L077A Moerbeke - Lokeren (Fietssnelweg F412)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L077A Moerbeke - Lokeren (Fietssnelweg F412)
De nos jours, la ligne 77A est une piste cyclable reliant Lokeren à Moerbeke. A Lokeren, le début de cette voie verte peut être trouvé dans la Uebergdreef. Malgré le fait que la première partie de cette ligne se trouve au centre de Lokeren, la bande cyclable procure l'ambiance très champêtre dû au fait que la ville a planté des arbres au long du trajet. La ligne vous amène au point-noeud nr. 80, à la Eksaardedam (Moerbeke). De l'autre côté de cette rue secondaire, on y trouve toujours le pont du chemin de fer, donc on pourrait continuer. Cela n'est que possible avec un VTT. Ainsi, on pourra arriver au chemin de halage du Moervaart. Une partie importante de cette ligne est incorporé dans la boucle touristique "Cateclaerroute".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_77A
http://www.wandelenbacob.be/kaartpdf/WAND66_nl.pdf
Il y a une liaison pour aller au chemin de halage de la Durme: points-noeuds: à la Uebergdreef, allez en direction du point-noeud 24.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_77A
http://www.wandelenbacob.be/kaartpdf/WAND66_nl.pdf
Il y a une liaison pour aller au chemin de halage de la Durme: points-noeuds: à la Uebergdreef, allez en direction du point-noeud 24.
carte
carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=12TwVrkh3gpppi1eTjrjJktFLeQM&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 16:37, édité 1 fois
"vleermuisvriendelijke verlichting"
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131011_00786287Nieuwe verlichting is vriendelijk voor vleermuizen
ZATERDAG 12 OKTOBER 2013
DAKNAM - Het stuk fietspad tussen Daknam-Dorp en de Pontweg in Daknam krijgt nog voor het einde van het jaar sensorverlichting. Dat was eigenlijk al vroeger gepland, maar Eandis had niet de noodzakelijke vergunningen gevraagd. Die zijn nu wel in orde. Al jaren wordt gevraagd om milieuvriendelijke verlichting te plaatsen op het stuk fietspad, dat deel uitmaakt van de fietsverbinding tussen Lokeren en Eksaarde. De lichtschijnsels hebben oranje tinten en zouden om die reden vleermuisvriendelijk zijn.
Fietstocht "Waasland" deel 2 (2 augustus 2014)
https://velo-ravel.forumactif.org/t1021-waasland-2-aout-2014
Op een boogscheut van de Lokerse Sint-Laurentiuskerk ligt de Durme. De wielen draaien snel over het mooie asfalt van het jaagpad, waardoor ik enkele minuten later al bij knooppunt 24 aankom. Daar verlaat ik de waterweg om langs Aardeken - tegenwoordig een halfverharde weg - het spoorwegviaduct op te zoeken dat me naar de oude spoorweg Lokeren - Moerbeke zal brengen. Ik hou maar even halt aan de ingang van het "Verloren Bos", dat ik pas bij mijn terugweg zal aandoen.
Wat een mooi, uitnodigend pad is de oude spoorweg geworden! Omzoomd door ranke, bladerrijke bomen lijkt het wel op een lange dreef die me naar een of ander kasteel zal brengen. Geen kasteel echter, wel zie ik links en rechts een hele reeks fraai verzorgde achtertuintjes aan me voorbij flitsen. Lang duurt het niet of het landschap verandert. Tuintjes maken plaats voor hier eens dichte bebossing en daar weer voor open meersen en broeken. Ook enkele verrassingen als de pleisterplaats van Daknam met zijn troon van koning Nobel. We zijn immers niets voor niet in het land van de sluwe vos Reynaert. Op een nabijgelegen B&B prijkt de naam "Isegrim". Wolf Isegrim die het slachtoffer werd van Reynaerts kuiperijen en de lichtgelovigheid van koning Nobel...
De geschiedenis is in deze streek nooit veraf. Enkele pedaalslagen verder ligt de Spletterenbrug, die eertijds de stoomtreinen over de Moervaart bracht. Verrassend, maar eigenlijk had ik het wel kunnen aanvoelen. Aan de benen voelde ik immers dat het fietspad lichtjes aan het stijgen ging... Ik stop even en lees het infobord. Een brug met een bewogen geschiedenis. Toch geen voltooid verleden tijd voor deze overspanning die nu als fietsbrug een nieuw leven heeft gevonden.
En weer gaat het vooruit. Het landschap wordt weer iets opener, waardoor ik goed kan zien dat de velden en weiden flink lager liggen dan de spoorwegbedding. Nu gaat stilletjes en lichtjes neerwaarts. Bewoning doet zijn intrede: dit moet Eksaarde zijn. Aan de ene kant van het fietspad vallen de opeenvolgende bomenrijen op: hier lag ongetwijfeld een vrij grote sporenbundel aan het voormalige station. Jammer trouwens dat het station niet gered werd van de sloophamer. Nu ligt daar een leeg plein dat bij me als een open wonde aanvoelt.
Eens de dorpskern voorbij tonen de wegwijzers me de weg naar Moerbeke. Nu ja, hoe je hier verkeerd zou kunnen rijden, is me een volkomen raadsel... Rechtdoor, rechtdoor en nog eens rechtdoor. Nu recht door de bossen van het nabijgelegen kasteel van Geeteruyen. Het geblaterte is dermate overweldigend dat het kasteel onttrokken wordt aan iedere nieuwsgierige blik.
In de verte doemt een stopteken op: dit is het einde van het fietspad. Voorlopig? Als ik de talrijke borden aan de overkant van de Eksaardsedam mag geloven, is een omvorming van dat deel van de oude spoorweg tot fietspad nog niet voor morgen. Overal kijken de borden je met opgeheven vingertje streng toe: "Verboden toegang!" Ik negeer de borden en waag me aan de overkant. De oude spoorbrug over de Bosgracht ligt er nog. In heel goede toestand als je het mij vraagt. Moeiteloos ga ik over de betonnen zijkant, maar de bedding verder nog volgen lijkt onbegonnen werk. De begroeiing is iets te weelderig om het zonder kapmes te wagen.
Aan mijn rechterzijde ligt er evenwel een dreef waar de karrensporen aantonen dat er hier wel vaker een landbouwvoertuig voorbijkomt. Ik volg deze dreef die - zo verneem ik later - evenwijdig loopt met de Bosgracht, een watergang die daar Moervaart en Zuidlede met elkaar verbindt. Al fietst het iets minder vlot dan op het fietspad van de nabijgelegen Eksaardedam, het is er zoveel aangenamer. De Eksaardedam blijkt immers een drukke verbindingsweg te zijn.
Een bewoner kijkt wat vreemd op als ik uit de dreef kom gereden en de Terwesttragel oprijdt. Blijkbaar doe ik toch geen onvergeeflijke zonde, want hij beantwoordt mijn groet. De Dambrug en de grotesk groot uitgevallen rotonde voorbij zoek ik mijn weg naar de oude spoorlijn 77.
Meer foto's (nrs. 45-94):
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6043065042783671825?hl=nl
Op een boogscheut van de Lokerse Sint-Laurentiuskerk ligt de Durme. De wielen draaien snel over het mooie asfalt van het jaagpad, waardoor ik enkele minuten later al bij knooppunt 24 aankom. Daar verlaat ik de waterweg om langs Aardeken - tegenwoordig een halfverharde weg - het spoorwegviaduct op te zoeken dat me naar de oude spoorweg Lokeren - Moerbeke zal brengen. Ik hou maar even halt aan de ingang van het "Verloren Bos", dat ik pas bij mijn terugweg zal aandoen.
Wat een mooi, uitnodigend pad is de oude spoorweg geworden! Omzoomd door ranke, bladerrijke bomen lijkt het wel op een lange dreef die me naar een of ander kasteel zal brengen. Geen kasteel echter, wel zie ik links en rechts een hele reeks fraai verzorgde achtertuintjes aan me voorbij flitsen. Lang duurt het niet of het landschap verandert. Tuintjes maken plaats voor hier eens dichte bebossing en daar weer voor open meersen en broeken. Ook enkele verrassingen als de pleisterplaats van Daknam met zijn troon van koning Nobel. We zijn immers niets voor niet in het land van de sluwe vos Reynaert. Op een nabijgelegen B&B prijkt de naam "Isegrim". Wolf Isegrim die het slachtoffer werd van Reynaerts kuiperijen en de lichtgelovigheid van koning Nobel...
De geschiedenis is in deze streek nooit veraf. Enkele pedaalslagen verder ligt de Spletterenbrug, die eertijds de stoomtreinen over de Moervaart bracht. Verrassend, maar eigenlijk had ik het wel kunnen aanvoelen. Aan de benen voelde ik immers dat het fietspad lichtjes aan het stijgen ging... Ik stop even en lees het infobord. Een brug met een bewogen geschiedenis. Toch geen voltooid verleden tijd voor deze overspanning die nu als fietsbrug een nieuw leven heeft gevonden.
En weer gaat het vooruit. Het landschap wordt weer iets opener, waardoor ik goed kan zien dat de velden en weiden flink lager liggen dan de spoorwegbedding. Nu gaat stilletjes en lichtjes neerwaarts. Bewoning doet zijn intrede: dit moet Eksaarde zijn. Aan de ene kant van het fietspad vallen de opeenvolgende bomenrijen op: hier lag ongetwijfeld een vrij grote sporenbundel aan het voormalige station. Jammer trouwens dat het station niet gered werd van de sloophamer. Nu ligt daar een leeg plein dat bij me als een open wonde aanvoelt.
Eens de dorpskern voorbij tonen de wegwijzers me de weg naar Moerbeke. Nu ja, hoe je hier verkeerd zou kunnen rijden, is me een volkomen raadsel... Rechtdoor, rechtdoor en nog eens rechtdoor. Nu recht door de bossen van het nabijgelegen kasteel van Geeteruyen. Het geblaterte is dermate overweldigend dat het kasteel onttrokken wordt aan iedere nieuwsgierige blik.
In de verte doemt een stopteken op: dit is het einde van het fietspad. Voorlopig? Als ik de talrijke borden aan de overkant van de Eksaardsedam mag geloven, is een omvorming van dat deel van de oude spoorweg tot fietspad nog niet voor morgen. Overal kijken de borden je met opgeheven vingertje streng toe: "Verboden toegang!" Ik negeer de borden en waag me aan de overkant. De oude spoorbrug over de Bosgracht ligt er nog. In heel goede toestand als je het mij vraagt. Moeiteloos ga ik over de betonnen zijkant, maar de bedding verder nog volgen lijkt onbegonnen werk. De begroeiing is iets te weelderig om het zonder kapmes te wagen.
Aan mijn rechterzijde ligt er evenwel een dreef waar de karrensporen aantonen dat er hier wel vaker een landbouwvoertuig voorbijkomt. Ik volg deze dreef die - zo verneem ik later - evenwijdig loopt met de Bosgracht, een watergang die daar Moervaart en Zuidlede met elkaar verbindt. Al fietst het iets minder vlot dan op het fietspad van de nabijgelegen Eksaardedam, het is er zoveel aangenamer. De Eksaardedam blijkt immers een drukke verbindingsweg te zijn.
Een bewoner kijkt wat vreemd op als ik uit de dreef kom gereden en de Terwesttragel oprijdt. Blijkbaar doe ik toch geen onvergeeflijke zonde, want hij beantwoordt mijn groet. De Dambrug en de grotesk groot uitgevallen rotonde voorbij zoek ik mijn weg naar de oude spoorlijn 77.
Meer foto's (nrs. 45-94):
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6043065042783671825?hl=nl
Re: L077A Moerbeke - Lokeren (Fietssnelweg F412)
eeuwige reiziger a écrit:
Aan mijn rechterzijde ligt er evenwel een dreef waar de karrensporen aantonen dat er hier wel vaker een landbouwvoertuig voorbijkomt. Ik volg deze dreef die - zo verneem ik later - evenwijdig loopt met de Bosgracht, een watergang die daar Moervaart en Zuidlede met elkaar verbindt. Al fietst het iets minder vlot dan op het fietspad van de nabijgelegen Eksaardedam, het is er zoveel aangenamer. De Eksaardedam blijkt immers een drukke verbindingsweg te zijn.
Hier zie je de Bosgracht vermeld
https://www.yumpu.com/nl/document/embed/IlUOCYFgv1YUj0z6
hier - Toerisme Oost-Vlaanderen
Au grand jamais?
eeuwige reiziger a écrit:In de verte doemt een stopteken op: dit is het einde van het fietspad. Voorlopig? Als ik de talrijke borden aan de overkant van de Eksaardsedam mag geloven, is een omvorming van dat deel van de oude spoorweg tot fietspad nog niet voor morgen. Overal kijken de borden je met opgeheven vingertje streng toe: "Verboden toegang!"
velo-ravel.net a écrit:Futur projet ?
J'ai l'impression qu'un aménagement ne sera pas envisagé avant le dernier Jugement...
Gemeentebestuur onderzoekt piste om een afgescheiden fietspad aan te leggen
10/01/2015
MOERBEKE-WAAS - Het gemeentebestuur van Moerbeke onderzoekt de piste op een afgescheiden fietspad aan te leggen naast de Spoorwegstraat. Het is met deze piste dat burgemeester De Caluwé (Open VLD) een gesprek met de provincie heeft gevraagd om te bekijken of de provincie de kosten op zich kan nemen.
“Als we dit kunnen realiseren” vertelt De Caluwé “kan er bekeken worden en wordt de mogelijkheid opengesteld om op het terrein van de spoorwegen de verbinding te maken tussen Terwestvaart en de Spoorwegstraat. De gesprekken met de eigenaar van de gronden zullen binnenkort aanvangen. Een doorsteek naar Eksaarde is onmogelijk daar het oude rangeerstation als woongebied staat ingekleurd, de eigenaar zal nooit toelaten dat er een fietspad zijn terreinen belast. Niet vergeten dat we met de vapeurbrug een beschermd monument hebben, om deze te herstellen brengt enorme kosten met zich mee, en moet Waterwegen en Zeekanaal bereid zijn om deze brug in hun bedieningsprogramma op te nemen. Het derde en misschien wel het belangrijkste argument is dat de brug in privé handen is, net zoals de oude spoorwegbedding tussen de vapeurbrug en Eksaardedam” klinkt het bij de burgemeester.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blamu_01466938#
Site voormalige suikerfabriek [Moerbeke]
“Wonen, werken en genieten aan de Vaart”
Gazet van Antwerpen/Waasland,
Di. 03 Mei 2016, Pagina 15
Het centrum van Moerbeke zal er weldra heel anders uitzien. De plannen voor de invulling van de braakliggende terreinen van de voormalige suikerfabriek en het spoorwegterrein krijgen vorm.
“Meer dan 200 Moerbekenaars gaven vorig jaar in september tijdens een infomarkt een pak ideeën over de toekomstige invulling van de terreinen”, zei burgemeester Robby De Caluwé (Open Vld) tijdens de voorstelling van de plannen maandagavond. Heel wat suggesties werden meegenomen in het masterplan dat werd voorgesteld door gedeputeerde Geert Versnick (Open Vld).
Het plan bevat 5 verschillende bouwvelden waarbinnen ontwikkelingen mogelijk zijn. Voor elk van deze bouwvelden bepaalt het masterplan de verscheidene randvoorwaarden en mogelijkheden. Hieruit volgt voor elk bouwveld een strategie op maat.
Mix van wonen en handel
Bouwveld 1 sluit aan op het bestaande dorpscentrum waar een mix van wonen met handel en horeca, met inbegrip van ondersteunende voorzieningen zoals een polyvalente zaal, mogelijk is.
Bouwveld 2 is gelegen op de voormalige spoorwegterreinen. Grenzend aan het spoorpark worden er gestapelde woningen gepland en langs de Opperstraat zijn grotere handelspanden mogelijk op het gelijkvloers, met combinatie van woningen erbovenop.
Bouwveld 3 ligt centraal op de voormalige suikerfabrieksite. Daar wordt ruimte voor kleine ondernemingen, kantoorruimte, commerciële programma's en woningen gepland.
In bouwveld 4, dat verder van het bestaande dorpscentrum gelegen is, is kmo-zone gepland. Bouwveld 5 ligt ter hoogte van Terwest. Dit bouwveld ligt in een zone die nu al grotendeels woongebied is. Er zijn al concrete plannen om op deze plek na goedkeuring van het masterplan een woonproject te ontwikkelen.
“Een landschappelijke parkstructuur vormt de ruggengraat van het masterplan. Dat park maakt de overgang van het woonweefsel naar het open landschap via drie groene poorten. Op die manier legt de parkstructuur de relatie met de Moervaart. 'Wonen, werken en genieten aan de Vaart' is dan ook de slogan waarrond het project is opgebouwd. Ter hoogte van de Moervaart bouwen we aanlegplaatsen voor kleine plezierboten. In de andere richting verbindt het park het gebied met het bestaande centrum door op een aantal plekken openbare voorzieningen te realiseren.
Fietssnelweg
In het nieuw te ontwikkelen park komt er een fietssnelweg die de verbinding maakt tussen de Terwestvaart en de Moervaart. Ter hoogte van de bibliotheek zal deze fietssnelweg aansluiten op de bestaande fietssnelweg richting Stekene en Sint-Gillis-Waas”, vertelt de burgemeester.
Het plan, met bijhorende maquette, wordt nog tot 18 mei via een infotentoonstelling in de bibliotheek aan de bevolking getoond. Tot dan kan iedereen nog opmerkingen of bedenkingen geven. Dat kan ook per mail.
suikerfabriek@oost-vlaanderen.be, oost-vlaanderen.be/suikerfabriek
MOERBEKE
03/05/2016
Site suikerfabriek wordt klein dorp aan het water
Wonen, werken en genieten aan de Moervaart. Met die slagzin hebben het gemeente- en provinciebestuur gisteren de toekomstplannen voor de voormalige suikerfabrieksite in Moerbeke onthuld. Er zullen de komende jaren onder meer tweehonderd woningen verrijzen.
Het is een prangende vraag die de Moerbekenaren al bijna tien jaar bezighoudt: wat gaat er gebeuren met de braakliggende terreinen van de voormalige suikerfabriek, die in 2008 de deuren sloot en daarna werd afgebroken?
Gisteren brachten het provincie- en het gemeentebestuur verheldering met een masterplan dat vorm moet geven aan een volledig nieuw dorpsdeel langs de Moervaart. De suggesties die bijna tweehonderd Moerbekenaren instuurden tijdens de infomarkt in september werden verwerkt in de plannen. Een overzicht van de belangrijkste krijtlijnen.
Het masterplan bestaat uit vijf aparte 'bouwvelden', die verbonden worden door een park. "Dat park zorgt voor de overgang van wonen naar open landschap. De nabijheid van de Moervaart en de weidse zichten zijn een troef", verduidelijkt burgemeester Robby De Caluwé (Open Vld).
Bouwveld één - 'Dorpsveld' - sluit aan op het bestaande dorpscentrum. Het zal een belangrijke schakel zijn tussen het centrum en het nieuwe gebied. In bouwveld één komt een mix van woningen, winkels en horeca. Ook een polyvalente zaal, een woonzorgcentrum en verblijfsaccommodatie kunnen er plaats krijgen.
Bouwveld twee - 'Parkveld' - ligt op de voormalige spoorwegterreinen. Grenzend aan het zogenaamde 'spoorpark' wordt een aantal appartementen gebouwd. Langs de Opperstraat zijn grotere handelspanden mogelijk, in combinatie met woningen erboven.
Kantoorruimte
Het 'woon- en werkveld' vormt bouwveld drie. Het ligt centraal op de voormalige suikerfabrieksite. "Hier komt een mix van werkruimte voor kleine ondernemingen, kantoorruimte, commerciële ruimten en woningen."
Wat verder van het bestaande dorpscentrum ligt bouwveld vier of het 'kmo-veld'. Daar komt een kmo-zone. "Lokale bedrijven die moeilijker in een woonzone gevestigd kunnen worden, kunnen zich hier vestigen", klinkt het.
Bouwveld vijf - 'Woonveld' - ligt aan Terwest. Dat bouwveld ligt in een zone die nu al grotendeels woongebied is. Er zijn al concrete plannen om op die plek na goedkeuring van het masterplan een woonproject te ontwikkelen.
In het nieuw te ontwikkelen park komt een fietssnelweg, die de verbinding maakt tussen de Terwestvaart en de Moervaart. Aan de bibliotheek zal deze fietssnelweg aansluiten op de bestaande fietssnelweg richting Stekene en Sint-Gillis-Waas.
Daarnaast kiest het project resoluut voor het volledig toegankelijk maken van de oevers langs de Moervaart. Naast de vapeurbrug komt een kleine plezierhaven. "Moerbeke krijgt op deze manier een extra dorpscentrum aan het water", aldus de burgemeester.
Omdat de ontwikkeling van de site een grote impact zal hebben op Moerbeke zal alles in fasen verlopen. Na het woonproject ter hoogte van Terwest, zullen de delen die het dichtste bij het bestaande centrum aansluiten het eerst worden ontwikkeld.
Maquette
In de ontmoetingsruimte van de bibliotheek loopt nog tot woensdag 18 mei een expositie over het inrichtingsvoorstel met een maquette en infopanelen. Moerbekenaren kunnen hun opmerkingen doorgeven door te mailen naar suikerfabriek@oost-vlaanderen.be.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lochristi/site-suikerfabriek-wordt-klein-dorp-aan-het-water-a2693658/
Visievorming suikerfabrieksite en omgeving Moerbeke – tijdelijke infotentoonstelling van 2 tot en met 18 mei 2016
Wat staat er te gebeuren met de braakliggende terreinen van de voormalige suikerfabriek en het spoorwegterrein in Moerbeke?
“Tijdens de infomarkt van september vorig jaar gaven bijna 200 Moerbekenaars talrijke ideeën over de toekomstige invulling van de terreinen”, aldus burgemeester Robby De Caluwé.
Gedeputeerde Geert Versnick, bevoegd voor ruimtelijke planning, vervolgt: "In tussentijd verwerkten en bespraken we deze suggesties samen met de gemeente Moerbeke, Iscal Sugar en studiebureau Plusofficearchitects. Nu willen wij het voorstel van masterplan toelichten tijdens een tijdelijke infotentoonstelling.”
Moerbeke: wonen, werken en genieten aan de vaart
Centraal in het voorstel staat het landschap als basisstructuur. Daarin worden alle openbare infrastructuur-netwerken geïntegreerd. De hoogwaardige groene omgeving wordt een belangrijke eigenschap voor de toekomstige ontwikkeling en biedt een hoogwaardige verblijfskwaliteit aan gebruikers én bewoners.
In dit landschapskader worden de verschillende ontwikkelingen georganiseerd. In vijf 'bouwvelden' komen er telkens andere vermengingen van programma, afhankelijk van de specifieke relatie die ze met het nieuwe landschapskader aangaan. In het hart van de suikerfabrieksite komt er een integratie van nieuwe economische activiteiten binnen een levendige wijk die ook dé plek zal zijn om te wonen, ontdekken en genieten langs de oevers van de Moervaart. Andere plekken zetten dan weer in op traditionelere vormen van ondernemingen en lichte productie; of de vermenging van handel en wonen in harmonie met het omliggende dorpse weefsel en zelfs serviceflats of zorgwoningen. Daarnaast kiest het project resoluut voor het volledig toegankelijk maken van de oevers langs de Moervaart. Naast de vapeurbrug komt een kleine plezierhaven. Daar krijgt Moerbeke een extra dorpscentrum aan het water.
Tijdelijke infotentoonstelling van 2 tot en met 18 mei 2016
Van 2 tot en met 18 mei loopt een tijdelijke tentoonstelling in de ontmoetingsruimte van de bibliotheek in Moerbeke (Statiestraat 4). Moerbekenaars komen er alles te weten over het inrichtingsvoorstel aan de hand van een maquette en infopanelen. Ze krijgen ook de mogelijkheid om digitaal hun opmerkingen door te geven op het voorstel door deze te mailen naar suikerfabriek@oost-vlaanderen.be en dit tot en met 18 mei 2016.
Openingsmoment 2 mei 2016
Op 2 mei 2016 werd deze tijdelijke infotentoonstelling geopend. Gedeputeerde Geert Versnick en burgemeester Robby De Caluwé gaven een korte toelichting. Daarna konden buurtbewoners het voorstel bekijken, vragen stellen aan experts en hun opmerkingen doorgeven. Er werd ook samen geklonken op de toekomst van Moerbeke.
Input van overheden en organisaties
Niet alleen de bevolking van Moerbeke wordt geraadpleegd, ook de lokale en bovenlokale overheden en organisaties hebben hun inbreng kunnen leveren over het voorstel. In maart vond een brainstormsessie plaats waarbij het voorstel werd toegelicht en opmerkingen werden verzameld. Deze input is verwerkt in het voorstel dat nu wordt voorgesteld aan de buurtbewoners.
Meer informatie over het project is terug te vinden op www.oost-vlaanderen.be/suikerfabriek.
http://www.moerbeke.be/website/5232-www
Pdf-document met de tentoonstellingspanelen:
http://www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/83/14850panelen%20tijdelijke%20tentoonstelling%202%20mei%20tot%2018%20mei%202016.pdf
Vapeurbrug als verbindingschakel [Moerbeke]
Nieuwe toekomst voor Vapeurbrug op fietssnelweg Moerbeke-Lokeren
29 juni 2016
MOERBEKE-WAAS / LOKEREN - De plannen voor een fietssnelweg tussen Moerbeke en Lokeren komen in een stroomversnelling, nu zowel de gemeenteraad van Moerbeke als de Oost-Vlaamse provincieraad het plan voor de ontwikkeling van de Suikerfabrieksite hebben goedgekeurd.
De fietssnelweg tussen de Terwestvaart en de Moervaart (Vapeurbrug), inclusief de aansluiting op de bestaande fietssnelweg richting Sint-Gillis-Waas, werd expliciet mee opgenomen in het voorstel voor het gebied oude Suikerfabriek. Over het tracé vanaf de Moervaart richting Lokeren was er echter nog geen duidelijkheid.
“Provincieraadslid Filip Liebaut kaartte dit al een hele tijd geleden aan bij de bestendige deputatie”, zegt Lut Van de Vijver, fractieleidster CD&V in de Moerbeekse gemeenteraad.
“Nu kregen we positief nieuws. De provinciale deputatie van Oost-Vlaanderen wil werk maken van de plannen. De oude spoorwegbedding, die nog duidelijk zichtbaar is maar al lang in onbruik is, inrichten als fietspad krijgt de voorkeur. Zo zal er een rechtstreekse verbinding ontstaan tussen de nieuwe site op de Suikerfabriekgronden en Eksaarde en Lokeren. Het is de bedoeling om hier snel werk van te maken”, aldus nog Lut Van de Vijver.
Toch is er nog heel wat voorbereiding nodig. “Zo moet nog worden gesproken met eigenaars van gronden die moeten worden verworven en moet ook de Vapeurbrug weer worden hersteld. Deze brug biedt rechtstreeks aansluiting vanaf de oude site Suikerfabriek naar het jaagpad langs de Moervaart. De brug moet echter gerenoveerd worden om bruikbaar te zijn voor het fietsverkeer en gebruik van de Moervaart mogelijk te houden.
Veilige aansluiting
Filip Liebaut toonde zich ook tevreden met de opening die er nu eindelijk is gekomen in het dossier. “Samen met Lut Van de Vijver zal ik dit van zeer dichtbij opvolgen. De oude treinbedding is een geweldige kans om het fiets- en wandelpad niet alleen verder af te werken, maar ook een veilige en aantrekkelijke aansluiting te maken op het provinciaal fietsnetwerk dat al door Moerbeke loopt.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160628_02361975
suikerfabriek site.
Zoals je kunt zien op deze foto's, is er nog niks gebeurd op de oude suikerfabriek.
Na de Vapeurbrug, is het terrein private eigendom en verboden toegang.
Na de Vapeurbrug, is het terrein private eigendom en verboden toegang.
Re: L077A Moerbeke - Lokeren (Fietssnelweg F412)
"http://www.moerbeke.be/website/3302-www.html"
Het abstract stalen kunstwerk is door het atelier Victor Buyck gerealiseerd naar een ontwerp van Hilde Van Sumere (1932-2013). Het kunstwerk is gemaakt van Cortenstaal, is 6m hoog en weegt 6500kg. Het werd op 24 augustus 2000 ingehuldigd en is een schenking van de voormalige suikerfabriek.
Geplande opfrissing & plannen verlichting [Lokeren - Eksaarde]
Vzw Durme kant zich tegen verlichting aan fiets- en wandelpad tussen Lokeren en Eksaarde: “Negatief effect op verschillende diersoorten”
21 februari 2019
LOKEREN - Als het van vzw Durme afhangt, komt er geen verlichting langs het fietspad op de oude spoorwegbedding tussen Lokeren en Eksaarde. De natuurvereniging verwijst naar wetenschappelijke studies en de wetgeving om haar standpunt te staven. “Duurzame reflecterende verf is een beter alternatief”, klinkt het.
Het fiets- en wandelpad tussen Lokeren en Eksaarde krijgt nog dit jaar een grondige renovatie. Heel wat gebruikers van de populaire route zijn vragende partij om verlichting te plaatsen langs de oude spoorwegbedding, maar als het van vzw Durme afhangt, gaat dat niet door. Ook Natuurpunt Zuid-Waasland schaart zich achter dat standpunt.
De natuurverenigingen beseffen dat hun stelling niet bij iedereen in goede aarde valt, maar houden voet bij stuk. “De lichtvervuiling in Vlaanderen is bij de hoogste van Europa. In plaats van nieuwe verlichting, moet juist het probleem van lichtvervuiling en lichthinder verder worden aangepakt. Wetenschappelijke studies tonen ook aan dat lichthinder bij mens en dier belangrijke effecten kan veroorzaken”, zegt Joris Everaert. “Bij dieren gaat het om effecten op het gedrag, de voortplanting, de gezondheid, het leefgebied en natuurverbindingen. De effecten zijn niet alleen vastgesteld bij zoogdieren zoals vleermuizen, maar ook bij vogels, amfibieën, nachtvlinders enzovoort. Duisternis ’s nachts hoort bij de natuur, we moeten daar als mens respect voor hebben”, klinkt het.
https://www.hln.be/regio/lokeren/vzw-durme-kant-zich-tegen-verlichting-aan-fiets-en-wandelpad-tussen-lokeren-en-eksaarde-negatief-effect-op-verschillende-diersoorten~acd8cf71/
Stadsbestuur Lokeren hoopt op een compromis tussen natuur en veiligheid voor fietsers
Natuurvereniging verkiest vleermuizen boven verlicht fietspad
21/02/201
LOKEREN - Het wegdek van het drukbereden fietspad tussen over de oude spoorwegbedding tussen Lokeren en Eksaarde wordt nog dit jaar vernieuwd. Maar als het van vzw Durme en Natuurpunt afhangt zal er nooit verlichting worden aangebracht.
Het fiets- en wandelpad wordt niet alleen door heel veel scholieren gebruikt, ook lopen er heel wat fietsroutes langs. Maar op sommige plaatsen is het wegdek door boomwortels flink beschadigd, waardoor het voor fietsers niet comfortabel en veilig fietsen is. “We gaan het wegdek vernieuwen. Maar onder het nieuwe asfalt worden eerst speciale matten gelegd die er voor zullen zorgen dat het wegdek egaal blijft en het effect van de boomwortels wordt teniet gedaan”, verduidelijkt schepen van Openbare Werken Sabine Van Rysselberghe (Open VLD). Het bestek voor de heraanleg van het fiets- en wandelpad wordt allicht nog op de gemeenteraad van de maand maart ter goedkeuring voorgelegd zodat de werken nog voor het bouwverlof kunnen worden uitgevoerd.
De plaatsing van verlichting, waar door heel wat fietsers al herhaaldelijk op is aangedrongen, staat niet op de agenda. “Als het van ons afhangt, komt die verlichting er nooit”, laat Joris Everaert van vzw Durme weten. “Wanneer verlichting geplaatst zou worden in natuurgebied zoals de Buylaers, Moervaartmeersen of Daknamse Meersen, maar ook langs belangrijke natuurverbindingen zoals het hele traject van het fiets- en wandelpad, betekent dit een ernstige aantasting van de natuurwaarden, inclusief de belevingswaarde voor de mens. Het hele traject vanaf de Daknamse meersen tot Eksaarde is trouwens ook erkend natuurreservaat. Wetenschappelijke studies tonen ook aan dat lichthinder bij mens en dier belangrijke effecten kan veroorzaken. Bij dieren gaat het om effecten op het gedrag, de voortplanting, de gezondheid, het leefgebied en natuurverbindingen. De effecten zijn niet alleen vastgesteld bij zoogdieren zoals vleermuizen, maar ook bij vogels, amfibieën, nachtvlinders, enz. Duisternis 's nachts hoort bij de natuur, we moeten daar als mens respect voor hebben”, aldus Everaert. “Als alternatief stellen we vanuit de natuurverenigingen voor om de zichtbaarheid op het fiets- en wandelpad desnoods te verbeteren met duurzame reflecterende verf.”
Björn Rzoska (Groen) ziet verlichting wel zitten. “Een compromis is mogelijk”, zegt raadslid Alain Debbaut (Groen). “Er bestaan alternatieven voor de traditionele witte halogeenverlichting. Die zijn onder andere in Aalter al uitgeprobeerd, met instemming van Natuurpunt. Het gaat om rode of amberkleurige verlichting, die vleermuisvriendelijk is en toch voldoende licht geeft om veilig te fietsen.”
Schepen van Omgeving Filip Liebaut (CD&V) zat al samen met vzw Durme. “Ik ken hun standpunt. Maar ik hoop op het gezond verstand van iedereen om een oplossing te vinden waarmee iedereen kan leven”, aldus Liebaut.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190220_04192148
Re: Geplande opfrissing & plannen verlichting [Lokeren - Eksaarde]
N-VA verwijt stadsbestuur dat het niks doet maar keurt plannen toch niet goed
College wil verder werk maken van verlichting fietspad
18 mei 2019
LOKEREN - Op uitzondering van de N-VA-fractie steunt de voltallige Lokerse gemeenteraad het plan van het schepencollege om nu echt werk te maken van de verlichting van het fietspad tussen Lokeren en Eksaarde. Dat fietspad doorkruist een natuurgebied.
De N-VA-fractie had bij monde van raadslid Manu Diericx tijdens de gemeenteraad van maart het college nog verweten dat ze niets deed om het fietspad veiliger te maken. “Precies daarom vragen we nu aan de voltallige gemeenteraad om ons te steunen om zo een krachtig signaal voor de hele Lokerse bevolking te hebben dat iedereen een oplossing wil om het fietspad te verlichten en dus veiliger te maken”, aldus burgemeester Anthuenis (Open VLD) tijdens de voorbije raadszitting. “Langs dit fiets- en wandelpad tussen Lokeren en Eksaarde is er op twee plaatsen geen openbare verlichting aanwezig, langs het traject Daknammolenstraat tot Daknamdorp en het traject Weehaagstraat tot Pontweg. Een deel van deze fietsroute loopt langs een natuurreservaat waardoor er voor het plaatsen van openbare verlichting eerst een ontheffing moet worden gevraagd aan het Agentschap voor Natuur en Bos. De stad is bereid om de verlichting aan te passen aan de eisen van de natuurverenigingen. Op de fietsroute is nu ook al fietsverkeer met felle verlichting waardoor moeilijk kan geoordeeld worden of dit een ernstige verstoring zal vormen voor het milieu. Het plaatsen van openbare verlichting zal er voor zorgen dat er meer fietsers het fietspad zullen nemen waardoor er minder autoverkeer en CO2- uitstoot al zijn”, aldus Anthuenis.
Alle fracties gingen akkoord. Alleen de N-VA onthield zich. “De plannen van het college zijn te vaag. Men vraagt ons een blanco cheque te tekenen. Niet omdat we 'vleermuizen boven veiligheid plaatsen' maar omdat we, na meer dan 7 jaar dralen, een oplossing willen. Het is zinloos iets goed te keuren wat onwettelijk is.” N-VA pleitte om in dialoog te gaan met de natuurvereniging.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190517_04409544
Re: Geplande opfrissing & plannen verlichting [Lokeren - Eksaarde]
Appelblauwzeegroene strook ‘verlicht’ fiets- en wandelpad
13 september 2019
LOKEREN - Op het fiets- en wandelpad tussen Lokeren en Eksaarde werd deze week een appelblauwzeegroene strook aangebracht. De reflecterende verf licht op in het donker en vormt zo een alternatief voor klassieke straatverlichting die langs de populaire fietsroute niet toegelaten is door het Natuurdecreet.
Neen, de aannemer heeft zich niet vergist van kleur. Eerder werd er ook al een reflecterend fietspad in appelblauwzeegroen aangelegd in Dendermonde. Het voorstel voor de reflecterende verf kwam van lokale natuurverenigingen. Het traject van de oude spoorwegroute vanaf de Daknamse Meersen tot Eksaarde loopt immers door erkend natuurreservaat en volgens de wetgeving (het Natuurdecreet) is het niet mogelijk om daarin constructies zoals lichten aan te brengen omwille van de negatieve impact op verschillende diersoorten.
https://www.hln.be/in-de-buurt/lokeren/appelblauwzeegroene-strook-verlicht-fiets-en-wandelpad~aa8e1195/
Bewegwijzering fietssnelweg
Provincie gidst fietsers met uniforme signalisatie langs de Wase fietssnelwegen F41 en F412
10 juli 2023
Fietsers die een fietssnelweg dagelijks gebruiken, kennen de route vaak op hun duimpje. Voor meer sporadische gebruikers of fietsers die de fietssnelweg maar net ontdekt hebben, kan wat hulp bij het vinden van de juiste weg goed van pas komen. Ook de weg naar en de ligging van de fietssnelweg moet duidelijk zijn, zowel voor fietsers als potentiële toekomstige gebruikers. Met de uitrol van de routetaal voor fietssnelwegen F41 en F412 in het Waasland komt de Provincie Oost-Vlaanderen tegemoet aan de noden van de gebruikers van de fietssnelweg.
Samenwerking
Voor de uitrol van de routetaal op de F41 en F412 investeerde de Provincie Oost-Vlaanderen 96 321 EUR (incl. btw). Het bebordingsplan werd opgemaakt door de Provincie. De bebording en de markeringen werden geplaatst door de firma Trafiroad. De plaatsing van de borden en de markeringen gebeurde in nauwe samenwerking en overleg met de verschillende partners: de lokale besturen Zelzate, Wachtebeke, Moerbeke, Stekene en Lokeren.
Fietssnelwegen in het Waasland
De F41 en F412 zijn respectievelijk de 4de en 5de Oost-Vlaamse fietssnelwegen voorzien van routetaal. Vorig jaar werd de bewegwijzering langs de F7 (Gent - Deinze - Kortrijk) afgerond. Daarvoor was de F45 (Gent - Oudenaarde - Kortrijk) aan de beurt. De F4 (Antwerpen - Gent) was de allereerste Oost-Vlaamse fietssnelweg die met bordjes en wegmarkeringen werd aangekleed. Ondertussen worden bebordingsplannen voorbereid voor de fietssnelweg in Ronse en de fietssnelwegen in Gent.
De fietssnelweg F41 (Zelzate - Beveren - Antwerpen) is volledig befietsbaar tussen Zelzate en Sint-Gillis-Waas (aansluiting F411), maar moet de komende jaren verder worden geoptimaliseerd op een aantal deeltrajecten. Daar is op dit moment enkel de essentiële signalisatie aangebracht (zoals in Moerbeke-centrum). De fietssnelweg F412 bestaat uit een vrijliggende fietsweg tussen Lokeren en Eksaarde. Met voorlopig nog een lokale omleiding tussen Eksaarde en Moerbeke langs het dubbelrichtingsfietspad van de Eksaardebaan.
De signalisatie op de F41 en F412 is herkenbaar aan het blauwe driehoekige F-logo in combinatie met het nummer van de fietssnelweg.
https://pers.oost-vlaanderen.be/provincie-gidst-fietsers-met-uniforme-signalisatie-langs-de-wase-fietssnelwegen-f41-en-f412
Re: Plannen verlichting [Lokeren - Eksaarde]
En weer naar af... Al sinds 2019 streeft het Lokers stadsbestuur om het fietspad van verlichting te voorzien, maar steeds weer wordt er beroep aangetekend tegen een vergunde toelating. Nochtans zijn er al verschillende soorten verlichting voorgesteld (glowstuds, rood licht, verlichting met tijdslot...), om op die manier tegemoet te komen aan de bezwaren van de betrokken natuurverenigingen en overheidsinstanties. Tevergeefs. Ook nu weer.
https://www.hln.be/lokeren/raad-voor-vergunningsbetwistingen-vernietigt-vergunning-voor-nieuwe-verlichting-op-fietspad-tussen-lokeren-en-eksaarde~a3ecd1dc/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241108_94025209
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/08/voorlopig-geen-verlichting-op-fietspad-tussen-lokeren-en-eksaard/
https://www.hln.be/lokeren/vzw-durme-en-natuurpunt-waasland-tevreden-met-uitspraak-verlichting-fietspad-lokeren-en-eksaarde~a8bffb29/
Al in 2019!
https://www.hln.be/lokeren/vzw-durme-kant-zich-tegen-verlichting-aan-fiets-en-wandelpad-tussen-lokeren-en-eksaarde-negatief-effect-op-verschillende-diersoorten~acd8cf71/
Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigt vergunning voor nieuwe verlichting op fietspad tussen Lokeren en Eksaarde
Yannick De Spiegeleir
08-11-24, 12:05
De Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigt de vergunning voor fietspadverlichting tussen Lokeren en Eksaarde. Omdat de fietsverlichting wordt geplaatst naast beschermde natuur tekende het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) beroep aan tegen de vergunning. De Raad oordeelt nu dat de provincie niet voldoende rekening houdt met die beschermde natuur.
De stad Lokeren wil het fietstraject tussen Lokeren en Eksaarde verlichten met LED-lampen in het wegdek over een lengte van ongeveer 2,8 km. Nadat een eerste vergunning daarvoor werd vernietigd door de Raad kende de provincie in juni 2023 deels een vergunning toe voor een traject van 1,75 km (Weehaagstraat tot Pontweg).
Het fiets- en wandelpad doorkruist enkele beschermde natuurgebieden. In zo’n geval moet aan ANB een advies gevraagd worden. Het agentschap adviseerde ongunstig omdat de wegverlichting schadelijke gevolgen veroorzaakt voor nachtdieren zoals vleermuizen en glimwormen. Die laatsten zijn afhankelijk van donkere locaties voor hun voortplanting. Omdat daar niet voldoende rekening mee wordt gehouden, stelde ANB opnieuw een beroep in tegen de vergunning.
De Raad volgt de argumentatie en vernietigt de vergunning. “Zo stelt hij vast dat het aanvraagdossier zelf aangeeft dat natuurschade niet uit te sluiten is. De provincie vergunt alsnog, maar motiveert niet waarom negatieve effecten van verlichting daadwerkelijk uitgesloten zijn. De motivering dat de verlichting bijdraagt aan de veiligheid van de ‘homo sapiens’ (de mens, red.) als beschermde diersoort vindt de Raad ontdaan van alle ernst”, klinkt het.
“Wereld op zijn kop”
Lokers schepen van Omgeving Filip Liebaut (cd&v) is verbolgen over de beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. “De veiligheid van de glimworm is volgens deze beslissing prioritair aan die van de mens. Het is de wereld op zijn kop. We gaan in samenspraak met onze juristen bekijken wat nu de volgende stappen zijn, maar leggen ons hier zeker niet bij neer. We hebben hier al twee uitgebreide milieustudies laten uitvoeren en hebben met alle verzuchtingen rekening gehouden.
Ook Agentschap Natuur en Bos reageert. “Ons advies gaat over meer dan een paar glimwormen. Het fietspad tussen Daknam en Eksaarde op de oude bedding van de voormalige spoorlijn Lokeren – Zelzate gaat door een uniek natuurgebied in Vlaanderen: de Daknamse meersen en de Moervaartmeersen. Op geen andere plaats komen lichtgevoelige soorten zoals mopsvleermuis, glimwormen, boommarter, otter en bever samen voor. Grote delen van het gebied hebben het statuut van habitatrichtlijngebied, Vlaams ecologisch netwerk en de bermen van de voormalige spoorlijn zijn erkend als natuurreservaat. Bovendien is er een perfect alternatief voor het traject tussen Daknam en Eksaarde: blauw reflecterende verf. Veilig voor de fietser én geen effect op de natuur.’
Dossier terug naar provincie
Het dossier keert nu terug naar de provincie die drie maanden de tijd krijgt om opnieuw over de vergunningsaanvraag te beslissen. Ze moet daarbij rekening houden met de uitspraak van de Raad.
https://www.hln.be/lokeren/raad-voor-vergunningsbetwistingen-vernietigt-vergunning-voor-nieuwe-verlichting-op-fietspad-tussen-lokeren-en-eksaarde~a3ecd1dc/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241108_94025209
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/08/voorlopig-geen-verlichting-op-fietspad-tussen-lokeren-en-eksaard/
Vzw Durme en Natuurpunt Waasland tevreden met uitspraak verlichting fietspad Lokeren en Eksaarde
Yannick De Spiegeleir 12-11-24, 13:24
In een uitgebreid persbericht reageren natuurvereniging vzw Durme en Natuurpunt Waasland tevreden op de beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de vergunning te vernietigen voor verlichting langs het fiets- en wandelpad tussen Lokeren en Eksaarde.
Natuurpunt Waasland en vzw Durme verzetten zich al geruime tijd, met juridische stappen, tegen de geplande verlichting langs het fiets- en wandelpad door en tussen de Daknamse Meersen en de Lokerse Moervaartmeersen. Daarbij kregen ze ook de steun van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB).
“Elke vorm van nachtelijk kunstlicht kan schadelijk zijn voor heel wat diersoorten zoals diverse vleermuizen, vogels, en insecten zoals nachtvlinders en glimwormen, ook met een aangepaste kleur en intensiteit. Het gebruik ervan moet volgens Europese richtlijnen zoveel mogelijk worden vermeden, in het bijzonder langs waardevolle natuur. Duisternis in de nacht hoort bij de natuur, we moeten daar als mens respect voor hebben.”, aldus Joris Everaert van vzw Durme en Paul Durinck van Natuurpunt Waasland. “Vaak wordt aangegeven dat verlichting noodzakelijk is voor de veiligheid. Toch klopt dit niet echt en gaat het vooral om een subjectief veiligheidsgevoel. Bij een eerdere bevraging bij de politie van Lokeren naar het voorkomen van incidenten bleken deze allemaal te zijn gebeurd op verlichte plaatsen. De link tussen verlichting en veiligheid werd al vaak onderzocht. Uit een recent VUB literatuuronderzoek met praktijkgids voor lokale besturen blijkt dat openbare verlichting potentiële daders van delicten niet afschrikt. Het zou goed zijn mochten overheden meer inzetten op sensibilisatie over het belang van duisternis, zowel voor de mens als voor de natuur. Voor het behoud van onze reeds zwaar gehavende biodiversiteit lijkt het weren van verlichting in natuurgebied blijkbaar een brug te ver voor het stadsbestuur... Natuurpunt Waasland en vzw Durme zijn dan ook tevreden met het recente arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, dat een precedent kan vormen om elke vorm van ongewenste actieve verlichting aan te pakken”, aldus Everaert en Durinck.
https://www.hln.be/lokeren/vzw-durme-en-natuurpunt-waasland-tevreden-met-uitspraak-verlichting-fietspad-lokeren-en-eksaarde~a8bffb29/
Al in 2019!
https://www.hln.be/lokeren/vzw-durme-kant-zich-tegen-verlichting-aan-fiets-en-wandelpad-tussen-lokeren-en-eksaarde-negatief-effect-op-verschillende-diersoorten~acd8cf71/
Sujets similaires
» F412 Lokeren - Moerbeke (Fietssnelweg F412)
» Durme [Lokeren - Hamme]
» L077 Wachtebeke - Moerbeke (Bietenspoorweg) (L77) (Fietssnelweg F41)
» L077 Moerbeke - Sint-Gillis-Waas (L77) (Fietssnelweg F41)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» Durme [Lokeren - Hamme]
» L077 Wachtebeke - Moerbeke (Bietenspoorweg) (L77) (Fietssnelweg F41)
» L077 Moerbeke - Sint-Gillis-Waas (L77) (Fietssnelweg F41)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum