Escaut 04 (Zeeschelde) Gent-Dendermonde
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 2
Page 2 sur 2 • 1, 2
Jaagpad afgesloten [Baasrode - Sint-Amands]
Jaagpad tussen Baasrode en Moerzeke vier maanden afgesloten door werken aan ringdijk voor overstromingsgebied
25 april 2019
Het jaagpad tussen het veer van Baasrode en Moerzeke (Kastel) en het driehoeksveer Mariekerke- Moerzeke - Sint-Amands is afgesloten voor alle verkeer gedurende de komende vier maanden. Het jaagpad wordt afgesloten in kader van de werken aan de ringdijk en het overstromingsgebied Wal-Zwijn in Kastel.
De reden voor de afsluiting is dat er regelmatig zwaar vervoer en zware machines moeten over rijden met zand en materialen die worden aangevoerd. Hierdoor is de veiligheid voor de voetgangers en de fietsers niet voldoende gegarandeerd, waardoor beslist werd om het jaagpad even volledig af te sluiten.
Om de fietsers en de voetgangers niet helemaal af te sluiten werd er een omleiding voorzien. Die staat ter plaatse aangegeven hoe de fietsers en voetgangers verder kunnen. De Vlaamse Waterweg NV wil de werken zo snel mogelijk klaar hebben om de hinder zo veel mogelijk te beperken. Mochten de weersomstandigheden te slecht zijn waardoor de werken een tijdlang niet meer verder gezet kunnen worden, dan zal het jaagpad weer opengesteld worden, tot de werken opnieuw hervat kunnen worden.
https://www.hln.be/regio/hamme/jaagpad-tussen-baasrode-en-moerzeke-vier-maanden-afgesloten-door-werken-aan-ringdijk-voor-overstromingsgebied~a8861db4/
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/omleiding-jaagpad-door-werken-overstromingsgebied-wal-zwijn%C2%A0
Re: Escaut 04 (Zeeschelde) Gent-Dendermonde
loopt de Bovenschelde niet ten zuiden van Gent, naar Bossuit ? https://www.binnenvaart.be/images/kaarten-vlaamse-waterwegen/documenten/23kaart-Bovenschelde-vl.jpg
dan moet deze rubriek herzien worden
dan moet deze rubriek herzien worden
Dernière édition par joverwimp le Sam 16 Mai 2020 - 17:43, édité 1 fois
Opkuisen van de draden "Schelde"
joverwimp a écrit:loopt de Bovenschelde niet ten zuiden van Gent, naar Bossuit ? https://www.binnenvaart.be/images/kaarten-vlaamse-waterwegen/documenten/23kaart-Bovenschelde-vl.jpg
dan moet deze rubriek herzien worden
Inderdaad, het ziet er inderdaad naar uit dat deze draad de naam "Zeeschelde" moet krijgen. De echte draad over de "Bovenschelde" is hier dan weer te vinden:
https://velo-ravel.forumactif.org/t402-escaut-maritime-bovenschelde-travaux-de-renouvellement
Daar staan echter ook heel wat berichten die in de draad "Zeeschelde" horen. Tijd om orde op zaken te stellen!
De Schelde is een rivier die door Frankrijk, België en Nederland stroomt over een afstand van 355 km, waarvan 90 in Frankrijk (Escaut), 191 km in België (Haut-Escaut/Boven-Schelde, Boven-Zeeschelde en Beneden-Zeeschelde) en 65 km in Nederland (Westerschelde en Oosterschelde).
Ze ontspringt in Noord-Frankrijk ten Noorden van St.-Quentin, honderd meter boven de zeespiegel. Op 355 km van haar bron mondt ze uit in de Noordzee als de Westerschelde.
Vanaf de bron tot Gent heet de rivier Bovenschelde. Het deel tussen Gent en de Belgisch-Nederlandse grens wordt Zeeschelde genoemd, het deel stroomafwaarts hiervan Westerschelde.
Soms wordt de Zeeschelde nog onverdeeld in de Boven-Zeeschelde – van Gent tot Antwerpen – en de Beneden-Zeeschelde – van Antwerpen tot aan de Belgisch-Nederlandse grens.
https://scheldeschorren.be/wp/de-schelde/namen-voor-een-rivier/
Re: Tragelweg - Aard [Wetteren - Schellebelle]
]Gemeente wil Tragelweg afsluiten voor verkeer
woensdag 7 november 2012
WETTEREN - De gemeente gaat bij Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) luisteren of er een mogelijkheid bestaat de Tragelweg af te sluiten voor het verkeer.
(...)
Of hoe de administratieve molen wel heel traag draait...
Tragelweg wordt tussen Wetteren en Aard Schellebelle een fietsstraat langs de Schelde
31 mei 2019
Wetteren - De Tragelweg langs de Schelde wordt tussen Wetteren en Aard in Schellebelle ingericht als fietsstraat. In fietsstraten mogen de fietsers de helft van de breedte langs de rechterzijde gebruiken. Motorvoertuigen mogen de fietsers niet inhalen. En de snelheid in een fietsstraat is gelimiteerd tot 30 kilometer per uur. De inrichting is een compromis tussen Wetteren en Wichelen.
Compromis voor verkeersvrije straat
Reeds in 2018 was de gemeenteraad van Wetteren vragende partij om de Tragelweg enkel toegankelijk te maken voor voetgangers, fietsers, aangelanden en dienstvoertuigen, om op die manier een veilige fiets- en wandelas te creëren langs de Schelde. Maar het gemeentebestuur van Wichelen kon zich niet vinden in het voorstel. “De dijkweg is de enige verbindingsweg met de wijk Aard en de gemeente Wetteren. We willen de bewoners niet nog meer isoleren”, liet het bestuur van Wichelen toen weten. Als compromis werd toen een fietsstraat gesuggereerd. De fietsstraat wordt ingericht tussen het pleintje aan de nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Wetteren en Kalkenvaart. Wichelen zal de inrichting dan doortrekken tot op Aard.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wetteren/tragelweg-wordt-tussen-wetteren-en-aard-schellebelle-een-fietsstraat-langs-de-schelde~ac2f9979/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190608_04450715
Uit de toelichting gemeenteraad van 28 mei 2019, blz. 2-3:
4. Tragelweg: inrichten als fietsstraat
In 2018 werd in naam van de voltallige gemeenteraad van Wetteren aan buurgemeente Wichelen voorgesteld om de Tragelweg enkel toegankelijk te maken voor voetgangers, fietsers, aangelanden en dienstvoertuigen, om op die manier een veilige fiets- en wandelas te creëren langs de Schelde.
Het gemeentebestuur van Wichelen gaat niet akkoord met dit voorstel: “De dijkweg en aansluitende Tragelweg is de enige verbindingsweg tussen de wijk Aard (Schellebelle) en de gemeente Wetteren. Door dergelijke maatregel wordt deze wijk nog meer geïsoleerd. Wij zijn dus van oordeel dat de Tragelweg niet autovrij gemaakt kan worden, maar suggereren de inrichting van een fietsstraat als alternatief.”
Wetgeving fietsstraat:
In fietsstraten mogen de fietsers de helft van de breedte langs de rechterzijde gebruiken indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. (Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, artikel 22novies) Een fietsstraat wordt aangeduid met het verkeersbord F111 aan het begin en F113 aan het einde.
Het advies van de Vlaamse Waterweg nv alsook het advies van de mobiliteitsraad is gunstig.
De Tragelweg wordt ingericht als fietsstraat, en dit tussen het pleintje aan de nieuwe fiets- en voetgangersbrug en Kalkenvaart (grondgebied Wichelen). De totale lengte van de fietsstraat bedraagt 3,1 km. De fietsstraat wordt idealiter doorgetrokken tot aan Aard (Wichelen), doch tussen Kalkenvaart en Aard ligt de Tragelweg volledig op grondgebied Wichelen, en is dit bijgevolg een bevoegdheid van de gemeente Wichelen. Er wordt voorgesteld om, naast de verplichte verkeersborden F111 (begin fietsstraat) en F113 (einde fietsstraat) bijkomende verkeersborden F11 te plaatsen, vooral ter hoogte van bepaalde landbouwwegen. In totaal wordt voorgesteld om op grondgebied Wetteren 8 verkeersborden te plaatsen; zeven verkeersborden F111 en één verkeersbord F113.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan om de Tragelweg in te richten als fietsstraat, en hiervoor een aanvullend verkeersreglement goed te keuren
https://www.wetteren.be/20190528-dagorde-met-toelichting-28-meipdf
Heraanleg fietspad Aard [Schellebelle]
Na de bouw van de nieuwe aanlegsteiger werd de Aard opnieuw aangelegd, maar dat bleek een flater van formaat te zijn. Ik ben benieuwd of de heraanleg deze keer wel fietsvriendelijk en veilig zal zijn...
https://www.hln.be/in-de-buurt/wichelen/veerdienst-vaart-minder-door-werken-op-aard-in-schellebelle~a35aaec9/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191021_04674068
https://radio2.be/oost-vlaanderen/veer-schellebelle-zal-toch-varen-tijdens-de-werken-aan-de-aard
Veerdienst vaart minder door werken op Aard in Schellebelle
21 oktober 2019
Wichelen - De Vlaamse Waterweg voert van 28 oktober tot eind november werken uit aan de Aard in Schellebelle. De Veerdienst over de Schelde zal tijdens de werken beperkt uitvaren tijdens de week en van 9 tot 18 uur tijdens het weekend.
Het pleintje op Aard in Schellebelle wordt heraangelegd om de veiligheid van voetgangers en fietsers te verbeteren. Vandaag loopt het fietspad langs de Schelde rechtdoor over het plein. Dat veroorzaakt conflicten met de gebruikers van de veerdienst. Het fietspad wordt daarom verplaatst.
“Om de hinder voor de inwoners te beperken, besliste het gemeentebestuur dat de veerdienst wel zal varen tijdens de werken, in tegenstelling tot eerdere berichten. Om de werken zo min mogelijk in het gedrang te brengen zal de veerdienst tijdens de week in drie blokken varen”, zegt algemeen directeur Roos Coppens van Wichelen. De overzet kan je dan nemen van 7 tot 8.30 uur, van 12 tot 12.30 uur en tussen 16 en 18 uur. Tijdens het weekend en op feestdagen geldt de normale regeling en zal de veerdienst varen van 9 tot 18 uur.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wichelen/veerdienst-vaart-minder-door-werken-op-aard-in-schellebelle~a35aaec9/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191021_04674068
Veer Schellebelle zal toch varen tijdens de werken aan De Aard
maandag 21 oktober 2019
De aanlegplaats van het veerpont in Schellebelle langs de kant van Den Aard wordt aangepast. Eerder was gezegd dat het veer daardoor een maand lang niet zou varen, maar dat kan nu toch. De gemeente is dat overeengekomen met de Vlaamse Waterweg die de werken laat uitvoeren. Het veer van Schellebelle wordt dagelijks gebruikt door scholieren, pendelaars en toeristen.
Het zag er naar uit dat de bewoners van de wijk Aard in Schellebelle voor grote wegomleggingen stonden. Het veer om de Schelde over te steken naar het dorp van Schellebelle zou een maand lang niet varen omdat er moet gewerkt worden aan de toegang naar het veer.
Maar de gemeente en de Vlaamse Waterweg zijn nu overeen gekomen dat het veer wél kan varen tijdens de werken, maar wel tijdens bepaalde uren:
-van 07u tot 08u30
-van 12u tot 12u30
-van 16u tot 18u
-in de weekends van 09 tot 18 uur
Het veer van Schellebelle, bij Wichelen, is een populaire overzet over de Schelde. Niet alleen voor scholieren en pendelaars, maar ook voor (wieler)toeristen. Maar als je van de loopbrug afstapt aan de kant van Den Aard kom je meteen terecht op het jaagpad langs de Schelde. Dat geeft al eens conflicten met fietsers die er voorbijrijden.
Asverschuiving
"Die conflictzone gaan we uitgommen", zegt Carolien Peelaerts van de Vlaamse Waterweg. "Dat doen we door een kleine asverschuiving op het jaagpad te maken, ter hoogte van het pleintje. Zo krijgen de mensen die van de loopbrug stappen meer ruimte en kunnen ze, voor ze oversteken naar het pleintje, rustig kijken of er geen fietsers aankomen."
De Vlaamse Waterweg begint op 28 oktober met de werkzaamheden. Tegen eind november moeten ze klaar zijn.
https://radio2.be/oost-vlaanderen/veer-schellebelle-zal-toch-varen-tijdens-de-werken-aan-de-aard
Jaagpad onderbroken oud pompstation [Wetteren]
Jaagpad tijdelijk afgesloten voor afbraak oud pompstation Voordegracht
6 januari 2020
WETTEREN - Het jaagpad langs de Schelde in Wetteren richting Melle is sinds maandag tijdelijk afgesloten voor de afbraak van een oud pompstation. De Vlaamse Waterweg heeft er een nieuw pompstation gebouwd dat regenwater vlot moet afvoeren uit het achterliggende gebied en zo wateroverlast vermijden.
“Het nieuwe pompstation, dat binnenkort zal proefdraaien, heeft grotere pompen dan het oude en zal de waterafvoer gevoelig doen toenemen. Dat is belangrijk, want bij hevige regenval dreigen de grachten op de Wetterse linkeroever te overstromen. Dankzij het pompstation kan overtollig regenwater vlot naar de Schelde stromen”, zegt projectingenieur Michaël De Beukelaer-Dossche van De Vlaamse Waterweg. “Zodra het oude pompstation afgebroken is, en het nieuwe de test doorstaan heeft, kan het definitief in gebruik worden genomen. Dat zal vermoedelijk gebeuren in april 2020.”
Tijdelijke omleiding
Het oude pompstation en het bijhorende bufferbekken aan de Voordegracht staan via een koker in verbinding met de Schelde. Om het pompstation af te breken, moet het jaagpad opengebroken worden. Daardoor is het tijdelijk niet toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Er is een omleiding via de Voordestraat en een tijdelijke doorsteek tussen de Voordestraat en het jaagpad langs de Schelde. Het jaagpad is onderbroken vanaf 6 januari 2020 en blijft vermoedelijk enkele maanden afgesloten, tot het nieuwe pompstation in gebruik wordt genomen in april 2020.
Hogere dijk
Gelijktijdig met de bouw van het nieuwe pompstation verhoogde De Vlaamse Waterweg de Scheldedijk tussen het pompstation en het geplande gecontroleerd overstromingsgebied Ham (23 hectare), dat 300 meter stroomafwaarts ligt, nabij het centrum van Wetteren. Michaël De Beukelaer-Dossche: “We verhoogden de Scheldedijk met een halve meter. De dijk beantwoordt zo aan de veilige normen van het Sigmaplan, dat Vlaanderen behoedt voor overstromingen van de getijdenrivieren”.
Het nieuwe pompstation is de eerste stap in de uitvoering van het Sigmaproject Scheldemeander Gent-Wetteren. De verhoogde dijk zal in de toekomst de verbinding vormen tussen de gecontroleerde overstromingsgebieden Ham en Bastenakkers (100 hectare), die bedoeld zijn om de omgeving te beschermen tegen overstromingen van de Schelde bij stormtij.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wetteren/jaagpad-tijdelijk-afgesloten-voor-afbraak-oud-pompstation-voordegracht~a69f43dd/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/blwpo_04793630
Coronatijden? Bankjes aan de Schelde... [Wetteren]
Kan u nog volgen? Extra zitbankjes langs de Scheldedijk: “Uitrusten mag mits respect voor de coronamaatregelen”
10 april 2020
WETTEREN - De gemeente Wetteren plaatst vijf extra zitbanken op het jaagpad langs de Schelde tussen Wetteren en Schellebelle. “En je mag er ook in coronatijden even op uitblazen. We gaan de regels menselijk toepassen”, zegt schepen Piet Van Heddeghem (Groen&Co).
In Wetteren op een bankje gaan zitten na een wandeling mag ook nog steeds in tijden van coronamaatregelen. Meer nog, de gemeente plaatst er vijf extra op het jaagpad tussen Wetteren en Schellebelle. Al was die beslissing reeds voor de crisis genomen. “Er was reeds langer een grote vraag naar extra zitbanken op het nieuwe fietspad op rechteroever, één van de mooiste wandel- en fietspaden in de gemeente”, zegt schepen Van Heddeghem. De gemeente plaatst nu één extra zitbank aan het begin van het pad aan de Scheldedreef en vier banken tussen het rusthuis Sint-Jozef en Schellebelle. De banken werden door het gemeentepersoneel gemaakt.
“Regels menselijk toepassen”
In deze coronatijden kan het, zeker met dit mooie weer, erg druk zijn op het jaagpad. “En uitrusten op een bank, mag. Er zijn uiteraard regels die moeten gerespecteerd worden. Een bank is 1,80 meter dus je kan er perfect met twee op gaan zitten om even uit te blazen tijdens een wandeling. Het is niet de bedoeling om er een hele namiddag met vrienden op te hangen. Maar we gaan die regels vooral menselijk toepassen”, besluit Piet.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wetteren/kan-u-nog-volgen-extra-zitbankjes-langs-de-scheldedijk-uitrusten-mag-mits-respect-voor-de-coronamaatregelen~a3f43f25/
Graaf- en asfalteringswerken [Wichelen]
Bijkomende graafwerken in ontpoldering in Wichelen moeten doorstroming verbeteren en knijtenoverlast verminderen
6 mei 2020
Op 7 mei start De Vlaamse Waterweg nv met de voorbereiding voor nieuwe graafwerken in de ontpoldering Wijmeers in Wichelen. Hier zal deze zomer een extra ‘vloedschaar’ aangelegd worden. Dat is een geul die zorgt voor extra stroming bij vloed en betere ontwatering bij eb. Dat moet de knijtenoverlast in Schellebelle helpen verminderen.
Vorige zomer al maakte De Vlaamse Waterweg nv twee bijkomende bressen in de Scheldedijk langs de ontpoldering. De waterwegbeheerder liet ook een extra geul graven in het gebied. Sindsdien stroomt er meer water door Wijmeers en spoelen slib en voedingsstoffen voor knijten vlotter weg. Dat gaat de ontwikkeling van de knijtenlarven aan het begin van het ‘knijtenseizoen’ tegen.
Om de waterdoorstroom door het gebied nog te verbeteren en de omstandigheden minder gunstig te maken voor knijten, staan er vanaf deze zomer opnieuw graafwerken op het programma. Er worden bijkomende geulen uitgegraven in het midden en het oosten van de ontpoldering van Wijmeers. Deze werken worden deels gefinancierd door Europa, via het Interreg-project Immerse.
Gefaseerde werken
Michaël De Beukelaer-Dossche, projectingenieur bij De Vlaamse Waterweg nv: “Op 7 mei mei start de eerste fase van de werken: we zetten de bressen in de ontpoldering van Wijmeers dicht, zodat er geen water meer in het gebied stroomt. Dat is nodig om het gebied te laten ‘ontwateren’, zodat we in de tweede fase de graafwerken kunnen uitvoeren en de grond kunnen afvoeren en stockeren. Om de graafwerken op te starten, is het wachten tot na het broedseizoen en het bouwverlof. Ze zullen vermoedelijk vanaf 3 augustus kunnen starten.”
Grondtransport over het water
“Bij de graafwerken zal heel wat grond vrijkomen. Die transporteren we over de Schelde tot in Wetteren. Daar voorzien we een tijdelijke aanlegsteiger om de grond aan land te brengen, op percelen gelegen tussen de Voordestraat en Bastenakkers. Door het transport over water houden we vrachtwagens van de baan en verminderen we de overlast voor de omgeving. De grond wordt aan land gebracht over het jaagpad, dat toegankelijk blijft. Er worden containers geplaatst waar fietsers veilig door kunnen en waarover de grondoverslag veilig kan gebeuren. Vanaf 6 mei is het jaagpad wel ongeveer een week tijdelijk afgesloten, omwille van asfalteringswerken”, zegt De Beukelaer-Dossche.
“De vrijgekomen grond wordt tijdelijk gestockeerd. De vochtige grond kan er ‘uitwateren’ (opdrogen) en later gebruikt worden voor de aanleg van lokale veiligheidsdijken. Omdat de grond uitdroogt, is deze geen geschikte omgeving voor knijten. Die hebben immers vers slib nodig, dat elke dag onder water komt te staan op het ritme van eb en vloed.”
Oog voor vogels, vissen en amfibieën
Om plaats te maken voor de zandstock en de latere ringdijk rond het gecontroleerd overstromingsgebied Bastenakkers, moeten bomen gekapt worden. Het bos dat hier verdwijnt wordt gecompenseerd in het overstromingsgebied Bergenmeersen in Wichelen. Het zal voornamelijk om wilgen gaan, typische bomen voor een gebied met natte valleinatuur. Er wordt ook rekening gehouden met het broedseizoen. Als er nesten van broedende vogels in de bomen zitten, kunnen die niet gekapt worden. Ook de vijvers in de zone voor de grondstock worden gecontroleerd op vissen en amfibieën. Als die aanwezig zijn in de vijvers, worden ze verplaatst voor de start van de werken.
Een veilige en natuurlijke Schelde
Die veiligheidsdijken zullen aangelegd worden in het kader van het Sigmaproject Scheldemeander Gent-Wetteren, dat bedoeld is om de omgeving van Wetteren, Destelbergen, Melle en Gent te beschermen tegen overstromingen van de Schelde bij stormtij. Het nieuwe pompstation dat De Vlaamse Waterweg nv iets verder stroomafwaarts bouwt, maakt ook deel uit van dat project. Ook de ontpoldering in Wichelen werd uitgevoerd in het kader van het Sigmaplan. De veiligheidsmaatregelen van het Sigmaproject Cluster Kalkense Meersen, waar de ontpoldering deel van uitmaakt, zijn al afgerond. Op dit moment wordt de natuur heringericht.
https://sigmaplan.be/nl/nieuws/bijkomende-graafwerken-in-ontpoldering-in-wichelen-moeten-doorstroming-verbeteren-en-knijtenoverlast-verminderen/
https://www.wichelen.be/algemeen/bijkomende-graafwerken-in-ontpoldering-in-wichelen-moeten-zorgen-voor-betere-doorstroming-e
Extra geul in Wijmeers moet knijtenprobleem oplossen
8 mei 2020
WICHELEN - De Vlaamse Waterweg voert nieuwe graafwerken uit aan Wijmeers in Schellebelle. Hier wordt deze zomer een extra geul gegraven om de knijtenoverlast in Schellebelle te helpen verminderen.
Vorige zomer al maakte De Vlaamse Waterweg twee bijkomende bressen in de Scheldedijk en liet ook een extra geul graven in het gebied. Sindsdien stroomt er meer water door Wijmeers en spoelen slib en voedingsstoffen voor knijten vlotter weg. Dat gaat de ontwikkeling van de knijtenlarven aan het begin van het ‘seizoen’ tegen. Deze zomer worden er bijkomende geulen uitgegraven in het midden en het oosten van Wijmeers. Knijten zijn kleine steekmuggen en ze teisteren al twee zomers de omwonenden van de Scheldeoevers.
Gefaseerde werken “In de eerste fase maken we de bressen dicht, zodat er geen water meer in het gebied stroomt. Dat is nodig om het gebied te laten ‘ontwateren’, zodat we in de tweede fase de graafwerken kunnen uitvoeren en de grond afvoeren en stockeren. Om de graafwerken op te starten, is het wachten tot na het broedseizoen en het bouwverlof. We zullen vermoedelijk vanaf 3 augustus kunnen starten”, zegt Michaël De Beukelaer-Dossche, projectingenieur bij De Vlaamse Waterweg.
Grondtransport over het water
“Bij de graafwerken zal heel wat grond vrijkomen. Die transporteren we over de Schelde tot in Wetteren. Daar voorzien we een tijdelijke aanlegsteiger om de grond aan land te brengen, op percelen gelegen tussen de Voordestraat en Bastenakkers. De grond wordt aan land gebracht over het jaagpad, dat toegankelijk blijft. Er worden containers geplaatst waar fietsers veilig door kunnen en waarover de werken veilig kunnen gebeuren.”
“De vrijgekomen grond wordt tijdelijk gestockeerd om er te drogen en zal later gebruikt worden voor de aanleg van lokale veiligheidsdijken. Omdat de grond uitdroogt, is dit geen geschikte omgeving meer voor knijten. Die hebben immers vers slib nodig, dat elke dag onder water komt te staan op het ritme van eb en vloed”, besluit Michaël.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wichelen/extra-geul-in-wijmeers-moet-knijtenprobleem-oplossen~abe8a589/
Re: Jaagpad onderbroken oud pompstation [Wetteren]
Jaagpad ter hoogte van Voordestraat terug open
13/05/2020
WETTEREN - Het stukje jaagpad ter hoogte van de Voordestraat kan terug zonder problemen gebruikt worden. Er staan wel nog hekkens op het nieuwe pompgebouw zelf, omdat daar nog asfalt gelegd moet worden, maar fietsers en wandelaars kunnen al passeren. De Vlaamse Waterweg nv heeft een nieuw pompstation gebouwd ter hoogte van de Voordestraat. Dat pompstation heeft grotere pompen dan het oude en zal het overtollige regenwater uit het achterliggende gebied vlotter afvoeren naar de Schelde. Zo helpt het wateroverlast in de regio te vermijden. Daarvoor werd het jaagpad opgebroken. Afgelopen weken werd hard doorgewerkt om het jaagpad weer toegankelijk te maken voor fietsers en wandelaars. Het einde van de werken was voorzien voor 17 mei, maar de werken zijn nu al afgerond.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/blwpo_04957229
Heraanleg jaagpad [Schoonaarde - Appels]
Opgelet: dit gaat om het jaagpad aan de rechteroever. Jammer genoeg is de rechteroever tussen Melle en Dendermonde op meerdere plaatsen ontoegankelijk voor fietsverkeer.
https://www.hln.be/in-de-buurt/dendermonde/opknapbeurt-voor-jaagpad-aan-schelde-volgt-in-2021~a090dd6e/
Opknapbeurt voor jaagpad aan Schelde volgt in 2021
29 juni 2020
SCHOONAARDE/APPELS - Er is beterschap in zicht voor het jaagpad langs de Schelde tussen Appels en Schoonaarde. De Vlaamse Waterweg voorziet een opknapbeurt volgend jaar.
Fietsen langs de Schelde zit in de lift en dus is ook het jaagpad tussen Appels en Schoonaarde erg geliefd. Ondanks het veelvuldig gebruik, ligt dit jaagpad er echter niet volledig verhard bij. Voor fietsers is de situatie daar dus allerminst comfortabel. “Het is een soort halfverharding die qua uitvoering niet perfect ligt volgens de regels van de kunst”, zegt schepen Leen Dierick (CD&V). “Daarom stelden we aan de Vlaamse Waterweg, beheerder van dit jaagpad, de vraag om een betere verharding te voorzien. We suggereerden om dit stuk te asfalteren.”
De Vlaamse Waterweg gaat bevestigend in op het verzoek. De dienst bevestigde zopas aan het Dendermondse stadsbestuur dat ze het jaagpad zal verharden. Deze werken zullen in 2021 plaatsvinden.
https://www.hln.be/in-de-buurt/dendermonde/opknapbeurt-voor-jaagpad-aan-schelde-volgt-in-2021~a090dd6e/
Fietsbrug Wetteren
Indrukwekkende constructie, maar nog niet helemaal af: aan de linkeroever (kp 34) is de fietshelling wel klaar maar niet de trappen voor de voetgangers.
Van de rechteroever kan je ook met een lift omhoog: die geeft niet alleen uit op de brug maar ook op de ingang van het nieuwe gemeentehuis. Een gemeentehuis met allures, zoals geen ander !
Rechts op de foto, onder witte plastic: de trappen
afrit naar linkeroever, kp 34
lift naar kaai op rechteroever (kp 35)
Van de rechteroever kan je ook met een lift omhoog: die geeft niet alleen uit op de brug maar ook op de ingang van het nieuwe gemeentehuis. Een gemeentehuis met allures, zoals geen ander !
Rechts op de foto, onder witte plastic: de trappen
afrit naar linkeroever, kp 34
lift naar kaai op rechteroever (kp 35)
eeuwige reiziger aime ce message
Photos tussen Zwijnaarde & Gentbrugge
Album : https://photos.app.goo.gl/uSip5qqm3aKH3dxAA
eeuwige reiziger aime ce message
Onderbroken doortocht Keizerpark - Hullebroeckplein [Gent]
https://fietsbult.wordpress.com/2020/07/30/met-plannetje/
Plannetje:
https://www.facebook.com/filipwatteeuwwerkt/photos/het-emiel-hullebroeckplein-tussen-het-keizerspark-en-de-neerscheldestraat-wordt-/802195110125425/
Re: Escaut 04 (Zeeschelde) Gent-Dendermonde
Gedenkplek langs het water voor slachtoffers van corona: “Mensen hebben nood aan een plek om even tot rust te komen”
03/11/202
WETTEREN - Langs het jaagpad van de Schelde in Wetteren werd vrijdag een kunstwerk geplaatst dat fungeert als gedenkplek voor de slachtoffers van corona.
Het beeld staat aan het jaagpad langs de Schelde, achter de voormalige voetbalvelden van Racing Wetteren. Het is gemaakt uit corten-staal, wat het beeld binnenkort een roestige kleur zal geven. De beslissing om een gedenkplek in te richten voor iedereen die op een of andere manier slachtoffer werd van het coronavirus kwam er unaniem in overleg met alle partijen uit de Wetterse gemeenteraad.
De afgelopen dagen vroegen oppositiepartijen Vlaams Belang en N-VA wel om de plaatsing uit stellen tot na de pandemie. Maar de gemeente vond geen goede argumenten om de plaatsing uit te stellen. De plechtige inhuldiging volgt later. “Precies in deze nieuwe golf zullen mensen nood hebben aan deze plek om even tot rust te komen”, vertelt diensthoofd Vrije Tijd Pieter Bracke. “Het is dus niet slecht dat het er nu al staat, gelijk met het ingaan van de nieuwe, strenge beperkingen. De makers hebben bovendien hun uiterste best gedaan om het beeld in drie weken tijd klaar te krijgen. Voortaan kunnen de mensen hier even langskomen en stilstaan. Het beeld verwijst niet alleen naar mensen die om het leven kwamen, maar ook naar mensen die op andere manieren slachtoffer werden, bijvoorbeeld door eenzaamheid.”
“Symbool van leegte”
Het beeld brengt dat idee van gemis tot leven. “Het werk toont een grote en kleine figuur, het gat verwijst naar de leegte die vele mensen nu voelen”, legt Kris Goubert van Fisheye uit, het multidisciplinaire productiebedrijf uit Wetteren dat instond voor het beeld. “De schakering in de diepte veroorzaakt een uniek lijnenspel dat, afhankelijk van de stand van de zon, telkens weer anders is.”
Binnenkort komt er naast het beeld nog een bankje, zodat men er ook even kan verpozen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201102_95184889
https://www.facebook.com/wegvanwetteren/posts/3012903888810636
https://fisheye.eu/news/corona-memorial-artwork-in-wetteren
Re: Heraanleg Hullebroeckplein [Gent]
Fietsbult schreef de eerste indrukken neer van het heraangelegde Hullebroeckplein (2020):
https://fietsbult.wordpress.com/tag/emiel-hullebroeckplein/ (+ foto's)
Vlot het Keizerpark in
Namens de redactie: welkom op Fietsbult, Stijn!
Emiel Hullebroeck (1878-1965) was een Gents componist en een vooraanstaand figuur in de Vlaamse romantische liedbeweging. Vele Gentse fietsers reden reeds over zijn plein. Het is de toegangspoort om vanuit Gentbrugge via het Keizerpark en de Visserij naar Gent te fietsen. Op deze beperkte oppervlakte kruisen verkeersstromen uit 5 richtingen elkaar. 55 jaar na zijn overlijden wordt Emiels plein grondig aangepakt. De werf is bijna af, het beton is droog. Als Emiel een fietser was, zou hij er wellicht blij mee zijn.
Wat een verademing! De vorige versie van dit plein blonk uit in vervelende niveauverschillen en werd lang getekend door de werf van een aanpalend gebouw. Onoordeelkundig geplaatste paaltjes, betonblokken en hekjes perkten de bewegingsruimte in. De nieuwe versie straalt rust en eenvoud uit. De beschikbare oppervlakte werd bijna volledig in beton aangelegd om de beschikbare ruimte aan de weggebruiker te geven. Met de vele subiele niveauverschillen was het wellicht geen sinecure om dit zonder hobbels te realiseren. We hopen vurig dat de vroegere paaltjes en hekjes niet worden teruggeplaatst. Fietsers, steppers en skateboarders zullen op deze shared space hun snelheid moeten aanpassen aan de vele voetgangers die hier passeren.
Een specifieke verbetering is de rijlijn voor de fietsers komende van de Kerkstraat / Neerscheldestraat. Vroeger duwden paaltjes en betonblokken de fietsers naar binnen. Hierdoor werd de breedte van de fietsbrug verderop eigenlijk niet volledig gebruikt. Dat is verleden tijd: wanneer de werf af is, kan je rechtdoor de brug op fietsen. Het blijft natuurlijk wel opletten voor verkeer van rechts langs het water.
De plantenbak rechts op de foto hieronder is het vermelden waard. Vroeger moest je hier je vaart tot een slakkengang verminderen om achter de blinde loodrechte hoek rechts te piepen of er geen fietsers komen. De plantenbak verbetert de zichtbaarheid merkelijk – hoewel een blinde hoek op een hoofdfietsas natuurlijk blijft wringen.
Tot slot: nu het plein van Emiel is aangepakt, kan nagedacht worden over de aanvoerroutes in de buurt.
Een deel van Gentbrugge fietst Gent in langs de Oude Brusselseweg, die recent een fietsstraat werd en wacht op een heraanleg in die zin. Langs deze route kom je, weliswaar via bovenvermelde blinde hoek, op het vernieuwde Emiel Hullebroeckplein terecht.
Een ander deel fietst langs de Kerkstraat. Deze sluit recht aan op de brug naar het Keizerpark, maar kreunt onder de druk van sluipend auto- en camionnetteverkeer tussen Sint-Amandsberg (Dendermondsesteenweg) en de Brusselsesteenweg.
Mogen we hopen dat dit binnenkort in het wijkcirculatieplan wordt aangepakt?
En, nu we toch bezig zijn met een verlanglijstje voor de regio… Wat is het lot van de veel te smalle chicane in het Keizerpark zelf?
https://fietsbult.wordpress.com/tag/emiel-hullebroeckplein/ (+ foto's)
Aanleg overstromingsgebied Bastenakkers [Wetteren]
Uit 2020:
En vier jaar later:
https://www.sigmaplan.be/nl/nieuws/bastenakkers-nieuwe-schakel-keten-van-gecontroleerde-overstromingsgebieden-langs-de-schelde
https://www.wetteren.be/werken-bastenakkers
https://avs.be/nieuws/overstromingsgebied-bastenakkers-van-start-op-16-september (+ video)
https://www.tvoost.be/nieuws/bastenakkers-nieuwe-schakel-in-keten-van-gecontroleerde-overstromingsgebieden-langs-de-schelde-193477 (+ video)
https://www.hln.be/wetteren/overstromingsgebied-bastenakkers-moet-destelbergen-en-wetteren-beschermen-tegen-extreem-stormweer~a0174f48/
Het nieuwe pompstation is de eerste stap in de uitvoering van het Sigmaproject Scheldemeander Gent-Wetteren. De verhoogde dijk zal in de toekomst de verbinding vormen tussen de gecontroleerde overstromingsgebieden Ham en Bastenakkers (100 hectare), die bedoeld zijn om de omgeving te beschermen tegen overstromingen van de Schelde bij stormtij.
En vier jaar later:
Bastenakkers nieuwe schakel in keten van gecontroleerde overstromingsgebieden langs de Schelde
27 september 2024
Eind september 2024 starten de werken aan het nieuwe gecontroleerde overstromingsgebied (GOG) Bastenakkers in Destelbergen en Wetteren. In het kader van het Sigmaplan leggen we een keten van zo’n gecontroleerde overstromingsgebieden aan om Vlaanderen te beschermen tegen overstromingen van getijdenrivieren. Dit wordt het meest stroomopwaarts gelegen GOG aan de Schelde en zal overtollig water bufferen bij extreem stormweer. De werken duren zeker tot 2027 en gedurende die periode zal het jaagpad langs de Schelde afgesloten zijn. Er wordt een uitgebreide omleidingsroute voorzien voor fietsers en voetgangers.
Een gecontroleerd overstromingsgebied ligt naast de rivier en vangt water op bij extreme weersomstandigheden. We bouwen eerst landinwaarts een nieuwe ringdijk rond het gebied. Deze is hoog genoeg om de regio te beschermen tegen wateroverlast bij stormtij. Daarna bouwen we twee uitwateringssluizen in de rivierdijk en verlagen we de bestaande dijk een halve meter. Bij uitzonderlijk hoge waterstanden stroomt rivierwater over de overloopdijk het gebied binnen. Zodra het water in de Schelde laag genoeg staat, stroomt het weer weg uit het GOG via de twee uitwateringssluizen in de overloopdijk. Het rivierwater stroomt naar die sluizen via een grachtenstelsel in het GOG.
Enkel bij extreem zware stormen, ongeveer eens in de 50 jaar, zal Bastenakkers water bufferen. Zo neemt het risico op overstromingen verder stroomopwaarts langs de Schelde af. Omdat Bastenakkers zeer zelden overstroomt, kunnen landbouwers er hun gronden gewoon blijven gebruiken. Als ze schade lijden door overstromingen, krijgen ze daarvoor een vergoeding.
“Met de aanleg van het gecontroleerd overstromingsgebied Bastenakkers zetten we een nieuwe stap richting een overstromingsveiliger Vlaanderen. Bastenakkers is een onderdeel van het Sigmaplan project Scheldemeander Gent-Wetteren en zal in de toekomst de omgeving beschermen tegen wateroverlast bij zwaar stormtij. Door bij zeer hoge waterstanden water uit de Schelde te bufferen, neemt stroomopwaarts de druk op de dijken af. Zo zorgt het Sigmaplan ervoor dat de mensen in de regio hun voeten droog kunnen houden,” zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.
Hinder
Tijdens de volledige duur van de werken is het jaagpad langs de Schelde onderbroken. De nieuwe sluisconstructie wordt in de rivierdijk gebouwd en nadien wordt die dijk ook verlaagd. Het is dus niet mogelijk om het jaagpad toegankelijk te houden. Er is een omleiding van kracht tussen Destelbergen en Wetteren via onder andere de Mellesteenweg en de Wetterensteenweg. De scholen in de omgeving worden verwittigd over de omleiding en ontvingen een digitale flyer. Die maakt de leerlingen wegwijs in het vinden van de meest veilige omleiding tijdens de werken. De werken aan de sluizen duren tot eind 2025. 1 jaar later moet dan ook de ringdijk klaar zijn. Als alles volgens plan verloopt is GOG Bastenakkers klaar voor gebruik aan het einde van 2027.
Sigmaplan
Vlaanderen beter beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren. En tegelijk de waardevolle Scheldenatuur een boost geven. Dat is het doel van het Sigmaplan, dat uitgevoerd wordt door De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap voor Natuur en Bos. Zo beschermen we heel Vlaanderen tegen overstromingen vanuit die getijdenrivieren bij stormtij.
Piet Van Heddeghem, schepen van Milieu van Wetteren: “Door de uitvoering van dit Sigmaplan bereikt de Schelde vooral een dubbel doel. Enerzijds beschermt ze door de aanleg van deze GOG’s (gecontroleerde overstromingsgebieden) aanliggende gemeenten en woonkernen tegen mogelijke overstromingen en vervelende wateroverlast maar anderzijds zorgt ze ook voor een versterking van noodzakelijke natuurgebieden zoals ondermeer De Ham. Rivieren worden belangrijke groen-blauwe aders in ons landschap.”
Koen Van Hende, schepen van Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken van Destelbergen: "Het Sigmaplan en de werken in onder andere de Bastenakkers bieden verbeterde overstromingsbescherming, stimuleren natuurontwikkeling en biodiversiteit, ondersteunen klimaatadaptatie, en leveren economische en recreatieve voordelen. Ze vormen een integraal onderdeel van duurzaam waterbeheer in Vlaanderen."
https://www.sigmaplan.be/nl/nieuws/bastenakkers-nieuwe-schakel-keten-van-gecontroleerde-overstromingsgebieden-langs-de-schelde
https://www.wetteren.be/werken-bastenakkers
https://avs.be/nieuws/overstromingsgebied-bastenakkers-van-start-op-16-september (+ video)
https://www.tvoost.be/nieuws/bastenakkers-nieuwe-schakel-in-keten-van-gecontroleerde-overstromingsgebieden-langs-de-schelde-193477 (+ video)
Overstromingsgebied Bastenakkers moet Destelbergen en Wetteren beschermen tegen extreem stormweer
Didier Verbaere 04-09-24, 17:38
Statistisch gezien komt een ‘superstorm’ met extreem hoog water op de Schelde slechts éénmaal om de vijftig jaar voor. Met de Sigma plannen wil Vlaanderen ons behouden voor overstromingen met de aanleg van bufferbekkens en overstromingsgebieden. Bastenakkers, tussen Wetteren en Destelbergen, is één van die gecontroleerde overstromingsgebieden dat eind september wordt aangelegd.
Het nieuwe gecontroleerde overstromingsgebied (GOG) Bastenakkers tussen Destelbergen en Wetteren wordt de komende drie jaar aangelegd en sluit aan op het gebied aan De Ham in Wetteren. “Dit wordt het meest stroomopwaarts gelegen GOG aan de Schelde en zal overtollig water bufferen bij extreem stormweer. Een gecontroleerd overstromingsgebied ligt naast de rivier en vangt water op bij extreme weersomstandigheden. We bouwen eerst landinwaarts een nieuwe ringdijk rond het gebied. Deze is hoog genoeg om de regio te beschermen tegen wateroverlast bij stormtij. Daarna bouwen we twee uitwateringssluizen in de rivierdijk en verlagen we de bestaande dijk een halve meter. Bij uitzonderlijk hoge waterstanden stroomt rivierwater over de overloopdijk het gebied binnen. Zodra het water in de Schelde laag genoeg staat, stroomt het weer weg uit het GOG via de twee uitwateringssluizen in de overloopdijk. Het rivierwater stroomt naar die sluizen via een grachtenstelsel in het GOG”, klinkt het.
Enkel bij extreem zware stormen, ongeveer eens in de 50 jaar, zal Bastenakkers water bufferen. Zo neemt het risico op overstromingen verder stroomopwaarts langs de Schelde af. Omdat Bastenakkers zeer zelden overstroomt, kunnen landbouwers er hun gronden gewoon blijven gebruiken. Als ze schade lijden door overstromingen, krijgen ze daarvoor een vergoeding. “Met de aanleg van het gecontroleerd overstromingsgebied Bastenakkers zetten we een nieuwe stap richting een overstromingsveiliger Vlaanderen. Bastenakkers is een onderdeel van het Sigmaplan project Scheldemeander Gent en Wetteren en zal in de toekomst de omgeving beschermen tegen wateroverlast bij zwaar stormtij. Door bij zeer hoge waterstanden water uit de Schelde te bufferen, neemt stroomopwaarts de druk op de dijken af. Zo zorgt het Sigmaplan ervoor dat de mensen in de regio hun voeten droog kunnen houden,” zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.
Jaagpad onderbroken
De werken duren zeker tot 2027 en gedurende die periode zal het jaagpad langs de Schelde afgesloten zijn. Er wordt een uitgebreide omleidingsroute voorzien voor fietsers en voetgangers. De nieuwe sluisconstructie wordt in de rivierdijk gebouwd en nadien wordt die dijk ook verlaagd. Het is dus niet mogelijk om het jaagpad toegankelijk te houden. Er is een omleiding van kracht tussen Destelbergen en Wetteren via onder andere de Mellesteenweg en de Wetterensteenweg. De scholen in de omgeving worden verwittigd over de omleiding en ontvingen een digitale flyer. Die maakt de leerlingen wegwijs in het vinden van de meest veilige omleiding tijdens de werken. De werken aan de sluizen duren tot eind 2025. Eén jaar later moet dan ook de ringdijk klaar zijn. Als alles volgens plan verloopt is GOG Bastenakkers klaar voor gebruik aan het einde van 2027.
“Door de uitvoering van dit Sigmaplan bereikt de Schelde vooral een dubbel doel. Enerzijds beschermt ze door de aanleg van deze GOG’s aanliggende gemeenten en woonkernen tegen mogelijke overstromingen en vervelende wateroverlast maar anderzijds zorgt ze ook voor een versterking van noodzakelijke natuurgebieden zoals ondermeer De Ham. Rivieren worden belangrijke groen-blauwe aders in ons landschap”, vertelt Piet Van Heddeghem, schepen van Milieu van Wetteren. “En met het Sigmaplan stimuleren we natuurontwikkeling en biodiversiteit, ondersteunen klimaatadaptatie, en leveren economische en recreatieve voordelen. Ze vormen een integraal onderdeel van duurzaam waterbeheer in Vlaanderen”, vult Koen Van Hende, schepen van Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken van Destelbergen, aan.
https://www.hln.be/wetteren/overstromingsgebied-bastenakkers-moet-destelbergen-en-wetteren-beschermen-tegen-extreem-stormweer~a0174f48/
Page 2 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» Escaut 07 (Zeeschelde rive gauche) Dendermonde- Antwerpen
» Escaut 05 (Zeeschelde rive droite) Dendermonde - Hemiksem
» Escaut 06 (Zeeschelde rive droite) Hoboken - Polderstad - Anvers
» Escaut 03 (Gent)
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
» Escaut 05 (Zeeschelde rive droite) Dendermonde - Hemiksem
» Escaut 06 (Zeeschelde rive droite) Hoboken - Polderstad - Anvers
» Escaut 03 (Gent)
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum