L061 Aalst - Opwijk - Londerzeel (Leirekensroute L61, Fietssnelweg F27)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 3 sur 3
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Re: L061 Aalst - Opwijk - Londerzeel (Leirekensroute L61, Fietssnelweg F27)
eeuwige reiziger a écrit:Fietstunnel voor Leirekensroute onder Moorselbaan
17/01/2017
De Stad Aalst maakt werk van een fietstunnel onder de Moorselbaan om beide delen van de Leirekensroute met elkaar te verbinden. De oversteekplaats ter hoogte van Mister Teak op de Moorselbaan is voor veel fietsers een gevaarlijk punt. Tijdens de spitsuren is het een hele opgave om daar te kunnen oversteken. Vera Van der Borght (Open VLD) kaartte in 2015 het probleem al aan, waarop schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P) en schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P) een onderzoek startten. Met succes want het plan voor een fietstunnel werd deze week al voorgelegd aan het schepencollege. Daarvoor moet nu nog een Europese subsidie aangevraagd worden. De fietstunnel kan er ten vroegste in 2020 komen.
http://www.aalstnieuws.be/verkeer/fietstunnel-voor-leirekensroute-onder-moorselbaan/
De nieuwe fietstunnel onder de Moorselbaan is op vrijdag 15 oktober 2021, plechtig geopend. De onderdoorgang biedt een veilige en vlotte route onder de Moorselbaan en verbetert de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer.
De fietstunnel is een belangrijke stap voorwaarts in de opwaardering van de Leirekensroute naar een volwaardige fietssnelweg. Vroeger werd het traject onderbroken door de Moorselbaan en moesten fietsers halt houden om deze drukke steenweg over te steken. Dankzij de tunnel kunnen fietsers voortaan veilig doorrijden onder de Moorselbaan.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/nieuwe-fietstunnel-moorselbaan-geopend
eeuwige reiziger aime ce message
Re: Tunnel cycliste N47 Opwijk
eeuwige reiziger a écrit:Pas quelque chose nouvelle, au contraire! Déjà en 1994, on parlait de construire un tunnel sous le N47, mais à cause d'un nombre innombrable de problèmes on n'arrivait pas jusqu'à ici à un plan concret. Il semble que le temps est venu de concrétiser ce plan... en 2013... Esperons!Nieuwe fietstunnel pas in 2013
DONDERDAG 05 MEI 2011
OPWIJK - Het Vlaams Gewest bouwt een fietstunnel onder de Gewestweg N47 (Dendermondsesteenweg) in Nijverseel, ter hoogte van de wandel- en fietsroute Leirekensroute. Het werk wordt voor de volle honderd procent betoelaagd. Het dossier is goedgekeurd door de Provinciale Auditcommissie, maar er zijn nog grondinnemingen nodig om de Lijnbussen apart te kunnen laten stationeren aan de haltes. En dat loopt niet van een leien dakje.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=CF39OES2
Ook dit jaar zal de populaire Leirekensroute nog niet onder de grond kruipen om de N47 te dwarsen.
In 2021 werden wel al verkeersremmende maatregelen genomen om de oversteekplaats voor de fietsers veiliger te maken maar het blijft er hoe dan ook uitkijken.
Het goede nieuws (??) is dat dit jaar wel een studie wordt gemaakt om een tunnel te realiseren.
Re: Tunnel cycliste N47 Opwijk
Na onderzoek werd de voorkeur gegeven aan een fietsbrug in plaats van een fietstunnel. Het bouwen van een tunnel werd niet langer als haalbaar beschouwd. Door de aanwezigheid van een grote persluchtleiding brengt het graven van een tunnel te veel risico’s met zich mee. Om te voorkomen dat de helling te steil is, zal het een fietsbrug met spiraal worden.
In 2024 zal het ontwerp klaar zijn. Een concrete timing voor de uitvoering is er momenteel nog niet. Zodra we meer weten, leest u dat op deze pagina: https://wegenenverkeer.be/werken/fietsbrug-voor-leirekensroute-opwijk
In 2024 zal het ontwerp klaar zijn. Een concrete timing voor de uitvoering is er momenteel nog niet. Zodra we meer weten, leest u dat op deze pagina: https://wegenenverkeer.be/werken/fietsbrug-voor-leirekensroute-opwijk
Huidige toestand & geplande heraanleg naar fietssnelweg
De Leirekensroute loopt over provincie- en gemeentegrens en in dit dossier blijken grenzen hindernissen te zijn...
https://www.hln.be/aalst/leirekensroute-moet-vier-meter-brede-fietssnelweg-worden-maar-project-zit-geblokkeerd-ondertussen-verslechtert-de-staat-van-de-weg-elke-dag~ada0b40e/
Leirekensroute moet vier meter brede fietssnelweg worden, maar project zit geblokkeerd: “Ondertussen verslechtert de staat van de weg elke dag”
Rutger Lievens 16-05-24, 16:53
De Leirekensroute moest een fietssnelweg worden waardoor je in een rechte lijn van Aalst naar Mechelen en terug kan rijden op een fietspad van vier meter breed, maar het project zit al enkele jaren muurvast. Ondertussen verslechtert de staat van het bekendste en populairste fietspad van Aalst en deelgemeenten elke dag. “Wandelaars, joggers en fietsers moeten er opletten dat ze niet in een put sukkelen, wanneer wordt er eindelijk iets aan gedaan?”
Ooit reden er stoomtreinen op dit traject, nu is het een charmant fiets- en wandelpad dat aan herstelling toe is, maar ooit komt er een fietssnelweg waarmee je in een rechte lijn naar Londerzeel en verder naar Mechelen of Dendermonde kan fietsen. Nu is het een veilige fietsroute voor jongeren die vanuit Meldert, Moorsel of Baardegem naar Aalst fietsen en daarmee ervoor zorgen dat de file naar het stadscentrum minder lang is.
Geen herstellingen gepland
De Leirekensroute is echter in geen al te beste staat. “De Leirekensroute is op verschillende plaatsen dringend aan herstelling toe”, kaartte gemeenteraadslid Martine De Maght (Open Vld) aan op de commissie Mobiliteit van de gemeenteraad van Aalst. “Er zijn veel putten. We willen mensen aanzetten om te fietsen, maar dan moeten de fietspaden wel in orde zijn. De Leirekensroute wordt zoveel gebruikt door fietsers, lopers en wandelaars. Ook recreatief.”
Tom Vaneessen van de dienst Mobiliteit lichtte toe dat er geen directe herstellingen gepland zijn. “Een grote renovatie is in 2024 niet gepland. Wel zit het in een project waarbij de stad samenwerkt met de provincie, waarbij de hele Leirekensroute, tot voorbij de provinciegrens, wordt aangepakt. In Baardegem zijn er twee jaar geleden nog herstellingen gebeurd. Het fietspad wordt intensief gebruikt en dus is er slijtage.
Dossier zit vast
Eddy Couckuyt, gemeenteraadslid en oud-gedeputeerde zegt dat het probleem in Vlaams-Brabant zit. “De provincie wacht tot het geheel kan ontwikkeld worden maar in een gemeente in Vlaams-Brabant zit het geblokkeerd. Er is wel een gigantisch budget voor herstellingen. De stad Aalst kan dus herstellen, maar je moet het wel doen. Op sommige plaatsen op de Leirekensroute is het echt gevaarlijk. Herstellingen om het veilig te maken zijn zeker nodig. Zeker omdat we geen timing hebben en we niet weten wanneer de provincie aan de grote heraanleg zal beginnen.”
Ook door de geplande verbreding van het fietspad, wat nodig is om er een fietssnelweg van te maken, zit het dossier vast. “Er is wel een opmeting gebeurd en het wordt op termijn een fietssnelweg, maar die moet vier meter breed zijn. Dus het pad moet verbreed worden er staan heel wat bomen in de weg. We zullen wortels beschadigen”, zegt een ambtenaar. “Men is al twaalf jaar over de bomen langs de Leirekensroute en de verbreding bezig”, merkte oud-schepen Ann Van de Steen (oppositiepartij Vooruit) daarover op.
Verlichting?
“Wat met de verlichting van het pad?” wou Pieter Cassiman van N-VA nog weten. “In het Notelaarspad hebben we een verlichting die aangaat als er bewogen wordt op het fietspad, dus kan ook op de Leirekensroute. Maar dat hangt ook samen met de verbreding”, antwoordde schepen De Gucht.
“We zullen een analyse laten maken om de herstellingen te laten uitvoeren die nodig zijn", concludeerde schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld). “Dringende herstellingswerken kunnen inderdaad zonder enig probleem gebeuren dus zullen we dat bekijken”, zei hij. “Ik apprecieer dat die alleszins kunnen worden uitgevoerd”, zegt De Maght (Open Vld).
https://www.hln.be/aalst/leirekensroute-moet-vier-meter-brede-fietssnelweg-worden-maar-project-zit-geblokkeerd-ondertussen-verslechtert-de-staat-van-de-weg-elke-dag~ada0b40e/
Heraanleg naar fietssnelweg Kemmeken-Dries ? [Merchtem]
Op grondgebied Vlaams-Brabant werd er blijkbaar in 2022 dan wel 2023 al een deeltje van het fietspad op de oude spoorwegbedding aangepakt. Enkel tussen Kemmeken en Dries? Of ook tussen Peizegemstraat en de Boskantstraat? De info is niet echt eenduidig en, verbazend genoeg, is er niets te vinden over het eindresultaat.
Weet jij meer, Jo?
Plan:
https://fietssnelwegen.be/images/projects/f27-kemmeken-groenstraat.pdf
Dit werd in 2020 aangekondigd:
https://www.hln.be/merchtem/populaire-leirekensroute-wordt-fietssnelweg-van-4-meter-breed-maar-voorlopig-alleen-in-merchtem~aa4d48e7/
En twee jaar later werd iets gelijkaardigs ook de wereld in gestuurd, maar dan alleen over het deeltraject Kemmeken-Dries:
https://pers.vlaamsbrabant.be/klein-half-miljoen-voor-aanleg-van-fietssnelweg-in-merchtem
Weet jij meer, Jo?
Plan:
https://fietssnelwegen.be/images/projects/f27-kemmeken-groenstraat.pdf
Dit werd in 2020 aangekondigd:
Populaire Leirekensroute wordt fietssnelweg van 4 meter breed (maar voorlopig alleen in Merchtem)
Wim De Smet
20-01-20, 14:05
De Leirekensroute (F27) wordt, op het grondgebied van Merchtem, heraangelegd als fietssnelweg. Het huidige tracé van 3,5 kilometer wordt verbreed van 2 naar 4 meter en de fietsers krijgen op ieder kruispunt voorrang op automobilisten. Kostprijs: 2,2 miljoen euro.
De Leirekensroute is vandaag al een populair fietspad. Het werd aangelegd op het vroegere tracé van de spoorlijn tussen Aalst en Londerzeel. Merchtem is nu klaar met het voorontwerp om de Leirekensroute te vernieuwen en in te richten als fietssnelweg. “De plannen gaan uit van een kwaliteitsvolle aanpak van de kruispunten over de totale route”, meldt schepen van Openbare Werken Steven Elpers (Open VLD). “Op alle kruispunten krijgen de fietsers voorrang. Daarnaast wordt de route ook verbreed tot 4 meter, en leggen we een comfortabele ondergrond in asfalt aan.”
De Leirekensroute loopt ook dwars door het centrum van Peizegem. “Hier zal het fietspad geen aparte bedding krijgen”, zegt schepen Lien Casier (CD&V). “We kiezen hier voor een fietsstraat.”
Natuurelementen
De ontwerpers hielden bij het opstellen van de plannen ook rekening met de waardevolle natuurelementen langs de Leirekensroute. “Onteigeningen moeten er vrijwel niet gebeuren maar het is wel opletten geblazen voor de oude waardevolle bomen langs het traject”, weet gedeputeerde Tom Dehaene. “In Merchtem is het helaas zo dat we twee van die waardevolle bomen moeten kappen om onze plannen te realiseren. Dat is spijtig maar we hebben geen andere keuze.”
Het gemeentebestuur van Merchtem zal de plannen realiseren maar krijgt de kosten wel terugbetaald van de provincie. De omvorming tot fietssnelweg wordt geraamd op 2,2 miljoen euro. “We werken in vijf verschillende fases”, pikt Steven Elpers in. “Eerst nemen we het traject tussen Kemmeken en Dries aan. Die werken worden samen met Aquafin uitgevoerd want zij willen hier tegelijk een rioleringsproject opstarten. Nadien komt het stuk tussen de Peizegemstraat en de Boskantstraat aan bod.”
De herinrichting omvat alleen het grondgebied Merchtem. “In Oost-Vlaanderen staat men al iets verder met het opwaarderen van de Leirekensroute”, weet Dehaene. “Nu volgt ook Vlaams-Brabant. In Merchtem wordt vandaag het startschot gegeven maar nadien willen we ook Opwijk mee betrekken. Daar ligt het dossier iets moeilijker omwille van de waardevolle natuur.”
https://www.hln.be/merchtem/populaire-leirekensroute-wordt-fietssnelweg-van-4-meter-breed-maar-voorlopig-alleen-in-merchtem~aa4d48e7/
En twee jaar later werd iets gelijkaardigs ook de wereld in gestuurd, maar dan alleen over het deeltraject Kemmeken-Dries:
Klein half miljoen voor aanleg van fietssnelweg in Merchtem
25 november 2022
De provincie Vlaams-Brabant investeert 488.192,30 euro voor de aanleg van de fietssnelweg F27 in Merchtem.
Het bedrag wordt gebruikt voor de aanleg van een deel van de fietssnelweg F27 Aalst-Londerzeel in de gemeente Merchtem. Het traject, dat gebruik maakt van een oude spoorwegbedding, heeft een lengte van zo’n 850 meter en wordt begrensd door 2wegen, Dries en Kemmeken, die het segment kruisen.
De huidige weg wordt verbreed zodat de totale breedte 4 meter bedraagt. De verharding wordt aangelegd in asfalt. Bij de aanleg is er aandacht voor groen en worden er nieuwe bomen aangeplant. Door de plaatsing van de verkeersfilter wordt doorgaand gemotoriseerd verkeer uit het segment geweerd. Op die manier krijgt het doorgaand fiets- en wandelverkeer prioriteit.
De werken zijn begin november van start gegaan.
https://pers.vlaamsbrabant.be/klein-half-miljoen-voor-aanleg-van-fietssnelweg-in-merchtem
Muurschilderij tunnel Moorselbaan [Aalst]
Boegbeeld van Aalst Carnaval Keizer Kamiel heeft nu eigen fietstunnel en muurschildering
radio2, Mathieu Verstichel
zo 22 sep 16:02
In Aalst is een nieuwe fietstunnel geopend die de naam draagt van de in 2021 overleden Keizer Kamiel, het boegbeeld van Aalst Carnaval. De tunnel onder de N411 bevat onder meer een muurschildering en enkele typische spreuken van Kamiel.
"Weir doeng voesj" en "Kameroot": het zijn maar 2 van de vele uitspraken van Keizer Kamiel die nu vereeuwigd zijn in de nieuwe fietstunnel in Moorsel, een deelgemeente van Aalst, maar ook de wijk waar Kamiel opgroeide en zijn hele leven doorbracht. Ook dat zijn naam nu wordt verbonden aan de fietstunnel is geen toeval: Kamiel was niet alleen een iconische Prins Carnaval, hij was ook een fietsenverkoper.
Weerspiegeling van Kamiel
Het streetartcollectief 'Team Alosta' kreeg de eer om de muurschildering aan te brengen. "Het moest een weerspiegeling of interpretatie vormen van het leven en het werk van Kamiel. In de tunnel zijn 2 portretten van hem te zien, samen met zijn gekende woorden."
De nieuwe fietstunnel maakt ook deel uit van een nieuwe fietsroute: 'In het spoor van Kamiel', een rit van 18 kilometer lang. De route passeert niet alleen langs typische plekken die iets vertellen over Aalst Carnaval, maar onder meer ook langs de bekende 'Faluintjes' en plekken die bekend staan voor de lokale hopteelt.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/22/boegbeeld-aalst-carnaval-keizer-kamiel-heeft-nu-eigen-fietstunne/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240307_91624622
https://www.hln.be/aalst/monumentale-muurschildering-is-eerbetoon-aan-keizer-kamiel-sergant-hij-is-een-icoon-van-onze-stad~a24190fa/
Video's:
https://www.tvoost.be/nieuws/kunstwerk-keizer-kamiel-krijgt-stilaan-vorm-weir-doen-voesj-prijkt-in-fietstunnel-193618
https://www.facebook.com/watch/?v=371780939339740
https://www.youtube.com/watch?v=sxphJsxVFVs
Fietstunnel Kamiel Sergant krijgt eerbetoon…
22 september 2024
De fietstunnel in Moorsel, gelegen onder de N411, kreeg een eerbetoon aan onze Aalsterse ereburger Kamiel Sergant. Het streetart kunstwerk, gerealiseerd door collectief Team Alosta, is een hommage aan Kamiel en werd op zondag 22 september feestelijk voorgesteld aan het grote publiek. De fietstunnel wordt bovendien opgenomen in het traject van een splinternieuwe fietstocht. Op initiatief van de stad en in nauwe samenwerking met de familie van Kamiel werd de fietstunnel gelegen onder de N411 in Moorsel vernoemd naar Kamiel Sergant. Kamiel was fietsenverkoper, carnavalskeizer en bovenal Kamiel de mens onder de mensen met het hart op de juiste plek. De fietstunnel die zijn naam krijgt, ligt in de wijk waar Kamiel opgroeide en er ook zijn hele leven doorbracht. Burgemeester Christoph D’Haese: “Met dit kunstwerk brengen we een blijvend eerbetoon aan Kamiel Sergant, een icoon van onze stad. Kamiel was meer dan een ondernemer of carnavalskeizer; hij was iemand die mensen samenbracht en het beste in de gemeenschap naar boven haalde. Deze tunnel draagt niet alleen zijn naam, maar ook zijn geest van verbondenheid en solidariteit. Het is een plek waar iedereen, net als Kamiel, door de stad kan bewegen met de blik voorwaarts.”
Om Kamiel Sergant nog extra in de verf te zetten staat hij nu voor altijd ‘gebeiteld’ in de betonstructuur van de fietstunnel met een muurtekening. Streetartcollectief Team Alosta kreeg de artistieke vrijheid tot de stijl van het kunstwerk. Wel moest het een weerspiegeling of interpretatie vormen van het leven en werk van Kamiel. In de tunnel zijn twee portretten van Kamiel te zien vergezeld van alom bekende woorden ‘Weir doeng voesj’. Kamiel Sergant overleed 3 jaar geleden, op 3 juni 2021. Schepen Jean-Jacques De Gucht: “Deze tunnel symboliseert op een prachtige manier de verschillende facetten van Kamiel Sergant. Kamiel had een fietszaak op de Moorselbaan, maar naast ondernemer en keizer van het Aalsters Carnaval, was hij vooral sociaal bewogen en hielp hij iedereen die zijn hulp kon gebruiken. Een man met een hart voor Aalst en de Aalstenaars.”
Onder de fietstunnel door loopt een splinternieuwe fietstocht, genaamd ‘In het spoor van Kamiel en Valère’. De fietstocht is een enkele rit van 18 km, opgebouwd uit knooppunten. Op de route ontdek je meer over de hopteelt in de regio, Aalst Carnaval, heel wat prachtige natuur en eetgelegenheden, de Faluintjes en Brabantse trekpaarden. Een afscheurstrook aan het fietsplan met knooppunten kan makkelijk aan het fietsstuur worden bevestigd. De fietskaarten zijn te koop in het toeristisch infokantoor op de Hopmarkt en via de www.visit-aalst.be. “Dit creatief en inspirerend streetart kunstwerk over Kamiel Sergant is ongetwijfeld de blikvanger van onze nieuwe fietsroute ‘In het spoor van Kamiel en Valère’. Maar hoe passend de naam van de fietsroute bij deze tunnel van Kamiel, die hier prachtig afgebeeld staat, ook mag zijn, niets is wat het lijkt”, zegt toerismeschepen Caroline De Meerleer met een knipoog. “Aan de hand van een fietskaart kom je alle historische weetjes, verrassende verhalen en leuke anekdotes achter deze 18 km lange route langs verschillende fietsknooppunten te weten.”
Hoewel Kamiel Sergant aan bod komt tijdens de fietsroute, is hij niet de Kamiel uit de naam van deze fietsroute. De Leirekensroute waarlangs deze fietsroute deels loopt, was ooit een treinbaan. Kamiel en Valère waren de treinbestuurders die met hun treintje van Aalst naar Londerzeel en terug reden. Deze Leirekensroute is aangelegd op de bedding van de oude spoorlijn 61. Pas in 1978 werd ze omgevormd tot een wandel- en fietspad, de Leirekensroute.
https://www.persregiodender.be/index.php/fietstunnel-kamiel-sergant-krijgt-eerbetoon/
https://www.persregiodender.be/index.php/fietstunnel-leirekensroute-n411-wordt-kamiel-sergant-tunnel/
https://aalst.be/nieuws/monumentaal-eerbetoon-aan-kamiel-sergant-in-fietstunnel-n411
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» F027 Aalst-Londerzeel (Fietssnelweg F27)
» L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
» L060 part 03 fietspad langs de lijn L60 Opwijk - Lebbeke - Dendermonde (Fietssnelweg F221)
» L061 Kontich (L61)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
» L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
» L060 part 03 fietspad langs de lijn L60 Opwijk - Lebbeke - Dendermonde (Fietssnelweg F221)
» L061 Kontich (L61)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 3 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum