L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 3
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
Accès "Bourgoyen"
Début février 2012, j'ai écrit:
Paradoxalement, la ville de Gand a élaboré fin janvier 2012 un nouvel plan de gestion pour la réserve naturelle de Bourgoyen.
Selon l'information disponible en ligne (comme je n'y suis pas retourné depuis lors, je n'ai pas pu vérifier sur place), les règles d'accès ont été modifées légèrement. D'un part, l'accès en temps sera limité pour les cyclistes (à l'exception de la Bourgoyendreef - en rouge sur la carte de Luc), d'autre part, quelques autres sentiers leurs seront ouverts. Un compromis à la belge?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=1d3lgdp7
Extrait de ce nouveau plan de gestion (site web de la ville de Gand):
http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9oZWV0dmFuZGVuYWFsZCZyZWM9MTc1NDE5.html
Ce n'est pas nouveau, cette problématique de la cohabitation cyclistes et piétons dans le Bourgoyen. Voici, un article dans "Snep!", la revue de Natuurpunt Gent, datant de... 2009.
http://www.natuurpuntgent.be/snepartikels/jg8_nr1_Fietsers%20niet%20welkom%20in%20de%20Bourgoyen.pdf
eeuwige reiziger a écrit:Luc, votre ligne blue (entre la Lys et le Brugsesteenweg) est certes un sentier pour piétons et cyclistes, mais ne constitue point le 'Westerringspoor-fietspad'. Il s'agit d'un sentier le long de l'ancienne assiette (côté est), mais qui fait partie du réserve naturelle des Bourgoyen-Ossemeersen. Ce sentier est en terre durcie (photos 14 - 19).
eeuwige reiziger a écrit:En fait, il y a trois itinéraires ouverts aux cyclistes: un sentier à l'ouest de l'assiette de l'ancienne ligne (votre carte avant la correction), un sentier sur l'assiette (lequel vous avez édité cette fois-ci) et la bande cyclable à l'est de l'assiette. Le premier a un revêtement de gravier fin, le deuxième est en terre durcie. Les deux sont situés dans la réserve naturelle, d'où ce type de revêtement.
Paradoxalement, la ville de Gand a élaboré fin janvier 2012 un nouvel plan de gestion pour la réserve naturelle de Bourgoyen.
Selon l'information disponible en ligne (comme je n'y suis pas retourné depuis lors, je n'ai pas pu vérifier sur place), les règles d'accès ont été modifées légèrement. D'un part, l'accès en temps sera limité pour les cyclistes (à l'exception de la Bourgoyendreef - en rouge sur la carte de Luc), d'autre part, quelques autres sentiers leurs seront ouverts. Un compromis à la belge?
VIJF HECTARE BOMEN GEKAPT, NIEUWE SCHEPVIJVERS EN STRIKTE REGELS VOOR FIETSERS
Nieuwe spelregels voor reservaat Bourgoyen
MAANDAG 30 JANUARI 2012
GENT - De Bourgoyen, het grootste natuurreservaat van Gent, krijgt een fikse opfrisbeurt. Vijf hectare bos wordt gekapt en er komen strikte regels voor fietsers. 'Anders dreigt het gebied het slachtoffer te worden van zijn eigen succes', zegt schepen Tom Balthazar (SP.A).
Het stadsbestuur heeft vorige week het nieuwe beheerplan voor de Bourgoyen-Ossemeersen goedgekeurd. Daarin wordt de toekomst van het 220 hectare grote natuurreservaat nauwkeurig vastgelegd tot in 2039. Het nieuwe beheerplan kondigt enkele ingrijpende veranderingen in de Bourgoyen aan.
(...)
Nog veranderingen uit het nieuwe beheerplan: in 2021 wordt er 9.000 kubieke meter grond van de 'storende vuilnisbelt' aan de Valkenhuisweg midden in de Bourgoyen afgegraven, goed voor 1,35 miljoen euro kosten. En vanaf nu worden fietsers overdag uit het gebied verbannen.
'Er waren regelmatig discussies tussen fietsers en wandelaars', zegt Balthazar. 'Om dat te vermijden mogen fietsers tussen 9 en 16 uur niet meer door het gebied rijden. Op zaterdag mogen fietsers er het komende jaar overdag wel nog in, als proefproject. En het Westerringspoor blijft wel permanent toegankelijk voor fietsers.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=1d3lgdp7
Extrait de ce nouveau plan de gestion (site web de la ville de Gand):
Fietsen door de Bourgoyen-Ossemeersen
Het fietsen in de Bourgoyen-Ossemeersen stond al een tijdje ter discussie. Met het beheerplan is nu een nieuwe regeling uitgewerkt die de mogelijkheden voor fietsers uitbreidt. De regeling kan pas in werking gaan als de bevoegde minister ze heeft goedgekeurd. Dit zal vermoedelijk over enkele maanden zijn.
De nieuwe regeling zal fietsen door het gebied toelaten op twee bijkomende fietsassen, namelijk tussen de Driepikkelstraat en de Baudetlaan en tussen de Baudetlaan en de Bunderweg. Om mogelijke conflicten tussen fietsers en andere bezoekers te vermijden, worden wel ‘tijdsvensters’ ingelast. Dat betekent dat men door het gebied zal mogen fietsen vóór 9 uur en na 16 uur.
Om de combineerbaarheid van fietsers en andere bezoekers verder te onderzoeken, zal een pilootproject worden opgezet voor een periode van één jaar. Het fietsen zal dan op zaterdag de hele dag worden toegelaten. Na een positieve evaluatie zal het fietsen op zaterdag ook na het proefjaar behouden blijven. Bij een negatieve evaluatie vervalt de regeling en zal op zaterdag hetzelfde tijdsvenster gelden als op de andere dagen.
Naast deze nieuwe regelingen blijft wel de fietspas bestaan. Mensen die moeite hebben om te wandelen, krijgen daarmee de toestemming om overdag door het gebied te fietsen. De fietspas kan aangevraagd worden bij de Groendienst van de Stad Gent.
Ten slotte mag men ook nog steeds fietsen langs de Bourgoyendreef. Die route vormt een voorlopig alternatief voor het Westerringspoor dat in de bufferzone ten oosten van de spoorwegdijk wordt ingericht als rechtstreekse verbinding tussen de Brugsesteenweg en de Mahatma Gandhistraat. Het fietsen langs de Bourgoyendreef blijft toegelaten, zolang het ontbrekende deel Westerringspoor tussen de Noormanstraat en de Mahatma Gandhistraat niet is aangelegd.
http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9oZWV0dmFuZGVuYWFsZCZyZWM9MTc1NDE5.html
Ce n'est pas nouveau, cette problématique de la cohabitation cyclistes et piétons dans le Bourgoyen. Voici, un article dans "Snep!", la revue de Natuurpunt Gent, datant de... 2009.
http://www.natuurpuntgent.be/snepartikels/jg8_nr1_Fietsers%20niet%20welkom%20in%20de%20Bourgoyen.pdf
Dernière édition par eeuwige reiziger le Dim 29 Déc 2013 - 13:53, édité 1 fois
Pont ferroviaire (Muide)
Message de 2012:
https://velo-ravel.forumactif.org/t452-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#3570
Pour des raisons inconnues, il est interdit depuis début 2013 d'emprunter la passerelle en bicyclette. Les cyclistes devront descendre de leur vélo et de passer à pied du côté sud du pont. C'est vraiment du Kafka, car la voie douce "Buitensingel" est situé du côté nord de la voie ferrée... En plus, on a commencé à un reaménagement du carrefour, en outre la construction d'un îlot directionnel pour cyclistes... Qui comprend encore quoi que ce soit à cette situation contradictoire? Est-ce qu'il est tellement difficile que les différentes responsables (SNCB, Région flamande et la ville de Gand) arrivent à être sur la même longeur d'onde???
http://janjansendekinderen.wordpress.com/2013/02/19/hoofdfietsroute-wondelgem-zwijnaarde-geknipt/
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131011_056
https://velo-ravel.forumactif.org/t452-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#3570
Pour des raisons inconnues, il est interdit depuis début 2013 d'emprunter la passerelle en bicyclette. Les cyclistes devront descendre de leur vélo et de passer à pied du côté sud du pont. C'est vraiment du Kafka, car la voie douce "Buitensingel" est situé du côté nord de la voie ferrée... En plus, on a commencé à un reaménagement du carrefour, en outre la construction d'un îlot directionnel pour cyclistes... Qui comprend encore quoi que ce soit à cette situation contradictoire? Est-ce qu'il est tellement difficile que les différentes responsables (SNCB, Région flamande et la ville de Gand) arrivent à être sur la même longeur d'onde???
http://janjansendekinderen.wordpress.com/2013/02/19/hoofdfietsroute-wondelgem-zwijnaarde-geknipt/
Wiedauwkaai krijgt afslagstrook en verkeerseilandje
ZONDAG 13 OKTOBER 2013
GENT - Het Agentschap Wegen en Verkeer begint maandagochtend 14 oktober met een stuk van de Wiedauwkaai veiliger te maken. De baan krijgt een afslagstrook net voorbij de spoorwegovergang en een verkeerseilandje om fietsers en voetgangers veiliger te laten oversteken.
(...)
Iets voorbij het kruispunt bouwt AWV een verkeerseilandje, zodat fietsers en voetgangers de Wiedauwkaai in twee tijden kunnen oversteken.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131011_056
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
Ik begrijp ergens wel waarom ze fietsers verplicht laten afstappen. Het is er immers erg smal en daardoor nogal gevaarlijk. Een beetje zuur dat de Wiedauwkaaibrug pas in 2008 geheel vervangen is. Maar het is natuurlijk een geklasseerd monument waardoor je het niet zomaar mag verbreden.
In ieder geval een soort 'hinderpaal' in het Westerringspoor.
In ieder geval een soort 'hinderpaal' in het Westerringspoor.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
"Fietsers afstappen"
Zuydkamp a écrit:Ik begrijp ergens wel waarom ze fietsers verplicht laten afstappen. Het is er immers erg smal en daardoor nogal gevaarlijk.
Dat is me eerlijk gezegd toch een knotsgekke redenering. Wat is immers het breedst? Een fietser die fietst of een fietser die naast zijn fiets stapt? Toch wel dat laatste, toch?! Tegenwoordig heeft men er een handje van weg om bij werken een bord te plaatsen "fietsers afstappen". Laatst ook weer gezien onder de Maaltebrug op de binnenring. Op dat dubbelrichtingsfietspad kan je veel gemakkelijker een tegenligger kruisen dan wanneer je dat moet doen met de fiets aan de hand.
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
Het gaat niet zozeer om breedte maar om 'veiligheid'. Een fietser die aan 15 per uur rijdt kan een potentieel gevaar vormen voor voetgangers of kruisende fietsers op die brug.eeuwige reiziger a écrit:
Dat is me eerlijk gezegd toch een knotsgekke redenering. Wat is immers het breedst? Een fietser die fietst of een fietser die naast zijn fiets stapt?
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Gevaar?
Zuydkamp a écrit:
Het gaat niet zozeer om breedte maar om 'veiligheid'. Een fietser die aan 15 per uur rijdt kan een potentieel gevaar vormen voor voetgangers of kruisende fietsers op die brug.
Ach, dat "gevaar" moeten we nu ook niet overdrijven. Vele jaren zijn er probleemloos fietsers overgereden. Beter ware het dus terug te keren naar de oude regeling: aan de ene kant de fietsers, aan de andere kant de voetgangers.
Fietspad site Alsberghe-Van Oost [Drongensesteenweg]
GENT 17/11/2014
LAATSTE HUIZEN VAN NIEUWE WOONWIJK MOETEN BEGIN 2015 AFGEWERKT ZIJN
Project Alsberghe-Van Oost bijna klaar
Op de site Alsberghe-Van Oost aan de Drongensesteenweg wordt nog volop gebouwd. Het bouwproject Alsberghe-Van Oost aan de Drongensesteenweg moet tegen begin 2015 afgewerkt zijn, zeven jaar na de start van de werken. De eerste 263 woongelegenheden zijn al klaar. Tegen begin volgend jaar moeten ook de laatste 45 huizen en twee gebouwen met sociale woningen klaar zijn.
De site Alsberghe-Van Oost langs de Drongensesteenweg, ruim 22 hectare groot, was al sinds de jaren 70 een kankerplek op het Gentse grondgebied. In 2006 werd eindelijk de sloop van de oude blekerij uitgevoerd. In 2008 startte het nieuwbouw- en renovatieproject van Optima Global Estate. "Er is enorm veel interesse in het project", zegt Joris Vrielynck van Optima Global Estate. "Momenteel is een groot deel van de site al bewoond en de verkoop van de woonhuizen op het laatste gedeelte gaat zeer snel. Nu is al de helft verkocht. Het gebeurt dan ook maar heel zelden dat er zo'n grote hoeveelheid woonhuizen geschikt voor gezinnen aangeboden worden zo dicht bij de stadsring. Eigenlijk ontstaat hier een volledige nieuwe woonwijk met zo'n vierhonderd woningen. Er worden zowel woningen verkocht als verhuurd."
Een deel van de oude blekerij was beschermd en werd dus bewaard. "Het stoommachinehuis hebben we behouden en kan plaats bieden aan een centrale horeca-gelegenheid", zegt Vrielynck. "We zijn momenteel op zoek naar een overnemer of huurder voor dat pand. Het biedt kansen voor een restaurant of een café. Er komen zeker 900 mensen in de buurt wonen en dwars door de site zal een fietspad lopen dat de ontbrekende schakel is in het fietsroutenetwerk. Fietsers zullen tussen onze gebouwen door over Malem naar de Watersportbaan kunnen rijden. Een horecazaak langs zo'n fietsknooppunt is uniek."
Een deel van het terrein van Alsberghe-Van Oost is ook een natuurgebied. Dat werd recent verkocht aan Natuurpunt. Het zal deel gaan uitmaken van het park Halfweg en zal deels als recreatiezone en deels als natuurgebied ingericht worden. Vanaf maart zal ook de volledige beplanting van die site gebeuren.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/project-alsberghe-van-oost-bijna-klaar-a2122682/
Kaart:
Voor zachte weggebruikers zijn nog bijkomende toegangswegen voorzien langs de oevers van de Leie.
http://www.gentcement.be/2014/03/werf-update-alsberghe-van-oost
Fietsbrug Watersportbaan
KOSTPRIJS DRIE MILJOEN EURO, ROEIEN MOET MOGELIJK BLIJVEN
Fietsersbrug over de Watersportbaan tegen 2017
VRIJDAG 06 JUNI 2014
GENT - Tegen eind 2017 moet er een nieuwe fiets- en voetgangersbrug liggen pal over de Watersportbaan. Stad Gent zet daarvoor deze maand het licht op groen, meer dan twintig jaar nadat het plan voor het eerst ter sprake kwam. Kostprijs: 3 miljoen euro.
Het plan om een fietsersbrug te leggen over de Watersportbaan dook al voor het eerst op in het fietsbeleidsplan van 1993. De 2,3 kilometer lange waterzone wordt gezien als een belangrijke ontbrekende link in het Gentse fietsnetwerk. Fietsers en wandelaars moeten heel de Watersportbaan afrijden om ze te passeren.
De plannen voor een brug bleven twintig jaar liggen, maar worden nu vanonder het stof gehaald. Stad Gent lanceert in juli via de Vlaamse Bouwmeester een oproep aan ontwerpers om de brug te tekenen. ‘Het is een belangrijke fietsroute waar volgens tellingen meer dan drieduizend voetgangers en fietsers gebruik van gaan maken’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140605_01131086
Worden dromen waar? [Gent]
In 2018 fiets- en voetgangersbrug over Gentse Watersportbaan
27/02/2015
GENT - Het Gentse stadsbestuur wil in 2018 een brug over de Watersportbaan bouwen om een snelle en veilige verbinding te vormen tussen de Noorderlaan en de Zuiderlaan ter hoogte van de sportinfrastructuur Blaarmeersen. Vier ontwerpbureaus starten met een studieopdracht, verduidelijkt de Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen).
'De fiets- en voetgangersbrug over de Watersportbaan is een belangrijke schakel in de realisatie van de hoofdfietsroute en de groenas 'Westerringspoor', zoals voorzien in het ruimtelijk structuurplan en het mobiliteitsplan van de stad Gent', zegt schepen Filip Wateeuw, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken.
'De fietsroute linkt het voormalige spoorstation van Oostakker met het station Gent-Sint-Pieters en gebruikt een belangrijk deel van het vroegere Westerringspoor. De fietsas verbindt grote stadsdelen met elkaar en is een onderdeel van het bovenlokale functionele provinciale fietsroutenetwerk.' Verwacht wordt dat dagelijks drieduizend fietsers en voetgangers gebruik zullen maken van de brug.
De Vlaamse Bouwmeester selecteerde acht ontwerpteams en -bureaus uit 59 inzendingen, en de stad koos daar nu vier kandidaten uit die tegen eind augustus een ontwerp moeten leveren. In september wordt een ontwerp gekozen en nog dit jaar wil de stad de opdracht gunnen.
Toekomstige identiteit
De ontwerpers moeten bijzondere aandacht besteden aan de vormgeving en architectuur van de brug en de inpassing in het landschap, aangezien die brug een belangrijke rol zal spelen in de toekomstige identiteit van de Watersportbaan en omgeving. Het perspectief over het wateroppervlak op beide uiteinden van de Watersportbaan moet alvast bewaard blijven. Een maximale transparantie van de ruimte onder de brug is zelfs wenselijk, vraagt het bestek.
Los daarvan, starten in het najaar 2015 de werken aan een onderdoorgang aan de Rozemarijnbrug op de belangrijke fietsas aan de Coupure.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150227_01552061#
Fietsbrug Watersportbaan
GENT
16/02/2016
TEGEN SEPTEMBER IS APARTE TUNNEL OVER ZIJ-ARM WATERSPORTBAAN KLAAR
Gent rolt rode loper uit voor fietsers
Tegen september ligt er een fietsers- en voetgangersbrug over de zij-arm van de Watersportbaan. De relatief kleine, maar lang verwachte ingreep maakt dat het rond de Watersportbaan alweer een stukje veiliger en comfortabeler fietsen wordt. De voorbije drie jaar gebeurde er heel wat in Gent rond fietsinfrastructuur.
Nieuw is het idee van de fietsersbrug aan de Watersportbaan niet, integendeel. Het plan dook voor het eerst op in het fietsbeleidsplan van 1993 (!). Vorig jaar klonk het nog dat de bouw van de brug ten vroegste zou starten in 2018. Maar mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) staat intussen gekend om zijn ongeduld en om zijn directe aanpak. En dus starten de werken nu. De brug zal halfweg augustus af zijn. Volgens Watteeuw zullen tot 3.000 fietsers per dag de brug gebruiken. En - ook mooi meegenomen - dan zal de looppiste rond de Watersportbaan eindelijk ook écht 5 kilometer lang zijn, en niet 4.967 meter zoals vandaag het geval is. De nieuwe brug over de kleine zij-arm van de Watersportbaan ter hoogte van de Yachtdreef zal fietsers en voetgangers een verkeersluwe en rechtstreekse verbinding bieden met de Verenigde Natieslaan, via de Yachtdreef.
(...)
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/gent-rolt-rode-loper-uit-voor-fietsers-a2618146/
Projectomschrijving
Het project fiets- en voetgangersbrug Watersportbaan is een belangrijke schakel in de realisatie van de hoofdfietsroute en de groenas 'Westerringspoor' zoals voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan en Mobiliteitsplan van de Stad Gent.
De fietsroute maakt de link tussen het voormalig spoorstation van Oostakker en het station Gent-Sint-Pieters. Ze maakt hiervoor gebruikt van een belangrijk deel van het vroegere Westerringspoor. De fietsas verbindt grote stadsdelen met elkaar en is een onderdeel van het bovenlokale functionele Provinciale fietsroutenetwerk. Van deze hoofdfietsroute zijn er reeds grote delen gerealiseerd en de nieuwe brug vormt één van de nog ontbrekende schakels op deze route.
Dagelijks zullen er 3000 fietsers en vele voetgangers gebruik maken van deze brug die het allure moet krijgen van de grootstedelijke omgeving. De brug vergroot de perspectivische werking van het zicht op de stad en accentueert de grens tussen stad en de groene rand. De context van de site vraagt van de ontwerpers bijzondere aandacht voor de vormgeving en de architectuur van de brug en de inpassing in het omliggende landschap gezien de rol die de brug zal spelen in de toekomstige identiteit van de Watersportbaan en omgeving.
Lokaal vormt deze brug een belangrijke verbinding en shortcut tussen sport- en recreatieclusters (o.a. de Blaarmeersen) aan beide zijden van de Watersportbaan. De brug zal ook fungeren als een verblijfsruimte en belevingsplek met zicht op (stads)landschap en sportactiviteiten. Verder dient het perspectief over het wateroppervlak op beide uiteindes van de Watersportbaan bewaard te blijven. Een maximale transparantie van de ruimte onder de brug en de brug zelf is wenselijk.
De overspanning van de brug is ca. 80 meter. De brug dient op een fietsvriendelijke manier aan te sluiten op de hoofdfietsroute en op de fiets- en voetgangersvoorzieningen langsheen de Noord- en Zuiderlaan. Hiervoor is het studie- en projectgebied voldoende ruim voorzien. Aan beide oevers is er een strook van 100 meter voorzien in beide richtingen, gemeten vanaf de as van de brug.
Er zal rekening gehouden moeten worden met randvoorwaarden gerelateerd aan de sportactiviteiten (zoals roeiwedstrijden) op de Watersportbaan.
Het ontwerpteam zal worden bijgestaan door een multidisciplinair team met afgevaardigden van verschillende stadsdiensten en een vertegenwoordiger van de Provincie Oost Vlaanderen.
http://www.vlaamsbouwmeester.be/nl/instrumenten/open-oproep/projecten/oo2804-gent-fietsbrug-watersportbaan
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/studieopdracht-voor-fiets-en-voetgangersbrug-over-de-watersportbaan
Ontwerp fietsbrug [Watersportbaan]
GENT
10/03/2016
Deze brug komt over de Watersportbaan
In 2019 kunnen we met z'n allen over de Watersportbaan heen fietsen, en dat over een futuristische brug met Buffalo-allures. Architect Pieter D'Haeseleer en zijn team wonnen de ontwerpwedstrijd met een brug die aan één zijde van het water ophangt aan een grote blauw-witte haak.
De bouw van de brug kan dit jaar al starten om begin 2019 klaar te zijn. "De brug wordt een cruciale schakel in de hoofdfietsroute Westerringspoor, die het voormalige station van Oostakker verbindt met het station Gent Sint Pieters" zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. "Verwacht wordt dat dagelijks zowat 3.000 fietsers en vele voetgangers de brug zullen gebruiken", aldus schepen Watteeuw.
De constructie zal 80 meter overspannen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/deze-brug-komt-over-de-watersportbaan-a2642144/
GENT
24/08/2015
225.000 euro voor wandel- en fietsontsluiting Westerringspoor
Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) maakt werk van de Gentse wandel- en fietsontsluiting. Zo maakte ze 225.000 euro vrij voor de aanleg van een veilige fiets- en wandelverbinding op het Westerringspoor, tussen de Drongensesteenweg en de Watersportbaan.
De werken kaderen in het project 'Inrichtingsplan Malem'. Dat project moet de natuur aan de rand van de stad veilig stellen, mogelijkheden ontwikkelen voor natuureducatie en veilige verkeersassen realiseren bij de uitbouw van de stedelijke groenassen. Er is ook aandacht voor bebossing en recreatieve voorzieningen. In 2011 werden al de werken van het deeldossier 'Brughuizeken' uitgevoerd ten noorden van de Drongensesteenweg. Toen werden de volkstuinen heraangelegd en kwam er een fiets- en wandelpad tussen de Mahatma Ghandistraat en de Drongensesteenweg. Een jaar later volgde de aanleg van de brug over de 'Studentenleie' op het eind van de Oud-Strijderslaan. Recent heeft de projectontwikkelaar van de woonsite Alsberghe - Van Oost het Alice Béviairepad aangelegd vanaf de Drongensesteenweg tot aan de vijver ten zuiden van het woonproject.
Door de goedkeuring van de subsidie van 225.000 euro door minister Schauvliege worden de wandel- en fietspaden vanaf de Drongensesteenweg tot aan de Noorderlaan nu aaneengesloten. De resterende 96.000 euro die nodig is voor deze realisatie, wordt door de stad Gent voorzien.
Najaar
De aanleg van het fiets- en wandelpad start nog dit najaar. Eerst zijn enkele voorbereidende werken nodig, waaronder het gedeeltelijk afzetten en rooien van bomen en struiken op het tracé van het pad, het gedeeltelijk dempen van een waterloop tussen de Leie en de sportvelden, de bouw van een nieuwe uitlaat in de Leie en de afbraak een bouwvallig gebouw op de gronden in eigendom van de stad Gent. Het pad zal 530 meter lang zijn, drie meter breed en krijgt een cementbetonverharding.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/225-000-euro-voor-wandel-en-fietsontsluiting-westerringspoor-a2433400/
Malem [Drongensesteenweg - Noorderlaan]
Malem
Project: Landinrichtingsproject
Provincie(s): Oost-Vlaanderen
Gemeente(n): Gent
Projectleider: Evelyne Goemaere
Situering
Het plangebied is gelegen ten westen van Gent, net naast de woonwijk Malem. Het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, het waterzuiveringsstation, de Leie, de woonwijk Malem en de Watersportbaan vormen de grenzen van dit projectgebied. De Drongensesteenweg doorsnijdt het plangebied.
Het inrichtingsplan (100 ha) is onderdeel van het landinrichtingsproject Leie en Schelde.
Beschrijving
Het inrichtingsplan Malem is een uitvoering van het richtplan van het landinrichtingsplan Leie - Schelde. Dit richtplan werd op 30 juni 1998 goedgekeurd. Omdat het project Leie en Schelde een grote oppervlakte beslaat, is het opgesplitst in een reeks deelprojecten of inrichtingsplannen waarvan dit project er één van is.
Het doel van het inrichtingsplan Malem is de natuur aan de rand van de stad veilig stellen, mogelijkheden ontwikkelen voor natuureducatie en veilige verkeersassen realiseren bij de uitbouw van de stedelijke groengebieden. Er gaat aandacht naar bebossing en recreatieve voorzieningen.
Stand van zaken
Deelgebied Brughuizeken (noorden van Drongensesteenweg)
In de periode 2011-2012 kreeg het deel ten noorden van de Drongesesteenweg opnieuw een functie.
Voor de herinrichting was het Brughuizeken een verlaten terrein. De oude volkstuintjes waren al jaren verlaten en het voetbalterrein werd niet meer gebruikt. Het gebied had te kampen met sluikstorten.
Om sluikstort te vermijden kreeg het gebied een nuttige functie voor omwonenden en bezoekers : een centraal gelegen parkje met open zicht op de Leie, openbare tuintjes die door de buurtbewoners zelf beheerd worden, volksakkertjes waar groenten gekweekt kunnen worden, en een autovrije fietsverbinding langs de Leie die het westen van Gent ontsluit en een zuidelijke toegang tot de Bourgoyen vormt.
Fietspaden, voetpaden, park en openbare tuintjes
Langs de Leie kwam een betonnen fietspad van 3 meter breed. In de berm werden essen aangeplant. Dit fietstracé tussen de Mahatma Ghandistraat en de Drongensesteenweg is een verlenging van het veel grotere westerringspoor. In een tweede uitvoeringsfase - dossier park Halfweg - wordt dit tracé binnenkort verlengd tot aan de watersportbaan.
Waar vroeger volkstuinen en voetbalvelden waren, werden kleine wandelpaden voorzien en ruimte voor de ontwikkeling van volkstuinen van en door de buurtbewoners van de Brugse Poort-Rooigem. Boerse Poort is een ecologische volkstuin en bestaat uit de individuele moestuinen op de Akker en in de Malpertuin, groepstuinen in de Tuinkamers en een werk- en ontmoetingsplek: het Kot.
Op sommige plaatsen werden de oevers van de al bestaande grachten verbreed. Zo krijgt de ontwikkeling van oeverplanten terug een kans.
Het westelijk deel sluit aan op het brugje naar de Bourgoyen, en werd ingericht als open ontmoetingsplaats met spelelementen.
Deelgebied Malem Zuid (zuiden van Drongensesteenweg)
Vanaf 2011 onderging ook het gebied ten zuiden van de Drongensesteenweg een grote metamorfose door de ontwikkeling van het woonproject op site Alsberghe-Van Oost.
In 2011 legde Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) een fietsbrug aan over de StudentenLeie nabij kerk van Malem (Oud-Strijderslaan). Deze fietsersbrug zal aansluiten op het fietspad langs de westelijke oever van de Studentenleie.
De VLM en de stad Gent werkten ondertussen de plannen uit voor de herinrichting van het park Halfweg tussen de Drongensesteenweg en Noorderlaan. De stad Gent maakte het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Park Halfweg op. De VLM maakte de technische plannen op voor de herinrichting. Het gaat over:
- aanleg noord-zuid fietspad aan de rechteroever van de Studentenleie;
- aanleg van oost-west fietspad tussen het woonproject en Halfweg/Noorderlaan
- inrichting van een park- en bufferzone
- aanleg van een speelzone
- aanleg van wandelpaden en rustplekken
- uitbouw van natuureducatieve voorzieningen
Planning
Fietspad langs de Leie
In 2015 legde de ontwikkelaar van het woonproject, Optima Bank, al een stuk fietspad aan binnen de woonzone, dit tot aan de vijver.
De VLM zal in 2016 het Noord-Zuid Fietspad verder aanleggen, aan de rechteroever van de Leie, tot de Noorderlaan. Het fietspad zal ook aansluiten op de brug (aangelegd in 2011) over Leie. Via het fietspad en de brug, zullen fietsers vanuit de woonsite vlotter en veiliger het centrum van de stad kunnen bereiken.
De exacte timing van de uitvoering van de werken is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. In februari 2016 zullen de voorbereidende werken starten nl. het afzetten en pleksgewijs rooien van bomen. In een volgende fase zal de aannemer de langsgracht langs de Leie droogzetten, het slib uit de gracht ruimen en de gracht gedeeltelijk dempen.
Vervolgens zal het fietspad, in 3 meter beton, worden aangelegd. Langs het fietspad komen ook nieuwe bomen.
Meer details zijn te zien op het technisch overzichtsplan:
https://www.vlm.be/nl/SiteCollectionDocuments/Malem/TECHNISCH%20OVERZICHTSPLAN.pdf
Om de oversteek van de fietsers ter hoogte van de Drongensesteenweg veiliger te maken, zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vraaggestuurde lichten voorzien aan de kruising van het fietspad met deze invalsweg.
En ter hoogte van de Noorderlaan komt er in de toekomst een brug over de Watersportbaan. De stad Gent maakt hiervoor de plannen op.
Park Halfweg
De herinrichting van het park Halfweg is gepland in 2017.
De VLM heeft de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend. De plannen liggen ter inzage bij de dienst stedenbouw van de Stad Gent van 10 maart tot 9 april 2016.
https://www.vlm.be/nl/projecten/Paginas/Malem.aspx
Aanleg fietsverbinding in inrichtingsproject Malem
09 februari 2016
Eén van de doelen van het inrichtingsplan Malem is de realisatie van veilige verkeersassen bij de uitbouw van de stedelijke groengebieden.
De verdere aanleg van de fietsverbinding tussen de Drongensesteenweg en de Noorderlaan in Malem (Gent) is aangevat. Sinds vorige week lopen de voorbereidende werken waarbij de werfzone wordt vrijgemaakt. De aannemer heeft de ruïne gesloopt en - waar nodig - bomen en struiken afgezet.
In een volgende fase wordt de waterloop tussen de Studentenleie en de sportvelden UGent gedeeltelijk gedempt.
https://www.vlm.be/nl/nieuws/Pages/Aanleg_fietsverbinding_in_inrichtingsproject_Malem.aspx
Jubileumtocht naar Oostakker (24 juli 2016)
Oostakker-Lourdes ligt op een steenworp van het Westerringspoor. Ideaal te combineren dus. En alhoewel die fietsroute me niet onbekend is, werd het de eerste keer dat ik ze in één trek zou affietsen.
https://velo-ravel.forumactif.org/t1789-jubileumtocht-naar-dadizele-21-juli-2016#9631
Na de drukke N424 even genieten van het zicht op het water. Eerst het Grootdok met zijn grote, moderne mastodonten. Daarna de oude voorhaven die met zijn haveninstallaties en schepen je onderdompelt in het maritiem verleden.
Het smal fietspaadje van de spoorwegbrug (euh, eigenlijk mag je het niet, maar iedereen doet het...) bracht me naar de Buitensingel, waar een pad in onberispelijk asfalt me snel tot bij de overweg bracht om er vervolgens bij de Hakkeneistraat te kunnen aansluiten.
In plaats van in westelijke richting door te fietsen, besloot ik toch eerst eventjes aan de andere kant van de spoorweg het Gaardenierspad op te rijden. Geen asfalt deze keer, maar wel onberispelijk beton. In geen tel bracht het pad me bij de monumentale fietsbrug en op die manier over het Verbindingskanaal. Even halt houden om te kijken naar die buurt die na jaren verval en verwaarlozing een nieuw elan aan het krijgen is.
Na deze uitloper ging het weer richting Hakkeneistraat om er na de Morekstraat aan te takken bij de rest van het Westerringspoor-fietspad. Tot aan de blauwe fietsburg over de Brugse Vaart wisselde het zicht rond het fietspad: van heel open en breed tot met bomen omzoomd en ingesloten. Een boeiende afwisseling. Een parcours dat blijkbaar ook gesmaakt wordt door flink wat lopers, zoals ik kon vaststellen.
Na de Brugse vaart boort het fietspad zich door het groen van het Fluweelpark dat, na de Brugsesteenweg, overgaat in het Malpertuuspark. Daar loopt het eigenlijk fietspad van het Westerringspoor dood in de bossen nabij de Noormanstraat. Daar ligt een brugje al enkele jaren werkloos uit te kijken naar de eerste fietsers...
Gelukkig brengt het grindpad door Bourgoyen uitkomst. Bosrijk groen, maar ook de fleurige weelderigheid rond die tijd van de meersen vergezellen je op de tocht erdoor. Kijken en genieten. Wel blijven uitkijken, want er komt heel wat volk op een zondagochtend van al dat moois genieten.
Eens de ontwateringsmolen in zicht komt er eigenlijk een einde aan de oude spoorwegbedding. Tot aan de Watersportbaan brengt de grillige loop van de Leie je naar je bestemming en niet langer de rechte lijn van het menselijk ingrijpen. Tussen de Ghandistraat en de Drongensesteenweg ligt er al een aantal jaren een schitterend fietspad, maar een verlenging was beloofd.
Met de voltooiing van de site Alsberghe-Van Oost is uiteindelijk ook het fietspad gekomen, het Alice Bévirairepad. De aannemer van het bouwproject zorgde voor een verbinding langs de langsgracht tot aan de vijvers, maar ook voor een fietspad in westelijke richting dat later ook nog een uitloper zal krijgen.
Tot voor kort hielden een aantal door de tijd gekromde wilgen de wacht aan de Leie, daar waar het Béviairepad van de parallelgracht afweek. Hun dagen waren al geteld, maar pas recent was een einde gekomen aan hun bestaan. Daar lagen ze dan, om de oversteek van de langsgracht naar de Leie mogelijk te maken.
De langsgracht was op die plaats tijdelijk gedempt. Vanaf daar eigenlijk verboden terrein, maar er was toch niemand op deze zondag... Al heel wat grondwerken waren achter de rug. Min of meer tot waar het nabijgelegen tennisterrein een bocht maakt. Dat belooft voor de toekomst. En dan is het uitkijken naar de fietsbrug over de Watersportbaan.
Wordt vervolgd, dus!
Ander beeldmateriaal:
https://goo.gl/photos/HJZRUmQTqCSjhRARA
https://velo-ravel.forumactif.org/t1789-jubileumtocht-naar-dadizele-21-juli-2016#9631
Na de drukke N424 even genieten van het zicht op het water. Eerst het Grootdok met zijn grote, moderne mastodonten. Daarna de oude voorhaven die met zijn haveninstallaties en schepen je onderdompelt in het maritiem verleden.
Het smal fietspaadje van de spoorwegbrug (euh, eigenlijk mag je het niet, maar iedereen doet het...) bracht me naar de Buitensingel, waar een pad in onberispelijk asfalt me snel tot bij de overweg bracht om er vervolgens bij de Hakkeneistraat te kunnen aansluiten.
In plaats van in westelijke richting door te fietsen, besloot ik toch eerst eventjes aan de andere kant van de spoorweg het Gaardenierspad op te rijden. Geen asfalt deze keer, maar wel onberispelijk beton. In geen tel bracht het pad me bij de monumentale fietsbrug en op die manier over het Verbindingskanaal. Even halt houden om te kijken naar die buurt die na jaren verval en verwaarlozing een nieuw elan aan het krijgen is.
Na deze uitloper ging het weer richting Hakkeneistraat om er na de Morekstraat aan te takken bij de rest van het Westerringspoor-fietspad. Tot aan de blauwe fietsburg over de Brugse Vaart wisselde het zicht rond het fietspad: van heel open en breed tot met bomen omzoomd en ingesloten. Een boeiende afwisseling. Een parcours dat blijkbaar ook gesmaakt wordt door flink wat lopers, zoals ik kon vaststellen.
Na de Brugse vaart boort het fietspad zich door het groen van het Fluweelpark dat, na de Brugsesteenweg, overgaat in het Malpertuuspark. Daar loopt het eigenlijk fietspad van het Westerringspoor dood in de bossen nabij de Noormanstraat. Daar ligt een brugje al enkele jaren werkloos uit te kijken naar de eerste fietsers...
Gelukkig brengt het grindpad door Bourgoyen uitkomst. Bosrijk groen, maar ook de fleurige weelderigheid rond die tijd van de meersen vergezellen je op de tocht erdoor. Kijken en genieten. Wel blijven uitkijken, want er komt heel wat volk op een zondagochtend van al dat moois genieten.
Eens de ontwateringsmolen in zicht komt er eigenlijk een einde aan de oude spoorwegbedding. Tot aan de Watersportbaan brengt de grillige loop van de Leie je naar je bestemming en niet langer de rechte lijn van het menselijk ingrijpen. Tussen de Ghandistraat en de Drongensesteenweg ligt er al een aantal jaren een schitterend fietspad, maar een verlenging was beloofd.
Met de voltooiing van de site Alsberghe-Van Oost is uiteindelijk ook het fietspad gekomen, het Alice Bévirairepad. De aannemer van het bouwproject zorgde voor een verbinding langs de langsgracht tot aan de vijvers, maar ook voor een fietspad in westelijke richting dat later ook nog een uitloper zal krijgen.
Tot voor kort hielden een aantal door de tijd gekromde wilgen de wacht aan de Leie, daar waar het Béviairepad van de parallelgracht afweek. Hun dagen waren al geteld, maar pas recent was een einde gekomen aan hun bestaan. Daar lagen ze dan, om de oversteek van de langsgracht naar de Leie mogelijk te maken.
De langsgracht was op die plaats tijdelijk gedempt. Vanaf daar eigenlijk verboden terrein, maar er was toch niemand op deze zondag... Al heel wat grondwerken waren achter de rug. Min of meer tot waar het nabijgelegen tennisterrein een bocht maakt. Dat belooft voor de toekomst. En dan is het uitkijken naar de fietsbrug over de Watersportbaan.
Wordt vervolgd, dus!
Ander beeldmateriaal:
https://goo.gl/photos/HJZRUmQTqCSjhRARA
Veilige oversteek Drongensesteenweg
Malem
Project: Landinrichtingsproject
Provincie(s): Oost-Vlaanderen
Gemeente(n): Gent
Projectleider: Evelyne Goemaere
(...)
Om de oversteek van de fietsers ter hoogte van de Drongensesteenweg veiliger te maken, zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vraaggestuurde lichten voorzien aan de kruising van het fietspad met deze invalsweg.
Nieuw fiets- en voetpad: Drongensesteenweg veiliger over te steken
26/07/2017
GENT - Met de fiets of te voet de Drongensesteenweg oversteken is deze week een stuk veiliger geworden. Ter hoogte van de nieuwe woonwijk Alsberghe-Van Oost is een nieuwe oversteekplaats afgewerkt. Die verbindt de noordkant van de steenweg met een wandel- en fietspad langs Malem tot aan de Watersportbaan. Het plan is een onderdoorgang te leggen onder de Drongensesteenweg. Maar dat is nog niet voor meteen.
Voor fietsers is de oversteekplaats een belangrijke investering: het Westerringspoor, een lange fietsroute ten westen van de R40 is nu relatief veilig verbonden tot aan de Watersportbaan.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170726_02988129
Voorbereidende werken fietsbrug Watersportbaan
Te weinig gebruikt, te duur en te vervuild: 5 openbare barbecues in Gent moeten weg
15/03/2018
(...)
“Tijdens voorbereidende werken aan de fietsbrug over de Watersportbaan zijn allerlei glas en afval aan de oppervlakte gekomen”, zegt schepen voor Openbaar Groen Rudy Coddens (SP.A). “Het gaat niet om rommel van de barbecueërs zelf, maar om een historische vervuiling (die vorig jaar ook de hondenlosloopweide aldaar parten speelde, nvdr.). De grond moet volledig worden gesaneerd en dat wordt een werk van lange adem.”
(...)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180314_03409467
Re: Fietsbrug Watersportbaan
Nog geen fietsersbrug wegens te duur
CONSTRUCTIE WATERSPORTBAAN KOST PLOTS VIJF MILJOEN MEER
20 februari 2018
GENT De fietsers- en voetgangersbrug over de Watersportbaan komt er dit jaar niet. De stad gaat op zoek naar een nieuwe ontwerper omdat de brug plots geen drie maar acht miljoen euro zou kosten. Architect Pieter D’Haeseleer begrijpt het niet. “Natuurlijk is die brug duurder, want ze moest plots langer en breder.”
De fietsers- en voetgangersbrug over de Watersportbaan was één van de paradepaardjes van het stadsbestuur. Ze moest het sluitstuk worden van het zogenaamde Westerringspoor, een lange fietsroute op het traject van een vroegere treinroute. Een deel daarvan werd al in de jaren 80 aabgelegd en de stad doet inspanningen om alles nu met elkaar te verbinden.
Via een openbare aanbesteding werd de brug twee jaar geleden al toegewezen aan het ontwerpteam BWB van de Gentse architect Pieter D’Haeseleer. Het ontwerp van de hangbrug symboliseerde een roeier die de riemen aanhaalde. Bij zo’n architectuurwedstrijd moet aangegeven worden hoeveel het bouwwerk zal kosten. Het is niet de enige, maar wel een van de belangrijkste factoren om een keuze te maken. De architect berekende de kosten op 3 miljoen euro, maar recent bleken de geschatte kosten compleet uit de hand te lopen.
”Inmiddels was de schatting opgelopen tot 8 miljoen euro”, legt schepen vn mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) uit. “Ik zou die brug dolgraag bouwen, maar dit was niet meer te verantwoorden. Het gebeurt wel vaker dat bouwwerken duurder uitdraaien dan gepland, maar niet bij werken van deze omvang. Die 5 miljoen euro kunnen we als stad op een betere manier gebruiken om de fietsveiligheid te verhogen. Het is ook nodig”, stelt Watteeuw.
1,5 jaar vertraging
De stad begint dus een volledig nieuwe aanbestedingsprocedure voor de brug over de Watersportbaan. “Realistisch gezien zal dat voor een vertraging van zowat anderhalf jaar zorgen. We gaan voor een volledig nieuw ontwerp en dat vraagt tijd. Maar er zal een nieuwe brug komen”, verzekert Watteeuw.
Vergeleken met de andere fietsersbruggen in het Gentse lijkt 8 miljoen inderdaad zwaar overdreven. De dubbele fietsersbrug van de Parkbosbruggen over de R4 en de E40 kostten samen zo’n 4 miljoen euro. De fietsersbrug aan de Zuiderpoort wordt geschat op 2,3 miljoen euro.
Architect Pieter D’Haeseleer zegt echter dat het verhaal van de stad niet klopt.
”Dat de brug duurder uitvalt dan gepland klopt, maar dat komt omdat de stad de spelregels tijdens de aanbesteding heeft veranderd. Plots moest de volledige omgeving rond de brug heraangelegd worden en moest de brug langer en breder worden. Dan wordt ze natuurlijk duurder. Ik zie niet in hoe de stad denkt om een dergelijke monumentale brug te bouwen voor drie miljoen euro”, zegt hij. “Dat de brug plots acht miljoen zou gaan kosten klopt helemaal niet. De brug bouwen zou 5 miljoenkosten, geen 8 miljoen. Ik weet niet goed hoe ik deze beslissing van de stad een plaats moet geven”, klinkt het.
https://www.hln.be/regio/gent/nog-geen-fietsersbrug-wegens-te-duur~a4490a48/
Re: Gaardenierspad
Half miljoen euro voor nieuwe fietstelpalen in Gent: hier wordt geteld
07/09/2018
GENT - Aan het Zuidpark is gisteren een nieuwe fietsteller geïnstalleerd. Veertien drukke invalswegen krijgen dergelijke tellers. Kostprijs: 500.000 euro.
Wie elke dag de Zuidparklaan op en af fietst, op het fietspad langs de fly-over van de B401, ziet vanaf nu de hoeveelste passant hij of zij die dag is. Naast het fietspad is gisteren een nieuwe digitale fietsteller in werking gesteld. Die geeft per dag en per jaar aan hoeveel fietsers er passeren.
Het is de eerste van veertien nieuwe tellers die het stadsbestuur laat installeren. De Groendreef krijgt dit weekend ook een teller. Daarna volgen onder meer de Isabellakaai en de Gandastraat nog. De oude tellers aan Coupure Links en de Visserij worden ook vervangen.
Daarnaast zijn er tellers gepland aan de Bijlokekaai, de Gaardeniersfietsbrug, de Bataviabrug, de Leiekaai, de rotonde van Dampoort (noord- en zuidkant), de Forelstraat en het Bijlokehof. Tien tellers hebben een scherm, vier anderen zijn enkel door het Mobiliteitsbedrijf raadpleegbaar.
Glasvezel
De operatie kost de Stad 500.000 euro. De palen moeten tien jaar meegaan. “We willen zicht krijgen op de evolutie aan fietsers op de invalswegen”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Bovendien is het een stimulans voor fietsers. Zij zien dat ze niet alleen zijn, maar met velen.”
De tellers werken met twee glasvezelsensoren. “Daarin wordt licht doorgestuurd”, zegt Stijn Goossens van Signco, de producent. “Als er druk is op de glasvezel, dan breekt het licht. De tellers registreren de passanten, de snelheid en de richting. Ze kunnen ook onderscheid maken tussen kinderfietsen, jeugdfietsen, volwassenfietsen en bromfietsen.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180907_03715729
Re: Fietsbrug Watersportbaan
Brug over de Watersportbaan moet opnieuw en soberder
21/09/2018
GENT - Het stadsbestuur van Gent bestelt een nieuwe studie voor een fiets- en wandelbrug over de Watersportbaan. De zou er dit of volgend jaar hebben moeten komen, maar de voorbereiding liep vast. “Het nieuwe ontwerp moet soberder.”
De bouw van een brug dwars over de Watersportbaan moest al begonnen zijn, maar tijdens de voorbereiding van het bouwen liep het dossier vast. De ontwerper had een te hoge prijs voor de Stad Gent.
“Het moest betaalbaar blijven. De prijs was maal twee, maal drie gegaan. Dat gaat niet”, zei Filip Watteeuw (Groen), schepen van Openbare Werken vorige week in een commissievergadering. “We beginnen opnieuw.”
Er was een brug ontworpen in de vorm van een roeier, een knipoog naar de functie van de Watersportbaan. Maar de Stad laat het ontwerp herbekijken. “Het moet soberder. Gewoon een brug zonder toeters en bellen. Veilig en comfortabel.”
Deze maand wordt een oproep gelanceerd om kandidaat-ontwerpers te vinden. De Stad wil de werken gunnen in mei 2019, waarna de brug kan gebouwd worden in het najaar van 2019.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180921_03773049
Dootrekking fietspad [Noormanstraat - Mahatma Ghandistraat]
eeuwige reiziger a écrit:Na de Brugse vaart boort het fietspad zich door het groen van het Fluweelpark dat, na de Brugsesteenweg, overgaat in het Malpertuuspark. Daar loopt het eigenlijk fietspad van het Westerringspoor dood in de bossen nabij de Noormanstraat. Daar ligt een brugje al enkele jaren werkloos uit te kijken naar de eerste fietsers...
... die er waarschijnlijk in deze zomer over zullen kunnen rijden! Gisteren zag ik in Bourgoyen grote borden staan waarop de doortrekking van het fietspad werd aangekondigd.
Van 13 maart tot en met eind juli 2019 is de toegang tot de Bourgoyen aan de kant van de Mahatma Ghandistraat afgesloten door werken. Er wordt een fietspad aangelegd dat de Mahatma Ghandistraat verbindt met het bestaande fietspad aan de Noormanstraat. Een omleiding voor fietsers wordt voorzien.
https://stad.gent/natuur-milieu/parken/grote-parken-en-natuurgebieden/bourgoyen-ossemeersen/stedelijk-natuurreservaat-bourgoyen-ossemeersen/toegankelijkheid-van-het-gebied
De stad Gent plant de heraanleg van de Papiermolenstraat en de aanleg van een fietspad tussen de Mahatma Gandhistraat en de Noormanstraat.
(...)
Aanleg fietspad tussen Noormanstraat en Mahatma Gandhistraat
- tussen deze twee straten komt een fietspad
- dit fietspad is 4 meter breed en aangelegd in beton
- ter hoogte van de kruising met de waterloop "De Rietgracht" komen bruggen van 5 meter breed om een comfortabele oversteek te maken
Bron, samen met bewonersbrief en omleidingskaart:
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/openbare-wegenwerken-uw-buurt/openbare-werken-gent-centrum/openbare-werken-uitvoering/papiermolenstraat
Opening Park Halfweg [Malem]
Nieuw park Halfweg officieel geopend voor publiek
5 mei 2019
GENT - In Gent werd het Park Halfweg zondag officieel opengesteld door de stad en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) voor het grote publiek. Heel wat mensen kwamen wandelen in de natuur, de restanten van een oude fabriekssite bezoeken.
“De terreinen tussen Halfweg, de Drongensesteenweg en de Noorderlaan waren jarenlang een onbestemd gebied tussen de Bourgoyen-Ossemeersen en de Blaarmeersen. Een echt duidelijke link ontbrak. Die is er nu door de inrichting van het Park Halfweg”, zegt Els Seghers van VLM. De Vlaamse overheid maakte 476.000 euro vrij voor de herinrichting van het park Halfweg. De stad Gent nam 204.000 euro voor haar rekening.
Rond de woonsite Alsberghe-Van Oost ligt een groengebied van twintig hectare, een mix van park, bos en meersen. Fiets- en wandelpaden doorkruisen het park en bos en zorgen voor de verbindingen tussen de woonsite, het Alice Béviairepad, de Noorderlaan, Halfweg en de Drongensesteenweg. Op heel wat plaatsen staan ook banken. Er ligt ook een grote vijver in het park, een restant van de voormalige fabriek op de site. In het gebied liggen ook de Malemmeersen, een natuurparel met bijzondere broedvogels en zeldzame planten. Natuurpunt kocht het grootste deel van het gebied en beheert het ook. Dit stuk is niet toegankelijk voor het grote publiek maar wel te bewonderen van op een verhoogde observatiepost.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/nieuw-park-halfweg-officieel-geopend-voor-publiek~a610b60d/
Park Halfweg verwelkomt eerste bezoekers
5/05/2019
GENT - Bij een ijskoude wind is zondag Park Halfweg geopend, een natuurparel van 20 hectare vlak bij de Watersportbaan.
De groene terreinen tussen de Drongensesteenweg en de Noorderlaan waren jarenlang een van de best bewaarde geheimen van Gent. Vóór de aanleg van de Watersportbaan en de R4 vormde het gebied één geheel met de Bourgoyen-Ossemeersen en de Blaarmeersen. Later werd het ingepalmd door de fabrieksgebouwen van textielblekerij Alsberghe-Van Oost.
Nu is het heraangelegde gebied de perfecte plaats om blauwborstjes en ijsvogels te spotten. Goed voor een investering van 450.000 euro van de Vlaamse Landmaatschappij en 180.000 euro van de Stad Gent. “De Bourgoyen en de Blaarmeersen zijn eindelijk weer verbonden”, zei schepen van Openbaar Groen Astrid De Bruycker (SP.A).
Het park is een mix van bos, moerassen en natte graslanden. Er is een vijver en in het midden ligt een knooppunt met picknickbanken. De fietspaden in beton verwijzen naar het industriële verleden. Her en der zit een knipoog naar de spoorweg Westerring, die tot de jaren vijftig van Gent-Sint-Pieters naar de Westhaven liep.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190505_04377428
Nieuw ontwerp brug Watersportbaan [Gent]
Nieuw ontwerp voor brug over Watersportbaan in Gent
29/08/2019
Het ingenieursbureau Ney & Partners begint met de studie voor de bouw van een fiets- en voetgangersbrug over de Gentse Watersportbaan. De bouw begint in 2022, een jaar later zou de brug klaar moeten zijn. Het vooropgestelde budget voor de werken aan de brugconstructie bedraagt 2.250.000 €, zonder btw. Het budget voor de omgevingsaanleg is 400.000 €, zonder btw. De stad Gent, de Provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid financieren het project.
De realisatie van de brug is een belangrijke schakel in de hoofdfietsroute 'Westerringspoor'. De nieuwe brug komt in het verlengde van het binnenkort afgewerkte fietspad aan de Papiermolenstraat en het al gerealiseerde Alice Béviairepad aan Malem. In het verlengde van dit pad gaat de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het water om te landen op de Zuiderlaan. Fietsers en voetgangers kunnen hun weg daar voortzetten via de Strandlaan en aansluiten op het fietspad in de Vissersdijk.
Zo vormt de brug het sluitstuk van één doorlopende fietsverbinding vanaf de Bloemekenswijk tot aan de Blaarmeersen, en in de toekomst het station Gent-Sint-Pieters. Er wordt verwacht dat dagelijks meer dan 3.000 fietsers en voetgangers gebruik zullen maken van de brug. De nieuwe fietsbrug is ook voor de provincie Oost-Vlaanderen een belangrijke schakel in de fietssnelweg F400 (de Gentse fietsring). Fietssnelwegen zijn de hoofdassen van het functionele fietsroutenetwerk en verbinden (Oost-)Vlaamse steden met economische knooppunten. De fietssnelweg is ook erkend als bovenlokale functionele fietsroute.
De stad Gent schreef vorig jaar een studieopdracht uit waar verschillende kandidaten op intekenden. Daaruit werden vier ontwerpêrs geselecteerd om een voorstel uit te werken. Deze werden voorgelegd aan een beoordelingscommissie onder leiding van de stadsbouwmeester. De studieopdracht werd gegund aan ingenieursbureau Ney & Partners dat een jarenlange nationale en internationale ervaring heeft in het ontwerpen van infrastructuur en mooie referenties kan voorleggen inzake fiets- en voetgangersbruggen.
Ney & Partners overtuigde met een elegant en helder ontwerp en hield rekening met het zicht over de Watersportbaan in de richting van de stad. De ontwerpers kozen voor een brug die subtiel aanwezig is, zonder de aandacht naar zich toe te trekken. Het goed uitgekiende brugconcept is esthetisch, functioneel en op strategische plaatsen ook transparant. Ney & Partners tekende een hybride structuur, die kenmerken van een balkbrug en een boogbrug combineert. De vormgeving volgt daardoor optimaal de krachtwerkingen.
De brug is 7 m breed en waaiert aan beide uiteindes wat uit om zo een comfortable aansluiting te maken op de Noorderlaan en Zuiderlaan. De zijplaten of flenzen van de stalen draagstructuur zijn niet over de hele lengte even hoog, en worden bovendien voorzien van een reeks verticale openingen. Daarmee wordt de structuur geoptimaliseerd en een stuk lichter, en ontstaan tevens panoramische doorzichten vanop de brug. Het sobere ontwerp heeft als bijkomend voordeel dat de brug gemakkelijk onderhouden kan worden. De open structuur zorgt ervoor dat alle onderdelen vlot toegankelijk zijn en dus eenvoudig te inspecteren en te reinigen.
De ontwerper besteedde in zijn voorstel ook veel aandacht aan een veilige omgevingsaanleg. Het ingenieursbureau integreerde veilige oversteekzones voor fietsers en voetgangers over de Noorderlaan en Zuiderlaan en hield rekening met een maximale zichtbaarheid van alle weggebruikers op elk punt van, naar en op de brug. De omgevingsaanleg is net zoals de brug functioneel uitgepuurd en geeft voorrang aan maximale toegankelijkheid, zichtbaarheid en veiligheid.
https://www.bouwkroniek.be/article/nieuw-ontwerp-voor-brug-over-watersportbaan-in-gent.28885
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190821_04569769
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/eenvoudigere-brug-over-watersportbaan-bespaart-stad-5-miljoen-euro~a06c461e/
Re: Dootrekking fietspad [Noormanstraat - Mahatma Ghandistraat]
Nieuw fietspad Papiermolenstraat ingefietst
Weer een nieuwe schakel in de fietsroute van het Westerringspoor afgewerkt.
13 september 2019
Op donderdag 12 september werd het nieuwe fietspad officieel voor geopend verklaard. Vanaf nu kunnen fietsers veilig en comfortabel het traject tussen het bestaande fietspad ter hoogte van de Noormanstraat en de Mahatma Gandhistraat overbruggen.
Een comfortabel pad
Het nieuwe fietspad, aangelegd in beton, is 4 meter breed en biedt dus heel wat fietsers een comfortabele, autovrije en groene route. Het maakt deel uit van het belangrijke Westerringspoor, dat vanaf de Hoge Weg in Sint-Amandsberg via de Muide, de Bloemekenswijk, de Brugse Poort en de omgeving Malem tot aan het Sint-Pietersstation loopt. De route vormt een halve cirkel rond het centrum van Gent langs de westelijke zijde. Ter hoogte van de kruisingen met de waterloop “De Rietgracht” zijn bruggen voorzien van 5 meter breed om een comfortabele oversteek mogelijk te maken. Tijdens deze werken kreeg de Papiermolenstraat een integrale heraanleg. Het wegdek van deze straat werd vernieuwd in asfalt.
Subsidiëring
De aanleg van de fietsinfrastructuur wordt mogelijk gemaakt door subsidiëring van het Fietsfonds (Provincie Oost-Vlaanderen en het Vlaamse Gewest).
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/nieuw-fietspad-papiermolenstraat-ingefietst
Tijdens de aanleg berichtte de blog fietsbult van de Gentse Fietsersbond hier al over:
https://fietsbult.wordpress.com/2019/08/01/de-westerring-1/
https://fietsbult.wordpress.com/2019/08/02/de-westerring-2/
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
eeuwige reiziger a écrit:Nieuw fietspad Papiermolenstraat ingefietst
Weer een nieuwe schakel in de fietsroute van het Westerringspoor afgewerkt.
13 september 2019
Op donderdag 12 september werd het nieuwe fietspad officieel voor geopend verklaard. Vanaf nu kunnen fietsers veilig en comfortabel het traject tussen het bestaande fietspad ter hoogte van de Noormanstraat en de Mahatma Gandhistraat overbruggen.
voor mij klinkt dat als chinees
gaat het over de Papiermolenstraat ?
of isd het misschien dit traject: https://www.google.com/maps/dir/51.0578171,3.6860551/51.0623069,3.6849798/@51.0571386,3.6886764,15.59z/data=!4m2!4m1!3e2
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
Ik vermoed van wel ook in blauw op deze kaart https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1o3dBUWP-xmVxj3ar5rOBqed07sU&usp=sharing
Maar als ik de kaart zie op fietsbult, lijk het niet zo in een rechte lijn.
Maar als ik de kaart zie op fietsbult, lijk het niet zo in een rechte lijn.
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:54, édité 1 fois
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum