Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
Pour info,
sur l'Escaut de Avelgem à Oudernaarde, des travaux dans le petit port de plaisance au niveau de Kerkhove bloquent la rive gauche (ouest) entre les points noeuds 17 et 19. Passage par l'autre rive se fait sans problème.
eeuwige reiziger op di 6 dec - 3:07
Un ami à moi me signalait que les travaux de réparation ont été entamés en octobre près de l'écluse d'Asper. Selon l'information de Waterwegen & Zeekanaal, il s'agit de la troisième phase qu'un ensemble de travaux sur le chemin de halage au long de l'Escaut maritime.
http://www.wenz.be/Nieuws/news373.html
http://www.oudenaardeinfo.be/informatief/nieuwsdetail.asp?idnr=2871
Heureusement que l'autorité responsable a finalement pris la décision de réparer le chemin de halage au long de l'Escaut, car le chemin se trouvait dans un état déplorable. Même à ce point, qu'en 2010 on y était confronté en tant que cycliste avec une situation surréaliste: Waterwegen & Zeekanaal avait mis des panneaux C3 interdisant l'accès à chaque conducteur... tandis que des panneaux des point-noeuds de la province de la Flandre Orientale s'y trouvait... En plus, Waterwegen & Zeekanaal n'avait averti ni l'administration provinciale ni les autorités communales d'Audenarde.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=CJ2LDH5Q
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/1.703545
sur l'Escaut de Avelgem à Oudernaarde, des travaux dans le petit port de plaisance au niveau de Kerkhove bloquent la rive gauche (ouest) entre les points noeuds 17 et 19. Passage par l'autre rive se fait sans problème.
eeuwige reiziger op di 6 dec - 3:07
Un ami à moi me signalait que les travaux de réparation ont été entamés en octobre près de l'écluse d'Asper. Selon l'information de Waterwegen & Zeekanaal, il s'agit de la troisième phase qu'un ensemble de travaux sur le chemin de halage au long de l'Escaut maritime.
Grondige herstellingswerken aan jaagpad langs de Boven-Schelde
29/07/2011 - Waterwegen en Zeekanaal NV is sedert 20 juni gestart met herstellingswerkzaamheden aan het jaagpad langs de Boven-Schelde. In totaal wordt bijna 7,5 kilometer jaagpad heraangelegd, verdeeld over 3 zones.
Op verschillende plaatsen langs de Boven-Schelde is het jaagpad in slechte staat. Waterwegen en Zeekanaal NV zal tussen midden juni en midden november in 3 verschillende zones werken uitvoeren om dit probleem te verhelpen. Uit veiligheidsoverwegingen blijft het jaagpad tijdens de werkzaamheden afgesloten voor alle verkeer. De werkzaamheden werden midden juni gestart in de zone tussen Pottes en Bossuit en worden na het bouwverlof verder gezet.
Concreet gaat het over volgende zones:
•zone 1: tussen Pottes en Bossuit op de linkeroever van de Boven-Schelde (betrokken gemeentes: Spiere-Helkijn, Celles en Avelgem)
•zone 2: 3 deelzones tussen de Kluisbergenbrug en de Grote Ringbrug (tussen Avelgem en Oudenaarde) op de linkeroever van de Boven-Schelde (betrokken gemeentes: Avelgem, Wortegem-Petegem en Oudenaarde), de werkzaamheden gaan van start vanaf 8 augustus
•zone 3: ter hoogte van de stuw van Asper op rechteroever van de Boven-Schelde te Gavere. De werkzaamheden in deze zone zullen aanvatten kort voor de asfalteringen in de andere zones zodat de asfalteringen samen met de andere zones uitgevoerd kunnen worden.
http://www.wenz.be/Nieuws/news373.html
Jaagpad langs de Schelde wordt aangepakt
Waterwegen en Zeekanaal NV is sedert 20 juni gestart met herstellingswerkzaamheden aan het jaagpad langs de Boven-Schelde. In totaal wordt bijna 7,5 kilometer jaagpad heraangelegd, verdeeld over 3 zones.
Op verschillende plaatsen langs de Boven-Schelde is het jaagpad in slechte staat en dat is het bestuur van Waterwegen en Zeekanaal NV zeker niet ontgaan. Tussen midden juni en midden november zullen in drie verschillende zones werken worden uitgevoerd om aan dit probleem te verhelpen. Uit veiligheidsoverwegingen blijft het jaagpad tijdens de werkzaamheden afgesloten voor alle verkeer.
Het gaat eigenlijk om drie zone met te beginnen een zone die zich uitstrekt vanaf het Waalse Pottes tot Bossuit en strekt zich over de gemeenten Spiere-Helkijn, Celles en Avelgem. Hier werden de werkzaamheden reeds midden juni gestart en worden na het bouwverlof verder gezet.
Een tweede deel situeert zich Kluisbergenbrug en de Grote Ringbrug in Oudenaarde. Hier gaat het over drie schillende stroken in Avelgem, Wortegem-Petegem en Oudenaarde. Hier gaan de werken van start op 8 augustus.
Voor beide zones worden de werken uitgevoerd langs de linker oever, bij een derde zone vinden de werken plaats langs de rechter oever ter hoogte van de stuw van Asper. De werkzaamheden in deze zone zullen aanvatten kort voor de asfalteringen in de andere zones zodat de asfalteringen samen met de andere zones uitgevoerd kunnen worden.
http://www.oudenaardeinfo.be/informatief/nieuwsdetail.asp?idnr=2871
Heureusement que l'autorité responsable a finalement pris la décision de réparer le chemin de halage au long de l'Escaut, car le chemin se trouvait dans un état déplorable. Même à ce point, qu'en 2010 on y était confronté en tant que cycliste avec une situation surréaliste: Waterwegen & Zeekanaal avait mis des panneaux C3 interdisant l'accès à chaque conducteur... tandis que des panneaux des point-noeuds de la province de la Flandre Orientale s'y trouvait... En plus, Waterwegen & Zeekanaal n'avait averti ni l'administration provinciale ni les autorités communales d'Audenarde.
WATERWEGEN EN ZEEKANAAL VERBIEDT ALLE VERKEER OP RECHTEROEVER SCHELDE
Fietsers niet meer welkom op jaagpad
woensdag 27 januari 2010
OUDENAARDE/ZINGEM - Het jaagpad op de rechteroever langs de Schelde is voortaan ook verboden terrein voor fietsers. Het jaagpad maakt nochtans deel uit van het fietsroutenetwerk van Toerisme Oost-Vlaanderen.
Paul Darragas
Fietsers zijn niet langer welkom op het jaagpad op de rechteroever van de Schelde. Vanaf de brug in Zingem tot Oudenaarde heeft de verantwoordelijke overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal, afdeling Bovenschelde, op de toevalswegen richting jaagpad de verkeersborden C3 geplaatst. Deze borden verbieden de toegang voor alle verkeer, en dus ook voor fietsers. Merkwaardig is dat de borden pal naast fietsroutebordjes staan. Het jaagpad maakt immers deel uit van het fietsroutenetwerk van Toerisme Oost-Vlaanderen. De dienst Waterwegen en Zeekanaal argumenteert dat het jaagpad in eerste instantie een dienstweg en geen fietspad is (zie stukje apart).
Antoine Vermeulen uit Ename, die dagelijks op het jaagpad een fietstochtje maakt en sinds begin vorig jaar de slechte staat van het wegdek aanklaagt, is verbolgen: 'Ik vermoed dat de dienst Waterwegen en Zeekanaal geen klachten over de slechte staat verdraagt en daarom nu botweg beslist om het fietsverkeer te verbieden. In maart vorig jaar al had ik gevraagd om enkele herstellingen uit te voeren. Op bepaalde stukken is het wegdek met putten bezaaid. Toen ik einde vorige week aan het jaagpad in de Sint-Salvatorstraat in Ename kwam, was ik volkomen verrast door de C3-verbodsborden. Die borden werden trouwens ook aan de brug over de Schelde in Zingem en in de Hemelrijkstraat ter hoogte van de Ohiobrug in Eine geplaatst. De verbodsborden staan dan ook nog eens pal naast de bordjes van het fietsknooppuntennetwerk. Het jaagpad maakt ook nog eens deel uit van de Scheldevallei-fietsroute. Kortom, een absurde situatie.'
Het jaagpad langs de Schelde is niet alleen een uitgelezen terrein voor de recreatieve fietsers, ook veel scholieren nemen dit traject naar het stadscentrum van Oudenaarde. 'De overheid heeft de mond vol over veiligheid, maar één van de veiligste fietstrajecten in de omgeving wordt voor fietsers wel verboden terrein. Dit is ongehoord', schudt Antoine Vermeulen het hoofd. 'Het jaagpad verder stroomafwaarts tussen Zingem en Gavere werd vorige zomer wel volledig vernieuwd. Ik begrijp niet waarom dat in Oudenaarde niet kan.'
Het stadsbestuur van Oudenaarde is nog niet op de hoogte van de bizarre beslissing van Waterwegen en Zeekanaal. 'Hoe is zoiets mogelijk?', reageert schepen van Mobiliteit Richard Eeckhaut (CD&V). 'De stad ziet de jaagpaden zonder discussie als onvervalste fietspaden. De Schelde is bovendien een belangrijk belevingsmoment. Wij zullen alles in het werk stellen om het fietsverbod ongedaan te maken.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=CJ2LDH5Q
Oudenaarde wil weer fietsen langs jaagpad
wo 27/01/2010 - 06:51
De stad Oudenaarde wil het fietsverbod langs de Schelde zo vlug mogelijk ongedaan laten maken. De dienst Waterwegen en Zeekanaal heeft op het jaagpad op de rechter-Scheldeoever, tussen Oudenaarde en Zingem, verbodsborden gezet, ook voor fietsers.
Nochtans is dat traject een onderdeel van verscheidene fietsroutes. Maar op sommige plaatsen is het wegdek beschadigd door boomwortels, en daardoor is het niet veilig genoeg. En bovendien gaat het om een dienstweg, en geen fietspad, zegt Waterwegen en Zeekanaal.
Oudenaarde ziet dat anders en werd van het fietsverbod ook niet op de hoogte gebracht. De stad wil daarom het fietsverbod op het jaagpad zo snel mogelijk van de baan.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/1.703545
Re: Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
OliMar a écrit:Pour info,
sur l'Escaut de Avelgem à Oudernaarde, des travaux dans le petit port de plaisance au niveau de Kerkhove bloquent la rive gauche (ouest) entre les points noeuds 17 et 19. Passage par l'autre rive se fait sans problème.
Cf.
https://velo-ravel.forumactif.org/t402-escaut-maritime-travaux-de-reparation-dans-trois-zones
Les travaux sont terminés, mais il semble que cela s'annonce mal. Un certain 'Poulidor' semble être écoeuré de la mauvaise qualité du nouveau revêtement. C'est ce qu'il écrit sur son blog. Les photos sont assez choquantes, je dois avouer...
an het jaagpad langs de Schelde (links) tussen Kerkhove en Oudenaarde, werden er onaanvaardbare herstellingswerken uitgevoerd. Er werd een gebrekkige fundering aangelegd, met daarop een onderlaag van asfaltverharding. De toestand na het uitvoeren van deze herstellingswerken, is slechter dan het uitgebroken jaagpad. De asfaltverharding is volledig gekrakkeleerd, wat wijst op een niet draagkrachtige (slechte) fundering.
2 Januari 2012
http://www.wielertoerist.be/Poulidor/verhalen/Onaanvaardbare+herstellingswerken+uitgevoerd+aan+het+jaagpad+langs+de+Schelde+tussen+Kerkhove+en+Oud/?did=14243&modus=view
hélas
hélas de nos jours tout fout le camps .... même la qualité made in Flanders laisse à désirer.
LOL
LOL
Re: Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
OliMar a écrit:hélas de nos jours tout fout le camps .... même la qualité made in Flanders laisse à désirer.
LOL
J'en suis sûr que ça ne passera pas. Le ministre compétent, Hilde Crevits, prend l'infrastructure vélo vraiment à coeur et, comme je peux témoigner moi-même dans un cas précis, elle n'hésitera pas à intervenir.
Je vais envoyer moi-aussi un courriel et mettre un message par le site le suivant (vraiment utile!):
http://www.meldpuntfietspaden.be/
et
http://www.meldpuntwegen.be/
Ce sont deux points de contact de l'administration flamande et les personnes en charge s'occupent minitueusement des messages et des plaintes.
Donc, n'hésitez point dans l'avenir d'utiliser ses instruments. Même si vous ne maîtrisez pas le néerlandais, je pense que des messages en français ne seront point rejeté. Il est néanmoins fort problable que la réponse sera en néerlandais (conformément aux lois linguistiques de l'Etat belge).
oudenaarde
http://www.flexmail.eu/r-d3df2a737996b49999b10b3e41375d56c5f58778ee953705
Het fietspad langsheen de Schelde tussen Lotharingenbrug en Fortstraat in Oudenaarde werd verbeterd. Het aanliggende fietspad langsheen Scheldekant werd vervangen door een vrijliggend fietspad achter de bomen. Het fietspad werd ook verbreed. Dat komt de veiligheid en het comfort ten goede.
Situatie 21 september 2014 [Avelgem - Escanafles]
Wat voorafging:
https://velo-ravel.forumactif.org/t366p15-l085-avelgem-spiere-trimaarzate-pour-discuter-des-travaux-de-renouvellement-l85#6457
Aan de kant van Avelgem is het jaagpad op een vijftal plaatsen afgesloten met werfhekkens. Toen ik er afgelopen zondag voorbijkwam, bleek dat een aantal van die hekkens verschoven waren. Hoogstwaarschijnlijk wil men fietsverkeer tijdens het weekeinde mogelijk maken.
Enkel de toegang aan de Nijverheidslaan was hermetisch afgesloten, maar misschien was om de veiligheid: die zondag waren werklieden immers bezig met het monteren van een enorme kraan om de verdere opbouw van een nabijgelegen windmolen mogelijk te maken.
Fietsen langs het jaagpad was ook aan de Waalse kant mogelijk, maar, in tegenstelling tot aan de andere zijde, waren daar alle werfhekkens in de berm gelegd. Merkwaardige verschillen toch...
Aan beide zijden is de wegomlegging voor fietsers uitstekend en op gelijke wijze aangeduid. Alleen komt er in Vlaanderen nog wat informatie bij over de knooppunten.
Meer foto's in album
https://plus.google.com/u/0/photos/108608268574531364588/albums/6061595587050919985
https://velo-ravel.forumactif.org/t366p15-l085-avelgem-spiere-trimaarzate-pour-discuter-des-travaux-de-renouvellement-l85#6457
Aan de kant van Avelgem is het jaagpad op een vijftal plaatsen afgesloten met werfhekkens. Toen ik er afgelopen zondag voorbijkwam, bleek dat een aantal van die hekkens verschoven waren. Hoogstwaarschijnlijk wil men fietsverkeer tijdens het weekeinde mogelijk maken.
Enkel de toegang aan de Nijverheidslaan was hermetisch afgesloten, maar misschien was om de veiligheid: die zondag waren werklieden immers bezig met het monteren van een enorme kraan om de verdere opbouw van een nabijgelegen windmolen mogelijk te maken.
Fietsen langs het jaagpad was ook aan de Waalse kant mogelijk, maar, in tegenstelling tot aan de andere zijde, waren daar alle werfhekkens in de berm gelegd. Merkwaardige verschillen toch...
Aan beide zijden is de wegomlegging voor fietsers uitstekend en op gelijke wijze aangeduid. Alleen komt er in Vlaanderen nog wat informatie bij over de knooppunten.
Meer foto's in album
https://plus.google.com/u/0/photos/108608268574531364588/albums/6061595587050919985
Omleiding [Avelgem - Orroir]
velo-ravel.net a écrit:Deze photo van U lijk mij ook belangrijk
Het kaartje is ook te vinden op de webstek van de gemeente Avelgem:
http://www.avelgem.be/nieuws/werken-ijzerwegbrug
Je me suis trompé d'ailleurs en écrivant que la rive côté wallon où les travaux sont en cours, est située sur le territoire d'Escanaffles (Celles). C'est bien Orroir, une localité faisant partie de Mont de l'Enclus. Un peu surprenant est de constater que la commune de Mont de l'Enclus semble ignorer les travaux. Aucun mention sur le site web de cette commune... Sauf erreur de ma part, évidemment.
Scheldekop [Oudenaarde]
Fietsers- en voetgangersbrug in Oudenaarde zorgt voor veilige en vlotte verbinding
23.02.2015
Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV is momenteel, in samenwerking met de stad Oudenaarde, volop bezig met de bouw van een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug over de oude arm van de Schelde, ter hoogte van de Scheldekop in het centrum van Oudenaarde. Deze nieuwe, beweegbare brug zorgt voor een vlotte en veilige verbinding tussen het centrum van Oudenaarde en de andere oever, en is een onderdeel van het stadsvernieuwingsproject Scheldeboorden.
De voorbereidende werken zijn in januari gestart. Intussen is de aannemer volop bezig met de bouw van de brug zelf. De komende weken worden de landhoofden – dat zijn de constructies waar de brug aan land op rust, gebouwd. Nadien worden de verschillende brugdelen en de elektromechanische uitrusting, die nodig is om één van de delen te bewegen, geïnstalleerd. Zonder onvoorziene omstandigheden kan de brug tegen de zomer open voor fietsers en voetgangers.
Tijdens de werken is Trekweg Rechteroever, het jaagpad aan de oostelijke oever dat de N453 en het jaagpad Voor Eine verbindt, onderbroken. Voor fietsers is er een lokale omleiding langs de Aalststraat voorzien.
Beweegbare brug
De nieuwe brug is een zogenaamde klapbrug. Ze is zo’n dertig meter lang en bestaat uit drie delen, waarvan het middelste een bewegend deel is van ongeveer zeven meter lang. Dit deel kan geopend worden zodat pleziervaartuigen in en uit de jachthaven kunnen varen. Als de brug wordt geopend, kunnen fietsers en voetgangers op de twee vaste delen blijven staan. Via een belsignaal en verkeerslichten worden de fietsers en voetgangers op de brug gewaarschuwd.
Veilige verbinding
Door de komst van een nieuwe brug ontstaat een veilige en vlotte verbinding voor fietsers en voetgangers tussen het centrum van Oudenaarde en de andere oever. De bouw van de nieuwe klapbrug aan de jachthaven is een gezamenlijk project van Waterwegen en Zeekanaal NV en Stad Oudenaarde. De kostprijs bedraagt 770.000 euro.
Dit project maakt ook deel uit van het stadsvernieuwingsproject ‘Scheldekop - Scheldeboorden’, waarbij Stad Oudenaarde, de Regie der Gebouwen, Scheldekop NV en Waterwegen en Zeekanaal NV de handen in elkaar slaan om het gebied langs de Boven-Schelde kwalitatief te ontwikkelen.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/9414d6e0-bb57-11e4-bdb7-005056a4002e/#.VPLAiF0xBNH
Het project "Scheldekop":
http://www.oudenaarde.be/nl/inwoners/LevenInDeStad/Stadsvernieuwingsprojecten/Scheldekop_Scheldeboorden
Over de fiets- en wandelbrug:
http://www.oudenaarde.be/nl/inwoners/LevenInDeStad/Stadsvernieuwingsprojecten/Scheldekop_Scheldeboorden/brug_jachthaven.html
Voorstelling van het totaalproject waarvan "Scheldekop" deel uitmaakt, met flink wat geschiedkundige duiding en oude foto's:
http://www.groetjesuitoudenaarde.be/downloads/voorstOdurft.pdf
OUDENAARDE 01/08/2014
NIEUWE VERBINDING MOET FIETSERS VEILIGER NAAR CENTRUM LEIDEN
Bouw fietsbrug start in september
In Oudenaarde start volgende maand de realisatie van de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug die beide Schelde-oevers met elkaar verbindt. "Wie langs het water fietst en naar het centrum wil, moet op die manier niet meer in de Bergstraat tussen de wagens laveren", legt burgemeester Marnic De Meulemeester uit.
"De realisatie van de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug is de eerste echte grote en zichtbare stap in het project 'Scheldekop'", zegt burgemeester Marnic De Meulemeester (Open Vld). Met het project wil de stad het gebied tussen de Schelde en de jachthaven volledig heropwaarderen. Zo krijgt de Scheldekop in de toekomst een meervoudige rol: naast de uitbreiding van het justitiepaleis zijn hier ook meer recreatie en woongelegenheid gepland. In het gebied komt plaats voor 120 woongelegenheden, kantoorgebouwen en een nieuw havenhuis.
"We willen meer ruimte voor voetgangers en fietsers creëren", gaat De Meulemeester verder.
De nieuwe mobiele gelijkvloerse brug moet de fiets- en wandelnetwerken versterken. "Dankzij de brug zullen leerlingen van de Abraham Hansschool op een veilige manier het centrum kunnen bereiken. Maar ook de fietser die gewoon langs de Schelde fietst en die naar het centrum wil, moet zo niet meer in de Bergstraat tussen de wagens laveren."
Ophaalbrug
"De brug wordt zeven meter breed en verbonden met het pas heraangelegde fietspad op de Louise Mariekaai tot aan de fietshelling van de Matthijs Casteleinstraat. De brug heeft een doorgangsbreedte van 2,80 meter", vervolgt De Meulemeester. "Dit om de boten te laten binnenvaren in de jachthaven. De bediening ervan moet wel nog uitgeklaard worden en gebeurt in samenwerking met Waterwegen en Zeekanaal. Het fietspad wordt in dezelfde materialen, namelijk uitgewassen beton, verder aangelegd zoals op de Louise Mariekaai. Zo wordt alles één geheel binnen het vernieuwingsproject", klinkt het.
De start van de werken is voorzien in september en de werken zullen duren tot eind dit jaar. De kostprijs bedraagt 774.830 euro, waarvan de helft voor rekening is van de stad. Waterwegen en Zeekanaal betaalt de andere helft. De Vlaamse Regering had in oktober 2009 al beslist om voor de Scheldekop een subsidie van drie miljoen euro toe te kennen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-oudenaarde/bouw-fietsbrug-start-in-september-a1977589/
Re: Scheldekop [Oudenaarde]
Fietsersbrug staat al drie jaar omhoog
NIEMAND WIL VERANTWOORDELIJKHEID OM BRUG TE BEDIENEN
31 mei 2018
OUDENAARDE - De fietsers- en voetgangersbrug aan de passantenhaven in Oudenaarde bestaat al drie jaar, maar niemand heeft ze al kunnen gebruiken. Al die tijd bleef het brugdek omhoog, omdat er nog werken in de buurt zijn. Daarbovenop wil niemand de brug bedienen.
De fietsers- en voetgangersbrug maakt deel uit van het project Scheldekop, het woonproject tussen een vroegere Scheldearm en de stroom zelf, en de opwaardering van de stedelijke passantenhaven. De beweegbare brug verbindt beide oevers van de vroegere arm om fiets- en wandelnetwerken te versterken. Dankzij de brug moeten leerlingen van de Abraham Hansschool sneller het centrum kunnen bereiken. Ze is ook bedoeld voor de fietser die gewoon langs de Schelde rijdt en die naar het centrum wil zonder door de drukke Bergstraat tussen de wagens te moeten laveren.
Werkzaamheden
Alleen: sinds de brug in mei 2015 is gebouwd, staat ze permanent omhoog. Fietsen en voetgangers moeten nog altijd de omweg maken via de Bergstraat.
”Dat de brug nog niet neergelaten wordt, heeft te maken met de werkzaamheden aan de Scheldekop die nog aan de gang zijn”, zegt schepen van Openbare Werken Guy Hove (Open Vld). “Een groot deel van het fietspad is al gerealiseerd, maar we moeten wachten op de aanleg van het Bergen op Zoomplein. Die werkzaamheden starten op 8 augustus. Als dat plein af is, kan de brug in principe in gebruik worden genomen”, gelooft Hove.
Geen sleutel
Al is dat niet zeker: zo oud als de brug is, drie jaar dus, is ook de vraag: wie gaat die bedienen? De Vlaamse Waterweg was opdrachtgever voor de bouw van de brug, maar vindt niet dat het haar taak is om ze op en neer te laten. Ze had dat werk in handen willen geven van de Vlaamse Pleziervaart Federatie, die de passantenhaven runt, maar die past daarvoor.
Ook de stad voelt zich niet geroepen om een brugwachter aan te stellen. De impasse werd een tijd geleden nog pijnlijk duidelijk, toen de brug in het weekend per ongeluk toch even neergelaten stond en geen enkele boot de passantenhaven nog in en uit kon. Niemand bleek over een sleutel te beschikken om de brug op te halen.
”Een zeer spijtige zaak dat de brug nog altijd niet werkt, want ze vormt nu een missing link op een belangrijk fietsroutenetwerk. Het is moeilijk te begrijpen dat die al die tijd ongebruikt blijft”, vindt gemeenteraadslid en fervent fietser Roland Van Heddegem (N-VA).
Voor de bediening van de brug is er volgens hem zelfs geen personeelslid nodig. “Je kan dat ook gewoon automatiseren, toch? Als de brug bijvoorbeeld om het half uur omhoog gaat en iedereen weet dat, dan kunnen zowel de schippers als de fietsers en voetgangers daarmee rekening houden”, vindt Van Heddegem.
https://www.hln.be/regio/oudenaarde/fietsersbrug-staat-al-drie-jaar-omhoog~a317690b/
https://www.tvoost.be/nieuws/fietsbrug-in-oudenaarde-staat-al-drie-jaar-open-60538
Herstelwerken [Oudenaarde]
Herstellings- en asfalteringswerken op jaagpad
4 oktober 2018
In Wortegem-Petegem worden van maandag 8 tot vrijdag 19 oktober herstellings- en asfalteringswerken uitgevoerd op het jaagpad aan de Schelde, in opdracht van De Vlaamse Waterweg. Het jaagpad zal dan ontoegankelijk zijn tussen het golfterrein en het centrum van Oudenaarde. Er wordt een omleiding voor fietsers voorzien die het kruispunt Abdijstraat/Muurstraat passeert. Tegelijkertijd zal gedurende een drietal werkdagen de Abdijstraat afgesloten zijn wegens werken in opdracht van Eandis. Het zal voor fietsers wel mogelijk zijn deze werfzone te passeren.
https://www.hln.be/regio/wortegem-petegem/herstellings-en-asfalteringswerken-op-jaagpad~a0abd01a/
Bouw nieuwe stuw [Kerkhove]
joverwimp a écrit:Het jaagpad nabij knooppunt 17 is onderbroken : er komt een nieuwe sluis in het kader van het project Schelde-Seine (verbreding/verdieping)
Blijkbaar gaat het om de bouw van een nieuwe stuw:
Nieuwe stuw in Kerkhove krijgt stilaan vorm
Stand van zaken na twee jaar: operationeel tegen 2020
21/06/2018
In Kerkhove werd begin 2015 gestart met de bouw van een nieuwe stuw op de Boven-Schelde. In november worden de stuwen geplaatst. Hoe staan de werken er nu voor? Wij mochten een kijkje nemen.
Wie op het jaagpad langs de Schelde rijdt in Kluisbergen ziet al jaren werkzaamheden aan de overzijde, in Kerkhove. De Vlaamse Waterweg is er een nieuwe stuw aan het bouwen. Sinds kort zie je nieuwe geulen ontstaan. “Geen vaargeulen”, maken Claudia Van Vooren en Piet Mestdagh van De Vlaamse Waterweg duidelijk. “Een stuw regelt het niveau van het water. Die op de Boven-Schelde voeren het water af en vermijden zo wateroverlast. Daarnaast maken ze dat er altijd voldoende diepte is voor de scheepvaart”, leggen ze uit.
Nadat de archeologen hun werk hadden gedaan, startten de betonwerken eind 2016. Bij aanvang van de werken stootten arbeiders op een eeuwenoude sluis. “Dat was diegene die voor de huidige, toch ook al honderd jaar oud, de dienst uitmaakte”, zegt Van Vooren.
De Rijtgracht werd een stuk omgelegd, net zoals het jaagpad zal terugkeren op een andere plaats. “Zoals Europees voorgeschreven voorzien we in een vistrap. Die geul maakt dat vissen stroomopwaarts kunnen zwemmen. De ingangen van de Schelde naar de stuw zal worden afgesloten met een ketting, kwestie van schippers er niet in laten varen.”
Geld voor een sluis
“In november worden de eigenlijke stuwen geplaatst. Daarna volgt de afwerking en ook de afregeling van de stuwen. De werken moeten af zijn in 2020. De huidige stuw wordt dan buiten werking gesteld. Als er ooit budget is voor een nieuwe sluis, dan kan die op de plek van de huidige stuw komen. Tijdens de werken moeten we altijd maken dat het scheepvaartverkeer kan passeren.”
De grond bevat er veel klei. Die wordt per schip afgevoerd naar Vande Moortel, die ze als grondstof gebruikt. De niet bruikbare grond, goed voor 250.000 kubieke meter, wordt naar de Donkvijver gebracht. “We hebben daar al een tijd geleden alles in gereedheid gebracht, vanaf oktober kunnen we de gronden daar storten”, geeft Mestdagh nog mee.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180620_03572384
Bouw nieuwe stuw
De Vlaamse Waterweg nv bouwt een nieuwe stuw op de Boven-Schelde in Kerkhove. De dubbele stuw met visnevengeul zorgt voor meer waterveiligheid in de regio.
Omleiding
Tijdens de werken is het jaagpad onderbroken van Kerkhove tot in Waarmaarde. Volgende omleidingen zijn voorzien:
- Voor het plaatselijk fietsverkeer is er in beide richtingen een omleiding voorzien via de Kaaistraat – Oudenaardsesteenweg en de Ruggestraat. Via de Onze-Lieve-Vrouwstraat en het Waarmaardeplein is het jaagpad bereikbaar.
- Fietsers van en naar het centrum van Avelgem kunnen de rechteroever van de Schelde volgen en via de brug in Rugge de oversteek maken.
https://www.avelgem.be/bouw-nieuwe-stuw
Verlegging jaagpad op rechteroever [Ruien]
Staalbedrijf bouwt nieuwe vestiging op oude site van centrale Ruien: “Op termijn kan hier vijftig man aan de slag”
07/02/2019
OUDENAARDE / KLUISBERGEN - Na Samsonite heeft nu ook Vergalle uit Oudenaarde een groot stuk grond gekocht op de oude site van de centrale van Ruien. “We plannen in de eerste fase drie gebouwen van 300 bij 30 meter, in een tweede fase komen er nog twee gebouwen bij. De twee uitbreidingen zullen samen 50 nieuwe jobs opleveren”, luidt het.
(...)
De aanvoer van alle producten zal zoveel als mogelijk per schip gebeuren. “We hebben 100 meter kade die we voor ons zelf kunnen gebruiken. Het lossen van een schip met bobijnen staal van 17 tot 40 ton is niet zonder risico. Daarom willen we dat op een afgesloten stuk kade doen. Het jaagpad wordt een beetje verlegd zodat we in alle veiligheid kunnen werken aan de Schelde. De kade ligt ook vlakbij, wat een mooi voordeel is. We kiezen voor aanvoer per schip, je mag rekenen dat een schip goed is voor 2.000 ton. Dat zijn gemakkelijk 100 vrachtwagens minder.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190206_04157432
Seine-Schelde
Seine Schelde Vlaanderen is een grootscheeps binnenvaartproject van De Vlaamse Waterweg (https://www.vlaamsewaterweg.be) met steun van de Europese Unie.
Het project wil van de binnenvaart een volwaardig alternatief voor goederenvervoer op de weg maken. (https://www.seineschelde.be/projecten)
Allerlei werken veroorzaken tijdelijk hinder en omleidingen op de jaagpaden.
Het project wil van de binnenvaart een volwaardig alternatief voor goederenvervoer op de weg maken. (https://www.seineschelde.be/projecten)
Allerlei werken veroorzaken tijdelijk hinder en omleidingen op de jaagpaden.
Seine-Schelde
Vaste projet de l'Europe.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Liaison_Seine-Escaut
Pour la France voir ici
https://velo-ravel.forumactif.org/t1886-canal-seine-nord-europe-00-sujet-general
Pour la Wallonie
https://velo-ravel.forumactif.org/t286-les-travaux-du-chantier-du-siecle-le-canal-sne-arrivent
https://fr.wikipedia.org/wiki/Liaison_Seine-Escaut
Pour la France voir ici
https://velo-ravel.forumactif.org/t1886-canal-seine-nord-europe-00-sujet-general
Pour la Wallonie
https://velo-ravel.forumactif.org/t286-les-travaux-du-chantier-du-siecle-le-canal-sne-arrivent
Milieurramp vermeden [Kerkhove - Oudenaarde]
Zuurstofpeil in de Schelde weer in orde: grootste milieuramp ooit lijkt vermeden
26 april 2020
AVELGEM - Dankzij een knap staaltje samenwerking tussen verschillende diensten is onze regio ontsnapt aan de grootste milieuramp ooit op de Schelde. In Frankrijk waren grote hoeveelheden bietenpulp in de rivier terechtgekomen. De brij nam alle zuurstof weg in het water, met massale vissterfte als gevolg. In Vlaanderen kon dat echter vermeden worden.
Het zag er niet goed uit, nadat twee weken geleden in het Noord-Franse Cambrai een breuk in het bassin van een suikerraffinaderij verantwoordelijk was voor de ongewilde lozing in de Schelde van zowat 100.000 kubieke meter pulp van suikerbieten. Over een afstand van 25 kilometer verdween alle zuurstof en bijgevolg ook alle leven in de rivier. De verstikkende brij dreef af richting ons land, de Schelde mondt immers uit in de Noordzee, in het zuidwesten van Nederland. Gealarmeerd door de rampzalige situatie in Frankrijk, waar vele duizenden vissen stierven, werd bij ons alles op alles gezet om een dergelijk scenario te vermijden. Met succes, zo blijkt nu.
Beluchters en pompen
“Het zuurstofgehalte in het water is intussen weer op peil, dankzij de inzet van beluchters en zware pompen in West- en Oost-Vlaanderen”, zegt Bjorn Deduytsche van het Agentschap Natuur en Bos. “Daardoor is massale vissterfte vermeden. Uit voorzorg werden op verschillende plaatsen levende vissen uit het water gehaald en overgebracht naar wateren die wel voldoende zuurstof bevatten.” Naast het Agentschap Natuur en Bos werkten ook De Vlaamse Waterweg, Aquafin, de brandweer en de civiele bescherming mee aan het vermijden van een milieuramp op de Schelde.
Ook zeldzame exemplaren
In Kerkhove hebben medewerkers van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek zondag dode vissen - brasem maar ook snoekbaars en karpers - uit de Schelde gehaald. Dat gebeurde ook in Bossuit. “Het volume bleef gelukkig beperkt”, klinkt het. “Vermoedelijk zal dat de komende dagen ook zo zijn. Dode vis die nu nog op de bodem van de Schelde ligt, zal beginnen gisten en komen bovendrijven.” De opgehaalde vis vliegt overigens niet zomaar in de verzamelkuip. “We vinden ook wel eens een exemplaar dat zeldzaam is of waarvan we niet eens wisten dat het in de Schelde voorkomt. Dergelijke vissen worden opgemeten en gefotografeerd.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/avelgem/zuurstofpeil-in-de-schelde-weer-in-orde-grootste-milieuramp-ooit-lijkt-vermeden~aa8f8c24/
https://www.hln.be/in-de-buurt/avelgem/ook-goed-nieuws-na-vervuiling-vis-die-100-jaar-vermist-was-opnieuw-aangetroffen-in-de-schelde~ad047cca/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/26/vlaamse-waterweg-over-vervuiling-in-de-schelde-tot-90-procent/
https://sigmaplan.be/nl/nieuws/ecologische-ramp-op-schelde-vermeden/?fbclid=IwAR22Y-mOhBs50hUWExsA-cN2q71JKUGOUzfcreCEhfRrpb1lk_bc9-WWQTY
Door massale inzet van pompinstallaties lijkt grote milieuramp op Schelde vermeden
26 april 2020
OUDENAARDE - Het lijkt erop dat de gevreesde milieucatastrofe op de Schelde tussen Kerkhove en Gent is voorkomen. Met de inzet van zware pompinstallaties is het zuurstofgehalte in het water opgekrikt en een massale vissterfte voorkomen. “We zijn er nog niet, maar het ziet er minder erg uit dan we hebben gevreesd”, zegt Bjorn Deduytssche van het Agentschap Natuur en Bos.
Na een dijkbreuk bij suikerraffinaderij Tereos in de buurt van het Franse Cambrai was deze week een grote hoeveelheid pulp in de Schelde terechtgekomen. Het geloosde afval onttrekt massaal zuurstof aan het water waardoor het gehalte zelfs zakt tot nul, met zware gevolgen voor het waterleven. Over een afstand van 20 kilometer vanaf de Franse grens heeft de vervuiling al het leven in de rivier onmogelijk gemaakt. Gevreesd werd, dat die milieucatastrofe zich verder stroomafwaarts zou doorzetten.
Massaal veel pompinstallaties ingezet
“Nog niet alle zorgen zijn van de baan, maar het lijkt erop dat we op Vlaams grondgebied een massale vissterfte zullen kunnen vermijden”, zegt Bjorn Deduytssche van het Agentschap Natuur en Bos. Die dienst zet, samen met De Vlaamse Waterweg, Aquafin, de civiele bescherming en de brandweer alle middelen in om het leven in de Schelde te redden. Van aan de sluis in Kerkhove tot in Gent staan tientallen installaties die water uit de Schelde pompen en er terug inspuiten om zo een luchtcirculatie te veroorzaken en zuurstof in de rivier te brengen. Particuliere helpers zijn te hulp gesneld om naar lucht happende vissen uit het water te halen.
“Allicht 90% van de vissen gered”
De hele operatie werpt haar vruchten af. “Er is wel een vissterfte, maar die is tot op dit moment nog vrij beperkt. Ik schat dat we 90% van de vissen kunnen redden. Met zekerheid zullen we dat pas over een paar dagen weten, want het is ook wel zo dat dode vis niet altijd meteen op het water drijft, maar soms eerst zinkt en door gisting een paar dagen later aan de oppervlakte komt. Maar ik denk dat we door snel en met alle mogelijk betrokkenen samen te reageren en actie te ondernemen, een grote natuurramp hebben vermeden”, gelooft Deduytssche.
https://www.hln.be/in-de-buurt/oudenaarde/door-massale-inzet-van-pompinstallaties-lijkt-grote-milieuramp-op-schelde-vermeden~a3bf8028/
Brandweer en Civiele Bescherming zetten extra pompen bij om massale vissterfte in Schelde te voorkomen na zware vervuiling
VERVUILING WORDT KOMENDE NACHT IN OUDENAARDE EN GAVERE VERWACHT
23 april 2020
OUDENAARDE - De Vlaamse Waterweg, het Agentschap Natuur en Bos en de Vlaamse Milieumaatschappij hebben donderdag samen met de brandweer en Civiele Bescherming nog meer middelen ingezet om een ecologische ramp te vermijden als gevolg van een grote vervuiling die vanuit Frankrijk komt aangestroomd. Zware pompen brengen op verschillende plaatsen lucht in het water om het zuurstofgehalte te verhogen.
De verontreiniging bestaat uit pulp van een suikerraffinaderij. Ze onttrekt massaal zuurstof aan het water waardoor het zuurstofgehalte zelfs zakt tot nul, met zware gevolgen voor het waterleven. Over een afstand van 20 kilometer vanaf de Franse grens heeft de vervuiling al het leven in de rivier onmogelijk gemaakt. Civiele Bescherming en brandweerposten proberen met pompen het zuurstofgehalte van het water op peil te houden om tussen Kerkhove en Gent een catastrofe te vermijden.
Luchtcirculatie in het water brengen
“De gevolgen van de vervuiling voor het waterleven, zowel vissen als andere waterorganismen, in Frankrijk en Wallonië zijn dramatisch”, zegt Karen Buyse, woordvoerder van De Vlaamse Waterweg. Met de steun en grote inzet van personeel en middelen van zowel betrokken gouvernementen, steden, gemeenten, lokale brandweerzones, Civiele Bescherming en Aquafin wordt maximaal ingezet op het bestrijden van de watervervuiling en het beperken van de vissterfte”, zegt Buyse. Om te bepalen waar de vervuiling zich bevindt en hoe snel ze zich verplaatst, blijft de Vlaamse Milieumaatschappij het zuurstofgehalte continu meten in Spiere, Kerkhove en Oudenaarde. Op verschillende plaatsen staan beluchters, die water oppompen en weer in de Schelde spuiten, waardoor een luchtcirculatie ontstaat en er meer zuurstof in het Scheldewater komt.
“Beter geen bassins meer vullen”
“Met deze beluchtingsstrategie worden twee doelen bereikt: zoveel mogelijk vis- en ander waterleven redden, én tegelijk ook de vervuiling zelf bestrijden door middel van zuurstoftoevoeging”, licht Karen Buyse toe. Intussen zijn ook bezorgde burgers te hulp gesneld. Onder meer aan het sas in Asper hebben ze bassins gevuld, waarin ze vissen tijdelijk willen opvangen. “We begrijpen en appreciëren dat heel wat mensen zich graag actief willen inzetten en hun steentje bij dragen, maar er gelden wel nog altijd coronamaatregelen”, waarschuwt Buyse. Ze vraagt zelfs uitdrukkelijk aan particulieren om geen privé-initiatieven meer te nemen. “Het is voor de vissen ook beter dat ze zo weinig mogelijk gemanipuleerd worden met schepnetten of in de hand gehouden worden. De vervuiling doet namelijk ook de temperatuur van het water stijgen en dat maakt de vissen gevoeliger voor schimmelziekten”, merkt de woordvoerster van De Vlaamse Waterweg op.
https://www.hln.be/in-de-buurt/oudenaarde/brandweer-en-civiele-bescherming-zetten-extra-pompen-bij-om-massale-vissterfte-in-schelde-te-voorkomen-na-zware-vervuiling~ac84e72a/
Beluchters moeten massale vissterfte op Schelde voorkomen na stroom bietenpulp
21 april 2020
AVELGEM - Op de Schelde in de buurt van Kerkhove (Avelgem) en Helkijn (Spiere-Helkijn) zetten het Agentschap Natuur en Bos en de Vlaamse Waterweg zeven beluchters in die zuurstof in het water moeten pompen. Dat moet vermijden dat er massale vissterfte optreedt. Door een breuk in een bassin van een suikerraffinaderij in de buurt van het Franse Cambrai is zo’n 100.000 kubieke meter bietenpulp in het water terecht gekomen.
De breuk deed zich zo’n tiental dagen geleden al voor 50 kilometer stroomopwaarts maar de vervuiling is stroomafwaarts op weg naar Vlaanderen. “Dinsdag bereikte het al Helkijn en waren vissen al naar adem aan het happen of slechter, slagzij aan het maken”, aldus Alain Dillen van het Agentschap Natuur en Bos. “Het zuurstofgehalte zakte er dramatisch.”
Metingen aan de Frans-Belgische grens in Wallonië toonden al aan dat het zuurstofgehalte in het water is gedaald tot 0. Dat betekent dat het water biologisch dood is en vissen massaal gaan sterven. In Vlaanderen wil men dat scenario vermijden. Daarom worden zeven beluchters - de maximale capaciteit - ingezet, onder meer aan de jachthaven in Kerkhove. Die zorgen voor luchtbellen en dus extra zuurstof in het water. “Bij een vorige lozing en massale vissterfte in 2012 hebben we gezien dat vissen vluchten naar zij-armen of jachthavens. Daarom willen we daar voor extra zuurstof zorgen. Dan is er een goede uitgangspositie én worden de vissen naar die plaatsen gelokt. In de hoop dat ze daar kunnen overleven.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/avelgem/beluchters-moeten-massale-vissterfte-op-schelde-voorkomen-na-stroom-bietenpulp~a7e854bf/
De Franse Nederlanden
De Schelde vervuild: een kroniek van kromme communicatie
28 april 2020
De afgelopen weken vond een ongeziene milieuramp plaats in de Franse en Belgische Schelde. Tonnen vissen vonden de dood als gevolg van zuurstoftekort, veroorzaakt door een ongeluk met afvalwater. Vreemd genoeg was de vervuiling een verrassing voor de Belgen, het waarschuwingssysteem van de overheid werkte niet naar behoren. Nochtans stond alles in de Franse krant. Een kroniek.
10 april. In het kleine Thun-Saint-Martin bij Cambrai hebben de bewoners een benarde nacht achter de rug. Hun tuinen en straten staan blank. De afgelopen nacht is door een lek honderdduizend kubieke meter water uit de verzamelbekkens gestroomd van de nabijgelegen suikerfabriek Tereos. Dat was niet de eerste keer. In februari had Tereos al te maken met een dergelijk lek, maar was de schade beperkt. Nu ging het om een golf aan afvalwater.
Het water is gebruikt voor het wassen van bieten en heeft een hoge concentratie aan bietenpulp en suiker. Het goedje komt terecht in het Scheldekanaal. De “Voies navigables de France” (VNF) is verantwoordelijk voor de binnenvaart op de Franse waterwegen en meldt die dag dat er geen impact is voor het kanaal.
Diezelfde dag nog, op 10 april, meldt journaliste Catherine Bouteille in La Voix du Nord dat er vissterfte is in een oude Scheldearm, vijf kilometer stroomafwaarts. Ze relateert het gebeuren aan het gelekte afvalwater van Tereos. Zij citeert een bejaarde man: “Ik ken deze geur van de vroegere bietencampagnes, van voor dat men verzamelbekkens maakte voor afvalwater. Het is de geur van fermentatie van bietenpulp.” De bietenpulp zorgt ervoor dat het water zwart wordt en dat de zuurstof er aan onttrokken wordt. Een ramp voor het waterleven.
13 april. Een paar dagen later meldt Catherine Bouteille opnieuw gevallen van vissterfte, ditmaal aan de sluis van Denain en Paillencourt, kilometers stroomafwaarts. Honderden vissen drijven dood op het wateroppervlak. Tereos voert intussen metingen uit in de Schelde en meldt “dat het zuurstofgehalte bijna op peil is”. Vanzelfsprekend, de vervuiling bevindt zich immers al stroomafwaarts.
15 april. Het “Office français de la biodiversité” wijst in een persbericht op de massale vissterfte in de Schelde en linkt de vervuiling aan het lek bij het suikerbedrijf Tereos. De milieudiensten hebben een gerechtelijk onderzoek gestart onder het gezag van de Procureur van Cambrai.
De eerste dode vissen komen bovendrijven in Valenciennes.
16 april. Naar aanleiding van het bericht van het “Office français de la biodiversité” vragen de Vlaamse vertegenwoordigers bij de Internationale Scheldecommissie om meer informatie over wat er gebeurd is in Frankrijk. De delegatie van het Brussels Gewest ondersteunt mee de vraag.
De Scheldecommissie werkt sedert 1998 aan het waterbeheer van het Scheldebekken over het hele stroomgebied in Frankrijk, België en Nederland. De internationale organisatie beschikt ook over een waarschuwings- en alarmsysteem, met als doel “snel en gepast grensoverschrijdende calamiteuze verontreinigingen aanpakken.”
Op een internetforum voor Franse vissers vraagt een Vlaming of de vervuiling ook België zal bereiken. “Hopelijk niet”, klinkt het Franse antwoord. “Hoe kunnen wij de zaak opvolgen als we niet mogen vissen?”, vraagt een ander. De Covid-maatregelen laten, zowel in België als Frankrijk,hengelen niet toe.
19 april. De Internationale Scheldecommissie neemt contact op met de Franse delegatie met een vraag om uitleg.
20 april. De eerste dode vissen worden aangetroffen in de gekanaliseerde Schelde in Antoing. De Waalse overheid verwittigt de Vlaamse en Nederlandse autoriteiten. De hulpdiensten scheppen tonnen dode vissen uit de rivier.
23 april. Het Waals Gewest raamt de vissterfte in de 36 kilometer Schelde op haar grondgebied tussen de 50 à 70 ton.
De vervuiling bevindt zich intussen ook al ver in Vlaanderen. De bietenpulp heeft er stilaan een traject van honderd kilometer op zitten. De Vlaamse instanties zijn goed geïnformeerd door hun Waalse collega’s en konden zich tijdig voorbereiden om maatregelen te nemen. Desalniettemin sterven nu ook in de Vlaamse Schelde nog duizenden vissen. De pollutie blijft nog een groot volume aan zuurstof uit het water halen. Misschien niet meer zo geconcentreerd als in het Frans-Waalse grensgebied, maar nog steeds dodelijk.
24 april. De “Préfecture du Nord” reageert publiek en wijst er op dat er metingen zijn uitgevoerd vanaf 10 april maar dat die niet wezen op vervuiling. “Hoewel er een afname van de zuurstof is waargenomen samen met het optreden van vissterfte in de dagen na het ongeval, is er een terugkeer naar een meer normaal zuurstofniveau vastgesteld. Daarom waren er geen waarschuwingen voor de regio's die zich stroomafwaarts bevinden, met name aan de Belgische kant.”
Een evaluatie
In mediaberichten over de ramp wordt gewezen naar de Franse overheid. Die overheid blijkt vele koppen te hebben. VNF, een delegatie bij de Scheldecommissie, milieudiensten, de steden en gemeenten langs de Schelde, een procureur, een prefect. L'État is pluriform.
Het Franse “Office français de la biodiversité” meldde alvast vijf dagen voor de smurrie in België binnenstroomde dat er in de Schelde een serieus probleem van vissterfte was. De vervuiling zat toen nog in Valenciennes, 25 à 30 km stroomopwaarts.
Ook bij de Internationale Scheldecommissie in Antwerpen zal ongetwijfeld een hartig woordje worden gesproken. De organisatie is net opgericht om dergelijke problemen te kunnen signaleren door te communiceren. Los van de officiële kanalen: waarom lezen ze er geen kranten of persartikels die handelen over het stroomgebied? Persoverzichten kan je vandaag de dag zelfs automatiseren.
Over de grensoverschrijdende samenwerking is ook een boom op te zetten. Er is tussen de regio Valenciennes en de regio Doornik geen brede samenwerking zoals er bijvoorbeeld is in de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai. Je kan het nooit zeker weten, maar je kan toch vermoeden dat een gelijkaardige vervuiling op de Deule en de Leie véél vroeger voorwerp van gesprek over de grenzen zal zijn. Omdat de lokale technici elkaar frequent treffen aan de vergadertafel en de lijnen niet over Brussel of Parijs hoeven te gaan.
Er is nu al samenwerking tussen de regio’s Doornik en Valenciennes rond onder meer brandweer en gezondheidszorg. Ook het grensoverschrijdend natuurpark wordt samen aangepakt. Een rapport van het Institut Destrée wees begin 2018 op de noodzaak van sterkere relaties in het Waals-Franse rurale grensgebied, de grensstreek die zich bevindt tussen sterke metropolen van samenwerking, in het Westen de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai en in het Oosten la Grande Région.
Ook de media hebben iets laten liggen. Blijkbaar lezen de journalisten in het Frans-Waalse grensgebied waar de Schelde doorloopt elkaars kranten niet. Tien dagen hebben de Franse media het over de ramp en over de vissterfte. Toch verschiet men zich in Wallonië een bult bij de eerste aanblik van dode vissen in Antoing. Ook de redacties hadden dit kunnen zien aankomen.
Het rivierherstel wordt zwaar. Niet enkel de vissen, maar ook de waterplanten hebben fel te lijden gehad onder de vervuiling. Je kan maar hopen dat de beleidsmakers van de regio’s Cambrai, Valenciennes en Doornik elkaar binnenkort vinden rond de tafel. Lokaal grensoverschrijdend overleg kan op de lange termijn beter werken dan louter te moeten afhangen van een internationaal instituut als de Scheldecommissie dat door haar schaal abstracte procedures en lange overleglijnen moet hanteren.
Tereos meldt intussen in een persbericht “dat het causaal verband tussen haar lek en de vervuiling in België nog niet bewezen is”. Maar dat als het bewezen wordt, de firma “haar verantwoordelijkheid zal nemen”. Vermoedelijk een standpunt ingefluisterd door de bedrijfsjuristen van het mondiale bedrijf, dat een miljoenenclaim boven het hoofd ziet hangen.
https://www.de-lage-landen.com/article/de-schelde-vervuild-een-kroniek-van-kromme-communicatie
Jaagpad onderbroken [Apser]
Jaagpad Asper plaatselijk onderbroken voor herstel sluis: fietsers en voetgangers moeten omweg maken
19 mei 2020
GAVERE - De Vlaamse Waterweg laat de sluis op de Schelde in Asper herstellen. Van 25 mei tot en met 9 juni is daardoor het jaagpad naast de rivier versperd. Wandelaars en fietser moeten een omweg maken.
De sluis op de Boven-Schelde in Asper heeft al wat dienstjaren op de teller staan en is toe aan herstel. Eerst zetten de Vlaamse Waterweg de sluis plaatselijk droog om eraan te kunnen werken. De oude sluisdeuren worden verwijderd en aan de kant gelegd om ze ter plaatse te verstevigen met laswerk. Andere onderdelen die aan vernieuwing toe zijn, worden vervangen. Nadien plaatst de aannemer de deuren terug en kan de sluis weer open.
Wegomlegging voor fietsers en voetgangers
Omdat er op het jaagpad aan de Scheldekant wordt gewerkt en om een veilige afstand van de werfzone te bewaren, sluit de Vlaamse Waterweg het jaagpad af. Fietsers en voetgangers moeten een omweg maken langs de Tragelstraat, de Haagstraat en de Scheldekant.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gavere/jaagpad-asper-plaatselijk-onderbroken-voor-herstel-sluis-fietsers-en-voetgangers-moeten-omweg-maken~a5460f9c/
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/jaagpad-asper-plaatselijk-onderbroken-voor-herstel-sluis
Vernieuwing jaagpad [Oudenaar-Gavere-Wortegem-Petegem]
erschillende zones van jaagpad langs Schelde krijgen nieuw wegdek
3 juni 2020
OUDENAARDE/GAVERE/WORTEGEM-PETEGEM - De Vlaamse Waterweg start volgende maandag met de vernieuwing van 4,5 kilometer jaagpad langs de Boven-Schelde in Avelgem, Wortegem-Petegem, Oudenaarde, Gavere, Nazareth en De Pinte. Fietsers en voetgangers kunnen plaatselijke omleidingen volgen. Tegen 21 juni moet het werk af zijn.
In 2019 werd via het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven (FFEU) 10 miljoen euro vrijgemaakt voor De Vlaamse Waterweg nv om het comfort van jaagpaden te verhogen voor fietsers.“De Vlaming heeft de afgelopen maanden de fiets (her)ontdekt en ik wil hen graag ook op die fiets houden”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters:
“We verhogen het comfort op de jaagpaden. Dit kan een stimulans zijn om meer te fietsen, niet alleen recreatief, maar ook voor het woon-werk of woon-schoolverkeer. Jaagpaden zijn heel geschikt als vlotte en veilige fietsverbindingen tussen woon-werkgebieden, aangezien ze meestal niet kruisen met het drukke wegverkeer.”
De aannemer werkt op het jaagpad op de linkeroever van de Boven-Schelde van 8 tot en met 21 juni. In Avelgem, Wortegem-Petegem en Oudenaarde gaat het om 3 kilometer in totaal. In Gavere, Nazareth en De Pinte is alles samen 1,5 kilometer te herstellen. Waar nodig wordt de fundering vernieuwd en overal krijgt het jaagpad een nieuwe onder- en toplaag in asfalt.
Omleidingen volgen
Omleidingen voor fietsers en voetgangers worden lokaal aangeduid. In Avelgem, Wortegem-Petegem en Oudenaarde kan je rondgaan via de andere Schelde-oever, tussen de Kluisbergenbrug en de N60-brug in Oudenaarde. In Gavere, Nazareth en De Pinte word je omgeleid via diverse plaatselijke routes.
https://www.hln.be/in-de-buurt/oudenaarde/verschillende-zones-van-jaagpad-langs-schelde-krijgen-nieuw-wegdek~a05e490c/
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/verschillende-zones-jaagpad-boven-schelde-krijgen-nieuw-wegdek
Re: Jaagpad onderbroken [Apser]
Herstel van sluis in Asper sneller klaar dan voorzien: fietsers en wandelaars kunnen weer over jaagpad
8 juni 2020
ASPER - Voetgangers en fietsers kunnen in Asper weer op het jaagpad langs de Schelde: de herstelling van de sluitdeuren op de rivier is vroeger dan verwacht klaar.
Voor de herstelling moesten de sluisdeuren uit het water gehesen worden en legde de aannemer ze op het jaagpad, waardoor wandelaars en fietsers er niet meer langs konden. Sinds vandaag kan dat weer.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gavere/herstel-van-sluis-in-asper-sneller-klaar-dan-voorzien-fietsers-en-wandelaars-kunnen-weer-over-jaagpad~a8306af8/
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/update-het-jaagpad-aan-de-sluis-asper-gavere-weer-open
Vernieuwing jaagpad [meerdere locaties]
Verschillende zones jaagpad Boven-Schelde krijgen nieuw wegdek
17/06/2020
Vanaf maandag 8 juni pakt De Vlaamse Waterweg nv langs de Boven-Schelde in totaal 4,5 kilometer jaagpad aan in Avelgem, Wortegem-Petegem, Oudenaarde, Gavere, Nazareth en De Pinte. In overleg met de gemeenten wordt het comfort voor gebruikers opgevoerd en als alles vlot gaat, zijn alle werken klaar op 21 juni. Fietsers en voetgangers kunnen plaatselijke omleidingen volgen.
Update 17 juni - Vanaf vandaag kan je in Avelgem, Wortegem-Petegem, Oudenaarde, Gavere, Nazareth en De Pinte genieten van 4,5 kilometer vernieuwd jaagpad langs de Boven-Schelde! We hebben hard doorgewerkt en daardoor zijn de werken vier dagen vroeger klaar dan gepland.
In 2019 werd via het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven (FFEU) 10 miljoen euro vrijgemaakt voor De Vlaamse Waterweg nv om het comfort van jaagpaden te verhogen voor fietsers. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters: “De Vlaming heeft de afgelopen maanden de fiets (her)ontdekt en ik wil hen graag ook op die fiets houden. We verhogen met deze werken het comfort op de jaagpaden zodat er comfortabeler gefietst kan worden langs het water. Dit kan een stimulans zijn om meer te fietsen, niet alleen recreatief, maar ook voor het woon-werk of woon-schoolverkeer. Jaagpaden zijn heel geschikt als vlotte en veilige fietsverbindingen tussen woon-werkgebieden, aangezien ze meestal niet kruisen met het drukke wegverkeer.”
Met de FFEU-middelen wordt in Vlaanderen in totaal zo’n 70 kilometer jaagpad aangepakt. Vanaf 8 juni zijn verschillende zones langs de Boven-Schelde in Avelgem, Wortegem-Petegem, Oudenaarde, Gavere, Nazareth en De Pinte aan de beurt. De kostprijs van de werken bedraagt 500.000 euro.
Verloop van de werken
Het jaagpad op de linkeroever van de Boven-Schelde wordt aangepakt van 8 tot en met 21 juni. In Avelgem, Wortegem-Petegem en Oudenaarde gaat het om 3 kilometer in totaal, in Gavere, Nazareth en De Pinte gaat het om 1,5 kilometer in totaal. Waar nodig wordt de fundering vernieuwd en overal krijgt het jaagpad een nieuwe onder- en toplaag in asfalt.
De werken zijn weersafhankelijk maar door een goede voorbereiding en een strikte werkplanning voorop te stellen, blijft de uitvoeringstermijn zo beperkt mogelijk.
Toegankelijkheid tijdens de werken
Omleidingen worden lokaal aangeduid voor fietsers en voetgangers. In Avelgem, Wortegem-Petegem en Oudenaarde kan je rondgaan via de andere Schelde-oever, tussen de Kluisbergenbrug en de N60-brug in Oudenaarde. In Gavere, Nazareth en De Pinte word je omgeleid via diverse plaatselijke routes.
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/verschillende-zones-jaagpad-boven-schelde-krijgen-nieuw-wegdek
Sujets similaires
» Escaut 01 (Bovenschelde) Espierre-Bossuit
» Escaut 04 (Zeeschelde) Gent-Dendermonde
» L086 Fietspad langs de lijn 86 Oudenaarde - Gent (Fietssnelweg F45)
» Escaut 03 (Gent)
» Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
» Escaut 04 (Zeeschelde) Gent-Dendermonde
» L086 Fietspad langs de lijn 86 Oudenaarde - Gent (Fietssnelweg F45)
» Escaut 03 (Gent)
» Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum