L205 Lier - Broechem [Bistweg - Maas en Moor] (Safi-spoor) (L205)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L205 Lier - Broechem [Bistweg - Maas en Moor] (Safi-spoor) (L205)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_205
Selon Groen! la majorité de l'époque avait décidé en 2006 de prolonger la voie verte du Bistweg jusqu'au Maas en Moor. Malheureusement, cette décision n'a pas été réalisé sur le terrain... Peut-être la réalisation en vue des élections communales?
http://groenranst.be/nieuwe_tweewekelijkse_rubriek_het_gevoelige_plaatje
Selon Groen! la majorité de l'époque avait décidé en 2006 de prolonger la voie verte du Bistweg jusqu'au Maas en Moor. Malheureusement, cette décision n'a pas été réalisé sur le terrain... Peut-être la réalisation en vue des élections communales?
Vandaag (18/12/2011)
op de foto: strook gereserveerd voor verlenging fietspad SAFI-spoor (nu: Emblem-Broechem), richting Oelegem. Einde 2006, met Groen! nog in het bestuur, waren de plannen klaar om het fietspad van de Bistweg door te trekken naar Maas en Moor. Het bestuur had toen gekozen voor een snel systeem, dat met één machine het tracé zou uitgraven én verharden.
Vijf jaar al liggen die plannen nu in de schuif van het huidige bestuur.
Zullen ze er eindelijk tóch uit opgediept worden, met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht?
http://groenranst.be/nieuwe_tweewekelijkse_rubriek_het_gevoelige_plaatje
Pour quand?
GESLAAGDE LUDIEKE ACTIE VOOR SAFI-SPOOR-FIETSPAD OP GOLF BOSSENSTEIN
Peter Jochems
09/27/2012
Groen protesteerde al vaak in de gemeenteraad. De plannen voor het doortrekken van het fietspad richting Oelegem steken al zes jaar in de schuif van het bestuur. De golf palmde de voorziene strook in.
Op 7 oktober kwamen we met veertig groene actievoerders bijeen aan het voorlopige eindpunt van het SAFI-spoor-fietspad. Dat volgt de vroegere SAFI-spoorlijn en loopt nu al van de ring van Lier tot even voorbij Broechem.
De verdere aanleg van het fietspad richting Oelegem was al volledig voorbereid door het vorige bestuur van Ranst – toen nog met Groen in het schepencollege. Maar het huidige college – zonder Groen – laat die plannen nu al zes jaar ergens in de schuif verkommeren. Steevast kreeg Groen na elke interpellatie in de gemeenteraad nieuwe beloftes dat het er weldra zou komen.
Het wachten duurde al veel te lang
Golf Bossenstein palmde intussen het stuk in. Soms wagen wandelaars zich op de voorziene strook, die al zeer lang eigendom van de gemeente is. Dan stuiten ze op onbegrip van de golfers, en worden ze soms zelfs verwenst en bedreigd. Dat ondervinden trouwens af en toe ook wandelaars die even verderop de GR-route (tevens Jules Persynpad) durven gebruiken.
Groen Ranst vindt dat het wachten op de doortrekking van het fietspad al veel te lang geduurd heeft, én dat de golfclub geen loopje moet nemen met het eigendomsrecht. Daarom voerden we ludiek actie.
We lieten de fietsen achter aan het eindpunt van het bestaande Safi-fietspad en trokken over het toekomstige fietspad richting golf. Daar zochten onze twee ‘landmeters’ met hun driepikkels naar de 25 meter brede strook, ergens tussen de holes. Met een rood-wit lint bakenden ze de grenslijn af, en wij plaatsten dan langs die lijn een vijftal potten met haagbeuken.
Die stonden symbool voor het feit dat Groen de volledig strook wil behouden voor algemeen nut. Wij vermoeden namelijk dat ‘de golf’ met het huidige college onderhandelt over overname van een deel ervan. Een beukenhaag of –dreef is maar één voorbeeld van hoe de grond wél voor algemeen nut kan dienen: ten bate van de biodiversiteit.
Na de actie ruimden we alles netjes weer op en ging de wandeling verder.
Groen hoopt dat er nu eindelijk schot in de zaak komt. Met een ander bestuur misschien, na de verkiezingen… ?
8 oktober 2012
http://groenranst.be/geslaagde_ludieke_actie_voor_safi-spoor-fietspad_op_golf_bossenstein
Quelques photos
- Des photos datant de septembre 2012 (on est en train d'installer l'éclairage):
http://dirkgonthier.blogspot.be/2012/09/lier-boechout-lint-lier.html
http://dirkgonthier.blogspot.be/2012/09/lier-boechout-lint-lier-lier-boechout.html
- De mai 2013:
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/05/lier-ranst-broechem-emblem-lier-lier_4.html
- De juillet 2013:
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/07/broechem-ranst-broechem-ranst.html
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/07/land-van-moor-ii-land-of-moor-ii.html
- De novembre 2013:
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/11/hdr-het-land-van-moor-ii-hdr-land-of.html
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/11/hdr-het-land-van-moor-hdr-land-of-moor.html
http://dirkgonthier.blogspot.be/2012/09/lier-boechout-lint-lier.html
http://dirkgonthier.blogspot.be/2012/09/lier-boechout-lint-lier-lier-boechout.html
- De mai 2013:
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/05/lier-ranst-broechem-emblem-lier-lier_4.html
- De juillet 2013:
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/07/broechem-ranst-broechem-ranst.html
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/07/land-van-moor-ii-land-of-moor-ii.html
- De novembre 2013:
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/11/hdr-het-land-van-moor-ii-hdr-land-of.html
http://dirkgonthier.blogspot.be/2013/11/hdr-het-land-van-moor-hdr-land-of-moor.html
éclairage
TWEEWEKELIJKSE RUBRIEK ‘HET GEVOELIGE PLAATJE’
Peter Jochems
09/29/2012
Vandaag (10/10): Verlichting SAFI-spoor fietspad – twee lichtpalen naast elkaar. Vanavond, heel toevallig vlak voor de verkiezingen, heeft het schepencollege de nieuwe verlichting plechtig ingehuldigd. Een goede zaak natuurlijk, nu de donkere wintermaanden naderen.
Maar wat een lange lijdensweg is dat geweest! Toen Groen nog in het bestuur zat (2000-2006) lieten onze schepenen enkele proefpalen op zonne-energie plaatsen. Die werken nog steeds perfect. Dit in tegenstelling tot de reeks lichten op korte paaltjes die het huidige college daarna liet zetten. Vele daarvan werkten niet naar behoren, en nog erger: vandalen vernielden de paaltjes die nog wel werkten. Klik hier voor onverkwikkelijke foto’s en tekst.
Groen had vooraf nochtans gewaarschuwd voor de duidelijke vandalisme-gevoeligheid van dat systeem. Had men toen geluisterd, dan zou dat de Ranstse belastingbetaler veel geld bespaard hebben. Maar de vernielde verlichting kon niet hersteld worden.
Het nieuwe systeem gebruikt LED-verlichting, op palen van 4 à 5 m hoog. Prijs: 189.000 euro – deels gesubsidieerd door het Fietsfonds weliswaar.
Groen staat uiteraard ten volle achter dit project, maar we moesten lang wachten en het is duur. Als Groen in het bestuur had gezeten, dan zouden we voor diezelfde prijs de paaltjes zuiniger, over een grotere afstand hebben laten verspreiden en zo een groter stuk fietspad hebben kunnen verlichten.
http://groenranst.be/tweewekelijkse_rubriek_%E2%80%98het_gevoelige_plaatje%E2%80%99_9
Fietspad Safi-spoor: ’s nachts de verlichting uit, of…?
Peter Jochems
11/22/2012
Midden in de nacht rijden er nauwelijks fietsers. Is het wel zinvol om tussen de ring van Lier en Broechem alle lichten dan nog te laten branden? Groen pleit voor een tussenweg, want in het pikdonker is het daar toch niet veilig.
Het schepencollege van Ranst zou aan Eandis vragen om tussen middernacht en vijf uur ’s morgens op weekdagen de verlichting te doven. Dat vernam Groen Ranst. In het weekend zouden de lichten aan blijven.
Het is zeker verstandig, vindt Groen, om de straatverlichting overal in onze gemeente eens grondig te bekijken. Dat deed men al in veel van onze buurgemeenten. Waar de veiligheid het toelaat, dooft men daar de verlichting ’s nachts, of zet men ze eventueel op halve kracht.
Die maatregel vergt een redelijk kleine investering, die zich snel terugbetaalt in uitgespaarde energiekosten. En het is een bijdrage tegen de klimaatwijziging: elke kilowattuur minder elektriciteit produceren = een beetje minder opwarming van onze planeet.
Maar Groen wil ook fietsers die noodgedwongen ’s nachts de baan op moeten niet vergeten. En op het Safi-fietspad is het dan wel erg donker. Daarom kwamen wij hierover tussen op de gemeenteraad van 19 november.
Groen voorstel wordt onderzocht
Schepen van Verkeersveiligheid Sonja De Pooter had oren naar ons voorstel. Wij vroegen namelijk om te onderzoeken of Eandis deze splinternieuwe led- verlichting ook kan dimmen i.p.v. ze volledig uit te schakelen. Of, andere besparingsmogelijkheid: de helft van de lampen doven, zodat er om de twee lampen toch één brandt.
Groen is tevreden dat het college dit zal laten bekijken. Alleen zijn we een beetje verbaasd dat zo’n onderzoek überhaupt nodig is: kende men de mogelijkheden dan niet al van in de fase van de aanbesteding en de beslissing tot aankoop?
http://groenranst.be/fietspad_safi-spoor_%E2%80%99s_nachts_de_verlichting_uit_of%E2%80%A6
3. Groen voorstel: verlichting Safi-fietspad – besparen?
Op de stille nachtelijke uren kan het ook met wat minder licht. Maar ergens een paar lampen doven omdat een inwoner er in de slaapkamer last van heeft, kan niet door de beugel.
Een jaar geleden beaamde het toenmalige bestuur dat het energieverbruik misschien wel lager kon, waar Groen op had gewezen. Maar de lampen op het fietspad ’s nachts allemaal volledig uitdoen, dat vond Groen geen goed idee. We kregen de belofte van een onderzoek rond de mogelijkheden bij de leverancier van de lampen en bij Eandis. We zijn nu een jaar later.
Ons voorstel en vragen
•Voorstel: tussen 00.00 uur en 06.00 uur de helft van de verlichtingspalen uitschakelen (één om één). Zo blijft er nog voldoende accentverlichting voor de fietsers.
•Hoever staat het met het onderzoek om energiezuiniger om te springen met de verlichting?
•Welke argumenten hanteert het bestuur om de openbare verlichting - op vraag van één buurtbewoner - te doven op één bepaald deeltje van het safi-fietspad? Staat het bestuur vanaf nu ook open voor alle vragen van inwoners die vinden dat ze te veel hinder ondervinden van de openbare verlichting?
Het antwoord en onze reactie
Na onderzoek blijkt het goedkoper te zijn deze led-verlichting gewoon de hele nacht te laten branden. Het instellen van een nachtsysteem dat om de andere lamp er één dooft, kost inderdaad meer dan wat de energiebesparing zou opleveren.
En dat van die ene burger die op zijn wenken bediend werd? Zoiets zal nooit meer gebeuren, het is de laatste keer geweest, en die lampen gaan terug aan!
Oké, het gaat hier inderdaad om erg energiezuinige led-verlichting. Groen hoopt nu dat het bestuur elders dezelfde oefening doet en nagaat waar energiebesparingen wél zinvol kunnen zijn. En we zijn blij dat we met onze vraag het licht hebben kunnen doen schijnen op onaanvaardbare vriendjespolitiek.
24 november 2013
http://groenranst.be/gemeenteraad_18112013
kaart en foto's
ik heb de kaart aangepast :
- een kleine stukje miste ik ten noorden
- ik heb nog een stukje bijgevoegd, in gras tot aan het restaurant den Moor
- een verbinding stuk met het Netekanaal en Kleine Nete
kaart : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zSBJRyB5swm0.kRIdPGiNuNaA&ie=UTF8&hl=fr&msa=0&z=13
foto's : https://goo.gl/photos/RSnToWmgm9CuPnYv8
Diaporama
title="2015-10-27 L205 Lier - Broechem" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
- een kleine stukje miste ik ten noorden
- ik heb nog een stukje bijgevoegd, in gras tot aan het restaurant den Moor
- een verbinding stuk met het Netekanaal en Kleine Nete
kaart : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zSBJRyB5swm0.kRIdPGiNuNaA&ie=UTF8&hl=fr&msa=0&z=13
foto's : https://goo.gl/photos/RSnToWmgm9CuPnYv8
Diaporama
title="2015-10-27 L205 Lier - Broechem" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par velo-ravel.net le Dim 29 Mar 2020 - 18:00, édité 3 fois
Fietstunnel [Lier]
LIER
26/12/2016
Fietstunnel verbindt Safi-fietspad met centrum
Het Safi-fietspad in Emblem krijgt een 300 meter lange fietstunnel naar Lier. In 2017 wordt er een studie opgestart en 80.000 euro vrijgemaakt voor het project.
Elke ochtend gebruiken zo'n 600 scholieren het fietspad naar Lier. Het gevaarlijke kruispunt van de Lispersteenweg en de Ring is een doorn in het oog van vele ouders. "In 2017 start dan ook een studie voor een fietstunnel die het Safi-fietspad moet verbinden met de Lierse binnenstad", legt schepen Bert Wollants (N-VA) uit. "Dit is een grote stap voor een snelle en veilige fietsverbinding met Broechem en Ranst. Ook de Lispersteenweg, waar wordt daarmee aanzienlijk ontlast." Een tweede belangrijke investering betreft de 450.000 euro voor de herinrichting van de kruispunten op de Antwerpsesteenweg tussen de Ring en Boechout.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-schelle/fietstunnel-verbindt-safi-fietspad-met-centrum-a3040014/
Sujets similaires
» Nete (Lier-Rumst) (Fietssnelweg F17)
» Bateaux (sur fleuve/rivière/canal)
» EV19 Maasfietsroute
» Verbinding Albertkanaal - Maas [Veldwezelt - Smeermaas]
» L066 Fietsweg Torhout - Lichtervelde langs de lijn 66 (Fietssnelweg F32)
» Bateaux (sur fleuve/rivière/canal)
» EV19 Maasfietsroute
» Verbinding Albertkanaal - Maas [Veldwezelt - Smeermaas]
» L066 Fietsweg Torhout - Lichtervelde langs de lijn 66 (Fietssnelweg F32)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum