Escaut 03 (Gent)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Escaut 03 (Gent)
Il y a quelques années, j'ai découvert ce trajet un peu par hasard en cherchant sur place et sans carte un itinéraire du centre de Gand à Flora, un quartier de Merelbeke.
Comme dans ma description de l'itinéraire Gand - Melle le long de l'Escaut rive droite, le point de départ est le Visserij.
https://velo-ravel.forumactif.org/t464-escaut-maritime-rive-droite-gand-melle#2254
Contrairement à ce précédent, l'itinéraire au long du canal français ('Franse Vaart') et l'Escaut Maritime fait partie du réseau points-noeuds. Je pourrais donc me limiter à donner les numéros: nr. 6, point de départ, et ensuite aller en direction du numéro 3. La randonnée à vélo dont je parle ici, termine néanmoins au Ringvaart (Sluisweg).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Vaart
Quand je faisais pour la première fois ce trajet, on ne pourrait point parler d'une voie verte agréable: il y avait des rues vraiment dégradées (en pavés comme Paris-Roubaix), des tronçons dégueulasses, des liaisons embrouillantes, etc. De nos jours, beaucoup a changé. Et on nous a promis qu'on fera en 2013 et 2014 beaucoup plus. Ce n'est qu'un aspect d'une rénovation urbaine de Ledeberg ("Leberg leeft!").
http://www.gent.be/eCache/WLB/1/48/516.cmVjPTE1MjgxOA.html
http://www.gent.be/eCache/WLB/1/48/514.cmVjPTE0ODUzMA.html
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=V13H4IPN
Comme dans ma description de l'itinéraire Gand - Melle le long de l'Escaut rive droite, le point de départ est le Visserij.
https://velo-ravel.forumactif.org/t464-escaut-maritime-rive-droite-gand-melle#2254
Contrairement à ce précédent, l'itinéraire au long du canal français ('Franse Vaart') et l'Escaut Maritime fait partie du réseau points-noeuds. Je pourrais donc me limiter à donner les numéros: nr. 6, point de départ, et ensuite aller en direction du numéro 3. La randonnée à vélo dont je parle ici, termine néanmoins au Ringvaart (Sluisweg).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Vaart
Quand je faisais pour la première fois ce trajet, on ne pourrait point parler d'une voie verte agréable: il y avait des rues vraiment dégradées (en pavés comme Paris-Roubaix), des tronçons dégueulasses, des liaisons embrouillantes, etc. De nos jours, beaucoup a changé. Et on nous a promis qu'on fera en 2013 et 2014 beaucoup plus. Ce n'est qu'un aspect d'une rénovation urbaine de Ledeberg ("Leberg leeft!").
http://www.gent.be/eCache/WLB/1/48/516.cmVjPTE1MjgxOA.html
Stadsvernieuwing Ledeberg leeft
De Fransevaart wordt een charmante, veilige weg voor wandelaars en fietsers.
Ter hoogte van De Doorgang der Hallegasten komt een volwaardige autostraat, waardoor ook het deel van de Fransevaart aan de Brusselsesteenweg een aantrekkelijke fiets- en wandelweg langs het water wordt.
De oevers aan de overzijde krijgen een natuurlijke inrichting. Daar zal vooral het nieuwe park aan het woonproject Cotton Island groen en rust uitstralen.
Kortom, met de nieuwe Fransevaart krijgt Ledeberg een aantrekkelijk waterfront, waar stad en natuur mooi samen gaan.
http://www.gent.be/eCache/WLB/1/48/514.cmVjPTE0ODUzMA.html
Ledeberg krijgt zicht op Fransevaart
ZATERDAG 15 OKTOBER 2011
GENT - Vlaams minister Freya Van den Bossche (SP.A) besliste gisteren dat Ledeberg Leeft een subsidie krijgt van 3,7 miljoen euro. ‘Met dat geld kunnen we Ledeberg beter verbinden met het groen errond', zegt schepen Tom Balthazar (SP.A). ‘Zo gebruiken we het geld om aan de Botermarkt het parkje aan het senioren-clubhuis opnieuw aan te leggen. Dat is 5.600 vierkante meter groot, maar wordt nu nog helemaal onderbenut.'
Het OTC-complex van het OMCW, dat aan de Fransevaart ligt, wordt gesloopt. ‘In de plaats komen woningen, kantoren en winkels, maar een deel van de gronden dient om een doorsteek te maken vanuit het centrum van Ledeberg naar de Fransevaart. Zo wordt het heraangelegde Keizerspark een stuk vlotter bereikbaar.'
Met de subsidies van het Stadsvernieuwingsfonds moet ook het buurtparkje aan Cotton Island bereikbaar worden gemaakt. ‘Daarvoor zijn nog twee mogelijkheden: we bouwen een bruggetje voor fietsers en voetgangers, of we leggen een pad langs de Fransevaart, tussen het fietspad dat uit het Keizerspark komt en het nieuwe buurtparkje. Ten slotte wil men met de centen uit Brussel ook de Fransevaart opnieuw aanleggen. Die straat ligt er hobbelig bij. Alle werken zijn gepland voor 2013 en 2014.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=V13H4IPN
Re: Escaut 03 (Gent)
Information actualisée (mai 2012):
http://www.gent.be/docs/Departement%20Stafdiensten/Dienst%20Stedenbeleid%20en%20Internationale%20Betrekkingen/Ledeberg/presentatie%20kop%20keizerpoort_samengevoegd%20definitief.pdf
http://www.gent.be/docs/Departement%20Stafdiensten/Dienst%20Stedenbeleid%20en%20Internationale%20Betrekkingen/Ledeberg/presentatie%20kop%20keizerpoort_samengevoegd%20definitief.pdf
renouvellement
Herstellingswerken aan jaagpad Bellevuewijk
07.11.2012
Waterwegen en Zeekanaal NV start op donderdag 8 november 2012 met de heraanleg van het jaagpad langs de Schelde vlakbij de Bellevuewijk in Gent.
Vanaf donderdag 8 november 2012 wordt het jaagpad langs de Schelde tussen de Sint-Lievenspoort en de Achilles Heyndrickxlaan in Ledeberg (Gent) volledig onderbroken voor alle jaagpadgebruikers (fietsers en voetgangers). Het jaagpad wordt over een lengte van 800 meter heraangelegd.
De werken zijn erg weersgebonden. Zonder onvoorziene omstandigheden zullen ze tot eind dit jaar duren. Er is een lokale omleiding voorzien. Omrijden kan via de Gaston Crommenlaan of de Hundelgemsesteenweg.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/b30e5775-28d6-11e2-9188-005056a4002e/
http://gentfietst.be/nieuws/jaagpad-bellevuewijk-afgesloten-wegens-heraanleg
Vrachtwagens botsen Werken aan jaagpad Bellevue
donderdag 08 november 2012
GENT - Een ongeval met twee vrachtwagens zorgde gisterenochtend voor wat verkeershinder op de Kennedylaan. Niemand raakte gewond maar er was wel wat blikschade en twee rijstroken waren een tijd versperd.
Waterwegen en Zeekanaal NV start vandaag met de heraanleg van het jaagpad langs de Schelde vlakbij de Bellevuewijk in Gent. Het jaagpad langs de Schelde tussen de Sint-Lievenspoort en de Achilles Heyndrickxlaan in Ledeberg (Gent) is volledig onderbroken voor alle jaagpadgebruikers (fietsers en voetgangers). Het pad wordt over een lengte van 800 meter heraangelegd. De werken zijn erg weersgebonden. Zonder onvoorziene omstandigheden zullen ze tot eind dit jaar duren. Er is een lokale omleiding voorzien. Omrijden kan via de Gaston Crommenlaan of de Hundelgemsesteenweg.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121107_00360806
Evalutation des travaux
Les travaux sont terminés. Evaluation positive, malgré quelques imperfections.
http://fietsbult.wordpress.com/2013/01/07/renovatie/
http://fietsbult.wordpress.com/2013/01/07/renovatie/
travaux Hamerlandtragel
Vroege lenteschoonmaak voor jaagpad langs de Boven-Schelde
11/02/2013
De Hamerlandtragel in Gent, meer bepaald het jaagpad langs de Boven-Schelde, wordt vanaf maandag 11 februari 2013 drie weken afgesloten voor onderhoudswerken.
Het jaagpad langs de Boven-Schelde, dat enkel toegankelijk is voor fietsers en voetgangers, is dringend toe aan een opfrisbeurt. Tijdens de werkzaamheden worden vooral snoeiwerken uitgevoerd, zodat het jaagpad tijdens het komende toeristische seizoen weer volop gebruikt kan worden.
Om de werken vlot te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om het jaagpad af te sluiten voor fietsers en voetgangers. Er is een lokale omleiding voorzien langs de Ottergemsesteenweg.
http://www.gent.be/eCache/THE/4/138.cmVjPTE4MjU1NA.html
Déviation:
http://www.gentfietst.be/sites/default/files/imce_images/wijze-fietsstad/omleidingsplan.PDF
Petite impression (11 avril 2013)
Le Sint-Pietersabdij op de Bladijn (l'abbaye Saint-Pierre-au-Mont-Blandin) et le Boekentoren (le Tour à Livres de l'Université). Voilà, les répères quand on entre Gand en passant par le chemin de halage de la Muinkschelde (l'Escaut des moines). Remarquez l'excellent revêtement en asphalte récemment renouvellé. La nature n'a pas encore repris complètement ses droits, comme on peut constater sur la berge...
(photo prise tout près de l'IJzerweglaan, le jeudi 11 avril 2013)
Groenas 4 [Gent]
Straks breed fietspad naar Ghelamco Arena
vrijdag 8 mei 2015
GENT - Over afzienbare tijd kunt u rustig over een breed en goed uitgerust fietspad langs de Schelde naar de Ghelamco Arena fietsen. Een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorziet in een groenas langs de Bovenschelde.
Groenas 4 omvat de vallei van de Bovenschelde tussen de Muinkschelde (van de Toemaattragel tot het kasteel van Zwijnaarde) en de grens met Zevergem/De Pinte. Het ruimtelijk plan maakt het niet alleen mogelijk om fiets- en wandelpaden te verbeteren. Er komt ook een meer samenhangende visie voor de bedrijven-, recreatie- en woonzones die verbonden zijn met deze groenas.
‘Dit past in het beleid om de waterassen te herwaarderen en erlangs meer goede wegen voor fietsers en voetgangers te creëren’, zegt Tom Balthazar (SP.A), schepen van
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150507_01670102
Vernieuwing jaagpad [Ledeberg]
Nieuw stukje jaagpad langs Schelde
31/01/2017
GENT - De volgende weken wordt het jaagpad naast de Schelde vernieuwd. Het gaat om een stukje van 200 meter ter hoogte van de E17-brug in Ledeberg, vlak bij de Hundelgemsesteenweg. Waterwegen en Zeekanaal wil het jaagpad er aangenamer en veiliger maken met nieuw asfalt, boordstenen en vangrails. Tijdens de werken, die ongeveer een maand zullen duren, wordt het jaagpad volledig afgesloten voor alle verkeer tussen het parkje Hospice en de Loskaai.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170130_02704180
Fietsbruggen Zuiderpoort & Lievenspoort [Gent]
Dit jaar start bouw van twee nieuwe fiets- en wandelbruggen aan Zuiderpoort en Sint-Lievenspoort
12/01/2018
GENT - De Stad Gent heeft een bouwvergunning gekregen voor de bouw van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het water tussen de Stropkaai en de Zuiderpoort. De bouw start dit jaar. Ook dit jaar start aan de Sint-Lievenspoort de bouw van een nieuwe fiets- en wandelbrug, onder het gevaarlijke ruispunt.
2018 wordt een jaar met enkele grote infrastructuurwerken voor fietsers en voetgangers in Gent. Men start met de bouw van een brug over de Watersportbaan, een tunnel onder de treinsporen aan Dampoort, het openen van de Parkbosbruggen,...
Ook aan de Zuiderpoort en de Sint-Lievenspoort staan twee nieuwe fiets- en wandelbruggen gepland. Over de twee verbindingen wordt al lang gesproken, maar 2018 lijkt het jaar te worden dat ze effectief gebouwd zullen worden.
Zuiderpoort
Aan de Zuiderpoort zelf komt er een nieuwe verbinding tussen de Stropkaai en de site rond de kantoortorens naast de fly over van de B401. De Stad Gent wil er samen met het Agentschap Wegen en Verkeer een indrukwekkende brug bouwen over het water.
De brug kost 2 miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door de Stad Gent (800.000 euro) en de projectontwikkelaar van de Zuiderpoort-torens. De rest wordt verdeeld tussen het Agentschap Wegen en Verkeer en subsidies uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
Deze week is een belangrijke stap gezet. Dat meldt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) vrijdag. "Wij hebben een bouwvergunning verkregen", zegt Watteeuw. "Dat betekent dat we op schema zitten. Midden 2018 zullen de werken kunnen starten. Ze zullen meer dan een half jaar duren. In 2019 zal de brug klaar zijn."
De brug komt tussen het jaagpad aan de kant van de Ledeberg en de Stropkaai. Fietsers moeten nu nog over de Stropbrug en de Burggravenlaan, niet de veiligste verbinding.
"Met deze brug wordt de verbinding tussen Gentbrugge en Ledeberg enerzijds en het UZ, de Ghelamco Arena en het Sint-Pietersstation anderszijds veel beter", zegt Watteeuw. "Bovendien kan je dan van Ledeberg en Gentbrugge, en zelfs Merelbeke, via de Stropkaai en Ter Platen veilig naar de binnenstad.
Zuiderpoort
Aan de Zuiderpoort zelf komt er een nieuwe verbinding tussen de Stropkaai en de site rond de kantoortorens naast de fly over van de B401. De Stad Gent wil er samen met het Agentschap Wegen en Verkeer een indrukwekkende brug bouwen over het water.
De brug kost 2 miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door de Stad Gent (800.000 euro) en de projectontwikkelaar van de Zuiderpoort-torens. De rest wordt verdeeld tussen het Agentschap Wegen en Verkeer en subsidies uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
Deze week is een belangrijke stap gezet. Dat meldt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) vrijdag. "Wij hebben een bouwvergunning verkregen", zegt Watteeuw. "Dat betekent dat we op schema zitten. Midden 2018 zullen de werken kunnen starten. Ze zullen meer dan een half jaar duren. In 2019 zal de brug klaar zijn."
De brug komt tussen het jaagpad aan de kant van de Ledeberg en de Stropkaai. Fietsers moeten nu nog over de Stropbrug en de Burggravenlaan, niet de veiligste verbinding.
"Met deze brug wordt de verbinding tussen Gentbrugge en Ledeberg enerzijds en het UZ, de Ghelamco Arena en het Sint-Pietersstation anderszijds veel beter", zegt Watteeuw. "Bovendien kan je dan van Ledeberg en Gentbrugge, en zelfs Merelbeke, via de Stropkaai en Ter Platen veilig naar de binnenstad.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180112_03294573
Nieuwe fietstelpaal Visserij [Gent]
Aan de Visserij wordt de fietstelpaal binnen afzienbare tijd vervangen door een exemplaar dat nu al aan het Zuidpark te vinden is.
Zie:
https://velo-ravel.forumactif.org/t452p25-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#13787
Zie:
https://velo-ravel.forumactif.org/t452p25-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#13787
Re: Fietsbruggen Zuiderpoort & Lievenspoort [Gent]
Vertraging voor fiets- en wandelbrug Stropkaai
Het Nieuwsblad/Regionaal: Aan Gent gebonden,
donderdag 10 januari 2019, blz. 4
De bouw van een lange fiets- en wandelbrug over de Schelde aan de Stropkaai loopt vertraging op. Een bord op de Stropkaai kondigt aan dat in het 'najaar 2018' de werken zouden starten, maar die timing is niet gehaald. “De gunningsprocedure heeft wat langer geduurd”, zegt een woordvoerder van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Maar de werken zijn gegund. We overleggen momenteel met de aannemer over een timing.”
Normaal gezien starten de werken nog voor de zomer. De brug kreeg wel al een naam: de Louisa d'Havébrug, naar een Gentse oorlogsheldin. De brug komt tussen het jaagpad aan de kant van de Ledeberg en de Stropkaai en zal drie grote 'aanrijhellingen' hebben. Fietsers moeten nu nog over de Stropbrug en de Burggravenlaan, niet de veiligste verbinding. De brug, kostprijs 2 miljoen euro, zal vijf meter boven het water hangen, zodat scheepvaart mogelijk blijft.
Re: Fietsbruggen Zuiderpoort & Lievenspoort [Gent]
Voor 10 miljoen euro fietsbruggen en -onderdoorgangen in aankomst in Gent
13/01/2020
GENT - Aan de Stropkaai is het brugdek voor een grote nieuwe wandel- en fietsbrug over het water geplaatst. Dit jaar volgen nog vier grote fietsprojecten, samen goed voor meer dan tien miljoen euro aan investeringen.
De miljoeneninvesteringen in nieuwe bruggen en onderdoorgangen voor fietsers in Gent draaien op kruissnelheid. Vorige week is met een kraan het grote nieuw brugdek voor een brug aan de Stropkaai geïnstalleerd.
De brug zal voetgangers en fietsers van de Bellevuewijk vijf meter hoog over het water loodsen en vormt een schakel tussen Ledeberg en het Sint-Pietersstation. Het gaat om een investering van 3,3 miljoen euro, waarvan 1,1 miljoen euro van Vlaanderen en 600.000 van Europa komt. Tegen mei zou ze af moeten zijn.
(...)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200113_04803545
Daar zweeft de Louisa D’Havébrug: bouw zit op schema
10 januari 2020
GENT - Een beetje spektakel aan de Stropkaai vrijdagmiddag. Daar werd de Louisa D’Havébrug op haar plaats gelegd. De nieuwe brug moet tegen de zomer gebruikt kunnen worden.
De nieuwe fiets- en voetgangersbrug komt tussen de Stropkaai en de Ledebergse Bellevuewijk te liggen. Ze zal zorgen voor een vlotte en vooral veilige fietsverbinding van Ledeberg naar het Sint-Pietersstation. Nu de brug op haar plaats ligt, moeten de aanrijhellingen nog gerealiseerd worden. Er komen er 3: in de Lentestraat, de Jenny Tanghestraat en aan de Stropkaai. Er komt ook een groenzone.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/daar-zweeft-de-louisa-d-havebrug-bouw-zit-op-schema~a443fb29/
Eerder:
Vanaf zomer 2020 fietsen tussen Stropkaai en Bellevuewijk
7 mei 2019
GENT - Met een symbolische eerste spadesteek startten dinsdag de werken aan de Louisa d’Havébrug. Die fietsersbrug zal de Stropkaai met de Bellevuewijk verbinden en is één van de werken om een vlotte fietsverbinding van Ledeberg richting Gent Sint-Pieters te realiseren.
Tegen de zomer van 2020 moet de brug klaar zijn. De constructie wordt 5 meter hoog en krijgt drie aanrijhellingen (aan de Stropkaai, de Lentestraat en de Jenny Tanghestraat in Ledeberg). Eens de brug klaar is, starten ook de werken aan een nieuwe groenzone die uitkomt op het water. De nieuwe brug zal in totaal 3.2 miljoen euro kosten. De stad Gent financiert 1.375.048 euro, het Agentschap Wegen en Verkeer 1.133.000 euro, Europa 621.000 euro en Baloise 142.051 euro.
De brug werd genoemd naar een Gentse oorlogsheldin en spionne uit de Eerste Wereldoorlog.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/vanaf-zomer-2020-fietsen-tussen-stropkaai-en-bellevuewijk~a31e11e35/
Opening Louisa d'Havébrug (21 september 2020)
Louisa d'Havébrug: opent op 21 september
De Louisa d'Havébrug over de Schelde verbindt het Bellevuepark met de Stropkaai. De brug opent op maandag 21 september op de middag.
De Stad Gent startte op 7 mei 2019 met de bouw van een voetgangers- en fietsersbrug over de Schelde die de Zuiderpoort met de Stropkaai zal verbinden. Op vraag van De Vlaamse Waterweg nv wordt de brug ongeveer 5 meter boven het water gerealiseerd zodat scheepvaart nog kan passeren. De brug krijgt hierdoor aanrijhellingen, twee aan de kant van de Stropkaai en één in het park.
Projectzone
Stropkaai
Bellevuepark
Aanleg park
Na de realisatie van de brug leggen we het Bellevuepark aan. Zo creëren we een extra aangename groene omgeving in Ledeberg.
Timing
Start van de werken: 7 mei 2019
Opening brug: 21 september op de middag
Subsidies
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van AWV, Baloise en EFRO.
https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/wegenwerken-jouw-buurt/wegenwerken-ledeberg/louisa-dhavebrug-opent-op-21-september
Re: Opening Louisa d'Havébrug (21 september 2020)
Louisa d'Havébrug ingehuldigd in bijzijn van familie oorlogsheldin
21 september 2020
De Louisa d'Havébrug is op 21 september 2020 plechtig ingehuldigd in het bijzijn van de nabestaanden van Louisa d'Havé, een Gentse spionne die tijdens de Eerste Wereldoorlog militair gevoelige informatie naar Nederland smokkelde. De brug biedt een veilige fietsverbinding tussen Stropkaai en Bellevue.
Wijkverbindend én veilig
Deze nieuwe voetgangers- en fietsbrug over de Schelde creëert een vlotte en veilige verbinding tussen het Bellevuepark en de Stropkaai en zorgt er zo voor dat voetgangers en fietsers via deze brug het stadscentrum, het UZ Gent en het station Gent-Sint-Pieters nog sneller kunnen bereiken. De Stropkaai maakt deel uit van een fietsvriendelijke route die de Gentse binnenstad verbindt met Merelbeke en met de Ghelamco-arena. Omdat de nieuwe Louisa d'Havébrug een pak meer fietsers naar de Stropkaai en Toemaattragel zal leiden, zijn beide straten sinds 7 september 2020 bovendien ingericht als fietsstraat.
Oorlogsheldin
De brug kreeg de naam Louisa d'Havébrug, naar de gelijknamige oorlogsheldin. Louisa d'Havé was een Gentse spionne die tijdens de Eerste Wereldoorlog in totaal veertig à vijftig keer militair gevoelige informatie naar Nederland wist te smokkelen. Dit onder de dekmantel dat ze in Nederland textiel kocht voor de Gentse textielfabriek van haar vader. Dankzij haar spionagewerk kon het Belgische leger zich beter beschermen tegen Duitse gasaanvallen.
Voor haar moed werd Louisa d'Havé tot ridder geslagen. De oorlogsheldin overleed in 1966. De brug is een mooi eerbetoon aan deze bijzondere vrouw. Haar nabestaanden waren dan ook aanwezig bij de plechtige opening.
Brug met drie armen
De brug kreeg drie aanrijhellingen, twee aan de kant van de Stropkaai en één in het park. Ze is in totaal 374 meter lang, weegt 2.624 ton en is voorzien van 616 meter balustrade. Om de scheepvaart vlot te laten passeren, is de brug op ongeveer 5 meter boven het water gebouwd. Arch & Teco Engineering leverde het unieke ontwerp voor de brug.
Het deel over het water is voorgespannen met 5 kabels, het deel aan de Stropkaai met 3 kabels. Het deel van de brug over het water tussen de peilers werd op de oever gestort en voorgespannen, waarna het op zijn plaats werd gehesen met twee kranen (één op elke oever).
Financiering
De brug werd gefinancieerd door Stad Gent, EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling), Agentschap Wegen en Verkeer en Baloise Insurance.
- Stad Gent: 1.345.048,83 euro
- EFRO: 621.000 euro
- Agentschap Wegen en Verkeer: 1.333.000 euro
- Baloise Insurance: 142.052,56 euro
https://stad.gent/nl/ledeberg/nieuws-evenementen/louisa-dhavebrug-ingehuldigd-bijzijn-van-familie-oorlogsheldin
Eindelijk vlot van Ledeberg naar het station: familie Louisa D’Havé huldigt nieuwe fietsbrug officieel in
21 september 2020
GENT - In Ledeberg is de Louisa D’Havébrug officieel geopend. Deze nieuwe voetgangers- en fietsbrug over de Schelde creëert een vlotte en veilige verbinding tussen het Bellevuepark en de Stropkaai. Niet enkel de brug zelf, maar ook de naam kreeg veel aandacht.
“Nu moet ik eindelijk niet meer beschaamd zijn als ik gasten uit Nederland of Denemarken rondleid.” Met een humoristische kwinkslag opende schepen voor mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) maandagmiddag de Louisa d’Havébrug. Deze nieuwe voetgangers- en fietsbrug over de Schelde creëert een vlotte en veilige verbinding tussen het Bellevuepark en de Stropkaai. Wie uit Ledeberg komt, kan het stadscentrum, het UZ Gent en het station Gent-Sint-Pieters nog sneller bereiken. “De brug is niet enkel functioneel, maar ook erg mooi”, gaat Watteeuw verder. “We tillen Gent als fietsstad definitief naar een hoger niveau.”
2.624 ton
In totaal kostte het project bijna 3,5 miljoen euro. De stad Gent en het Agentschap Wegen en Verkeer betaalden het leeuwendeel van het budget. De brug kreeg drie aanrijhellingen, twee aan de kant van de Stropkaai en één aan de kant van Ledeberg. Ze is in totaal 374 meter lang, weegt 2.624 ton en is voorzien van 616 meter balustrade. Maar naast al deze technische kenmerken spreekt vooral de naam boekdelen. “Louisa d’Havé was een Gentse spionne”, legt burgemeester Mathias De Clercq (Open Vld) uit. “Tijdens de Eerste Wereldoorlog wist ze militair gevoelige informatie naar Nederland te smokkelen. Dankzij haar spionagewerk kon het Belgische leger zich beter beschermen tegen Duitse gasaanvallen.”
Geen collaborateur
“We zijn tevreden dat Louisa eindelijk de eer krijgt die ze verdient”, vult Daniël De Mits (77) aan. De man is een kleinzoon van d’Havé en huldigde de brug samen met heel wat familieleden mee in. “Jarenlang is mijn grootmoeder weggezet als een collaborateur. Al bij de start van de oorlog in 1914 bood ze zich samen met haar vader aan als spion voor het Belgisch leger. Ze wonnen het vertrouwen van de Duitsers en nodigden hen vaak bij hen thuis uit. Onder meer daardoor wist de legertop wanneer de Duitsers een gasaanval planden. Na de oorlog kreeg ze hiervoor verschillende eretekens, maar moest ze verhuizen van Gent naar Brussel. In Gent bleven ze haar scheef bekijken. Dat historisch onrecht is nu deels rechtgezet.”
Meer info: Marijn Van Laere, achterkleinzoon van Louisa d’Havé, maakte een boek over de vrouw. Het werk is nog steeds te koop in de Standaard Boekhandel aan de Kouter.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/eindelijk-vlot-van-ledeberg-naar-het-station-familie-louisa-d-have-huldigt-nieuwe-fietsbrug-officieel-in~a7f1a80a/
Over Louisa d'Havé:
Gentse spionne Louisa d’Havé krijgt eindelijk eerherstel met eigen brug
09/05/2019
GENT - Louisa d’Havé spioneerde tijdens de Eerste Wereldoorlog voor het Belgisch leger, maar werd later weggejaagd uit haar eigen stad. Ruim vijftig jaar na haar dood krijgt de Gentse oorlogsheldin eerherstel met haar eigen brug aan de Stropkaai. “Dit doet deugd”, zeggen haar kleinkinderen.
Amper twintig was ze, en net bevallen van een dochter, toen Louisa d’Havé het eerste prototype van het Duitse gasmasker uit haar vaders textielfabriek naar het Belgische leger smokkelde. Maar over dat oorlogsavontuur sprak ze nauwelijks met haar kleinkinderen. “Het was te pijnlijk”, zegt haar jongste kleindochter, Isabelle De Mits (64).
Louisa en haar vader Théophile hadden zich in 1914 aangeboden als spionnen voor het Belgisch leger. Ze wonnen het vertrouwen van de Duitsers en nodigden hen vaak bij hen thuis uit. Intussen smokkelde de jonge vrouw gevoelige informatie naar het Belgisch leger. Onder meer daardoor wist de legertop wanneer de Duitsers een gasaanval planden.
Stenen gooien op begrafenis
In eigen stad werden vader en dochter scheef bekeken. De Gentenaars zagen geen oorlogshelden, maar collaborateurs. De spionage was zo’n groot geheim dat zelfs de vier broers van Louisa, die aan het front streden, niet op de hoogte waren. “Ik zal al mijn kogels afschieten op de vijand, maar één neem ik mee naar Gent voor mijn vader”, zou een van hen hebben gezegd, volgens schrijfster Virginie Loveling.
Vader Théophile bezweek onder de druk in 1916. “Zijn begrafenis verliep allesbehalve sereen”, zegt achterkleinzoon en historicus Marijn Van Laere (34), die de familiegeschiedenis uitploos. “Gentenaars stonden klaar om met stenen te gooien. Cynisch genoeg waren het de Duitsers die doodskist beschermden tegen opgehitste Gentenaars.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190509_04387647
Sujets similaires
» Escaut 04 (Zeeschelde) Gent-Dendermonde
» Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
» Escaut 01 (Canal de l'Escaut) Mortagne-du-Nord - Fresnes-sur-Escaut
» Escaut 02 (Canal de l'Escaut) Fresnes-sur-Escaut - Valenciennes
» Boucle Un’Escaut
» Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
» Escaut 01 (Canal de l'Escaut) Mortagne-du-Nord - Fresnes-sur-Escaut
» Escaut 02 (Canal de l'Escaut) Fresnes-sur-Escaut - Valenciennes
» Boucle Un’Escaut
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum