Dendre (Dender)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 4 sur 4
Page 4 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Jaagpad ontoegankelijk [Aalst]
joverwimp a écrit:
Van: Jo Verwimp
Verzonden: vrijdag 19 februari 2021 10:26
Aan: 'info@vlaamsewaterweg.be'
Onderwerp: https://www.vlaamsewaterweg.be/stuw-van-aalst
Graag vernam ik wanneer het jaagpad terug opengesteld wordt voor fietsers. Het laatste bordje gaf 28/2/2021 aan.
Geen antwoord. Dus ben ik zelf gaan kijken
Nog altijd gesloten. Men nam zelfs de moeite niet een nieuwe datum voorop te stellen.
Door de afsluitingen heen kon ik even verder kijken, richting nieuwe sluis. Zo te zien is nog geduld nodig:
Gaat het er nu van komen? Na de zoveelste aankondiging...!
Jaagpad in Aalst heropent vanaf december: “Door vondst asbest zijn werken telkens verlengd”
dinsdag 23 maart 2021
Het jaagpad langs de Dender in Aalst gaat deze winter opnieuw open. Het pad ging 6 jaar geleden dicht voor de bouw van een nieuwe sluis. De werken zouden maar 2 jaar duren maar sleepten aan door de vondst van asbest. Die is nu bijna opgeruimd, de sluis kan gebouwd worden. Tegen de winter kan daardoor ook het jaagpad opnieuw open.
Het jaagpad in Aalst is nog altijd gesloten, 6 jaar na de sluiting. Toen startten de werken aan een nieuwe sluis op de Dender. Maar, bij die werken werd asbest ontdekt in ondergrondse leidingen. Asbest werd vroeger vaak gebruikt in de bouw en de stof kan kankerverwekkend zijn. Het moest daarom veilig verwijderd worden en dat zorgde ervoor dat ook het jaagpad afgesloten bleef. "De ruimte om er werken uit te voeren is er erg beperkt en dat maakt de verwijdering niet eenvoudig. Daardoor moest het jaagpad ook dicht”, zegt Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg. Er is wel perspectief, deze winter zouden de werken af zijn.
Opnieuw open met Sinterklaas
Na overleg tussen alle betrokken partijen is beslist om de nieuwe deadline voor het jaagpad op 6 december te leggen. "Dat is nog lang, maar we garanderen dat het dan echt helemaal klaar is", besluit Stinissen. De sluis zelf is dan nog niet af, maar de werken daar zullen geen verdere hinder veroorzaken voor fietsers en voetgangers.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/23/jaagpad-in-aalst-heropent-vanaf-december-de-vondst-van-asbest-h/
Re: Dendre (Dender)
Het jaagpad zou (eindelijk) heropend zijn: www.vlaamsewaterweg.be/stuw-van-aalst
Al zijn de werken, o.a. de fietsersbrug, nog niet voltooid.
Al zijn de werken, o.a. de fietsersbrug, nog niet voltooid.
Re: Dendre (Dender)
In december werd het jaagpad inderdaad heropend. Aan de nieuwe sluis (en fietsbrug) wordt nog volop gewerkt. Zo te zien zeker niet klaar in 2022.
Maar er zijn al nieuwe afsluitingen: de Pierre Corneliskaai in Aalst, en vooral even verder richting Dendermonde ter hoogte van de industrie (Doorsteeklaan) tot 19-12-(2022?)
De site www.dender.be bundelt alle info maar meldt geen afsluitingen. Enkel een toekomstig project: www.vlaamsewaterweg.be/stuw-van-denderbelle
Maar er zijn al nieuwe afsluitingen: de Pierre Corneliskaai in Aalst, en vooral even verder richting Dendermonde ter hoogte van de industrie (Doorsteeklaan) tot 19-12-(2022?)
De site www.dender.be bundelt alle info maar meldt geen afsluitingen. Enkel een toekomstig project: www.vlaamsewaterweg.be/stuw-van-denderbelle
Plannen verbreden jaagpad?
Weet er iemand of het jaagpad langs de Dender ook daadwerkelijk werd verbreed? Al in 2021 was daarvan sprake, maar de intentie daartoe dook in 2022 weer eens op... Toen was er sprake van de uitvoering in 2023.
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/jaagpad-langs-dender-wordt-meter-breder/51725
https://www.ninofmedia.tv/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/heraanleg-en-verbreding-jaagpad-langs-dender-vanaf-2023
https://www.vlaamsewaterweg.be/herstel-en-verbreding-jaagpaden-dender
Jaagpad langs Dender wordt meter breder
GERAARDSBERGEN / NINOVE / DENDERLEEUW Op 30/03/2022 om 11:25
Gepubliceerd door: Freddy Kempeneer
De Vlaamse Waterweg gaat het jaagpad langs de Dender tussen Geraardsbergen en Aalst her aanleggen en verbreden van 2 naar 3 meter. Dat moet zorgen voor meer gebruikerscomfort en conflicten tussen fietsers en voetgangers voorkomen.
Het huidige jaagpad tussen Aalst en Geraardsbergen is meestal 2 meter breed en vertoont een aantal gebreken waardoor dit momenteel niet aan het vooropgestelde comfort- e veiligheidsniveau voldoet. De Vlaamse Waterweg nv zal het jaagpad de komende jaren in fases heraanleggen en stelt daarbij een verbreding naar 3 meter voorop.
Om de verbreding mogelijk te maken moet er eerst een milieueffectenrapport (MER) en een ontwerpstudie opgemaakt worden. Daarna kan vanaf 2023 overgegaan worden tot concrete aanbestedingen. De eerste werken op terrein kunnen dus pas vanaf 2023 worden verwacht.
De verschillende deelzones zullen worden gekozen worden afhankelijk van de toestand van het jaagpad en de dringendheid van de herstellingen. Anderzijds kunnen (vergunnings)technische randvoorwaarden op een aantal locaties ook een langere doorlooptijd van de voorbereiding van de werken noodzakelijk maken.
Tenslotte wordt het traject tussen de stuwsluis van Teralfene en Denderleeuw gekoppeld aan de aanpassingswerken aan dit pand in functie van het afschaffen van de stuw te Teralfene. Dit moet het toelaten om uiteindelijk op langere termijn het gehele jaagpadtraject tussen Aalst en Geraardsbergen te vernieuwen en veilig en comfortabel aan de vele gebruikers aan te bieden.
Vanaf de grens van Geraardsbergen met Wallonië tot aan de sluis van Geraardsbergen loopt het jaagpad op de linkeroever door een waardevol landschap. Dan loopt het vanaf de Zonnebloembrug tot de spoorbrug van Erembodegem langs de rechteroever van de Dender (30,7 km) over de linkeroever. Daarnaast wordt ook de rechteroever van de Oude Dender over een lengte van 1,2 km aangepakt.
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/jaagpad-langs-dender-wordt-meter-breder/51725
https://www.ninofmedia.tv/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/heraanleg-en-verbreding-jaagpad-langs-dender-vanaf-2023
HERSTEL EN VERBREDING JAAGPADEN DENDER
Van aan de gewestgrens in Geraardsbergen tot aan de spoorbrug in Erembodegem zijn de jaagpaden langs de Dender op veel plaatsen amper 2 m breed. Naast het feit dat de jaagpaden te smal zijn, zijn ze op heel wat plaatsen in heel slechte staat. De oorzaken voor de slechte staat zijn onder andere wortelopdruk van bomen langs het jaagpad en het afscheuren van de zijkanten van het jaagpad. Dit heeft als gevolg dat op sommige locaties nog maar een veilige en bruikbare ruimte overblijft met een breedte van ca. 1,5 m. Ter hoogte van Pollare is over een lengte van 540m bovendien slechts een halfverharding aanwezig.
WAT
Daar waar de jaagpaden oorspronkelijk hoofdzakelijk een onderhoudsfunctie hadden, is daar op heden een recreatieve functie bijgekomen. Zo wordt het jaagpad langs de Dender intensief gebruikt door fietsers en wandelaars. Verschillende zones van het jaagpad zijn onderdeel van recreatieve routes zoals het wandelknooppuntennetwerk en het fietsknooppuntennetwerk of zijn jaagpaden aangeduid als fietssnelwegen. Op sommige locaties maakt het jaagpad zelfs onderdeel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Ook is er ruimte voor natuurspotters, vissers en op verschillende locaties is er toegang tot aanmeerplaatsen of jachthavens. Het medegebruik van het jaagpad valt dus niet te onderschatten.
Doordat het jaagpad op verschillende plaatsen beschadigd is, of minstens aan vernieuwing toe is, is het niet overal aangepast aan dit intense gebruik. Het te smalle jaagpad zorgt op dagelijkse basis voor conflictsituaties tussen de verschillende gebruikers van het jaagpad. De verschillende gebruikers zijn onder meer de werknemers van de Vlaamse Waterweg die controles uitvoeren, onderhoudsaannemers die herstellingen uitvoeren, groenaannemers die maai- en snoeiwerken doen, wandelaars, fietsers, hengelaars… Als een voertuig een andere jaagpadgebruiker moet kruisen, is het onmogelijk om dit te doen zonder dat één van beide moet uitwijken in de berm. Dit kan vooral bij nat weer en winterweer leiden tot zeer gevaarlijke situaties.
WAAROM
Om deze onveilige situatie op te lossen dient het jaagpad op een minimale breedte van 3 m te worden gebracht. Op die manier wordt een breder en veiliger jaagpad gecreëerd dat zowel multifunctioneel gebruik met het benodigde comfort voor de verschillende gebruikers toelaat, als dat toelaat de infrastructuur van De Vlaamse Waterweg beter te onderhouden. Er werd dan ook een project opgestart om dit aan te pakken.
WANNEER
Het projectgebied is opgesplitst in vijftien deelzones. Afhankelijk van het verdere verloop van het project en de voortgang van de procedures kan de prioritering van de verschillende zones wijzigen. Ook de opsplitsing in de verschillende zones kan aangepast worden. Dit bijvoorbeeld met oog op noodzakelijke compensaties. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen wat de nieuwe prioritering en eventuele nieuwe opsplitsing exact inhoudt.
WAAR?
Het projectgebied strekt zich uit vanaf de gewestgrens tot aan de sluis van Geraardsbergen op de linkeroever van de Dender, en vanaf de Zonnebloembrug tot aan de spoorbrug van Erembodegem langs de rechteroever van de Dender (over een totale afstand van 30,7 km). Daarnaast wordt ook het gebied langsheen de rechteroever van de Oude Dender (over een lengte van 1,2 km) meegenomen.
(...)
https://www.vlaamsewaterweg.be/herstel-en-verbreding-jaagpaden-dender
Re: Plannen verbreden jaagpad?
eeuwige reiziger a écrit:Weet er iemand of het jaagpad langs de Dender ook daadwerkelijk werd verbreed? Al in 2021 was daarvan sprake, maar de intentie daartoe dook in 2022 weer eens op... Toen was er sprake van de uitvoering in 2023.
Op google-maps zie je dat niets veranderd is, bv https://maps.app.goo.gl/UyVBcBgzecw9k1bV8
Het zal wel een paar jaren duren vooraleer alle vergunningen binnen zijn, om niet te spreken van bezwaarschriften en beroepen die moeten behandeld worden.
Re: Plannen verbreden jaagpad?
joverwimp a écrit:Het zal wel een paar jaren duren vooraleer alle vergunningen binnen zijn, om niet te spreken van bezwaarschriften en beroepen die moeten behandeld worden.
Zeg dat wel... Ik heb zelfs de indruk dat het laatste jaren steeds moeilijker wordt. Er kan hier niets meer aangelegd worden of het regent bezwaarschriften. Hier in de buurt duurt het getouwtrek rond de aanleg van een fietspad al meer dan vijftien jaar. Altijd wel iets. En toen de eerste werken toch konden starten, ging Natuurpunt op de rem staan. Resultaat: de werken liggen nu al twee jaar stil en het dossier zit muurvast. Nochtans is het fietspad daar broodnodig, vooral voor de schoolgaande jeugd. Pfff...
Page 4 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Sujets similaires
» Dendre (oude Dender) [Dendermonde]
» 08 Eurovelo 5 - EV5 - Dender - Geraardsbergen
» Fiets- en wandelgids Erfgoed Dender
» GERAARDSBERGEN - DENDER - 55 km (Les circuits de René)
» Ath et Dendre (Les circuits de René)
» 08 Eurovelo 5 - EV5 - Dender - Geraardsbergen
» Fiets- en wandelgids Erfgoed Dender
» GERAARDSBERGEN - DENDER - 55 km (Les circuits de René)
» Ath et Dendre (Les circuits de René)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 4 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum