L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
Situé entre le Steenweg op Lebbeke et la Broekstraat à Opwijk. Le tronçon dont on parle dans l'article, n'a été construit qu'en 2010, due aux tracasseries d'Infrabel et les procédures jurisdiques introduites par quelques habitants des environs.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GDT14UH2E
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLEGY_20101212_001
http://paul.onselaere.be/?attachment_id=1120
Fietspad aan Bolstraat aangelegd
VRIJDAG 24 NOVEMBER 2006
De geplande verbindingsweg tussen de Bolstraat en de Steenweg naar Lebbeke in Opwijk, langs de spoorweg Brussel-Dendermonde, zal 24.000 euro duurder uitvallen dan aanvankelijk gedacht. Op het prijskaartje staat nu 205.000 euro. De NMBS eiste een omheining langs het fietspad. Aangezien het pad deel uitmaakt van het provinciaal fietsroutenetwerk mag de gemeente voor de aanleg op een toelage rekenen van 30 procent. ,,Na het station en de Bolstraat blijft nog een knelpunt over voor het fietspad op Opwijks grondgebied: het stuk tussen Droeshout en Merchtem'', zegt schepen Frank Gillijns (VLD). Het ontbreken van de stukjes fietspaden eiste de jongste jaren twee jeugdige
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GDT14UH2E
MISSING LINK VAN 60M
Stukje fietspad verbindt Steenweg naar Lebbeke met Bolstraat
ZONDAG 12 DECEMBER 2010
OPWIJK - De 60m lange 'missing link' aan de Steenweg naar Lebbeke met het fietspad van de Bolstraat zal worden opgevuld met een nieuw fietspad, dat ook door voetgangers zal kunnen gebruikt worden.
De kosten worden geraamd op 9.000 euro. In een later stadium zal aan de spoorweg in de weg ribbels van 6mm aangelegd worden om de snelheid van de automobilisten te drukken.
Het werk past in het tweede pakket 2010 van een contract van verbeterings- en onderhoudswerken aan gemeentewegen in de periode van 2010 tot 2012 die door een en dezelfde aannemer worden uitgevoerd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLEGY_20101212_001
http://paul.onselaere.be/?attachment_id=1120
Asse
Asse werkt aan fietspad langs spoorweg
ZATERDAG 15 SEPTEMBER 2007
OPWIJK/MERCHTEM - OPWIJK/MERCHTEM Asse is bereid mee te werken met Merchtem en Opwijk voor de realisatie van een fietspad langs de spoorweg. Het wordt een driedelig project, dat zoveel mogelijk gebruik maakt van bestaande wegen.
Asse is bereid mee te werken met Merchtem en Opwijk voor de realisatie van een fietspad langs de spoorweg. Het wordt een driedelig project, dat zoveel mogelijk gebruik maakt van bestaande wegen.
Het plan is niet nieuw. De eerste contacten daarover dateren intussen al van vijf jaar geleden maar het kwam nooit tot concrete afspraken.
'Er kwam een nieuwe vraag van Merchtem, waarop we positief hebben geantwoord', zegt schepen van Mobiliteit, André Van Droogenbroeck (As.Pro).
Van de drie gemeenten realiseerde alleen Opwijk al een gedeelte van het fietspad langs de spoorlijn 60. Het gedeelte tussen de Steenweg naar Lebbeke en de Bolstraat is nog een kwestie van enkele maanden. Over het enige nog ontbrekende Opwijkse gedeelte, tussen de vroegere treinhalte Droeshout en het station van Merchtem, zijn afspraken in de maak.
Asse zou het fietspad langs het spoor meteen willen doortrekken tot Zellik. 'We willen een driedelig project opstarten, te beginnen met het fietspad tussen Merchtem en Asse', licht Van Droogenbroeck toe.
'Deel twee gaat van Asse station tot de Poel en deel drie van de Poel tot Zellik. Bij het uitstippelen van het tracé willen we zoveel mogelijk gebruik maken van de bestaande trage wegen.'
Wanneer de verschillende fasen kunnen worden gerealiseerd, is nog niet duidelijk.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=921HBVQD
Fietssnelweg langs spoorweg komt stapje dichter
VRIJDAG 25 MAART 2011
ASSE - Asse neemt zelf het voortouw in de plannen om een fietssnelweg aan te leggen langs spoorlijn 60 tussen Opwijk, Merchtem, Asse en Brussel.
De drie betrokken gemeenten (Opwijk, Merchtem en Asse) en de provincie staan achter het tracé van de zogenoemde OMA-B fietssnelweg – een fietspad langs het spoor via Opwijk, Merchtem en Asse naar Brussel – die de fietsende pendelaar prachtige mogelijkheden zou bieden.
Twee jaar geleden beloofde Merchtem het voortouw te nemen in de realisatie, maar daar blijkt weinig van in huis te komen. Asse is het wachten beu en onderneemt nu zelf stappen. Zo keurde de gemeenteraad maandag een principeakkoord goed met Infrabel.
‘Dat is een raamovereenkomst waarbij Infrabel er zich toe verbindt om geen kosten aan te rekenen waar het fietspad haar terreinen bezet', verklaart schepen van Mobiliteit André Van Droogenbroeck (As.Pro). ‘In ruil worden op termijn vijf kleinere overwegen afgeschaft. Het gaat om de overwegen 8 (Bomaco),
9 (Isidoor Crokaertstraat),
10 (Sleutelbloemstraat), 11 (De Beukeleer) en 11bis (voetbalplein Walfergem). Aan het voetbalplein komt wel een tunnel en aan Bomaco een brug over de spoorweg, die ook het toekomstige doortrekkersterrein op het Pivo zal ontsluiten. Asse kan voor de aanleg van de fietspaden voor 80 procent beroep doen op het fietsfonds van de provincie en het gewest. Waar de overwegen worden afgeschaft betaalt Infrabel de resterende 20 procent, plus de studies en onteigeningen voor de aanleg van parallelwegen.'
Asse wil al in een eerste fase een fietspad realiseren langs het spoor vanaf het station tot de Petrus Ascanusstraat.
Omdat de gronden in dit stuk eigendom zijn van de NMBS-Holding tekent de gemeente een aparte bezettingsovereenkomst. Asse betaalt hiervoor een jaarlijkse vergoeding van 1.051 euro per jaar.
De kostprijs voor dit deel fietspad wordt geraamd op 250.000euro, waarvan 50.000 euro ten laste van Asse.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=58381KJ8
Infrabel schrapt vijf overwegen in Asse
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=VH3L9301
ASSE - Vijf overwegen op het grondgebied Asse verdwijnen de komende jaren en worden vervangen door een brug, een fietstunnel of een langsweg. Infrabel, de gemeente Asse en de provincie Vlaams-Brabant bereikten daarover een akkoord. De hele onderneming kost 1,74 miljoen euro.
De overeenkomst over de afschaffing en vervanging van vijf van de dertig overwegen op de spoorlijn 60 Brussel-Dendermonde is onderdeel van het globale akkoord over de al lang aangekondigde fietssnelweg OMA-B (Opwijk-Merchtem-Asse-Brussel) langs diezelde spoorlijn. Het gaat om de overwegen aan de Oude Merchtemsebaan (overweg , de Isidoor Crokaertstraat (9), de Beukelaar (11), de Langestraat (11bis) en een private overweg langs de Sleutelbloemstraat(10). Infrabel wil met deze ingrepen de veiligheid op het spoornet verhogen.
Bedoeling is om op termijn ook de zes overblijvende overwegen in Brussel af te schaffen, waaronder die in Sint-Agatha-Berchem.‘We beseffen heel goed dat geen enkele buurtbewoner blij zal zijn als hij daardoor wordt afgesneden van zijn normale toegangsweg', zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel. ‘We zorgen er dan ook voor dat er altijd waardige alternatieven zijn. Zo komt er ten zuiden van de Brusselsesteenweg een fietssnelweg langs de sporen om vlot tot bij de tunnel verderop te raken.
Fietstunnel
In Asse krijgen twee van de vijf overwegen een alternatieve verbinding. Zo bouwt Infrabel een brug ten westen van de Oude Merchtemsebaan over de lijn Brussel-Dendermonde, ter hoogte van Bomaco. Die brug ontsluit ook het toekomstige doortrekkersterrein op het Pivo.
In de Langestraat-Brusselsesteenweg, aan het voetbalplein van Walfergem, komt een tunnel voor voetgangers en fietsers, samen met een langsweg.
De fietssnelweg langs de lijn 60 moet een veilige en snelle fietsverbinding verzekeren tussen Asse, Zellik en Brussel. Het fietspad is opgenomen als functioneel en recreatief fietspad in het provinciaal fietsroutenetwerk van Vlaams-Brabant en verbindt de verscheidene woon- en werkcentra met elkaar. Het moet ook bijkomende treinreizigers aantrekken naar de stopplaatsen Asse en Zellik.
Normaal staat nog dit jaar de aanleg van een eerste stuk van deze fietssnelweg op het programma, tussen het station van Asse en de Petrus Ascanusstraat. De andere werken starten vermoedelijk vanaf midden 2013. Eerst moeten nog de nodige administratieve procedures worden opgestart. In een eerste fase vervangt Infrabel de overwegen Beukelaar, Langestraat/Brusselsesteenweg en de overweg in de Sleutelbloemstraat door een fietstunnel, de langsweg en fietswegenis.
Vanaf 2015 bouwt Infrabel in een tweede fase de brug over de spoorlijn, waarna de overwegen Oude Merchtemsebaan en Isidoor Crokaertstraat kunnen worden afgeschaft.
De vervanging van de vijf overwegen moet ook zorgen voor een vlottere doorstroming van het treinverkeer en dus de stiptheid ten goede komen.
Dernière édition par velo-ravel.net le Mar 7 Fév 2012 - 23:16, édité 1 fois
Re: L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
Carte de la partie déjà existante à Opwijk https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1oJi6eZwZfp1GKxOZl6-b3eQ1zk0&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:34, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Re: L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
Fietstraject Opwijk, Merchtem, Asse langs het spoor komt er
DONDERDAG 16 FEBRUARI 2012, 03U00
Fiat voor fietsweg Opwijk-Merchtem-Asse
WOENSDAG 22 FEBRUARI 2012, 03U00
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=NH3MGAB5
DONDERDAG 16 FEBRUARI 2012, 03U00
MERCHTEM - De provincieraad keurde het fietstraject tussen Opwijk, Merchtem, Asse en verder richting Brussel goed.
Provincieraadslid Fons Heyvaert (CD&V) is al enkele jaren met het dossier begaan: 'Tussen 2002 en 2008 vonden er al verschillende overlegmomenten plaats tussen de drie gemeenten en de dienst mobiliteit van de provincie rond de aanleg van een fietspad langs de spoorlijn. Dit resulteerde uiteindelijk in een samenwerkingsovereenkomst. Toen werd overeengekomen dat Merchtem het project zou 'trekken', een ontwerper zou aanstellen en zou optreden als bouwheer voor de aanleg van deze fietsweg. Ik heb in de gemeenteraad van februari 2010 aan de gemeente gevraagd het dossier te heractiveren om vanuit de provincie de fietsroute te laten coördineren.'
'Reeds een groot deel van het traject bestaat al, maar de aanleg van de 'missing links' zullen leiden tot de uiteindelijke realisatie van het traject dat afwisselend aan de oostkant en aan de westkant van de spoorlijn zal lopen. Wie het hele traject affietst, zal 6 keer van kant moeten wisselen', aldus Heyvaert.
Gedeputeerde Julien Dekeyser (Open Vld): 'Het totale traject zal ongeveer 12 km lang zijn. Het vervolg van de route vanaf het station van Asse richting Brussel is de zogenaamde OMA-B-route, Hierdoor zal het kleinstedelijk gebied van Asse worden verbonden met Brussel (AZ Jette) en tegelijkertijd ook de bedrijventerreinen (industriezone Asse en researchpark Zellik) ontsluiten.'
'De OMA-route zal een veilige, rustige en comfortabele fietsverbinding worden tussen de woonkernen, schoolomgevingen en de stationsomgevingen van Opwijk, Merchtem, en Asse. Ongeveer 135.000 pendelaars komen uit de Brusselse randgemeenten. Als een deel van hen met de fiets zou pendelen, heeft dat een grote impact.', besluit de gedeputeerde. Naast de route OMA-B in het noordwesten van Brussel heeft de provincie ook fietsprioriteiten vastgelegd voor de zone noordoost (luchthavenregio) en de zone zuid (Erasmusziekenhuis en VUB). Vanaf 2015 zouden de werkzaamheden kunnen starten.
Fiat voor fietsweg Opwijk-Merchtem-Asse
WOENSDAG 22 FEBRUARI 2012, 03U00
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=NH3MGAB5
MERCHTEM - De provincieraad keurde het fietstraject tussen Opwijk, Merchtem, Asse en verder richting Brussel goed.
Provincieraadslid Fons Heyvaert (CD&V) is al jaren met het dossier bezig. ‘Tussen 2002 en 2008 vonden tussen de drie gemeenten en de dienst mobiliteit van de provincie overlegmomenten plaats rond de aanleg van een fietspad langs de spoorlijn. Het resulteerde in een samenwerkingsovereenkomst. Merchtem zou het project zou trekken, een ontwerper aanstellen en als bouwheer optreden voor de aanleg van de fietsweg.'
‘Een groot deel van het traject bestaat al', zegt Heyvaert. ‘Maar de aanleg van de missing links zal het traject vervolledigen. Het zal dan afwisselend aan de oost- en de westkant van de spoorlijn lopen. Over het hele traject moet de fietser dan zes keer van kant wisselen.'
Gedeputeerde Julien Dekeyser (Open VLD) bevestigt dat. ‘Het totale traject zal zo'n 12 km lang zijn. Vanaf station Asse vervolgt het fietstraject richting Brussel in de zogenaamde OMA-B-route, dat het kleinstedelijk gebied van Asse verbindt met het AZ Jette en de bedrijventerreinen van Asse en Zellik ontsluit.'
Volgens Dekeyser wordt de OMA-route een veilige, comfortabele fietsweg tussen de woonkernen, scholen en stations van Opwijk, Merchtem, en Asse. ‘Zowat 135.000 pendelaars komen uit de Brusselse randgemeenten. Als een deel per fiets zou pendelen, heeft dat een grote impact.' Naast de route OMA-B in het noordwesten van Brussel legde de provincie ook fietsprioriteiten vast voor de zone noordoost (luchthavenregio) en de zuidzone (Erasmusziekenhuis en VUB). Vanaf 2015 zouden de werkzaamheden starten.
Re: L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
Tussen 2002 en 2008 vonden er verschillende overlegmomenten plaats met de gemeenten Opwijk, Merchtem en Asse en de dienst mobiliteit van de provincie rond de aanleg van een fietsweg langs de spoorlijn Opwijk-Merchtem-Asse. Dit resulteerde in een samenwerkingsovereenkomst tussen de drie gemeenten Opwijk, Merchtem en Asse. Deze samenwerkingsovereenkomst werd op 17 december 2008 ondertekend door deze gemeenten. Hoofdpunt van de overeenkomst was dat de gemeente Merchtem het project zou 'trekken', een ontwerper zou aanstellen en zou optreden als bouwheer voor de aanleg van de fietsweg. Hieraan werd echter door de gemeente Merchtem geen verder gevolg gegeven. Op 5 juli 2010 ontving de dienst mobiliteit een brief van de gemeente Merchtem waarin ze vroegen dat de provincie de coördinerende rol zou opnemen.
Na nog eens drie overlegmomenten (op 24 januari, 2 en 11 februari 2011) kwam het tot een akkoord. (Opwijk: 6 oktober; Asse: 10 oktober; Merchtem: 22 november)
Op de provincieraad van 14 feb 2012 werd tevens de timing vastgelegd:
2012-2013: toewijzen studieopdracht
2013-2014: uitvoering studieopdracht
2014-2015: goedkeuring ontwerp en grondinnemingen
2015-2017: toewijzen en uitvoeren van de werken
ALS ALLES GOED GAAT....
Na nog eens drie overlegmomenten (op 24 januari, 2 en 11 februari 2011) kwam het tot een akkoord. (Opwijk: 6 oktober; Asse: 10 oktober; Merchtem: 22 november)
Op de provincieraad van 14 feb 2012 werd tevens de timing vastgelegd:
2012-2013: toewijzen studieopdracht
2013-2014: uitvoering studieopdracht
2014-2015: goedkeuring ontwerp en grondinnemingen
2015-2017: toewijzen en uitvoeren van de werken
ALS ALLES GOED GAAT....
Re: L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
http://www.velo-ravel.net/2012/2012-06-14_L60-Opwijk.htm
Asse
Fietspad tussen station en Petrus Ascanusstraat is klaar
VRIJDAG 07 SEPTEMBER 2012
ASSE - In Asse wordt op zondag 16 september, tijdens de autoloze zondag, het nieuwe fietspad officieel in gebruik genomen langs de spoorweg tussen het station en de Petrus Ascanusstraat. Het gaat in Asse om het eerste deeltje van wat moet uitgroeien tot een fietsweg langs het spoor vanaf Opwijk, via Merchtem en Asse naar Brussel.
De OMA-route is een intergemeentelijk project tussen Opwijk, Merchtem en Asse, dat een traject langs de spoorlijn voorziet van Opwijk tot in Asse aan de Huinegem. Daarnaast is de route OMA-B, waarbij Asse de fietsroute wil doortrekken tot aan de grens met Brussel.
Het nu gerealiseerde fietspad tussen het station en de Petrus Ascanusstraat is de eerste fase. Het pad volgt de oude trambedding langs het spoor. Het biedt alvast een mooi alternatief voor de fietsende schoolgaande jeugd, pendelaars en recreanten die de drukke Brusselsesteenweg willen vermijden.
De tweede fase loopt vanaf de Petrus Ascanusstraat tot aan de overweg in de Kruiskouter. Dat pad wordt aangelegd in het kader van de grote privé-verkaveling Cruyskouter, ter hoogte van de Bergestraat en de Kruiskouter.
Het verdere traject richting Brussel is onderdeel van een samenwerking tussen de gemeente Asse, de provincie Vlaams-Brabant en Infrabel, waarbij ook enkele spoorovergangen worden afgeschaft in Walfergem en Zellik.
Het fietspad heeft een breedte van 2,5 m breedte en is uitgevoerd in rode beton. Het fietspad is voor de veiligheid van het spoor gescheiden door een draadafsluiting van 1,5 meter hoog. Ter hoogte van de voetweg en de tunnel tussen de Bergestraat en de Brusselsesteenweg wordt nog een fietstrap aangelegd, waarbij de fietsers kunnen aansluiten op de voetweg.
De kostprijs van het gerealiseerde fietspad bedraagt 141.000 euro, voor 80 procent gesubsidieerd door de provincie en het Vlaams gewest. Asse betaalt de resterende 20 procent, bijna 33.000 euro.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRDE_20120907_002
Opwijk
Provincie Vlaams-Brabant investeert in nieuwe fietsinfrastructuur Opwijkse stationsomgeving
De provincie Vlaams-Brabant geeft ruim 150.000 euro subsidies voor de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur in de stationsomgeving van Opwijk.
De gemeente Opwijk gaat haar stationsomgeving herinrichten. Een van de acties is de aanleg van een doorgaande fietsverbinding langs de spoorlijn. De gemeente ontvangt hiervoor subsidies van de provincie Vlaams-Brabant.
De gemeente gaat een dubbelrichtingsfietspad aanleggen in de Stationsstraat dat doorloopt over het stationsplein tot aan de Fabriekstraat. Op een deel van de NMBS-parking werd vroeger al een fietsweg aangelegd. Op het overige deel is nu nog niets aanwezig. De geplande fietsweg sluit in het noorden aan op de fietsweg aan de Kouterlaan en in het zuiden op de Wallekensweg. De nieuwe fietsweg is ongeveer 400 meter lang en 2,5 meter breed.
'Het station heeft een belangrijke aantrekkingskracht door de directe treinverbinding naar Brussel en Dendermonde. Dankzij de geplande fietsinfrastructuur kan het station vanuit verschillende richtingen veilig en comfortabel bereikt worden', zegt Julien Dekeyser, gedeputeerde voor mobiliteit.
Tegelijk zal de gemeente het oorspronkelijk tracé van de bekende Leirekensroute herstellen. De Leirekensroute is een belangrijke fietsroute op een geasfalteerde oude spoorbedding tussen Londerzeel en Aalst. Deze route werd lange tijd omgeleid langs een aparte fietstunnel op het einde van de Stationsstraat. Door een veilige verbinding te realiseren tussen de Fabriekstraat en de Asbeekweg kan opnieuw het oorspronkelijke tracé gevolgd worden. Dit nieuwe deel van de Leirekensroute is ongeveer 450 meter lang en 3 meter breed.
De nieuwe stukken fietsweg in de stationsomgeving van Opwijk behoren tot het bovenlokaal functioneel en recreatief fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant. De subsidies van de provincie bedragen 40% van de kostprijs van de fietsinfrastructuur. Via het Fietsfonds komt daar voor 40% subsidies bij van het Vlaamse gewest.
Tussen Opwijk, Merchtem en Asse loopt ook de zogenaamde 'OMA-route', een gewenste fietsverbinding langs de spoorlijn die Opwijk, Merchtem en Asse met elkaar verbindt. De OMA-route kan op verschillende plaatsen gebruik maken van bestaande fietswegen en rustige wegen. Voor andere stukken zal nog heel wat studie- en ander voorbereidend werk nodig zijn. De provincie start hiervoor in 2013 het studiewerk op. Nadien staan de gemeenten in voor de uitvoering.
'Als alles volgens plan verloopt dan ligt er over vijf jaar een veilige, rustige en comfortabele fietsverbinding tussen de woonkernen, schoolomgevingen en de stationsomgevingen van Opwijk, Merchtem, Mollem (Asse) en Asse', besluit gedeputeerde Julien Dekeyser.
http://www.editiepajot.com/regios/17/articles/25712
Werken aan station starten op 6 augustus
MAANDAG 25 JUNI 2012
OPWIJK - Op 6 augustus starten de werken voor de herinrichting van de stationsomgeving. De ingrijpende werken kosten 2,2 miljoen en zullen een jaar in beslag nemen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120624_00197684
L'épure de la quartier de la gare et quelques plans peuvent être trouvé sur:
http://www.opwijk.be/uploads/2012/Openbare%20werken/Herinrichting%20stationsomgeving%20voorstelling_20-06-2012.pdf
http://persinfo.logicinmotion.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=9024:herinrichtingswerken-opwijkse-stationsomgeving-zullen-jaar-duren&catid=57:vlaams-brabant&Itemid=117
Dubbelrichtingsfietspad
De gemeente gaat een dubbelrichtingsfietspad aanleggen in de Stationsstraat dat doorloopt over het stationsplein tot aan de Fabriekstraat. Op een deel van de NMBS-parking werd vroeger al een fietsweg aangelegd. Op het overige deel is nu nog niets aanwezig.
De geplande fietsweg sluit in het noorden aan op de fietsweg aan de Kouterlaan en in het zuiden op de Wallekensweg.
De nieuwe fietsweg is ongeveer 400 meter lang en 2,5 meter breed.
Het station heeft een belangrijke aantrekkingskracht door de directe treinverbinding naar Brussel en Dendermonde.
Dankzij de geplande fietsinfrastructuur kan het station vanuit verschillende richtingen veilig en comfortabel bereikt worden.
http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/subsidies-voor-gemeenten/nieuws-nieuwe-fietsinfrastructuur-statio.jsp
OMA
Provincie, Opwijk en Merchtem maken werk van OMA-fietsroute
woensdag 27 februari 2013
MERCHTEM - De provincieraad van Vlaams-Brabant gunde een studie voor de aanleg van een fietspad langs de spoorweg van Opwijk over Merchtem naar Asse.
‘We keurden het bestek en de wijze van gunnen voor de uitvoering van een studieopdracht voor de aanleg van een fietspad langs het spoorwegtraject Opwijk-Merchtem-Asse, op het grondgebied van de gemeenten Opwijk en Merchtem, de zogenaamde OMA-fietsroute, goed’, zegt An Hermans, raadsvoorzitter.
‘Deze OMA-fietsroute wordt een veilige, rustige en comfortabele fietsverbinding tussen de woonkernen, schoolomgevingen en de stationsomgevingen van Opwijk, Merchtem, Mollem en Asse. De OMA-fietsroute sluit aan op de OMA-B fietsroute. De OMA-B fietsroute gaat vanaf het station van Asse naar Brussel en maakt deel uit van het fietsGEN’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.
De studie wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie, de gemeente Opwijk en de gemeente Merchtem. De provincie treedt bij de opdracht op in gezamenlijke naam van de opdrachtgevende overheden en staat in voor de coördinatie en de leiding van de studieopdracht. De gemeenten Opwijk en Merchtem betalen.
Vanaf het moment dat Opwijk en Merchtem ook het bestek goedkeuren, kan de studie uitgevoerd worden. Deze studie start in 2013 en eindigt in 2014.
Voor de aanleg van het gedeelte van de OMA-fietsroute op het grondgebied van de gemeente Asse, is de gemeente zelf opdrachtgever.
‘Het aanleggen van autoluwe fietsroutes met een hoog comfort is een prioriteit voor ons. Want goede fietsinfrastructuur trekt fietsers aan’, besluit gedeputeerde Tom Dehaene.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=BLJHE_20130227_001
OMA [Opwijk]
Studie voor OMA-fietsroute
dinsdag 30 april 2013
OPWIJK - De gemeenteraad keurde de studieopdracht goed voor de aanleg van de OMA(Opwijk-Merchtem-Asse)-fietsroute op het grondgebied van Opwijk (en Merchtem) voor een geraamd bedrag van 125.000 euro, kosten te verdelen tussen beide gemeenten. De provincie coördineert het werk. Het gaat om een intergemeentelijke fietsroute langs een spoorwegtraject. Het fietspad op Opwijks grondgebied loopt van de Klei over Droeshout naar Merchtem over een afstand van ongeveer één kilometer. Voor de studieopdracht zal een openbare aanbesteding uitgeschreven worden. Het fietspad op Asses grondgebied is reeds aangelegd. De gesloten samenwerkingsovereenkomst tussen de drie gemeenten dateert al van september 2008.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130429_00560840
Re: L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
zoals ik al eerder (23 maart) vreesde....:
MERCHTEM - De voorziene fietsroute ‘OMA’-traject (Opwijk-Merchtem-Asse) langs de spoorlijn, wordt in Merchtem de komende jaren niet uitgevoerd. Er is daar in deze gemeente momenteel immers geen budget voor. Gemeenteraadslid Walter Teugels (CD&V) interpelleerde hierover op de gemeenteraad.
Burgemeester Eddie De Block (Open Vld): ‘Merchtem zal dit project voorlopig in de koelkast plaatsen, omdat we hiervoor niet de middelen hebben. Het gaat om 2,5 kilometer fietspad, op sommige plaatsen met een niveauverschil van 6 meter langs de spoorlijn. De geraamde kostprijs is 450.000 euro, zonder onteigeningen. Met onteigeningen bij – zonder dat er discussies zijn met eigenaars – gaat het over meer dan 600.000 euro. De meerderheid besliste om dit project in de koelkast te steken. Er is al een groot deel van een nieuw fietspad aangelegd op de Brusselsesteenweg richting Wemmel. Uitstel is geen afstel, maar momenteel kan Merchtem dit niet realiseren’, zegt de burgemeester.
MERCHTEM - De voorziene fietsroute ‘OMA’-traject (Opwijk-Merchtem-Asse) langs de spoorlijn, wordt in Merchtem de komende jaren niet uitgevoerd. Er is daar in deze gemeente momenteel immers geen budget voor. Gemeenteraadslid Walter Teugels (CD&V) interpelleerde hierover op de gemeenteraad.
Burgemeester Eddie De Block (Open Vld): ‘Merchtem zal dit project voorlopig in de koelkast plaatsen, omdat we hiervoor niet de middelen hebben. Het gaat om 2,5 kilometer fietspad, op sommige plaatsen met een niveauverschil van 6 meter langs de spoorlijn. De geraamde kostprijs is 450.000 euro, zonder onteigeningen. Met onteigeningen bij – zonder dat er discussies zijn met eigenaars – gaat het over meer dan 600.000 euro. De meerderheid besliste om dit project in de koelkast te steken. Er is al een groot deel van een nieuw fietspad aangelegd op de Brusselsesteenweg richting Wemmel. Uitstel is geen afstel, maar momenteel kan Merchtem dit niet realiseren’, zegt de burgemeester.
Re: L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
joverwimp a écrit:zoals ik al eerder (23 maart) vreesde....:
Overal gaat het mes erin. Alleen jammer dat fietsinfrastructuur ook in de klappen deelt, terwijl dit toch een alternatief biedt in slechte economische tijden.
RIP OMA?
Ook Opwijk weigert fietssnelroute te realiseren
maandag 16 december 2013
OPWIJK / MERCHTEM / ASSE - Na Merchtem weigert ook Opwijk om de OMA-fietssnelroute (Opwijk-Merchtem-Asse) uit te voeren. De oppositie wil dat het gemeentebestuur toch haar deel doet.
Merchtem is dat niet van plan omdat de provincie het fietspad tussen Asse en Brussel zou subsidiëren en het stuk tussen Asse en Opwijk niet. ‘Onzin’, zegt Opwijks oppositie-gemeenteraadslid en gewezen schepen van Verkeer Paul Verhaevert (Inzet). ‘De drie gemeenten tekenden een overeenkomst waarbij de provincie de werken integraal zou financieren. De gemeenten moesten alleen het ereloon van de ontwerper, 1,75 procent van de kostprijs, betalen. Merchtem zit blijkbaar in financiële moeilijkheden, maar wij toch niet?Bij het begin van de vorige legislatuur nodigde Merchtem de betrokken gemeenten uit voor een samenwerkingsovereenkomst’, zegt Verhaevert. ‘Sindsdien is er niets gebeurd. Op het einde van de vorige legislatuur trok de provincie het dossier naar zich toe. Zij zouden een ontwerper aanduiden en het dossier coördineren tot aan de uitvoering. Bij de uitvoering van de werken moest elke gemeente een controleur aanduiden en een stuk van de rekening van de ontwerper betalen. Asse is zelf gestart met haar deel van de werken. Dat Merchtem niet meedoet, mag ons niet weerhouden om ons deel te doen. De mensen van de Klei zouden zo een gemakkelijke fietsverbinding hebben met het station in Merchtem.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131215_00889390
Une percée dans le dossier?
OMA-fietsweg weldra uit het slop?
VRIJDAG 31 JANUARI 2014
OPWIJK / MERCHTEM / ASSE - ‘Heel binnenkort zullen de burgemeesters van Asse, Merchtem en Opwijk samenzitten om het OMA-dossier, de fietsweg tussen Opwijk en Asse, uit het slop te halen.’ Dat zei burgemeester Albert Beerens (Open VLD) dinsdag op de gemeenteraad. Alleen het fietspad van Asse naar Zellik tot aan de grens met Brussel wordt immers als een fietssnelweg beschouwd en derhalve volledig gesubsidieerd. De stroken op Opwijks en Merchtems grondgebied zijn dat niet. Het fietspad wordt er beschouwd als een functionele fietsroute. Aanvankelijk werden die niet gesubsidieerd, waarop de gemeenten Merchtem en Opwijk ontmoedigd afhaakten. Nu komt er tijdelijk wel subsidie vrij via een nieuw subsidiereglement. Het Vlaams Gewest financieert voor 40 procent, de provincie voor 60 procent. De provincie subsidieert de studiekosten in Asse volledig, in Opwijk en Merchtem voor 40 procent. Onder die nieuwe voorwaarden gaan de drie burgemeesters rond de tafel zitten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140130_00955937
http://www.goeiedag.be/opwijk/2014/01/nieuwe-kans-voor-oma-fietsroute/
over en uit
Een bevriend provincieraadslid laat me weten: alles wat hierover nog in de pers verschijnt van "misschien wel, we onderhandelen nog...", is totaal uit de lucht gegrepen.
enterrement de première classe
Merchtem en Opwijk tegen fietsroute langs spoor
ZATERDAG 05 APRIL 2014
MERCHTEM / OPWIJK / ASSE - Het is nu definitief: de fietsroute langs de spoorlijn Asse-Merchtem-Opwijk komt er niet. Na Opwijk is nu ook Merchtem tegen.
Oppositieleider Fons Heyvaert (CD&V) vroeg op de jongste gemeenteraadszitting naar een stand van zaken over de al lang aangekondigde fietsroute langs de spoorlijn. Burgemeester Eddie De Block (Open VLD) antwoordde dat de kostprijs voor de gemeente voor zo'n fietsroute te hoog is.
‘We ramen de kosten op 400.000 euro omdat er heel wat onteigeningen nodig zijn, onder meer 135 meter in woongebied’, vertelt De Block. ‘Het is een luxeproject en wij stellen andere prioriteiten. Opwijk liet inmiddels weten ook niet mee te doen.’
Heyvaert stelde voor om de fietsroute te verleggen langs de Drielindenbaan, zodat er geen onteigeningen moeten gebeuren aan de Huttert, maar dat blijkt volgens de burgemeester niet haalbaar. De spoorwegtunnel die fietsers dan zouden moeten nemen, zou te laag zijn voor fietsers. ‘Ze zouden met hun hoofd tegen de brug botsen, omdat er maximum 2 meter vrije hoogte is’, aldus nog De Block. ‘De tunnel onder de spoorweg verder uitdiepen is om veiligheidsredenen niet toegelaten.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140404_01056089
action populaire
Inzet start petitie voor realisatie OMA-fietsroute
ZATERDAG 19 APRIL 2014
OPWIJK / MERCHTEM - Leden van Inzet hopen de gemeentebesturen van Opwijk en Merchtem alsnog te overtuigen om de OMA-fietsroute te realiseren. Ze verzamelden al handtekeningen in bij de pendelaars aan het station van Opwijk, later doen ze die actie over in het station van Merchtem. CD&V zou zich bij deze actie aansluiten, maar ze komen later in actie. Zoals bekend zal alleen Asse het fietspad op haar grondgebied aanleggen, maar de gemeente moet daarvoor geen cent uitgeven. De provincie neemt de kosten op zich. ‘Dat is niet het geval voor Opwijk en Merchtem’, zegt burgemeester Albert Beerens (Open VLD). ‘Voor Asse spreekt men van een fietssnelweg, voor Merchtem en Opwijk van een gewone fietsroute. Dat houdt in dat we maar gedeeltelijk gesubsidieerd zouden worden. Zo zouden we de vereiste onteigeningen zelf moeten doen . Merchtem wil tegen die voorwaarden niet werken. Wij evenmin. Het heeft geen zin om ons stuk te realiseren als Merchtem dat niet doet.’ Door verdere acties hoopt de Opwijkse oppositie het tij nog te doen keren.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140418_01074007
action politique
Opwijk roept om realisatie van OMA-fietssnelweg
woensdag 14 mei 2014
Oppositiepartijen CD&V en Inzet zijn volop handtekeningen aan het verzamelen voor de realisatie van de OMA-fietsroute op Opwijks grondgebied. Schepen Johan Deleu (N-VA) zal anticiperen op de interpellaties op de gemeenteraad van 27 mei.
‘We hadden de realisatie van de OMA-route voorzien in de meerjarenplanning. Merchtem deed dat niet’, zegt schepen van Verkeer en Mobiliteit Johan Deleu. ‘Zodoende zou de OMA-route doodlopen op de grens van Merchtem en Opwijk. We zouden via de Klei zelfs geen verbinding kunnen maken met het station van Merchtem, waardoor het traject geen meerwaarde zou bieden.’ Toch werkt men volgens schepen Deleu momenteel aan een mogelijke doorbraak in het dossier. ‘Het traject van de OMA-route is immers erkend als fietssnelweg van Brussel tot Asse en er is zelfs al een gedeelte langs de spoorweg gerealiseerd. Het traject van Asse over Merchtem tot aan de grens van Opwijk met Oost-Vlaanderen is dat niet. Gemeenten kunnen tot december 2017 rekenen op een volledige betoelaging, namelijk 60procent door de provincie en 40 procent door het Vlaams Gewest, voor zover de route erkend is als fietssnelweg. Zowel Opwijk als Merchtem wil dat de uitvoering van het plan volledig bekostigd wordt door de provincie Vlaams-Brabant, zoals in Asse.’
Toekenning statuut
De fietsroute van Brussel naar Vilvoorde tot aan de grens met de provincie Antwerpen en van Brussel richting Halle hebben het statuut van fietssnelweg wel gekregen. ‘Merchtem en Opwijk nog niet. Daarom dringen wij er bij de deputatie van de provincie op aan om ons het statuut fietssnelweg toe te kennen.’ Schepen Deleu wil zo, in samenwerking met buren uit Merchtem en Asse, werk kunnen maken van de OMA-route. ‘We zijn dus niet tegen de realisatie van de OMA-fietsroute, zoals de indruk gewekt is’, besluit Deleu. ‘Maar een project dat door de provincie gestimuleerd en gesubsidieerd wordt, moet ook integraal door haar financieel gedragen worden zoals in Asse, er rekening mee houdend dat onze gemeenten het financieel niet gemakkelijk hebben.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140513_01104042
action politique
Met fiets naar gemeenteraad om fietsroute af te dwingen
MAANDAG 30 JUNI 2014
OPWIJK - CD&V en Inzet gaan dinsdag met de fiets en een petitie met duizend handtekeningen naar de gemeenteraad om de fietsroute langs het spoor af te dwingen.
‘De inwoners van Opwijk en buurgemeenten staan massaal achter de realisatie van de zogenaamde OMA-fietsroute langs de spoorlijn tussen Opwijk, Merchtem en Asse. Dat blijkt uit een gezamenlijk initiatief van de oppositiepartijen’, zeggen CD&V en Inzet. ‘In amper enkele weken verzamelden we ruim duizend handtekeningen.’
De OMA-route moet een veilige en snelle fietsverbinding worden van Opwijk over Merchtem en Asse tot in Brussel.
‘Voor heel wat fietsers, zowel scholieren als pendelaars en recreanten zou de route een grote meerwaarde betekenen. Een groot deel van de route is al gerealiseerd’, zegt voorzitter van Inzet Luc De Ridder. ‘Maar de verbinding op het grondgebied van Opwijk en Merchtem laat op zich wachten.’
‘Er is niets gewijzigd aan de betoelaging’, zegt voorzitter van CD&V Bob Engels. ‘De OMA-route kan rekenen op 80 procent subsidies voor de fietsinfrastructuur. Wel is het zo dat de OMA-route niet behoort tot de 15 prioritaire fietssnelwegen, geselecteerd door de provincie. Dat neemt niet weg dat de route erkend is als bovenlokale functionele fietsroute.’
‘Overal waren we kwamen met onze petitie kregen we positieve reacties en de vraag om verder te strijden voor de verwezenlijking van deze fietsroute’, zegt Luc De Ridder nog.
Schepen van mobiliteit Johan Deleu (N-VA) zei eerder al dat Asse het statuut van fietssnelweg kreeg en daardoor haar deel van de kosten voor 100 procent betoelaagd ziet, maar Merchtem en Opwijk niet. ‘Ook wij willen dat statuut’, zegt de schepen.
Dinsdagavond trekken CD&V en Inzet met een afvaardiging fietsers en veel belgerinkel naar de gemeenteraad om het schepen college de petitie te overhandigen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140629_01159924
Re: L060 Part 02 Fietweg Opwijk - Merchtem - Asse (L60) Fietssnelweg F221
Het mocht niet baten. Vermits er geen 100% subsidie komt hebben Merchtem en de provincie het project definitief begraven.
De zwarte piet...
joverwimp a écrit:Het mocht niet baten. Vermits er geen 100% subsidie komt hebben Merchtem en de provincie het project definitief begraven.
Jammer. Bijzonder jammer. Ook jammer van het overheidsgeld - lees: de centen van de burgers - dat ongetwijfeld al is uitgegeven aan studies e.d. Ik begrijp dat er tegenwoordige wel enige krapte is, maar een gemeente moet toch blijven investeren in veilige verbindingen voor het zachte verkeer. Uiteindelijk komt dat iedereen ten goede. Uit de reportage leer ik wel dat de provincie haar uitgestoken hand niet intrekt. Het lijkt er eerder op dat de gemeente Merchtem in zekere zin woordbreuk pleegt door haar eerdere belofte uiteindelijk niet na te komen.
Geen fietssnelweg naar Merchtem en Opwijk
04/12/2014
De fietssnelweg van Brussel naar Asse wordt niet doorgetrokken naar Merchtem en Opwijk. Dat heeft gedeputeerde Tom Dehaene bevestigd. De provincie Vlaams-Brabant wil het project voor 80% financieren maar de gemeente Merchtem heeft afgehaakt. De N-VA afdelingen van Asse en Opwijk betreuren de beslissing.
Merchtem beloofde in het verleden meermaals om op te treden als bouwheer voor de verlenging van de zogenaamde ‘OMA B-route’. Daardoor kon de fietssnelweg Brussel-Asse over Merchtem en Opwijk doorgetrokken worden. De provincie zou het project voor 80% financieren. Het overige deel van de kosten zou gedragen worden door de lokale besturen omdat dit deel door de provincie niet erkend werd als fietssnelweg. Begin vorig jaar zette de gemeenteraad het licht nog op groen maar intussen heeft Merchtem zich terug getrokken uit het project.
De N-VA vroeg tijdens de jongste provincieraad dat er bijkomende inspanningen zouden geleverd worden omdat pendelaars en scholieren uit Merchtem en Opwijk de grootste moeite hebben om Asse en Brussel te bereiken.
Gedeputeerde Tom Dehaene bevestigt dat de route tussen Opwijk, Merchtem en Asse een hoog fietspotentieel heeft. Net om die reden werd de route binnen het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk opgenomen en is er een financiering mogelijk van 80%. Maar volgens gedeputeerde Tom Dehaene kan dit provinciaal initiatief niet gerealiseerd worden als Merchtem niet wil meewerken. Hij betreurt de houding van Merchtem omdat Opwijk in het verleden wel al een deel van de OMA B-route heeft aangelegd. Een medewerker van de dienst mobiliteit gaat nu tijdens een Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) Merchtem alsnog proberen te overtuigen van het belang van de fietssnelweg.
Met tv-reportage:
http://www.ringtv.be/nieuws/geen-fietssnelweg-naar-merchtem-en-opwijk
Een kritische stem uit Opwijk. Hier worden de pijlen in twee richtingen afgeschoten:
OMA-route? Graag!
Geplaatst op 23 oktober 2014 door Peter Beerens
Door de oppositiepartijen werd er voor de vakantie een enquête georganiseerd om de realisatie van de OMA-route te stimuleren. In deze enquête nam men een loopje met de werkelijkheid. Sommige zaken werden niet correct voorgesteld of volledig uit hun context gehaald. Ten onrechte beweerde men dat de gemeente geen prioriteit zou geven aan de OMA-route. In de tekst sprak men eveneens over een fietssnelweg, daar waar de OMA-route niet als dusdanig werd erkend. Dat de huidige meerderheid wel degelijk werk wil maken van de OMA-route blijkt uit de opname in de financiële meerjarenplanning. Het echte probleem ligt echter in de gemeente Merchtem, waar de gemeenteraad van augustus 2013 besliste deze OMA-route niet op te nemen in hun financiële meerjarenplanning. Daardoor zou de OMA-route, indien ze wel gerealiseerd werd op het grondgebied Opwijk, doodlopen aan de grens met Merchtem. Geen zinnig mens die zoiets zou realiseren! Een tweede belangrijk element is dat deze fietsroute op het grondgebied van de gemeente Asse door de provincie erkend werd als fietssnelweg waardoor zowel het ontwerp als de aanleg 100% gesubsidieerd wordt. Het gedeelte gelegen op het grondgebied van Opwijk en Merchtem kreeg deze erkenning niet. Wij wensen dan ook dat de provincie alle gemeenten op dezelfde manier behandelt. De gemeente Opwijk is voorstander van de realisatie maar de bal ligt in het kamp van de provincie. Had men deze enquête en de bijhorende kritiek niet beter gericht aan de provincie?
http://peterbeerens.be/2014/10/23/oma-route-graag/
Gemeenteraad Merchtem
Altijd interessant te lezen welke argumentatie en redenering er soms op tafel worden gelegd. Zelfs doemscenario's worden naar het einde uit de grote hoed getoverd: de berm van de spoorwegbedding zou vervuild zijn... Wat ik echter niet begrijp, is de flagrante tegenspraak in het beleid. Wat eerst eenparig door de voltallige gemeenteraad wordt goedgekeurd, wordt dan enkele maanden in schepencollege en gemeenteraad weer verworpen... Volgt iemand nog?
http://www.merchtem.be/517578.fil
http://www.merchtem.be/541477.fil
http://www.merchtem.be/546871.fil
VERSLAG GEMEENTERAADSZITTING dd. 29 APRIL 2013
(...)
De raad keurt eenparig het voorliggend bestek en gunningswijze voor de studieopdracht voor de aanleg van een intergemeentelijk fietspad voor functioneel gebruik langs het spoorwegtraject Opwijk-Merchtem-Asse, op het grondgebied van de gemeenten Merchtem en Opwijk goed.
http://www.merchtem.be/517578.fil
VERSLAG GEMEENTERAADSZITTING dd. 24 JUNI 2013
(...)
Raadslid Walter TEUGELS stelt, dat ter aanvulling van het punt van GROEN i.v.m. fietspaden, hij in de notulen van het college dd. 13 juni 2013 gelezen had dat het project van de OMA-route zou worden ingetrokken. Burgemeester Eddie DE BLOCK antwoordt dat de gemeente niet meer investeert in het OMA-project daar er tussen Merchtem en Wemmel een nieuw fietspad ligt.
http://www.merchtem.be/541477.fil
VERSLAG GEMEENTERAADSZITTING dd. 26 AUGUSTUS 2013
(...)
Raadslid Walter TEUGELS merkt op dat hij ter aanvulling van het dagordepunt van GROEN inzake de fietspaden vermeld had dat hij gelezen had in de notulen van het college (nvdr. dd. 13/06/2013) dat het project van de OMA-route zou worden ingetrokken waarop burgemeester Eddie DE BLOCK gereageerd heeft dat de gemeente niet meer investeert in het OMA-project daar er tussen Merchtem en Wemmel een nieuw fietspad ligt.
(...)
Bij het dagordepunt inzake de intrekking van de beslissing inzake de OMA-route, stelt raadslid Alfons HEYVAERT het te betreuren om de desbetreffende beslissing in te trekken maar benadrukt dat, als het project werkelijk zoveel kost, hij er kan inkomen.
Raadslid Alfons HEYVAERT stelt dat het fietspad niet noodzakelijk naast de spoorweg hoeft te liggen. Raadslid Alfons HEYVAERT stelt een budgetvriendelijk alternatief voor, zijnde het realiseren van + 1200m fietsverbinding tussen de Klei en het station Merchtem. (800m op grondgebied Merchtem + verbinding Drielindenbaan). Zo houden we de fietsers van de gewestweg, is er een aansluiting op Leirekensroute mogelijk en is dit een mooie verbinding voor schoolgaande jeugd, aldus raadslid Alfons HEYVAERT. Raadslid Alfons HEYVAERT vraagt dit voorstel minstens te onderzoeken. Schepen Paul VAN DEN EYNDE antwoordt dat dit een goed voorstel is en belooft dit te zullen onderzoeken.
Burgemeester Eddie DE BLOCK stelt dat dit zeker aan Opwijk zal worden voorgesteld maar hoopt dat onder druk van Minister Crevits de OMA-route nog zal worden gerealiseerd op kosten van de provincie. Raadslid Rita VANDELOO benadrukt enorm verbaasd te zijn door het voorstel tot intrekking. Na jaren van onderhandelen tussen Asse, Merchtem en Opwijk, 50 dagen na een goedkeuring op de gemeenteraad, beslist het college om te stoppen met de OMA-route, aldus raadslid Rita VANDELOO. Raadslid Rita VANDELOO pleit ervoor om de studie van de OMA-route alsnog laten door te gaan. Burgemeester Eddie DE BLOCK benadrukt dat dit OMA-project kosten/baten niet mogelijk is.
Ondertussen is een toezegging gedaan aan VLM om een route dwars door Merchtem te voorzien welke de Molenbeek zal volgen, aldus burgemeester Eddie DE BLOCK. Burgemeester Eddie DE BLOCK stelt dat dit een alternatief is dat veel minder zal kosten. Burgemeester Eddie DE BLOCK stelt dat men zelfs op de provincie zich afvraagt wie de onteigeningen gaat betalen. Raadslid Rita VANDELOO benadrukt dat het project 80% subsidieerbaar is en is van mening dat de onteigeningen op voorhand geweten waren.
Schepen David DE VALCK benadrukt dat het project werd voorgeschoteld met vele ramingen. Schepen David DE VALCK merkt op dat er een heel groot verschil is met Asse. Bovendien stelt schepen David DE VALCK zijn hand niet in het vuur te durven steken dat het project met 600.000 euro haalbaar zou zijn. Raadslid Alfons HEYVAERT stelt voor om dit eventueel met de NMBS te bekijken. Burgemeester Eddie DE BLOCK vreest bovendien dat er bij afgraven van de grond naast de spoorbedding vervuilde grond zou kunnen aanwezig zijn.
Met 14 stemmen tegen 1 (GROEN) bij 5 onthoudingen (CD&V) beslist de raad het gemeenteraadsbesluit houdende de goedkeuring van het bestek en gunningswijze i.v.m. de studieopdracht voor de aanleg van de OMA-route in te trekken. Raadslid Alfons HEYVAERT stelt dat zijn fractie deze beslissing spijtig vindt maar er wel kan in komen omdat het kostenplaatje oploopt. Raadslid Alfons HEYVAERT vraagt het voorgestelde alternatief te bekijken.
http://www.merchtem.be/546871.fil
bezettingsovereenkomst NMBS
Het is minder bekend, maar bij de aanleg van een fietspad op of langs het spoor wordt een huurcontract afgesloten met de NMBS, eigenaar van de gronden.
Aldus betaalde Asse in 1995 voor een oppervlakte van 1974 m² (tussen Huinegem en Mollemseweg) een jaarlijkse vergoeding van 29.610 BEF
Deze contracten hebben een geldigheidsduur; in dit geval 9 jaar, hernieuwbaar.
Het contract kan opgezegd worden voor heraanleg of uitbreiding van het spoor !
Aldus betaalde Asse in 1995 voor een oppervlakte van 1974 m² (tussen Huinegem en Mollemseweg) een jaarlijkse vergoeding van 29.610 BEF
Deze contracten hebben een geldigheidsduur; in dit geval 9 jaar, hernieuwbaar.
Het contract kan opgezegd worden voor heraanleg of uitbreiding van het spoor !
bezettingsovereenkomst NMBS
Aan het station van Asse staat al jaren een glasbol (waarin flessen gedeponeerd kunnen worden voor recyclage)
Die neemt maar een paar m² ruimte in beslag, maar ook hiervoor betaalt de gemeente aan de NMBS, actueel 35,28 EUR/jaar.
De overeenkomst eindigt op 31 mei 2015 . Het nieuwe voorstel voorziet een vergoeding van 60,00 EUR per jaar en zal op de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Als hetzelfde gebeurt voor de fietspaden langs of op (voormalige) spoorlijnen zullen sommige gemeenten flink mogen afdokken !
Die neemt maar een paar m² ruimte in beslag, maar ook hiervoor betaalt de gemeente aan de NMBS, actueel 35,28 EUR/jaar.
De overeenkomst eindigt op 31 mei 2015 . Het nieuwe voorstel voorziet een vergoeding van 60,00 EUR per jaar en zal op de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Als hetzelfde gebeurt voor de fietspaden langs of op (voormalige) spoorlijnen zullen sommige gemeenten flink mogen afdokken !
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L060 part 03 fietspad langs de lijn L60 Opwijk - Lebbeke - Dendermonde (Fietssnelweg F221)
» L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» L060 Fietsweg Lokeren - Zele (fietssnelweg F413)
» L061 Aalst - Opwijk - Londerzeel (Leirekensroute L61, Fietssnelweg F27)
» L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» L060 Fietsweg Lokeren - Zele (fietssnelweg F413)
» L061 Aalst - Opwijk - Londerzeel (Leirekensroute L61, Fietssnelweg F27)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum