FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
Dit jaar werd de Weg naar Sint-Stevens-Woluwe te Machelen-Diegem gerealiseerd.
Op deze weg loopt nu een nieuwe fietsweg over een afstand van 1,3 kilometer, tussen het kruispunt met de Haachtsesteenweg en de Raketstraat.
Deze nieuwe fietsweg is onderdeel van de grotere fietssnelweg ‘FR0’ die ongeveer parallel loopt aan de Ring rond Brussel tussen Zellik en Sint-Stevens-Woluwe.
Ce qui me semble prêt:
www.google.be/maps/dir/50.8633623,4.4413524/50.8907195,4.427016/@50.8564123,4.4357313,14.56z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d4.4354049!2d50.8802599!3s0x47c3dcdc482c77c3:0xc43272c9e5b66cf!1m0!3e2?hl=nl
Sint-Stevens Woluwe Harenweg
Sint-Stevens Woluwe, Lange Wagenstraat (rechts; links: Aubinaustraat)
Op deze weg loopt nu een nieuwe fietsweg over een afstand van 1,3 kilometer, tussen het kruispunt met de Haachtsesteenweg en de Raketstraat.
Deze nieuwe fietsweg is onderdeel van de grotere fietssnelweg ‘FR0’ die ongeveer parallel loopt aan de Ring rond Brussel tussen Zellik en Sint-Stevens-Woluwe.
Ce qui me semble prêt:
www.google.be/maps/dir/50.8633623,4.4413524/50.8907195,4.427016/@50.8564123,4.4357313,14.56z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d4.4354049!2d50.8802599!3s0x47c3dcdc482c77c3:0xc43272c9e5b66cf!1m0!3e2?hl=nl
Sint-Stevens Woluwe Harenweg
Sint-Stevens Woluwe, Lange Wagenstraat (rechts; links: Aubinaustraat)
Dernière édition par joverwimp le Sam 2 Mar 2019 - 12:52, édité 1 fois
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
Deze is perfect te zien op de satelliet foto, door het witte kleur van de béton.
Sommige daarvan zijn fietsstaden, zoals hier aan de Haachtsesteenweg
autovrij
Bourgetlaan
Als ik hier kijk http://www.fietssnelwegen.be/, zou eerder de Eli Auinaustraat de FR0 zijn en niet de Lange Wagenstraat. Maar ja deze site toont ook een tunnel onder de leopold III laan, dat niet bestaat...
Kaart : https://drive.google.com/open?id=1jVff3c9ThyogmM4pzuIoAXUgLk6PP-7O&usp=sharing
Sommige daarvan zijn fietsstaden, zoals hier aan de Haachtsesteenweg
autovrij
Bourgetlaan
Als ik hier kijk http://www.fietssnelwegen.be/, zou eerder de Eli Auinaustraat de FR0 zijn en niet de Lange Wagenstraat. Maar ja deze site toont ook een tunnel onder de leopold III laan, dat niet bestaat...
Kaart : https://drive.google.com/open?id=1jVff3c9ThyogmM4pzuIoAXUgLk6PP-7O&usp=sharing
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
velo-ravel.net a écrit:
Deze kaart klopt; het traject is verkeersvrij (behalve de kruising met de Leopold III laan, waar jammer genoeg een tunnel ontbreekt)
Zaventem Elie Aubinaustraat
Zaventem Harenweg
Kruising Leopld III laan
Machelen Sint Stevens Woluwestraat
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
joverwimp a écrit:Deze kaart klopt; het traject is verkeersvrij (behalve de kruising met de Leopold III laan, waar jammer genoeg een tunnel ontbreekt)
Zowaar idyllisch fietsen, zo dicht bij Brussel!
Een tunnel op die plaats zou inderdaad een grote meerwaarde betekenen. Juist op de grens van twee gewesten, dat wordt ongetwijfeld een verhaal waar iedereen rond de hete brij draait...
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
eeuwige reiziger a écrit:iedereen rond de hete brij draait...
Deze ken ik niet. kan men dit spreekwoord meer uitleggen ?
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
https://context.reverso.net/vertaling/nederlands-frans/om+de+hete+brei+heen+draaien => tourner autour du pot (il faut appeler un chat un chat)velo-ravel.net a écrit:eeuwige reiziger a écrit:iedereen rond de hete brij draait...
Deze ken ik niet. kan men dit spreekwoord meer uitleggen ?
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
joverwimp a écrit:
https://context.reverso.net/vertaling/nederlands-frans/om+de+hete+brei+heen+draaien => tourner autour du pot (il faut appeler un chat un chat)
intéressant ce lien.
fietsbrug over de A201
Op 12 dec 2022 is eerste symbolische meter gelegd van de nieuwe brug over de Leopold III laan over , met 710m de langste fietsbrug in Vlaanderen (brugdek van 500m en aanloopheling van 200m). Sluit aan op de F201. Klaar eind 2024
https://www.werkenaandering.be/nl/fietsbrug-a201
https://fietssnelwegen.be/projecten/fiets-en-voetgangersbrug-over-de-leopold-iii-laan-a201#meer-weten
https://www.werkenaandering.be/nl/fietsbrug-a201
https://fietssnelwegen.be/projecten/fiets-en-voetgangersbrug-over-de-leopold-iii-laan-a201#meer-weten
Dernière édition par joverwimp le Mar 14 Fév 2023 - 17:57, édité 1 fois
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
L'avenir 12/12/2022 a écrit:
Ce pont cyclable sur le boulevard Léopold III mesurera 710m de long (vidéo)
Un pont cyclo-piéton géant va enjamber le boulevard Léopold III pour relier Zaventem à Machelen. Le chantier est lancé.
La construction d'un pont piétonnier et cyclable, long de 710 mètres, a officiellement commencé lundi à Machelen. Il enjambera le Boulevard Léopold III et reliera le Harenweg à Zaventem avec la Sint-Stevens-Woluwestraat à Machelen, offrant aux piétons et cyclistes une alternative plus sécurisante pour traverser cette importante artère.
Au milieu du pont, une piste cyclable de quatre mètres de large sera aménagée. De part et d'autre de la piste cyclable, les piétons pourront circuler sur un chemin piétonnier de 1,80 mètre. Le pont fera donc près de huit mètres de large.
L'ouvrage couvrira également la ligne de tram existante. Des escaliers permettront de descendre au niveau des arrêts de tram.
Le nouveau pont fera le lien entre la future piste cyclable du ring de Bruxelles et la véloroute F201, également en construction en ce moment, qui reliera l'aéroport au centre de Bruxelles.
Les travaux sont prévus pour durer un an. Le gouvernement flamand investit 11,7 millions d'euros dans ce projet.
https://www.youtube.com/watch?v=shEe6sotKM0
https://www.lavenir.net/regions/bruxelles/2022/12/12/ce-pont-cyclable-sur-le-boulevard-leopold-iii-mesurera-710m-de-long-video-AD4UL574YRFAZLBMPEJ2Q6AL44/
acpfr- Messages : 200
Date d'inscription : 03/08/2011
Papylu² aime ce message
Salangaanbrug in Vilvoorde
Op 17 februari wordt de Salangaanbrug in Vilvoorde officieel geopend, “maar we hopen eigenlijk dat de brug al sneller in gebruik genomen kan worden,” aldus burgemeester Hans Bonte. Die timing hangt af van de laatste veiligheidscontroles, maar gezien de problemen met de Budabrug staat Bonte te popelen om de brug te openen.
De brug maakt deel uit van de FR0 en verbindt het park Drie Fonteinen met de wijk Vier Fonteinen.
De naam 'Salangaan' verwijst naar de totem van Frederik Vanclooster. De jongeman uit Vilvoorde, die scout was, verdronk drie jaar geleden na een fuif in de Kruitfabriek in het kanaal.
Regiobeheerder van Natuur en Bos Veerle Heyens: “Met de Salangaanbrug werken we de missing link weg van de Basiliekroute, een groen wandelnetwerk tussen de Basiliek van Vilvoorde en die van Grimbergen. Via een negen kilometer lang parcours wandel je door het Hanssenspark en het Cargillpark aan de rechteroever, en het domein Drie Fonteinen, het Tangebeekbos, het Prinsenbos en bij uitbreiding het Lintbos aan de linkeroever."
De brug maakt deel uit van de FR0 en verbindt het park Drie Fonteinen met de wijk Vier Fonteinen.
De naam 'Salangaan' verwijst naar de totem van Frederik Vanclooster. De jongeman uit Vilvoorde, die scout was, verdronk drie jaar geleden na een fuif in de Kruitfabriek in het kanaal.
Regiobeheerder van Natuur en Bos Veerle Heyens: “Met de Salangaanbrug werken we de missing link weg van de Basiliekroute, een groen wandelnetwerk tussen de Basiliek van Vilvoorde en die van Grimbergen. Via een negen kilometer lang parcours wandel je door het Hanssenspark en het Cargillpark aan de rechteroever, en het domein Drie Fonteinen, het Tangebeekbos, het Prinsenbos en bij uitbreiding het Lintbos aan de linkeroever."
Dernière édition par joverwimp le Lun 20 Fév 2023 - 16:54, édité 1 fois
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
Het wordt een volwaardige ring. Nu al is te zien dat hij is doorgetrokken van Kraainem tot Dilbeek (https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/FR0)
En wordt gewerkt aan Dilbeek-Zellik door de Werkvennootschap: tot 20 januari gebeuren er sonderingen en boringen aan de Fr. Schachtstraat in Zellik. Hier komt de FRO (aan de buitenzijde van de R0), nog niet zichtbaar op https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/FR0
Planning Dilbeek-Zellik : www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/fietsinfrastructuur/ringfietspad-fr0-dilbeek-zellik?fbclid=IwAR3_i62xGq1_MRs5rMsxWbrFeCmxDRpf4hRW2X8CwYseND5mR1Sv5ug_yAw
De titel kan dus beter gewijzigd worden, bv Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik
En wordt gewerkt aan Dilbeek-Zellik door de Werkvennootschap: tot 20 januari gebeuren er sonderingen en boringen aan de Fr. Schachtstraat in Zellik. Hier komt de FRO (aan de buitenzijde van de R0), nog niet zichtbaar op https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/FR0
Planning Dilbeek-Zellik : www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/fietsinfrastructuur/ringfietspad-fr0-dilbeek-zellik?fbclid=IwAR3_i62xGq1_MRs5rMsxWbrFeCmxDRpf4hRW2X8CwYseND5mR1Sv5ug_yAw
De titel kan dus beter gewijzigd worden, bv Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
joverwimp a écrit:
De titel kan dus beter gewijzigd worden, bv Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik
C'est fait
Re: FR0 ring Brussel (Zellik-Vilvoorde-Kraainem-Dilbeek-Zellik )
Op vrijdag 17 februari 2023 wordt de Salangaanbrug geopend. Deze burg over het kanaal verbindt het park Drie Fonteinen met de nieuwe wijk Vier Fonteinen.
(https://www.ringtv.be/nieuws/salangaanbrug-bijna-klaar-voor-gebruik-nog-laatste-veiligheidscontrole)
De naam verwijst naar de scoutstotem van Frederik Vanclooster die even verderop verongelukte, drei jaar geleden.
Salangaan’ is een gierzwaluw hier zo talrijk aanwezig is; in de zomer vligen ze bij tientallen aan het kanaal.
De brug is een dubbele basculebrug. Dat is een beweegbare brug waarvan het brugdek open en dicht kan door een draaiing. Met een totale lengte van 115 meter en een hoogte van 40 meter was de realisatie ervan een huzarenstukje.
De Vlaamse Waterweg werkte voor de uitvoering van de werken nauw samen met de stad Vilvoorde en het Agentschap Natuur en Bos. Beide partners delen ook in de totale kostprijs van de brug die ongeveer 10 miljoen euro bedraagt.
Regiobeheerder van Natuur en Bos Veerle Heyens: “Met de Salangaanbrug werken we de missing link weg van de Basiliekroute, een groen wandelnetwerk tussen de Basiliek van Vilvoorde en die van Grimbergen. Via een negen kilometer lang parcours wandel je door het Hanssenspark en het Cargillpark aan de rechteroever, en het domein Drie Fonteinen, het Tangebeekbos, het Prinsenbos en bij uitbreiding het Lintbos aan de linkeroever."
(https://www.ringtv.be/nieuws/salangaanbrug-bijna-klaar-voor-gebruik-nog-laatste-veiligheidscontrole)
De naam verwijst naar de scoutstotem van Frederik Vanclooster die even verderop verongelukte, drei jaar geleden.
Salangaan’ is een gierzwaluw hier zo talrijk aanwezig is; in de zomer vligen ze bij tientallen aan het kanaal.
De brug is een dubbele basculebrug. Dat is een beweegbare brug waarvan het brugdek open en dicht kan door een draaiing. Met een totale lengte van 115 meter en een hoogte van 40 meter was de realisatie ervan een huzarenstukje.
De Vlaamse Waterweg werkte voor de uitvoering van de werken nauw samen met de stad Vilvoorde en het Agentschap Natuur en Bos. Beide partners delen ook in de totale kostprijs van de brug die ongeveer 10 miljoen euro bedraagt.
Regiobeheerder van Natuur en Bos Veerle Heyens: “Met de Salangaanbrug werken we de missing link weg van de Basiliekroute, een groen wandelnetwerk tussen de Basiliek van Vilvoorde en die van Grimbergen. Via een negen kilometer lang parcours wandel je door het Hanssenspark en het Cargillpark aan de rechteroever, en het domein Drie Fonteinen, het Tangebeekbos, het Prinsenbos en bij uitbreiding het Lintbos aan de linkeroever."
fotos FR0 Diegem tussen F3 & F201
Album photos : https://photos.app.goo.gl/4LLJsaVQQTz8obi38
diaporama :
eeuwige reiziger aime ce message
Fotos FR0 Kraainem - Zaventem un peu avant l'E40
Album photos :https://photos.app.goo.gl/khdLbtAGQyJoexxR8
diaporama :
eeuwige reiziger aime ce message
Le plus grand pont cyclable de Belgique en cours d’installation avenue Léopold III : voilà à quoi ressemblera l’infrastructure
https://www.dhnet.be/regions/bruxelles/bruxelles-mobilite/2023/10/20/le-plus-grand-pont-cyclable-de-belgique-en-cours-dinstallation-avenue-leopold-iii-voila-a-quoi-ressemblera-linfrastructure-photos-QQ7Y6GVLING35ELLUFJFUJ5LOU/
L’avenue Léopold III devra une nuit être fermée pour les travaux.
Un chantier de grande ampleur prend place à la frontière entre la Région bruxelloise et la Flandre. À deux pas du siège de l’Otan, un majestueux pont cyclable est en cours d’installation. Long de 710 mètres, il permettra de relier la Harenweg de Zaventem à la Sint-Stevens-Woluwestraat à Machelen, en passant au-dessus de l’avenue Léopold III (A201). Selon les dires de la ministre Lydia Peeters (Open VLD), il s'agit dès lors du pont cycliste le plus long de Belgique. Actuellement, les cyclistes doivent effectuer un détour d’un kilomètre et croiser l’avenue très fréquentée. La nouvelle infrastructure devrait dès lors leur faire gagner plusieurs minutes. Après plusieurs longues étapes de préparation, le pont à proprement parler arrive. L’installation a débuté et comporte 15 tronçons. Les travaux se font principalement de nuit, entre 22 h et 6 h. En fonction de l’avancée du chantier et des tronçons, des embarras divers de circulation sont prévus, avec des rues et connexions fermées. La nuit la plus impactante déjà programmée sera sans doute celle du 24 au 25 octobre : l’avenue Léopold III sera fermée dans les deux sens entre 22 h et 6 h, et les trams seront interrompus. La fin des travaux est prévue pour le printemps 2024. Au total, un budget de 11,7 millions a été nécessaire pour financer le projet. Une somme investie par la Région flamande via la Werkvennootschap.
À deux pas de l’OTAN, un nouveau pont cyclo-piéton surplombera le boulevard Léopold III
https://bx1.be/categories/news/a-deux-pas-de-lotan-un-nouveau-pont-cyclo-pieton-surplombera-le-boulevard-leopold-iii/
Son chantier vient de débuter.
Il fera près de 710 mètres de long, l’un des plus longs de Flandre : un nouveau pont cyclo-piéton sortira bientôt de terre au-dessus du Boulevard Léopold III, à quelques dizaines de mètres de l’OTAN. Son chantier vient de débuter, pour relier ainsi le Harenweg (Zaventem) et la Sint-Stevens-Woluwestraat (Machelen). Les travaux dureront un an, pour un budget de 11,7 millions d’euros, financé par le gouvernement flamand.
Selon les premiers visuels, partagés par le Werken Aan De Ring et le Werkvennootschap, on voit que la nouvelle passerelle géante passera au-dessus des voies de tram et des bandes routières, et permettra donc aux piétons et aux cyclistes de travers l’axe en sécurité. Ainsi, la piste cyclable fera quatre mètres de large, entourée de part et d’autre par un chemin piétonnier de 1,80m. Des escaliers permettront aussi de descendre jusqu’aux arrêts de tram.
“À l’heure actuelle, les cyclistes traversent le boulevard Léopold III par l’avenue du Bourget et la rue de la Fusée. Cela les oblige à parcourir une déviation de près d’un kilomètre, où ils croisent un important trafic : une situation inconfortable et dangereuse, à laquelle nous remédions grâce à un pont par-dessus le boulevard Léopold III (…) De cette manière, nous offrons aux usagers de la route une solution de remplacement à part entière à la voiture et réduisons progressivement le nombre de voitures sur le Ring“, indique Werken Aan de Ring.
Quel calendrier ?
Le chantier vient de débuter : “après une première phase préparatoire comprenant des travaux de service public et d’égouttage, l’entrepreneur commencera à installer les premiers piliers du pont“, indique Werken Aan de Ring, qui précise que ces travaux prendront normalement fin dans les derniers mois de 2023 ou au début de l’année 2024.
L’objectif de ce nouveau pont, outre une traversée plus sécurisée, est aussi de relier la future piste cyclable du ring de Bruxelles et la véloroute F201, qui reliera bientôt Brussels Airport au centre de Bruxelles.
ArBr avec Belga – Photo : Werken Aan de Ring / Architectenbureau ZJA
Pont cyclable et piétonnier de la Leopold III-laan
https://www.werkenaandering.be/fr/travailler-sur/infrastructure-cyclable/pont-cyclable-et-pietonnier-a201k
Début des travaux : 11/2022
Région Machelen: Partie Nord
L'état du projet :Prévu
Avec « Travaux sur le Ring », nous nous attachons pleinement à étendre l’infrastructure cyclable et à l’améliorer. Nous construisons des pistes cyclables sûres ainsi que des ponts et tunnels cyclables confortables. Ils vous permettent de circuler rapidement et en toute fluidité le long et par-dessus du Ring. De cette manière, nous offrons aux usagers de la route une solution de remplacement à part entière à la voiture et réduisons progressivement le nombre de voitures sur le Ring. L'aménagement du pont cyclable et piétonnier par-dessus la Leopold III-laan s'inscrit dans cette ambition.
Circuler à pied et à vélo en toute sécurité par-dessus la Leopold-III laan
Nous réalisons un important pont cyclable et piétonnier par-dessus la Leopold III-laan. Ce pont forme une liaison entre le Harenweg de Zaventem et la Sint-Stevens-Woluwestraat de Machelen et fait partie de la piste cyclable du Ring FR0.
À l’heure actuelle, les cyclistes traversent la Leopold III-Laan par la Bourgetlaan et la Raketstraat. Cela les oblige à parcourir une déviation de près d’un kilomètre, où ils croisent un important trafic. Une situation inconfortable et dangereuse, à laquelle nous remédions grâce à un pont par-dessus la Leopold III-laan. Vous pourrez donc prochainement circuler à vélo en toute sécurité entre Zaventem et Machelen.
Le pont rejoint la future véloroute F201 qui reliera l’aéroport au centre de Bruxelles. En outre, le pont constitue un chaînon manquant dans le tracé de la future piste cyclable du Ring entre la Haachtsesteenweg (N21) et la R22 Woluwedal.
Le pont rejoint la future véloroute F201 qui reliera l’aéroport au centre de Bruxelles. En outre, le pont constitue un chaînon manquant dans le tracé de la future piste cyclable du Ring entre la Haachtsesteenweg (N21) et la R22 Woluwedal.
Ce pont cyclable et piétonnier constitue un maillon important du réseau cyclable dans et autour de Bruxelles. Il a un effet positif sur la qualité de vie, la sécurité routière, la qualité de l’environnement et la mobilité. Ce faisant, le pont :
améliorera la sécurité et le confort des cyclistes ;
assurera aux piétons une liaison sûre et plus courte par-dessus la Leopold III-laan ;
réduira les effets négatifs générés tant par la Leopold III-Laan que la Raketstraat et la Hermeslaan pour les piétons et les cyclistes.
Where is the evidence for that assertion? At this moment there is no dialogue at all between the UOC and the OCU, since the UOC bishops refuses any talks. Moreover, the UOC bishops consider the OCU as a non canonical body, avoid of any grace, with no valid sacraments...
Pont cyclable et piétonnier confortable
Entre le Harenweg et la Sint-Stevens-Woluwestraat, nous construisons un pont cyclable et piétonnier par-dessus la Leopold III-Laan. Le pont fait 710 mètres de long et sera l’un des plus longs de Flandre. Sur le pont, nous prévoyons une piste cyclable et un trottoir séparés par un revêtement coloré. Vous trouverez des escaliers munis d’une rampe à vélos des deux côtés de la Leopold III-Laan. Vous pourrez donc également rejoindre le pont par la Bourgetlaan, la Raketstraat et les futurs arrêts du Luchthaventram.
Le pont a une forme parabolique et repose sur des piliers en forme de V d’une grande qualité architecturale. La conception assure une intégration optimale dans l’environnement.
Planning
Après une première phase préparatoire comprenant des travaux de service public et d’égouttage, l’entrepreneur commencera à installer les premiers piliers du pont. Ces travaux complexes prendront fin, sous réserve de circonstances imprévues, d’ici la fin de 2023/le début de 2024. Pour en savoir plus, consultez la rubrique « phasage
Le plus long pont cyclable du pays s’érige près de l’OTAN
https://bx1.be/categories/news/le-plus-long-pont-cyclable-du-pays-serige-pres-de-lotan/?fbclid=IwAR0ab2dKN2gAchk4QGaaMDfY9gkWIa22hB7LP4jLfmxqe8i_lGY65Z7eYUg
https://bx1.be/categories/news/le-plus-long-pont-cyclable-du-pays-serige-pres-de-lotan/?fbclid=IwAR0ab2dKN2gAchk4QGaaMDfY9gkWIa22hB7LP4jLfmxqe8i_lGY65Z7eYUg
710 mètres de piste : à deux pas de l’OTAN, un nouveau pont cyclo-piéton, le plus long du pays, surplombe le boulevard Léopold III pour relier la Harenweg de Zaventem à la Sint-Stevens-Woluwestraat à Machelen, soit connecter plus facilement et rapidement les communes flamandes à Bruxelles tout en encourageant la pratique du vélo en sécurité. A cet effet, le plus grand tronçon a été placé dans la nuit de mercredi à jeudi, entraînant la fermeture du boulevard. La fin des travaux est prévue en avril 2024.
710 mètres de long, 7 mètres de large dont 4 de piste cyclable, c’est la plus longue passerelle cyclo-piétonne de Belgique, véritable chaînon manquant pour achever la future piste cyclable du Ring entre la Chaussée de Haecht et le Boulevard de la Woluwe. Des escaliers sont également prévus pour accéder aux arrêts de tram.
“À l’heure actuelle, les cyclistes traversent le boulevard Léopold III par l’avenue du Bourget et la rue de la Fusée. Cela les oblige à parcourir une déviation de près d’un kilomètre, où ils croisent un important trafic : une situation inconfortable et dangereuse, à laquelle nous remédions grâce à un pont par-dessus le boulevard Léopold III (…) De cette manière, nous offrons aux usagers de la route une solution de remplacement à part entière à la voiture et réduisons progressivement le nombre de voitures sur le Ring“, indique Werken Aan de Ring.
L’installation comporte au total 15 tronçons, avec des chantiers principalement de nuit, entre 22 h et 6 h. La circulation dans la Raketstraat restera perturbée jusqu’à la mi-décembre. Un budget de 11,7 millions d’euros, financé par le gouvernement flamand, est avancé pour cette nouvelle passerelle géante.
L’objectif de ce nouveau pont, outre une traversée plus sécurisée, est aussi de relier la future piste cyclable du ring de Bruxelles et la véloroute F201, qui reliera bientôt Brussels Airport au centre de Bruxelles.
eeuwige reiziger aime ce message
Re: Le plus long pont cyclable du pays... a été ouvert au public
Langste fietsbrug van het land, over de A201 tussen Zaventem en Machelen, feestelijk geopend
radio2, Marij Vanherle
vr 04 okt 12:39
Op de grens tussen Zaventem en Machelen is vanmorgen de langste fietsbrug van het land feestelijk geopend. De brug, maar liefst 710 meter lang, overspant de drukke Leopold III-laan (A201). "Fietsers en voetgangers krijgen zo een veilige en snelle doorgang tussen Zaventem en Machelen", zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap.
De fietsbrug bevindt zich vlak naast de NAVO, op de grens van Vlaanderen en het Brussels Gewest. Volgens Marijn Struyf was een fietsbrug op deze plaats echt nodig. "De weg is er bijna ingericht als een autosnelweg, waardoor de fietsers tot nu moesten omrijden en enkele gevaarlijke oversteken moesten trotseren", zegt hij. "Maar dat is nu opgelost met de fietsbrug, waardoor de fietsers snel en veilig van Zaventem naar Machelen en omgekeerd, kunnen fietsen."
De bouw van de brug is een onderdeel van het programma 'Werken aan de Ring' en past binnen de ambitie van de Vlaamse overheid om meer dan 115 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen langs de Ring rond Brussel. Het is niet de 1e fietsbrug die in dat kader werd gerealiseerd. Zo werd er al een fietsbrug over de Ring aangelegd langs de hst-spoorlijn, tussen Zaventem en Machelen. "Daar rijden jaarlijks ruim 150.000 fietsers over, wat een groot succes is", zegt Struyf.
Daarnaast is er ook de 100 procent ecologische houten kokerbrug, die onlangs over het Vierarmenkruispunt in Tervuren werd geplaatst, een fietsbrug over zowel de op- en afritten in Konings-Lo als onder de Ring, en een multimodale brug voor zowel fiets, openbaar vervoer als auto aan de Hector Henneaulaan in Zaventem.
De tellingen bewijzen volgens Struyf dat deze verbindingen hun nut bewijzen. "Veilige en snelle verbindingen zijn echt nodig om mensen op de fiets te krijgen", zegt Struyf.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/04/langste-fietsbrug-van-het-land-tussen-zaventem-en-machelen-fe/
https://www.youtube.com/watch?v=1kxpPeYojWQ
Le plus long pont piétonnier et cyclable de Belgique relie Zaventem à Machelen
Anne François, Belga
ven. 04 oct. 16:25
Un nouveau pont piétonnier et cyclable a été inauguré ce vendredi matin sur la Sint-Stevens-Woluwestraat à Machelen (Brabant flamand). Avec ses 710 mètres de long et 7 mètres de large, il s'agit du pont destiné à la mobilité douce le plus long de Belgique. Il doit permettre aux cyclistes et piétons de se rendre de manière rapide et sûre de Zaventem à Machelen.
Les travaux avaient débuté fin 2022 et auront duré un peu moins de deux ans. L'imposante structure relie le Harenweg à Zaventem avec la Sint-Stevens-Woluwestraat à Machelen et surplombe le boulevard Léopold III (A201). Elle permet aux usagers faibles d'éviter de devoir faire un détour d'un kilomètre environ, via les avenues du Bourget et de la Fusée, pour traverser le boulevard.
Elle offre aussi une alternative plus sécurisante pour traverser l'importante artère. L'ouvrage couvre également la ligne de tram existante. Des escaliers permettent de rejoindre les arrêts de tram.
Le nouveau pont fait le lien entre la future piste cyclable du ring de Bruxelles et la véloroute F201, également en construction, qui reliera l'aéroport au centre de Bruxelles. Le gouvernement flamand a investi 11,7 millions d'euros dans ce projet.
Ce n’est pas le premier pont cyclable qui a été réalisé dans le cadre de la nouvelle infrastructure cyclable qui fera plus de 115 km autour de Bruxelles. Un pont pour vélos a aussi été installé au-dessus du Ring le long de la ligne de chemin de fer à grande vitesse, entre Zaventem et Machelen. Plus de 150.000 cyclistes y passent par an.
A côté de cela il y a aussi le pont couvert pour vélos et piétons, entièrement réalisé en bois, placé récemment au-dessus du carrefour des Quatre-Bras à Tervuren (photo), le pont cycliste qui surplombe les entrée et sortie du Ring à Konings-Lo, ainsi que le pont multimodal pour vélos, voitures et transports en commun sur l’avenue Hector Henneau à Zaventem.
https://www.vrt.be/vrtnws/fr/2024/10/04/le-plus-long-pont-pietonnier-et-cyclable-de-belgique-relie-zaven/
Langste fietsbrug van België ingehuldigd in Machelen
SD
BRUZZ
4 oktober 2024 18.18u
Op de grens van het Vlaams en Brussels Gewest, in de buurt van het hoofdkantoor van de NAVO, is vrijdag de langste fietsbrug van het land feestelijk geopend. De brug, die fietsers en voetgangers veilig over de drukke Leopold III-laan (A201) moet brengen, meet 710 meter en zou binnenkort een halte krijgen voor de luchthaventram.
Zonder de brug staken fietsers de Leopold III-Laan over via de Bourgetlaan en de Raketstraat. "Dit zorgde voor een omweg van bijna een kilometer, met heel wat potentieel gevaarlijke oversteken", aldus De Werkvennootschap.
De nieuwe brug verbindt de Harenweg in Zaventem rechtstreeks met de Sint-Stevens-Woluwestraat in Machelen.
Fietsers en voetgangers zullen hier later kunnen overschakelen op de toekomstige Luchthaventram. Deze tramlijn loopt vanaf het treinstation van Brussel Noord, via de Leopold III-laan naar de luchthaven. Aan de fietsbrug komt een halte die vanop de brug te bereiken is.
Cadeautje
De opening werd bijgestaan door onder meer de Fietsersbond, bedrijven uit de buurt en Voka. Wie langskwam voor de opening, kon genieten van een ontbijt en een cadeautje: een fluo klaparmbandje. "We wilden deze openstelling ook vieren met de buurt en pendelaars", zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. "Daarom deelden we een ontbijtkoek en een koffie uit aan iedereen die samen met ons de brug voor de eerste keer kwam gebruiken."
De realisatie van de fietsbrug kadert binnen het programma Werken aan de Ring, gecoördineerd door De Werkvennootschap. Daarbij wil de Vlaamse regering meer dan 115 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur aanleggen langs de Ring rond Brussel. De Vlaamse overheid investeerde 11,7 miljoen euro in dit project.
https://www.bruzz.be/actua/stedenbouw/langste-fietsbrug-van-belgie-ingehuldigd-machelen-2024-10-04
Le pont piétonnier et cyclable le plus long de Belgique officiellement inauguré à Machelen
Publié le 04/10 à 14h28
par Agence Belga
Un nouveau pont piétonnier et cyclable a été inauguré vendredi matin sur la Sint-Stevens-Woluwestraat à Machelen (Brabant flamand). Avec ses 710 mètres, il s'agit du pont destiné à la mobilité douce le plus long de Belgique.
Les travaux ont débuté fin 2022 et auront duré un peu moins de deux ans. L'imposante structure relie le Harenweg à Zaventem avec la Sint-Stevens-Woluwestraat à Machelen et surplombe le boulevard Léopold III (A201). Elle permet aux usagers faibles d'éviter de devoir faire un détour d'un kilomètre environ, via les avenues du Bourget et de la Fusée, pour traverser le boulevard. Elle offre aussi une alternative plus sécurisante pour traverser l'importante artère.
L'ouvrage couvre également la ligne de tram existante. Des escaliers permettent de rejoindre les arrêts de tram. Le nouveau pont fait le lien entre la future piste cyclable du ring de Bruxelles et la véloroute F201, également en construction, qui reliera l'aéroport au centre de Bruxelles.
Le gouvernement flamand a investi 11,7 millions d'euros dans ce projet.
https://www.rtl.be/actu/regions/flandre/le-pont-pietonnier-et-cyclable-le-plus-long-de-belgique-officiellement-inaugure/2024-10-04/article/718321
https://www.dhnet.be/actu/belgique/2024/10/04/le-pont-pietonnier-et-cyclable-le-plus-long-de-belgique-officiellement-inaugure-a-machelen-photos-KRWP6DDGCRHDDPM56CDNGKZYHE/
https://www.hln.be/machelen/met-710-meter-is-dit-de-langste-fietsbrug-van-het-land-zachte-weggebruikers-kunnen-voortaan-veilig-drukke-a201-oversteken~a3897957/
https://www.dhnet.be/regions/bruxelles/bruxelles-mobilite/2024/10/04/voici-le-plus-grand-pont-cyclable-de-belgique-il-se-situe-aux-portes-de-bruxelles-et-vient-detre-inaugure-ce-vendredi-photos-WM4R3ZDF35EWFLFLEV6CF3FKIE/
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mar 5 Nov 2024 - 10:27, édité 2 fois
Re: Le plus long pont cyclable du pays... a été ouvert au public
Deze heb ik gemist, nu zie ik dit op Facebook, en will dit hier zetten, maar het staat er al. Perfect ! werk gespaard.
eeuwige reiziger aime ce message
Re: Le plus long pont cyclable du pays... a été ouvert au public
Papylu² a écrit:Deze heb ik gemist, nu zie ik dit op Facebook, en will dit hier zetten, maar het staat er al. Perfect ! werk gespaard.
Graag gedaan! Er beweegt de laatste tijd ook heel veel. Dat is toch m'n indruk. Je zou op den duur wel eens iets uit het oog verliezen...
Nog wat mooie fotootjes, samen met de uitleg van het ontwerpbureau:
Fietsbrug over de A201, Machelen
Een netwerk van fietsverbindingen
De snelweg A201 die van de binnenring van Brussel naar de luchthaven Zaventem loopt is een drukke weg, die ook binnen de stad een belangrijke functie heeft. Het nieuwe NAVO-hoofdkwartier, een aantal grote bedrijven en het vluchtleidingscentrum Euro Control zijn erlangs gevestigd. Voor forenzen en recreanten die zich te voet en per fiets verplaatsen is de snelweg een enorm obstakel, die ervoor zorgt dat ze lange omwegen moeten maken.
In het kader van het plan om voor heel Brussel een nieuw netwerk van fietsverbindingen aan te leggen heeft architectenbureau ZJA, als onderdeel van studiebureau MoVeR0, de opdracht gekregen het architectonisch ontwerp te maken voor een oversteek over de A201, daar waar hij Leopold III-laan genoemd wordt. Deze locatie is een knooppunt van fietssnelwegen en van openbaar vervoer, met name de Brusselse tram en de Luchthaventram halteren hier dichtbij. Daarnaast markeert de brug de grens tussen het Vlaams en Brussels Gewest. De ruim 500 meter lange fietsbrug verbindt Machelen en Zaventem op een cruciaal punt.
Lang en hoog
Met aan weerszijden een langgerekt landhoofd en helling van bijna 100 meter en een brugdek van 510 meter lengte is dit een imposante bijdrage aan het stadslandschap. Het ontwerp is daarom afgestemd op de optimale inpassing in de omgeving en heeft een zo licht en transparant mogelijk silhouet.
Om dat te bereiken is de witte brug van staal gemaakt en rust op V-vormige grijze stalen kolommen met verjongde hoeken. Met zijn geleidelijke stijging en kaarsrechte traject maakt de fietsbrug één lang en vloeiend gebaar over het drukke verkeer. Op het hoogste punt, boven de snelweg waar auto's en trams passeren, is het dek bijna 8 meter boven straatniveau. Door alle onderdelen aan elkaar te lassen is een bruglichaam uit één stuk ontstaan, wat betekent dat er alleen op de landhoofden voegen zijn en er veel minder onderhoud nodig is. Uitzetting door hitte vervormt het staal, daar waar het dek ook aan de pijlers in het midden is vast gelast, worden die krachten opgevangen. Bij de lagere pijlers bij de landhoofden zijn opleggingen onder het dek geplaatst die kunnen glijden en zo de vervorming opvangen.
Omdat de brug zo lang en recht is, heeft elk detail, dat op die lengte vele malen wordt herhaald, een groot visueel effect. De uitkragende ribben onder het dek, die de voetgangerspaden ondersteunen kennen een vast ritme. Ze vloeien over in de balusters, die altijd verticaal geplaatst zijn om zo de overgangen tussen de bordessen en hellende gedeelten van het dek te corrigeren. Nu volgt het oog een regelmatig ritme dat zich voegt in de klimmende vloeiende lijn van het brugdek. Het maakt de brug in de beleving lichter, een zwevend en naar de horizon wijzend lichaam.
Comfortabele details en verlichting
De fietsbrug kan alleen de obstakelwaarde van de A201 wegnemen als ze zelf geen al te grote uitdaging vormt voor fietsers en voetgangers. Dankzij de lengte van de brug wordt de oversteek voor alle typen fietsers een zachte glooiing en is ze dus comfortabel te maken. Om de veiligheid te waarborgen zijn er balustraden met een houten leuning, een vriendelijk detail op een element dat verder weinig aandacht vraagt. De ingebouwde verlichting bestaat uit in de leuning ingebouwde LED-projectoren. Ze zijn water- en vandaalbestendig en verspreiden een gericht en helder licht over het dek van de brug. Tussen dek en balustraden zijn open lijngoten in het dek opgenomen die afwateren op de wadi’s onder de brug. Om bodemerosie en dus slijtage op de plek van de brug te voorkomen is het gunstig dat water ter plekke door de bodem wordt opgenomen in plaats van wegspoelt. De trappen die bij de tramhalte toegang geven tot de brug zijn licht, slank, langgerekt en lui genoeg om comfortabel te stijgen naar het brugdek.
Het fietspad op de brug heeft een geelbruine, lichte okerkleur en het voetpad is antracietkleurig. Deze schakering zorgt voor een veilige en leesbare indeling van de ruimte. Een fietser, die op weg naar vrienden, werk of school is, heeft op deze lange fietsbrug een aantrekkelijk vergezicht over een omgeving met grasvelden en heuvels, de gebouwen, tramlijnen en wegen. De brug is lang genoeg om enige tijd te genieten van de ervaring een efficiënte glijvlucht te maken over alle stadsdrukte heen.
https://www.zja.nl/nl/Fietsbrug-over-de-A201-Machelen
Sujets similaires
» fietssnelwegen -FietsGEN/RER velo
» L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
» F211 Asse (Zellik) - Brussel (Fietssnelweg F211)
» Canal maritime Bruxelles-Escaut (Zeekanaal Brussel-Schelde) Brussel-Vilvoorde: fietssnelweg F1; Vilvoorde-Willbroek: F23
» F001 Part 1 Brussel - Vilvoorde (Fietssnelweg F1)
» L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
» F211 Asse (Zellik) - Brussel (Fietssnelweg F211)
» Canal maritime Bruxelles-Escaut (Zeekanaal Brussel-Schelde) Brussel-Vilvoorde: fietssnelweg F1; Vilvoorde-Willbroek: F23
» F001 Part 1 Brussel - Vilvoorde (Fietssnelweg F1)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum