L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
La dernière étappe décisive a été francie lors du conseil communal du 7 septembre 2011 pour la réalisation d'un piste cyclable entre Lokeren et Sint-Niklaas: aussi la commune de Waasmunster a pris les dispositions nécessaires, comme la ville de Lokeren l'a fait il y a quelque temps, afin de créer la bande cyclabe à longue distance entre Lokeren et Sint-Niklaas, au long du ligne 59 (ligne entre Gand et Anvers).
http://www.waasmunster.be/website/1428-www/version/default/part/AttachmentData/data/Agenda%20GR070911.pdf
La partie entre Waasmunter et Sint-Niklaas a été réalisée dans le passé. Et maintenant, la partie entre Lokeren et Waasmunster sera réalisé dans le délai fixé. Cette partie est un chaînon du 'Waaslandfietsroute' au long du ligne 59 (Gand - Anvers).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_59
http://www.waasmunster.be/website/1428-www/version/default/part/AttachmentData/data/Agenda%20GR070911.pdf
La partie entre Waasmunter et Sint-Niklaas a été réalisée dans le passé. Et maintenant, la partie entre Lokeren et Waasmunster sera réalisé dans le délai fixé. Cette partie est un chaînon du 'Waaslandfietsroute' au long du ligne 59 (Gand - Anvers).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_59
Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan 2012 - 0:37, édité 1 fois
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Est-ce que la carte suivante est bonne pour la partie déjà existante entre Waasmunster et Sint-Niklaas ?
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Admin a écrit:Est-ce que la carte suivante est bonne pour la partie déjà existante entre Waasmunster et Sint-Niklaas ?
Une petite correction: en juin de cette année, on a décidé d'aligner la bande cyclable entre la Beatestraat et le point-noeud 26. En plus, la Beatestraat sera réservée aux piétons, vélos et aux véhicules agricoles:
Beatestraat wordt autovrije fietsverbinding
zaterdag 25 juni 2011
WAASMUNSTER/LOKEREN - Het provinciebestuur breidt binnenkort de fietsroute langs de spoorweg Antwerpen-Gent uit met de ontbrekende fietsverbinding tussen de Waasmunsterse Doornijkstraat en de Pijlstraat in Lokeren.
Het fietspad van de Beatestraat wordt ter hoogte van de aansluiting met de Vortekoestraat rechtgetrokken. ‘Zowel recreatieve fietsers als fietsende pendelaars en schoolkinderen maken dankbaar gebruik van de fietspaden langs de spoorweg richting Sint-Niklaas', legt de Waasmunsterse schepen voor Verkeer en Mobiliteit Ludo Lenaerts (CD&V) uit.
‘In samenspraak met de provincie hebben we beslist om de Beatestraat, tussen de Vortekoe- en de Doornijkstraat, autovrij te maken. Alleen fietsers en landbouwers zullen worden toegelaten door middel van tractorsluizen. Daardoor zal onder meer het verkeer van en naar het bedrijf Paloma uitsluitend via de Doornijkstraat kunnen rijden. Op deze kortste verbinding naar de N70 geldt een maximumsnelheid van 70 km per uur. Door de Beatestraat autovrij te maken roepen we ook het sluipverkeer in de Krommingestraat tussen Lokeren en Sinaai een halt toe.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KV3BSMGA
En plus, le 'Waaslandfietsroute' ne passe plus par le Leon Scheerderslaan/Guido Gezellelaan. De la Hoge Bokstraat jusqu'à le Westerplein, Sint-Niklaas a mis en place une bande cyclable séparée de trois mètres de largeur entre la Hoge Bokstraat et le Westerplein:
Fietsboulevard verbindt Sinaai met Beveren
20/02/'09
Het wordt in 2010 mogelijk om van Sinaai naar Beveren te rijden langs de spoorlijn Gent-Antwerpen. In Sint- Niklaas en Beveren worden nu de ontbrekende schakels ingevuld. In Sint-Niklaas zet de gemeenteraad vandaag, vrijdag, het licht op groen voor de aankoop van een strook grond van 3.900 vierkante meter tussen de Hoge Bokstraat en het Westerplein.
Op die strook, die eigendom is van Scheerders Van Kerchove, komt er een gloednieuw fietspad. Dat zal de bestaande fietsverbinding tussen Sinaai en Sint-Niklaas langs de spoorlijn 59 vervolledigen. Het nieuwe fietspad wordt aangelegd vanaf de spoorovergang aan de Hoge Bokstraat en loopt langs de vijvers van het bedrijf Scheerders-Van Kerchove (SVK).
Spoorwegovergang
“Zoals bekend start eind dit jaar de aanleg van de westelijke ringweg”, schetst schepen voor Ruimtelijke Ordening Marc Heynderickx (CD&V). “Als die werkzaamheden starten, wordt ook het nieuwe fietspad aangelegd. Dat moet klaar zijn begin 2010. Dan kunnen de fietsers al tijdens de werkzaamheden gebruikmaken van het fietspad.”
Door de westelijke ringweg - er komt een brug over de spoorlijn - is het niet meer nodig om de spoorwegovergang aan de Hoge Bokstraat open te houden. Die wordt dan gesloten voor alle verkeer. Er komt wel een fietstunnel onder de spoorlijn naar de Leon Scheerderslaan.
“Voor fietsers wordt dat een ongelofelijke verbetering. Nu moeten hier dagelijks honderden fietsers heel erg opletten om van het fietspad van Belsele over te steken naar het fietspad van de Leon Scheerderslaan om de stad te bereiken. Door het nieuwe fietspad én de sluiting van de spoorwegovergang kunnen fietsers ongestoord recht de stad inrijden”, zegt Heynderickx.
Nieuwkerken
Het nieuwe fietspad wordt drie meter breed. Het Vlaams gewest betaalt de fietstunnel en de nodige hellingen naar de tunnel. De stad zal het fietspad tussen de Hoge Bokstraat en het Westerplein voor haar rekening nemen.
Om de hele Waaslandfietsroute langs spoorlijn 59 te vervolledigen, is ook al het fietspad tussen de treinstations van Sint-Niklaas en Nieuwkerken aangelegd. Er wordt in 2010 nog een stap voortgezet. Dan komt het deel tussen het station van Nieuwkerken en de Zandstraat in Beveren aan bod.
Daarna volgt het fietspad langs de spoorlijn tot aan het station van Beveren. En daarna moet er een fietspad komen door de kmo-zone Gasdam tot aan de grens met de gemeente Zwijndrecht. Wanneer die laatste twee verbindingen worden aangelegd, is nog niet duidelijk.
DOORTREKKING WAASLANDFIETSROUTE RICHTING SINT-NIKLAAS HANGT SAMEN MET AANLEG WESTELIJKE RINGWEG
Gevaarlijk knooppunt veiliger voor fietsers
VRIJDAG 20 FEBRUARI 2009
AUTEUR: WIM DEHANDSCHUTTER
SINT-NIKLAAS - Fietsers die vanuit Sinaai richting Sint-Niklaas-centrum rijden langs de spoorlijn Gent-Antwerpen, zullen over een jaar veel veiliger de gevaarlijke Hoge-Bokstraat in Belsele kunnen kruisen. De spooroverweg daar gaat dicht en het knooppunt wordt ook voor de tweewielers heraangelegd.
Vanaf het station van Sinaai kunnen fietsers nu al haast ongestoord een voor het autoverkeer afgesloten traject volgen richting Sint-Niklaas. Het gaat om de beveiligde Waaslandroute, met aan de linkerkant de spoorlijn Gent-Antwerpen.
Ter hoogte van de Hoge-Bokstraat in Belsele loert echter het gevaar om de hoek. De fietsers moeten niet alleen de straat kruisen, terwijl auto's en ook veel zwaar (sluip)verkeer voorbijrazen, ze moeten ook de spooroverweg oversteken. Om vervolgens aan de noordkant van de spoorlijn via de Leon-Scheerders- en Guido-Gezellelaan hun weg te vervolgen, tot aan het kruispunt met de Plezantstraat.
Aan de gevaarlijke situatie in de Hoge-Bokstraat komt een einde. 'Dat heeft in de eerste plaats te maken met de aanleg van de westelijke ringweg voor automobilisten', vertelt de schepen van Ruimtelijke Ordening, Marc Heynderickx (CD&V). De ringweg verbindt het einde van de N41, in de Tuinlaan, met de rotonde in de Hoge-Bokstraat. Daardoor moet het verkeer niet meer door het eerste, zuidelijke stuk van de Hoge-Bokstraat.
De spoorweg gaat dicht, zowel voor automobilisten als voor voetgangers én fietsers. Om te vermijden dat die fietsers voor een blokkade zullen staan, besliste het stadsbestuur de Waaslandfietsroute door te trekken tussen de Hoge-Bokstraat en het Westerplein. 'We kopen een stuk grond van het bedrijf Scheerders Van Kerchove (SVK) aan. Die strook zal lopen langs de spoorlijn. Ze begint aan de kruising met de Hoge-Bokstraat, passeert de vijvers van SVK en eindigt op het Westerplein', meldt Heynderickx.
Het huidige fietspad in de Guido-Gezellelaan wordt behouden. De bestaande en toekomstige fietsstrook zullen met elkaar worden verbonden via een tunneltje voor de zwakke weggebruikers. De aankoop van de 3.900 vierkante meter grote strook, die nodig is voor de doortrekking van de Waaslandfietsroute, wordt vandaag goedgekeurd in de gemeenteraad. De stad moet SVK daarvoor 60.000 euro betalen. De aanleg van zowel de westelijke ringweg als het fietspad gaat dit najaar van start.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0626NUTV
Je n'ai pas tellement une idée du passage du 'Waaslandfietsroute' à Saint-Nicolas même. Il y a très peu de documentation disponible, n'ayant trouvé que le dossier suivant de la organisation 't Groene Waasland (mais datant de 2006...).
http://www.abllo.be/pdf2/mobiliteit/fietsdoss_broodstr-noordlaan_20060315.pdf
Mais sur le site internet de Sint-Niklaas, on y trouve une carte avec des routes conseillées pour les cyclistes (écoliers):
http://www.sint-niklaas.be/sites/default/files/schoolroutekaart_0.pdf
Sans doute, le chaînon de la route de Waasland y est réalisé de nos jours, car la route continue, selon OpenStreet, à partir du Singel jusqu'à l'ancienne commune de Nieuwkerken-Waas. Je le trouve d'ailleurs confirmé par une autre article du Nieuwsblad où les plans d'une extension à venir: de Nieuwkerken-Waas jusqu'à Beveren (jusqu'à le Haasdonkbaan):
SINT-NIKLAAS/BEVEREN-WAAS - De provincie investeert in veilige paden. Langs de spoorweg tussen de Sint-Niklase deelgemeente Nieuwkerken en buurgemeente Beveren wordt het fietspad doorgetrokken. Momenteel ligt er al een flink stuk maar ter hoogte van Nieuwkerken ontbreekt nog een stuk. Volgens de provincie krijgt Sint-Niklaas 192.200 euro in het kader van het rioleringsdossier Nieuwkerken-Oost tweede fase. Beveren krijgt dan weer 47.300 euro subsidies van de provincie voor het stuk langs het spoor (tussen N70 en Gentseweg). De provincie legt op die manier meer dan ooit de klemtoon op de veiligheid van de zachte weggebruiker.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=M23BGSCR
Cette bande fera connection avec l'ancienne ligne militaire entre Kruisstraat et Oude Baan à Beveren:
Oude spoorweg wordt fietspad
dinsdag 14 oktober 2008
Auteur: Steven Tindemans
HAASDONK/SINT-NIKLAAS - De oude spoorwegbedding tussen de Kruisstraat en de Oude Baan in Haasdonk ruimt binnenkort plaats voor een fietspad. De gemeente Beveren neemt de spoorlijn over van Defensie en hoopt het fietspad door te trekken tot recreatiedomein De Ster in Sint-Niklaas.
De spoorwegaansluiting naar het militair kwartier Westakkers ligt er al sinds 1937 en werd vooral gebruikt voor de bevoorrading van wisselstukken en voor het transport van voertuigen. Door geldnood en herstructureringen, is het al van 1998 geleden dat de spoorweg nog gebruikt is. Vier jaar geleden besliste het ministerie van Defensie om de kilometerslange verbinding definitief te schrappen.
Het ijzer zal worden verkocht en het ministerie stelde de gemeente voor om de oude spoorlijn over te nemen. De gemeente Beveren wil er een recreatief fiets- en wandelpad aanleggen. 'De spoorweg loopt door een mooi stukje natuur in Haasdonk waar heel wat mogelijkheden zijn', vertelt de Beverse schepen van Mobiliteit Raf Van Roeyen (CD&V).
'In de eerste fase kopen we het stuk grond tussen de Oude Baan en de Kruisstraat. Daarna zullen we bekijken of we de verbinding kunnen doortrekken tot de Stuurstraat en de Ropstraat. We zullen ook met de stad Sint-Niklaas rond de tafel zitten om te bezien of we het pad tot aan recreatiedomein De Ster kunnen verlengen. Met beperkte middelen kunnen we zo een mooi recreatief fiets- en wandelpad realiseren.'
Bij het opmaken van de plannen stelde zich echter één praktische probleem. 'Op het traject staat een kmo-zone ingekleurd. Dat lossen we op door het fietspad aan de kmo-zone af te buigen in een groene buffer.'
Kwartier Westakkers is 82 hectare groot en ligt op de grens van Haasdonk en Sint-Niklaas. Voor 2003 werkte er zo'n 500 man burgerpersoneel, nu werken er 142 mensen met werkzekerheid tot 2015.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=UI21N99I
En plus, la commune de Beveren a pris la décision de prolonger le Waaslandroute jusqu'à la frontière communale de Zwijndrecht:
Gemeenteraadszitting Beveren van 29 september 2009, punt 20: Vaststelling
lastvoorwaarden aanleggen fietspad langs spoor tussen Haasdonkbaan en H.
Consciencestraat + aanvraag provinciale subsidie.
In vergadering van 28 februari 2006 besliste de gemeenteraad in principe tot het aanleggen
van een fietspad langs de spoorlijn 59, tussen de Haasdonkbaan en de gemeentegrens met
Zwijndrecht. Door de aangestelde ontwerper, het studiebureau SWBO uit Dendermonde
werd een ontwerp opgemaakt voor de aanleg van de eerste fase daarvan: nl. het deel tussen de
Haasdonkbaan en de Consciencestraat. Het ontwerp voorziet de aanleg van een betonnen
fietspad van 1.140 m lang en 3 m breed. Het fietspad is van de spoorweg afgescheiden met
een draadafsluiting. De uitgave wordt geraamd op € 324.276,37 inclusief BTW (€ 267.997,00
exclusief BTW). Er wordt voorgesteld om op basis van het voorliggende lastenboek de
provinciale subsidie “Fietsfonds” aan te vragen. Voor het bekomen van deze subsidies legt
artikel 8 van het “Reglement Fietsfonds” op dat het gemeentebestuur zich er toe dient te
verbinden om:
- alle maatregelen te treffen om het onderhoud van de fietspaden te garanderen;
- bij elke publiciteit die zij omtrent deze werken maakt, zowel op de werf als in de media,
melding te maken van de steun die zij daarvoor ontvangt van de provincie en van het Vlaamse
gewest;
- elke daartoe gemachtigde afgevaardigde van de provincie de toestemming te geven om ter
plaatse het gebruik van de toegekende subsidie te controleren, toegang tot de werf te verlenen
en deel te nemen aan de werfvergaderingen;
- de bestemming van de werken of de grondinnemingen waarvoor het een subsidie wenst te
bekomen in het kader van dit reglement niet te wijzigen zonder de toelating van de deputatie;
- in geval van bestemmingswijziging zonder toelating van de deputatie, het bedrag van de
uitbetaalde subsidie aan de provincie terug te betalen;
- een signalisatieplan op te stellen ter verwezenlijking van de signalisatie van het provinciaal
fietsnetwerk en het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
In het kader van deze procedure werden door de Provinciale Auditcommissie Oost-
Vlaanderen op 19 mei 2008 de startnota en op 20 oktober 2008 de projectnota goedgekeurd.
Als gunningswijze kan de openbare aanbesteding worden gekozen.
Krediet: € 370.000,00 - Artikel: 42138/731-60 met projectcode 3809030 van het
exploitatiebudget 2009.
De financiering kan gebeuren met de aangevraagde subsidies en het aangaan van een lening
voor het gemeenteaandeel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:
- de lastvoorwaarden vast te stellen voor het aanleggen van een fietspad langs het spoor tussen
de Haasdonkbaan en de Consciencestraat,
- de raming goed te keuren voor een bedrag van 324 276,37 euro, inclusief B.T.W.;
- als gunningswijze de openbare aanbesteding te kiezen;
- in te stemmen met de voorgestelde financieringswijze;
- om op basis van het voorliggende lastenboek de provinciale subsidie “Fietsfonds” aan te
vragen en de nodige verbintenissen aan te gaan conform artikel 8 van het “Reglement
Fietsfonds” (zie boven).
Met algemeenheid van stemmen gaat de raad akkoord met de vaststelling van de
lastvoorwaarden voor het aanleggen van een fietspad langs het spoor tussen de Haasdonkbaan
en de H. Consciencestraat te Beveren. De uitgave wordt geraamd op 324 276,37 euro,
inclusief B.T.W. De financiering zal gebeuren met de aangevraagde subsidies en het aangaan
van een lening voor het gemeenteaandeel. Als gunningswijze wordt de openbare aanbesteding
gekozen.
http://www.reddewijk.be/items/Fietspad_langs_spoorweg.pdf
Il semble d'ailleurs qu'une partie est déjà réalisée:
Beveren botst op ‘njet’ voor tunnel spoorwegfietspad
10/09/'10 In Beveren wordt al een tijdje werk gemaakt van het kilometerslange spoorwegfietspad van de grens met Sint-Niklaas tot aan de grens met Zwijndrecht. De eerste fase tot Hotel Beveren is al gerealiseerd.
Het aanbestedingsdossier voor de tweede fase, die loopt van het hotel tot aan de wijk Bosbeek, wordt volgende week voorgelegd aan de gemeenteraad. De gevaarlijke kruising van het fietspad met de drukke N70 aan Hotel Beveren baarde de gemeente zorgen. Ze was vragende partij om een tunnel te graven in de talud van het viaduct over de spoorweg.
Dat plan botste echter op een ‘njet’ van het Vlaams Gewest. Dat oordeelde dat de tunnel een onveiligheidsgevoel zou creëren omdat er op de locatie een gebrek aan sociale controle is.
“Gemiste kans”
“Een gemiste kans”, klinkt het bij de gemeente. “In Zwijndrecht krijgt het spoorwegfietspad wel een tunnel om de Krijgsbaan te kruisen, maar daar is AWV Antwerpen bevoegd.” De derde fase van het spoorwegfietspad vanaf de Haasdonkbaan tot aan het station in Beveren start op 4 oktober.
Voor de vierde en laatste fase tot aan de grens met Zwijndrecht is het ontwerp intussen al klaar. Eens het volledige traject van het fietspad gerealiseerd is, kunnen fietsers de spoorlijn volgen van Sinaai tot Zwijndrecht.
http://www.gva.be/oost-vlaanderen/beveren-waas/beveren-botst-op-njet-voor-tunnel-spoorwegfietspad.aspx
Bref, c'est assez difficile de l'information complète sur ce dossier.
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Merci pour l'information, très belle mise a jour. Je n'ai pas encore eu le temps de traduire tout ce que tu as écrit mais la carte a déjà bien évoluée.
info
Beaucoup d'information ainsi que plusieures photos:
http://ft.bbforum.be/viewtopic.php?t=142&view=previous&sid=0617350e62b612889e8b66d3b91058fc
http://ft.bbforum.be/viewtopic.php?t=142&view=previous&sid=0617350e62b612889e8b66d3b91058fc
éclairage [Sint-Niklaas]
59 verlichtingspalen aan fietsroute langs spoorweg
maandag 21 mei 2012
SINT-NIKLAAS - Het Sint-Niklase stadsbestuur heeft beslist dat er verlichting komt langs de spoorwegfietsroute tussen Nieuwkerken en de grens met buurgemeente Beveren.
De verlichting moet de veiligheid van de zwakke weggebruikers verbeteren. De realisatie van de fietsroute is al vele jaren geleden aangekondigd, maar nadert nu zijn voltooiing. Voor scholieren en recreanten is het een snelle, verkeersluwe verbinding die parallel loopt met de spoorwegberm. ‘Sint-Niklaas heeft de plaatsing van 59 verlichtingspalen goedgekeurd', zegt schepen van Openbare Werken Gaspard Van Peteghem (SP.A). ‘Om de elektriciteitstoevoer te voorzien, moeten we 59 palen en twee cabines plaatsen. De cabines kosten 100.000 euro, de verlichtingspalen in totaal 30.000 euro. De wegenwerken in de omgeving spoorweg Nieuwkerken zijn bezig. De verlichting wordt tegelijk geplaatst. Afhankelijk van de weersomstandigheden zal dat werk in het najaar klaar zijn.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=743QAK71
OSM GPX TRACK
Carte du trajet Lokeren - Sint-Niklaas - Beveren:
http://web4our.awardspace.com/page/map-layers.php?id=F055
Source:
http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=055&gif=F
http://web4our.awardspace.com/page/map-layers.php?id=F055
Source:
http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=055&gif=F
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Je ne sais pas pourquoi le lien vers ma carte avait disparu le voici a nouveau
http://goo.gl/maps/3EO1U
un peu différente de celle citée plus haut car je vais jusqu'à la gare de Beveren.
Sur les photos satellites on voit très bien le béton.
je viens de rajouter sur ma carte la traversée de Lokeren.
http://goo.gl/maps/3EO1U
un peu différente de celle citée plus haut car je vais jusqu'à la gare de Beveren.
Sur les photos satellites on voit très bien le béton.
je viens de rajouter sur ma carte la traversée de Lokeren.
grens Lochristi - Nieuwe Stationsstraat
www.lokeren.be/144043.fil (2013)Fietspad Nieuwe Stationsstraat en station Beervelde
• geplande aanleg fietspad tussen Nieuwe Stationsstraat (vroeger Zeveneken Statie) en station van Beervelde
• hoogst waarschijnlijk langs de zuidkant van het spoor
• geeft via de Spoorweglaan aansluiten op Nonnenbosweg
• deel van lange-afstand-fietspad langs spoorlijn Gent-Antwerpen
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Carte mise à jour (en bleu foncé)eeuwige reiziger a écrit:Fietspad Nieuwe Stationsstraat en station Beervelde
• geplande aanleg fietspad tussen Nieuwe Stationsstraat (vroeger Zeveneken Statie) en station van Beervelde
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
WERKZAAMHEDEN GAAN OVER TWEE WEKEN VAN START
Missing link fietsroute langs spoor verdwijnt
21/10/2014
SINT-NIKLAAS - De ‘missing link’ in de fietswegel tussen Sinaai en Sint-Niklaas wordt binnenkort weggewerkt met een dubbel fietspad ter hoogte van de spoorovergang in de Kerkstraat in Belsele.
De fietswegel langs de spoorweg is de meest veilige en idyllische fietsroute tussen Sinaai en Sint-Niklaas en wordt dan ook veelvuldig gebruikt. Maar op één plaats zit er al jaren een kink in de kabel. Ter hoogte van de spooroverweg in de Kerkstraat in Belsele moeten fietsers plots de baan op om een paar honderd meter verder opnieuw aansluiting te vinden. Een niet al te optimale verkeerssituatie, waar binnenkort een einde aan komt.
‘We maken gebruik van de rioleringswerken in de Kerkstraat en de Gavermolenstraat om die missing link eindelijk weg te werken’, schetsen sp.a-schepenen Gaspard Van Peteghem en Christel Geerts. ‘Nu tekent zich daar een nogal onhandige stijlbreuk af: een heel eind moet je als fietser op niets letten om dan ineens toch in het verkeer terecht te komen. Een oplossing vinden was echt nodig, zeker omdat hier veel schoolgaande jeugd passeert.’
In het kader daarvan wordt de fietswegel over een tweetal weken doorgetrokken. Een stuk moestuin in de Gavermolenstraat, in se eigendom van de stad, wordt platgelegd en omgevormd tot een dubbel fietspad.
Bufferbekken
Meteen wordt ook het tweede deel van Belseledorp aangepakt. De Hulstendreef krijgt tegen Nieuwjaar een gescheiden fietspad. ‘De rijbaan en het fietspad worden er vernieuwd, ook hier in de nasleep van rioleringswerken. Zo slaan we twee vliegen in een klap. We gaan er gelijktijdig ook een bufferbekken aanleggen om zo de Belselebeek te ontlasten en wateroverlast in het centrum in te dijken’, aldus Van Peteghem. ‘De stad heeft daarvoor een stuk landbouwgrond gekocht ter waarde van 300.000 euro.’ Laatste onderdeel in de vernieuwing van de Belseelse kern is de aanleg van een kus- en rijzone aan de Sint-Lutgart-basisschool in de Kerkstraat.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141020_01331938
Mierennest [Belsele]
SINT-NIKLAAS
07/10/2016
PROVINCIE WERKT ZWAKKE SCHAKEL FIETSOSTRADE IN BELSELE WEG
Groen licht voor asfaltering fietspad
Om tegen 2018 de fietssnelweg tussen Antwerpen en Gent volledig klaar te hebben, gaat de provincie een smal, onverhard deel in Belsele verbreden en asfalteren. Intussen is er bijna nergens anders in Oost-Vlaanderen zo'n druk fietsverkeer als op de Sint-Niklase fietssnelweg langs spoorlijn 59. Elke maand maken er zo'n 27.000 fietsers gebruik van, om naar het werk of naar school te trappen.
De provincieraad heeft gisteren het licht op groen gezet om in Sint-Niklaas opnieuw een zwakke schakel in het fietstraject langs spoorlijn 59, tussen Antwerpen en Gent, weg te werken. Het gaat om een stuk fietspad van bijna 400 meter ter hoogte van de Mierennest in Belsele, een smal deel dat alleen over een verharding in dolomiet beschikt. Om het rijcomfort daar op te trekken, wordt dat stuk aangelegd in asfalt. En gezien het over een fietssnelweg gaat, wordt het pad er ook meteen verbreed tot drie meter. Een extra rijstrook op de snelweg dus voor het vele fietsverkeer dat er dagelijks passeert.
170 fietsers per uur
Uit tellingen blijkt dat op dit deel van het traject naar Sint-Niklaas per maand zo'n 27.000 fietsers passeren, of bijna duizend tweewielers op weekdagen, goed voor gemiddeld 170 per uur op de spitsmomenten. Bijna nergens anders in Oost-Vlaanderen is er zo'n druk fietsverkeer. "Dat aantal neemt ook alleen maar toe. Hoe beter de infrastructuur, hoe meer mensen er gebruik van maken. Daarom gaan we ook dit stuk van de fietssnelweg in Belsele aanpakken. Een onverhard, smal fietspad beantwoordt niet aan de kwaliteit die we willen bieden", zegt gedeputeerde van Mobiliteit Peter Hertog (sp.a).
Einde in zicht
Voor de herinrichting legt de provincie 48.000 euro op tafel, goed voor 60 procent van de kostprijs. De overige veertig procent betaalt de Vlaamse overheid. Stilaan komt voor de provincie daarmee het einde in zicht van de realisatie van de fietsostrade tussen Antwerpen en Gent, die al vele jaren bezig is. "We willen tegen 2018 klaar zijn", stelt Hertog. "Tussen Lochristi en Gent zitten we nog met een aantal knelpunten, vooral discussies over een paar spoorwegoverwegen. Maar binnen een maand zijn de werken in Beervelde achter de rug en dan kun je al heel comfortabel fietsen van Lochristi tot aan de Antwerpse grens." Uiteindelijk zal de snelle verbinding 45 kilometer lang zijn en zullen er ook heel wat lokale en bovenlokale fietsroutes op aansluiten. "Dit wordt één van de beste alternatieven voor de auto", zegt Hertog.
Ook voor de stad is dit een belangrijke stap. "De fietssnelweg is één van de zeven hoofdroutes tussen de stad en de woonkernen in de regio. De asfaltering stond dan ook bovenaan ons verlanglijstje", aldus schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).
Vele fietsers vragen zich overigens af waarom het fietspad aan de Mierennest in Belsele een grote bocht maakt rond een klein bos, in plaats van het traject vlot rechtdoor te trekken. "Op die plek is door de hellingsgraad van het terrein en het talud van de spoorweg een vochtig stuk grond ontstaan, een moeras bijna, waar zich een waardevol elzenbroekbos heeft gevormd. Dat is het enige in zijn soort in het Waasland en zelfs in de provincie. Een fietstraject is een milieuvriendelijk alternatief voor de auto, dus nemen we in datzelfde kader een bocht rond dit waardevol bos."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lochristi/groen-licht-voor-asfaltering-fietspad-a2906049/
Asfaltering Mierennest maakt Waaslandfietsroute compleet
06/10/2016
Het fietspad langs de spoorlijn Antwerpen-Gent ter hoogte van Mierennest wordt geasfalteerd, om het fietscomfort te verhogen.
BELSELE - Het stuk fietspad van 360 meter maakt deel uit van de drukke Waaslandfietsroute, die Antwerpen en Gent met elkaar verbindt. Op dit ogenblik is het nog aangelegd in dolomiet. “We verhogen het fietscomfort met een aanleg in asfalt en bovendien maken we van de gelegenheid gebruik om het fietspad te verbreden tot de standaardbreedte van drie meter”, weet gedeputeerde Peter Hertog (SP.A), die duidelijk maakt dat het effect veel groter is dan een stukje fietspad in Belsele.
“De provincie wil tegen 2018 de fietssnelweg tussen Antwerpen en Gent langs spoorlijn 59 volledig gerealiseerd hebben. De asfaltering van het gedeelte in Belsele past in de ambitie om over de volledige lengte over een heel comfortabele fietsinfrastructuur te beschikken.”
De kostprijs van de ingreep wordt geraamd op 47.893 euro en de uitvoering zou nog dit jaar moeten plaatsvinden. De stad Sint-Niklaas is heel blij met de ingreep. “In ons mobiliteitsplan
is dit de Waaslandroute, een van de zeven hoofdroutes die de stad verbindt met de woonkernen in de regio. De asfaltering van dit gedeelte Mierennest geldt als een van de prioritaire werken om de hoofdroutes te optimaliseren. Dat de provincie als beheerder van de fietssnelwegen deze werken op zich neemt, is voor de stad natuurlijk geen enkel probleem”, stelt schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161005_02503560
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Après la Durme, itinéraire de liaison jusqu'au début de la voie verte L77A que l'on suit un court instant, ensuite l'Oude Heerweg et Pijlstraat pour arriver au début de la voie verte qui le sera jusqu'à l'entrée de la ville de Sint-Niklaas (Westernlaan).
Photos : https://photos.app.goo.gl/LSKyblp8nEvpPffB3
Photos : https://photos.app.goo.gl/LSKyblp8nEvpPffB3
Re: L059 03 Lokeren - Sint-Niklaas (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
Aan het industrietrein Huildonck kan je niet door.
Komende van Lokeren.
Komende van Sint-Niklaas
Twee omleiding mogelijk
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1l-wcVA0XoYX3LB_8s5PB7TWmmec&ll=51.12148050735627%2C4.0077325582599315&z=15
In oranje, de "officiële" via straten.
in Blauw een andere meer groen maar minder tarmac.
Dit komt door het bouwen van een tunnel.
https://www.infrabel.be/nl/buurtbewoners/werven/afschaffing-overweg-oude-heerweg-lokeren
Komende van Lokeren.
Komende van Sint-Niklaas
Twee omleiding mogelijk
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1l-wcVA0XoYX3LB_8s5PB7TWmmec&ll=51.12148050735627%2C4.0077325582599315&z=15
In oranje, de "officiële" via straten.
in Blauw een andere meer groen maar minder tarmac.
Dit komt door het bouwen van een tunnel.
https://www.infrabel.be/nl/buurtbewoners/werven/afschaffing-overweg-oude-heerweg-lokeren
Missing link Westerplein - Driekoningen [Sint-Niklaas]
Extra fietsruimte langs Spoorweglaan
MISSING LINK TUSSEN WESTERPLEIN EN DRIEKONINGEN WEGGEWERKT
7 augustus 2018
SINT-NIKLAAS Vier weken voor de start van het schooljaar zijn in de Spoorweglaan de werkzaamheden gestart voor de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad. Die moeten de ‘missing link’ wegwerken in de fietssnelweg tussen het Westerplein en het kruispunt Driekoningen in het Sint-Niklase centrum.
Het leverde nog een fikse rel op, die actie van de politie een tijd geleden aan de Spoorweglaan, met een heuse open brief van leerkrachten aan politie en stadsbestuur als gevolg. Zij vroegen daarin om geen heksenjacht op fietsers te houden, maar om zelf met veilige alternatieven te komen. Aanleiding was een controle waarbij een twintigtal fietsers een boete kregen voor fietsen in de verkeerde richting in de Spoorweglaan, vanaf het kruispunt van Driekoningen naar school, om de drukke ring en één van de gevaarlijke oversteekplaatsen tussen de spoorbrugpijlers te vermijden.
Werkzaamheden gestart
Vanaf 1 september zullen fietsers tussen het nieuwe kruispunt Driekoningen, dat tegen 20 september volledig afgewerkt moet zijn, en het kruispunt Plezantstraat-Spoorweglaan een nieuw dubbelrichtingfietspad kunnen gebruiken, aan de kant van de OLV Presentatie. De werkzaamheden zijn gisteren van start gegaan. Daarbij wordt ook het kruispunt met de Plezantstraat aangepakt. Ter hoogte van het RVA-kantoor, aan de hoek Plezantstraat-Spoorweglaan, verdwijnt de rechtsafslagstrook voor auto’s en komt er in de plaats een opstelzone voor fietsers. Die zone wordt via een nieuwe oversteekplaats voor fietsers in beide rijrichtingen verbonden met de fietsstraat Westerstraat. Die oversteekplaats wordt aangelegd in september of oktober. Auto’s kunnen de rechtsaf-beweging naar de Spoorweglaan blijven maken, via de centrale rijstrook op de Plezantstraat.
“Hiermee zetten we een volgende stap in het wegwerken van de missing link tussen Waaslandroute Oost en Waaslandroute West, die deel uitmaken van de fietssnelweg F4 Antwerpen-Gent”, stellen schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) en Johan Cooreman van de mobiliteitspolitie. “De eerste stap was een veilige verbinding via de fietsstraat Westerstraat. De volgende stap gebeurt nu met een dubbelrichtingsfietspad aan de zuidkant van de Spoorweglaan én een volledig vernieuwd kruispunt Plezantstraat. Daar maken we een keuze voor de fietser en nemen we een stuk ruimte voor de auto weg, maar we verwachten niet dat er daardoor problemen zullen opduiken. Als het kruispunt Driekoningen straks afgewerkt is, zal de doorstroming van het verkeer er via de twee rotondes een pak vlotter verlopen dan met de verkeerslichtenregeling vroeger.”
Fietsbrug
Een laatste stap in de uitbouw van een degelijke fietssnelweg doorheen het stadscentrum is de aanleg van een breed fietspad aan de achterkant van het station én de bouw van een fietsbrug over Vijfstraten, die aansluit op de bestaande fietsroute aan de Nieuwe Molenstraat richting Beveren. “We hopen in 2019 die fietsbrug te kunnen bouwen. Voor het fietspad achter het station is verder overleg met Infrabel nodig.”
https://www.hln.be/regio/sint-niklaas/extra-fietsruimte-langs-spoorweglaan~ab34fe55/
Kruispuntpunt Driekoningen [Sint-Niklaas]
Einde aan twee jaar wegenwerken
Kruispunt Driekoningen weer open
31/08/2018
SINT-NIKLAAS - De twee rotondes op het kruispunt Driekoningen en de tunnel onder het station worden vandaag na een laatste inspectie in gebruik genomen. Daarmee komt voor de hele stad, en de nabijgelegen handelaars in het bijzonder, een einde aan een lange periode van verkeershinder.
De laatste putten zijn geïnspecteerd, de belijning is geschilderd en de lichten geregeld. Als alles in orde is, wordt vandaag om iets voor 16 uur het kruispunt geopend. Na tweeëntwintig maanden gaat het belangrijke kruispunt zo open net voor de Vredefeesten. “Het resultaat mag gezien worden”, vindt schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA). “Het openbaar vervoer moet voortaan vlotter kunnen doorstromen, fietsers moeten vlotter kunnen oversteken en voetgangers krijgen meer ruimte. Vooral op de Kleine Laan is het indrukwekkend hoeveel ruimte er gecreëerd is. Nog vandaag kan het dubbelrichtingsfietspad aan de zuidkant van de Spoorweglaan in gebruik genomen worden.”
Opvallend is dat het kruispunt geregeld kan worden met lichten. “Uiteraard zal het verkeer in de eerste dagen en weken niet zo vlot verlopen zoals we het misschien wel wensen. Bestuurders en weggebruikers hebben tijd nodig om de nieuwe verkeerssituatie in te schatten. Dat levert soms wat moeilijkheden op na wegenwerken. Dat is klassiek. Ook de regeling van de lichten, zoals ze nu staan ingesteld, zullen gemonitord worden de eerste weken na de opening en waar nodig aangepast in het najaar. Om dit allemaal in goede banen te leiden, zal er in de spits ook nog politietoezicht zijn de eerste week van het nieuwe schooljaar.”
Opluchting
Voor de handelaars betekent het einde van de werken een hele opluchting. “Ik wil hen uitdrukkelijk bedanken voor hun geduld en positivisme in de afgelopen periode. Het is een zeer moeilijke periode geweest voor hen. We zullen samen met de dienst economie en centrummanagement de heropening in de kijker zetten tijdens de Oh-dagen in het eerste weekend van oktober.”
Toch zijn de werken na vandaag nog niet helemaal afgerond. “De doorsteek voor de bussen naar de Noordlaan moet nog gerealiseerd worden. Momenteel is het voor de bussen lastig om de bocht te nemen, maar dat wordt dankzij die doorsteek verholpen. Ook de parking voor vierentwintig voertuigen moet nog opgeleverd worden. Die is vooral van belang voor de handelaars aan het kruispunt.”
Volgende maand start het Agentschap Wegen en Verkeer wat verderop met werken aan het kruispunt van de Plezantstraat en de Spoorweglaan. “Daar wordt een veiligere fietsoversteek aangelegd om de fietssnelweg door te trekken. De voorbereidende werken starten in september, en de effectieve aanpassingen gebeuren in oktober.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180830_03691658
Openstelling kruispunt 'Driekoningen' in Sint-Niklaas
31/08/2018
Op vrijdag, 31 augustus, zal in de loop van de dag het grootste deel van het kruispunt ‘Driekoningen’ in Sint-Niklaas terug open gaan voor het verkeer. Sinds november 2016 is er hard gewerkt aan de herinrichting van dit kruispunt. Eerst door de nutsmaatschappijen, en vanaf april 2017 door de stad Sint-Niklaas en het Agentschap Wegen en Verkeer.
"Vanaf morgen is de toegangspoort tot de hoofdstad van het Land van Waas weer open”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Het Agentschap Wegen en Verkeer vormde deze voormalige drukke asfaltvlakte om tot een overzichtelijke verkeerssituatie. De twee rotondes halen de verkeersstromen uit elkaar en de aangepaste lichtenregeling zorgt voor een vlotte sturing en doorstroming . Zo kunnen voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en automobilisten elk veilig hun weg vervolgen."
Het grootste deel van de wegenwerken zijn afgerond. Met de afwerking van de Kleine Laan en het structureel onderhoud aan de Singel kan de stadsring (R42) terug open. Ook de lichtenregeling van voet- en fietsgangersoversteek aan de Kleine Laan zal nu geactiveerd worden. De Noordlaan zal weer eenrichting gemaakt worden (richting Vijfstraten). Enkel de bussen van De Lijn mogen in de richting van de Driekoningenstraat rijden.
Deze laatste afwerkingen zijn nu gebeurd om voor de start van het schooljaar de mobiliteit in Sint-Niklaas vlotter en beter toegankelijk te maken. Zowel voor de voetgangers en fietsers, het openbaar vervoer als de automobilist.
De laatste werken
Tussen 3 en 21 september zullen de laatste werken worden uitgevoerd (in het gebied rond de parking), dit zijn werken zonder hinder voor het verkeer.
In de Spoorweglaan is tussen de Plezantstraat en de Hofstraat aan de kant van het centrum een dubbelrichtingsfietspad aangelegd. Maar voorlopig mogen fietsers langs de Spoorweglaan nog niet het kruispunt met de Plezantstraat in de richting van de Westerstraat oversteken. Oversteken zal pas kunnen na de aanpassing van het kruispunt aan de Plezantstraat/Spoorweglaan, wat dit najaar wordt aangepakt. Er komt daar een aangepaste lichtenregeling, zodat fietsers in beide richtingen de Plezantstraat aan de kant van het centrum kunnen oversteken.
Waarom was deze heraanleg nodig?
Het kruispunt maakte plaats voor twee rotondes tussen de pijlers van de spoorwegbrug, één op de hoek Hofstraat-Spoorweglaan en één op de hoek Kleine Laan-Driekoningenstraat. Door rotondes te bouwen verdwenen de lastige linksafbewegingen. Ook zijn de verschillende weggebruikers dan goed zichtbaar voor elkaar. Rond beide rotondes zijn veilige, vrijliggende fietspaden aangelegd. Heel wat van die fietspaden zijn dubbelrichtingsfietspaden, waardoor er minder oversteekbewegingen nodig zijn. Tussen beide rotondes is er een centrale oversteekplaats voor fietsers en voetgangers, beveiligd met verkeerslichten. Zo kunnen alle fietsbewegingen op deze drukke fietsas gebeuren met behulp van verkeerslichten. Nergens moet er meer dan één rijstrook overgestoken worden.
De combinatie van de twee rotondes met verkeerslichten op de 4 takken en aan de centrale oversteekplaats voor fietsers en voetgangers, moet zorgen voor vlot openbaar vervoer en autoverkeer. De intelligente verkeerslichten detecteren de hoeveelheid verkeer en kunnen het verkeer sturen. Dit en een extra busbaan in de Driekoningenstraat zullen de verliestijden voor de bussen significant verminderen.
Niet alleen bovengrond zijn er grote aanpassingen gebeurd. Ook onder de grond is er werk gemaakt van een gescheiden rioleringsstelsel netwerk en een update van het netwerk aan nutsleidingen.
https://wegenenverkeer.be/persberichten/openstelling-kruispunt-driekoningen-sint-niklaas
Fietsbrug Vijfstraten [Sint-Niklaas]
Fietsbrug over Vijfstraten krijgt vorm
Tegen 2020 moet opvallende ingreep klaar zijn
19 september 2018
SINT-NIKLAAS - De meest opvallende ingreep op de fietssnelweg F4 in het Waasland wordt ongetwijfeld de nieuwe fietsbrug over Vijfstraten in Sint-Niklaas. Die moet volgens schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) ten laatste in 2020 klaar zijn. De stad dringt ondertussen bij Infrabel aan om een oplossing mogelijk te maken voor een hoger gelegen fietspad naast het spoor tussen Driekoningen en de toekomstige fietsbrug aan Vijfstraten.
Na de realisatie van het kruispunt Driekoningen staat de fietsbrug over Vijfstraten bovenaan het prioriteitenlijstje van de stad wat nieuwe fietsinfrastructuur betreft. “We zijn intussen al behoorlijk ver gevorderd”, stelt schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA). “Deze week zijn we met de gemeentelijke begeleidingscommissie nog bijeen gekomen. De timing om de fietsbrug tegen 2019 of 2020 klaar te hebben, is realistisch. Ook het engagement van de Vlaamse overheid en de provincie voor de verdere financiering is er. De kostprijs wordt geraamd op 2 miljoen euro, wat door de hogere overheid en niet door de stad wordt gedragen.”
Een eerste ontwerp maakt duidelijk wat de bedoeling is. “Maar dit is een voorlopig ontwerp. Daarin rust de fietsbrug op pijlers in de grond. Daarvoor zijn ook al proefboringen gebeurd, maar evengoed kan de brug nog op een andere manier worden geconstrueerd. Bedoeling is dat we met de fietssnelweg na het kruispunt met de Nieuwe Molenstraat omhoog gaan, over Vijfstraten, om dan aan te sluiten op de nieuwe fietsinfrastructuur aan Driekoningen en het dubbelrichtingfietspad langs de Spoorweglaan richting Westerplein. Het is echter nog afwachten op welke manier we het fietspad kunnen vormgeven tussen Vijfstraten en Driekoningen, langs de achterkant van het station.”
Noordlaan
Minder vlot loopt immers de planning voor dat stuk fietssnelweg langs de Noordlaan, tussen Vijfstraten en Driekoningen. “We moeten daarvoor rekenen op Infrabel, dat er een dienstweg heeft en die niet wil opgeven. Het fietspad zou langs de Noordlaan op hoogte moeten liggen, om het nodige fietscomfort te bieden. We blijven overleggen met Infrabel. Het zou een enorm gemiste opportuniteit zijn als daarvoor geen oplossing uit de bus komt. Maar de realisatie van de fietsbrug is daar niet afhankelijk van. Die komt er sowieso.”
https://www.hln.be/regio/sint-niklaas/fietsbrug-over-vijfstraten-krijgt-vorm~a5f2e648/
Plezantstraat [Sint-Niklaas]
Einde aan twee jaar wegenwerken
Kruispunt Driekoningen weer open
31/08/2018
(...)
In de Spoorweglaan is tussen de Plezantstraat en de Hofstraat aan de kant van het centrum een dubbelrichtingsfietspad aangelegd. Maar voorlopig mogen fietsers langs de Spoorweglaan nog niet het kruispunt met de Plezantstraat in de richting van de Westerstraat oversteken. Oversteken zal pas kunnen na de aanpassing van het kruispunt aan de Plezantstraat/Spoorweglaan, wat dit najaar wordt aangepakt. Er komt daar een aangepaste lichtenregeling, zodat fietsers in beide richtingen de Plezantstraat aan de kant van het centrum kunnen oversteken.
Maandag start aanleg nieuw deel Waaslandfietsroute
woensdag 31 oktober 2018
SINT-NIKLAAS - Maandag start in de Plezantstraat de aanleg van een fietsoversteek tussen de Westerstraat en de Spoorweglaan. Dat is een onderdeel van de Waaslandfietsroute, een onderdeel van de fietssnelweg tussen Antwerpen en Gent. Aan de hoek van de Plezantstraat met de Spoorweglaan verdwijnt de rechtsafslagstrook voor auto’s. In plaats daarvan komt er een opstelzone voor fietsers. De oversteek zal deze opstelzone verbinden met de fietsstraat Westerstraat.
Om de hinder te beperken, worden de werken in verschillende fasen uitgevoerd maar bestuurders moeten er rekening mee houden dat er tijdelijk een rijstrook minder zal zijn. De nieuwe fietsoversteek moet begin december klaar zijn.
Waaslandfietsroute
Met de opening van het vernieuwde kruispunt Driekoningen werd eerder dit jaar ook al een deel van het traject gerealiseerd. Op de agenda staan nog een fietsbrug en fietsverbinding vanaf de Nieuwe Molenstraat over Vijfstraten naar de Noordlaan en de aanleg van een snelle fietsverbinding in de spoorwegberm langs de Noordlaan.
https://www.waaskrant.be/nieuws/25342-maandag-start-aanleg-nieuw-deel-waaslandfietsroute
Aanleg nieuwe fietsoversteek Plezantstraat van start
2 november 2018
SINT-NIKLAAS - Komende maandag 5 november starten in de Plezantstraat de werkzaamheden voor de aanleg van een fietsoversteek tussen de Westerstraat en de Spoorweglaan. Daarmee wordt opnieuw een ‘missing link’ weggewerkt van de Waaslandroute voor fietsers. Begin december is de nieuwe fietsoversteek klaar.
De aanleg van een dubbelrichtingfietspad langs de ene kant van de Spoorweglaan gebeurde de voorbije zomer al. Nu volgt de laatste geplande aanpassing op dat deel van de Waaslandroute, met de herinrichting van het kruispunt van de Plezantstraat met de Spoorweglaan. Ter hoogte van het RVA-kantoor, aan de hoek Plezantstraat-Spoorweglaan, verdwijnt de rechtsafslagstrook voor auto’s en komt er een opstelzone voor fietsers in de plaats. Die opstelzone wordt via een nieuwe oversteekplaats voor fietsers in beide rijrichtingen verbonden met de fietsstraat Westerstraat. Daarbij wordt ook het middeneiland in de Plezantstraat aangepast om het kruispunt overzichtelijker te maken.
De werkzaamheden zullen de komende weken in verschillende fases verlopen, om de hinder op het drukke kruispunt zo beperkt mogelijk te houden. “Tijdens de werken zullen alle bewegingen mogelijk blijven, maar zal het verkeer tijdelijk over één rijstrook minder beschikken. Ook fietsers, met de fiets aan de hand, en voetgangers zullen langs de werfzone kunnen passeren”, schetst schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).
Fietssnelweg
“Met de aanleg van deze fietsoversteek wordt een nieuwe stap gezet in het wegwerken van de missing link in de Waaslandroute, de fietssnelweg die langs de spoorlijn Antwerpen-Gent loopt en via de stadskern van Sint-Niklaas een veilige fietsverbinding maakt tussen Nieuwkerken en Belsele-Sinaai. Met de opening van het vernieuwde kruispunt Driekoningen werd eerder dit jaar ook al een deel van het traject gerealiseerd. Ook de fietsstraat Westerstraat en de fietsoversteek op het Westerplein maken deel uit van de Waaslandroute. Wat nu nog volgt, is de bouw van een fietsbrug en fietsverbinding vanaf de Nieuwe Molenstraat over Vijfstraten naar de Noordlaan en de aanleg van een snelle fietsverbinding in de spoorwegberm langs de Noordlaan.”
https://www.hln.be/regio/sint-niklaas/aanleg-nieuwe-fietsoversteek-plezantstraat-van-start~a360da08/
Vraag Fietsersbond [Belsele - Sinaai]
Fietsersbond wil vervelende wissels op fietssnelweg F4 weg
dinsdag 23 april 2019
SINT-NIKLAAS - De Fietsersbond Sint-Niklaas wil de fietssnelweg F4 in Belsele en Sinaai rechttrekken. Nu zitten er vervelende kniks in het tracé waardoor de fietssnelweg meerdere keren de spoorweg oversteekt. Zo wil de Fietsersbond de knik ter hoogte van de Mierennest in Belsele wegwerken. Ook de versmalling moet er worden aangepakt door het fietspad te verbreden tot 3 meter. Ook wil de Fietsersbond de aansluiting met het fietspad naar Sint-Niklaas verbeterd zien.
Door bijkomend de wissels van kant van de spoorweg weg te werken, zal er volgens de Fietsersbond 2376 m² grond teruggegeven kunnen worden aan landbouw en natuur. Daar tegenover staat de aanleg van 730 m² nieuw fietspad.
https://www.waaskrant.be/nieuws/25464-fietsersbond-wil-vervelende-wissels-op-fietssnelweg-f4-weg
Heraanleg Wijnveld - Hooimanstraat - Stationswegel [Sinaai]
START DER WERKEN AAN F4 TER HOOGTE VAN WIJNVELD, HOOIMANSTRAAT EN STATIONSWEGEL IN SINT-NIKLAAS
donderdag 30 juli 2020
Op maandag 3 augustus starten de wegenwerken aan de fietssnelweg F4 in Sinaai (Sint-Niklaas) ter hoogte van het Wijnveld, de Hooimanstraat en de Stationswegel. De fietssnelweg F4 volgt de spoorlijn Antwerpen-Gent. Deze fietssnelweg is gesitueerd tussen Destelbergen en Beveren-Waas, waarvan nu dus opnieuw een stuk gerealiseerd zal worden. De werken zullen vermoedelijk tot midden oktober 2020 duren, onder voorbehoud van gunstige weersomstandigheden, onvoorziene omstandigheden en eventuele maatregelen ten gevolgen van de coronacrisis.
Verkeersveiligheid vergroten
o Het kruispunt Hooimanstraat-Stationswegel wordt compacter en wordt aangelegd als een plateau. Hierdoor zal de snelheid verlagen wat de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede komt.
o Het fietspad op het Wijnveld ligt op deze plateau. Hierdoor zal het duidelijker zijn dat de fietser voorrang heeft en verhoogt het fietscomfort.
o In de Stationswegel worden de betonstraatstenen vervangen door een rode asfaltlaag. De straat wordt een fietsstraat. In een fietsstraat is de fietser de hoofdgebruiker. Auto’s moeten zich schikken naar het rijgedrag van de fietsers. Fietsers mogen de volledige breedte van de baan innemen en, in dubbelerichtingsstraten, de helft van de rijbaan. De snelheid is begrensd tot 30 km/uur. Bovendien draagt een fietsstraat bij tot het comfort en de gezondheid van de fietsers, doordat de auto achter de fietsers blijft. De inrichting van fietsstraten geldt ook als een uitnodiging van het stadsbestuur aan de bewoners om wat vaker voor de fiets te kiezen als vervoermiddel, in plaats van de auto.
o Op het Wijnveld worden de betonstraatstenen vervangen door een zwarte asfaltlaag en komen er nieuwe markeringen.
o De fietspaden vanaf de spoorweg tot aan de verkeersplateau aan Wijnveld 253 worden vernieuwd en heraangelegd in bordeaux asfalt. Tevens worden de voetpaden vernieuwd.
Fasering
Het projectgebied omvat het Wijnveld, de Stationswegel en de Hooimanstraat. De werken worden
uitgevoerd door de firma Soga uit Beveren. De kostprijs bedraagt 171.000 EUR. De totale
uitvoeringstermijn is 55 werkdagen. De aannemer werkt in drie deelfasen.
- Fase 1 (Wijnveld): van 3 tot 28 augustus
- Fase 2 (kruispunt Stationswegel/Hooimanstraat): van 31 augustus tot 9 oktober
- Fase 3 (kruispunt Wijnveld/Stationswegel): van 12 tot 16 oktober
https://fietssnelwegen.be/nieuws/start-der-werken-aan-f4-ter-hoogte-van-wijnveld-hooimanstraat-en-stationswegel-in-sint-niklaas
Re: Fietsbrug Vijfstraten [Sint-Niklaas]
Aanvraag bouwvergunning voor nieuwe fietsbrug over Vijfstraten: meteen ook knip in Nieuwe Molenstraat op komst
30/11/2020
SINT-NIKLAAS - De provincie Oost-Vlaanderen heeft een omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van de nieuwe fietsbrug over het kruispunt Vijfstraten in Sint-Niklaas. Het opvallende fietsproject zal allicht volgend jaar worden gerealiseerd. Meteen komt er ook een knip in de Nieuwe Molenstraat, op de plek waar de fietssnelweg F4 aansluit op de nieuwe fietsbrug.
De doortrekking van de fietssnelweg F4 vanaf de Nieuwe Molenstraat naar de Noordlaan, om in een latere fase aan te sluiten op het kruispunt Driekoningen, wordt al een paar jaar voorbereid. Zoals bekend komt er een fietsverbinding in de hoogte, over het kruispunt Vijfstraten, vlak naast het spoor. Een prestigeproject, waarvoor de provincie Oost-Vlaanderen een budget van 3 miljoen euro heeft uitgetrokken. De stad heeft de nodige onteigeningen bijna allemaal afgerond. Samen met de sloopwerken kost dat zowat 1 miljoen euro. De plek waar Vijfstraten (N403) en de Sint-Niklase Singel op elkaar aansluiten is dan ook een druk en gevaarlijk kruispunt voor fietsers.
Het is het voornaamste knelpunt op de fietssnelweg F4 op het grondgebied van Sint-Niklaas.
Ingrijpende keuze
Keerzijde van de medaille is echter de ingrijpende keuze die er voor de fietsbrug in de Nieuwe Molenstraat moet worden gemaakt. Die straat wordt dan doodlopend door de komst van de nieuwe fietsverbinding, met een knip voor het gemotoriseerde verkeer. "Er is geen veilig alternatief in functie van de fietsbrug, tenzij een verlenging van de fietsbrug over de Nieuwe Molenstraat, maar die optie werd al snel om financiële en technische redenen afgewezen", stelt schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).
Logisch
"Voor de fietsbrug is een veilige oversteek voor fietsers over de Nieuwe Molenstraat een absolute voorwaarde. Vanuit de richting van Sint-Niklaas komen fietsers ook in dalende lijn naar de Nieuwe Molenstraat. Daar móet dan ook iets gebeuren. Daarom wordt een knip voor gemotoriseerd verkeer voorgesteld. Hoewel dat zeer verregaand is, is die ingreep ook ergens logisch. Het garandeert een veilige oversteek zonder kans op aanrijdingen met het autoverkeer. En natuurlijk versterkt dat alleen maar de functie van de fietssnelweg, met een heel veilig, vlot en ononderbroken traject. Er zijn nog voordelen: het sluikverkeer op de as Begijnenstraat-Nieuwe Molenstraat, parallel aan de Singel, wordt geknipt. Hierdoor wordt het kruispunt Vijfstraten overzichtelijker en kan de lichtenregeling aangepast worden voor een betere doorstroming. De Begijnenstraat wordt daardoor zelf minder druk en het het kruispunt met de Raapstraat wordt overzichtelijker en veiliger. Met de komst van twee woonprojecten in de omgeving kan de extra verkeersdruk op de Nieuwe Molenstraat en omliggende wijk ook beter worden beheerst."
Volgens de schepen zijn er alternatieven onderzocht voor de Nieuwe Molenstraat. "Maar die zijn niet veilig genoeg. Een wegversmalling is ontoereikend en dynamische verkeerslichten met fietsdetectie zouden in de spitsuren bijna continu op rood staan. En gewone verkeerslichten zouden niet logisch zijn, omdat het gaat om een fietssnelweg. Voor de provincie is het dan de investering niet waard."
Proefproject
"Het is anderzijds moeilijker in te schatten wat de gevolgen zullen zijn van de knip in de Nieuwe Molenstraat op de as Klapperbeek-Vijfstraten-Singel en op het kruispunt van Vijfstraten met de Singel. Idealiter doen we een proefproject in het begin van volgend jaar om deze effecten in kaart te brengen en bij te sturen waar het moet."
De vergunningsaanvraag voor de fietsbrug is enkele weken geleden ingediend door de provincie Oost-Vlaanderen. Het openbaar onderzoek liep maandag af. Een aantal inwoners heeft bezwaar ingediend, vooral met opmerkingen over de knip in de Nieuwe Molenstraat. De provincie en de stad willen in 2021 starten met de aanleg van de fietsbrug.
https://www.hln.be/sint-niklaas/aanvraag-bouwvergunning-voor-nieuwe-fietsbrug-over-vijfstraten-meteen-ook-knip-in-nieuwe-molenstraat-op-komst~ad52d4ed/
Omleiding Uitbreidingslaan en de Zevenkrommingenstraat [Lokeren - Waasmunster]
Werkzaamheden F4 ter hoogte van Lokeren en Waasmunster
16 maart 2021
De fietssnelweg F4 zal tussen 22/03 en 02/04/2021 niet bereikbaar zijn tussen de Uitbreidingslaan (Lokeren) en de Zevenkrommingenstraat (Waasmunster) wegens werken i.o.v. Infrabel.
Er wordt een omleiding voorzien met de nodige signalisatie:
- Vanaf kruispunt Beatestraat/Doornijkstraat/Zevenkrommingenstraat (grondgebied Waasmunster) via Krommingenstraat, Waterstraat, Toekomstlaan, Uitbreidingslaan.
- Vanaf Sinaaistraat, Klipsenstraat, Pijlstraat, Uitbreidingslaan, Toekomstlaan, Waterstraat, Krommingenstraat, Beatestraat.
Hieronder kan u het signalisatieplan terugvinden.
Meer info: stadsbestuur@lokeren.be
https://fietssnelwegen.be/nieuws/werkzaamheden-f4
Re: Fietsbrug Vijfstraten [Sint-Niklaas]
Alhoewel de fietsbrug over Vijfstraten - de Gerardabrug - nog niet volledig was afgewerkt, ging de openingsceremonie toch al door. Voor de afwerking is het wachten op Infrabel dat een nabijgelegen tractiestation moet verplaatsen. Dan pas zal ook de westelijke aanrijhelling definitief vorm krijgen. Nu staat daar een tijdelijke stelling, zodat de fietsbrug toch al gebruikt kan worden.
https://www.sint-niklaas.be/actueel/nieuwe-gerardabrug-sint-niklaas-geopend-mijlpaal-voor-fietsers-op-de-f4 (+ video)
https://www.youtube.com/watch?v=FrVipj2Ilmc
https://www.youtube.com/watch?v=J83kP3_nuRk (plaatsing)
https://www.sint-niklaas.be/actueel/opening-gerardabrug-op-zondag-2-juni-omgeving-fietsbrug-krijgt-kleur
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/02/nieuwe-fietsbrug-geopend-in-sint-niklaas-vernoemd-naar-1-van-e/
https://pers.oost-vlaanderen.be/gerardabrug-over-kruispunt-vijfstraten-geopend-op-fietssnelweg-f4-in-sint-niklaas
https://pers.oost-vlaanderen.be/fietsbrug-geplaatst-op-f4-kruispunt-vijfstraten-sint-niklaas
https://www.sbe-engineering.com/project/fietsbrug-vijfstraten/
Nieuwe Gerardabrug in Sint-Niklaas geopend: mijlpaal voor fietsers op de F4
3 juni 2024
Op zondag 2 juni is de fietsbrug over het kruispunt van Vijfstraten in Sint-Niklaas officieel geopend. Deze brug, een onderdeel van de fietssnelweg F4 tussen Gent en Antwerpen, draagt de naam 'Gerardabrug', een verwijzing naar de voormalige wielrenster Gerarda Van Steelandt uit Nieuwkerken.
De langverwachte Gerardabrug is geopend. Voortaan kunnen fietsers op de F4 gebruikmaken van deze bijzonder mooie en veilige constructie om het drukke kruispunt Singel-Vijfstraten te passeren.
Het lokale ingenieursbedrijf SBE maakte het fraaie ontwerp voor de Gerardabrug, een indrukwekkende stalen constructie van 92 meter lang en 170 ton zwaar. Aannemer Viabuild en bedrijf CSM Steelstructures voerden de bouwwerkzaamheden vervolgens grondig uit. Alleen de westelijke aanrijhelling vergt nog verdere afwerking, waarvoor momenteel een tijdelijke stelling staat. Daarnaast realiseerden de partners ook een veilige fietsoversteek in de Nieuwe Molenstraat, waar de oostelijke aanrijhelling aansluit op de F4 richting Nieuwkerken.
700 meter
De totale lengte van de brug, aanrijhellingen en oversteekplaats aan de Nieuwe Molenstraat richting de Rootputstraat bedraagt circa 700 meter en bevindt zich in een dichtbebouwde stedelijke omgeving naast de spoorweg. Om voldoende ruimte te creëren voor de brug, kocht de stad gronden aan en sloopte ze enkele panden. De aanrijhellingen werden zo veel mogelijk vergroend om de fietsverbinding een groene uitstraling te geven.
De naam 'Gerardabrug' en het streetartwerk onder de nieuwe fietsbrug is een eerbetoon aan Gerarda Van Steelandt, die in de jaren ’20 en ’30 een succesvolle wielrenster was. Het stadsarchief van Sint-Niklaas sloeg de handen in elkaar met de heemkundige kring van Nieuwkerken, en maakte een online expo over het leven en de sportprestaties van Gerarda Van Steelandt.
In de toekomst wordt de westelijke aanrijhelling richting de Noordlaan verder ingericht, en werkt de stad samen met de provincie Oost-Vlaanderen, Infrabel, De Lijn en de Vlaamse overheid aan de fietsveilige inrichting van de Noordlaan tot aan Driekoningen. Meer informatie over het project vind je op www.sint-niklaas.be/fietsbrug.
https://www.sint-niklaas.be/actueel/nieuwe-gerardabrug-sint-niklaas-geopend-mijlpaal-voor-fietsers-op-de-f4 (+ video)
https://www.youtube.com/watch?v=FrVipj2Ilmc
https://www.youtube.com/watch?v=J83kP3_nuRk (plaatsing)
https://www.sint-niklaas.be/actueel/opening-gerardabrug-op-zondag-2-juni-omgeving-fietsbrug-krijgt-kleur
Nieuwe fietsbrug geopend in Sint-Niklaas: "Vernoemd naar 1 van eerste vrouwelijke wielrensters uit regio"
radio2, Daniëlle Top
zo 02 jun 14:08
In Sint-Niklaas is een nieuwe fietsbrug geopend. De brug zorgt ervoor dat fietsers nu het drukke kruispunt Vijfstraten veiliger kunnen oversteken. De eerste reacties waren alvast positief: "Ik vind het een hele verbetering", klinkt het.
De fietssnelweg tussen Antwerpen en Gent heeft er een nieuw stukje bij. De fietsbrug of ook wel de "Gerardabrug" genoemd, werd vandaag feestelijk geopend. De brug zorgt voor een veiligere doorgang van fietsers over het drukke kruispunt Vijfstraten.
De eerste reacties klonken alvast positief: "Ik vind het een mooi initiatief. Ik werk hier in de buurt en 's morgens is het vaak druk. De brug zal een hele verbetering zijn", klinkt het bij een enthousiaste fietser. "Het is leuk om de omgeving vanuit de hoogte eens te kunnen zien. Het drukke verkeer gaan we nu kunnen vermijden", vertelt Guy, een andere fietser.
Ook Inge Smolders, directeur van de Fietsersbond, klonk enthousiast over de nieuwe brug: "Dit is sowieso een voorbeeld van hoe je fietsveiligheid kan verhogen. Een oplossing waar zowel fietsers als automobilisten blij mee zijn. Alle conflicten in deze zone worden in één klap opgelost", sluit ze af.
En zeg niet zomaar fietsbrug, want dit exemplaar werd vernoemd naar 1 van de eerste vrouwelijke wielrenster uit de regio: Gerarda Van Steelandt uit deelgemeente Nieuwkerken-Waas. Ter ere van Gerarda werd vrijdag al een nieuwe muurschildering onthuld onder de spoorwegbrug, die naast de fietsbrug ligt. Het kunstwerk toont 4 wielrensters, onder wie ook Gerarda, die van Nieuwkerken naar Sint-Niklaas fietsen.
"Ze was een pionier in het vrouwenwielrennen in Vlaanderen", zegt burgemeester Lieven Dehandschutter (N-VA). "Ze zou ongetwijfeld trots zijn op de huidige evolutie in het wielrennen."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/02/nieuwe-fietsbrug-geopend-in-sint-niklaas-vernoemd-naar-1-van-e/
Gerardabrug over kruispunt Vijfstraten geopend op fietssnelweg F4 in Sint-Niklaas
3 juni 2024
Op zondag 2 juni werd in Sint-Niklaas de fietsbrug over het kruispunt van Vijfstraten met de Slachthuisstraat en de Noordlaan officieel geopend. De nieuwe fietsinfrastructuur vlakbij het station maakt deel uit van de fietssnelweg F4 tussen Gent, Sint-Niklaas en Antwerpen. Enkel de westelijke aanrijhelling moet nog verder worden afgewerkt. Daar werd nu een tijdelijke stelling voorzien. De nieuwe fietsbrug kreeg de naam ‘Gerardabrug’, een verwijzing naar oud-wielrenster Gerarda Van Steelandt uit Nieuwkerken.
De nieuwe, grote stalen fietsbrug meet maar liefst 92 meter en weegt 170 ton. Eind september 2023 werd de constructie door twee kranen minutieus op haar plaats gehesen. Dit gebeurde onder het toeziend oog van heel wat kijklustigen. Enkele maanden eerder waren de vier brugdelen naar de werf op Vijfstraten gebracht, waar ze tijdens de zomermaanden op een tijdelijk werkterrein naast de werf aan elkaar werden gelast. De brug werd ontworpen door het in Sint-Niklaas gevestigde ingenieursbedrijf SBE, en gebouwd door Viabuild en CSM.
Meer dan een fietsbrug
Gelijktijdig met de bouw van de fietsbrug werd ook een veilige oversteek voorzien voor fietsers in de Nieuwe Molenstraat. Daar werd de oostelijke aanrijhelling aangesloten op het al aangelegde traject van de F4 richting Nieuwkerken. In nauw overleg kozen de Provincie en de stad Sint-Niklaas ervoor om de Nieuwe Molenstraat te knippen voor gemotoriseerd verkeer. In de nabije omgeving van de knip in de Nieuwe Molenstraat nam de stad flankerende maatregelen om de veiligheid voor alle weggebruikers te verhogen, onder andere met de herinrichting van de Grote Heimelinkstraat en de Vlasstraat.
De westelijke aanrijhelling richting de Noordlaan wordt in de tweede helft van 2025 aangepakt, na de sloop van het gebouw van Infrabel. Tot die tijd doet een voorlopige stelling dienst als aanrijhelling.
De totale lengte van de fietsbrug, de aanrijhellingen en de oversteekplaats aan de Nieuwe Molenstraat richting de Rootputstraat bedraagt circa 700 meter. Het traject bevindt zich in een dichtbebouwd stedelijk weefsel naast de spoorweg. Stad Sint-Niklaas kocht gronden aan en brak een aantal panden af om voldoende ruimte te kunnen maken voor de bouw van de brug. Voor de aanrijhellingen kozen de partners ervoor om in de mate van het mogelijke te vergroenen. Dit werd gerealiseerd met een natuurlijk hellend vlak, begroeid met struikgewas. Op die manier wordt de nieuwe fietsverbinding ook een groene ader in een voor hoge mate verharde omgeving.
De totale kostprijs van de bouw van de brug, de aanrijhellingen, de aanpassing aan het kruispunt Nieuwe Molenstraat en de fietssnelweg ter hoogte van de Rootputstraat bedraagt 4.176.094 EUR. De Provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid betalen elk 50%. De Stad Sint-Niklaas stond in voor belangrijke grondverwervingen, die voor 50% gesubsidieerd worden door de Vlaamse overheid.
Gerardabrug: een klinkende naam met lokale link en Europese faam
De fietsbrug kreeg de naam ‘Gerardaburg’: een eerbetoon aan oud-wielrenster Gerarda Van Steelandt uit Nieuwkerken. Ook het prachtige street art werk van Simo, dat sinds enkele dagen onder de fietsbrug te bewonderen is, verwijst naar deze bijzondere atlete. Ze maakte in de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw furore op de weg en op de piste. Vrouwelijke wielrenners waren in die periode eerder uitzonderingen.
Van 1927 tot 1934 behaalde Gerarda Van Steelandt een vijftigtal overwinningen. Zo won ze het Kampioenschap van Vlaanderen en werd ze tweede op het Europees Kampioenschap in Rijsel. Ook Belgische en provinciale titels zette ze op haar palmares. In 1931 bewees ze haar talent tijdens fietsen-op-rollen in het Rubenspaleis in Antwerpen. Haar wielerloopbaan eindigde in 1934, maar ze bleef haar hele leven lang de wielersport volgen.
Toekomstige aansluiting F4 Sint-Niklaas
Op de planning staat, naast de afwerking van de westelijke aanrijhelling richting Noordlaan, ook nog de verdere inrichting van de fietssnelweg aan de Noordlaan (circa 700 m). Stad Sint-Niklaas werkt hiervoor actief samen met de Provincie Oost-Vlaanderen, Infrabel, De Lijn en de Vlaamse Overheid aan een ontwerp voor de fietsveilige inrichting van de Noordlaan tot aan Driekoningen.
Vorig najaar werd hiervoor een voorontwerp aan de bevolking gepresenteerd op een infomarkt, waaruit nog enkele verder uit te klaren aandachtspunten kwamen (onder meer op het vlak van buurtparkeren aan de kant van Driekoningen). Voor het deel dat bij de fietsbrug Vijfstraten aansluit, tot aan de bustunnel (circa 300 m), is er consensus. Komende zomer wordt een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend, om begin 2025 te starten met de aanleg.
Later in 2025 zullen er ook op het vervolgtraject (bustunnel tot Driekoningen) maatregelen genomen worden om het voor de voetganger, bus- en treinreiziger en fietser aangenamer en veiliger te maken.
https://pers.oost-vlaanderen.be/gerardabrug-over-kruispunt-vijfstraten-geopend-op-fietssnelweg-f4-in-sint-niklaas
https://pers.oost-vlaanderen.be/fietsbrug-geplaatst-op-f4-kruispunt-vijfstraten-sint-niklaas
Gerardabrug (Fietsbrug Vijfstraten)
Locatie: SINT-NIKLAAS [BE]
Discipline: BURGERLIJKE BOUWKUNDE & INFRASTRUCTUUR, URBANISME & ONTWERP
Periode: 2017 - ...
Overal in Vlaanderen wordt sterk geïnvesteerd in nieuwe fietssnelwegen. Voor de aanleg van de fietssnelweg F4 tussen Gent en Antwerpen zorgt het huidige traject ter hoogte van Sint-Niklaas voor een onveilige situatie voor de zwakke weggebruiker. Het traject wordt daarom aangepast zodat dit parallel loopt met de spoorlijn, met een ongelijkgrondse kruising ter hoogte van Vijfstraten en een gelijkvloerse kruising ter hoogte van de Nieuwe Molenstraat. SBE wordt dankzij zijn geïntegreerde aanpak gekozen om in dit dossier de totale ontwerpstudie op zich te nemen.
Het voorgestelde tracé is een quasi rechte, bovengrondse verbinding die de fietser een optimaal comfort garandeert. Verschillende varianten werden uitgewerkt met aandacht voor dit fietscomfort, maar ook doorstroming, fietsveiligheid, ruimtelijke impact, leesbaarheid en timing/uitvoerbaarheid.
In het ontwerp voor de fietsbrug wordt gestreefd naar een elegante, slanke constructie, die de overspanning van 93 meter in een vloeiende, comfortabele beweging maakt. Het is hier dat architecturaal en technisch ontwerp hand in hand gaan. De stalen brug wordt opgevat als een enkel U-vormig profiel met een continue dwarssectie. Elk architecturaal onderdeel wordt ook ingezet om stabieltechnisch een meerwaarde te zijn. De borstweringen worden bijvoorbeeld op decoratieve wijze geperforeerd of gelasercut, rekening houdend met het krachtenverloop. Om de wenselijke slankheid te bekomen en de vrije hoogte onder de brug te maximaliseren wordt een elegante pijler voorzien na de overspanning van 60m over Vijfstraten.
Het traject bevindt zich binnen een dens stedelijk weefsel naast een spoorwegtalud. Waar mogelijk wordt daarom een natuurlijk talud voorzien begroeid met streekeigen halfhoge struikachtige gewassen, dat dienst kan doen als een groene ader tussen het verder harde landschap. Enkel op plaatsen waar dit wegens ruimtegebrek niet mogelijk of wenselijk is, wordt het natuurlijk talud vervangen door een grondkering. Deze grondkering wordt als groen element uitgewerkt op basis van gewapende grond met geogrids en geocellen. Dit heeft diverse voordelen. De meest voor de hand liggende is het doortrekken van de lijn van groene taluds in deze grondkeringen, zodat voor de naburige percelen er een verderzetting van het landschap is. Er is verder ook geen gevaar voor schade aan de bestaande keermuur ten gevolge van trillingen bij de constructie. De nodige controles tijdens de werken inzake eventuele zettingen aan het spoor worden in samenspraak met Infrabel uitgevoerd.
https://www.sbe-engineering.com/project/fietsbrug-vijfstraten/
Dernière édition par eeuwige reiziger le Dim 3 Nov 2024 - 14:59, édité 1 fois
Re: Fietsbrug Vijfstraten [Sint-Niklaas]
Klein maar fijn, maar misschien toch niet zo gewenst op een fietsbrug...
https://velo-ravel.forumactif.org/t1063p25-incredibile-ma-vero#19904
https://velo-ravel.forumactif.org/t1063p25-incredibile-ma-vero#19904
Fietsbrug Vijfstraten tijdelijke constructie
eeuwige reiziger a écrit:Alhoewel de fietsbrug over Vijfstraten - de Gerardabrug - nog niet volledig was afgewerkt, ging de openingsceremonie toch al door. Voor de afwerking is het wachten op Infrabel dat een nabijgelegen tractiestation moet verplaatsen. Dan pas zal ook de westelijke aanrijhelling definitief vorm krijgen. Nu staat daar een tijdelijke stelling, zodat de fietsbrug toch al gebruikt kan worden.
Rammel, rammel... Die tijdelijke constructie zorgde voor nogal wat geluidsoverlast en dus ook de nodige klachten. In augustus kwam er daarom een alternatief.
Ondanks ‘rammelstrook’ met stellingen wordt nieuwe fietsbrug al gretig gebruikt: “Tijdelijke oplossing is mogelijk tot najaar 2025 van toepassing”
Yannick Joos
Vrijdag 7 juni 2024 om 11:58
In Sint-Niklaas werd afgelopen weekend de nieuwe fietsbrug over het drukke kruispunt Vijfstraten officieel geopend. Menig fietser maakt inmiddels gebruik van de nieuwe en veiligere verbinding, ondanks het feit dat er nog een stuk in de stellingen staat en het fietscomfort daar onderbreekt. Een tractiestation van Infrabel staat nog tot in 2025 de afwerking van de brug in de weg.
De negentig meter lange Gerardabrug vormt als blikvanger van de fietssnelweg F4 een veilige verbinding tussen de Noordlaan en de Rootputstraat in Sint-Niklaas. Fietsers hoeven door de brug niet langer via het drukke kruispunt Vijfstraten rijden.
De fietsbrug werd op zondag 2 juni onder ruime belangstelling officieel ingereden, al is de brug eigenlijk nog niet volledig klaar. Wie vanuit de Noordlaan komt en de helling achter de kiezen heeft, botst er meteen op stellingen die een hels kabaal maken wanneer er over gereden wordt. Ook wie van aan de andere kant komt aangereden, remt best even af om met gematigde snelheid over de stellingen te rijden.
Hoewel ze dus nog niet volledig klaar is, koos het stadsbestuur er toch voor om de brug al open te stellen voor het fietsverkeer. “Het huidige tractiestation van spoorwegbeheerder Infrabel ter hoogte van de stellingen staat momenteel nog in de weg om de helling van de brug verder af te maken”, vertelt schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).
“Ondertussen zijn ze begonnen aan de bouw van het nieuwe tractiestation in de Nieuwe Molenstraat, maar dat is nog niet klaar. Als we daar op zouden wachten, konden er allicht pas over enkele jaren fietsers gebruikmaken van de brug. En dat terwijl de veilige verbinding er nu, met een rammelstrook weliswaar, al is. Elke dag dat de fietsbrug open is, is een gewonnen dag.”
Minder luid alternatief
Na de verhuis van het tractiestation zal de helling aansluiten bij de brug. “Dat staat momenteel gepland voor het najaar van 2025”, klinkt het bij het stadsbestuur. “Deze tijdelijke oplossing zal dus mogelijk nog tot die tijd van toepassing zijn, al hebben we de bouwheer (provincie Oost-Vlaanderen, red.) wel gevraagd om te voorzien in een iets comfortabeler en minder luid alternatief dan wat er vandaag ligt.”
“Als zouden wachten op de afwerking van de brug, konden er allicht pas over enkele jaren fietsers gebruik van maken”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240607_93661225 (+ video)
Fietsers moeten ‘rammelstrook’ trotseren op nieuwe Gerardabrug: “Anders moest opening jaar uitgesteld worden”
Bert Foubert 12-06-24, 09:53
De nieuwe fietsbrug over Vijfstraten in Sint-Niklaas heeft een ‘rammelstrook’ van een twintigtal meter die is aangelegd met stellingen. De hobbelige oversteek zorgt telkens voor het nodige lawaai en dwingt skaters en steppers om te voet te gaan. De stellingen zijn tijdelijk tot wanneer het tractiestation van Infrabel dat eronder staat is afgebroken.
De nieuwe fietsbrug verbindt via de F411 Nieuwkerken met het station van Sint-Niklaas en loodst fietsers over het drukke kruispunt van Vijfstraten. De officiële opening vond op 2 juni plaats. Hoewel de bouw van de brug bij heel veel fietsers op applaus kan rekenen, zitten ze ter hoogte van de helling in de Noordlaan wel even rammelend in het zadel. Dat komt door een strook van een twintigtal meter die is aangelegd in stellingen. Toch heeft volgens schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) de opening van de brug, terwijl er nog een deel in de stellingen staat, een goede reden. “Al sinds het begin van de bouw van de brug was het duidelijk dat het tractiestation van spoorwegbeheerder Infrabel in de weg ging staan van de helling in de Noordlaan”, legt de schepen uit. “Infrabel ging akkoord om het huisje, dat noodzakelijk is voor de voeding van de sporen en dus essentieel is om treinen te laten rijden, te verplaatsen. De nodige aanvragen zijn gebeurd om een nieuw station te bouwen in de Nieuwe Molenstraat. Ideaal was geweest dat het gebouw al was verhuisd voor de opening van de nieuwe fietsbrug, maar dat was niet het geval. Toch wilden we de Gerardabrug al open, ook al ligt er nog een ‘rammelstrook’. Die tijdelijke oplossing zal mogelijk nog een jaar duren. Ondertussen heb ik de provincie Oost-Vlaanderen, de bouwheer van de brug, gevraagd om een iets comfortbalere en minder luidruchtige oversteek.”
https://www.hln.be/sint-niklaas/fietsers-moeten-rammelstrook-trotseren-op-nieuwe-gerardabrug-anders-moest-opening-jaar-uitgesteld-worden~ad033e78/
‘Rammelstrook’ op fietsbrug is verleden tijd: “Door podiumplaten is overgang voortaan zacht en breed”
Bert Foubert
27-08-24, 21:56
De ‘rammelstrook’ op de nieuwe Gerarda-fietsbrug over Vijfstraten is verleden tijd. De aannemer plaatste in opdracht van het stads- en provinciebestuur podiumplaten over de lawaaierige stellingen in afwachting van de definitieve afwerking van de brug.
De ‘rammelstrook’ op de nieuwe Gerarda-fietsbrug over Vijfstraten is verleden tijd. De aannemer plaatste in opdracht van het stads- en provinciebestuur podiumplaten over de lawaaierige stellingen in afwachting van de definitieve afwerking van de brug.
De fietsbrug werd in juni officieel geopend om het fietsverkeer op de F4 conflictvrij over het drukke kruispunt van Vijfstraten te loodsen. Een strook van de brug ter hoogte van de Noordlaan kon nog niet afgewerkt worden. Dat was het gevolg van het tractiestation van Infrabel, dat eerst nog moet afgebroken en verplaatst worden. In afwachting daarvan besloot het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen samen met het stadsbestuur van Sint-Niklaas om de strook tijdelijk door de aannemer aan te laten leggen met stellingmateriaal. Dat bleek geen ideale oplossing te zijn. De stellingen zorgden bij de fietsers die er overreden voor heel wat schokken en gerammel. Steppers moesten ook afstappen om veilig over de strook te kunnen geraken.
Nadat er heel wat meldingen binnenliepen over de situatie besloot het stadsbestuur om de ‘rammelstrook’ aan te pakken. Over de stellingen werden de voorbije dagen podiumplaten gelegd. Daardoor moet de hinder en het lawaai voor de fietsers beperkt worden. Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren was de brug sinds maandag afgesloten. Ondertussen is de brug opnieuw helemaal vrij voor fietsverkeer.
“De overgang is nu heel ‘zacht’ en breder dan voorheen”, aldus een tevreden schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA). “Er werd ook speciale aandacht besteed aan de aansluiting aan de brug zodat er minimaal en nauwelijks voelbaar verschil is. We zijn ook blij dat de werkzaamheden op twee dagen afgerond waren.”
Wanneer het tractiestation zal afgebroken worden en de brug helemaal afgewerkt zal kunnen worden, is voorlopig nog onduidelijk.
https://www.hln.be/sint-niklaas/rammelstrook-op-fietsbrug-is-verleden-tijd-door-podiumplaten-is-overgang-voortaan-zacht-en-breed~a1621570/
https://www.sint-niklaas.be/actueel/fietsbrug-vijfstraten-gerardabrug-afgesloten-op-maandag-26-augustus-en-dinsdag-27-augustus-voor
Sujets similaires
» L059 04 Sint-Niklaas - Beveren (Langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
» L059 02 Lochristi - Lokeren (langs de lijn L59 Fietssnelweg F4)
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum