Eigen "huisstijl" voor de Vlaamse fietssnelwegen
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
Eigen "huisstijl" voor de Vlaamse fietssnelwegen
STEFAN SCHÖNING MAAKT DE FIETSSNELWEGEN HERKENBAAR
26.06.2015
Vijf provincies nemen designer in de arm voor beter leesbare fietssnelwegen
De provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen nemen samen het initiatief om de leesbaarheid en herkenbaarheid van fietssnelwegen te verbeteren. Daarvoor werken ze samen met experts in mobiliteit, marketing, landschapsarchitectuur en productontwikkeling. Zo speelt ook Stefan Schöning, die in 2008 nog Belgisch designer van het jaar werd, hierbij een belangrijke rol.
Daarnaast worden ook alle belanghebbenden rond fietssnelwegen uit heel Vlaanderen nauw bij het project betrokken. Deze unieke samenwerking moet een bouwstenencatalogus opleveren om het netwerk van fietssnelwegen te optimaliseren en finaal meer mensen te overtuigen de fietssnelweg te gebruiken.
Unieke samenwerking
Voor het eerst bundelen de vijf Vlaamse provincies de krachten om fietssnelwegen naar een hoger niveau te tillen. De hele studie wordt ondersteund door Traject (mobiliteitsmanagement); Cayman (communicatie en marketing); LAMA-architecten (landschapsarchitectuur) en stefan.schöning.studio, een gerenommeerd bureau, dat gespecialiseerd is in design en productontwikkeling. Stefan Schöning werd in 2008 nog Belgisch designer van het jaar en heeft veel ervaring met gelijkaardige opdrachten.
Intuïtieve fietssnelwegen
Fietssnelwegen zijn een relatief nieuw fenomeen. De vijf Vlaamse provincies bouwen, samen met de gemeenten en andere partners, iedere dag aan een kwaliteitsvol netwerk. Toch realiseren de provincies zich dat er meer nodig is dan kwaliteitsvolle infrastructuur alleen. Bij de opening van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen onlangs bleek dat de leesbaarheid en herkenbaarheid van de route nog een groot werkpunt is volgens de gebruikers.
Bouwstenencatalogus
Bedoeling van deze samenwerking is een bouwstenencatalogus uit te werken. Die bevat een gamma maatregelen, die de leesbaarheid en herkenbaarheid van bestaande en geplande fietssnelwegen zullen verhogen. De bouwstenencatalogus moet de leidraad worden om, bij de verdere uitbouw van het fietssnelwegennetwerk in Vlaanderen, de leesbaarheid, zichtbaarheid, belevingswaarde, gebruiksvriendelijkheid, ruimtelijke inpassing en communiceerbaarheid van dat netwerk te garanderen.
Alle belanghebbenden samenbrengen
Fietssnelwegen doorkruisen heel wat werkterreinen en bevoegdheidsterreinen. Daarom brengen de vijf provincies vandaag alle belanghebbenden (overheden, belangengroepen, wegbeheerders, fietsers, wetenschappers…) samen in een klankbordgroep, die tevens de ‘kick-off’ van de studie betekent. Door de participatie van alle belanghebbenden willen de vijf Vlaamse provincies een realistisch, gedragen eindresultaat afleveren.
Het resultaat van de studie wordt eind 2015 verwacht en zal aansluitend op twee routes in de provincie Vlaams Brabant worden toegepast. De eerste realisaties zullen in 2016 gebeuren.
http://designvlaanderen.be/nieuws/stefan-sch%C3%B6ning-maakt-de-fietssnelwegen-herkenbaar
Re: Eigen "huisstijl" voor de Vlaamse fietssnelwegen
Die huisstijl is vandaag uitgebreid in de pers aan bod gekomen.
Het ziet er mooi uit. Ook het idee om routenummers te geven, annaloog aan wegennummers, versterkt het routegevoel en de herkenbaarheid van het fietspad.
Mijn enige bezwaren zijn dat de nummers soms aan de hoge kant zijn (zoals F424). Er zijn maar 110 fietsroutes, dus waarom zoveel routes een 3-cijferig nummer geven?
Ook is de keuze van blauw nogal ongelukkig. Dat zal gegarandeerd afbleken door zonlicht.
Het ziet er mooi uit. Ook het idee om routenummers te geven, annaloog aan wegennummers, versterkt het routegevoel en de herkenbaarheid van het fietspad.
Mijn enige bezwaren zijn dat de nummers soms aan de hoge kant zijn (zoals F424). Er zijn maar 110 fietsroutes, dus waarom zoveel routes een 3-cijferig nummer geven?
Ook is de keuze van blauw nogal ongelukkig. Dat zal gegarandeerd afbleken door zonlicht.
Zuydkamp- Messages : 15
Date d'inscription : 26/03/2014
Re: Eigen "huisstijl" voor de Vlaamse fietssnelwegen
Zuydkamp a écrit:Die huisstijl is vandaag uitgebreid in de pers aan bod gekomen.
Er is ondertussen ook al een webstek:
http://fietssnelweg.be/
En een brochure:
http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2669657!file/Brochure_Fietssnelwegen.pdf
europees project
De Provincie Vlaams-Brabant doet beroep op de expertise van Traject om de opmaak van een Europees projectvoorstel rond fietssnelwegen te begeleiden. Het projectvoorstel, CHIPS genaamd, kadert binnen het Europese Interreg B Programma.
Traject brengt de internationale projectpartners bij elkaar en schrijft in nauwe samenwerking met de Provincie Vlaams-Brabant een succesvol projectvoorstel dat een gedetailleerde beschrijving bevat van het projectmanagement, het projectbudget en de projectinhoud. Overleg met de internationale partners wordt gecoördineerd en gefaciliteerd door Traject. Traject ondersteunt het consortium eveneens bij de administratieve elementen die bij het projectvoorstel horen. Het CHIPS-voorstel (totaal budget 4,5 miljoen €) is intussen goedgekeurd door het Interreg secretariaat en start in April 2016.
www.traject.be/nl/project/opmaak-europees-projectvoorstel-interreg-over-fietssnelwegen-chips
Traject brengt de internationale projectpartners bij elkaar en schrijft in nauwe samenwerking met de Provincie Vlaams-Brabant een succesvol projectvoorstel dat een gedetailleerde beschrijving bevat van het projectmanagement, het projectbudget en de projectinhoud. Overleg met de internationale partners wordt gecoördineerd en gefaciliteerd door Traject. Traject ondersteunt het consortium eveneens bij de administratieve elementen die bij het projectvoorstel horen. Het CHIPS-voorstel (totaal budget 4,5 miljoen €) is intussen goedgekeurd door het Interreg secretariaat en start in April 2016.
www.traject.be/nl/project/opmaak-europees-projectvoorstel-interreg-over-fietssnelwegen-chips
Re: Eigen "huisstijl" voor de Vlaamse fietssnelwegen
Zuydkamp a écrit:Het ziet er mooi uit. Ook het idee om routenummers te geven, annaloog aan wegennummers, versterkt het routegevoel en de herkenbaarheid van het fietspad.
Mijn enige bezwaren zijn dat de nummers soms aan de hoge kant zijn (zoals F424). Er zijn maar 110 fietsroutes, dus waarom zoveel routes een 3-cijferig nummer geven?
De redenering achter de hoge nummering blijkt de volgende te zijn:
De getallen werden toegekend volgens een gelaagd systeem, gebaseerd op potentieel en functionaliteit van de routes.
• De bovenste laag – met 1 cijfer, dus F1 tot F9 – bestaat uit de ‘structurerende’ fietssnelwegen van het Vlaamse fietssnelwegennetwerk. Hiermee bedoelen we de (provincie)grensoverschrijdende fietssnelwegen die verbindingen vormen tussen de grootste steden van Vlaanderen (Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven, Brugge, Hasselt). Cijfer 1 wordt toegekend aan de as waarvan de som van de bevolkingsaantallen van de verbonden steden het grootst is, cijfer 9 aan de as waarvan die som het kleinst is.
• De tweede laag – met 2 cijfers, dus Fxx – vormt een regionale fietssnelwegenstructuur die centrumsteden en/of ‘poorten’ (havengebieden, luchthaven, …) met elkaar verbindt. Het eerste cijfer van de code wordt hier bepaald door de provincie op wiens grondgebied de fietssnelweg zich bevindt, naar analogie met de systematiek achter de codering van de N-wegen (Antwerpen: 1, Vlaams-Brabant: 2, West-Vlaanderen: 3, Oost-Vlaanderen: 4, Limburg: 7). Bij grensoverschrijdende routes krijgt de route het beginnummer van de provincie die het grootste aandeel van de route op haar grondgebied heeft.
• De derde laag – met 3 cijfers, dus Fxxx – vormt een sub-regionale structuur. Ook hier geldt het principe dat het eerste cijfer bepaald wordt door de provincie.
• Ringstructuren worden gecodeerd als volgt: FRXX
Uit: "Een uniforme identiteit voopr fietssnelwegen in Vlaanderen - Handboek en bouwstenen" (2016), blz. 16
https://depinte.be/page18180724.aspx
F70, eerste fietssnelweg volledig bewegwijzerd
De F70 “Demerroute” wordt de eerste Limburgse fietssnelweg met aangepaste signalisatie over de volledige lengte.
Gepubliceerd op dinsdag 7 mei 2024
De F70 fietssnelweg verbindt Bilzen met Hasselt. De afgelopen jaren investeerden het provinciebestuur, de lokale besturen en Vlaanderen veel in de fietsinfrastructuur op deze route waardoor het veilig en comfortabel fietsen is op deze fietssnelweg. De uitbouw van het Limburgse fietssnelwegennetwerk beperkt zich echter niet enkel tot het aanleggen en verbeteren van fietsinfrastructuur. Fietssnelwegen moeten ook ”leesbaar” zijn om het comfort én de veiligheid van de gebruiker te verhogen. Daarom heeft de provincie Limburg de volledige F70 voorzien van signalisatie. Er is dus tussen Hasselt en Bilzen veel meer blauw te zien op straat!
De Vlaamse provincies zijn reeds 10 jaar bezig met de uitbouw van het fietssnelwegennetwerk. Fietssnelwegen zijn ondertussen dan ook een gekend begrip. Via de fietssnelwegen geraak je veilig, vlot en comfortabel op je bestemming.
Echter, op het terrein zelf heb je vaak niet het idee dat je op een fietssnelweg aan het fietsen bent, en er is ook nog onvoldoende bewegwijzering die aangeeft hoe je op het fietssnelwegennetwerk kan geraken of hoe je via de fietssnelweg op je bestemming kan geraken. Om de fietssnelwegen herkenbaar en leesbaar te maken op het terrein, werkten de Vlaamse provincies een routetaal-handboek uit, dat over heel Vlaanderen wordt toegepast, zodat de leesbaarheid van de fietssnelwegen overal identiek is. Fietsers kunnen zo hun weg makkelijker terugvinden, kunnen hun reistijd efficiënter plannen door de kortste weg te nemen. Daarnaast helpt het visuele aspect ook om niet alleen de fietssnelwegen te ‘promoten’, maar ook om de populariteit van fietsen te vergroten door mensen bewust te maken van de beschikbare routes en hen aan te moedigen deze te gebruiken.
De F70 is de eerste fietssnelweg in Limburg die volledig bewegwijzerd is. Deze fietssnelweg, ook gekend als de Demerroute, loopt van Bilzen door Diepenbeek naar Hasselt en is 25 kilometer lang; 20 km is al befietsbaar. De fietssnelweg verbindt belangrijke punten als Bilzen centrum, Beverst, de universitaire campus in Diepenbeek, provinciehuis, park H, Kapermolen, Prinsbeemden en Kuringen.
https://www.bertlambrechts.be/nieuws/de-f70-demerroute-wordt-de-eerste-limburgse-fietssnelweg-met-aangepaste-signalisatie-over-0
Sujets similaires
» Fietsnelwegen algemeen
» fietssnelwegen Antwerpen
» F007 Gent - Kortrijk (Fietssnelweg f7)
» L077 Wachtebeke - Moerbeke (Bietenspoorweg) (L77) (Fietssnelweg F41)
» Assurances : Vlaamse Wielrijdersbond
» fietssnelwegen Antwerpen
» F007 Gent - Kortrijk (Fietssnelweg f7)
» L077 Wachtebeke - Moerbeke (Bietenspoorweg) (L77) (Fietssnelweg F41)
» Assurances : Vlaamse Wielrijdersbond
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum