Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 2
Page 2 sur 2 • 1, 2
http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuw-jaagpad-tussen-harelbeke-en-zwevegem
http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuw-jaagpad-tussen-harelbeke-en-zwevegem
Eind vorige week ging het nieuw aangelegde jaagpad tussen Harelbeke en Zwevegem open voor fietsers en voetgangers.
Het nieuwe jaagpad langs het kanaal Bossuit-Kortrijk ligt op rechteroever tussen de Luipaardbrug in Stasegem en de sluis in Zwevegem. Het jaagpad is ongeveer 3 kilometer lang en heeft aansluitingen ter hoogte van de Iepersestraat in Stasegem, op het fietspad van de Beneluxlaan en ter hoogte van het fietspad van de rotonde op de N391.
De Vlaamse Waterweg nv legde eerder al een nieuw jaagpad aan tussen de Luipaardbrug in Stasegem en de Spinnerijstraat in Kortrijk. Door de combinatie van beiden ontstaat er een veilige en vlotte verbinding voor zwakke weggebruikers tussen Kortrijk en Zwevegem.
Het nieuwe jaagpad is enerzijds erg belangrijk voor de waterwegbeheerder om het kanaal en de kanaaloevers zorgvuldig te inspecteren en goed te onderhouden. Anderzijds komt er door de aanleg van dit jaagpad ook een veilig alternatief voor de drukke Kanaalstraat en het jaagpad tussen de Kanaalstraat en de sluis van Zwevegem aan de overkant van het kanaal. Langs die oever bevinden zich namelijk heel wat watergebonden bedrijven en die brengen heel wat zwaar wegverkeer met zich mee. Om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen, worden zwakke weggebruikers omgeleid naar het nieuwe jaagpad
aanspassing kaart
Ik heb mijn kaart aangepast ook met de werken van de vorig keer.
https://drive.google.com/open?id=1D_hFXn4UgfqGBJ1-7z-9sDLHWQ0&usp=sharing
https://drive.google.com/open?id=1D_hFXn4UgfqGBJ1-7z-9sDLHWQ0&usp=sharing
Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
velo-ravel.net a écrit:Ik heb mijn kaart aangepast ook met de werken van de vorig keer.
https://drive.google.com/open?id=1D_hFXn4UgfqGBJ1-7z-9sDLHWQ0&usp=sharing
Sta me toe een kleine opmerking te maken: ter hoogte van de draaikom kan je probleemloos het kanaal volgen. Er ligt trouwens geen fietspad langs de loods:
https://goo.gl/maps/nPWfgeGrmdn
Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
You are welcome ! Natuurlijk.eeuwige reiziger a écrit:
Sta me toe een kleine opmerking te maken:
Thanks, kaart aangepast.eeuwige reiziger a écrit:
ter hoogte van de draaikom kan je probleemloos het kanaal volgen. Er ligt trouwens geen fietspad langs de loods:
https://goo.gl/maps/nPWfgeGrmdn
Re: Nieuw jaagpad [Harelbeke - Zwevegem]
velo-ravel.net a écrit:Eind vorige week ging het nieuw aangelegde jaagpad tussen Harelbeke en Zwevegem open voor fietsers en voetgangers.
Kanaal en Leie zijn weer beter bereikbaar voor fietsers en boten
Ook veilige en vlotte fietsverbinding van Kortrijk tot Zwevegem
20/03/2018
HARELBEKE / ZWEVEGEM - Boten kunnen sinds gisteren door de nieuwe sluis in Harelbeke varen. Hierdoor schieten de Leiewerken alweer een beetje op. En ook voor fietsers is er goed nieuws: zij kunnen veiliger langs het Kanaal fietsen.
(...)
Zwaar verkeer vermijden
Ook voor wie graag langs het water fietst, is er goed nieuws. Vrijdag ging het nieuwe aangelegde jaagpad tussen Harelbeke en Zwevegem open voor fietsers en voetgangers. Het ongeveer drie kilometer lange jaagpad ligt langs het kanaal Bossuit-Kortrijk, op de rechteroever tussen de Luipaardbrug in Stasegem en de Spinnerijstraat in Kortrijk. Het heeft aansluitingen ter hoogte van de Iepersestraat in Stasegem, op het fietspad van de Beneluxlaan en ter hoogte van het fietspad van de rotonde op de N391. “Door de combinatie met het eerder aangelegde jaagpad tussen de Luipaardbrug en de Spinnerijstraat ontstaat er een veilige en vlotte verbinding voor zwakke weggebruikers tussen Kortrijk en Zwevegem”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
Het nieuwe jaagpad biedt een veilig alternatief voor de drukke Kanaalstraat en het jaagpad aan de overkant van de straat. Daar bevinden zich heel wat watergebonden bedrijven, wat zwaar wegverkeer met zich meebrengt. “Zodra alle signalisatie geplaatst is, worden de Kanaalstraat en het jaagpad tussen de sluis van Zwevegem en de Beneluxbrug afgesloten voor fietsers en voetgangers. Zij moeten vanaf dan aan de overkant van het water fietsen”, besluit Weyts.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180319_03417828
Eigenlijk betreur ik als fietser deze beslissing die naar mijn aanvoelen eerder als een gemakkelijkheidsoplossing overkomt. Ja, er rijdt inderdaad heel wat zwaar vrachtverkeer door de Kanaalstraat. En ja, de huidige fietsstrookjes bieden onvoldoende veilig. Aan de andere kant klopt het niet dat er in de Kanaalstraat "heel wat watergebonden bedrijven bevinden". Tussen de Luipaardbrug en de Beneluxbrug gaat het om welgeteld één bedrijf: betoncentrale Despriet. Mits enige creativiteit had men aan de kanaalkant moeiteloos een vrijliggend fietspad kunnen aanleggen. De vlotte doorgang is er zeker niet op verbeterd voor de fietser die in één trek van Kortrijk naar Zwevegem wil rijden.
Signalisatie F374
F374 HERKENBAAR GEMAAKT
8 juni 2018
De fietssnelweg langs kanaal Bossuit-Kortrijk is nu bewegwijzerd. De vloermarkeringen en bordjes met F-logo brengen je vlot van de Leie naar het Guldensporenpad.
De Provincie West-Vlaanderen plaatste samen met Westtoer de signalisatie fietssnelwegen langs de F374 kanaal Bossuit-Kortrijk. Tussen Sluis 9 in Kortrijk en de Kanaalweg in Zwevegem leidt de huisstijl je fietstocht in goede banen.
De F374 is de verbinding tussen de Leie en het Guldensporenpad. Recent werd er een stuk jaagpad doorgetrokken tot aan de Deerlijkstraat in Zwevegem. Zo is het veilig fietsen tussen Zwevegem en Kortrijk.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/f374-herkenbaar-gemaakt
Restauratie Transfo [Zwevegem]
Einde van omvangrijke restauratie Transfo in zicht
6/04/2019
De plaatsing van een glazen wand rond het ketelgebouw van Transfo in Zwevegem was de meest in het oog springende en meteen ook laatste grote restauratiedossier van de voormalige elektriciteitscentrale. Nu volgen nog enkele kleine dossiers waarvan men hoopt dat deze tegen 2023 zullen afgerond zijn.
Het ketelgebouw was van belangrijk in het productieproces van de oude centrale en is nu belangrijk voor de visibiliteit van site. Het heeft dan ook een heel grote erfgoedwaarde en een monumentaal karakter. Bovendien is het ook een van de grootste gebouwen van de site met oppervlakte van 22 op 42 meter en een hoogte van zowat 30 meter. Het gebouw is volledig ingenomen door de opstelling van de vier oudste nog aanwezige ketels waarvan de oudste dateert van 1929. "De kolen die van de Borinage via Doornik langs het kanaal Bossuit-Kortrijk per schip werden aangevoerd, werden hier opgeslagen en gestookt", vertelt architect Klaas Goris.
De muren van de ketelhuizen zijn slechts één baksteen dik, dus nog geen 10 cm. Dit komt omdat het vroeger warmer was binnenin de centrale dan buiten. "Naast de dunne muren, waren er ook stalen ramen met enkel glas. Vandaar dat geopteerd werd om een glazen omhulsel rond het gebouw te plaatsen. Dit werd een constructie die alles samen zo'n 160 ton weegt."
Verlichting
Bij de opening kregen de genodigden meteen ook een primeur. Het was immers de eerste keer dat het gebouw voor het publiek werd opengesteld. Het diende eerst asbestvrij gemaakt te worden. "De bedoeling is dat dit gebouw in de toekomst verder zal geoptimaliseerd worden en dat het onderdeel zal worden van een bezoekersparcours", vertelde burgemeester Doutreluingne.
Volgend jaar voorziet men de realisatie van een koker vanuit de machinezaal, doorheen het ketelhuis overgaand in een brug naar het jaagpad. Op die manier kan men ook meer volk toelaten in de machinezaal omdat er een extra vluchtweg zal zijn. "De koker zal zo geconstrueerd worden dat het de beleving van het ketelhuis zal maximaliseren. Er komt ook speciale verlichting om de ketels nog meer te accentueren", aldus de architect.
Ook het nieuwe Transfogebouw werd aan de buitenkant gerestaureerd. "We plaatsten er overal dubbel glas en bovendien werd ook de gevel opengetrokken. Daardoor kunnen we nu ook langs de buitenkant een stukje erfgoed beleven."
Juiste keuze
De restauratiedossiers die nu werden afgewerkt kosten zo'n 1,5 miljoen euro. In totaal beloopt de restauratiekost al zo'n 7 miljoen euro. In de nabije toekomst zullen nog enkele kleinere dossiers afgehandeld worden. Men hoopt tegen 2023 alle gebouwen klaar te hebben.
In zijn toespraak deed burgemeester Doutreluingne een opvallende bekentenis: "Ik moet toegeven dat ik bij aanvang van het hele Transfoverhaal nogal sceptisch was. Ik zat toen in de oppositie en vond dat alles veel geld zou kosten en niets zou opleveren voor de gemeente. Zoveel jaar later moet ik toegeven dat het een juiste keuze was van het toenmalige beleid om te investeren in de site. Nu ben ik fan geworden van Transfo want na de investering komt de return. We zullen de voordelen plukken van een warme, avontuurlijke, sportieve, culturele, duurzame ontmoetingsplaats met een grote uitstraling en waar het ook aangenaam zal zijn om er te wonen en te werken."
https://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/samenleving/einde-van-omvangrijke-restauratie-transfo-in-zicht/article-normal-368971.html?cookie_check=1555662335
Re: Sint-Pietersbrug [Moen]
Sint-Pietersbrugje hersteld in oude glorie
26 mei 2020
ZWEVEGEM - Het Sint-Pietersbrugje in Moen, vlak bij het kanaal Bossuit-Kortrijk, is opnieuw open. Het brugje dateert van de 19de eeuw en werd door De Vlaamse Waterweg grondig gerestaureerd. Fietsers en wandelaars kunnen voortaan weer genieten van het brugje, dat haar historische groene kleur terugkreeg.
“De Sint-Pietersbrug aan de oude arm van het kanaal Bossuit-Kortrijk is één van de mooiste plekjes van Zwevegem”, zegt Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele. “Het ijzeren hefbrugje dateert van 1892 en is een beschermd monument. Het gaat om een zeldzaam exemplaar dat ooit manueel werd bediend.”
Om met de restauratie van start te kunnen gaan, werd een uitgebreide historische studie uitgevoerd. “Het originele plan uit 1892 was hierbij een waardevolle bron. Op basis van de resultaten bepaalde het Agentschap Onroerend Erfgoed de voorwaarden waaraan de restauratie moest voldoen.” De restauratiewerken zijn gestart in maart 2019 en iets meer dan een jaar later staat het brugje er nu weer. Het brugje moest gedemonteerd worden om het naar het atelier te kunnen brengen. Daar werd het zorgvuldig gereinigd en gezandstraald.
Brunswick-groen
De onderdelen van de brug kregen ook een beschermende verflaag in Brunswick-groen, de oorspronkelijke kleur. “Ik ben zeer blij dat de brug weer open kan, zeker in deze bijzondere, drukke wandel- en fietsperiode”, aldus Marc Doutreluingne, burgemeester van Zwevegem en tevens bevoegd voor Onroerend Erfgoed. “Een blikvanger in moeilijke tijden! De plechtige opening volgt wellicht in september”, voegt Doutreluingne eraan toe.
https://www.hln.be/in-de-buurt/zwevegem/sint-pietersbrugje-hersteld-in-oude-glorie~a7020f82/
Klinken op het historisch Sint-Pietersbrugje in Moen
28/05/2020
Sinds deze week is de Sint-Pietersbrug vlakbij het kanaal Bossuit-Kortrijk in Moen (Zwevegem) weer opengesteld. Het brugje dateert van de 19e eeuw en werd door De Vlaamse Waterweg nv grondig gerestaureerd. Fietsers en wandelaars kunnen voortaan weer genieten van het brugje, dat haar historische groene kleur terugkreeg.
Historische studie
De Sint-Pietersbrug aan de oude arm van het kanaal Bossuit-Kortrijk is één van de mooiste plekjes van Zwevegem. Het brugje dateert van 1892 en is een beschermd monument. Het is een zeldzaam geworden exemplaar van een ijzeren hefbrug met een open vakwerkconstructie die ooit manueel werd bediend.
Om met de restauratie van start te kunnen gaan, werd een uitgebreide historische studie uitgevoerd. Het originele plan uit 1892 was hierbij een waardevolle bron. Op basis van de resultaten bepaalde het agentschap Onroerend Erfgoed de voorwaarden waaraan de restauratie moest voldoen.
Echt vakmanschap klink je met verstand
De restauratiewerken zijn gestart in maart 2019 en iets meer dan een jaar later staat het brugje er nu weer. Letterlijk, want het brugje moest gedemonteerd worden om het naar het atelier te kunnen brengen. Daar werd het zorgvuldig gereinigd en gezandstraald.
In samenspraak met het agentschap Onroerend Erfgoed bekeek De Vlaamse Waterweg nv per onderdeel of het behouden kon worden of aan vervanging toe was. De onderdelen werden maximaal volgens de kunst van het vakmanschap manueel geklonken. Maar liefst 1.000 klinknagels zitten verwerkt in de brug! De onderdelen van de brug kregen ook een beschermende verflaag.
Die beschermende verflaag is opvallend. De Sint-Pietersbrug werd namelijk geschilderd in Brunswick-groen, de oorspronkelijke kleur. Dat zal voor heel wat voorbijgangers even opkijken zijn, maar zo zag het er meer dan honderd jaar geleden ook uit.
De Vlaamse Waterweg nv en agentschap Onroerend Erfgoed streefden er samen naar om zoveel mogelijk historische elementen te bewaren. Zo werden ook de originele kasseien aan de brug en voetpaden gerecupereerd en opnieuw geplaatst. De oude geleidingen, die vroeger de schepen richting de brug leidden, waren verweerd en werden vernieuwd net zoals het hout van het brugdek.
Knelpunt wordt knooppunt
De kostprijs om de Sint-Pietersbrug in haar oude glorie te herstellen, bedraagt 600.000 euro. Met deze investering zal het brugje opnieuw deel uitmaken van het fietsknooppuntennetwerk. Zo vormt ze als vanouds zowel voor de inwoners van Zwevegem als de vele fietstoeristen een bijzonder baken in het landschap.
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/klinken-op-het-historisch-sint-pietersbrugje-moen
eeuwige reiziger aime ce message
Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
joverwimp a écrit:in 2009
Mooi kiekje! Herken ik daar niet iemand aan de linkerkant...?
Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:in 2009
Mooi kiekje! Herken ik daar niet iemand aan de linkerkant...?
goed gezien.
eeuwige reiziger aime ce message
Contrei Live - kunst langs drie fietslussen
16 kunstwerken in 13 gemeenten zijn klaar om ontdekt te worden tijdens Contrei Live
7/07/2020
(...)
Contrei Live is een kunstenparcours op en langs de Leie en de vaart Bossuit-Kortrijk in 13 steden en gemeenten van Zuid-West-Vlaanderen. Organisator is de intercommunale Leiedal die deze gemeenschappen overkoepelt.
(...)
https://velo-ravel.forumactif.org/t767p50-leie-lys-comines-deinze#16680
Re: Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
En aan de Sint-Pieters brug waar we het over hadden een paar weken geleden.
Page 2 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» Leie (Lys) Comines - Deinze
» F374 Kortrijk - Zwevegem (Fietssnelweg F374)
» Escaut 01 (Bovenschelde) Espierre-Bossuit
» Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
» F374 Kortrijk - Zwevegem (Fietssnelweg F374)
» Escaut 01 (Bovenschelde) Espierre-Bossuit
» Escaut 02 (Bovenschelde) Bossuit-Oudenaarde-Gent
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum