L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
63.500 euro subsidies voor fietsweg langs spoorweg in Lochristi
maandag 05 november 2012
LOCHRISTI - Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kent een subsidie toe van ruim 63.500 euro voor de aanleg van een fietsweg langs de spoorlijn 59 in Lochristi. De fietsweg maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Het gaat om een fietsverbinding langs de spoorweglijn Gent-Antwerpen die veel nieuwe fietsers aan kan trekken. De middelen komen uit het Fietsfonds en gaan naar de provincie Oost-Vlaanderen. De aanleg van het fietspad is vorige week begonnen.
De fietsverbinding tussen Gent en Antwerpen langs spoorlijn 59 is een belangrijk project voor het Bovenlokaal Functioneel Fietsverkeer. De gemeenteraad maakte reeds middelen vrij om de aanleg mogelijk te maken en nu komt ook de Vlaamse Regering met een toelage naar buiten.
De fietsverbinding Gent-Antwerpen biedt verschillende voordelen. De aanleg van een fietsweg is mogelijk over grote delen van het traject. Momenteel is er geen hoofdfietsroute vanuit het oosten van Gent en op die manier krijgen groeipolen als Destelbergen, Lochristi en Lokeren krijgen een rechtstreekse verbinding met Gent en Antwerpen. De fietsweg biedt ook een veiliger alternatief voor de drukke N70 en ook de rechtstreekse toegang tot het station van Beervelde .
Belangrijke delen van de fietsweg zijn de afgelopen jaren stelselmatig aangelegd. Het stuk waarover het nu gaat is 1,6 km lang. De subsidie van Vlaams minister Hilde Crevits bedraagt ruimt 63.500 euro. Die middelen gaan naar de aanleg van de fietsweg tussen de Pensionaatstraat en de Beerveldsebaan in Lochristi. Het fietspad wordt in asfalt aangelegd en zal 2,5 tot 3 m breed zijn. Later komt er ook nog een verlichting langs. De middelen komen uit het Fietsfonds en zijn bedoeld voor de provincie Oost-Vlaanderen.
Vlaams minister Hilde Crevits: 'Het nieuwe deel van de fietsweg in Lochristi zal vast en zeker fietsers aantrekken die verkeersveilig naar het werk of naar school willen rijden. De aanleg van dit deel in Lochristi maakt deel uit van de integrale fietssnelweg langs de spoorweg Gent-Antwerpen. Het is een verbinding die duidelijk een groeipotentieel heeft. Vlaanderen wil gemiddeld per jaar 100 miljoen euro in de verbetering of de vernieuwing van fietsinfrastructuur investeren'.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLPES_20121105_002
Fietspad langs spoorlijn (26/10/2012)
De gemeente Lochristi laat een fietspad aanleggen langs de spoorlijn Gent-Antwerpen tussen de Beerveldse Baan en de Pensionaatstraat. Zo zal je veilig kunnen fietsen tussen de treinstations Gent-Dampoort, Beervelde en Lokeren. De werken starten op maandag 29 oktober en duren tot eind december. Tijdens de werken blijven de spooroverwegen open.
Het fietspad zal lopen van de Pensionaatstraat tot aan het station van Beervelde en krijgt verlichting die enkel zal branden als er fietsers passeren.
Het fietspad is de eerste schakel in een fietsverbinding tussen Gent, Lokeren en Antwerpen, parallel met de spoorlijn. Het is de bedoeling dat je op termijn veilig kan fietsen tussen de treinstations Gent-Dampoort, Beervelde en Lokeren.
Hiervoor werken de gemeentes, de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid samen. Zo vinden binnenkort voorbereidende gesprekken plaats voor het fietspad tussen het station Beervelde en Lokeren.
http://www.lochristi.be/index.aspx?SGREF=7283&CREF=26403
Re: L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Rajouté sur la carte: http://goo.gl/maps/7E883 (pas sur du côté de la voie)
début des travaux
Aanleg fietspad langs spoorlijn gestart
woensdag 14 november 2012
LOCHRISTI - Deze week werd begonnen met de voorbereidende werken voor de aanleg van het 1,6 km lange fietspad dat pendelaars en scholieren moet toelaten om van de Pensionaatstraat en Terpoelen naar het station van Beervelde te fietsen. Lut Laureys merkte een en ander op toen zij de natuur en de zonsopgang in de velden rond de spoorweg ging vastleggen.
Eerder raakte bekend dat Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits een subsidie van 63500 euro verleende voor de aanleg van de fietsweg langs spoorlijn 59. De fietsverbinding tussen Gent en Antwerpen is een belangrijk project voor het Bovenlokaal Interfunctioneel Fietsverkeer. De gemeente maakte reeds middelen vrij voor de aanleg van dit stukje traject op haar grondgebied. Nu komt dus ook de Vlaamse Regering met een toelage uit het Fietsfonds naar buiten.
+ 6 photos:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLGHE_20121114_001
fin des travaux
FOTO. Zomer vol fietsplezier van aan de Pensionaatstraat tot aan station van Beervelde
MAANDAG 06 MEI 2013
LOCHRISTI - Wie gisteren net als 500 andere Lochristinaren het VeLoots Verleden inreed, kreeg voor het eerst het gloednieuwe asfaltpad langs spoorlijn 59 tussen de Pensionaatstraat en de Ledeakkerstraat onder de wielen. Het fietspad loopt eigenlijk al verder, zodat u ongestoord langs de achterzijde van het Park van Beervelde tot aan de Beerveldsebaan en feestzaal Breughel kan fietsen. De voorbereidende werkzaamheden startten op 14 november, en alhoewel het 1,6 km lange traject nog niet afgewerkt is, kan u er al volop gebruik van maken.
Fervente fietsers hebben het landelijke stukje mobiliteit ondertussen al ontdekt, want ook deze middag telden we er op enkele minuten een tiental passanten. De Provincie Oost-Vlaanderen heeft 159 705 euro geïnvesteerd in het fietspad. De gemeente Lochristi huurt de gronden van de NMBS-Holding of heeft ze aangekocht waar nodig. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Crevits verleende voor het Vlaamse Gewest een subsidie van 63500 euro. De fietsverbinding tussen Gent en Antwerpen is een belangrijk project voor het Bovenlokaal Interfunctioneel Fietsverkeer. De gemeente Lochristi, die het pad aanlegt, maakte eerder al middelen vrij voor de aanleg van dit stukje traject op haar grondgebied.
Zoals gezegd is het pad nog niet definitief afgewerkt: aan de wal van het Park van Beervelde dienen er ondermeer nog haagjes geplaatst te worden, en eerlang komt er ook speciale verlichting. Die zal van vijf uur 's ochtends tot middernacht branden, wanneer de fotocellen geen of onvoldoende zonlicht detecteren. Bij zonsopgang schakelt de verlichting zichzelf uit, bij schemerlicht of het invallen van de duisternis floept de verlichting opnieuw aan.Op termijn moet er een fietspad komen dat de stations van Gent-Dampoort, Beervelde en Lokeren verbindt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLGHE_20130505_004&pid=2444947
+ 8 photos
éclairage de la piste
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blddi_20131026_001Verlichting fietspad langs spoorlijn N59 geplaatst
MAANDAG 28 OKTOBER 2013
LOCHRISTI - Langs het fietspad dat langs de spoorlijn N59 loopt, van aan de Pensionaatstraat tot aan de Beerveldsebaan, zijn nu ook verlichtingspalen aangebracht. Enkele maanden geleden waren alle leidingen klaar voor de plaatsing van de verlichting, maar toen gingen onverlaten er met de koperen bedradingen vandoor. Sneller dan verwacht is dat euvel nu ondertussen hersteld, en kan er veilig en verlicht langs de spoorlijn worden gefietst. Zelfs op de donkere dagen die er door de invoering van het winteruur vlugger zijn dan verwacht.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kende een subsidie toe van ruim 63.500 euro uit het Fietsfonds voor de aanleg van die lokale fietsweg langs de spoorlijn 59 in Lochristi. De fietsweg maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). De aanleg van een fietsweg is mogelijk over grote delen van het traject tussen Gent en Antwerpen. Er is geen hoofdfietsroute vanuit het oosten van Gent en op die manier krijgen groeipolen als Destelbergen, Lochristi en Lokeren een rechtstreekse verbinding met Gent en Antwerpen. De fietsweg biedt ook een veiliger alternatief voor de drukke N70 en geeft rechtstreekse toegang tot het station van Beervelde.
Wie van het fietspad gebruik maakt, heeft meteen ook een nieuw zicht op een 'andere kant' van het Park van Beervelde. Graaf Renaud de Kerchove voerde al werken uit aan die zijde van het park, om een en ander daar te verfraaien met het oog op de doortocht van de fietsers. Lezers signaleerden ons een tijd geleden dat ook auto's zich op het smalle pad waagden. Die kans is hen ontussen ontnomen, door het plaatsen van een paaltje bij het begin van het fietspad, zowel aan Terpoelen als aan de Pensionaatstraat.
Beerveldse Baan - grens Lokeren
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLBHE_20131029_005'TE GROTE ONVEILIGHEID VOOR ZWAKKE WEGGEBRUIKERS BIJ GEMANOEUVREER OP PARKING'
CD&V niet te spreken over gebruik parking station Beervelde als fietspad
WOENSDAG 30 OKTOBER 2013
LOCHRISTI - Op de gemeenteraad werd de grondinneming voor het verder doortrekken van het fietspad langs de spoorlijn N59 Gent-Antwerpen tussen de Beerveldse Baan en de gemeentegrens met Lokeren goedgekeurd. De kosten daarvoor zijn ten laste van de gemeente en bedragen 27 500 euro, een bedrag dat op het budget van 2014 wordt ingeschreven. Oppositiepartij CD&V keurde het punt af, omdat het niet te spreken is over het feit dat de huidige parking van het station als fietspad zal dienen.
Gare de Beervelde (direction Lochristi):
direction Lokeren:
Fietstocht "Waasland" deel 1 (2 augustus 2014)
https://velo-ravel.forumactif.org/t1021-waasland-2-aout-2014
Onophoudelijk baant het verkeer zich een weg door Lochristi. Door die jachtige N70 zou je bijna vergeten dat ook in Lochristi de stilte niet echt veraf is. De statige Kasteeldreef en dan de wat ruigere Rozelaredreef brengen je op een oogwenk van de drukte naar de rust. Dan de rustige Lo-Boswijk door om aan te komen bij voetweg 37 die me naar het brede, comfortabele fietspad aan de Poelinkstraat leidde.
Bij de spoorweg ging ik linksaf de Ledeakkerstraat in die naast de treinsporen loopt. Wat verder gaat de straat - verboden voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd aangelanden - over in het fietspad dat je aan het voormalige stationsgebouwd van Beervelde brengt. Toch wel een statig gebouw in zijn eenvoud, al staat het er nu jammer genoeg wat verwaarloosd bij.
Aan de overkant van de Beerveldsebaan loopt het asfalt nog even door over de NMBS-parking. Daar hangt een aankondigingsbord voor een doortrekking van het fietspad. Omrijden? Op nauwelijks honderdvijftig meter van het eindpunt van de parking ligt een landbouwweg. En de strook fijne kiezel naast de sporen ligt er zo uitnodigend bij. 't Mag wel niet, maar ach... In een handomdraai ben ik bij de Toleindestraat - met ook daar een aankondigingsbord - waar aan de andere kant van de spoor een andere landbouwweg ligt. Ook aan die kant wordt er iets "niet al te katholiek" uitgehaald, waardoor ik al even vlotjes die andere veldweg bereik die uitkomt in de Nieuwe Stationsstraat.
Een straat verder vind ik dan aansluiting bij dat andere deel van de fietssnelweg. "Nonnenbosweg" staat er; 't doet me glimlachen. Van een bos valt er niet veel te zien en de nonnen zal ik ongetwijfeld ook met een vergrootglas niet vinden. Of hoe het verleden uit straatnamen spreekt... Wat verder, ook wat stukjes verleden: een innemend kapelletje met ervoor een van de beroemde Reynaertbanken uit de jaren vijftig. Beide mooi verzorgd.
Vervolgens gaat het in één rechte lijn richting Lokeren, al moeten we bij Lammeken even een sprongetje noordwaarts. Het fietst echt wel vlot. Kritiek zal er altijd wel zijn - dat is nu eenmaal eigen aan het menselijk ras, zeker?! -, maar dit fietspad draagt de naam "fietssnelweg" naar mijn bescheiden mening niet onterecht.
Buiten wat bloemen en enkele mooie bomen is er evenwel weinig natuurschoon te zien. Het landschap wordt er vrij eentonig gedomineerd door maïs, maïs en nog eens maïs... En ongemerkt rij je de binnenstad van Lokeren binnen. Aan de kerktoren wapperen de vlaggen, want het is feest in Lokeren! Alle kraampjes zijn nog dicht. Nog even te vroeg voor het feestgedruis. Ik besluit van de gelegenheid gebruik te maken om een bezoekje te brengen aan de statige Sint-Laurentiuskerk. Het barokke sculptuurwerk is er ronduit prachtig en leidt me ertoe een paar zinnen in het bezoekersboek te schrijven. "Deze kerk getuigt van Gods wondere hand in de mens." Zo voel ik het toch aan.
Als ik de kerk uitga, word ik verwelkomd op wat motregen. Gelukkig is het echter van korte duur.
Nog meer foto's (nrs. 1 t.e.m. 44):
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6043065042783671825?hl=nl
Onophoudelijk baant het verkeer zich een weg door Lochristi. Door die jachtige N70 zou je bijna vergeten dat ook in Lochristi de stilte niet echt veraf is. De statige Kasteeldreef en dan de wat ruigere Rozelaredreef brengen je op een oogwenk van de drukte naar de rust. Dan de rustige Lo-Boswijk door om aan te komen bij voetweg 37 die me naar het brede, comfortabele fietspad aan de Poelinkstraat leidde.
Bij de spoorweg ging ik linksaf de Ledeakkerstraat in die naast de treinsporen loopt. Wat verder gaat de straat - verboden voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd aangelanden - over in het fietspad dat je aan het voormalige stationsgebouwd van Beervelde brengt. Toch wel een statig gebouw in zijn eenvoud, al staat het er nu jammer genoeg wat verwaarloosd bij.
Aan de overkant van de Beerveldsebaan loopt het asfalt nog even door over de NMBS-parking. Daar hangt een aankondigingsbord voor een doortrekking van het fietspad. Omrijden? Op nauwelijks honderdvijftig meter van het eindpunt van de parking ligt een landbouwweg. En de strook fijne kiezel naast de sporen ligt er zo uitnodigend bij. 't Mag wel niet, maar ach... In een handomdraai ben ik bij de Toleindestraat - met ook daar een aankondigingsbord - waar aan de andere kant van de spoor een andere landbouwweg ligt. Ook aan die kant wordt er iets "niet al te katholiek" uitgehaald, waardoor ik al even vlotjes die andere veldweg bereik die uitkomt in de Nieuwe Stationsstraat.
Een straat verder vind ik dan aansluiting bij dat andere deel van de fietssnelweg. "Nonnenbosweg" staat er; 't doet me glimlachen. Van een bos valt er niet veel te zien en de nonnen zal ik ongetwijfeld ook met een vergrootglas niet vinden. Of hoe het verleden uit straatnamen spreekt... Wat verder, ook wat stukjes verleden: een innemend kapelletje met ervoor een van de beroemde Reynaertbanken uit de jaren vijftig. Beide mooi verzorgd.
Vervolgens gaat het in één rechte lijn richting Lokeren, al moeten we bij Lammeken even een sprongetje noordwaarts. Het fietst echt wel vlot. Kritiek zal er altijd wel zijn - dat is nu eenmaal eigen aan het menselijk ras, zeker?! -, maar dit fietspad draagt de naam "fietssnelweg" naar mijn bescheiden mening niet onterecht.
Buiten wat bloemen en enkele mooie bomen is er evenwel weinig natuurschoon te zien. Het landschap wordt er vrij eentonig gedomineerd door maïs, maïs en nog eens maïs... En ongemerkt rij je de binnenstad van Lokeren binnen. Aan de kerktoren wapperen de vlaggen, want het is feest in Lokeren! Alle kraampjes zijn nog dicht. Nog even te vroeg voor het feestgedruis. Ik besluit van de gelegenheid gebruik te maken om een bezoekje te brengen aan de statige Sint-Laurentiuskerk. Het barokke sculptuurwerk is er ronduit prachtig en leidt me ertoe een paar zinnen in het bezoekersboek te schrijven. "Deze kerk getuigt van Gods wondere hand in de mens." Zo voel ik het toch aan.
Als ik de kerk uitga, word ik verwelkomd op wat motregen. Gelukkig is het echter van korte duur.
Nog meer foto's (nrs. 1 t.e.m. 44):
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6043065042783671825?hl=nl
Re: L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
eeuwige reiziger a écrit:
Aan de overkant van de Beerveldsebaan loopt het asfalt nog even door over de NMBS-parking. Daar hangt een aankondigingsbord voor een doortrekking van het fietspad. Omrijden? Op nauwelijks honderdvijftig meter van het eindpunt van de parking ligt een landbouwweg. En de strook fijne kiezel naast de sporen ligt er zo uitnodigend bij. 't Mag wel niet, maar ach... In een handomdraai ben ik bij de Toleindestraat - met ook daar een aankondigingsbord - waar aan de andere kant van de spoor een andere landbouwweg ligt. Ook aan die kant wordt er iets "niet al te katholiek" uitgehaald, waardoor ik al even vlotjes die andere veldweg bereik die uitkomt in de Nieuwe Stationsstraat.
Als ik het goed versta,en uw route bekijk op route2you, het stuk op mijn kaart http://goo.gl/maps/CfrEs in donker blauw bestaat nog niet bedoel ik nog niet ingericht, is wel doenbaar, maar ik misschien wel niet toegelaten ?
Re: L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Nu zie ik twee route op route2you van jou, Waasland_01 & Waasland_05, de enig een en de andere terug ?
Opgelet!
velo-ravel.net a écrit:Als ik het goed versta,en uw route bekijk op route2you, het stuk op mijn kaart http://goo.gl/maps/CfrEs in donker blauw bestaat nog niet bedoel ik nog niet ingericht, is wel doenbaar, maar ik misschien wel niet toegelaten ?
Tussen Beerveldsebaan en Voldersstraat ligt er aan de noordzijde over heel de lengte een halfverharde landbouwweg. Aan de zuidzijde daarentegen volgt de halfverharde zijarm van de Toleindestraat slechts voor iets meer dan de helft van de afstand de spoorweg. Tussen de plaats waar de Toleindestraat afbuigt en de NMBS-parking is er een goede honderdvijftig meter begroeide berm. Niet echt gemakkelijk er te wandelen, laat staan te fietsen. Daarom trok ik mijn stoute schoenen aan en fietste over de kleine strook fijne kiezel aan de zijkant van het spoor.
Toleindestraat:
Hetzelfde moest ik noodgedwongen ook doen bij het stuk tussen Voldersstraat en Nieuwe Stationsstraat. Op stafkaart stond er daar over heel de lengte een veldweg ingetekend. De werkelijkheid had voor mij evenwel een verrassing klaar: na meerdere honderden meters fietsen, hield de weg plotseling op te bestaan. Schijnbaar had een landbouwer iets meer dan de helft van de weg ingeploegd. Ook daar koos ik dus voor de noodoplossing. Een goede tweehonderd meter voor de Nieuwe Stationsstraat staat er een schuurtje en vanaf daar ligt de landbouwweg nog zoals voorheen.
Sans doute, vous devinez, Luc, où se trouve l'approche peu orthodoxe... Concluons: la première et la dernière fois.
Heen en terug
velo-ravel.net a écrit:Nu zie ik twee route op route2you van jou, Waasland_01 & Waasland_05, de enig een en de andere terug ?
Inderdaad. Bij de terugtocht wou ik het gehucht Oudenbos aandoen. Oudenbos heeft de bijnaam "Klein Zwitserland" omwille van zijn speciale kerk en huizen. Genoeg om m'n nieuwsgierigheid te wekken.
http://lokeren.waasland.warmingup.eu/HighlightDetail--Vertrekpunt-Buurt-op-de-beenwandeling-Oudenbos-7853.aspx
Daarnaast leek het me verstandiger het stuk tussen Nieuwe Stationsstraat en Toleindestraat iets veiliger te overbruggen.
Nieuwe Stationsstraat - Beerveldse Baan [Lokeren - Lochristi]
BEERVELDE 14/11/2014
Nieuw fietspad langs spoorlijn
De provincieraad heeft groen licht gegeven voor de aanleg van een fietspad langs de spoorlijn tussen de Nieuwe Stationsstraat in Lokeren en de Beerveldse Baan in Lochristi. Het fietspad wordt uitgevoerd in een asfaltverharding over een lengte van bijna twee kilometer. Dit is fietsvriendelijk en er komen geen ribbels in het asfalt zoals bij betonstraatstenen. Daarnaast heeft een asfaltverharding een hoge stabiliteit, is ze slijtvast en is het onderhoud beperkt. De uitgave wordt geraamd op 300.000 euro. De provincie draagt de volledige kostprijs voor de werken.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lochristi/nieuw-fietspad-langs-spoorlijn-a2120058/
En het knippen gaat onverminderd verder... [Lochristi]
Hoe langer hoe meer snijden spoorwegen in het landschap en rukken het fijnmazig wegennet zo stilaan uit elkaar... Een van de nadelige gevolgen van het aanleggen van het fietspad:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150424_01647020
Spoorwegovergang in Pensionaatstraat en Volderstraat gaan dicht
28/04/2015
LOCHRISTI - Infrabel maakt werk van de afsluiting van de spoorwegovergangen in Lochristi. Op vraag van Infrabel keurde de gemeente Lochristi de afsluiting van de spoorwegovergang in de Volderstraat en de Pensionaatstraat goed.
Naar aanleiding van de aanleg van het fietspad langs de spoorweg is Infrabel vragende partij om, overeenkomstig de opdracht van de federale overheid, zoveel mogelijk overwegen af te schaffen. Overwegen vormen immers zwarte punten op het spoornet naar veiligheid, stiptheid en onderhoud toe.
Infrabel heeft aan de gemeente Lochristi gevraagd om overweg 63 in de Volderstraat en overweg 68 in de Pensionaatstraat af te schaffen en de gemeenteraad ging maandagavond principieel akkoord met dit voorstel. Voor de overweg op de Beerveldse Baan (nr 65) is Infrabel voorstander om een brug of tunnel te voorzien en wat Terpoelen (nr.67) betreft lijkt Infrabel gewonnen voor een fietstunnel.
Met dit laatste voorstel heeft de gemeente Lochristi echter problemen. Terpoelen is een belangrijke ontsluiting van de wijk Lobos en het gemeentebestuur heeft Infrabel reeds te kennen gegeven dat gemotoriseerd verkeer er mogelijk moet blijven. Men heeft ook de bezorgdheid geuit over de situatie van de landbouwers die langs weerszijden van de spoorweg gronden bewerken. Lochristi vraagt ook dat zowel Destelbergen als Lokeren in het project rond het opdoeken van de spoorwegovergangen betrokken wordt.
Infrabel kondigt eerlang een 'infomarkt' aan, waar de verdwijning van de spoorwegovergangen zal toegelicht en gemotiveerd worden.
Buurtweg
De afschaffing van de overweg in de Volderstraat heeft ook gevolgen voor buurtweg 2, die door voorgaande beslissing gedeeltelijk wordt afgesloten.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150424_01647020
Infomarkt [Destelbergen]
OOK GRONDGEBIED DESTELBERGEN WORDT AANGEDAAN
Infomarkt over fietspad langs de spoorweg Gent-Antwerpen
vrijdag 8 mei 2015
DESTELBERGEN - De provincie Oost-Vlaanderen realiseert in samenwerking met Infrabel en de gemeenten Destelbergen, Lochristi en Lokeren een fietspad langs de spoorlijn Gent-Antwerpen. Ook het grondgebied van Destelbergen wordt daarbij aangedaan. In Beervelde, deelgemeente van Lochristi, kan u het resultaat al bewonderen tussen de Pensionaatstraat en de Beerveldsebaan. Nu maandag 11 mei tussen 16 uur en 20 uur wordt het volledige project doorlopend toegelicht op een infomarkt in het gemeentehuis van Lochristi, Dorp-West 52. Ook Destelbergenaren zijn er welkom voor een antwoord op mogelijke vragen door een team van aanwezige deskundigen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150508_01670384
Fietssnelweg weer wat langer in 2016
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150903_01848843
Het niewsblad 04/09/2015 Bladzijde 26
Het niewsblad 04/09/2015 Bladzijde 26
LOCHRISTI De fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenet-werk (BFF) en moet op termijn een volledige verbinding vormen tussen beide provinciehoofdsteden. Op dit moment is er nog geen hoofdfietsroute vanuit het oosten van Gent. Met de aanleg van de fietssnelweg L59 krijgen groeipolen als Destelbergen, Lo-christi en Lokeren een recht-streekse verbinding met Gent en Antwerpen.
De aanleg van het fietspad tussen de Pensionaatstraat en het station van Beervelde dateert van begin 2013 en wordt veelvuldig gebruikt door de pendelaars. Kort na de opening werd een vervolg aangekondigd, zowel richting Lokeren als Destelbergen. Telkens gaat het om een strook over een afstand van ongeveer twee kilometer.
Overweg gesloten
Maar de plannen voor het fietspad tussen het station van Beervelde en Nieuwe Stationsstraat in Lokeren liepen wat vertraging op. Eerst zou het fietspad 2,5 meter breed worden, maar de intergemeentelijke begeleidingscommissie besliste om langs het traject een fietspad van drie meter breed aan te leggen. ‘Alle pro-
blemen zijn nu bijna opgelost zodat we in het voorjaar 2016 met de werken kunnen starten’, klinkt het bij de provincie.Spoorwegbeheerder Infrabel hielp mee aan het project, maar stelde als voorwaarde dat de weinig gebruikte overweg langs de Voldersstraat zou verdwijnen. Infrabel schaft jaarlijks een aantal overwegen af om de verkeersveiligheid te verhogen en de stiptheid van de treinen te verbeteren. De gemeenteraad
keurde afgelopen week de afschaffing goed, ondanks enkele bezwaren van de omwonende
landbouwers.
Op langere termijn wil Infrabelin Lochristi ook nog de overweg aan de Pensionaatstraat en aan
Terpoelen afschaffen en vervangen door een fietstunnel. Er is
ook sprake van een brug aan de spoorovergang aan de Beerveldse Baan.
Les travaux débutent [Beervelde - Destelbergen]
Aanleg fietspad langs spoorweg L59 van Beervelde naar Destelbergen begonnen
11/02/2016
DESTELBERGEN - Meer dan acht jaar geleden al werd de principebeslissing genomen voor de aanleg van een fietspad langs spoorlijn L59 Gent-Antwerpen. Op het grondgebied van Lochristi werd al een eerste fase gerealiseerd, en nu zijn ook de graafwerken begonnen aan het deel tussen de Pensionaatstraat in Beervelde en de Burgstraat in Destelbergen. Op een erg natte ondergrond, zoals u op de foto's merkt.
Daarvoor wordt overigens ook spoorwegovergang 68 in de Pensionaatstraat gesloten. Het totale plaatje maakt deel uit van het fietssnelwegennet dat door de provincie Oost-Vlaanderen wordt getrokken en gefinancierd. De pas gestarte fase gaat hier dus nu voor het eerst over de gemeentegrens. Van Lochristi naar Destelbergen, en terug. Goed voor een fijn fietstochtje, al zal u daar nog wat geduld moeten voor oefenen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160211_02122896
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bllla_02122540
SPOORWEGOVERGANG GAAT DICHT WANNEER FIETSPAD EEN FEIT IS
Pensionaatstraat gedeeltelijk afgeschaft door aanleg fietspad langs spoorlijn
22/02/2016
LOCHRISTI - De aanleg van het fietspad langs de spoorlijn, van aan de grens met Lokeren tot aan de Burgstraat in Destelbergen, zorgt ervoor dat de spoorwegovergang aan de Pensionaatstraat dichtgaat en dat de buurtweg dus gedeeltelijk wordt afgeschaft. Dat werd definitief vastgesteld op de gemeenteraad van februari. Er waren een viertal bezwaren tegen de sluiting van de overgang, maar die wegen naar verluidt niet op tegen het algemeen belang. Stiptheid van de treinen, verhoogde veiligheid en het vermijden van sluipverkeer halen het op de opmerkingen van enkele buurtbewoners. De spoorwegovergang gaat pas echt dicht wanneer het fietspad gerealiseerd is, antwoordde schepen van Openbare Werken Jean-Pierre Raman maandagavond aan de CD&V-oppositie.
CD&V herinnerde ook aan de belofte van Infrabel om een langsweg aan te leggen aan noordelijke zijde. "De gemeente moet hier actief blijven naar vragen, want het is een moeilijk toegankelijke weg voor landbouwmachines, die eventueel voor schade op de privégrond van omwonenden kunnen zorgen", aldus de christen-democratische oppositie. N-VA besefte dat er nadelen verbonden zijn aan de sluiting van de overweg, maar opteert mee voor de oplossing die het algemeen belang dient.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160222_02143982
Afhandeling bezwaren [Beervelde - Destelbergen]
Fietspad langs spoorlijn Gent-Antwerpen
Het Laatste Nieuws/Gent-Wetteren-Lochristi,
Za. 02 Apr. 2016, Pagina 44
In oktober vorig jaar diende de provincie Oost-Vlaanderen een stedenbouwkundige aanvraag in bij de Vlaamse overheid voor de aanleg van een langeafstandsfietspad langs de spoorlijn Gent - Antwerpen, vanaf de Burgstraat in Destelbergen tot de Pensionaatstraat. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 2 bezwaren of opmerkingen ingediend die kunnen weerlegd worden. De lasten van een individuele burger wegen niet op tegen het algemeen belang van de sluiting van de spooroverweg. Bovendien is de omweg beperkt en legt Infrabel aan de noordzijde een langsweg aan.
Aanleg Beerveldse Baan - Nieuwe Stationsstraat [Lochristi - Lokeren]
LOCHRISTI
5/06/2016
Fietspad langs spoorlijn Gent-Antwerpen
Op 22 augustus start de provincie met de aanleg van een fietspad langs de spoorlijn Gent-Antwerpen. In Lochristi gebeurt de aanleg hiervan in drie fases: in een eerste fase tussen de Pensionaatstraat en Beerveldse Baan (reeds uitgevoerd in 2010), een tweede tussen Beerveldse Baan en de gemeentegrens met Lokeren en een derde fase tussen de Pensionaatstraat en de gemeentegrens met Destelbergen (gepland voor 2017). De gemeente staat in voor de aankoop van de gronden en de plaatsing van verlichting. De kostprijs voor de aanleg van de tweede fase van de fietssnelweg bedraagt 325.264 euro. De provincie neemt die kosten voor haar rekening. De gemeente betaalt daarnaast 27.500 euro voor de onteigeningen en 37.700 euro voor de verlichting.
De werken voor de aanleg van het fietspad langs de spoorlijn tussen Beerveldse Baan en Lokeren duren tot eind januari. Tijdens de werken zal de Volderstraat ter hoogte van de fietssnelweg worden afgesloten. Er is een omleiding via de Toleindestraat, Nieuwe Molenstraat, Nieuwpoortstraat en Bastelare.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lochristi/fietspad-langs-spoorlijn-gent-antwerpen-a2822623/
Donderdag 4 augustus 2016
Van 22 augustus tot eind januari legt de provincie Oost-Vlaanderen een fietspad aan langs de spoorlijn tussen de Beerveldse Baan en de grens met Lokeren. De Volderstraat wordt tijdelijk afgesloten. Er is een omleiding.
Wat houden de werken in?
De provincie Oost-Vlaanderen legt een fietssnelweg aan langs de spoorlijn Gent-Antwerpen tussen Gent en Sint-Niklaas.
In Lochristi gebeurt de aanleg hiervan in drie fases:
fase 1: tussen Pensionaatstraat en Beerveldse Baan (uitgevoerd in 2010);
fase 2: tussen Beerveldse Baan en de gemeentegrens met Lokeren;
fase 3: tussen Pensionaatstraat en de gemeentegrens met Destelbergen (gepland voor 2017).
In dit dossier zorgen wij als gemeente voor de aankoop van de gronden en de plaatsing van verlichting.
Wanneer?
De werken voor de aanleg van het fietspad langs de spoorlijn tussen Beerveldse Baan en Nieuwe Stationsstraat (Lokeren) starten op maandag 22 augustus en duren tot eind januari.
Hinder?
Tijdens de werken zal de Volderstraat, ter hoogte van de fietssnelweg, worden afgesloten. Er is een omleiding via Toleindestraat, Nieuwe Molenstraat, Nieuwpoortstraat en Bastelare.
Budget?
Kostprijs aanleg fase 2 fietssnelweg (voor rekening van de provincie Oost-Vlaanderen): 325.264,24 euro.
Kostprijs voor rekening van de gemeente:
onteigeningen: 27.500 euro
openbare verlichting: 37.700,42 euro
http://www.lochristi.be/nieuwsdetail/1570/aanleg-fietspad-langs-spoorlijn-tussen-beerveldse-baan-en-lokeren
Ongehinderd fietsen langs spoorweg naar Lokeren
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161221_02639260
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161221_02638902
Missing fietslink tussen Lokeren en Lochristi ingefietst
Nadat enkele weken geleden al het ontbrekende stuk van het fietspad tussen Lokeren en Zele werd ingereden, is nu ook het deel van de fietssnelweg Gent-Antwerpen. Tussen de Nieuwe Stationsstraat in Lokeren en de Beerveldebaan ter hoogte van het station in Lochristi werd woensdag een stuk van 2,2 kilometer ingereden
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161221_02638902
Missing fietslink tussen Lokeren en Lochristi ingefietst
De fietsers hebben sinds woensdag een extra stukje fietssnelweg. Een stuk van twee kilometer tussen Lochristi en Lokeren, en dat werd meteen ingefietst. Het gaat om een belangrijke deel van de "fietssnelweg" tussen Gent en Antwerpen.
Infrabel, gedeputeerde van de Provincie Oost-Vlaanderen Peter Hertog en ook een aantal lokale politici van Lochristi en Lokeren kropen vanochtend op de fiets in Beervelde om het nieuwe fietspad plechtig in te huldigen. Het fietspad is 3 meter breed en heeft zo'n 270.000 euro gekost. Onder andere in Beveren en tussen Lokeren en Sint-Niklaas moet de provincie nog een "missing link" opleveren. Dat gebeurt de komende maanden. Vanaf 2018 kan je van Gent naar Antwerpen fietsen op de fietssnelweg, een mooi en veilig alternatief voor de N70.
"Fietssnelweg Gent-Antwerpen klaar eind 2018"
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-temse/-fietssnelweg-gent-antwerpen-klaar-eind-2018-a3037297/
Binnen twee jaar zullen inwoners van het Waasland vlot naar Gent en Antwerpen kunnen fietsen langs de spoorlijn over een traject van 45 kilometer. Samen met de lokale besturen stelde de provincie gisteren een nieuwe verbinding voor tussen de Lokerse Oudenboswijk en het station van Beervelde. Meteen sluit ook de spooroverweg in de Nieuwe Stationsstraat definitief voor autoverkeer.
Voor afstanden onder de 15 kilometer moeten mensen meer de fiets gaan gebruiken. Met het oog op dat doel realiseert het provinciebestuur in heel Oost-Vlaanderen een netwerk van fietssnelwegen. "Door veilige en comfortabele infrastructuur aan te bieden worden meer en meer pendelaars overtuigd om hun tweewieler te nemen", verduidelijkt Peter Hertog (sp.a), gedeputeerde bevoegd voor mobiliteit. "We werken intensief om de fietssnelweg langs de spoorlijn tussen Gent en Antwerpen klaar te krijgen tegen eind 2018."
De voorbije maanden werd het gedeelte tussen het station van Beervelde en de Nieuwe Stationsstraat in de Lokerse Oudenboswijk aangelegd: goed voor een traject van twee kilometer. De provincie werkt daarvoor samen met de Vlaamse Overheid, gemeentebesturen en spoorwegbeheerder Infrabel. Met deze twee kilometer extra fietsweg komen niet alleen Gent en Antwerpen een stuk dichterbij voor de fietsers, maar krijgen de dorpen Lochristi en Beervelde nu al een veilige directe fietsverbinding met Lokeren, als alternatief voor bijvoorbeeld de onveiligere gewestweg N70. De kostprijs van de realisatie bedraagt 268.813 euro.
Aansluitend op het project besliste spoorwegbeheerder Infrabel ook om de overweg aan de Nieuwe Stationsstraat te 'herwaarderen'. "Dat betekent dat we de overweg hebben heringericht zodat deze enkel nog toegankelijk is voor fietsers en voetgangers. Extra wegmarkeringen worden op korte termijn nog aangebracht. Op de lange termijn voorzien we hier ook de aanleg van een voetgangers- en fietserstunnel. Ook een fietsersbrug over de Beerveldebaan aan het station heeft een hoge prioriteit, al is er nog geen budget vastgelegd", zegt woordvoerder Charlotte Verbeke. Ook elders op de spoorlijn tussen Antwerpen en Gent zullen in de toekomst nog overwegen geschrapt worden uit veiligheidsoverwegingen.
45 kilometer
Met de realisatie van de extra schakel tussen Lokeren en Lochristi is intussen 70 procent van het 45 kilometer lange fietssnelweg tussen Gent-Dampoort en de provinciegrens met Antwerpen in Zwijndrecht aangelegd door de provincie. De komende twee jaren wordt nog 14 kilometer gerealiseerd tussen Lochristi en Destelbergen, Destelbergen en Gent, Beveren en Zwijndrecht en een optimalisatie aan de stationsomgevingen van Lokeren en Sint-Niklaas.
AANLEG FIETSPAD LANGS SPOORLIJN TUSSEN PENSIONAATSTRAAT EN BURGSTRAAT (DESTELBERGEN)
http://www.lochristi.be/nieuwsdetail/1570/aanleg-fietspad-langs-spoorlijn-tussen-pensionaatstraat-en-burgstraat-destelbergen
Kaart aangepast (stuk in het paars)
Van 9 januari tot eind februari legt de provincie Oost-Vlaanderen een fietspad aan langs de spoorlijn tussen Pensionaatstraat en Burgstraat (Destelbergen). Hiervoor wordt de overweg tweemaal tijdelijk afgesloten.
Wat houden de werken in?
De provincie Oost-Vlaanderen legt een fietssnelweg aan langs de spoorlijn Gent-Antwerpen tussen Gent en Sint-Niklaas.
In Lochristi gebeurt de aanleg hiervan in drie fases:
fase 1: tussen Pensionaatstraat en Beerveldse Baan (uitgevoerd in 2010);
fase 2: tussen Beerveldse Baan en de gemeentegrens met Lokeren (uitgevoerd in 2016);
fase 3: tussen Pensionaatstraat en de gemeentegrens met Destelbergen (2017).
In dit dossier zorgen wij als gemeente voor de aankoop van de gronden en de plaatsing van verlichting.
Wanneer?
De werken voor de aanleg van het fietspad fase 3 langs de spoorlijn tussen Pensionaatstraat en Burgstraat (Destelbergen) starten op maandag 9 januari en duren tot eind februari.
Hinder?
Tijdens de werken zal de Pensionaatstraat en de overweg open blijven voor alle verkeer. De werken vinden namelijk hoofdzakelijk plaats naast de spoorweg.
Enkel voor de aansluiting van het huidige fietspad komende van Beervelde (fase 2) op het nieuwe fietspad richting Destelbergen (fase 3) én voor de asfalteringswerken zal de overweg in de Pensionaatstraat tweemaal kort worden afgesloten.
Het verkeer zal dan worden omgeleid via de spooroverwegen in Ter Poelen en Burgstraat (Destelbergen).
De exacte data en duurtijd van de tijdelijke sluiting van de overweg moeten nog worden bepaald (hangt af van het vlotte verloop van de werken en het weer). We maken die hier later nog bekend.
Budget?
Kostprijs aanleg fase 3 fietssnelweg (voor rekening van de provincie Oost-Vlaanderen): 338.000 euro.
Kostprijs voor rekening van de gemeente:
onteigeningen: 25.000 euro
openbare verlichting: 29.000 euro
Kaart aangepast (stuk in het paars)
Pensionaatstraat - Burgstraat [Destelbergen]
Werken fietssnelweg langs spoorweg Pensionaatstraat- Burgstraat gestart
18/01/2017
Recent zijn de werken gestart voor de derde fase van de aanleg van een fietspad langs de spoorlijn Gent-Antwerpen. Deze keer wordt de afstand tussen de Pensionaatstraat en Burgstraat (Destelbergen) aangelegd. Nog niet zo lang geleden werd een ander gedeelte, van aan de spooroverweg aan de Beerveldebaan, tot de gemeentegrens met Lokeren, ingereden door een delegatie van de provincie en het gemeentebestuur.
Zoals bekend legt de provincie Oost-Vlaanderen een zogenaamde fietssnelweg aan langs de spoorlijn Gent-Antwerpen tussen Gent en Sint-Niklaas. In Lochristi gebeurt de aanleg hiervan in drie fases, waarvan er al twee zijn afgewerkt: tussen Pensionaatstraat en Beerveldse Baan (uitgevoerd in 2010) en tussen Beerveldse Baan en de gemeentegrens met Lokeren (uitgevoerd in 2016).
Nu gaat het over de derde fase, van aan de Pensionaatstraat tpt de gemeentegrens met Destelbergen. De werken zullen duren tot eind februari.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170107_02662285
Re: L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Vanaf de Hoenderstraat kan je spoorweg volgen via kleine kalme straten.
Vanaf de Burgstraat is het ingericht to aan de Nieuwe Molenstraat.
Daarna terug kalme straten tot de Eekstraat.
Ingericht tot de Ledehof, terug op baan tot aan de brug over de Durme.
Foto's : https://photos.app.goo.gl/qAApJTyDwrwvvi593
Vanaf de Burgstraat is het ingericht to aan de Nieuwe Molenstraat.
Daarna terug kalme straten tot de Eekstraat.
Ingericht tot de Ledehof, terug op baan tot aan de brug over de Durme.
Foto's : https://photos.app.goo.gl/qAApJTyDwrwvvi593
Budget L59
12 Oost-Vlaamse fietsprojecten krijgen duwtje in de rug
Vlaamse Regering subsidieert fietspad langs spoorlijn Beervelde - Destelbergen met € 67.656
23/09/2018
DESTELBERGEN / LOCHRISTI - Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert € 67.656 in het fietspad langs de spoorlijn L59 tussen Beervelde en Destelbergen. De Vlaame overheid steunt liefst 12 Oost-Vlaamse fietsprojecten met een totale investeringswaarde van € 5,8 miljoen. “Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen wil ik alle politieke partijen stimuleren om nog meer fietsinvesteringen in het verkiezingsprogramma en het lokale bestuursakkoord te schrijven”, zegt Weyts (N-VA).
Dit jaar worden er voor 110 miljoen euro fietsinvesteringen vastgelegd in Vlaanderen. 60% van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk ligt op wegen in lokaal beheer, waardoor de lokale besturen moeten worden gestimuleerd om erin te investeren. Naast de Vlaamse Regering betalen ook de Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente zelf mee. In de toekomst zal het kabinet van minister Weyts het Vlaamse aandeel, dat nu maximaal 40 % bedraagt, verhogen naar 50 %. Zo moet het voor de gemeenten moeilijker worden om nee te zeggen tegen nieuwe fietsinfrastructuur.
Het traject tussen de Pensionaatstraat - waar de overgang gesloten werd - en de Burgstraat was het derde deel van de realisatie van de L59 op ons grondgebied. In de voorbije jaren werd het mooie en landelijke fietspad tussen de Beerveldse Baan en de gemeentegrens met Lokeren, en het deel tussen Beervelde Station en de Pensionaatstraat gerealiseerd. Daardoor kan u nu probleemloos van Destelbergen tot Lokeren fietsen. Het totale fietstraject langs deze spoorlijn moet uiteindelijk van Zwijndrecht naar Gent lopen over 46 kilometer. Maar daarvoor zijn nog enkele obstakels te nemen. Hier en daar maakt het pad ook een ommetje langs een woonwijk.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180923_03778536
Doorsteek achter Fernand Hanusdreef [Lokeren]
Het NIVEA-syndroom duikt weer op... Moeilijk doen over de aanleg van een fietspad aan je achtertuin, terwijl die achtertuin grenst aan een van de drukste en dus lawaaierigste spoorlijnen van het land.
https://www.hln.be/in-de-buurt/lokeren/bewoners-fernand-hanusdreef-bezorgd-om-plannen-voor-doorsteek-naar-fietssnelweg-baten-wegen-niet-op-tegen-de-kosten~a0af124b/
Bewoners Fernand Hanusdreef bezorgd om plannen voor doorsteek naar fietssnelweg: “Baten wegen niet op tegen de kosten”
9/07/2020
LOKEREN - In samenwerking met de provincie en spoorwegbeheerder plant de stad de aanleg van een fietstunnel onder de sporen. De voorziene aantakking met de Fernand Hanusdreef is een doorn in het oog van de omwonenden. “De extra verbinding biedt slechts een zeer beperkt voordeel in afstand en zal bovendien zorgen voor overlast in de vorm van lichtvervuiling en verlies van privacy.”
Op de spoorlijn tussen Gent en Antwerpen is spoorwegbeheerder Infrabel al langer bezig met het vervangen van overwegen door tunnels. Op Lokers grondgebied is de overweg aan de Nieuwe Stationsstraat, die enkele jaren geleden al dicht ging voor gemotoriseerd verkeer, de volgende in de rij. Ook de missing link op de fietssnelweg langs het spoor wordt doorgetrokken tussen de Nieuwe Dreef en de Nieuwe Stationsstraat.
“De aanleg van de tunnel en het doortrekken van de fietssnelweg worden voor alle duidelijkheid niet in vraag gesteld door de buurt”, zegt Filip Vydt, die het woord voert namens de omwonenden van de Fernand Hanusdreef. De aansluiting van de fietssnelweg met hun straat zien de bezwaarindieners niet zitten.
Privacy
“De stad en provincie verwijzen naar de verbinding die wordt voorzien tussen beide kanten van de woonkern van de Oudenboswijk en de directe verbinding met basisschool Oudenbos. Die directe verbinding voorziet echter slechts een zeer beperkt voordeel in afstand van maximum 700 meter en bovendien voor een zeer beperkte doelgroep en dit terwijl het kostenplaatje voor de grondverwerving, aanleg en het jaarlijkse onderhoud oploopt tot enkele honderdduizenden euro’s”, geeft Vydt aan. De buurtbewoners vrezen bovendien extra negatieve gevolgen te ondervinden in de vorm van lichtvervuiling, verlies van privacy en zwerfvuil. “We kunnen onmogelijk aanvaarden dat onze tuin permanent zal verlicht worden.” De buurtbewoners dringen aan op een constructief overleg. “Door de coronacrisis is de eerder beloofde infovergadering in het water gevallen, maar wij willen een duidelijk antwoord op al onze vragen en bezorgdheden.”
Clausule
Op de gemeenteraad nam oppositieraadslid Eddy Van Bockstal (N-VA) het woord over het dossier. “Onze fractie is uiteraard voorstander van de fietssnelweg en de ondertunneling, maar de bezwaren van de buurt tegen de doorsteek vanuit hun straat naar de fietssnelweg houden echt wel steek. Los van de inhoud, vind ik het ook bedenkelijk dat de stad al een grond aankoopt voor de doorsteek vooraleer de bezwaren werden behandeld.” Op de gemeenteraadszitting besliste het stadsbestuur een clausule toe te voegen dat de grond enkel zal aangekocht worden als er een omgevingsvergunning wordt afgeleverd voor het project.
Schepen van Openbare Werken Sabine Van Rysselberghe (Open Vld) beklemtoont dat de stad wel degelijk een meerwaarde ziet in de doorsteek via de Hanusdreef. “Sommige fietsers moeten anders zowat 900 meter omrijden. We zullen tegemoet komen aan de bezorgdheden omtrent verlichting. Dit kan technisch geregeld worden en een groenscherm moet voor de nodige privacy zorgen.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/lokeren/bewoners-fernand-hanusdreef-bezorgd-om-plannen-voor-doorsteek-naar-fietssnelweg-baten-wegen-niet-op-tegen-de-kosten~a0af124b/
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» L059 04 Sint-Niklaas - Beveren (Langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
» L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» L059 04 Sint-Niklaas - Beveren (Langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum