Grensoverschrijdend recreatief en functioneel netwerk West- & Frans-Vlaanderen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons
Page 1 sur 1
Grensoverschrijdend recreatief en functioneel netwerk West- & Frans-Vlaanderen
http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/20120114_iva-project_0114.aspxLancering Interreg IVa-project ‘Grensoverschrijdend recreatief en functioneel netwerk’
14/01/2012
Op vrijdag 13 januari wordt het project ‘Grensoverschrijdend recreatief en functioneel netwerk’ gelanceerd. Het project wil het trage wegennetwerk tussen Frankrijk en Vlaanderen optimaliseren en de bestaande netwerken met elkaar verbinden.
Er wordt zowel een fiets-, wandel- en ruiternetwerk ontwikkeld. Ook de infrastructuur die de grensoverschrijdende gebieden verbindt met elkaar, wordt aangepakt. Daarnaast wordt er gewerkt aan een programma voor bewoners en bezoekers om de streek beter te leren kennen.
Enerzijds wordt de verbinding tussen de kust en de Moeren beter toegankelijk gemaakt voor fietsers, ruiters en wandelaars. Anderzijds wordt de grensoverschrijdende verbinding tussen Duinkerke en Adinkerke gerealiseerd, waardoor de bestaande netwerken aan beide kanten van de grens beter met elkaar verbonden worden.
Het Europese project loopt tot september 2014 en ontvangt steun in het kader van het Interreg IVa-programma France-Wallonie-Vlaanderen, een Europees programma dat de economische en sociale uitwisselingen tussen de grensregio’s stimuleert.
Het project wordt gecoördineerd door de Provincie West-Vlaanderen. De Communauté Urbaine de Dunkerque, de stad De Panne, de nv Waterwegen en Zeekanaal en De Vlaamse Landmaatschappij zijn de andere projectpartners.
Région Nord-Pas-de-Calais, het département du Nord, GECT/EGTS West-Vlaanderen/Flandre-Dunkerque-Côte d’Opale, de Communauté de Communes de Flandre, het Agentschap Natuur en Bos, Westtoer, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Veurne zijn geassocieerde partners binnen het project.
In totaal wordt er zo’n 3.762.100 euro geïnvesteeerd; Europa neemt bijna een derde voor zijn rekening.
Aan beide kanten van de grens zijn trage wegennetwerken in volle ontwikkeling. De kiem van dit project ligt al bij de doortrekking van de E40 richting Frankrijk. Toen werden de Moeren voor een groot deel afgesloten van de kust voor het zachte verkeer. Toen in de jaren 2000 het succes van de fiets-en wandelnetwerken groeide, werd ook de wens om deze netwerken grensoverschrijdend uit te breiden, steeds groter. Gedurende jaren werden verschillende pogingen ondernomen om deze verbindingen te realiseren. In 2010 werd uiteindelijk een project uitgeschreven, en in het voorjaar van 2010 keurde de stuurgroep van het Europese programma INTERREG IVa France-Wallonie-Vlaanderen het project goed.
Concrete realisaties
Centraal in het netwerk staat de aanleg van een brug over het kanaal Nieuwpoort – Duinkerke en een tunnel onder de autostrade E40 op de grens zelf. Er wordt ook een fiets- en wandelverbinding aangelegd tussen Duinkerke en de grens langs de oude spoorlijn en de Grensstraat wordt volledig ingericht als fietspad. De aanleg van de Maerestraat vormt tenslotte het sluitstuk voor de verbinding tussen de kust en de Moeren.
De tunnel onder de E40
In februari 2012 worden de werken aan de tunnel onder de E40 opgestart. In een eerste fase wordt de tunnelkoker ter plaatse gegoten, in een tweede fase zal deze onder de autostrade geplaatst worden. Hiervoor zal het verkeer op de autostrade tijdelijk over 1 rijstrook moeten rijden, maar alles wordt in het werk gesteld om de hinder beperkt te houden. De timing van de werken is sterk afhankelijk van het weer, maar tegen het najaar van 2012 zouden de werken aan de tunnel achter de rug moeten zijn.
De tunnel heeft een hoogte van 2,88 meter, een breedte van 3 meter en een lengte van 31 meter. De kostprijs wordt geraamd op 750.000 euro.
Brug over het kanaal Nieuwpoort – Duinkerke
De werken aan de brug over het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke starten na de zomer van 2012. Tegen het voorjaar van 2013 zou de brug klaar moeten zijn. Het betreft een fiets-en voetgangersbrug waar gemotoriseerd verkeer niet over zal kunnen passeren. De brug heeft aan de kant van de Duinkerkekeiweg een hellend vlak die langs het kanaal omhoog stijgt, en daalt aan de overkant tot da Maerestraat.
De brug heeft een lengte van 33 meter, de kostprijs wordt geraamd op 600.000 euro.
Werken Maerestraat en Grensstraat
De werken aan de Maerestraat en de Grensstraat verlopen in verschillende fasen. Het stuk van de Maerestraat tussen de Duinhoekstraat is momenteel in onderzoek, het stuk tussen de brug en de tunnel werd reeds vernieuwd.
De werken om de Grensstraat in te richten als fietspad starten eveneens in het voorjaar van 2012, vermoedelijk april-mei.
Fietsverbinding Duinkerke en Adinkerke
De fietsverbinding tussen Duinkerke en de grens zal in een latere fase gerealiseerd worden. Voor de realisatie van deze ‘Voie Verte’ worden momenteel onderhandelingen gevoerd met de Franse spoorwegen en een milieueffectenstudie uitgevoerd. Er zal een fiets- en wandelpad van 3 meter breed gerealiseerd worden over een lengte van 12 kilometer. 5 van de 12 km wordt via het project gerealiseerd. Het fietspad loopt van Duinkerke, over de gemeenten Zuydcoote en Bray-Dunes tot aan de Belgische grens.
De kostprijs voor deze fietsverbinding (5 km) worden geraamd op 1.750.000 euro.
In bijlage vindt u een kaartje van de geplande werken
http://www.west-vlaanderen.be/provincie/Nieuws/persberichten/Documents/0114-bijlage-Lancering%20Interreg-project%20%27Grensoverschrijdende%20recreatief%20en%20functioneel%20netwerk%27-20120113.pdf
Meer info:
dienst Externe Relaties, Europese Programma’s en Gebiedswerking
Projectcoördinator ‘Grensoverschrijdend recreatief en functioneel netwerk’
wieland.demeyer@west-vlaanderen.be of 051 55 02 55
http://www.westhoek.be/jewaserbij/1921/grensoverschrijdend-recreatief-netwerk
http://www.depanneblogt.be/?p=19835
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mar 10 Sep 2013 - 10:01, édité 3 fois
Voie verte
Voyez:Fietsverbinding Duinkerke en Adinkerke
(...)
https://velo-ravel.forumactif.org/t516-voie-verte-dunkerque-adinkerke-de-panne
tunnel
https://velo-ravel.forumactif.org/t516-voie-verte-dunkerque-adinkerke-de-panne#3358De tunnel onder de E40
(...)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121003_00321265
http://www.westhoek.be/jewaserbij/2987/officiele-ingebruikname-fietstunnel-en-fietspad
http://decoxydschegazette.com/2012/07/03/door-de-nieuwe-fietstunnel-onder-de-e40/
http://debliedemaker.wordpress.com/2012/05/25/wandelen-door-de-tunnel-onder-de-autostrade/
http://www.penel.be/FietstunnelE40/index.html
http://jalbum.net/en/browse/user/album/1161931
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mar 10 Sep 2013 - 13:04, édité 1 fois
piste cyclable Grensstraat
Werken Maerestraat en Grensstraat
(...)
De werken om de Grensstraat in te richten als fietspad starten eveneens in het voorjaar van 2012, vermoedelijk april-mei.
http://www.westhoek.be/jewaserbij/2987/officiele-ingebruikname-fietstunnel-en-fietspadOfficiele ingebruikname van fietspad op de grensstraat en fietstunnel onder de E40
02 oktober 2012 - Adinkerke
(...)
De tunnel en een gedeelte van het fietspad werden officieel opengesteld voor het publiek.
(...)
Deze verbindings weg voor fietsers, voetgangers en paarden is een grote meerwaarde en troef voor het toerisme in onze streek.
pont cycliste
Brug over het kanaal Nieuwpoort – Duinkerke
(...)
http://depanne.cdenv.be/nieuws/nieuwe-brug-over-duinkerkevaartNieuwe brug over Duinkerkevaart.
woensdag, 19 juni, 2013
De werken aan de fiets- en voetgangersbrug over de Duinkerkevaart ter hoogte van de Maerestraat zijn volop aan de gang. Met uitzonderlijk vervoer werd deze avond de nieuwe brug geleverd.
Het gemeentebestuur start binnenkort met de aanleg van het tweesporenpad tussen de nieuwe brug en de Duinhoekstraat. Het volledige project moet het fietstoerisme bevorderen en bijdragen tot de ontsluiting van de Moeren.
In de nabije toekomst kan iedereen fietsen van De Panne via de Kerkstraat en de vernieuwde Duinhoekstraat over het nieuwe tweesporen-pad en de nieuwe brug over de Duinkerkevaart, tot bij Maria en Willy van Café "Au retour de la Chasse". Daarna kun je verder rijden langs de Maerestraat en door de tunnel onder de E40 naar t’ Groot Moerhof, om te belanden in de prachtige Moeren.
Dit is de grootste uitbreiding van het fietspadennetwerk die onze gemeente ooit kende.
Quelques photos au cours des travaux:
http://debliedemaker.wordpress.com/2013/06/20/ditjes-en-datjes-2/
http://www.vld-dpa.be/artikel/nieuwe-brug-over-kanaal-te-adinkerkeNieuwe brug over kanaal te Adinkerke
Nog net voor het bouwverlof werd de nieuwe brug over het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke te Adinkerke geïnstalleerd. Deze brug was de laatste “missing link” voor voetgangers, fietsers en ruiters in de verbinding tussen de Moeren en de Mol in de Duinhoekstraat. De opritten worden definitief afgewerkt tegen half september, waarna de gemeente De Panne de Maerestraat tussen het kanaal en de Mol als toegangsweg zal heraanleggen. Algemeen wordt verwacht dat tegen het herfstverlof de brug in gebruik kan genomen worden. De brug werd geplaatst door aannemer Soetaert uit Oostende terwijl de Maerestraat zal gerenoveerd worden door aannemer De Brabander uit Veurne.
Ere-provincieraadslid Roland Florizoone (Open VLD): “Dit dossier heb ik sedert 1995 als provincieraadslid helpen bewerkstelligen; wij hebben het ervaren als een processie van Echternach. Vooral aan Franse zijde vonden wij weinig medewerking, maar om de Europese subsidies te kunnen verkrijgen moest Frankrijk wel meewerken. Deze verbinding tussen de Moeren en de Mol, met een tunnel onder de E 40 en een brug over het kanaal, is een typisch grensoverschrijdend project.
”Het grenspad in de Moeren is heraangelegd en loopt via het Groot Moerhof onder de E-40 in de Maerestraat om over het kanaal aan te sluiten aan De Drie Vijvers en de Mol in de Duinhoekstraat. Daarmee moet de zwakke weggebruiker niet meer via de drukke De Pannelaan en Stationsstraat. Wel zal men nog een drietal jaar moeten wachten op een nieuw fietspad in de Duinhoekstraat. Ondanks alle beloften van minister Crevits voor meer fietspaden wachten wij ook in dit dossier reeds 20 jaar !
De brug wordt gebouwd onder toezicht van de dienst Waterwegen & Zeekanaal en kadert in het totale Brug en Tunnel project. De ganse verbinding kost ongeveer 3.753.000 € voornamelijk gesubsidieerd door Europa, de Provincie, de Communauté Urbaine de Dunkerque, de Vlaamse Landmaatschappij, Waterwegen & Zeekanaal, en De Panne.Ondertussen wandelden enkele Open VLD bestuursleden de brug reeds in,
en zagen dat het goed was!
De Panne Blogt
Quelques photos:Lancering Interreg IVa-project ‘Grensoverschrijdend recreatief en functioneel netwerk’
http://www.depanneblogt.be/?p=22533[/quote]
Pont cycliste - Duinhoekstraat
Het stuk van de Maerestraat tussen de Duinhoekstraat is momenteel in onderzoek,
http://debliedemaker.wordpress.com/2013/10/11/naam-nieuwe-brug/#more-9362Naam nieuwe brug?
11 oktober 2013
Aannemer Vanlerberghe is het twee-sporenpad in de Maerestraat aan het aanleggen tussen “De Mol” en de nieuwe fiets-, wandel- en ruitersbrug over het kanaal ter hoogte van de grens. De werken moeten voltooid zijn in november. Intussen is de provinciale projectverantwoordelijke Lobelle, met de diverse partners, op zoek naar een naam voor de brug . Indien u ideeën hebt, aarzel niet ze door te geven of stem hieronder!
Pont [Tweesporenpad - Smekaertstraat]
http://www.depanne.be/product/1246/grensoverschrijdend-recreatief-en-functioneel-trage-wegennetwerk-brug-en-tunnelNog op het programma
- Een picknickplek naast het kanaal ter hoogte van de brug (voorjaar 2014)
- Allerlei activiteiten op en rond het nieuwe traject (voorjaar 2014)
- Aanleg van ‘de missing link’: aanleg van een fiets-, wandel- en ruiterpad tussen het tweesporenpad en de Smekaertstraat inclusief een brugje over het Langeleed. Er werd een studiebureau aangesteld om de nodige plannen op te maken.
fin des travaux "Tweesporenpad"
Intussen is het tweesporenpad klaar geraakt evenals het stukje verbinding met de tunnel op Frans grondgebied.
http://debliedemaker.wordpress.com/2013/11/23/harenga-nepeitjes-van-de-haring/
réportage - télévision locale
Un interview avec le député De Corte de la province de la Flandre Occidentale ainsi que le guide Decoussemaeker sur ce projet (à partir de 2:45 jusqu'à 6:45):
http://www.focus-wtv.tv/video/het-provinciaal-domein-aan-de-kemmelberg
http://debliedemaker.wordpress.com/2013/11/10/het-brug-tunnel-project-en-meer/#more-9662
http://www.focus-wtv.tv/video/het-provinciaal-domein-aan-de-kemmelberg
http://debliedemaker.wordpress.com/2013/11/10/het-brug-tunnel-project-en-meer/#more-9662
Inauguration du pont
Brug over het kanaal Nieuwpoort – Duinkerke
(...)
http://www.depanneblogt.be/?p=22951Inhuldiging van de Maerebrug.
25 november 2013
Deze voormiddag vond de officiële inhuldiging plaats van de Maerebrug over de Duinkerkevaart. Deze brug is een onmisbare schakel in de uitbreiding van het netwerk van fietspaden, GR-routes en ruiterpaden. Hoewel dit dosier al 20 jaar geleden werd ingediend is de praktische realisatie pas nu een feit. De brug is evenwel nog niet in gebruik omdat er nog enkele werken en signalisatie moeten aangebracht worden aan op en afrit. De plechtige inhuldiging en in gebruikname is voorzien in de lente van 2014. (...)
Pourquoi ce nom?
Als laatste spreker kwam De heer Guido Decorte, gedeputeerdevan de provincie West-Vlaanderen aan het woord.
Hij gaf toelichting waarom men de naam Marebrug heeft gekozen.
"In de 17e eeuw werd de Maerestraat in twee gedeeld door de aanleg van het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke. In 1997 werd de verbinding tussen de kust en het binnenland moeilijk voor recreatief verkeern door de doortrekking van de E40 richting Frankrijk. Deze streekn een prachtige streek om te verkennen te voet, te paard of met de fiets, belande door deze menselijke ingrepen voor het economische belang een beetje in de recreatieve vergeetput.
Een tiental jaar terug kwam het idee om de recreatieve verbinding tussen De Panne en Veurne opnieuw te creëren. na veel nadenken en onderzoeken, kwamen we uiteindelijk drie jaar geleden tot dit projectn genaamd 'Grensoverschrijdend recreatif en functioneel netwerp' (GRFN).... Deze nieuwe brug maakt het mogelijk van van de kust naar het hinterland op een veilige manier te gaan. Later zal ook de verbinding worden verwezenlijkt op de oude spoorberm naar Duinkerke om alzo met de fiets veilig deze mooie stad te bereiken."
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131125_00856595Nieuwe fiets- en wandelbrug verbindt Moeren met kust
dinsdag 26 november 2013
DE PANNE / ADINKERKE - In Adinkerke is de Maerebrug gisteren officieel geopend. Het is een vaste, stalen brug voor voetgangers, fietsers en ruiters die de verbinding maakt tussen de Moeren en de kust.
De brug over het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke heeft aan weerszijden zachte toegangshellingen. Ze is vier meter breed en overspant een lengte van 33 meter. De brug is onderdeel van een grensoverschrijdend netwerk en is een Europese realisatie, met ook nog de véloroute voie verte langs de oude spoorweg tussen Duinkerke en de grens, de tunnel onder de E40 en de heraanlegging van de Maerestraat. Later wordt nog de Duinhoekstraat fietsveilig gemaakt en krijgt de Smekaertstraat een fietspad en een brugje over het Langeleed.
‘De brug kost circa 750.000 euro’, zegt gedeputeerde Guido Decorte (CD&V). ‘De provincie nam het initiatief voor dit project, maar ook de Vlaamse Land Maatschappij (VLM), de gemeente De Panne, Waterwegen en Zeekanaal NV en de Communauté Urbaine de Dunkerque hielpen mee.’
De brug verbindt netwerken voor fiets- en wandelroutes aan weerszijden van de schreve met elkaar. Nu wordt werk gemaakt van een programma om de bewoners en bezoekers van de streek dichter bijeen te brengen.
De naam van de brug verwijst naar de Maerestraat, die door de aanleg van het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke in de zeventiende eeuw letterlijk in tweeën werd gesplitst. ‘Onder meer door de doortrekking van de E40 naar Frankrijk belandde de regio in de vergetelheid. Om naar de kust of het hinterland te fietsen, moest je drukke en weinig veilige trajecten via Ghyvelde en Adinkerke volgen’, aldus Decorte. ‘Daar hebben we een mouw aan gepast’. Het totale project kost circa 4 miljoen euro.
Plus d'information ainsi qu'un nombre considérable de photos:
http://www.westhoek.be/jewaserbij/5041/de-maerebrug
http://www.westhoek.be/jewaserbij/5151/officile-opening-maerebrug
http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/20131125_maerebrug_0959.aspx
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/nieuwe-brug-geopend-in-adinkerke/article-4000458722109.htm
http://www.flickr.com/photos/flandrien/sets/72157638073583254/
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.458702550917829.1073741866.372531652868253&type=3
Sujets similaires
» EV4-01 Partie Dunkerque - Adinkerque (Frontière)
» F000 Overzicht Fietsnelwegen
» West-Vlaanderen
» Coronamaatregelen provinciedomeinen
» Changements de route, déviations, etc. dans le balisage en points noeuds...
» F000 Overzicht Fietsnelwegen
» West-Vlaanderen
» Coronamaatregelen provinciedomeinen
» Changements de route, déviations, etc. dans le balisage en points noeuds...
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Andere type fietspaden en Verbindingen / Autres types de voies vertes et liaisons
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum