L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 3
Page 2 sur 3 • 1, 2, 3
Samenhang
joverwimp a écrit:Die brug heeft wellicht te maken met de Euro-Velo 5 die daar langs komt en verder naar Ronse-Lessines, niet langs Ruien.
Vind je ook niet dat er eigenlijk een kloof gaat tussen de bouw van zo'n mooie fietsbrug en de eerder povere uitwerking van de fietsweg aan de Waalse kant? Europees geld voor een brug, maar schijnbaar dan weer niet - of onvoldoende? - voor het fietspad...
Re: L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
Op het eerste gezicht is er inderdaad een onevenwicht. Maar we zouden alle cijfers moeten kennen.
Wat kost de aanleg van een km RAVeL , hoeveel km worden aangelegd, waarvoor zijn er subsidies ...
Zijn er tussen Orroir en Ronse geen delen geprivatiseerd ? Hoe moet je dat oplossen ?
Tussen Ronse en Lessines worden ettelijke kilometers wel verhard.
Globaal genomen mogen we eigenlijk niet klagen. Zowel in Vlaanderen als Wallonië zijn voormalige spoorlijnen grotendeels omgevormd tot comfortabele fietspaden.
In onze buurlanden is dat wel anders. In Frankrijk gebeurt het amper en meestal geen asfalt. In Luxemburg en Duitsland wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van parallelle landbouwwegen om kosten te sparen, zodat de voormalige spoorlijn soms maar half gebruikt wordt.
Wat kost de aanleg van een km RAVeL , hoeveel km worden aangelegd, waarvoor zijn er subsidies ...
Zijn er tussen Orroir en Ronse geen delen geprivatiseerd ? Hoe moet je dat oplossen ?
Tussen Ronse en Lessines worden ettelijke kilometers wel verhard.
Globaal genomen mogen we eigenlijk niet klagen. Zowel in Vlaanderen als Wallonië zijn voormalige spoorlijnen grotendeels omgevormd tot comfortabele fietspaden.
In onze buurlanden is dat wel anders. In Frankrijk gebeurt het amper en meestal geen asfalt. In Luxemburg en Duitsland wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van parallelle landbouwwegen om kosten te sparen, zodat de voormalige spoorlijn soms maar half gebruikt wordt.
Ruien-Escanaffles
Het fietspad op de oude spoorwegbedding is aangelegd vanaf Leupegem tot de Kapellestraat te Ruien (ter hoogte van Utexbel)
De provincie Oost-Vlaanderen onderhandelt reeds een aantal jaar (...) om het fietspad door te trekken tot de grens met Henegouwen, nog een 2-tal km.
De oude bedding is echter zo verwaarloosd dat ze onder water kwam te liggen en uitgroeide tot een klein natuurparkje dat we wensen te behouden.
Een alternatieve route wordt momenteel uitgewerkt, vlak naast de oude spoorbedding. De gronden dienen nog aangekocht te worden.
De provincie vermoedt ten vroegste in 2016 te kunnen beginnen met de aanleg.
Dienst Mobiliteit R03
W. Wilsonplein 2 – 9000 Gent
tel: 09/267 75 37
gsm: 0486/87 04 51
pieter.derudder@oost-vlaanderen.be
www.oost-vlaanderen.be/mobiliteit
De provincie Oost-Vlaanderen onderhandelt reeds een aantal jaar (...) om het fietspad door te trekken tot de grens met Henegouwen, nog een 2-tal km.
De oude bedding is echter zo verwaarloosd dat ze onder water kwam te liggen en uitgroeide tot een klein natuurparkje dat we wensen te behouden.
Een alternatieve route wordt momenteel uitgewerkt, vlak naast de oude spoorbedding. De gronden dienen nog aangekocht te worden.
De provincie vermoedt ten vroegste in 2016 te kunnen beginnen met de aanleg.
Dienst Mobiliteit R03
W. Wilsonplein 2 – 9000 Gent
tel: 09/267 75 37
gsm: 0486/87 04 51
pieter.derudder@oost-vlaanderen.be
www.oost-vlaanderen.be/mobiliteit
Re: L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
joverwimp a écrit:Het fietspad op de oude spoorwegbedding is aangelegd vanaf Leupegem tot de Kapellestraat te Ruien (ter hoogte van Utexbel)
De provincie Oost-Vlaanderen onderhandelt reeds een aantal jaar (...) om het fietspad door te trekken tot de grens met Henegouwen, nog een 2-tal km.
De oude bedding is echter zo verwaarloosd dat ze onder water kwam te liggen en uitgroeide tot een klein natuurparkje dat we wensen te behouden.
Een alternatieve route wordt momenteel uitgewerkt, vlak naast de oude spoorbedding. De gronden dienen nog aangekocht te worden.
De provincie vermoedt ten vroegste in 2016 te kunnen beginnen met de aanleg.
KLUISBERGEN
05/12/2016
"Bang dat ook wagens van fietspad gebruik zullen maken"
In het kader van de realisatie van het Lange Afstandfietspad tussen Oudenaarde en Moeskroen is men in Ruien volop bezig met de aanleg van het nieuw gedeelte fietspad tot aan de grens met de provincie Henegouwen. Eric Willequet (N-VA) is bang dat ook automobilisten van het fietspad zullen gebruik maken.
Het fietspad tussen Oudenaarde en Ruien loopt nu al enkele jaren over de vroegere spoorwegbedding Oudenaarde-Berchem-Ruien. Voor het laatste gedeelte tussen de Kapellestraat in Ruien en de grens met Henegouwen week men hiervan af om het natuurgebied langs de spoorwegbedding te vrijwaren. De provincie en de Vlaamse Overheid kozen voor een nieuw tracé dat in het verlengde van de Misseweg loopt, maar dat toch onmiddellijk aansluit bij het al aangelegde fietspad.
In Kluisbergen staat het bestuur duidelijk achter de realisatie van de 'fietssnelweg'. "Maar we vragen ons toch af hoe het gewoon wegverkeer uit dat nieuwe brede fietspad zal kunnen worden geweerd? De breedte van de fietsboulevard zal sommige weggebruikers zeker uitnodigen om door te rijden", vraagt Eric Willequet (N-VA) zich verder af. "Het is weinig waarschijnlijk dat er ook daar ook beugels worden geplaatst. Tussen Oudenaarde en Ruien zijn er op het fietspad nu al beugels geplaatst, die de fietsers verplichten om af te stappen als ze wegen dwarsen. Maar de provincie wil van die beugels af aan een aantal gevaarlijke oversteekplaatsen. De fietsers moeten absolute voorrang krijgen. Levensgevaarlijk als je het ons vraagt... We juichen een snelfietspad zeker toe, maar het moet veilig blijven."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-oudenaarde/-bang-dat-ook-wagens-van-fietspad-gebruik-zullen-maken-a3022804/
Fietspad tussen Oudenaarde en Kortrijk bijna klaar
Het niewsblad Vlaamse Ardennen - Gentse Rand 21/12/2016 Paginas 2 & 3
KLUISBERGEN Een aannemer legt de laatste hand aan de verlenging van het fietspad tussen Oudenaarde en Kortrijk. Op een paar kilometer na is het fietspad zo goed als af.
Het fietspad tussen Oudenaarde en Avelgem krijgt stil aan vorm. Op dit moment legt een aannemer in opdracht van de provincie Oost-Vlaanderen de laatste hand aan het ontbrekende stuk op het grondgebied van Kluisbergen. Tussen de Kattestraat en Kapellestraat zijn de onteigeningen gebeurd en is het asfalt zo goed als overal gegoten. Het fietspad volgt hier niet de spoorwegbedding. Het stuk na
het voetbalveld van KFC Kluisbergen is zeer drassig en heeft natuurwaarde. Daardoor besloot de provincie om bovengronds een kleine omweg te maken. Aan de kruising met de straat tussen de Grote Herreweg en de Scheldestraat is een verkeersplateau aangelegd.
Beugels?
"De provincie staat in voor de aanleg en de beveiliging", zegt burgemeester Philippe Willequet (Gemeentebelangen). "Er wordt gewerkt met een eiland, de provincie is de bouwheer en voert de werken uit. We zullen er natuurlijk op toezien dat alles veilig wordt aangelegd. Of er beugels geplaatst worden weet ik niet, maar mocht dat niet het geval zijn, zullen we de provincie daarop aanspreken.
De veiligheid van de fietsers moet prioriteit zijn." Ook N-VA Kluisbergen stelt ze zich vragen bij de veiligheid. "We vragen ons af hoe het wegverkeer uit dat nieuwe brede fietspad zal kunnen worden geweerd", zegt Eric Willequet. "De breedte van het nieuwe fietspad kan sommige weggebruikers uitnodigen om langs daar te rijden. Wij denken
trouwens dat het weinig waarschijnlijk is dat er daar beugels zouden komen. Tussen Oudenaarde en Ruien zijn er op het fietspad nu al beugels geplaatst, die de fietsers verplichten om af te stappen als ze wegen kruisen. Maar de provincie wil aan een aantal gevaarlijke oversteekplaatsen van die beugels af." Tussen het nu gerealiseerde
deel van het fietspad en de nieuwe fietsbrug over de Schelde ontbreekt nu enkel nog het stuk op Waals grondgebied. Bij het gemeentebestuur van Mont-de-l'Enclus zijn ze nog niet op de hoogte wanneer de werken daar zullen starten. "Het gewest legt het pad aan, maar we hebben nog geen startdatum gekregen", zegt schepen Guy Weytsman (MR).
Een vertrouwd zicht verdwijnt [Ruien]
Gedynamiteerde schoorstenen zullen richting Waarmaarde vallen
Geen ‘zware’ industrie op site oude centrale
18/05/2017
AVELGEM - De grote schoorstenen en de koeltoren van de gewezen centrale Ruien worden op 3 juni gedynamiteerd. Ook in Avelgem zijn er extra veiligheidsmaatregelen van kracht. “Ga kijken van op de Kwaremont”, roept de burgemeester op.
Op 3 juni tussen 15.30 en 16.30 uur zullen de drie schoorstenen en koeltoren gedynamiteerd worden. Anders dan eerder gezegd zullen de schoorstenen in de richting van Waarmaarde vallen.
“Er zijn gaten in de richting van de Schelde”, zegt Kris Martens van Martens Democom die de sloop van de site voor zijn rekening neemt. “Daardoor moeten we afwijken van onze eerste plannen, het is veel veiliger om de schoorstenen naar Waarmaarde te laten vallen. We zullen containers plaatsen en een aarden wal om brokstukken tegen te houden. Er is ook een perimeter waar niemand mag komen. De koeltoren zal op dezelfde plaats vallen.”
Burgemeester Lieven Vantieghem (CD&V) legt de gevolgen voor Waarmaarde uit. “Het dorp wordt die dag voor een stuk afgesloten. Vanaf de N8 zal er in de Onze-Lieve-Vrouwstraat eenrichtingsverkeer worden ingesteld. Er zal ook een parkeerverbod gelden, want het is een zeer smalle straat. Ook in de Rijstraat en Trappelstraat gelden maatregelen. Mensen mogen niet verder dan de Rijt, aan de oevers van de Schelde gaan kijken, is uit den boze, dat is veel te dicht. Het scheepvaartverkeer zal worden stilgelegd, net als alle verkeer op de jaagpaden. Er wordt 100 kilogram dynamiet gebruikt en alles zal in twintig seconden al voorbij zijn. Je zal de operatie het beste kunnen zien vanop de Kwaremont. We zullen onze inwoners nog inlichten in het maandblad van de gemeente dat eind mei verschijnt.”
Geen lawaai- of stofhinder
Intussen is er ook meer info bekend over de toekomst van de 85 hectare grote site. Er is een zogenaamd Brownfieldconvenant opgemaakt, dat is een contract tussen de Vlaamse regering en de ontwikkelaar, Global Herpelgem, waarin ook de gemeente, provincie en Waterwegen en Zeekanaal betrokken worden.
Daarin staat dat minstens de helft van de terreinen na de herontwikkeling een economische bestemming moet krijgen. Het gedeelte aan de Schelde wacht een watergebonden economische bestemming. En de ontwikkelaar moet ook rekening houden met de omgeving. Voor zware industrie zal op het terrein dus geen plaats zijn. “Er komen geen ‘Sidmars’ en geen Seveso-bedrijven, want die moeten minstens 750 meter van een woonkern liggen”, zegt Henk Geeroms namens Global Herpelgem, de eigenaar van de terreinen. “Ook bedrijven die lawaai maken of veel stofhinder veroorzaken, zijn verboden. We willen zo veel mogelijk jobs creëren, maar ook rekening houden met de ecologische factoren.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170517_02886781
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kluisbergen/100-kilo-dynamiet-moet-centrale-slopen-a3156715/
Afbraak centrale Ruien
Op zaterdag 3 juni gaan de schoorstenen en de koeltoren van de centrale in Ruien tegen de vlakte. Afhankelijk van het dynamiteren, vindt de gecontroleerde ontploffing plaats tussen 15.30 en 16.30 uur. Op amper 20 seconden wordt alles met de grond gelijk gemaakt.
De site wordt volledig afgesloten en er geldt een veiligheidsperimeter van 300 meter. Ook de scheepvaart wordt stilgelegd en de jaagpaden aan beide oevers zijn verboden terrein. Wie dicht in de buurt woont, moet ramen en deuren sluiten.
Verkeersmaatregelen
In Waarmaarde gelden op 3 juni van 8.00 tot 20.00 uur ook een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen.
Het Waarmaardeplein wordt vanaf het kruispunt met de Rijtstraat volledig afgesloten voor alle verkeer (ook voor voetgangers). Ook de Trappelstraat wordt aan het kruispunt met de Rijtstraat volledig afgesloten.
Voor een vlotte circulatie geldt éénrichtingsverkeer in de Trappelstraat richting Rijtstraat en in de Rijtstraat richting Waarmaardeplein. Op het Waarmaardeplein en in de Onze-Lieve-Vrouwstraat geldt éénrichtingsverkeer richting Oudenaardsesteenweg (het stuk van en naar OC Waarmaarde blijft tweerichtingsverkeer).
Parkeren kan in de Trappelstraat, de Onze-Lieve-Vrouwstraat (beurtelings parkeren) en op het Waarmaardeplein. Parkeren in de Rijtstraat is verboden.
Wil je het gebeuren volgen? Dan neem je best een kijkje vanop de Paterberg, de Oude Kwaremont of de Mirabrug.
Aangemaakt op: 19/05/2017
https://www.avelgem.be/nieuws/afbraak-centrale-ruien
SLOOP ELEKTRICITEITSCENTRALE
Nog een laatste blik op de schoorstenen en koeltoren voor ze definitief tegen de vlakte gaan.
Op zaterdag 3 juni is het zover; dan verdwijnen de schoorstenen en de koeltoren van de Centrale voorgoed uit het Ruiense landschap.
Tussen 15u30 en 16u30 (afhankelijk van het dynamiteren), worden deze laatste getuigen van wat ooit de grootste elektrische en thermische centrale van het land was, met de grond gelijk gemaakt.
Teneinde de veiligheid te garanderen, zal de site van de centrale volledig worden afgesloten en dus niet toegankelijk zijn. Om dit spectaculaire gebeuren optimaal te kunnen volgen, raden wij aan om post te vatten op één van volgende locaties :
de Paterberg
de Oude Kwaremont
Hoogstad
Hoogweg
Bergstraat
Natuurlijk zal men dit ook vanop andere plaatsen kunnen zien, maar de vermelde plekken zullen wel het beste uitzicht bieden.
Nadien wordt op de parking van de Centrale aan iedereen vanaf 17.00 uur door de ontwikkelaars van de site een drankje en een hapje aangeboden. Bij deze gelegenheid is het passend om informatie te geven omtrent de invulling van de site en de aanleg van een ontsluitingsweg. Zo zal 3 juni 2017 zeker het einde betekenen van een belangrijk tijdperk maar tevens de start van een nieuw begin.
U bent allen van harte welkom !
http://www.kluisbergen.be/website//7259
Luchtbeelden dynamitering oude elektriciteitscentrale Ruien
http://www.focus-wtv.be/nieuws/luchtbeelden-dynamitering-oude-elektriciteitscentrale-ruien
Stukje snelweg met voorrang voor fietsers
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170822_03029888
Enkel nog wachten op realisatie van Waals gedeelte
Stukje snelweg met voorrang voor fietsers
Het nieuwe stuk fietspad op de spoorwegbedding in de Kluisbergense deelgemeente Ruien werd zopas plechtig geopend. Binnenkort kan je van Oudenaarde naar Kortrijk fietsen op de oude spoorwegbedding.
Het nieuwe stukje fietspad was al een tijdje klaar, maar werd nu pas plechtig geopend door gedeputeerde Peter Hertog (SP.A) en burgemeester Philippe Willequet (Gemeentebelangen). Negen jaar geleden werd het deel tussen Ruien station en Leupegem al aangelegd, nu is het deel klaar tussen het gewezen station in de Kapellestraat en de Kattestraat. De fietssnelweg is 1.500 meter lang en drie meter breed. Uniek is dat de fietser er voorrang heeft op de auto. Wie dit nieuwe gedeelte van het fietspad kruist, moet dus voorrang geven aan het fietsverkeer. De spoorwegbedding zelf wordt even verlaten om het ontstane natuurgebied tussen de Kapellestraat en de Veerstraat te sparen. Aan de Kattestraat, die de grens met Wallonië vormt, stopt het huidige traject. Op Waals grondgebied komt nog een stuk fietspad dat de verbinding zal maken met Kluisbergen en de nieuwe IJzerwegbrug over de Schelde in Avelgem. Uiteindelijk zal je van Kortrijk tot Oudenaarde kunnen fietsen over de oude spoorwegbedding.
Peter Hertog en Philippe Willequet zijn trots dat er geïnvesteerd wordt in een uitgebreid fietsnetwerk. “Oost-Vlaanderen is de fietsprovincie bij uitstek”, klinkt het. “Dit fietspad maakt deel uit van het Oost-Vlaamse Fietssnelwegennetwerk. Het kan behalve voor recreatie ook gebruikt worden voor wie naar school of het werk fietst. De investering bedraagt 257.832 euro, de provincie Oost-Vlaanderen staat in voor zestig procent, het Vlaams Gewest legt de overige veertig procent bij. De gemeente Kluisbergen stelde de gronden ter beschikking. Na oplevering wordt de fietssnelweg eigendom van de gemeente Kluisbergen, die verder instaat voor het goed beheer en onderhoud.”
Op het nieuwe deel hebben fietsers voorrang, aan de Kapellestraat moeten de fietsers dan weer stoppen. In plaats van met beugels te werken, ligt hier een verkeerseiland. “Dat was een eis van Vlaanderen”, zegt Peter Hertog. “Eilanden zouden beter zijn, je kan er ook langs met fietskarren en door middel van haaientanden en borden weet de fietser dat hij aan de Kapellestraat geen voorrang heeft. Maar de bestaande beugels op het traject tussen Ruien en de grens met Oudenaarde blijven voorlopig staan. De tijd zal uitwijzen wat beter is. Het onderhoud gebeurt door de gemeente, na vijftien jaar kan er eens een groter onderhoud nodig zijn, wat dan weer in aanmerking zou komen voor subsidies.” Over de timing op Waals grondgebied kregen we gisteren geen antwoord.
Re: Stukje snelweg met voorrang voor fietsers
Aanvullend. Artikel uit HLN:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-avelgem/fietssnelweg-verbindt-oudenaarde-en-ruien-a3238274/
KLUISBERGEN
22/08/201
Fietssnelweg verbindt Oudenaarde en Ruien
Fietsers die de verplaatsing maken tussen Kluisbergen en Ruien kunnen dat vanaf nu via een nieuw stukje fietssnelweg langs de spoorwegbedding. Het anderhalve kilometer lange fietspad werd ingehuldigd door gedeputeerde Peter Hertog en burgemeester Philippe Willequet (Gemeentebelangen).
Het heeft een hele tijd geduurd, maar negen jaar na de aanleg van het eerste stuk fietssnelweg in Kluisbergen, is de snelweg klaar in Oost-Vlaanderen. Dankzij het fietspad tussen de Kattestraat en de Kapellestraat kunnen fietsers nu snel en veilig fietsen tussen Oudenaarde en Ruien. De verbinding zal nog verder uitgebreid worden op Waals grondgebied, maar dat is voor rekening van de provincie Henegouwen.
Willequet en Hertog zijn trots dat er geïnvesteerd wordt in een uitgebreid fietsnetwerk: "Oost-Vlaanderen is de fietsprovincie bij uitstek, zowel op sportief als op recreatief vlak. Dankzij de fietssnelweg denken we nu ook aan de functionele fietser die naar school, het werk of de winkel fietst."
Discussie
De realisatie van de fietssnelweg is evenwel voer tot discussie. Burgemeester Philippe Willequet is voorstander van verkeersbeugels op plaatsen waar het fietspad drukke straten kruist. "Ook al is het niet zo aangenaam voor de fietsers, het is bewezen dat fietsbeugels de veiligste signalisatie zijn op drukke plaatsen", verduidelijkt Willequet.
Toch koos de provincie in het kader van meer uniforme fietspaden voor verkeerseilanden met de nodige signalisatie om kruisingen aan te duiden. "We trachten de fietsers op de fietssnelwegen zo vaak mogelijk voorrang te geven. Omdat dat nog niet overal mogelijk is, zijn hier en daar wel verkeerseilanden nodig", vertelt Hertog. De aanleg van het anderhalve kilometer lange fietspad werd bekostigd door de provincie Oost-Vlaanderen en het Vlaams Gewest. Een investering van een kleine 260.000 euro.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-avelgem/fietssnelweg-verbindt-oudenaarde-en-ruien-a3238274/
Re: L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
velo-ravel.net a écrit:
Het nieuwe stuk fietspad op de spoorwegbedding
De spoorwegbedding zelf wordt even verlaten om het ontstane natuurgebied tussen de Kapellestraat en de Veerstraat te sparen.
ja wat is het nu ? op de spoorwegbedding of niet ?
waarschijnlijk niet ? Zal mijn kaart moeten aanpassen.
Natuurgebied
velo-ravel.net a écrit:ja wat is het nu ? op de spoorwegbedding of niet ?
waarschijnlijk niet ? Zal mijn kaart moeten aanpassen.
Inderdaad, begin al maar te schrappen! In het GNOP van Kluisbergen staat de spoorwegzate al ingekleurd als waardevol gebied. Als B-gebied.
B-gebieden
Deze gebieden zijn vaak verweven met andere functies, zoals landbouw en wonen, maar hebben een zekere natuurwaarde die mits de nodige maatregelen verhoogd kan worden zonder de andere functies van het gebied in het gedrang te brengen.
Het gaat om volgende gebieden in de open ruimte:
(...)
- Spoorwegberm
Evenwijdig aan de Schelde loopt een spoorwegbedding. De oostelijke zijde, tot in de gemeente Ruien, is nog van sporen voorzien, maar wordt niet meer gebruikt. Vanaf de Kapellestraat in de richting van Orroir zijn de sporen reeds uitgebroken, en is een struweel ontstaan met opslag van verschillende struik- en boomsoorten. De kruising met de Veerstraat gebeurt nog steeds ongelijkgronds, wat het surrealistische beeld oplevert van een brug over het groen.
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, deel 1, blz. 27
http://www.kluisbergen.be/website/590-www/version/default/part/AttachmentData/data/sr003bcl_info_web_Deel1.pdf
Re: L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
velo-ravel.net a écrit:https://nieuws.vtm.be/binnenland/koeltoren-ruien-tegen-de-vlakte
ce qui reste aujourd'hui:
Re: L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
joverwimp a écrit:ce qui reste aujourd'hui:
Dat ziet er nu wel heel desolaat uit!
Onlangs las ik een interessant artikel over "de steenpuist van de Vlaamse Ardennen" op de site van de VRT:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2994105
Gepland onderhoud [Kluisbergen]
Fietssnelweg krijgt onderhoud
29/05/2018
KLUISBERGEN / OUDENAARDE - De fietssnelweg op de oude spoorwegbedding bestaat tien jaar. Hier en daar zijn er slechte plaatsen doordat wortels het asfalt omhoog duwen. Op de jongste gemeenteraad van Kluisbergen fulmineerde CD&V raadslid Jean-Paul Martin over een brief die de provincie naar de gemeente had geschreven. “Ik lees daarin dat de provincie alleen maar het onderhoud wil doen als Kluisbergen de beugels aan de oversteken wegneemt” zei hij. “Dat is regelrechte chantage.” De burgemeester is niet akkoord. “We hebben de provincie laten weten dat we het daar niet mee eens zijn en dat het wegnemen van die beugels hun verantwoordelijkheid zal zijn”, antwoordde Philippe Willequet (Gemeentebelangen). “De provincie zal toch het onderhoud doen. Over die beugels weten we nog niet hoe dat zal aflopen”, liet hij ons gisteren weten. “Wij willen dat die beugels aan de oversteken blijven staan. Ik denk dat de provincie het onderhoud zal doen en naar hun eilanden zal gaan zonder beugels. Vandaag hebben we geen zicht wat er zal gebeuren.” Wordt vervolgd.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180528_03533589
Fietsbrug [Leupegem]
Al enkele jaren wordt erover gepalaverd, maar blijkbaar is het nu zover!
https://velo-ravel.forumactif.org/t259-l085-trimaarzate-ruien-fietssnelweg-f45#1579
https://www.hln.be/regio/oudenaarde/plan-fietsersbrug-is-klaar-bouw-start-in-2020~a7492286/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180831_03694048
http://www.cindyfranssen.be/nieuws/nieuwsbericht/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=10&tx_ttnews%5Btt_news%5D=344&cHash=812e77447610fc978200003663545c61
https://velo-ravel.forumactif.org/t259-l085-trimaarzate-ruien-fietssnelweg-f45#1579
Plan fietsersbrug is klaar: bouw start in 2020
Agentschap Wegen en Verkeer betaalt voor veilige fietsoversteek 2 miljoen euro
31 augustus 2018
OUDENAARDE Het Agentschap Wegen en Verkeer is klaar met het ontwerp van de fietsbrug over de N60 in Leupegem. “De aanbesteding zal volgend jaar gebeuren en de eigenlijke bouw van de brug staat gepland voor 2020”, weet Vlaams volksvertegenwoordiger Cindy Franssen (CD&V), die daarover informeerde bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De brug zal maar liefst 2 miljoen euro kosten.
“Nu het ontwerp van de brug af is, kunnen de plannen voor de aanliggende wegwerkzaamheden erop afgestemd worden”, weet Vlaams volksvertegenwoordiger Cindy Franssen.
De fietsbrug in Leupegem moet een belangrijk knooppunt worden voor zwakke weggebruikers tussen Ruien, Oudenaarde en Schorisse. Zowel wat betreft de vlotte doorstroming van het fietsverkeer als de verkeersveiligheid wordt de brug een schakel voor heel Oudenaarde. Door de technische complexiteit van de plannen, kon het brugontwerp pas recent worden afgewerkt.
“Met de afwerking van het brugontwerp zijn we weer een stap verder op vlak van verkeersveiligheid van de zwakke weggebruikers. De aanbesteding zal volgend jaar plaatsvinden en de eigenlijke bouw van de brug is gepland voor 2020”, weet Cindy Franssen.
Ook haar partijgenoot Lieven Cnudde, schepen van Mobiliteit in Oudenaarde, is blij dat er beweging komt in het dossier. “Hopelijk kunnen we snel genieten van de brug om zo veilig en comfortabel de fietssnelweg van en naar Kluisbergen te gebruiken”, bedenkt hij.
De kostprijs van de brug wordt geschat op 2 miljoen euro. Die factuur is volledig te betalen door het Agentschap Wegen en Verkeer.
https://www.hln.be/regio/oudenaarde/plan-fietsersbrug-is-klaar-bouw-start-in-2020~a7492286/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180831_03694048
http://www.cindyfranssen.be/nieuws/nieuwsbericht/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=10&tx_ttnews%5Btt_news%5D=344&cHash=812e77447610fc978200003663545c61
Re: Gepland onderhoud [Kluisbergen]
Fietssnelweg in Kluisbergen krijgt opfrisbeurt en fietser krijgt meteen vaker voorrang
16 november 2018
KLUISBERGEN De provincie Oost-Vlaanderen gaat de fietssnelweg op de oude spoorwegbedding in Kluisbergen opnieuw aanleggen. Opvallend is dat fietsers na de heraanleg vaker voorrang zullen krijgen op de kruispunten.
Het fietspad op de spoorwegbedding in Kluisbergen maakt deel uit van de fietssnelweg F45 die Oudenaarde moet verbinden met Kortrijk. Hoewel het fietspad er nog maar tien jaar ligt, vertoont het pad al enkele barsten en scheuren door wortels van bomen die het pad omhoog duwen. “Om dat op te lossen, zullen we de fietssnelweg heraanleggen”, zegt Peter Hertog (sp.a), gedeputeerde voor Mobiliteit in de provincie Oost-Vlaanderen. Op de beschadigde plaatsen komt er een nieuwe fundering met toplaag. De zones die nog niet beschadigd zijn, krijgen enkel een nieuwe toplaag. “Om beschadiging door wortelgroei in de toekomst te vermijden, zullen we parallel met het fietspad ook obstakels in de grond plaatsen waardoor de wortels van de bomen omgeleid worden”, vertelt Hertog. De gedeputeerde benadrukt dat de bomen zullen blijven staan.
Meer voorrang voor fietsers
De heraanleg van de fietssnelweg betekent niet alleen een mooier fietspad voor de fietsers. De provincie grijpt de werken ook aan om de zwakke weggebruikers vaker voorrang te geven bij het kruisen van straten. “Op fietssnelwegen proberen we de fietsers voorrang te geven zodat een grote groep fietsers conflictvrij gebruik kan maken van de route. We passen dat toe waar mogelijk. In Kluisbergen kan het op de meeste plaatsen, maar niet in de Stationsstraat of de N36. Dat is een prioritaire weg met druk autoverkeer. De auto’s moeten zich ook nog vlot kunnen verplaatsen, dus daar moeten de fietsers wel voorrang geven. Om dat duidelijk te maken komt er een middeneiland op de fietssnelweg en wordt het fietspad niet doorgetrokken op de rijweg met een rode slemlaag” Op de kruispunten waar de autobestuurders wel voorrang moeten geven aan de fietsers, komt voldoende signalisatie om de veiligheid te garanderen, met onder meer een verkeersplateau om de auto’s af te remmen. De fietspaden zullen daar wel in een rode slemlaag doorgetrokken worden over de rijweg.
https://www.hln.be/regio/kluisbergen/fietssnelweg-in-kluisbergen-krijgt-opfrisbeurt-en-fietser-krijgt-meteen-vaker-voorrang~a9a85929/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181115_03947131
Re: L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
joverwimp a écrit:Volgens stijn.vinck@oost-vlaanderen.be zal ook de laatste infrastructurele missing link (het stukje in Wallonië) worden opgelost om naadloos aan te sluiten op de eerder gerealiseerde fietsersbrug over de Schelde in Avelgem.
Wordt de spoorwegboog tussen de Kattestraat en de fietsbrug (Rue du Rivage) dan toch geasfalteerd?
Re: L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
joverwimp a écrit:inderdaad
https://goo.gl/maps/9pzF1yoQ25S2
Mooi! De puzzeltjes vallen zo stilaan op hun plaats.
Re: Gepland onderhoud [Kluisbergen]
Aanleg fietspad loopt vertraging op
Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand,
donderdag 17 janauri 2019, blz. 4
De vernieuwing van de fietssnelweg op de oude spoorwegbedding tussen Kluisbergen en Oudenaarde zal niet voor de vakantie starten. “Nu maandag hebben we een vergadering met alle diensten, bij groen licht zullen we een bestek opmaken. Dan moeten de offertes opgevraagd worden en moet alles aanbesteed worden. Voor de vakantie zal dat niet meer lukken”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Riet Gillis (Groen).
Inbouw lichtbakens [Ruien]
F45 KLUISBERGEN EN F421 RONSE: OPGELET!
zaterdag 5 oktober 2019
In de week van 7 tot 12 oktober worden in Ronse en Kluisbergen op 2 fietssnelwegtrajecten lichtbakens ingebouwd in de verharding.
De provincie Oost-Vlaanderen laat in Ruien tussen Kapellestraat en Kattestraat, en in Ronse tussen Rotterij en Verbrandenbosstraat, lichtbakens plaatsen in de fietsweg. Het gaat over een testproject, waarbij de Provincie wil nagaan of deze autonome lichtjes op zonne-energie een alternatief kunnen bieden in zones waaromwille van natuurwaarden een openbare verlichting geplaatst kan worden. De Provincie wil onderzoeken of de lichtbakens voor een betere geleiding zorgen zonder een storend effect te hebben op de omgeving.
Tijdens de werken blijven de F45 en de F421 toegankelijk, maar lokaal kan er beperkte hinder zijn.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/f45-kluisbergen-en-f421-ronse-opgelet
Re: Inbouw lichtbakens [Ruien]
VIDEO. Wanneer het fietspad een landingsbaan wordt: provincie test nieuwe verlichting
11/10/2019
RONSE / KLUISBERGEN - De provincie Oost-Vlaanderen start een proefproject met lichtbakens in Ruien en Ronse als alternatief voor de openbare verlichting van fietssnelwegen in kwetsbare gebieden. In Ruien zitten nu 280 lampen in het fietspad.
Fietsen is in. Steeds meer mensen kiezen voor de fiets als alternatief vervoermiddel, zeker nu de elektrische exemplaren ervoor zorgen dat iedereen relatief snel en moeiteloos vooruit raakt. Openbare verlichting is een essentieel onderdeel van de fietsinfrastructuur. “Als provincie willen we ook actief meewerken aan het voorkomen van lichtvervuiling. Samen met de partners wordt bij elk fietssnelwegdossier de afweging gemaakt tussen natuur en fietsveiligheid”, zegt gedeputeerde Riet Gillis (Groen). “Dankzij verlichting kunnen fietsers zich op een comfortabele en veilige manier verplaatsen en voelen ze zich ook ’s nachts veilig. Waar nodig kiest de provincie voor alternatieve, amberkleurige verlichting. Op de meest kwetsbare plaatsen veroorzaakte openbare verlichting echter te veel verstoring. Voor deze zones start de provincie nu met een proefproject met lichtbakens.”
“In twee testzones in Ronse en Kluisbergen worden lichtbakens geplaatst: autonome geleidingslichtjes op zonne-energie. De provincie onderzoekt of deze vorm van verlichting voldoende meerwaarde biedt voor fietsers, zonder een grote impact op de omgeving te veroorzaken.”
“Voor dit proefproject selecteerde de provincie een type lichtbaken met een erg beperkte opwaartse straling”, vervolgt Gillis. “Tussen de Kapellestraat en Kattestraat in Ruien (Kluisbergen) installeerde de firma Lakeside Group uit Groot-Brittannië 280 lichtbakens over 1,4 kilometer fietssnelweg. Op dit traject wil de provincie het gebruik van lichtbakens over een langere afstand evalueren. Tussen de Rotterij en Verbrandenbosstraat in Ronse installeerde dezelfde firma 40 lichtbakens. Hier wil de provincie nagaan of ze de lichtbakens ook in bosgebied kan toepassen.”
De bakens doen het fietspad in het donker op een landingsbaan lijken. “De provincie investeert 16.601 euro in dit proefproject. Als het positief geëvalueerd wordt, kunnen dergelijke lichtbakens een alternatief bieden voor gewone openbare verlichting op andere fietssnelwegtrajecten in kwetsbare gebieden.”
Fietsers krijgen voorrang
Inmiddels is er ook meer duidelijkheid over de vernieuwing van de fietssnelweg tussen Kluisbergen en Oudenaarde. Marjolein Hantson, beleidsmedewerker Mobiliteit van de provincie, zegt dat het ontbrekende traject tussen Ruien en de brug van Avelgem, het stuk dat op grondgebied van Mont-de-l’Enclus ligt, zou worden gerealiseerd in 2021. “De vernieuwing van het bestaande fietspad tussen Kluisbergen en Oudenaarde zal starten in het voorjaar 2020”, aldus Hantson. “Hier worden ook alle kruispunten aangepakt. De fietser zal voorrang hebben op alle wegen die het fietspad kruisen. Behalve op het kruispunt met de N36 in Berchem. Daar zal de fietser moeten blijven voorrang geven. De doortrekking van het stuk fietspad in Leupegem, dat is tussen het huidige einde en de nieuwe brug over de N60, hopen we in 2021 te kunnen realiseren. Die planning hangt af van de bouw van de brug en dat is de bevoegdheid van Wegen en Verkeer.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191010_04656467
Coronamaatregel: werken stilgelegd [Ruien]
Coronavirus hindert ook werken aan Kapellestraat en fietssnelweg
20 maart 2020
KLUISBERGEN - De werken in de Kapellestraat in Kluisbergen en de fietssnelweg F45 zijn tijdelijk stilgelegd. Dat komt door de strengere maatregelen om het coronavirus te bestrijden.
De heraanleg van de Kapellestraat in Ruien is pas begin maart gestart, maar loopt door het coronavirus al meteen vertraging op. Hetzelfde geldt voor de opfrisbeurt van de fietssnelweg op de spoorwegbedding die Kluisbergen doorkruist. Daar zouden de slechtste stukken normaal gezien hersteld worden en zouden de kruispunten heraangelegd worden zodat de fietser er overal, behalve in de Stationsstraat, voorrang heeft op het andere verkeer. De werken zullen later hervat worden.
https://www.hln.be/in-de-buurt/kluisbergen/coronavirus-hindert-ook-werken-aan-kapellestraat-en-fietssnelweg~abbfb59a0/
Page 2 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» RAVeL L085 Herseaux - Wattrelos (F)
» L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
» Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» RAVeL L085 Herseaux - Wattrelos (F)
» L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
» Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum