piste cyclable chauffée
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Divers - Various - Verschiedene :: Divers - Various - Verschiedene
Page 1 sur 1
piste cyclable chauffée
Verwarmd fietspad doorstaat eerste test (+video)
21/01/2013
Ingenieursbureau Tauw voerde de test uit met een proefopstelling in het Nederlandse Heino tijdens sneeuwval op 15 januari.
ENGINEERINGNET -- De proefopstelling maakt gebruik van een warmtepomp die grondwater verwarmt om gladde fietspaden begaanbaar te maken. En die bleek op deze sneeuwrijke dag prima te werken.
Het fietspad kon met gemak op een temperatuur van drie à vier graden worden gehouden, waardoor het sneeuwvrij bleef. En dat terwijl het van 7.00 tot 18.00 uur aanhoudend sneeuwde.
Het fietspad is aangelegd achter het bedrijf Doorgeest Koeltechniek. Het is voorzien van lussen in het beton waar warm doorheen stroomt dat wordt opgepompt uit de bodem.
De proef moest uitwijzen of de hoeveelheid energie die nodig is om sneeuw te doen smelten, klopt met de berekeningen.
Een ijs- en sneeuwvrij fietspad voorkomt ongevallen en is daarom geschikt op plekken waar veel ongelukken gebeuren, zoals bij bruggen of gevaarlijke plekken op schoolroutes. << (GL) (foto: Ingenieursbureau Tauw)
http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=9512
Vidéo:
https://www.youtube.com/watch?v=lRSWAAn05j8
1 Februari 2013 - Crevits volgt experiment in Nederland met “verwarmde fietspaden”
Tijdens de winterperiode 2010-2011 strooide het Agentschap Wegen en Verkeer 1.877 ton zout op vrijliggende fietspaden en in 2011-2012 862 ton (Foto: Stad Leuven).
BRUSSEL - Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits wil uitkijken naar de resultaten van een experiment in Nederland waarbij “verwarmd fietspaden” worden aangelegd.
Dat blijkt uit haar antwoord op een schriftelijke vraag van Sas van Rouveroij (Open Vld). De verwachting is dat dergelijke fietspaden het fietscomfort verhogen en het aantal ongevallen doen dalen.
Bij de aanleg van dergelijke fietspaden wordt gebruik gemaakt van “Warmte Koude Opslag” (WKO). “Met behulp van een zogeheten asfaltcollector in het wegdek, kan de warmte die in de zomer wordt opgeslagen in de ondergrond, in de winter terug opnieuw worden afgegeven en omgekeerd. De betekent koeler asfalt in de zomer en warmer in de winter. Bijkomend pluspunt is dat er in de winter veel minder strooizout gebruikt moet worden”, aldus Keulen.
“Ik kijk uit naar de testresultaten van het onderzoek in Nederland. Het Warmte Koude Opslag”-systeem kan hoe dan ook niet overal worden toegepast aangezien er een geschikte grondwaterlaag aanwezig moet zijn die kan worden gebruik om het water te kunnen oppompen en terug in te brengen. Vooraleer dergelijk project kan worden opgestart dient ook onderzocht wat het effect hiervan is op de grondwaterhuishouding”, aldus Crevits.
Uit het antwoord blijkt voorts dat er tijdens de winterperiode 2010-2011 het Agentschap Wegen en Verkeer 1.877 ton zout op vrijliggende fietspaden strooide en in 2011-2012 862 ton. Volgens Crevits is het gebruik van dooizouten zelden de directe oorzaak van de schade aan fietspaden. “De aanwezigheid van scheuren of poriën kan vooral bij betonverhardingen de schade evenwel versnellen”.
http://www.argusactueel.be/binnenlands-nieuws/crevits-volgt-experiment-in-nederland-met-%E2%80%9Cverwarmde-fietspaden%E2%80%9D
http://www.tauw.nl/nieuws/artikel/verwarmd-fietspad-doorstaat-sneeuwtest/?cHash=d905c8ff162eb2e83d66dedb86e53e62
Re: piste cyclable chauffée
De sociale woningmaatschappij 'De Zonnige Kempen" heeft misschien een betere oplossing:
Vlakbij het Sint-Antoniusplein in Zoerle-Parwijs bij Westerlo wordt een hoogtechnologische warmtewinning aangelegd onder het wegdek. De warmte die tijdens de zomer-maanden door het asfalt wordt opgenomen, wordt bewaard om tijdens de winter het wegdek ijsvrij te houden en de omliggende huizen te verwarmen. Voor het eerst in België wordt een asfaltcollector onder het wegdek geïnstalleerd. Het feit dat dit project dient om sociale woningen van verwarming te voorzien, betekent zelfs een primeur voor Europa.
(www.zonnigekempen.be/zonkemp/nederlands/publicaties/index.html)
Vlakbij het Sint-Antoniusplein in Zoerle-Parwijs bij Westerlo wordt een hoogtechnologische warmtewinning aangelegd onder het wegdek. De warmte die tijdens de zomer-maanden door het asfalt wordt opgenomen, wordt bewaard om tijdens de winter het wegdek ijsvrij te houden en de omliggende huizen te verwarmen. Voor het eerst in België wordt een asfaltcollector onder het wegdek geïnstalleerd. Het feit dat dit project dient om sociale woningen van verwarming te voorzien, betekent zelfs een primeur voor Europa.
(www.zonnigekempen.be/zonkemp/nederlands/publicaties/index.html)
Re: piste cyclable chauffée
joverwimp a écrit:De sociale woningmaatschappij 'De Zonnige Kempen" heeft misschien een betere oplossing:
Jo, naar mijn aanvoelen moeten we dit niet plaatsen in een rangorde. Wel lijkt het me aanvullend en even nuttig. Veilige, ijs- en sneeuwvrije fietspaden kunnen bijdragen tot een doelgerichte mobiliteitspolitiek die ook in winterse omstandigheden de mensen op de fiets houdt en niet naar de wagen laat grijpen. Om huizen te verwarmen, bestaan er trouwens al lang oplossingen die een veel groter rendement hebben als het over het aanwenden van aardwarmte gaat. Warmtepompen hebben al vele jaren hun nut bewezen, al lijkt het er wel op dat men in België nog steeds niet tot het besef is gekomen van het belang ervan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de Duitstalige landen). Niettemin is het een interessant project, waar ik in ieder geval wel wat meer over te weten wil komen.
Re: piste cyclable chauffée
Nu stel ik vast dat beide projecten - in het Nederlandse Heino en het Belgische Zoerle Parwijs - dezelfde techniek gebruikten. Wisselden ze onderling ervaringen uit? Wat heeft de proef in Zoerle (van 2006!) opgeleverd?
Ik weet het niet, maar probeer meer te weten.
Ik weet het niet, maar probeer meer te weten.
Info
joverwimp a écrit:Nu stel ik vast dat beide projecten - in het Nederlandse Heino en het Belgische Zoerle Parwijs - dezelfde techniek gebruikten. Wisselden ze onderling ervaringen uit? Wat heeft de proef in Zoerle (van 2006!) opgeleverd?
Ik weet het niet, maar probeer meer te weten.
Eigenlijk komt alles in dat segment grotendeels op hetzelfde neer: warmte onttrekken uit water, aarde, lucht of een ander materiaal om die vervolgens met een warmtewisselaars ergens anders over te brengen. De grootste uitdaging in dit project is het opslaan van de warmte voor later natuurlijk.
Blz. 24-26
http://www.innovatiefaanbesteden.be/files/1872
Eerste sneeuwtest [Wageningen]
Verwarmd fietspad doorstaat eerste sneeuwtest
29 december 2014
WAGENINGEN - Het verwarmde fietspad Onderlangs in Wageningen heeft de eerste sneeuwtest goed doorstaan. De proef met het fietspad aan de voet van de Wageningse Berg loopt al sinds februari, maar dit was de eerste keer dat het glad was in de regio. Op de foto is te zien dat de sneeuw goed smelt.
Projectleider Remco van Ahee van de gemeente Wageningen is tevreden. 'Er moeten slechts enkele kleine technische aanpassingen worden gedaan. Zo zie je dat de platen nog niet allemaal gelijke warmte afgeven, vandaar het zebra-effect'.
Energiezuiniger
De proef met het verwarmde fietspad loopt nog twee jaar. 'In die jaren zullen we proberen om het fietspad nog energiezuiniger te krijgen. Dat kunnen we bereiken door de temperaturen nog beter af te stellen op de weersomstandigheden'.
Experiment
Wageningen experimenteert als een van de eerste gemeenten in Nederland met een verwarmd fietspad. Vijftig meter van het fietspad is vervangen door betonnen platen die verwarmd kunnen worden. Het gaat om een warmte/koudeopslag-systeem dat onder het fietspad komt te liggen. Bij sneeuw en vorst moet het systeem ervoor zorgen dat het fietspad zo warm is dat het niet bevriest. Strooien zal dan niet nodig zijn en het is veiliger voor fietsers.
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2079105/verwarmd-fietspad-doorstaat-eerste-sneeuwtest.htm#.VKJs2sKQw
Verwarmd fietspad doorstaat eerste wintertest
29 december 2014
WAGENINGEN - Het verwarmde fietspad over het Onderlangs tussen Wageningen en Renkum blijkt goed te werken onder winterse omstandigheden. Het fietspad was zonder strooien ijs- en sneeuwvrij.
Zaterdag kreeg het stukje pad voor het eerst te maken met winterse omstandigheden. Veel fietsers die gebruikmaken van het fietspad waren erg nieuwsgierig hoe het stukje van 50 meter het zou houden. Maandagochtend bleek het ook na de tweede sneeuwbui helemaal droog en dus goed te werken.
Het verwarmde fietspad is een proef vanuit de Technische Universiteit Delft. Het wegvak wordt verwarmd door gebruik te maken van warmteopslag onder het fietspad. Door een buizensysteem stroomt water dat wordt opgewarmd door de zon. Dit water wordt 's zomers 150 meter onder de grond opgeslagen en weer gebruikt bij winterse omstandigheden.
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/verwarmd-fietspad-doorstaat-eerste-wintertest-1.4691943
Achtergrondinformatie:
http://www.wageningen.nl/Actueel/Nieuws/Archief_2013/Wageningen_primeur_met_verwarmd_fietspad
http://www.betoninfra.nl/hoofd-betonweetjes/72-nieuwsbrieven/nieuwsbrief-fi-artikelen/193-europese-primeur-met-verwarmd-fietspad
Ook in Antwerpen
Nieuw: verwarmd fietspad dat altijd vorstvrij blijft
26/09/2017
ANTWERPEN - Op de universiteitscampus Groenenborger in Antwerpen wordt een fietspad aangelegd dat in de winter ijzelvrij is, wat het aantal slip- en valpartijen moet beperken. Het bijzondere fietspad dat zichzelf op temperatuur houdt, ligt aan het hoogtechnologisch gebouw Z van de Universiteit Antwerpen aan de Groenenborgerlaan in Antwerpen.
Industrieel ingenieurs in spe hebben het fietspad ontwikkeld. In het asfalt zitten buisjes verwerkt. Door die buisjes stroomt water, dat in de zomer energie zal opnemen om in de winter te gebruiken als warmtebron om het asfalt boven het vriespunt te houden.
Veiliger
“Het ijzelvrije fietspad verhoogt de veiligheid voor de fietsers. Tegelijk vermindert de spoorvorming en blijft het aantal scheuren in het asfalt beperkt”, zeggen onderzoekers Karolien Couscheir en Wim Van den Bergh. “In de zomer wordt het asfalt afgekoeld, in de winter opgewarmd.”
“Een boeiend experiment”, vindt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). Hij kijkt uit naar de resultaten. Of de stad Antwerpen deze technologie overweegt voor haar fietspaden? “Veel zal afhangen van de kostprijs”, zegt Kennis. “De vraag is of de investering opweegt tegen het aantal dagen vorst. En we moeten ook kijken naar de prijs die we nu betalen voor het ijsvrij houden van de fietspaden. Bij ijzel en sneeuw krijgen fietspaden sowieso prioriteit.”
In Scandinavische landen bestaan al langer fietspaden die ijzelvrij blijven in de winter.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170925_03095805
Hoe ‘vloerverwarming’ een fietspad ijsvrij kan houden
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170926_03096434?_section=60226760&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=avondupdate&adh_i=52471e19d2a1ea8521b7b30a3efa4c63&imai=&M_BT=28484670823
Het moet ijzelvrij blijven, langer meegaan en het levert energie op. Allemaal dank zij de zon. ‘Slim’ asfalt is duurder maar de voordelen wegen daartegen op, meent de Universiteit Antwerpen.
Onze mobiele telefoons zijn het al. Nu is het aan iets heel down to earth als asfalt om ‘slim’ te worden. Onderzoekers van de faculteit toegepaste ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen leggen zich toe op ontwikkelingen die het asfalt van de toekomst vorm geven. De meest in het oog springende is HEAL, wat staat voor heat exchanging asphalt layer. Daarvan werd dinsdag op een fietspad op de campus een strook aangelegd.
HEAL kun je het best vergelijken met vloerverwarming: in een metalen grid wordt een kronkelende buis gelegd. Als de asfaltwagen en de pletwals erover gegaan zijn, verdwijnen ze onder het wegdek. Er wordt dan water door die buis gepompt dat twee dingen doet. In de zomer koelt het het bloedhete asfalt af. In de winter gebeurt het tegenovergestelde, dan warmt het water het wegdek op tot zowat vijf graden Celsius. Warmtewisselaars en -pompen klaren de klus.
De energie van de zon die het water in het warme seizoen opslorpt, houdt het in ondergrondse ‘boorgaten’ vast en geeft het ’s winters weer af. Er zijn, in theorie, geen extra energiebronnen voor de cyclus nodig.
Geen pekel meer
‘Zo’n verwarmde strook zal vorstvrij blijven’, zegt professor Wim Van den bergh hoofd van de onderzoeksgroep. ‘Daar hoeft de wegbeheerder geen zout of pekel meer op te strooien. Dat is goed voor het milieu maar ook goed voor de veiligheid. Er zullen zich minder slippartijen voordoen’.
In eerste instantie komen fietspaden en -bruggen in beeld voor deze toepassing. Zij zijn vaak moeilijk of niet toegankelijk voor strooiwagens. Maar ook op andere bruggen, viaducten, op- en afritten kan dit soort verwarming/afkoeling nuttig zijn.
‘Op alle locaties die gevoelig zijn voor ongevallen’, meent onderzoeker Johan Blom. ‘Of op wegen in natuurgebied waar strooizout veel milieuschade aanricht. Maar het hoeft niet alleen om de openbare weg te gaan. Ook op grote parkeerterreinen, aan dagcentra voor gehandicapten, op voetgangerspasserellen aan ziekenhuizen kan dergelijk asfalt nuttig zijn.’
Minder spoorvorming
HEAL-asfalt is driemaal zo duur als de gewone variant. Dat is een meerprijs waar veel financieel krap zittende wegbeheerders tegenop zullen zien. ‘Maar er staan een pak voordelen tegenover,’ zegt Wim Van den bergh. ‘Doordat dit asfalt minder afkoelt in de winter wordt het niet zo bros. En doordat het minder opwarmt in de zomer, doet er zich minder spoorvorming voor. Dus moet je het niet zo vaak herstellen of heraanleggen.’ De levensduur zou op die manier dubbel zo lang zijn.
Van de opgeslorpte energie is slechts een vijfde nodig om het werk aan de weg te doen. De overige tachtig procent kan elders gebruikt worden en bijvoorbeeld warm water leveren aan gebouwen. Als er op een ijsvrije weg minder ongevallen gebeuren vallen er ook aanzienlijke maatschappelijk kosten weg.
Het gaat om een Nederlandse uitvinding, die in dat land al wordt toegepast. Bij ons nog niet. Of bijna niet: de onderzoekers hebben weet van één plek waar vergelijkbaar asfalt ligt, met name een woonwijk in Zoerle-Parwijs. De Antwerpse universiteit wil het systeem nu eerst grondig uittesten.
Er is al interesse van Vlaamse wegbeheerders en bedrijven. Van den bergh noemt geen namen maar de belangstelling komt ‘uit de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen’. Ook de haven van Antwerpen is vragende partij voor ‘slim’ asfalt want de wegen bij veelvuldige herstellingen telkens opengooien, schaadt de activiteiten.
Re: piste cyclable chauffée
velo-ravel.net a écrit:http://www.standaard.be/cnt/dmf20170926_03096434?_section=60226760&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=avondupdate&adh_i=52471e19d2a1ea8521b7b30a3efa4c63&imai=&M_BT=28484670823
Het moet ijzelvrij blijven, langer meegaan en het levert energie op. Allemaal dank zij de zon. ‘Slim’ asfalt is duurder maar de voordelen wegen daartegen op, meent de Universiteit Antwerpen.
Onze mobiele telefoons zijn het al. Nu is het aan iets heel down to earth als asfalt om ‘slim’ te worden. Onderzoekers van de faculteit toegepaste ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen leggen zich toe op ontwikkelingen die het asfalt van de toekomst vorm geven. De meest in het oog springende is HEAL, wat staat voor heat exchanging asphalt layer. Daarvan werd dinsdag op een fietspad op de campus een strook aangelegd.
HEAL kun je het best vergelijken met vloerverwarming: in een metalen grid wordt een kronkelende buis gelegd. Als de asfaltwagen en de pletwals erover gegaan zijn, verdwijnen ze onder het wegdek. Er wordt dan water door die buis gepompt dat twee dingen doet. In de zomer koelt het het bloedhete asfalt af. In de winter gebeurt het tegenovergestelde, dan warmt het water het wegdek op tot zowat vijf graden Celsius. Warmtewisselaars en -pompen klaren de klus.
De energie van de zon die het water in het warme seizoen opslorpt, houdt het in ondergrondse ‘boorgaten’ vast en geeft het ’s winters weer af. Er zijn, in theorie, geen extra energiebronnen voor de cyclus nodig.
Geen pekel meer
‘Zo’n verwarmde strook zal vorstvrij blijven’, zegt professor Wim Van den bergh hoofd van de onderzoeksgroep. ‘Daar hoeft de wegbeheerder geen zout of pekel meer op te strooien. Dat is goed voor het milieu maar ook goed voor de veiligheid. Er zullen zich minder slippartijen voordoen’.
In eerste instantie komen fietspaden en -bruggen in beeld voor deze toepassing. Zij zijn vaak moeilijk of niet toegankelijk voor strooiwagens. Maar ook op andere bruggen, viaducten, op- en afritten kan dit soort verwarming/afkoeling nuttig zijn.
‘Op alle locaties die gevoelig zijn voor ongevallen’, meent onderzoeker Johan Blom. ‘Of op wegen in natuurgebied waar strooizout veel milieuschade aanricht. Maar het hoeft niet alleen om de openbare weg te gaan. Ook op grote parkeerterreinen, aan dagcentra voor gehandicapten, op voetgangerspasserellen aan ziekenhuizen kan dergelijk asfalt nuttig zijn.’
Minder spoorvorming
HEAL-asfalt is driemaal zo duur als de gewone variant. Dat is een meerprijs waar veel financieel krap zittende wegbeheerders tegenop zullen zien. ‘Maar er staan een pak voordelen tegenover,’ zegt Wim Van den bergh. ‘Doordat dit asfalt minder afkoelt in de winter wordt het niet zo bros. En doordat het minder opwarmt in de zomer, doet er zich minder spoorvorming voor. Dus moet je het niet zo vaak herstellen of heraanleggen.’ De levensduur zou op die manier dubbel zo lang zijn.
Van de opgeslorpte energie is slechts een vijfde nodig om het werk aan de weg te doen. De overige tachtig procent kan elders gebruikt worden en bijvoorbeeld warm water leveren aan gebouwen. Als er op een ijsvrije weg minder ongevallen gebeuren vallen er ook aanzienlijke maatschappelijk kosten weg.
Het gaat om een Nederlandse uitvinding, die in dat land al wordt toegepast. Bij ons nog niet. Of bijna niet: de onderzoekers hebben weet van één plek waar vergelijkbaar asfalt ligt, met name een woonwijk in Zoerle-Parwijs. De Antwerpse universiteit wil het systeem nu eerst grondig uittesten.
Er is al interesse van Vlaamse wegbeheerders en bedrijven. Van den bergh noemt geen namen maar de belangstelling komt ‘uit de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen’. Ook de haven van Antwerpen is vragende partij voor ‘slim’ asfalt want de wegen bij veelvuldige herstellingen telkens opengooien, schaadt de activiteiten.
Die woonwijk in Zoerle-Parwijs werd meer dan twintig jaar geleden aangelegd. Ik heb ze een tiental jaar geleden bezocht om te weten of het werkte, maar ben het niet te weten gekomen. Het leek niet echt geslaagd.
Zomerse energie opslaan tot in de winter is niet evident: een thermosfles bv verliest na 24u grotendeels zijn warmte.
Re: piste cyclable chauffée
joverwimp a écrit:
Die woonwijk in Zoerle-Parwijs werd meer dan twintig jaar geleden aangelegd. Ik heb ze een tiental jaar geleden bezocht om te weten of het werkte, maar ben het niet te weten gekomen. Het leek niet echt geslaagd.
Zomerse energie opslaan tot in de winter is niet evident: een thermosfles bv verliest na 24u grotendeels zijn warmte.
Veel hangt af van twee factoren: de grootte van het ondergronds buffervat alsook de diepte ervan. Hoe dieper, hoe groter de kans op een goede werking. Dat is het systeem van een warmtepomp op grondwater, iets wat toch in heel wat huizen met succes werd en wordt toegepast.
http://www.sport.be//cycling/nl/nieuws/article.html?Article_ID=815025
VTM-journaal:
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/fietspad-veiliger-met-verwarmd-asfalt
Sujets similaires
» RAVeL L098A 02 Angre-Roisin
» Piste cyclable
» L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
» Piste cyclable de Seraing
» Piste cyclable
» L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
» Piste cyclable de Seraing
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Divers - Various - Verschiedene :: Divers - Various - Verschiedene
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum