Parking vélo temporaire
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Discussion sur :: Discussion sur les vélos, matériel et accessoires
Page 1 sur 1
Parking vélo temporaire
Il y a, dans toutes les villes, une forte demande latente en stationnement vélo. Mais pas n'importe où, car certains endroits sont boudés par les cyclistes. Certains crient même au scandale quand ils voient des arceaux vélo inoccupés sur un espace de parking automobile. Le gestionnaire de voirie se doit donc de localiser son stationnement vélo au bon endroit, sous peine de mécontenter tout le monde au final.
Depuis deux ans, la ville de Rotterdam expérimente les fietsvlonders, des modules de parking vélo amovibles, qui permettent d'installer rapidement du parking vélo à un endroit où on pressent une demande.
S'ils sont utilisés, ils sont alors remplacés plus tard par du stationnement vélo définitif. Si ce n'est pas le cas le module est enlevé et l'espace est rendu à d'autres usages. L'expérience dure généralement entre trois et six mois.
Ces modules se composent d'un plateau en bois, sur lesquels des arceaux sont fixés. Il y en a 19 actuellement en rotation à Rotterdam. Ils ont permis jusqu'à présent de placer 105 arceaux permanents (pour 210 vélos), à des endroits où ils répondent à la demande.
Source : Fietsberaad (NL) - CROW
Depuis deux ans, la ville de Rotterdam expérimente les fietsvlonders, des modules de parking vélo amovibles, qui permettent d'installer rapidement du parking vélo à un endroit où on pressent une demande.
S'ils sont utilisés, ils sont alors remplacés plus tard par du stationnement vélo définitif. Si ce n'est pas le cas le module est enlevé et l'espace est rendu à d'autres usages. L'expérience dure généralement entre trois et six mois.
Ces modules se composent d'un plateau en bois, sur lesquels des arceaux sont fixés. Il y en a 19 actuellement en rotation à Rotterdam. Ils ont permis jusqu'à présent de placer 105 arceaux permanents (pour 210 vélos), à des endroits où ils répondent à la demande.
Source : Fietsberaad (NL) - CROW
Re: Parking vélo temporaire
Bonjour
Rien à redire, les Néerlandais ont une sérieuse expérience en ce qui concerne le vélo !!!
Rien à redire, les Néerlandais ont une sérieuse expérience en ce qui concerne le vélo !!!
Re: Parking vélo temporaire
In navolging van Rotterdam experimenteert nu ook Dordrecht met fietsvlonders.
De eerste zijn geplaatst op de Voorstraat tegenover Het Magazijn en in de Koningin Wilhelminastraat naast Post.
Een fietsvlonder is een tijdelijke fietsparkeervoorziening die op een parkeerplaats voor auto's geplaatst wordt. De aanleiding is het grote aantal bezoekers dat met de fiets naar Het Magazijn en restaurant Post komt. Maar soms parkeren bezoekers hun fietsen hinderlijk op de stoep. Met de fietsvlonder onderzoekt de gemeente of het tekort aan fietsparkeervoorzieningen kan worden opgelost en of fietsers hun fiets op die specifieke locatie parkeren.
De fietsvlonder biedt plek voor 10 fietsen. De vlonder heeft de grootte van een parkeerplaats voor auto's, die daarmee vervalt. Tijdens de proefperiode bekijkt de gemeente of er inderdaad behoefte is aan meer parkeerplekken voor fietsers, of die op de juiste plek staan en of de buurt de autoparkeerplaats kan missen. Na enkele maanden wordt de situatie geëvalueerd. Als blijkt dat de vlonder goed gebruikt wordt en er geen grote problemen met het parkeren van auto's ontstaan, dan kan de plek definitief als fietsparkeerplek ingericht worden. De fietsvlonder kan vervolgens weer op andere testlocaties worden ingezet.
Wethouder Rik van der Linden (Bereikbaarheid) is enthousiast: "We willen dat Dordrecht aantrekkelijk is voor fietsers en daarbij horen goede voorzieningen. Het parkeren van fietsen is lastig in de binnenstad. Veel panden hebben geen schuur of achterom. Ook bij winkels en horeca is vaak een tekort aan stalplekken. Daarnaast is het altijd nog maar de vraag waar mensen hun fiets neerzetten. Met de fietsvlonder kunnen we dat eenvoudig uitproberen. Zo kom je tot een oplossing waarvan uit de praktijk blijkt dat er behoefte aan is en die gebruikt wordt."
In de Voorstraat blijft ondanks het plaatsen van de vlonder het aantal parkeerplekken gelijk. De fietsklemmen bij Voorstraat 144 waar voorheen DOOR gevestigd was, verdwijnen. Hier wordt weer een parkeervak aangelegd.
In de Koningin Wilhelminastraat komt de fietsvlonder op de invalidenparkeerplaats naast Post. Uit cijfers blijkt dat deze parkeerplaats nauwelijks wordt gebruikt.
De gemeente Rotterdam heeft de fietsvlonder ontwikkeld en won er zelfs de Tour de Force Innovatieprijs mee. Daar zijn in twee jaar tijd 21 parkeervakken omgebouwd naar 105 permanente fietsparkeerplekken. Ook in Wassenaar wordt de fietsvlonder uitgeprobeerd.
https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Ook-fietsvlonders-in-Dordrecht
De eerste zijn geplaatst op de Voorstraat tegenover Het Magazijn en in de Koningin Wilhelminastraat naast Post.
Een fietsvlonder is een tijdelijke fietsparkeervoorziening die op een parkeerplaats voor auto's geplaatst wordt. De aanleiding is het grote aantal bezoekers dat met de fiets naar Het Magazijn en restaurant Post komt. Maar soms parkeren bezoekers hun fietsen hinderlijk op de stoep. Met de fietsvlonder onderzoekt de gemeente of het tekort aan fietsparkeervoorzieningen kan worden opgelost en of fietsers hun fiets op die specifieke locatie parkeren.
De fietsvlonder biedt plek voor 10 fietsen. De vlonder heeft de grootte van een parkeerplaats voor auto's, die daarmee vervalt. Tijdens de proefperiode bekijkt de gemeente of er inderdaad behoefte is aan meer parkeerplekken voor fietsers, of die op de juiste plek staan en of de buurt de autoparkeerplaats kan missen. Na enkele maanden wordt de situatie geëvalueerd. Als blijkt dat de vlonder goed gebruikt wordt en er geen grote problemen met het parkeren van auto's ontstaan, dan kan de plek definitief als fietsparkeerplek ingericht worden. De fietsvlonder kan vervolgens weer op andere testlocaties worden ingezet.
Wethouder Rik van der Linden (Bereikbaarheid) is enthousiast: "We willen dat Dordrecht aantrekkelijk is voor fietsers en daarbij horen goede voorzieningen. Het parkeren van fietsen is lastig in de binnenstad. Veel panden hebben geen schuur of achterom. Ook bij winkels en horeca is vaak een tekort aan stalplekken. Daarnaast is het altijd nog maar de vraag waar mensen hun fiets neerzetten. Met de fietsvlonder kunnen we dat eenvoudig uitproberen. Zo kom je tot een oplossing waarvan uit de praktijk blijkt dat er behoefte aan is en die gebruikt wordt."
In de Voorstraat blijft ondanks het plaatsen van de vlonder het aantal parkeerplekken gelijk. De fietsklemmen bij Voorstraat 144 waar voorheen DOOR gevestigd was, verdwijnen. Hier wordt weer een parkeervak aangelegd.
In de Koningin Wilhelminastraat komt de fietsvlonder op de invalidenparkeerplaats naast Post. Uit cijfers blijkt dat deze parkeerplaats nauwelijks wordt gebruikt.
De gemeente Rotterdam heeft de fietsvlonder ontwikkeld en won er zelfs de Tour de Force Innovatieprijs mee. Daar zijn in twee jaar tijd 21 parkeervakken omgebouwd naar 105 permanente fietsparkeerplekken. Ook in Wassenaar wordt de fietsvlonder uitgeprobeerd.
https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Ook-fietsvlonders-in-Dordrecht
Sujets similaires
» parking velo
» Trains : France : transport de vélos
» Découvrez BikeBank.org : vélo volé ? vélo retrouvé !
» RAVeL 1 Centre (Part 5b) Tamines - Namur - Eurovelo 3 - Itinéraire n°6
» Leie (Lys) Comines - Deinze
» Trains : France : transport de vélos
» Découvrez BikeBank.org : vélo volé ? vélo retrouvé !
» RAVeL 1 Centre (Part 5b) Tamines - Namur - Eurovelo 3 - Itinéraire n°6
» Leie (Lys) Comines - Deinze
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Discussion sur :: Discussion sur les vélos, matériel et accessoires
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum