserveren. Daarna heeft een gebruiker een kwartier om zich naar de scooter te begeven, hem te ontgrendelen en te starten. Het ontgrendelen en starten zal gebeuren door het ingeven van een code die bij de reservatie door de app werd gegenereerd, luidt het.
Gebruikers kunnen een abonnement nemen of per rit betalen. Dan zal de minimumprijs 3,50 euro bedragen en na een kwartier 20 eurocent per minuut. De betaling zal ook volledig via de applicatie verlopen.
Het bedrijf zal ook een bedrijfsformule aanbieden, waarbij werknemers van aangesloten bedrijven tegen een voordeeltarief de dienst kunnen gebruiken. Scooty wil een mobiliteitsalternatief aanbieden waarmee het mogelijk wordt om zich in de stad te verplaatsen zonder gehinderd te worden door files, afhankelijk te zijn van vaste uurroosters en stopplaatsen en op een C02-neutrale manier.
Er is nog een nieuwe speler: oBikes, grijs-gele fietsen zonder versnellingen en met volle rubberen banden. Eind september 2017 staan er 500 in Brussel, vooral aan de stations Noord, Centraal en Zuid. De deelfietsen worden vooral aan de grote stations verdeeld, maar gebruikers mogen ze overal parkeren. Op dit moment hebben de fietsen geen versnellingen, maar daar moet verandering in komen.
De oBikes werken volgens het principe ‘free floating’. Dat betekent dat gebruikers hun fiets overal mogen parkeren. Een ingebouwde gps toont de nieuwe locatie van de fiets dan op een app, zodat de volgende gebruiker zijn vehikel kan vinden. Serviceteams monitoren de verdeling van de vehikels en herverdelen indien nodig.
Een bijzonderheid van de fietsen is dat ze geen versnelling hebben. In reliëfrijk Brussel is dat niet meteen een troef. Concurrent Villo, die normaal gezien fietsen met drie versnellingen verdeelt, koos daarom in Brussel voor een exemplaar met zeven versnellingen. Maar binnenkort komt oBike ook met een model met versnellingen.
Inkomsten komen voor een groot deel uit de reclame die JC Decaux op de fietsen en op andere plekken in de stad plaatst. oBike zegt dat het in eerste instantie niet op reclame-inkomsten mikt. De inkomsten komen van de gebruikers en bedrijven die een overeenkomst willen sluiten en bijvoorbeeld een aantal abonnementen vragen voor hun werknemers. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.obike&hl=nl)
GooBeeBike
Nadat in september 500 oBikes eerder plotsklaps in het Brusselse straatbeeld verschenen, is het vandaag de beurt aan 200 fietsen van GoBee Bike. (http://gobeebike.be)
Net zoals bij oBike is dat een Chinees merk van deelfietsen die werken volgens het principe van ‘free floating’. Gebruikers kunnen de fiets vinden en ontgrendelen via hun smartphone, en moeten die na gebruik niet terugbrengen naar een vaste standplaats.
Een andere gelijkenis met de oBikes is dat de GoBee Bikes geen versnellingen hebben. Het nieuwe merk maakte overigens pas heel recent zijn Europese intrede. In Frankrijk doken de fietsen begin oktober eerst op in Lille, heel snel daarna volgde Parijs. Nog in dezelfde maand komt de GoBee Bike dus ook overgewaaid naar Brussel.
Of de GoBee Bike met open armen zal verwelkomd worden, valt nog af te wachten. De onaangekondigde komst van oBike viel eerder al in slechte aarde bij het Brussels Gewest, dat nog werkt aan een regelgeving rond de deelfietsen zonder standplaats. Ook bewoners en politici kloegen al over fietsen die lukraak in de stad achtergelaten worden en ook al eens in een boom op het Vossenplein opdoken. Bij onze noorderburen bande Amsterdam de fietsen zelfs volledig uit het straatbeeld.
Net zoals bij oBike is dat een Chinees merk van deelfietsen die werken volgens het principe van ‘free floating’. Gebruikers kunnen de fiets vinden en ontgrendelen via hun smartphone, en moeten die na gebruik niet terugbrengen naar een vaste standplaats.
Een andere gelijkenis met de oBikes is dat de GoBee Bikes geen versnellingen hebben. Het nieuwe merk maakte overigens pas heel recent zijn Europese intrede. In Frankrijk doken de fietsen begin oktober eerst op in Lille, heel snel daarna volgde Parijs. Nog in dezelfde maand komt de GoBee Bike dus ook overgewaaid naar Brussel.
Of de GoBee Bike met open armen zal verwelkomd worden, valt nog af te wachten. De onaangekondigde komst van oBike viel eerder al in slechte aarde bij het Brussels Gewest, dat nog werkt aan een regelgeving rond de deelfietsen zonder standplaats. Ook bewoners en politici kloegen al over fietsen die lukraak in de stad achtergelaten worden en ook al eens in een boom op het Vossenplein opdoken. Bij onze noorderburen bande Amsterdam de fietsen zelfs volledig uit het straatbeeld.
cadre légal
Aanbieders van deelfietsen in Brussel zijn binnenkort zelf verantwoordelijk voor de veiligheid en verspreiding van hun fietsen. Ze moeten ook zelf de overlast aanpakken, zo schrijft De Standaard zaterdag.
Eind september doken ze plots op in de Brusselse straten, deelfietsen die werken volgens een free floating-systeem. Ze kunnen na gebruik om het even waar achtergelaten worden. Vandaag zijn in de hoofdstad al twee aanbieders actief: oBike en GoBee.bike - samen goed voor zo'n 700 fietsen - terwijl een derde bedrijf in de testfase zit.
Het systeem veroorzaakt veel frustratie en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) was niet eens op de hoogte van hun komst. De Brusselse regering keurde nu daarom een regelgevend kader voor fietsdeeldiensten goed - het eerste in Europa - dat in de eerste helft van volgend jaar van kracht zou gaan. Zo wil ze overlast en vervuiling van de publieke ruimte tegengaan.
Elke fiets zal daarbij technische voorschriften rond veiligheid en comfort moeten respecteren, zoals beschikken over goede verlichting en een spatbord, en het zal ook verboden zijn om in bepaalde zones nog fietsen achter te laten, bijvoorbeeld op de Grote Markt. Er komt ook een drempel voor maximale concentratie in bepaalde zones, zoals aan stations.
Eind september doken ze plots op in de Brusselse straten, deelfietsen die werken volgens een free floating-systeem. Ze kunnen na gebruik om het even waar achtergelaten worden. Vandaag zijn in de hoofdstad al twee aanbieders actief: oBike en GoBee.bike - samen goed voor zo'n 700 fietsen - terwijl een derde bedrijf in de testfase zit.
Het systeem veroorzaakt veel frustratie en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) was niet eens op de hoogte van hun komst. De Brusselse regering keurde nu daarom een regelgevend kader voor fietsdeeldiensten goed - het eerste in Europa - dat in de eerste helft van volgend jaar van kracht zou gaan. Zo wil ze overlast en vervuiling van de publieke ruimte tegengaan.
Elke fiets zal daarbij technische voorschriften rond veiligheid en comfort moeten respecteren, zoals beschikken over goede verlichting en een spatbord, en het zal ook verboden zijn om in bepaalde zones nog fietsen achter te laten, bijvoorbeeld op de Grote Markt. Er komt ook een drempel voor maximale concentratie in bepaalde zones, zoals aan stations.
Billy Bike
Start-up Billy Bike lanceert begin september z'n dienst voor elektrische deelfietsen .
Het betreft 150 blauw-zwarte fietsen 'free-floating' in Brussel-stad, Elsene, Etterbeek en Sint Gillis.
Na een geslaagde test met 500 gebruikers, haalde de start-up bijna 160.000 euro vers kapitaal op voor z'n commerciële lancering.
Het geld komt van het nieuwe crowdfundingplatform Lita.co.
Mert de app kan je een Billy Bike vinden, losmaken en betalen.
Tegen maart 2019 wordt de vloot verdubbeld en de actieradius verruimd. Op termijn zouden de fietsen in het hele gewest te vinden moeten zijn.
Het betreft 150 blauw-zwarte fietsen 'free-floating' in Brussel-stad, Elsene, Etterbeek en Sint Gillis.
Na een geslaagde test met 500 gebruikers, haalde de start-up bijna 160.000 euro vers kapitaal op voor z'n commerciële lancering.
Het geld komt van het nieuwe crowdfundingplatform Lita.co.
Mert de app kan je een Billy Bike vinden, losmaken en betalen.
Tegen maart 2019 wordt de vloot verdubbeld en de actieradius verruimd. Op termijn zouden de fietsen in het hele gewest te vinden moeten zijn.
Dernière édition par joverwimp le Mer 16 Jan 2019 - 15:07, édité 1 fois (Raison : aart)
Bird: elektrische deelstep
De elektrische step is al een verkoopshit. Steeds meer Brusselaars schaffen een exemplaar aan, vaak voor woon-werkverplaatsingen waarbij ze de step combineren met een ander vervoersmiddel. Het succes van het vervoersmiddel beperkt zich echter niet tot de privéstep. Met Troty is er sinds dit jaar al een deelsysteem voor elektrische steps in Brussel. Dinsdag wordt met Bird nu ook een tweede deelplatform voor e-steps gelanceerd.
Brussel is de tweede stad in Europa voor het Amerikaanse bedrijf. Bird lanceerde in augustus ook al in Parijs, de eerste Europese stad voor het bedrijf.
Een jaar geleden startten ze in Los Angeles, ondertussen zijn ze aanwezig in ruim 50 steden en op 80 universiteitscampussen, aldus Jonatan De Boer, verantwoordelijke voor de Benelux.
Wie gebruik wil maken van een Bird-step, zoekt eerst een exemplaar op zijn smartphone. Een ingescande QR-code ontgrendelt het voertuig en dan kan de rit beginnen.
De Bird-steps hebben een autonomie van 20 kilometer en halen een topsnelheid van 18 kilometer per uur. Een kleine testrit leert dat de steps met luchtbanden comfortabel rijden en zelfs een kasseistrookje verteren als dat moet.
Na afloop van de rit kunnen gebruikers de step achterlaten op een plaats naar keuze. ’s Nachts haalt Bird de steps dan op om ze op te laden en naar strategische punten in de stad te brengen, de zogenaamde nests. Tussen 21 en 7 uur zijn de steps dan ook niet beschikbaar.
Het prijskaartje voor een ritje hangt af van de tijdsduur. Gebruikers betalen een euro per beurt plus 15 cent per minuut. Een rit van 10 minuten kost op die manier 2,50 euro.
Bird start met 100 exemplaren in Brussel. Als de dienst een succes blijkt, kunnen dat er meer worden.
Brussel is de tweede stad in Europa voor het Amerikaanse bedrijf. Bird lanceerde in augustus ook al in Parijs, de eerste Europese stad voor het bedrijf.
Een jaar geleden startten ze in Los Angeles, ondertussen zijn ze aanwezig in ruim 50 steden en op 80 universiteitscampussen, aldus Jonatan De Boer, verantwoordelijke voor de Benelux.
Wie gebruik wil maken van een Bird-step, zoekt eerst een exemplaar op zijn smartphone. Een ingescande QR-code ontgrendelt het voertuig en dan kan de rit beginnen.
De Bird-steps hebben een autonomie van 20 kilometer en halen een topsnelheid van 18 kilometer per uur. Een kleine testrit leert dat de steps met luchtbanden comfortabel rijden en zelfs een kasseistrookje verteren als dat moet.
Na afloop van de rit kunnen gebruikers de step achterlaten op een plaats naar keuze. ’s Nachts haalt Bird de steps dan op om ze op te laden en naar strategische punten in de stad te brengen, de zogenaamde nests. Tussen 21 en 7 uur zijn de steps dan ook niet beschikbaar.
Het prijskaartje voor een ritje hangt af van de tijdsduur. Gebruikers betalen een euro per beurt plus 15 cent per minuut. Een rit van 10 minuten kost op die manier 2,50 euro.
Bird start met 100 exemplaren in Brussel. Als de dienst een succes blijkt, kunnen dat er meer worden.
nieuwe regels
Om orde te brengen in de chaos wordt een nieuwe regeling van kracht op 1 februari 2019. Bedrijven die vandaag al minstens 50 voertuigen hebben rondrijden, krijgen tot 1 september om een vergunning te krijgen.
De nieuwe regels bepalen dat de aanbieders een licentie moeten aanvragen. Licentiehouders zullen dan geen verbrandingsmotor mogen hebben. Ook reclame is uit den boze. Bij deelvoertuigen met een motor, moet de aanbieder ook aantonen dat de elektriciteit uit groene stroom komt. En parkeren op plekken waar gebruikers van het openbaar vervoer in- of uitstappen mag ook niet.
Als het deelsysteem fietsen ter beschikking stelt, moeten die ook minstens drie versnellingen hebben (oBike en GoBeebike hadden er maar één).
De ordonnantie geeft de overheid ook de mogelijkheid om de deelvoertuigen te bannen op bepaalde plaatsen. Welke plaatsen dat worden, wordt nu nog besproken met de verschillende gemeenten. Maar in Brussel-Stad zal je bijvoorbeeld geen voertuigen mogen achterlaten op de Grote Markt.
Een verplichting om het voertuig vast te maken aan een paal of ander object komt er niet. Het was de bedoeling om een uitnodigende regelgeving op te stellen, vrschillende aanbieders vonden zo’n afsluitregel geen goed idee.”
De aanbieders van deelvoertuigen moeten er ook actief voor zorgen dat hun steps of andere vehikels de gebruikers van het trottoir niet hinderen. Die bepaling staat eigenlijk ook al in de wegcode, maar met het licentiesysteem heeft de overheid een extra stok achter de deur om de bedrijven tot de orde te roepen.
De nieuwe regels bepalen dat de aanbieders een licentie moeten aanvragen. Licentiehouders zullen dan geen verbrandingsmotor mogen hebben. Ook reclame is uit den boze. Bij deelvoertuigen met een motor, moet de aanbieder ook aantonen dat de elektriciteit uit groene stroom komt. En parkeren op plekken waar gebruikers van het openbaar vervoer in- of uitstappen mag ook niet.
Als het deelsysteem fietsen ter beschikking stelt, moeten die ook minstens drie versnellingen hebben (oBike en GoBeebike hadden er maar één).
De ordonnantie geeft de overheid ook de mogelijkheid om de deelvoertuigen te bannen op bepaalde plaatsen. Welke plaatsen dat worden, wordt nu nog besproken met de verschillende gemeenten. Maar in Brussel-Stad zal je bijvoorbeeld geen voertuigen mogen achterlaten op de Grote Markt.
Een verplichting om het voertuig vast te maken aan een paal of ander object komt er niet. Het was de bedoeling om een uitnodigende regelgeving op te stellen, vrschillende aanbieders vonden zo’n afsluitregel geen goed idee.”
De aanbieders van deelvoertuigen moeten er ook actief voor zorgen dat hun steps of andere vehikels de gebruikers van het trottoir niet hinderen. Die bepaling staat eigenlijk ook al in de wegcode, maar met het licentiesysteem heeft de overheid een extra stok achter de deur om de bedrijven tot de orde te roepen.
vierde deelstepspeler
Dott is al de vierde deelstepspeler die een netwerk lanceert in Brussel. Na het lokale en kleine Troty (nu in winterpauze) en de globale speler Bird (ook al in winterpauze, tot een niet nader genoemde datum) kwam Lime, dat vandaag circa 1.200 steps in de stad heeft.
Het bedrijf Dott is al actief in een waslijst van Europese steden, waaronder Parijs, Berlijn en Wenen. De hoofdzetel lijkt in Amsterdam gevestigd.
Op de site (https://ridedott.com/fl) trekt Dott de kaart van de duurzaamheid. De steps zouden langer meegaan en veiliger zijn, onder meer door de brede banden en het remsysteem. Dott maakt zich ook sterk dat het altijd met overheden overlegt voor het van start gaat.
Het bedrijf Dott is al actief in een waslijst van Europese steden, waaronder Parijs, Berlijn en Wenen. De hoofdzetel lijkt in Amsterdam gevestigd.
Op de site (https://ridedott.com/fl) trekt Dott de kaart van de duurzaamheid. De steps zouden langer meegaan en veiliger zijn, onder meer door de brede banden en het remsysteem. Dott maakt zich ook sterk dat het altijd met overheden overlegt voor het van start gaat.
meer ongevallen met elektrische steps
De opmars van de elektrische step betekent ook meer ongevallen met de voertuigen. Alleen al in het Sint-Jansziekenhuis zien ze dagelijks minstens één tot twee stepslachtoffers. “De kleine wieltjes in combinatie met de oneffen Brusselse straten maken ze gevaarlijker dan tweewielers.
” Michiel is een regelmatige stepgebruiker. De afgelopen weken ging hij nu al twee keer over de kop met zijn autoped van Lime, vertelt hij aan BRUZZ. “De eerste keer had ik een ouder model, dat op een helling aan het Noordstation plots volledig uitviel, waardoor de rem blokkeerde en ik voorovervloog. Gelukkig bleef het bij een schaafwonde.”
Amper een week later had Michiel opnieuw prijs op de Wetstraat. “Ik had deze keer het nieuwere model met het hogere stuur, dat je vaker ziet. Er moet een kleine oneffenheid in de weg geweest zijn, want plots stond mijn stuur in een hoek van 90 graden en vloog ik weer over de step. Deze keer brak ik aan één zijde mijn pols, aan de andere kant twee vingers.”
Michiel deed ondertussen wat opzoekwerk op het internet. “De Lime S, want zo heet het model, heeft een stuur met een heel brede draaicirkel. Als je stuur bij hoge snelheid bruusk beweegt, kan de step helemaal blokkeren. Dat is bij mij gebeurd.”
De stepslachtoffers hebben vaak schaafwonden, maar ook breuken van de bovenarmen of pols komen geregeld voor. Het standaardscenario bij een stepongeval is dan ook dat een rijder over de autoped vliegt en de val met zijn handen probeert te breken. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt overigens dat bij ruim 90 procent van de incidenten geen derden betrokken zijn. Steprijders hebben dus genoeg aan zichzelf en slechte infrastructuur voor een tuimelpartij. Dat aandeel is overigens ook bij fietsers erg hoog.
Ook de zichtbaarheid van de e-steps vindt Leach een probleem. "De lichtjes verdwijnen in het niets naast de lampen van een personenwagen. En de kleine wieltjes zorgen er ook voor dat een step al bij een kleine oneffenheid kan wegschieten. En dat soort hobbels heb je wel vaker in Brussel.”
De hoofdarts van het ziekenhuis, Kenneth Coenye kan dat alleen maar beamen. De man, ook spoedarts, vloog enkele weken geleden zelf nog over het stuur van een step. “Ik heb niets gebroken, maar ik wil het dus wel bevestigen: steps zijn best gevaarlijk.”
” Michiel is een regelmatige stepgebruiker. De afgelopen weken ging hij nu al twee keer over de kop met zijn autoped van Lime, vertelt hij aan BRUZZ. “De eerste keer had ik een ouder model, dat op een helling aan het Noordstation plots volledig uitviel, waardoor de rem blokkeerde en ik voorovervloog. Gelukkig bleef het bij een schaafwonde.”
Amper een week later had Michiel opnieuw prijs op de Wetstraat. “Ik had deze keer het nieuwere model met het hogere stuur, dat je vaker ziet. Er moet een kleine oneffenheid in de weg geweest zijn, want plots stond mijn stuur in een hoek van 90 graden en vloog ik weer over de step. Deze keer brak ik aan één zijde mijn pols, aan de andere kant twee vingers.”
Michiel deed ondertussen wat opzoekwerk op het internet. “De Lime S, want zo heet het model, heeft een stuur met een heel brede draaicirkel. Als je stuur bij hoge snelheid bruusk beweegt, kan de step helemaal blokkeren. Dat is bij mij gebeurd.”
Arm- en polsbreuken
Exacte cijfers over ongevallen met een autoped houdt niemand op dit moment bij. Maar het verhaal van Michiel klinkt dokter Robert Leach wel bekend in de oren. “De voorbije maanden zagen we steeds vaker slachtoffers van stepongevallen,” zegt het hoofd van de spoeddienst van het Sint-Jansziekenhuis aan Rogier. “We zitten nu al aan een gemiddelde van minstens één of twee per dag. Als het mooi weer wordt, zal dat aantal waarschijnlijk nog stijgen. Niet iedereen vermeldt trouwens dat hij voor een stepongeval komt.”De stepslachtoffers hebben vaak schaafwonden, maar ook breuken van de bovenarmen of pols komen geregeld voor. Het standaardscenario bij een stepongeval is dan ook dat een rijder over de autoped vliegt en de val met zijn handen probeert te breken. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt overigens dat bij ruim 90 procent van de incidenten geen derden betrokken zijn. Steprijders hebben dus genoeg aan zichzelf en slechte infrastructuur voor een tuimelpartij. Dat aandeel is overigens ook bij fietsers erg hoog.
Leach vindt de steps gevaarlijker dan fietsen. “Mensen rijden ermee alsof het speelgoed is, maar de dingen kunnen wel 25 km/uur. Ze nemen ze ook spontaan zoals ze een bus nemen, en daardoor vaak zonder helm of hesje."
[size=55]'De kleine wieltjes zorgen er ook voor dat een step al bij een kleine oneffenheid kan wegschieten'
ROBERT LEACH, HOOFD SPOEDDIENST SINT-JAN[/size]
Ook de zichtbaarheid van de e-steps vindt Leach een probleem. "De lichtjes verdwijnen in het niets naast de lampen van een personenwagen. En de kleine wieltjes zorgen er ook voor dat een step al bij een kleine oneffenheid kan wegschieten. En dat soort hobbels heb je wel vaker in Brussel.”
De hoofdarts van het ziekenhuis, Kenneth Coenye kan dat alleen maar beamen. De man, ook spoedarts, vloog enkele weken geleden zelf nog over het stuur van een step. “Ik heb niets gebroken, maar ik wil het dus wel bevestigen: steps zijn best gevaarlijk.”
Uber: elektrische deelfiets
Met Jump lanceert taxiplatform Uber donderdag een nieuwe elektrische deelfiets in Brussel. "Belangrijk om boven en benedenstad te verbinden", klinkt het. Wij testten er eentje, en gingen bijna tegen de grond.
Met een stevige demarrage van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (One.Brussels) en Jump-België manager Nikolaas Van de Loock werden Ubers elektrische deelfietsen donderdagmiddag gepresenteerd. Het duo liet Vincent De Wolf (MR) vlot ter plaatse.
Smet en Van de Loock hadden samen veel opgetrokken om ervoor te zorgen dat in Brussel als een van de eerste Europese steden de elektrische deelfietsen van Jump, dat onderdeel uitmaakt van Uber, geplaatst zouden worden. “Dit is een aanvulling op de bestaande deelstep en deelfietssystemen (waaronder binnenkort de elektrische Villo's, red.) die we hebben in de stad”, vertelt Smet. “Deze elektrische fietsen zullen vooral belangrijk zijn om de boven en benedenstad met elkaar te verbinden. We zien mensen wel regelmatig met de fiets tot beneden rijden, maar terug naar boven is vaak wat lastiger.”
Thijs Roelen | Pascal Smet en Nikolaas Van de Loock testen de Jump-fietsen.
Vanaf donderdag staan 500 Jump-fietsen in Brussel Stad, Sint-Gillis, Elsene, Etterbeek, Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek. De kans dat je zo’n felrode tweewieler tegenkomt is dus al behoorlijk groot. “We hebben ons eigen Brusselse magazijn om de fietsen te onderhouden”, legt Van de Loock uit. Hoeveel mensen daar werken, wil Uber niet zeggen. “Maar het zijn wel echte werknemers van Uber.” Niet zoals met de onafhankelijke taxichauffeurs die via de app werken dus.
De batterijen zijn verwisselbaar en gaan zo'n 30 kilometer mee. Dankzij de wisselbare batterijen hoeft Uber niet elke nacht de volledige fietsen (die zo’n 30 tot 35 kilo wegen) naar een oplaadpunt te brengen. “Ons team zal zelf de batterijen vervangen”, vertelt Van de Loock. Dat team doet dat op, eveneens elektrische, bakfietsen. “Ze zullen ook preventief een onderhoudscheck uitvoeren wanneer ze de batterijen vervangen. Sowieso krijgen de fietsen iedere 300 kilometer een onderhoudsbeurt.” Mochten zich toch technische problemen voordoen, dan kunnen gebruikers die ook zelf melden.
Thijs Roelen | Met deze grote bakfietsen zal het onderhoud van de Jump-fietsen worden gepleegd.
Over de kostprijs van een fiets, levensduur en toekomstplannen van Jump in Brussel wil Van de Loock niets zeggen. “Laten we ons eerst focussen op deze 500 fietsen.” Wel benadrukt hij dat de stroom die gebruikt wordt voor de batterijen van de consumentenfietsen en de monteursfietsen volledig groen is, zoals vereist is door het gewest om een licentie voor een deelmobiliteitssysteem te bekomen.
Tijd voor een eerste testrit. De fietsen zijn eenvoudig te gebruiken via de Uber-app die je ook gebruikt om een taxi te bestellen. Je moet gewoon bovenin het scherm wisselen van ‘rit’ naar ‘bike’. Het is mogelijk om een fiets 5 minuten op voorhand te reserveren.
Aan de fietsen hangen tot en met zondag 28 april papiertjes met daarop de boodschap dat de eerste 20 minuten gratis zijn tijdens dit eerste Brusselse weekend. Normaal kost het 1 euro om de fiets te ontgrendelen en 15 cent per minuut dat je de fiets gebruikt.
:copyright: Thijs Roelen | Zo ziet Uber eruit wanneer je de 'bike'-optie kiest.
Voor je vertrekt krijg je een waarschuwing dat je voorzichtig en verantwoord moet rijden en dat het gebruik van een helm aangeraden wordt. De kans dat een gebruiker deze melding echt leest, lijkt ons klein.
En ondanks dat wij de melding wel lazen en met ons volle verstand beslissen zonder helm te vertrekken, leidt onze eerste pedaalslag bijna direct tot een valpartij. Met name bij het aanzetten levert de elektrische motor extra kracht, waardoor we letterlijk uit de startblokken vliegen. De natte, gladde stenen en keihard opgepompte banden, zorgen voor een glijpartij, maar we blijven overeind.
Daarna verloopt de rit vlot tegen de maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Vanwege de regen durven we onze smartphone niet in het daarvoor bestemde vak op het stuur te plaatsen, maar het is wel degelijk een innovatieve, handsfree oplossing om door de Brusselse straten te navigeren. Een mandje voorop kan eventuele bagage herbergen. De glibberige Brusselse kasseien in combinatie met de te harde banden leiden wel tot wat glijpartijen hier en daar. Van de Loock belooft ons dat er in de toekomst wat minder lucht in gepompt zal worden.
Aan het einde van de rit moeten we de fiets met het slot vastmaken. Ook dat verloopt zonder problemen, waarna we op de app de rit beëindigen. We laten het felrode vehikel achter op het voetpad, maar laten plaats voor voetgangers, zoals ons dat gevraagd wordt door de app.
Met een stevige demarrage van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (One.Brussels) en Jump-België manager Nikolaas Van de Loock werden Ubers elektrische deelfietsen donderdagmiddag gepresenteerd. Het duo liet Vincent De Wolf (MR) vlot ter plaatse.
Smet en Van de Loock hadden samen veel opgetrokken om ervoor te zorgen dat in Brussel als een van de eerste Europese steden de elektrische deelfietsen van Jump, dat onderdeel uitmaakt van Uber, geplaatst zouden worden. “Dit is een aanvulling op de bestaande deelstep en deelfietssystemen (waaronder binnenkort de elektrische Villo's, red.) die we hebben in de stad”, vertelt Smet. “Deze elektrische fietsen zullen vooral belangrijk zijn om de boven en benedenstad met elkaar te verbinden. We zien mensen wel regelmatig met de fiets tot beneden rijden, maar terug naar boven is vaak wat lastiger.”
Thijs Roelen | Pascal Smet en Nikolaas Van de Loock testen de Jump-fietsen.
Onderhoudsploeg
Vanaf donderdag staan 500 Jump-fietsen in Brussel Stad, Sint-Gillis, Elsene, Etterbeek, Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek. De kans dat je zo’n felrode tweewieler tegenkomt is dus al behoorlijk groot. “We hebben ons eigen Brusselse magazijn om de fietsen te onderhouden”, legt Van de Loock uit. Hoeveel mensen daar werken, wil Uber niet zeggen. “Maar het zijn wel echte werknemers van Uber.” Niet zoals met de onafhankelijke taxichauffeurs die via de app werken dus.
De batterijen zijn verwisselbaar en gaan zo'n 30 kilometer mee. Dankzij de wisselbare batterijen hoeft Uber niet elke nacht de volledige fietsen (die zo’n 30 tot 35 kilo wegen) naar een oplaadpunt te brengen. “Ons team zal zelf de batterijen vervangen”, vertelt Van de Loock. Dat team doet dat op, eveneens elektrische, bakfietsen. “Ze zullen ook preventief een onderhoudscheck uitvoeren wanneer ze de batterijen vervangen. Sowieso krijgen de fietsen iedere 300 kilometer een onderhoudsbeurt.” Mochten zich toch technische problemen voordoen, dan kunnen gebruikers die ook zelf melden.
Thijs Roelen | Met deze grote bakfietsen zal het onderhoud van de Jump-fietsen worden gepleegd.
Over de kostprijs van een fiets, levensduur en toekomstplannen van Jump in Brussel wil Van de Loock niets zeggen. “Laten we ons eerst focussen op deze 500 fietsen.” Wel benadrukt hij dat de stroom die gebruikt wordt voor de batterijen van de consumentenfietsen en de monteursfietsen volledig groen is, zoals vereist is door het gewest om een licentie voor een deelmobiliteitssysteem te bekomen.
En route
Tijd voor een eerste testrit. De fietsen zijn eenvoudig te gebruiken via de Uber-app die je ook gebruikt om een taxi te bestellen. Je moet gewoon bovenin het scherm wisselen van ‘rit’ naar ‘bike’. Het is mogelijk om een fiets 5 minuten op voorhand te reserveren.
Aan de fietsen hangen tot en met zondag 28 april papiertjes met daarop de boodschap dat de eerste 20 minuten gratis zijn tijdens dit eerste Brusselse weekend. Normaal kost het 1 euro om de fiets te ontgrendelen en 15 cent per minuut dat je de fiets gebruikt.
:copyright: Thijs Roelen | Zo ziet Uber eruit wanneer je de 'bike'-optie kiest.
Voor je vertrekt krijg je een waarschuwing dat je voorzichtig en verantwoord moet rijden en dat het gebruik van een helm aangeraden wordt. De kans dat een gebruiker deze melding echt leest, lijkt ons klein.
En ondanks dat wij de melding wel lazen en met ons volle verstand beslissen zonder helm te vertrekken, leidt onze eerste pedaalslag bijna direct tot een valpartij. Met name bij het aanzetten levert de elektrische motor extra kracht, waardoor we letterlijk uit de startblokken vliegen. De natte, gladde stenen en keihard opgepompte banden, zorgen voor een glijpartij, maar we blijven overeind.
Daarna verloopt de rit vlot tegen de maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Vanwege de regen durven we onze smartphone niet in het daarvoor bestemde vak op het stuur te plaatsen, maar het is wel degelijk een innovatieve, handsfree oplossing om door de Brusselse straten te navigeren. Een mandje voorop kan eventuele bagage herbergen. De glibberige Brusselse kasseien in combinatie met de te harde banden leiden wel tot wat glijpartijen hier en daar. Van de Loock belooft ons dat er in de toekomst wat minder lucht in gepompt zal worden.
Aan het einde van de rit moeten we de fiets met het slot vastmaken. Ook dat verloopt zonder problemen, waarna we op de app de rit beëindigen. We laten het felrode vehikel achter op het voetpad, maar laten plaats voor voetgangers, zoals ons dat gevraagd wordt door de app.
Felix: deze elektrische bromfiets komt naar Brussel
[size=13]De elektrische deelscooters van het Nederlandse bedrijf Felyx zijn vanaf midden juni beschikbaar in een groot deel van Brussel. Voor Felyx is de Belgische hoofdstad de eerste buitenlandse stad waar het 614 e-scooters zal lanceren. In Brussel zullen die de concurrentie aangaan met Scooty.
In Nederland zijn de groene deelscooters van Felyx al beschikbaar in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Voor het eerst kunnen Brusselaars en pendelaars nu ook in de gemeenten Brussel-Stad, Elsene, Sint-Gillis, Etterbeek en Ukkel gebruik maken van de e-scooters. Het gebied kan uitgebreid worden, maar Felyx richt zich nu al op tienduizenden gebruikers.
[/size]
"We willen het stadsklimaat aangenaam maken door zoveel mogelijk mensen zich op een duurzame manier te laten verplaatsen. Als we kijken naar ons gebruik in Nederlandse steden, zien we dat Brussel hier perfect op aansluit met zijn internationale karakter. Er zijn veel studenten, young professionals en expats en dat zijn net mensen die vaak een deelsysteem gebruiken", meent mede-oprichter Quinten Selhorst.
De elektrische scooters kunnen via de applicatie van Felyx gelokaliseerd en gereserveerd worden. Net zoals bij de deelsteps wordt er niet met een abonnement gewerkt en betaalt de gebruiker per rit. De scooters hebben een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, zijn allemaal voorzien van helmen en werken met verwisselbare batterijen die vanop afstand met groene stroom opgeladen worden.
"We vestigen ons ook echt in Brussel en zullen met een lokaal team en lokale partners werken voor het verwisselen van batterijen of het repareren van scooters", zegt Selhorst. Volgens ondernemerssite Sprout gaat het om 10 mensen.
Re: location vélo
Van de acht deelstepverdelers die begin dit jaar nog over de Brusselse straten reden, schieten er na de zomer nog maar drie van over. De kleinere verdelers vallen als vliegen.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/deelstepvloot-dunt-uit-hive-wind-en-tier-trekken-weg-2019-08-14
In het voorjaar struikelde je haast om de vijf meter over een deelstep van een andere verdeler. Steps van Hive, Lime, Wind, Tier, Dott, Poppy, Cirq en Voi lagen her en der verspreid in de stad. Maar de vloot, die op haar hoogtepunt zo'n 7.000 steps bevatte, dunt uit.
De bedrijven Hive, Wind en Tier hebben aangekondigd dat ze uit Brussel wegtrekken. Dat schrijft de krant La Dernière Heure. In totaal zijn volgens de krant zo in een klap 1.350 steps verdwenen. Veel uitleg geven de bedrijven niet aan hun stille verdwijntocht, maar het lijkt erop dat de concurrentie te groot was en de winstmarge te klein.
Troty en Bird hadden "een winterpauze" ingelast om te bekijken of ze nog zouden willen verder doen in de hoofdstad, maar hun steps zijn nog steeds niet uit hun winterslaap ontwaakt. Ook Voi-scooters zijn nog maar moeilijk te vinden. Enkel Lime, Dott en Poppy lijken voorlopig stand te houden.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/deelstepvloot-dunt-uit-hive-wind-en-tier-trekken-weg-2019-08-14
In het voorjaar struikelde je haast om de vijf meter over een deelstep van een andere verdeler. Steps van Hive, Lime, Wind, Tier, Dott, Poppy, Cirq en Voi lagen her en der verspreid in de stad. Maar de vloot, die op haar hoogtepunt zo'n 7.000 steps bevatte, dunt uit.
De bedrijven Hive, Wind en Tier hebben aangekondigd dat ze uit Brussel wegtrekken. Dat schrijft de krant La Dernière Heure. In totaal zijn volgens de krant zo in een klap 1.350 steps verdwenen. Veel uitleg geven de bedrijven niet aan hun stille verdwijntocht, maar het lijkt erop dat de concurrentie te groot was en de winstmarge te klein.
Troty en Bird hadden "een winterpauze" ingelast om te bekijken of ze nog zouden willen verder doen in de hoofdstad, maar hun steps zijn nog steeds niet uit hun winterslaap ontwaakt. Ook Voi-scooters zijn nog maar moeilijk te vinden. Enkel Lime, Dott en Poppy lijken voorlopig stand te houden.
Re: location vélo
Vanaf februari 2024 zal Brussel nog maar 8.000 deelsteps tellen van twee operatoren. Dat worden Bolt en Dott, zo heeft de Brusselse regering vandaag beslist. Een step buiten de dropzones achterlaten zal niet meer mogelijk zijn.
Vandaag telt het Brussels Gewest zeven deelstepoperatoren, goed voor meer dan 20.000 steps. Die zorgen vaak voor overlast, doordat gebruikers de steps achterlaten op het voetpad. Eerder dit jaar besliste de regering om de markt van deelsteps en -fietsen te hervormen. Dropzones worden verplicht, het aantal operatoren en deelsteps beperkt. Zo zouden er nog maar twee deelstep- en drie deelfietsoperatoren mogen overblijven.
Brussel Mobiliteit lanceerde dit najaar een oproep tot kandidaatstelling om de bedrijven aan te duiden die in Brussel actief mogen zijn of blijven. Daar was veel interesse voor: het gewestelijke mobiliteitsagentschap ontving liefst 27 kandidaturen van 15 aanbieders, waaronder de zeven deelstepoperatoren die vandaag al actief zijn in Brussel. De meeste operatoren hebben zowel voor de steps als de fietsen gekandideerd.
Op de ministerraad van deze vrijdag is de knoop doorgehakt: Dott en Bolt zijn de enige twee bedrijven die vanaf 1 februari 2024 volgend jaar nog deelsteps mogen aanbieden. De vijf andere operatoren krijgen tot dan de tijd om hun vloot van straat te halen. Bolt en Dott, die al langer actief zijn in Brussel, krijgen ruimte voor een vloot van in totaal 8.000 steps.
Die gaan alleen nog in aangeduide dropzones mogen achtergelaten worden. “Gedaan met deelsteps op de stoep,” klinkt het bij mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Het gewest telt vandaag ongeveer 1.000 dropzones. “Er wordt nog elke dag verder gewerkt om de komende weken tot 1.500 dropzones te komen.”
Op 1 februari zal het systeem operationeel zijn in de elf gemeenten waar er al voldoende dropzones zijn in de openbare ruimte. Het gaat om Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. “
Voor de andere gemeenten zullen de operatoren hun GPS-trackingsysteem gebruiken om virtuele dropzones te vergrendelen op locaties gekozen door de overheden. De markeringen zullen geleidelijk aangebracht worden, zodra de weersomstandigheden dit mogelijk maakt.”
Naast de deelstepoperatoren beperkt de Brusselse regering ook het aantal aanbieders van deelfietsen en -scooters. Bolt, Dott en Voi mogen elk 2.500 deelfietsen aanbieden. Dat betekent dat het totale aantal deelfietsen zal stijgen van 3.000 vandaag naar 7.500 tegen februari.
Tier en Pony krijgen groen licht voor elk 150 bakfietsen en het aantal deelscooters blijft op 600. Die laatste voertuigen mogen alleen Felix en Go Sharing nog aanbieden.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/brusselse-regering-kiest-voor-dott-en-bolt-nog-maar-8000-deelsteps-vanaf-februari-2023?utm_campaign=bruzz_dag_23_12_2023&utm_medium=email&utm_source=newsletter
Vandaag telt het Brussels Gewest zeven deelstepoperatoren, goed voor meer dan 20.000 steps. Die zorgen vaak voor overlast, doordat gebruikers de steps achterlaten op het voetpad. Eerder dit jaar besliste de regering om de markt van deelsteps en -fietsen te hervormen. Dropzones worden verplicht, het aantal operatoren en deelsteps beperkt. Zo zouden er nog maar twee deelstep- en drie deelfietsoperatoren mogen overblijven.
Brussel Mobiliteit lanceerde dit najaar een oproep tot kandidaatstelling om de bedrijven aan te duiden die in Brussel actief mogen zijn of blijven. Daar was veel interesse voor: het gewestelijke mobiliteitsagentschap ontving liefst 27 kandidaturen van 15 aanbieders, waaronder de zeven deelstepoperatoren die vandaag al actief zijn in Brussel. De meeste operatoren hebben zowel voor de steps als de fietsen gekandideerd.
Op de ministerraad van deze vrijdag is de knoop doorgehakt: Dott en Bolt zijn de enige twee bedrijven die vanaf 1 februari 2024 volgend jaar nog deelsteps mogen aanbieden. De vijf andere operatoren krijgen tot dan de tijd om hun vloot van straat te halen. Bolt en Dott, die al langer actief zijn in Brussel, krijgen ruimte voor een vloot van in totaal 8.000 steps.
Die gaan alleen nog in aangeduide dropzones mogen achtergelaten worden. “Gedaan met deelsteps op de stoep,” klinkt het bij mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Het gewest telt vandaag ongeveer 1.000 dropzones. “Er wordt nog elke dag verder gewerkt om de komende weken tot 1.500 dropzones te komen.”
Op 1 februari zal het systeem operationeel zijn in de elf gemeenten waar er al voldoende dropzones zijn in de openbare ruimte. Het gaat om Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. “
Voor de andere gemeenten zullen de operatoren hun GPS-trackingsysteem gebruiken om virtuele dropzones te vergrendelen op locaties gekozen door de overheden. De markeringen zullen geleidelijk aangebracht worden, zodra de weersomstandigheden dit mogelijk maakt.”
Naast de deelstepoperatoren beperkt de Brusselse regering ook het aantal aanbieders van deelfietsen en -scooters. Bolt, Dott en Voi mogen elk 2.500 deelfietsen aanbieden. Dat betekent dat het totale aantal deelfietsen zal stijgen van 3.000 vandaag naar 7.500 tegen februari.
Tier en Pony krijgen groen licht voor elk 150 bakfietsen en het aantal deelscooters blijft op 600. Die laatste voertuigen mogen alleen Felix en Go Sharing nog aanbieden.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/brusselse-regering-kiest-voor-dott-en-bolt-nog-maar-8000-deelsteps-vanaf-februari-2023?utm_campaign=bruzz_dag_23_12_2023&utm_medium=email&utm_source=newsletter
Sujets similaires
» location velo
» location vélo
» Points-Noeuds - Province du Hainaut - WAPI (Wallonie picarde)
» colloque velo
» Trains : France : transport de vélos
» location vélo
» Points-Noeuds - Province du Hainaut - WAPI (Wallonie picarde)
» colloque velo
» Trains : France : transport de vélos
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum