IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons
Page 1 sur 1
IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
Project IJzervallei
16 mei 2012.
Recreatieve verbinding naar Beveren-Ijzer
Het project IJzervallei is een samenwerking tussen gemeente Alveringem, stad Poperinge, VLM, Waterwegen en Zeekanaal, Westtoer en de provincie West-Vlaanderen.
“Fietsnetwerk Westhoek” Het is de bedoeling om een reactieve route tussen Roesbrugge en Stavele tot stand te brengen met een zijsprong richting ons dorp Beveren-Ijzer. Met deze verbinding komt Beveren-Ijzer ook op het “Fietsnetwerk van de Westhoek”.
In het kader van de verdere uitvoering van het inrichtingsplan Vallei De IJzer zijn er dus nog een aantal werken gepland in de nabije toekomst langs de IJzer tussen Roesbrugge en Elzendamme.
Drie fases
De nieuwe recreatieve verbinding zal in drie fases gerealiseerd worden.
De eerste fase bestaat onder meer in de aanleg van een fiets- en wandelverbinding over de vallei van de Haringebeek tussen Roesbrugge en Stavele. De Haringebeek mondt uit in de Ijzer rechtover de Kallebeek. Deze werken zullen binnenkort van start gaan. De bouwheer is de provincie West-Vlaanderen.
Zie kaart: http://www.beveren-ijzer.be/images/stories/dorp/toerisme/Kaart_fiets-en_wandelverbinding_Roesbrugge-Stavele-Beveren-Ijzer.pdf
De tweede fase voorziet in de aanleg van een fiets- en wandelverbinding langs de Haringebeek met de oversteek over de Ijzer en verder langs de Kallebeek richting ons dorp Beveren-Ijzer. De fase, met ook als bouwheer de provincie West-Vlaanderen, is nog in opmaak en de uitvoering is voorzien in 2013.
In een derde fase wordt een fiets- en wandelbrug gebouwd over de Ijzer waardoor de route langs de Haringebeek verbonden wordt met de verbindsweg langs de Kallebeek Bouwheer is Waterwegen & Zeekanaal. Men voorziet deze werken voor de twee de helft van 2012.
Ook wordt nog een brug voorzien over de Ijzer ter hoogte van het Eversambos. (zie kaart) Bouwheer is ook Waterwegen & Zeekanaal.
Voor deze laatste twee werken is reeds een Stedenbouwkundige vergunning aangevraagd.
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/actualiteit/405-project-ijzervallei
Le chemin de halage dégradé:
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
Si je lis bien cette carte la nouvelle piste sera au sud de l'Ijzer tandis que le chemin de hallage actuel est au Nord ?eeuwige reiziger a écrit:
Project IJzervallei
http://www.beveren-ijzer.be/images/stories/dorp/toerisme/Kaart_fiets-en_wandelverbinding_Roesbrugge-Stavele-Beveren-Ijzer.pdf
carte : http://goo.gl/maps/PpJYL
liaison
velo-ravel.net a écrit:
Si je lis bien cette carte la nouvelle piste sera au sud de l'Ijzer tandis que le chemin de hallage actuel est au Nord ?
Comme le texte ne metionne point la construction d'un chemin de halage, je pense que la ligne rouge a une autre signification: la délimitation de l'étendue du projet.
Par la construction de la piste cyclable, il y aura une liaison entre la Lindestraat et la Westsluisstraat d'une part et la Roesbruggestraat de l'autre part.
http://www.vlm.be/SiteCollectionDocuments/Landinrichting/Westhoek/Portfolio%20IJzervallei_web.pdf
début des travaux
Project IJzervallei - Beveren-IJzer
In de week van 20 augustus zijn de werken begonnen aan de fiets- en wandelverbinding Roesbrugge-Stavele-Beveren-Ijzer.
Met dit project wordt verder werk gemaakt van een toeristische meerwaarde aan de IJzervallei. Ook de bouw van een brug over de IJzer ter hoogte van de Kallebeek staat op stapel daarmee wordt er ook een verbinding gemaakt met de dorpskern van Beveren-IJzer.
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/landelijke-gilde-fotogallerij/27-2011-06-gps-tocht/detail/469-img-8106-jpg?tmpl=component
pont
Brugjes over IJzer zorgen voor nieuwe fietsers- en voetgangersverbinding
16.04.2013
Deze week start Waterwegen en Zeekanaal NV met de bouw van 2 houten recreatiebruggen over de IJzer tussen Beveren-IJzer en Elzendamme (Alveringem). Door de komst van de bruggen wordt deze omgeving nog aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers.
De eerste brug is een wandelbrug en komt over de IJzer ter hoogte van het Eversambos. Door de komst van de brug is er nu een rechtstreekse verbinding tussen het jaagpad langs de IJzer en dit domeinbos in Stavele.
De tweede nieuwe brug is een jaagpadbrug voor fietsers en voetgangers en komt over de IJzer ter hoogte van Beveren-IJzer op de grens met Poperinge. Deze brug zorgt voor een bijkomende ontsluiting voor fietsers en wandelaars tussen Roesbrugge, Stavele en Beveren-IJzer. De provincie West-Vlaanderen zal de fietsverbinding richting Beveren-IJzer in 2014 verder aanleggen. Voor wandelaars is er wel al een verbinding langs de Haringebeek en de Kallebeek vanaf het moment dat de nieuwe brug klaar is.
De bruggen zullen nog voor de zomer klaar zijn. Tijdens de werken zal het jaagpad in de onmiddellijke omgeving van de bruggen ontoegankelijk zijn. Dit is noodzakelijk om de werken op een veilige manier uit te voeren.
Waterwegen en Zeekanaal NV werkt, door het bouwen van deze bruggen, mee aan het inrichtingsplan Vallei De IJzer. Dit plan kadert in het landinrichtingsproject De Westhoek, een project dat gecoördineerd wordt door de Vlaamse Landmaatschappij.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Brugjes-over-IJzer-zorgen-voor-nieuwe-fietsers--en-voetgangersverbinding/
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
Premier ponteeuwige reiziger a écrit:
Deze week start Waterwegen en Zeekanaal NV met de bouw van 2 houten recreatiebruggen over de IJzer tussen Beveren-IJzer en Elzendamme (Alveringem).
Deuxième pont
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
Plus de photos ici https://velo-ravel.forumactif.org/t455-yser-ijzer#4495
eeuwige reiziger aime ce message
Inauguration officielle
http://www.wenz.be/nl/nieuws/182a6162-2fea-11e3-9188-005056a4002e/#.UpFmctIaqSoFietsers en voetgangers verwelkomen nieuwe bruggen over de IJzer
06.10.2013
Deze ochtend zijn de 2 houten recreatiebruggen over de IJzer tussen Beveren-IJzer en Elzendamme (Alveringem) ingehuldigd. Door de komst van de bruggen wordt deze omgeving nog aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers.
De eerste brug over de IJzer is de Eversambrug: een wandelbrug ter hoogte van het Eversambos. Door de komst van de brug is er nu een rechtstreekse verbinding voor voetgangers tussen het jaagpad langs de IJzer en dit domeinbos in Stavele.
De tweede nieuwe brug is de Kallebrug: een jaagpadbrug voor fietsers en voetgangers ter hoogte van Beveren-IJzer op de grens met Poperinge. Deze brug zorgt voor een bijkomende ontsluiting voor fietsers en wandelaars tussen Roesbrugge, Stavele en Beveren-IJzer. De provincie West-Vlaanderen zal de fietsverbinding richting Beveren-IJzer in 2014 verder aanleggen. Voor wandelaars is er nu al een verbinding langs de Haringebeek en de Kallebeek.
Beide bruggen werden gebouwd in hout en passen zo perfect in de landschappelijke omgeving. Het hout is tropisch hardhout afkomstig uit Afrika en draagt het duurzame FSC-label.
Waterwegen en Zeekanaal NV werkt, door het bouwen van deze bruggen, mee aan het inrichtingsplan Vallei De IJzer. Dit plan kadert in het landinrichtingsproject De Westhoek, een project dat gecoördineerd wordt door de Vlaamse Landmaatschappij.
De kostprijs van de bruggen bedraagt 454.900 euro.
A lire: l'histoire drôle de la harmonie d'Avekapelle...
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/681-inhuldiging-bruggen-en-brouckmolenwandelroute
http://www.westhoek.be/jewaserbij/4876/opening-brouckmolenwandelroute
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
[quote="eeuwige reiziger"]
dan moeten ze wel mogen doorgaan de fietsers
Door de komst van de bruggen wordt deze omgeving nog aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers.
dan moeten ze wel mogen doorgaan de fietsers
Stavele - Roesbrugge - Beveren
Nieuw recreatief pad
De provincie zal de recreatieve verbindingen tussen Roesbrugge, Stavele en Beveren realiseren in twee fases. De eerste fase is een fietspad van Roesbrugge naar Stavele waarover al een paar jaar een overeenkomst is. De provincie wil met de tweede fase, de verbinding tussen Roesbrugge en Beveren, starten in mei of juni van volgend jaar. Bedoeling is dat de provincie het pad aanlegt maar dat de gemeente het onderhoudt. (GUS)
Het Laatste Nieuws / Middenkust Westkust
30 november 2013
jaagpad Elzendamme - Roesbrugge
Als ik me niet vergis, is deze foto genomen nabij Stavele, aan de IJzerstraat.velo-ravel.net a écrit:
dan moeten ze wel mogen doorgaan de fietsers
Grotere kaart weergeven
Vroeger was het jaagpad tussen Elzendamme (N8) en Stavele (IJzerstraat) even smal en in eenzelfde rampzalige toestand als wat nu nog verder westwaarts ligt. Uit wat ik vond, blijkt dat een verbreding van dit overblijvend stuk niet vanzelfsprekend is (uit een voordracht uit 2010):
http://archief.westhoek.be/ned/jewaserbij/2010/juni/beveren2006/welkom.htmDe slechte staat van het jaagpad langs de IJzer tussen Roesbrugge en Elzendamme en de aanleg in 2003 van een veilig tweerichtingfietspad tussen Elzendamme en Fintele, leidde tot de vraag om het volledige jaagpad ook te ontsluiten voor fietsers. Over een afstand van 9 km zouden evenwel ruim 40 brugjes dienen aangepast en grondstroken aangekocht van een paar honderd eigenaars. Een bijzonder dure aangelegenheid. Er werd gezocht naar alternatieven.
In 2007 werd hiertoe een aanpassing van het inrichtingsplan aangevraagd. Dit omvatte onder meer voorstellen voor een alternatieve fietsverbinding aan de zuidzijde van de IJzer en een aanpassing van de zones voor natuur en agrarisch natuurbeheer. Inmiddels was ook begonnen met het technisch ontwerp voor de inrichting van deze zones. Van het kabinet kwam in 2008 de boodschap dat het inmiddels opgemaakte onteigeningsdossier voor de verwerving van de valleirand niet zou worden getekend. Op de infoavond van 3 juni 2008 te Stavele werd voor de betrokkenen en geïnteresseerden de verdere uitvoering toegelicht. De gemeente Alveringem en de aanwezige landbouwers waren vooral tevreden dat de inrichting van de valleirand geen dwingend karakter meer had.
M.a.w. er komt niet alleen geen verbreding van het bestaand jaagpad aan de noordzijde, maar het idee om een nieuw jaagpad aan de andere zijde van de IJzer aan te leggen, werd ook afgevoerd. Schijnbaar komt dus dat alternatief fietspad waarover sprake in Het Laatste Nieuws van 30 november, veel zuidelijker.
http://www.beveren-ijzer.be/images/stories/dorp/toerisme/Kaart_fiets-en_wandelverbinding_Roesbrugge-Stavele-Beveren-Ijzer.pdf
pas à pas
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/603-start-bouw-bruggen-over-ijzer
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/641-aanleg-bruggen-over-de-ijzer
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/642-aanleg-bruggen-over-de-ijzer-2
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/644-aanleg-bruggen-over-de-ijzer-3
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/648-aanleg-bruggen-over-de-ijzer-4
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/werken/468-project-ijzervallei
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/641-aanleg-bruggen-over-de-ijzer
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/642-aanleg-bruggen-over-de-ijzer-2
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/644-aanleg-bruggen-over-de-ijzer-3
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/2013/648-aanleg-bruggen-over-de-ijzer-4
http://www.beveren-ijzer.be/index.php/werken/468-project-ijzervallei
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
Gisteren volgden we het pad langs de IJzer. Van Roesbrugge naar Stavele is het eigenlijk alleen te doen met een MTB: er ligt wel asfalt maar de strook is amper 30 cm breed en overal gescheurd. Bovendien staan er verbodsborden - dus eigenlijk alleen wandelaars toegelaten. Die hebben we niet gezien, wel enkele fietsers.
Start in Roesbrugge, aan de kruising met de Bergensestraat:
Talloze brugjes, een serieuze
Start in Roesbrugge, aan de kruising met de Bergensestraat:
Talloze brugjes, een serieuze
eeuwige reiziger aime ce message
Geplande doorsteek
joverwimp a écrit:Gisteren volgden we het pad langs de IJzer. Van Roesbrugge naar Stavele is het eigenlijk alleen te doen met een MTB: er ligt wel asfalt maar de strook is amper 30 cm breed en overal gescheurd. Bovendien staan er verbodsborden - dus eigenlijk alleen wandelaars toegelaten. Die hebben we niet gezien, wel enkele fietsers.
Werd de alternatieve fietsroute (fietsdoorsteek tussen Lindestraat en Westsluisstraat) al uitgewerkt?
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
Bedoel je het traject langs kp 60-61-62-64-57-81 ?
Met oversteek van de IJzer:
Wij volgden de LF1 langs de Westsluisstraat, niet bijster interessant :
www.routeyou.com/nl-be/route/view/4896792/fietsroute/lf1-diksmuide-oostvleteren
Met oversteek van de IJzer:
Wij volgden de LF1 langs de Westsluisstraat, niet bijster interessant :
www.routeyou.com/nl-be/route/view/4896792/fietsroute/lf1-diksmuide-oostvleteren
eeuwige reiziger aime ce message
Westsluisstraat - Lindestraat
joverwimp a écrit:Bedoel je het traject langs kp 60-61-62-64-57-81 ?
Met oversteek van de IJzer:
Ietsje anders: vanuit Stavele (62) over Westsluisstraat naar 64 - 57, waarna aansluiting op de Lindestraat om te eindigen in Roesbrugge (9). Je hebt blijkbaar wel gebruik gemaakt van de nieuwe doorsteek tussen knooppunten 64 en 57.
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
'JAAGPAD IJZER LEVENSGEVAARLIJK'
08/05/2018
Het jaagpad langs de IJzer in Poperinge, Alveringem en Lo-Reninge is op sommige plaatsen levensgevaarlijk voor fietsers en wandelaars.
Dat zeggen de gemeenten tijdens een opmerkelijke protestactie in Roesbrugge.
De gemeenten hekelen de slechte toestand van het jaagpad. Bovendien kalft de IJzer op sommige plaatsen beetje bij beetje af. De gemeenten dringen aan bij De Vlaamse Waterweg op een snelle renovatie maar daar komt voorlopig niet veel van in huis.
http://www.focus-wtv.be/nieuws/jaagpad-ijzer-levensgevaarlijk
(+ video)
“Geen jaagpad maar klaagpad”
Infobord als aanklacht tegen erbarmelijke staat van pad
09 mei 2018
POPERINGE De burgemeesters van Poperinge, Alveringem en Lo-Reninge zijn de staat van het jaagpad langs de IJzer beu en plaatsten een infopaneel, als symbolisch protest, met vermelding van de beheerder De Vlaamse Waterweg nv, agentschap van de Vlaamse overheid.
De vraag tot herstel en renovatie van het jaagpad langs de rechteroever van de IJzer, tussen Diksmuide en Roesbrugge, werd al meermaals gesteld.
”Al meer dan 20 jaar is dit een probleem. Ondanks opnames in budgetten en concrete beloften op papier is er vandaag nog niets in huis gekomen van een grondige aanpak van dit stuk openbaar domein”, vertelt burgemeester Christof Dejaegher (CD&V). Enkele jaren geleden vroeg de stad Poperinge aan de toenmalige NV Waterwegen en Zeekanaal om ten behoeve van de brandweer een slipway aan te leggen. “Maar ook daar komt er niets van in huis. Intussen is ook de IJzer stilaan aan het afkalven en aan het degraderen tot een onbevaarbare waterloop.”
Recent richtte de stad Poperinge per brief een nieuw verzoek tot het agentschap van de Vlaamse overheid - De Vlaamse waterweg nv - dat instaat voor het beheer van de bevaarbare waterlopen om het jaagpad langs de IJzer structureel te herstellen en te renoveren. “Het gebruik van het jaagpad is levensgevaarlijk. Het verkeert in erbarmelijke staat. Niet De Vlaamse Waterweg, maar wel de lokale bestuurders worden aangesproken op de slechte staat van dat jaagpad en van de IJzer en dat zijn we kotsbeu.”
Symbolisch protest
Samen met de gemeenten Alveringem en Lo-Reninge heeft de stad Poperinge een infopaneel geplaatst. “Als symbolisch protest. Het paneel werd op grond van de stad geplaatst en daarop staat duidelijk de beheerder en de contactgegevens vermeld, zodat er geen misverstanden meer mogelijk zijn.”
“Het is een klaagpad. Inwoners denken dat het onze schuld is dat het zo slecht onderhouden is. We hopen dat er eindelijk actie zal ondernomen worden”, vult burgemeester van gemeente Alveringem, Gerard Liefooghe aan. “Aanklagen is één ding, maar we willen ook een constructief en effectief voorstel doen. De bevolking wil een oplossing. Waarom dit jaagpad niet overdragen aan de Provincie West-Vlaanderen? De provincie heeft expertise in de materie en bouwt een netwerk aan recreatieve wandel- en fietspaden uit”, klinkt het. De drie schepencolleges zullen in die zin aan hun gemeenteraden een motie ter goedkeuring voorleggen.
”Er zijn heel vaak problemen op jaagpaden langs de IJzer, omdat die vaak buiten hun oever treden”, reageert Claudia Van Vooren, woordvoerder De Vlaamse Waterweg nv. “Het zijn ook plaatsen die moeilijk te bereiken zijn. We volgen de plaatsen wel op. We staan open voor oplossingen, zo ook in samenwerking met de provincie, steden en gemeenten. Momenteel staan er geen herstellingen gepland. De ramingen zijn heel hoge bedragen en er is momenteel geen budget voor.”
https://www.hln.be/regio/poperinge/-geen-jaagpad-maar-klaagpad~a6c6f084/
Re: IJzervallei [Roesbrugge - Beveren-IJzer - Stavele]
Slechte staat jaagpad leidt tot ergernis
Het Nieuwsblad/Regionaal: Oostende-Westhoek,
vrijdag 20 juli 2018, blz. 2
De gemeenteraad van Lo-Reninge keurde een motie goed waarin de slechte toestand van het jaagpad langs de IJzer wordt aangeklaagd. “We dringen er bij de Vlaamse Waterweg op aan om het jaagpad langs de IJzer te herstellen”, zegt burgemeester Lode Morlion (Dynamisch). “Het traject tussen Elzendamme en Roesbrugge is er heel slecht aan toe. Dit is niet goed voor het toerisme in onze stad. De toerist wil namelijk minstens van de Fintele in Pollinkhove tot in Roesbrugge kunnen fietsen. Er moet ook werk gemaakt worden om de afkalvingen langs dit traject aan te pakken. Vandaag wordt hiertegen niets ondernomen. Ondertussen verdwijnen hele stukken grond in de IJzer.”
Als de Vlaamse Waterweg dit niet wil of kan doen, dan suggereert het stadsbestuur om het jaagpad over te dragen aan de provincie West-Vlaanderen zodat het opgenomen kan worden in haar netwerk van groenblauwe assen. Ook Alveringem en Poperinge klaagden al over de slechte toestand van het jaagpad.
Kafkaiaans!
Verboden voor voetgangers, maar niet voor fietsers. Dit is echt té gek voor woorden!
https://www.hln.be/regio/poperinge/-pak-slechte-staat-van-jaagpad-aan~a0b96b09/
https://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/voortaan-verboden-te-wandelen-langs-het-jaagpad-naast-de-ijzer-fietsen-mag-wel-nog/article-normal-336975.html
“Pak slechte staat van jaagpad aan”
BURGEMEESTER VINDT VERBODSBORD VOOR VOETGANGERS BELACHELIJK
8 september 2018
POPERINGE - Het jaagpad aan de IJzer in Poperinge is verboden toegang voor voetgangers. Dat geeft een nieuw bord aan. “Is dit nu de oplossing voor de slechte en gevaarlijke staat van het pad?”, vraagt burgemeester Christof Dejaegher zich af. “Daar is ons toerisme écht mee gebaat.”
De vraag naar het herstel van het jaagpad langs de rechteroever van de IJzer tussen Diksmuide en Roesbrugge klinkt al langer. “Een tijdje geleden stemden we een motie in de gemeenteraad en voerden we een symbolische actie om de slechte en gevaarlijke staat aan te klagen”, vertelt de Poperingse burgemeester Christof Dejaegher (CD&V).
Ontwijkend
“We deden zelfs een voorstel, namelijk het jaagpad overdragen aan de provincie. West-Vlaanderen heeft expertise in de materie en bouwt een netwerk van recreatieve wandel- en fietspaden uit. De antwoordbrief die we van De Vlaamse Waterweg ontvingen was ontwijkend. Op een half A4′tje wordt uitgelegd dat de toestand niet zo erg is en duiding waarom de renovatie en het onderhoud van het jaagpad geen prioriteit is. Nu staat er dus een verbodsbord voor voetgangers”, legt Dejaegher uit.
Samen met de gemeenten Alveringem en Lo-Reninge plaatste de stad Poperinge in mei een infopaneel. Het paneel werd op grond van de stad geplaatst en daarop staat de beheerder en de contactgegevens vermeld. “Dat deden we uit protest. De toestand van het jaagpad is al meer dan 20 jaar een probleem. De Vlaamse waterweg staat in voor het beheer van de bevaarbare waterlopen maar ook voor de jaagpaden. Hun oplossing is dus een verbodsbord. Daar is het toerisme in onze regio écht mee gebaat”, aldus de burgemeester. “Want ook voor Roesbrugge zou een aantrekkelijk en veilig jaagpad een absolute meerwaarde zijn. De IJzer heeft potentieel, dat merkten we zondag nog eens tijdens de IJzerfeesten.”
Klachten van wandelaars
Burgemeester Dejeagher was niet op de hoogte dat een verbodsbord zou worden geplaatst. “Een provinciemedewerker ontving klachten van wandelaars. Vrijdagnamiddag heeft die medewerker me op de hoogte gebracht van het verbodsbord. Een viertal borden werden langs het jaagpad geplaatst. Ik heb geen communicatie ontvangen dat dat er zou komen. Fietsers mogen er in principe nog altijd komen en dat kan ik moeilijk begrijpen. Het gebruik van het jaagpad is levensgevaarlijk. Het verkeert in erbarmelijke staat”, zegt burgemeester Dejaegher.
”Ik hoop dat we binnenkort aan tafel kunnen zitten om onze plannen opnieuw voor te leggen.” De Vlaamse Waterweg was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.
https://www.hln.be/regio/poperinge/-pak-slechte-staat-van-jaagpad-aan~a0b96b09/
Voortaan verboden te wandelen langs het jaagpad naast de IJzer, fietsen mag wél nog...
10/09/18
Sinds enkele dagen is het voor voetgangers verboden om te wandelen langs het jaagpad langs de IJzer, dat zich bevindt aan de rechteroever tussen Diksmuide en Roesbrugge.
"De toestand waarin het jaagpad zich bevindt, is al meer dan twintig jaar een probleem", zegt burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) van Poperinge. "Enkele maanden geleden stemden we een motie in de gemeenteraad (en ook in die van Alveringem en Lo-Reninge, red.) en voerden we een symbolische actie nabij het jaagpad aan de IJzer om de slechte en gevaarlijke staat ervan aan te klagen en om een oplossing te vragen. Het jaagpad bevindt zich immers in een erg slechte staat. We plaatsten er infoborden over de toestand van het pad, en over wie de eigenaars zijn, en dat is dus niet de stad. We deden zelfs een voorstel tot oplossing, namelijk het jaagpad overdragen aan de provincie West-Vlaanderen. Zij hebben expertise in dergelijke materie, en zij bouwen een netwerk van recreatieve wandel- en fietspaden uit. De antwoordbrief van NV De Vlaamse Waterweg was ontwijkend en ontkennend. Op een half A4'tje werd uitgelegd dat de toestand niet zo erg is, en dat renovatie en onderhoud van het jaagpad voor hen geen prioriteit is. En zie nu wat hun oplossing is: een verbodsbord voor voetgangers! Wij werden hiervan als stadsbestuur niet op de hoogte gebracht. Dat is ronduit belachelijk. Er staan er ondertussen vier. Daar is het toerisme in onze regio écht niet mee gebaat. Jammer. Want ook voor Roesbrugge zou een aantrekkelijk en veilig jaagpad een absolute meerwaarde zijn. De IJzer heeft potentieel, dat merkten we zondag laatst nog eens tijdens de IJzerfeesten."
"Fietsers mogen er wel nog komen, en ook dat is onbegrijpelijk. Hoe kan een jaagpad nu gevaarlijk zijn voor wandelaars, maar niet voor fietsers? Het is en blijft er, door de zeer slechte toestand, levensgevaarlijk voor iedereen. Ik hoop dan ook dat we spoedig in echte dialoog kunnen gaan met de Vlaamse Waterweg, om onze plannen opnieuw voor te leggen", besluit burgemeester Dejaegher.
https://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/voortaan-verboden-te-wandelen-langs-het-jaagpad-naast-de-ijzer-fietsen-mag-wel-nog/article-normal-336975.html
Overeenkomst provincie - Vlaamse Waterweg
Eindelijk overeenkomst over beheer jaagpad langs de IJzer
20 juni 2020
POPERINGE - De provincieraad van West-Vlaanderen keurde deze week een overeenkomst goed met de Vlaamse Waterweg voor het beheer van het jaagpad langs de IJzer van Roesbrugge tot Fintele. De vraag tot herstel en renovatie van het jaagpad langs de rechteroever van de IJzer, tussen Diksmuide en Roesbrugge, werd heel vaak aangehaald, maar schot in de zaak kwam er een lange tijd niet. In de toekomst draagt de Vlaamse Waterweg het beheer over aan de provincie West-Vlaanderen.
“Vele vragen en enkele protestacties later is de Vlaamse Waterweg nv gestart met de opmaak van bestekken en plannen om het jaagpad te herstellen en een nieuwe toekomst te geven. Hierbij zullen ze ook een slipway aanleggen in Roesbrugge”, zegt Poperings burgemeester Christof Dejaegher (CD&V). “Het is de bedoeling om het jaagpad te verbreden naar 2 meter, zodat in de toekomst het onderhoud beter kan worden uitgevoerd. Let wel, het jaagpad zal enkel dienen voor wandelaars en fietsers. De keuze van de Vlaamse Waterweg gaat in de richting van een pad in betonnen bedekking/platen, zodat bij latere verzakkingen; basisprobleem van de IJzer als typische ‘laagland rivier’; het plaatselijk herstel vlotter kan gebeuren. Nu is het asfalt en is het herstel heel moeilijk.”
De omgevingsvergunning moet momenteel door de Vlaamse Waterweg aangevraagd worden. “De uitvoering zal eerder naar het najaar toegaan, al heb ik nog geen concrete datum vernomen. In de toekomst draagt de Vlaamse Waterweg het beheer over aan de provincie West-Vlaanderen, die dit pad zal opnemen in het zogenaamd ‘blauwgroene wandel – en fietsnetwerk’! Het wordt een zogenaamde blauwe as. Deze overeenkomst werd donderdag goedgekeurd. Een mooie toekomst, een oplossing voor een oud zeer en een belangrijke troef voor ons dorp aan de IJzer Roesbrugge”, zo besluit burgemeester Dejaegher.
https://www.hln.be/in-de-buurt/poperinge/eindelijk-overeenkomst-over-beheer-jaagpad-langs-de-ijzer~a09bd6d1/
DE VLAAMSE WATERWEG NV EN PROVINCIE WEST-VLAANDEREN PAKKEN SAMEN JAAGPAD LANGS IJZER AAN
24/06/2020
De Vlaamse Waterweg nv en de Provincie West-Vlaanderen slaan de handen in elkaar om het jaagpad op de noordelijke oever van de IJzer tussen Roesbrugge (Poperinge) en Stavele (Alveringem) te herstellen. Zo’n 4,93 km wegdek wordt hersteld en 11 bruggetjes over de zijstromen van de rivier worden vernieuwd.
Kaderovereenkomst ‘Blauwe assen’
West-Vlaanderen beschikt over een uitgebreid netwerk van jaagpaden langs de waterwegen. Deze jaapaden bevatten een belangrijke natuurwaarde. Bovendien zijn jaagpaden de uitgelezen plek voor iedereen om wat te bewegen of tot rust te komen en zijn heel geschikt als vlotte en veilige fietsverbindingen tussen woon-werkgebieden, aangezien ze meestal niet kruisen met het drukke wegverkeer.
Als waterwegbeheerder staat De Vlaamse Waterweg nv in voor het beheer van de waterwegen en de vele jaagpaden die er langs liggen. De Provincie West-Vlaanderen is dan weer vertrouwd met het onderhoud, beheren en verhogen van de belevingswaarde van bovenlokale recreatieve routes, de zogenaamde ‘groene assen’. Beide organisaties hebben hun expertise gebundeld en afspraken gemaakt rond het beheer van jaagpaden en bermen langs kleinere waterwegen. Deze afspraken werden vastgelegd in de kaderovereenkomst ‘Blauwe assen’.
West-Vlaams gedeputeerde voor Natuur, Milieu en Mobiliteit, Jurgen Vanlerberghe: “Het provinciebestuur heeft de voorbije decennia maar liefst 100 kilometer verlaten spoorwegbeddingen omgetoverd tot Groene Assen waar natuurontwikkeling en kwaliteitsvolle recreatie hand in hand gaan. We willen deze inspanningen verder zetten langs een geselecteerd aantal Blauwe Assen. Als jongen van de streek doet het me bovendien enorm veel plezier om dit project boven de doopvont te houden in deze schitterende IJzervallei.”
Jaagpad en bruggetjes langs de IJzer worden aangepakt
De kaderovereenkomst legt afspraken vast over het beheer van jaagpaden en bermen langs kleinere waterwegen. Deze waterwegen hebben een belangrijke functie voor zowel de binnenvaart als de waterbeheersing in Vlaanderen. Daarnaast beschikken ze ook over een grote belevingswaarde voor recreanten. Langs de IJzer gaan de Provincie en De Vlaamse Waterweg nv samen het jaagpad tussen Roesbrugge en Stavele herstellen op de noordelijke oever. De Provincie zal na afloop van de werken instaan voor een kwalitatief beheer van het jaagpad zelf en van de bermen er langs.
“Als Vlaamse waterwegbeheerder zetten we ons niet alleen in voor de binnenvaart en het economische aspect ervan, maar ons waterwegennet vormt het ideale decor voor veel recreatie.” zegt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Regio West van De Vlaamse Waterweg nv. “De IJzer is zo’n een waterweg met een grote economische en ecologische waarde en is geliefd bij veel wandelaars, fietsers en hengelaars. Door de samenwerking met de Provincie zetten we niet alleen in op het herstellen van het jaagpad, maar kunnen we de omgeving van de IJzer verder opwaarderen zodat iedereen van hartenlust kan genieten van de waterkant.”
Via het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven (FFEU) werd in 2019 10 miljoen euro vrijgemaakt voor De Vlaamse Waterweg nv om het fietscomfort van jaagpaden te verhogen. Een deel van dit budget wordt gebruikt om 4,93 km jaagpad aan te pakken tussen Roesbrugge en Stavele. De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op ongeveer 1 miljoen euro. De Provincie financiert hierboven nog eens 130.000 euro voor de herstelling van 11 bruggetjes over de zijstromen van de rivier.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters: “We zijn meer aan het fietsen en wandelen en dit ook langs of in de omgeving van onze waterwegen. Ik wil mensen stimuleren om dit blijven te doen. Goede en comfortabele infrastructuur speelt daar zeker een rol in en vandaar ook deze werken. Dit kan een stimulans zijn om meer recreatief gebruik te maken van dit jaagpad en de beleving langs het water te verhogen.”
De effectieve werken houden in dat de bestaande asfaltverharding en fundering wordt verwijderd en vervangen wordt door betonnen prefabplaten, in een zachte kleur afgestemd op de omgeving. Daarnaast worden ook de 11 stalen bruggetjes vervangen door betonnen bruggen in functie van een efficiënt beheer van het jaagpad en de bermen door de provincie.
Momenteel wordt het aanbestedingsdossier voorbereid en kan het bestek gegund worden. De start van de werken op het terrein is voorzien begin 2021 en tegen de zomer volgend jaar zullen ze afgerond zijn.
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/de-vlaamse-waterweg-nv-en-provincie-west-vlaanderen-pakken-samen-jaagpad-langs-ijzer-aan
https://kw.be/nieuws/milieu-en-natuur/jaagpad-langs-ijzer-wordt-aangepakt-4-93-km-wegdek-herstellen-en-elf-bruggetjes-vernieuwen/article-normal-447599.html
Fietsbrug over de IJzer is veel te steil: "Levensgevaarlijk dat fietsknooppunt langs hier gaat"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/15/fietsbrug-over-de-ijzer-is-veel-te-stijl-zelfs-de-strafste-kli/
Fietsbrug over de IJzer is veel te steil: "Levensgevaarlijk dat fietsknooppunt langs hier gaat"
De Kallebrug, die fietsers vlot over de IJzer zou moeten helpen, is voor veel mensen te steil. Dat blijkt uit klachten van senioren. De houten brug tussen Alveringem en Poperinge is zo steil dat heel wat mensen er niet over geraken of, erger nog, naar beneden vallen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) belooft nu aanpassingen.
bij de bouw van de Kallebrug, 9 jaar geleden, prees Provinciebedrijf Westtoer het als een sterke opwaardering voor nieuwe fietsverbindingen, maar ouderen en kinderen blijken alle moeite van de wereld te hebben om erover te geraken. Met alle risico’s van dien.
René Wackenier (76) mijdt de brug sinds zijn vrouw drie meter naar beneden viel en op haar hoofd belandde. Hij organiseert fietstochten voor Neos Veurne, maar die gaan dus niet over de houten brug, waarop je je fiets aan de hand naar omhoog trekt. “Er zijn nog zulke steile bruggen over de IJzer”, weet hij, “maar die dienen alleen voor voetgangers. Dat fietsers naar de Kallebrug geleid worden via een fietsknooppunt, is levensgevaarlijk.”
Met de hulp van jonge vissers
Ook Monique Nowé (75) uit het nabijgelegen dorpje Beveren-aan-de-IJzer geraakt niet zomaar over de brug. Wanneer ze de rivier over wil, moet ze rekenen op de hulp van anderen. “Met een beetje geluk zitten er net jonge vissers om mij over de brug te helpen want op mijn leeftijd lukt dat niet alleen.”
Buurtbewoner Luc Maeyaert (67) schat de hellingsgraad van de Kallebrug op 52 procent. “Met langere hellende stroken kun je dat afvlakken richting 18 procent. Dat is te doen want ik heb zo’n brug getest in Adinkerke”, vertelt hij. “De brug verlagen is geen optie want de scheepvaart moet erdoor kunnen”.
Elektrische fietsen
Maeyaert bond de kat de bel aan. Zijn bedenkingen geraakten via Vlaams parlementslid Loes Vandromme (CD&V) tot bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “Uit het antwoord van de minister blijkt dat men zich er van bewust is dat de hellingsgraad moeilijk te nemen is met een elektrische fiets in de hand. Deze fietsen waren ten tijde van het ontwerp van de brug nog niet ingeburgerd”, aldus Vandromme. De Vlaamse Waterweg bekijkt hoe de brug kan worden aangepast.
Re: Fietsbrug over de IJzer is veel te steil: "Levensgevaarlijk dat fietsknooppunt langs hier gaat"
Aanpassingswerken zijn gebeurd. 'n Flater die eigenlijk vermeden had kunnen worden.
https://www.beveren-ijzer.be/index.php/werken
En ondertussen door de weerselementen al van kleur veranderd (foto februari 2024):
https://www.komoot.com/highlight/6402900
Update werken Kallebrug
23-04-2023
Op vraag van bewoners van omliggende gemeenten en OKRA Beveren-IJzer werd een tijd geleden contact opgenomen met de nodige instanties om het probleem van de oversteek voor fietsers over de Kallebrug gemakkelijker te maken.
Ondertussen is de brug terug operationeel en kunnen fietsers "iets" gemakkelijker de IJzer oversteken. Doordat de brug een bepaalde hoogte moet hebben voor de doorvaart van boten op de IJzer zal het wel altijd een groot obstakel zijn voor de fietsers. Voor de gebruikers van elektrische fietsen is dit nog een stuk moeilijker.
Hopelijk is het gevaar voor zware valpartijen hiermee van de baan.
https://www.beveren-ijzer.be/index.php/werken
En ondertussen door de weerselementen al van kleur veranderd (foto februari 2024):
https://www.komoot.com/highlight/6402900
Sujets similaires
» Yser (IJzer)
» Bateaux (sur fleuve/rivière/canal)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» L059 04 Sint-Niklaas - Beveren (Langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» Bateaux (sur fleuve/rivière/canal)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» L059 04 Sint-Niklaas - Beveren (Langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum