De Singel [Antwerpen]
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons
Page 1 sur 1
De Singel [Antwerpen]
Groene fietspaden langs de Singel
Langs de Singel wordt plaats gemaakt voor veilige, brede fietspaden en komt er een 'groene' parkeerstrook. Beeld: Maxwan / Antea Group / Karres en Brands / Hub.
Nieuwsbericht gepubliceerd op 13/07/2012
In 2013 start de stad samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), AG Stadsplanning Antwerpen en het district Antwerpen met de heraanleg van de fietspaden langs de Singel. Vandaag zijn de fietspaden immers op vele plekken in slechte staat en onveilig. Daarnaast bestaat er al langer de ambitie om van het uitgestrekte gebied tussen binnen- en buitenstad een kwaliteitsvolle groene ruimte te maken. Vandaag zorgt de verkeersinfrastructuur vooral voor een barrière-effect. Fietsers en voetgangers moeten zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen in, langs en over de Singel.
Er wordt plaats gemaakt voor veilige, brede fietspaden. Tussen de Bolivarplaats en de Turnhoutsebaan komen fietspaden van 2,5 of 3 meter breed. Tussen de Scheldekaaien en de Bolivarplaats en tussen de Turnhoutsebaan en Noorderlaan komen fietspaden van 2 meter breed. Hier is de beschikbare ruimte immers veel krapper. De nieuwe fietspaden komen aan beide zijden van de Singel en zijn enkelrichting. In afwachting van een volledige heraanleg worden de kruispunten met kleine ingrepen veiliger gemaakt. De voetpaden worden vernieuwd door de stad. Ze worden overal minstens 1,50 meter breed, en breder ter hoogte van woningen en plaatsen waar meer voetgangers komen. Het ontwerp voor de Namenstraat en de Jan Van Gentstraat, die in tegenstelling tot de Singel geen gewestweg zijn maar lokale straten, werd op donderdag 12 juli 2012 al door het districtscollege van Antwerpen goedgekeurd.
Groene parkeer- en veiligheidsstroken
Voetgangers en fietsers worden afgeschermd van het autoverkeer door een ‘groene’ parkeerstrook met boomvakken. Waar er onvoldoende ruimte is voor de aanleg van een veilig fietspad, komt er een groene veiligheidsstrook zonder parkeerplaatsen. Hierbij wordt rekening gehouden met bewonersparkeren op basis van de huidige situatie.
Integraal concept van de Scheldekaaien tot Noorderlaan
Dit project is een eerste stap om het groene karakter en de leefbaarheid van de Singel te verbeteren. Er is gekozen voor een integraal concept van de Scheldekaaien tot de Noorderlaan, dat inspeelt op een nieuwe, groene en duurzame toekomst voor de Singel als kwaliteitsvolle en ecologische verbinding tussen de verschillende delen van de stad van noord naar zuid en tussen binnen- en buitenstad.
Heraanleg van zuid naar noord
Er wordt gewerkt van zuid naar noord. Door te beginnen in het zuiden, wordt een aansluiting gemaakt op het huidige fietspad op de Kaaien en de Scheldetunnel voor fietsers van en naar het Waasland. Daarnaast kan de stad inspelen op een aantal nieuwe ontwikkelingen waarvoor een fietspad een grote meerwaarde zou vormen, zoals de heraanleg van de Scheldekaaien en de ontwikkeling van Nieuw Zuid.
Timing en budget
In een eerste fase zal er van de Scheldekaaien richting Stenenbrug gewerkt worden. In totaal maken de partners ongeveer 7 miljoen euro vrij voor deze eerste fase. De start van de werken is voorzien in 2013.
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/82/09/898.Y29udGV4dD04MDM0Njg5.html
Re: De Singel [Antwerpen]
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130815_00693660FIETSERSBOND HEKELT EENRICHTINGSPADEN EN GEBREK AAN OVERLEG BIJ ONTWERPEN PLANNEN
Anderhalf jaar werken aan nieuw Singelfietspad
VRIJDAG 16 AUGUSTUS 2013
ANTWERPEN - Vanaf half september wordt er anderhalf jaar lang gewerkt aan de fietspaden langs de Singel, of de R10. Veel van die fietsstroken zijn nu nog in erbarmelijke staat. Goed nieuws dus dat er een ingreep komt, vindt de Antwerpse Fietsersbond. ‘Maar door het gebrek aan overleg zitten er veel fouten in de plannen. Dit is een gemiste kans.’
Ter hoogte van de Jan Van Gentstraat starten de werken op maandag 16 september. Systematisch schuiven ze op, want er komen nieuwe brede fietspaden, parkeerstroken én trottoirs op het hele stuk tussen de Scheldekaaien tot de Stenenbrug. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer is bouwheer en betaalt iets meer dan de helft van 8 miljoen euro voor het project. De rest wordt verdeeld tussen het stad- en districtsbestuur en het autonome gemeentebedrijf Stadsplanning Antwerpen.
‘Na de werken kunnen fietsers en voetgangers zich veiliger en comfortabeler verplaatsen’, zegt Peter Bruyninckx van Wegen en Verkeer. Maar dat de nieuwe fietspaden enkelrichting zijn, knelt bij de Antwerpse Fietsersbond. ‘Het oversteken wordt heel slecht. Wie uit een zijweg komt, kan niet anders dan een grote omweg maken via een kruispunt om aan de overkant te geraken’, zegt Renaat Van Hoof, voorzitter van de Antwerpse afdeling. ‘Ten koste van de veiligheid zullen ze sowieso in twee richtingen gebruikt worden. Dat de kruispunten niet worden aangepakt, was eveneens één van de opmerkingen die de Fietsersbond nog op het laatste moment doorspeelde aan de betrokken overheden. ‘Net daar ontstaan dan de grootste problemen. We maakten op eigen initiatief deze opmerkingen over nadat het openbaar onderzoek al was afgerond.’ Door het gebrek aan overleg vreest de Fietsersbond een situatie die verre van optimaal is. ‘Dit is een gemiste kans.’
680 extra bomen
‘We begrijpen die opmerkingen, maar het was dit of niets. Financieel, maar ook qua lange procedures met de heraanleg van de kruispunten erbij. Het fietspad is ons eerste streven’, reageert Bruyninckx. ‘Voor de eenrichtingspaden is er net gekozen omdat de kruispunten niet worden aangepakt. Dubbel fietsverkeer kunnen die niet aan. Het is aan de fietsers om de verkeersregels te respecteren voor hun eigen veiligheid.’
Wegen en Verkeer zegt wel dat er met kleinere opmerkingen van de Fietsersbond rekening gehouden is.
De heraanleg van het fietspad is overigens een eerste stap om van het uitgestrekte gebied tussen binnen- en buitenstad een groene ruimte te maken.
Er komen 680 extra bomen en groene veiligheidsstroken langs het nieuwe fietspad. De werken zullen wellicht anderhalf jaar duren, maar verkeershinder blijft beperkt door de gefaseerde werfzones.
début des travaux
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/stad-begint-met-heraanleg-singelfietspad.aspxStad begint met heraanleg Singelfietspad
14/08/'13
Antwerpen Stad - Op maandag 16 september 2013 start de heraanleg van de fietspaden, parkeerstroken en voetpaden langs de Singel (R10), tussen de Scheldekaaien en de Stenenbrug. Het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid slaat daarvoor de handen in elkaar met de stad Antwerpen, het autonome gemeentebedrijf Stadsplanning Antwerpen en het district Antwerpen. Op een aantal plaatsen zijn die fietspaden vandaag in slechte staat. Na de werken zullen fietsers en voetgangers zich veiliger en comfortabeler kunnen verplaatsen op de Singel. De werken zullen wellicht anderhalf jaar duren, tot en met het voorjaar van 2015.
De nieuwe fietspaden komen aan beide zijden van de Singel en zijn enkelrichting. Tussen de Bolivarplaats en de Stenenbrug komen fietspaden van 2,5 of 3 meter breed. Tussen de Scheldekaaien en de Bolivarplaats, waar er minder ruimte is, zijn ze maar 2 meter breed. Dat laatste deel sluit aan op het fietspad van de Scheldekaaien.
Voor de stad Antwerpen is de heraanleg van het Singelfietspad een eerste stap om van het uitgestrekte gebied tussen binnen- en buitenstad een kwaliteitsvolle groene ruimte te maken. Er worden 680 extra bomen geplant langs het nieuwe fietspad en op de middenberm. Waar de ruimte ontbreekt, komt er een groene veiligheidsstrook zonder parkeerplaatsen.
Beperkte hinder voor het verkeer
De kruispunten op de Singel worden in dit project niet heringericht, maar ze worden plaatselijk met kleine ingrepen veiliger gemaakt. Zo zal in enkele zijstraten van de Singel een verkeersdrempel aangebracht worden, waardoor fietsers daar veiliger kunnen oversteken. De stad Antwerpen vernieuwt ook de voetpaden. Het aantal rijstroken op de Singel blijft gelijk. Waar mogelijk worden de huidige gestreepte zones in asfalt of beton vervangen door zones met groen.
De werf loopt van de Scheldekaaien tot aan de Stenenbrug, maar aangezien dat traject in verschillende fasen wordt aangepakt, blijft de hinder voor het verkeer meestal beperkt tot de werfzone(s). In de richting van de Kaaien is doorgaand verkeer steeds mogelijk, behalve op de 10 dagen dat er een nieuwe wegfundering wordt aangelegd.Op de Singel zelf is er altijd doorgaand verkeer mogelijk, maar dat beschikt maar over één rijstrook naast de werfzone. Fietsers krijgen de raad om het Ringfietspad te gebruiken. Dat loopt langs de buitenzijde van de Antwerpse Ring.
Voortgang van de werken
http://wegen.vlaanderen.be/persberichten/item/twee-nieuwe-werven-voor-singelfietspad-r10-vanaf-dinsdag-12-november.html06 november 2013
Twee nieuwe werven voor Singelfietspad (R10) vanaf dinsdag 12 november
Posted in Persberichten, Antwerpen
Sinds midden september zijn er op tal van plaatsen langs de Singel (R10) in Antwerpen werven voor de heraanleg van het Singelfietspad. Dinsdag 12 november 2013 starten nog twee nieuwe werven op met hinder voor het verkeer: in de buurt van Jan Van Rijswijcklaan en aan het Zuidstation.
Vanaf dinsdag 12 november aanstaande tot eind december wordt gewerkt op het stuk tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de parking aan de Desguinlei (R10). Aan de stadskant worden het voetpad en het fietspad volledig opgebroken en opnieuw aangelegd. Dat gebeurde daar eerder ook al aan de kant van de Ring. Ter hoogte van de werf aan de stadskant beschikt het verkeer tijdelijk maar over één rijstrook. Vanaf 18 november breidt die werf nog wat uit en vinden ook ingrepen plaats op het kruispunt ter hoogte van de Van Putlei en de Desguinlei, waardoor vanaf dan in beide richtingen nog maar één rijstrook open is op de Desguinlei. Links of rechts afslaan is dan ook even niet meer mogelijk. Om die reden wordt in de Van Putlei vanaf 18 november tijdelijk verkeer in twee richtingen toegelaten.
Even verderop op de Desguinlei start op 12 november ook een werf op ter hoogte van het Zuidstation. Er wordt daar gewerkt op de afslagstrook waarlangs het verkeer vanuit de Kolonel Silvertopstraat rechts de Desguinlei oprijdt. De strook wordt voor een week afgesloten voor het verkeer. Voor alle weggebruikers geldt dan deze tijdelijk gewijzigde verkeerssituatie, die vooraf ook aangekondigd wordt met infoborden:
- Aan de kant van de afslagstrook kunnen voetgangers en fietsers de Desguinlei niet bereiken. Ze moeten dus eerst de Kolonel Silvertopstraat oversteken naar de zuidkant om vervolgens van daar de Binnensingel over te steken. Wie van de perrons van het Zuidstation naar boven komt en stadinwaarts wil lopen of fietsen, zal dus ook eerst de Kolonel Silvertopstraat moeten oversteken.
- Het gemotoriseerd verkeer in de Kolonel Silvertopstraat kan niet rechtsaf de Desguinlei oprijden, maar kruist de Desguinlei om daarna een lokale omleiding te volgen via de Montignystraat, de Kielsevest en de Desguinlei.
- Er geldt plaatselijk een verbod voor vrachtverkeer. Dat zware verkeer wordt omgeleid via de Antwerpse Ring.
Het Singelfietspad is een project van het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het autonome gemeentebedrijf Stadsplanning Antwerpen en het district Antwerpen. Voor meer informatie (onder andere over bereikbaarheid tijdens de werken): www.antwerpen.be/singelfietspad. Wie wil, kan zich via die website ook inschrijven voor een digitale nieuwsbrief over de werken. Ondernemers in de omgeving van de werven kunnen met vragen over de bereikbaarheid van hun zaak of bedrijf terecht bij de bereikbaarheidsadviseur die AWV voor dit project heeft aangesteld (via johan.vanloon@unizo.be).
Photos:
http://www.flickr.com/photos/108791230@N03/sets/72157637697181384/
Opening
4 kilometer Singelfietspad opent
DEEL TUSSEN KOLONEL SILVERTOPLAAN EN JAN VAN RIJSWIJCKLAAN BIJNA KLAAR
Het nieuwe fietspad langs de Singel krijgt stilaan vorm. Sinds begin september vorig jaar al wordt er naarstig gewerkt op een wirwar van werven. Maar door het extreem zachte winterweer zit alles perfect op schema. En het resultaat na zo'n 5 maanden noeste arbeid? Eind deze week zal er ongeveer zo'n 4 kilometer, van de 12 km heen en terug, van het nieuwe fietspad berijdbaar zijn.
De werven langs de Singel veroorzaken dezer dagen hinder. Ter hoogte van de kruispunten is het in de ochtend- en avondspits vaak bumperen als er geritst moet worden. Maar ondanks de uitgestrekte zone - van aan de Scheldekaaien tot aan de Stenenbrug - waar de voetpaden, de fietspaden en de parkeerstroken worden aangepakt, regent het tot dusver geen klachten bij het Agentschap Wegen en Verkeer. "We krijgen af en toe wel de commentaar dat er op sommige plaatsen waar het openligt, ogenschijnlijk niets gebeurt", legt woordvoerder Peter Bruyninckx uit. "Maar dat is omdat we wachten om de definitieve rode toplaag van het fietspad te leggen. Dat gebeurt bij voorkeur op een zo lang mogelijke afstand in één keer, zodat er geen naden en kleurverschillen ontstaan." Zo ligt het stuk tussen de Plantin en Moretuslei en de Stenenbrug al een tijd aan beide kanten open. Maar aan de kant van de ring wordt het nieuwe fietspad nu volop afgewerkt, zodat het nog eind deze week open kan. Fietsers hoeven daar dan geen omweg meer te maken via het Ringfietspad. En dat geldt ook voor het stuk tussen de Borsbeekbrug en de Zurenborgbrug, aan dezelfde kant.
Fase 3
Maar de grootste realisatie tot nu toe wordt, ook eind deze week, de afronding van de zogenaamde fase 3. Tegen het einde van de week gaat in beide richtingen het fietspad open tussen de Kolonel Silvertoplaan en de Jan Van Rijswijcklaan. "Door de werf stroppen de kruispunten aan de Van Putlei en de Desguinlei daar erg dicht. Die hinder is dan achter de rug." Met nog wat kleinere stukjes hier en daar brengt dat de totale lengte van het nieuwe fietspad dan na vijf maanden op zo'n 4 kilometer. "De werken schieten bijzonder goed op. Door het goede weer tot nu toe. En door het feit dat er geen rioleringswerken worden uitgevoerd. Dat maakt dat de aannemer niet geconfronteerd werd met bijvoorbeeld onaangename verrassingen in de ondergrond."
Werken middenberm
Maar er moet nog 8 kilometer gelegd worden. En er volgen nog wel wat zure appels. Zo starten op 3 februari, ter hoogte van de Konijnenweide, voor het eerst ook werken aan de middenberm. In beide richtingen is dan de linkerrijstrook afgezet. Vanaf dan volgen er ook drie maanden werken aan het stuk tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de Karel Oomsstraat. Tijdens de structurele heraanleg van de rijweg van de Jan Van Gentstraat en de Namenstraat - die in maart beginnen - is er een tiental dagen zelfs geen enkel verkeer mogelijk van aan het nieuwe justitiepaleis tot op de Kaaien. Tegen het voorjaar van 2015 moet de Singel weer hindervrij zijn.
Het Laatste Nieuws / Antwerpen Stad De Nieuwe Gazet
29 januari 2014
http://susta.be/nl/nieuws/2014/01/4-kilometer-singelfietspad-opent
Verloop van de werken
Waar wordt nu gewerkt?
Het fietspad en voetpad tussen de Kolonel Silvertopstraat en de Bolivarplaats langs de zijde van de stad.
Het fietspad en voetpad tussen de Karel Oomsstraat en de jan Van Rijswijcklaan langs de zijde van de stad.
Het fietspad en voetpad tussen de Plantin en Moretuslei en de Zurenborgbrug langs de zijde van de stad.
Het fietspad en voetpad tussen de Posthoflei en de Grote Steenweg langs de zijde van de Ring.
Verspreid over het ganse gebied worden momenteel ook bomen geplant.
Waar wordt er binnenkort gewerkt?
Na de paasvakantie begint de aannemer aan het fietspad en voetpad tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de Karel Oomsstraat. Waarschijnlijk nog voor de zomer begint hij aan de fietspaden en voetpaden tussen de Plantin en Moretuslei en de Zurenborgbrug (kant Ring) en tussen de Posthoflei en de Grote Steenweg (kant stad).
februari 2014
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/82/46/135.Y29udGV4dD04MTg0Mjcz.html
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Stadsontwikkeling/SW_OpDomein/Singelfietspad/nieuwsbrief_werven_zuid_20140215.pdf
Wat beeldmateriaal
Situatie
februari 2014:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=111475829&postcount=279
april 2014:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=112839517&postcount=294
februari - maart 2014:
http://www.pagadders.be/groenesingel/singelfietspad2.php
februari 2014:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=111475829&postcount=279
april 2014:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=112839517&postcount=294
februari - maart 2014:
http://www.pagadders.be/groenesingel/singelfietspad2.php
Evaluatie
WIJ REDEN 6 KILOMETER IN HET KIELZOG VAN DE FIETSERBOND
ANTWERPEN/BORGERHOUT/BERCHEM 03/07/2014
Nieuw Singelfietspad: comfortabeler maar niet veiliger
Het kruispunt ter hoogte van de Grotesteenweg. "De veiligheid zal pas verbeteren als ook de kruispunten en verkeerslichten worden aangepast", vindt de Fietsersbond. - Laenen
Een nieuw rood fietspad ligt langs de Singel te blinken. Op een paar details na is de heraanleg van alle fiets-, voet- en parkeerstroken van de Antwerpse Scheldekaaien tot aan de Stenenbrug in Borgerhout klaar. Maar hoe geslaagd is dat fietspad nu? Wij deden de test en reden de volledige 6 kilometer in het kielzog van de Fietserbond.
Wie voor september 2013 het fietspad langs de Singel gebruikte, moest over een grijze, hobbelige strook. Vlak naast de geparkeerde auto's. Hectisch, en al zeker niet comfortabel. Dat is het nieuwe fietspad nu wel, met een breedte die varieert tussen 2,5 en 3 meter. Wij reden over de volledige 6 kilometer vernieuwde strook die binnen een dikke week zo goed als klaar is en wordt 'afgelijnd' door zo'n 42,5 kilometer aan boordsteen. Alleen tussen de Grotesteenweg en de Posthoflei in Berchem moet de aannemer na het bouwverlof nog verder werken aan de zijde van de stad. "Verder is het nieuwe fietspad klaar om alle gebruikers veilig langs de Singel te leiden", klinkt het optimistisch bij het Agentschap Wegen en Verkeer.
Zwakke schakels
Niet zo, stelt de Fietsersbond die met ons meefietste. "Akkoord. Op het vlak van comfort is er een gigantische vooruitgang. De breedte en het rode asfalt verhogen het veiligheidsgevoel", zegt Antwerps voorzitter Renaat Van Hoof. Maar daar knelt 'de fietsrem' net. "Ouders sturen hun kinderen nu massaal op pad langs dit fietspad, terwijl een fietsroute maar zo sterk is als haar zwakste schakels. De kruispunten zijn niet heraangelegd en houden een reëel veiligheidsrisico in."
Wachteilandjes
Wij ervaren meteen wat Renaat bedoelt. Op het kruispunt van de kerk van Berchem staan we tussen een groepje van 15 fietsers, klaar om over te steken. Minstens vijf halen de overkant niet voor het licht op rood springt. Ze belanden op de wachteilandjes in het midden van de drukke Singel. "De veiligheid en het comfort zal pas echt verbeteren als ook de kruispunten en de regeling van de verkeerslichten wordt aangepast", gaat Renaat verder. "De huidige regeling is niet enkel fiets- en voetgangersonvriendelijk, ze is bovendien levensgevaarlijk. Er gebeuren nu al regelmatig ongevallen."
Betere kruispunten houdt volgens de Fietserbond ook een doorgetrokken fietsstrook en bredere wachtplaatsen in, zonder tusseneilandjes. "Zeker nu het aantal fietsers op de verbeterde Singelfietspaden sterk toeneemt."
Omrijden
Ook al is het verderop gezellig keuvelen op het fietspad, zij aan zij, toch moeten we enorm uitkijken voor tegenliggers. Op een paar uitzonderingen na, is het volledige fietspad éénrichtingsverkeer. Niet logisch voor fietsers die bijvoorbeeld uit het Wezenbergzwembad komen en naar de Jan De Voslei moeten, letterlijk achter de hoek. "Fietsers zullen nooit omrijden en twee tot vier extra oversteekbewegingen maken, als ze dit kunnen voorkomen door enkele tientallen meters in de verkeerde richting te fietsen." Nochtans levert die overtreding wel een boete van 165 euro op. Tijdens onze rit tellen we zeker 20 onwetende overtreders. "Het is te laat om de fietspaden nog te verbreden, maar sommige moeten nu al als tweerichtingsfietspad worden ingericht. Met bijhorende borden en pijlen."
Het rapport voor het nieuwe fietspad
7/10 VOOR DE FIETSSTROOK (ZONDER KRUISPUNTEN) 5/10 VOOR HET GEHEEL (MET KRUISPUNTEN)
Mits een paar verbeteringen krijgt de nieuwe rode piste zelfs een 8 of een 9. Wel moeten er dan doorsteekjes komen tussen ventwegen, zoals de Uitbreidingsstraat, en het nieuwe fietspad ter hoogte van de zijstraten.
Bij de Berchembrug moet een betere verbinding worden aangelegd. Het huidige 'olifantenpadje' is een duidelijk bewijs dat er iets ontbreekt.
De afwateringsgootjes in het tunneltje onder de Generaal Lemansstraat zijn zeer oncomfortabel.
De onveilige kruispunten halen het hele concept naar beneden.
Vanaf dag één van de aanleg zijn sommige delen van het fietspad niet over de voltallige breedte te gebruiken. De overgroei van struiken is zeker bij duisternis en regen een gevaar voor hoofd en ogen van fietsers.
De drukknoppen aan de verkeerslichten zijn nog niet in gebruik. Sommige van die knoppen zitten op een te grote afstand tussen het fietspad en de verkeerslichtenpaal, tot meer dan 60 centimeter. (SCA)
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/nieuw-singelfietspad-comfortabeler-maar-niet-veiliger-a1934618/
"Art at the Bikeway"
ART AT THE BIKEWAY PAKT 300 METER LANGE MUUR AAN
Singelfietspad krijgt legale graffitimuur
zaterdag augustus 2014
BERCHEM -120 graffitispuiters uit binnen- en buitenland zakken volgend weekend af naar Berchem. Met vijfhonderd spuitbussen pakken ze de muur langs het nieuwe Singelfietspad in de Uitbreidingstraat aan.
Het project Art at the Bikeway pakt de driehonderd meter lange muur in de Uitbreidingstraat aan, tussen de Pretoriastraat en de Vlijtstraat in Berchem. Deze plek kampt met graffititags, sluikstort, zwerfvuil en wildplassen. De kunstenaars kregen het thema fiets mee, waardoor er een link wordt gelegd met het nieuwe Singelfietspad. Aan deze muur wordt een grote postkaart bevestigd met de boodschap ‘Groeten uit Berchem’.
De muur is normaal af tegen eind augustus. Ook enkele leegstaande huizen, die eigendom zijn van de vastgoedmaatschappij van de stad Antwerpen, zijn mee opgenomen in het project. Die zullen in september klaar zijn.
Meeting of Styles
De start wordt gegeven tijdens de Meeting of Styles, van 22 tot 24 augustus, aan de Zomerfabriek. Tijdens dit evenement maken meer dan 120 nationale en internationale graffiti-artiesten, zoals Steve Locatelli en de Aerosol Kings, kunstwerken in de Krugerstraat en de Minckelersstraat. Eén zijde van de straat werd vorig jaar aangepakt door een zestigtal kunstenaars. De openbare vervoersmaatschappij De Lijn gaf nu groen licht om ook de muur van de busstelplaats te doen.
‘Dit is zeker het grootste graffiti-evenement ooit in Antwerpen en één van de grootste in België’, zegt organisator Yvon Tordoir van Aerosol Kings. ‘Meeting of Styles is een internationaal evenement dat hoog staat aangeschreven in de graffitiwereld. Het vindt plaats in twintig landen. Voor het evenement in Berchem kreeg ik vijfhonderd aanvragen. De kunstenaars willen zich op zo’n evenement laten inspireren en contacten leggen.’
(...)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140815_01218663
Berchem krijgt 300 meter lange graffitimuur
14/08/2014
Een 300 meter grijze muur en enkele leegstaande huizen in de Uitbreidingstraat in Berchem worden onder handen genomen in het kader van een uniek graffitiproject. Verschillende stedelijke diensten en meer dan 120 internationale graffitikunstenaars slaan hiervoor de handen in elkaar.
De 300 meter lange muur in de Uitbreidingstraat, tussen de Pretoriastraat en de Vlijtstraat in Berchem, heeft sinds jaren te kampen met overlast: illegale graffititags, sluikstort, zwerfvuil en wildplassen. De graffititags werden al een aantal keer verwijderd, maar omdat de muur van de vroegere gasfabriek een troosteloze aanblik biedt, worden er steeds opnieuw tags aangebracht.
Verschillende organisaties en partners slaan nu de handen in elkaar om de illegale graffiti om te zetten in een uniek graffitiproject: Art at the Bikeway. De naam is een knipoog naar het vernieuwde fietspad langs de Singel. Alle graffiti-pieces zullen ook een link hebben met fietsen, koers, trappers, BMX-en, …
De graffiti wordt in een aantal fases aangebracht. Het hele project moet in het voorjaar van 2015 afgerond zijn. Ook enkele leegstaande huizen, die eigendom zijn van AG Vespa, de vastgoedmaatschappij van de stad Antwerpen, zijn mee in het project opgenomen.
Zomerfabriek
De voorbereidingen zijn intussen begonnen. Op de hele muur wordt een groene grondlaag gezet. De grootste bedrijvigheid zal er zijn tijdens de Meeting of Styles, van 22 tot 24 augustus, aan de Zomerfabriek. Tijdens dit event maken meer dan 120 nationale en internationale graffiti-artiesten, zoals Steve Locatelli en de Aerosol Kings, kunstwerken in de Minckelersstraat aan de Zomerfabriek. Een aantal artiesten zal ook aan de slag gaan op de muur in de Uitbreidingstraat.
Een deel van de muur wordt een legale graffitizone. Iedereen die dat wil mag er street art aanbrengen. Dit kadert in de visienota rond street art die de jeugddienst en haar partners uitwerkte. Wanneer deze legale zone precies opent, is nog niet bekend.
http://www.gva.be/cnt/dmf20140814_01217744/berchem-krijgt-300-meter-lange-graffitimuur
Noordersingel
Nieuw fietspad op Noordersingel
22/05/2014
Het Agentschap Wegen en Verkeer legt al in 2015 een nieuw fietspad aan langs de Singel tussen de Stenenbrug en de Schijnpoortweg. Ondertussen ontstaan door de massa fietsers elke ochtend tijdens de spitsuren chaotische situaties aan de kruispunten met de Singel.
De aanleg van het nieuwe fietspad langs de Singel tussen de Stenenbrug en de Scheldekaaien is bijzonder vlot verlopen. “Opmerkelijk is dat over de werken weinig commotie was hoewel ze verkeershinder veroorzaakten”, zegt Laurens Hermans, afdelingshoofd van het Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen. “Ondertussen heb ik de indruk dat er meer fietsers langs de Singel rijden. Dit is een aanvoelen, maar ik wil dit wel objectiveren via een onderzoek.”
Het nieuwe Singelfietspad is deze zomer klaar. Door het vlotte verloop van de werken is het agentschap bezig met een nieuwe aanbesteding voor het tweede deel van de Singel, van de Stenenbrug tot aan de Schijnpoortweg. De aanleg zou dan in 2015 starten.
Kruispunten niét aangepakt
Opmerkelijk is wel dat de kruispunten aan de Singel niet werden aangepakt, alhoewel de toevloed van fietsers voor chaotische situaties zorgt. En die kunnen gevaarlijk zijn.“Bijna alle kruispunten van de Singel zijn een probleem op het vlak van veiligheid en comfort”, zegt voorzitter Renaat Van Hoof van Fietsersbond Antwerpen.
“Ze kunnen de toevloed aan fietsers niet slikken. Het kruispunt met de Grotesteenweg is complex. Als je meer ruimte maakt voor de fietsers, dan gaat dat ten koste van een ander vervoermiddel. Toch zou met een beetje puzzelen nog wat mogelijk zijn.”
Laurens Hermans van het Agentschap Wegen en Verkeer beseft dat de kruispunten een probleem zijn. “Door de beperkte budgettaire ruimte gaven we de prioriteit aan de aanleg van de fietspaden”, zegt hij. “De kruispunten zijn zeer complex, zeker die met de Grotesteenweg. Een heraanleg vraagt veel studiewerk en dus tijd. Het is wel onze ambitie om de kruispunten aan te pakken zodra het fietspad aan de Noordersingel klaar is.”
http://www.gva.be/cnt/aid1588183/nieuw-fietspad-op-noordersingel
Singel: eenrichtingsfietspad?
ANTWERPEN 08/11/2014
Nieuw Singelfietspad mag slechts in één richting worden gebruikt
Het nieuwe Singelfietspad is 2,5 tot 3 meter breed. Maar je mag er niet in twee richtingen fietsen. Zowel de Fietsersbond als 'De Fitsivist' - een actieve blogger - vinden dat doodzonde. Wegen en Verkeer Antwerpen vraagt geduld. "We maken werk van veiligere kruispunten. Dat steekt in een meerjarenplan. Maar aan elke zijde van de Singel dubbele richting invoeren, is onverantwoord."
Het Singelfietspad is breed genoeg én de fietser is voldoende zelfredzaam om zelf te beslissen of hij wel of niet tegen de richting rijdt. Dat stelt 'De Fitsivist' Frank Willemse in zijn blog waarin hij het in juli geopende fietspad een 'tragedie' noemt. "Voor aanpassingen van de kruispunten is er geen geld en fut. Zet dat recht, zoals Wegen en Verkeer deed met de voetgangersbrug over de Singel in Berchem."
Renaat Van Hoof (Antwerps voorzitter Fietsersbond) sluit er zich bij aan. "Neem nu de situatie aan het Wezenbergbad. Fietsers gaan geen paar keer extra oversteken om naar de Jan Van Rijswijcklaan te rijden. Maar wie wordt betrapt, riskeert wel een boete van 165 euro voor spookfietsen. In de wet is dat even erg als spookrijden met de auto. Absurd toch?"
Peter Bruyninckx (Wegen en Verkeer) verweert zich. "De kritiek dat er geen geld is, klopt niet. We hebben de centen juist gebruikt om nu al het Singelfietspad aan te leggen. Alles in één ruk doen, kon niet. De facelift van de kruispunten is een veel omvattender project dan een fietspad. Het gaat om complexe kruispunten met heel wat gebruikers: auto's, bussen, trams, fietsers en voetgangers (voorbeelden: Kolonel Silvertoplaan, Jan Van Rijswijcklaan, Grotesteenweg, Stenenbrug, red.). Er staat nu een studie op stapel. Die zal bekijken hoe we van de oubollige kruispunten veilige oversteekplaatsen te maken. Maar nu nemen we absoluut niet het risico om fietsers in twee richtingen te laten oversteken."
Een timing voor de facelift van de kruispunten is er nog niet. Een voorkeur voor de ene of andere plek ook niet. Tot nader order mag je dus op het Singelfietspad niet tegen de richting in
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/nieuw-singelfietspad-mag-slechts-in-een-richting-worden-gebruikt-a2115304/
Singel, groen lint [Antwerpen]
ANTWERPEN 17/02/2015
AANPLANTING IS SLUITSTUK VAN WERKEN VOOR 13 KILOMETER LANG TRAJECT
Singelfietspad krijgt 649 bomen
Het nieuwe Singelfietspad is klaar. Of toch bijna. Volgende week start de aanplanting van meer dan 600 bomen in de bermen van het langste fietspad van de stad. Het is het sluitstuk van het project.
Nog tot eind april zal er een mobiele werf langs de Singel rijden om de bomen in de nieuwe groenvakken en middenbermen te planten. De bomen die de stad nu laat planten, zijn het sluitstuk van de heraanleg van de Singelfietspaden, werken die bezig waren sinds september 2013.
Groene band
Nadat alle fiets-, voet- en parkeerstroken zijn aangepakt, moeten de bomen van de Singel een groene band rond de stad maken. Meer dan 6 kilometer fietspad, van de Stenenbrug in Borherhout tot aan de Scheldekaaien, wordt van meer groen voorzien. De voorbije maanden zijn er al verschillende stroken ingereden, maar nu ligt er langs de binnensingel in totaal bijna 13 km fietspad, iets meer dan 6 km in beide richtingen. "In Gent is er een gelijkaardig vrijliggend fietspad, maar slechts langs delen van de R4, de grote ring", legt Jef Schoenmaekers uit, communicatieverantwoordelijke van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Stellen dat dit fietspad uniek is, is een brug te ver. Maar dat het een klus van jewelste was, staat als een huis." Dat bewijzen ook de cijfers:
Het fietspad is overal tussen 2 en 3 meter breed.
Vanaf volgende week worden er zo'n 649 nieuwe bomen geplant.
In de lus van Borgerhout is er 41.300m³ grond gezeefd. De bergen grond en afval werden gescheiden afgevoerd.
50.516 m² toplaag asfalt werd aangelegd, waarvan 32.266 m² met roodbruine kleur op het fietspad. Samen met het nieuwe asfalt in de onderlagen is dat goed voor 11.644 ton asfalt.
Voor het aanvoeren van het asfalt waren 780 vrachtwagens nodig.
18.162 m² voetpad werd aangelegd in betonstraatstenen en tegels
Het regenwater vloeit af in 486 nieuw geplaatste straatkolken.
14.657m² berm werd ingezaaid, dat zijn bijna 3 voetbalvelden.
Ongeveer 242.136 kasseien werden met de hand op hun plaats getikt.
42,5 km boordsteen werd gebruikt om het fietspad af te bakenen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/singelfietspad-krijgt-649-bomen-a2221466/
Noordersingel
DE HERAANLEG VAN DE NOORDERSINGEL
De afgelopen jaren werd de zuidelijke Singel volledig heraangelegd. Vanaf april 2016 wordt de Noordersingel tussen de Schijnpoortweg en de Turnhoutsepoort aangepakt. Aan beide zijden van de weg komen brede fietspaden die van de rijweg gescheiden worden door een groenstrook of vergroende parkeerstrook. Ook de kruispunten worden aangepakt, zodat het verkeer hier vlotter en veiliger kan verlopen. De herinrichting maakt de Noordersingel veiliger voor alle weggebruikers: voetgangers, fietsers en automobilisten.
http://www.noordersingel.be/projectnoordersingel
WERKEN IN FASES
De heraanleg van de Noordersingel wordt gefaseerd aangepakt. Zo zorgen we er voor dat tijdens de werken steeds één rijstrook beschikbaar blijft in elke rijrichting. Aan de kruispunten worden extra afslagstroken voorzien om de doorstroming op de Noordersingel niet te hinderen. Voor fietsers is er steeds een breed dubbelrichtingsfietspad aan één kant van de weg.
Alleen tijdens de zomermaanden juli en augustus van 2016 zal het kruispunt Noordersingel – Schijnpoortweg – Slachthuislaan 8 weken afgesloten worden voor alle gemotoriseerd verkeer, inclusief openbaar vervoer. Voor fietsers en voetgangers en hulpdiensten wordt er wel een veilige doorgang langs de werf voorzien. De op- en afritten van de Ring blijven bereikbaar voor het verkeer van of naar Merksem en Deurne.
http://www.noordersingel.be/verloopwerken
WAAROM WORDT DE NOORDERSINGEL HERAANGELEGD?
Dankzij de heraanleg van de Noordersingel tussen de Schijnpoortweg en de Turnhoutsepoort krijgt dit deel van de Singel een zelfde uitzicht als de zuidelijke Singel. Deze werd de afgelopen jaren al heraangelegd. De volgende jaren zullen ook de Slachthuislaan en de kruispunten aan de Turnhoutsepoort worden aangepakt.
De Noordersingel behoudt twee rijstroken in elke rijrichting maar krijgt een groene middenberm met bomen. Aan beide zijden van de weg komen brede fietspaden die van de rijweg gescheiden worden door een groenstrook of vergroende parkeerstrook. Ook de kruispunten worden niet vergeten. Ze worden overzichtelijker en veiliger gemaakt, waarbij de verschillende weggebruikers zoveel mogelijk van elkaar gescheiden worden.
De herinrichting maakt de Noordersingel zo veiliger voor alle weggebruikers: voetgangers, fietsers en automobilisten.
http://www.noordersingel.be/veelgesteldevragen
https://www.antwerpen.be/nl/info/54881a2eb1a8a7945e8b4604/noordersingel-krijgt-brede-fietspaden-en-bomen
Singfietspad onder E313
Singelfietspad duikt onder E313
08/05/2017
Met de aanleg van de nieuwe dubbelrichtingsfietspaden op de Stenenbrug en de Turnhoutsebaanbrug, kunnen fietsers op het Ringfietspad makkelijk naar het Singelfietspad en de nieuwe fietspassage. “Fietsers kunnen zo zonder hindernissen doorfietsen”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA), die afgelopen weekend zelf de proef op de som nam. “Bovendien betekent deze route een verkorting van ongeveer 1 kilometer op het Ringfietspad.”
Ook aan de Stenenbrug komt er binnenkort zo’n onderdoorgang, wat het laatste conflict tussen auto’s en fietsers wegwerkt.
Afgelopen weekend is ook de verkeerssituatie op de Noordersingel aangepast. In deze fase wordt een deel van de noordelijke weghelft van de Turnhoutsebaan aan de buitenkant van de Singel aangepast, samen met de tramsporen. Tegen begin juli 2017 is fase 2 klaar.
http://www.gva.be/cnt/dmf20170507_02870813/singelfietspad-duikt-onder-e313
Re: De Singel [Antwerpen]
Als ik het goed versta is de single in feite de Ring R10 ?
en het fietspad langs de single heeft niks te maken met het ringfietspad
https://velo-ravel.forumactif.org/t514-f010-ringfietspad-antwerpen-fietssnelweg-ring-antwerpen-f10
die eerde langs de E19 loopt ?
en het fietspad langs de single heeft niks te maken met het ringfietspad
https://velo-ravel.forumactif.org/t514-f010-ringfietspad-antwerpen-fietssnelweg-ring-antwerpen-f10
die eerde langs de E19 loopt ?
Masterplan 2020
velo-ravel.net a écrit:Als ik het goed versta is de single in feite de Ring R10 ?
en het fietspad langs de single heeft niks te maken met het ringfietspad die eerde langs de E19 loopt ?
Juist!
Bank vooruit en een kus van de juffrouw!
In het Masterplan 2020 is er sprake van het optimaliseren van o.m. vier grote fietsgordels rond Antwerpen.
a. Singelfietspad
b. Ringfietspad
c. Districtenroute
d. Grote Gordel (Gordel Randgemeenten)
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/wegen/masterplan-2020-voor-de-mobiliteit-en-rond-antwerpen
De afgelopen jaren onderging het Singelfietspad een diepgaande transformatie. Vroeger: veelal aanliggend, smal en in beton. Nu: afgescheiden, breed en in (rood) asfalt. Voor elke rijrichting ligt er nu een fietspad van drie meter breed. Vergelijk: het Ringfietspad is ook drie meter breed, maar dan wel voor beide rijrichtingen. Uit tellingen van 2016 blijkt dat er zich een verschuiving van het aantal fietsbewegingen voordoet naar het Singelfietspad. Dat ontlast het Ringfietspad dat in de spits al sterk verzadigd blijkt te zijn.
https://www.provincieantwerpen.be/leefomgeving/mobiliteit/nieuws-over-mobiliteit.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/20160921_tellingen-ringsingelfp.html
Stand van zaken herinrichting
In een wip van Schelde tot Noorderlaan
NOORDELIJKE STUK VAN SINGELFIETSPAD ZO GOED ALS KLAAR
11 juli 2018
ANTWERPEN - Na het zuidelijke deel is nu ook het noordelijke stuk van het Singelfietspad zo goed als volledig klaar. Nadat de Noordersingel en de zuidelijke kant van de IJzerlaan werden aangepakt, werd tot slot de aansluitende Slachthuislaan heringericht met meer plaats voor fietsers.
Na de heraanleg van de Noordersingel en de zuidelijke kant van de IJzerlaan, is nu ook de Slachthuislaan heringericht met 2 rijstroken in elke richting en een groene middenberm. Aan beide zijdes liggen nu brede en comfortabele voet- en fietspaden die door een parkeerstrook met bomen of door een groenstrook afgescheiden worden van de rijweg. Hiermee is de afwerking van het volledige noordelijke deel van de Singel en het Singelfietspad zo goed als klaar.
Tegen vrijdag wordt de doorsteek van de fietsbrug over het Albertkanaal naar het nieuwe kruispunt met de Samberstraat nog afgewerkt. Fietsers kunnen zo rechtstreeks aantakken op de Rode loper Spoor Noord, die moet tegen het najaar van 2018 helemaal klaar zijn.
155 nieuwe bomen
In augustus volgen nog de laatste afwerkingen, zoals de definitieve afslagstrook naar de Kalverstraat en de herstelling van het fietspad aan de kant van het Lobroekdok. De Slachthuislaan krijgt ook nog een ‘groene boost’ door middel van 155 nieuwe bomen die dit najaar aangeplant zullen worden.
”Met de heraanleg van de Slachthuislaan is de laatste missing link op het Singelfietspad nu weggewerkt en kan men vlot van aan de Schelde tot aan de Noorderlaan fietsen”, vertelt Koen Kennis, schepen voor Mobiliteit. “De laatste werkpunten op de route, de kruispunten op de Zuidersingel, worden momenteel uitgewerkt en ingepland. Zo wordt met de heraanleg van de voet- en fietspaden op de Plantin en Moretuslei bijvoorbeeld ook het Singelkruispunt mee aangepakt.”
Eind augustus zijn ook de werken op de IJzerlaan helemaal klaar en dat wordt gevierd. Op zaterdag 8 september 2018, samen met de jaarlijkse Damse feesten, is iedereen welkom om de nieuwe IJzerlaan, de Slachthuislaan en het Singelfietspad te verkennen.
Ringfietspad
De stad is ook al bezig met het volgende groot fietsproject: de heraanleg van het Ringfietspad. “We bekijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat het Ringfietspad een soort fietsostrade wordt, waar je niet moet blijven stilstaan voor rode lichten, maar waar je vlot kan door blijven fietsen over de hele lengte”, besluit Koen Kennis (N-VA), schepen van Mobiliteit.
https://www.hln.be/regio/antwerpen/in-een-wip-van-schelde-tot-noorderlaan~a6731df9/
Feestelijke inhuldiging
Singelfietspad: fietsen van aan de kaaien tot aan de Noorderlaan
3 september 2018
Met zowel de IJzerlaan als de Slachthuislaan die volledig heraangelegd zijn, fietst u vandaag comfortabel van aan de Schelde tot aan de Noorderlaan. Of takt u vlot aan op één van de fietsostrades rond de stad of neemt u een ‘Rode loper’ naar het centrum van de stad.
Met de einde van de werken op de IJzerlaan en de Slachthuislaan, heeft de volledige Singel, van aan de kaaien tot de Noorderlijn, dezelfde uitstraling en comfort voor alle gebruikers gekregen. Een breed en comfortabel Singelfietspad, twee rijstroken in elke richting en meer groen in de middenberm en tussen de parkeervakken.
Eind dit jaar worden nog meer dan 155 nieuwe bomen aangeplant op de Slachthuislaan, wat voor een enorme vergroening van de straat zal zorgen.
Singelfietspad, een belangrijk kruispunt van fietsroutes
Met de heraanleg van de Slachthuislaan is de laatste missing link op het Singelfietspad weggewerkt en kan men vlot van aan de Schelde tot aan de Noorderlaan fietsen. De laatste werkpunten op de route, de kruispunten op de Zuidersingel, worden momenteel uitgewerkt en ingepland. Zo wordt met de heraanleg van de voet- en fietspaden op de Plantin en Moretuslei bijvoorbeeld ook het Singelkruispunt mee aangepakt.
Het Singelfietspad speelt ook een grote rol als belangrijke schakel tussen de fietsostrades naar de stad en de nieuwe verbindingen tot in het centrum. Deze Rode Lopers, een aaneenschakeling van fietspaden en fietsstraten, laten fietsers op een veilige en comfortabele manier doorfietsen naar het centrum van de stad.
Sinds kort kunnen fietsers vanop de fietsbrug over het Albertkanaal gebruikmaken van de nieuwe fietsdoorsteek naar het kruispunt met de Samberstraat. Fietsers kunnen zo rechtstreeks aantakken op de Rode loper Spoor Noord. Deze loopt via de Samberstraat en het Damplein naar Park Spoor Noord en verder via de Lange Dijkstraat en de Rotterdamstraat tot aan de Gemeentestraat. Deze route zal volledig klaar zijn tegen het najaar van 2018.
Feestelijke opening op 8 september
Om het einde van de werken te vieren, organiseren we samen met de Damse Feesten een dag vol plezier in de ganse buurt. We maken enkele wijken in de stad autovrij en zorgen voor een dag vol activiteiten en animatie. Kom zeker langs!
Het buurtfeest duurt een ganse dag van 7 tot 22 uur. 's Morgens is er een rommelmarkt met animatie. Net voor de middag starten een aantal gratis attracties (retrokermis voor kinderen, opblaasbare rollen waarin men op het water in het nieuwe kanaal kan wandelen, een opblaasbaar hindernissenparcours, …), enz. Daarna volgen de koersactiviteiten en eindigen doen we met een reeks optredens.
https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/mobiliteitsprojecten/nieuws/singelfietspad-fietsen-van-aan-de-kaaien-tot-aan-de-noorderlaan
Nominatie "Prijs Publieke Ruimte" 2019
Genomineerd, maar uiteindelijk kwam Kortrijk op 12 maart als winnaar uit de bus met de herinrichting van de Leieboorden:
https://www.congrespubliekeruimte.info/2019/03/13/kortrijk-heeft-mooiste-publieke-ruimte-van-vlaanderen/
https://atv.be/nieuws/vernieuwde-singel-noord-in-antwerpen-genomineerd-voor-prestigieuze-ontwerpprijs
https://www.congrespubliekeruimte.info/2019/03/13/kortrijk-heeft-mooiste-publieke-ruimte-van-vlaanderen/
Vernieuwde Singel-Noord in Antwerpen genomineerd voor prestigieuze ontwerpprijs
26/02/2019
De recent voltooide heraanleg van Singel-Noord in Antwerpen is genomineerd voor de ‘Prijs Publieke Ruimte’. Het noordelijke deel van de Antwerpse Singel (R10) werd omgevormd tot een groene, veilige en fietsvriendelijke toegangspoort tot de stad. De heraanleg omvatte vier deelprojecten en is een samenwerking tussen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Antwerpen, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM nv) en De Lijn. Voor de publieksprijs kan iedereen stemmen op de website www.congrespubliekeruimte.info.
“Na de heraanleg van het zuidelijke deel van de Antwerpse Singel (R10) heeft ook het noordelijke deel de voorbije jaren een ware metamorfose ondergaan”, aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Met de realisatie van vier grote deelprojecten – Turnhoutsepoort, Noordersingel, Slachthuislaan en IJzerlaan – hebben we de omgeving getransformeerd tot een kwalitatieve, groene leefbare ruimte die gevarieerd is maar toch een samenhangend geheel vormt. Het comfortabele Singelfietspad, de fietspassage onder de E313, het ondergronds gaan van de tram en het vereenvoudigen van de vele kruispunten zorgen samen voor een vlotte doorstroming voor zowel voetganger, fietser, tram als automobilist.”
De vier projecten in een notendop
In de omgeving van de Turnhoutsepoort kwamen er een gescheiden auto- en fietspoort, rijdt tram 10 voortaan ondergronds en kregen fietsers comfortabele, vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de Noordersingel met een fietspassage onder de E313. Voor het hele gebied werd een landschapsontwerp opgemaakt dat zorgt voor zowel toegankelijke en aantrekkelijke groene ruimten als een ecologische opwaardering, en dit over de verschillende eigendommen heen.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Met de heraanleg van de Singel willen we zoveel mogelijk mensen verleiden om de auto in te ruilen voor een van de alternatieven. Dus geven we letterlijk meer ruimte aan de fiets en maken we fietsen vlotter en veiliger. Als je met de fiets snel en comfortabel kan reizen, door een aangename en groene omgeving, dan is de keuze snel gemaakt.”
Op de Noordersingel en de Slachthuislaan is het bestaande profiel van de zuidelijke singel verder doorgetrokken met langs beide zijden het comfortabele Singelfietspad, twee rijstroken in elke richting, een doorlopende groene middenberm en groenstroken met bomen aan de zijkanten. Ook hier zijn alle kruispunten op de route overzichtelijker en veiliger gemaakt voor alle gebruikers.
Met de afbraak van de oude IJzerlaanbrug, de bouw van de nieuwe compacte fietsbrug over het Albertkanaal en de aanleg van het nieuwe IJzerlaankanaal, is de IJzerlaan een aangename verblijfsplek aan het water geworden. Aan de ene kant van het nieuwe kanaal is het profiel van de zuidelijke singel doorgetrokken. Hierdoor is de laatste bottleneck op zowel de Singel als het Singelfietspad helemaal weggewerkt. Aan de andere kant zorgt een woonerf tussen het kanaal en de huizen, samen met de pontons op het kanaal, voor een nieuw buurtgevoel. Ook de ruimte die aan beide kanten van het Albertkanaal is vrijgekomen door het afbreken van de aanloophellingen van de vroegere IJzerlaanbrug, krijgt een groene invulling.
“In het zuiden van het projectgebied hebben we de Turnhoutsepoort in ere hersteld. Het verkeerskluwen van weleer is nu een mooie toegangspoort naar Antwerpen. In het noorden is een drukke verkeersbrug vervangen door een knappe fietsbrug. Beton en asfalt hebben plaats gemaakt voor water, groen en fietsinfrastructuur”, zegt Luc Hellemans, algemeen directeur van BAM nv. “Tot slot werden de twee projectzones over 3 km met elkaar verbonden. Een eindresultaat waar we bijzonder trots op zijn, en dit allemaal dankzij de intense samenwerking tussen alle betrokken partijen.“
Prijs Publieke Ruimte
Deze prijs wordt sinds 2008 uitgereikt door het Infopunt Publieke Ruimte, het aanspreekpunt voor professionelen, beleidsmakers en burgers die meer willen doen met hun leefomgeving. De belangrijkste voorwaarde voor het indienen van een project is dat het gelegen is in België en dat het project gerealiseerd is na 1 januari 2013. Een onafhankelijke vakjury nomineert uit de tientallen inzendingen vijf projecten voor de prijs en kiest hieruit op 12 maart 2019 een winnaar.
Daarnaast wordt er ook een publieksprijs uitgereikt. Hiervoor kunnen alle gebruikers van de publieke ruimte nog tot 11 maart hun stem uitbrengen op de website www.congrespubliekeruimte.info.
https://atv.be/nieuws/vernieuwde-singel-noord-in-antwerpen-genomineerd-voor-prestigieuze-ontwerpprijs
Heraanleg kruispunten Zuidersingel
Kruispunt Grotesteenweg-Singel wordt veiliger voor fietsers en voetgangers
1 maart 2019
ANTWERPEN - Binnen twee jaar moet het kruispunt van de Grotesteenweg met de Singel en de directe omgeving daarvan comfortabeler en veiliger worden voor fietsers. Eerst moet de heraanleg van de Plantin en Moretuslei wel achter de rug zijn.
Het fietspad langs de Antwerpse Singel is de voorbije jaren volledig heraangelegd van de Scheldekaaien tot de Noorderlaan. Op het zuidelijke deel zijn de kruispunten nog voor fikse verbetering vatbaar. Het zijn drukke punten die steeds meer gebruikers aantrekken. Volgens bevoegd schepen Koen Kennis (N-VA) zullen naast het kruispunt Singel-Grotesteenweg ook de aansluitingen op de Singel, de brug over de Ring en het spoor, de kruising met de op- en afrit van de Ring en het kruispunt met de Elisabethlaan en het Ringfietspad mee worden aangepakt.
Vandaag ontbreekt het de wachtende fietsers en voetgangers aan de Grotesteenweg aan ruimte. Het kruispunt met de Singel is te groot en te onoverzichtelijk om veilig over te steken. De fiets- en voetpaden verkeren ook in slechte staat. Het Singelfietspad en de fietspaden op de brug over de Ring worden dubbele richting. De bypass op de Singel richting Mortsel – komende van het zuiden – verdwijnt, samen met de bypassen op de Grotesteenweg naar de Elisabethlaan en de oprit van de Ring.
https://www.hln.be/regio/antwerpen/kruispunt-grotesteenweg-singel-wordt-veiliger-voor-fietsers-en-voetgangers~ab6fabaf/
Sujets similaires
» F010 Ringfietspad Antwerpen (Fietssnelweg Ring Antwerpen F10)
» L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
» Fietsstraten in Vlaanderen
» Coronamaatregelen provinciedomeinen
» Nouveau type de feu rouge en Flandre
» L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
» Fietsstraten in Vlaanderen
» Coronamaatregelen provinciedomeinen
» Nouveau type de feu rouge en Flandre
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum