L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
5 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 3
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
Un des plus grands projets dans la province d'Anvers: une 'fiets-o-strade' ou 'fietssnelweg' ('vélostrade', 'véloroute') qui relie le nord et le sud de la province anversois. Le tronçon nord est situé le long de la ligne 12, Anvers-Essen (jusqu'aux Pays-Bas).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_12
Le site où on peut trouver beaucoup d'information sur ce tronçon:
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/index.jsp
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GRJ271TUH
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_12
Le site où on peut trouver beaucoup d'information sur ce tronçon:
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/index.jsp
Fiets-o-strade verbindt Essen met Mechelen
VRIJDAG 27 FEBRUARI 2009
MECHELEN - Er komt een snelle fietssnelweg - een fiets-o-strade zeg maar - tussen het Antwerpse Essen en Mechelen. Het vijftig kilometer lange fietspad komt naast de spoorweg en fietsers zullen zo goed als geen kruispunten en verkeerslichten tegenkomen. Zo raken ze bijvoorbeeld in een klein uurtje van het Antwerpse Centraal Station naar Mechelen. De provincie investeert 16 miljoen euro in het project.
Tussen Berchem en Kontich is al een stukje van het traject gerealiseerd. 'Een groot succes. Juist voor de schooluren rijden daar al drommen fietsers, nog net geen files', zegt Chris Brouwers, diensthoofd mobiliteit van de provincie Antwerpen. Binnen vier jaar moet de fietssnelweg klaar zijn.
De plannen passen in de uitbouw van het zogenaamde Bovenlokaal Functioneel Fietswnetwerk (BFF) van Antwerpen, dat gericht is op school en woon-werkverkeer. Later komen er nog andere snelle fietsverbindingen, onder meer naast het Albertkanaal.
De fiets-o-strade is een primeur voor Vlaanderen. 'Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen hebben ook plannen, maar niet op deze schaal', besluit Brouwers. (krg)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GRJ271TUH
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mar 17 Jan 2012 - 23:02, édité 3 fois
Présentation
La présentation de la réunion d'information du 4 octobre 2011 consacré au travaux nécessaires pour le développement du tronçon Antwerpen-Essen:
http://www.provant.be/binaries/PR_infosessie_Kapellen_20111004_tg_tcm7-138995.pdf
http://www.provant.be/binaries/PR_infosessie_Kapellen_20111004_tg_tcm7-138995.pdf
Kapellen
Le rapport du Conseil Provincial d'Anvers du 27 octobre 2011 concernant les travaux à l'Albertlei à Kapellen:
http://www.provant.be/binaries/10_7_tcm7-139796.pdf
http://www.koenhelsen.be/index.php?id=53&no_cache=1&tx_mininews_pi1%5BshowUid%5D=875&cHash=b78c590ec7
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/index.jsp
http://www.provant.be/binaries/10_7_tcm7-139796.pdf
Deputatie provincie Antwerpen keurt plannen fietsinfrastructuur Kapellen goed
14-10-2011
De deputatie van de provincie Antwerpen heeft zijn goedkeuring gegeven aan de plannen en het bestek voor de fietsinfrastructuur die Kapellen zal doorkruisen. ‘Het gaat hier over de fiets-o-strade die langs de spoorlijn Antwerpen-Essen zal lopen en die een verbinding zal vormen van Essen, over Kapellen, Antwerpen tot in Mechelen’, licht gedeputeerde Koen Helsen toe.
Daarnaast werden de plannen voor de aanleg van het fietspad van de Koning Albertlei, van het kruispunt van de Heidestraat tot de Antwerpsesteenweg, goedgekeurd en ook het ontwerp van het fietspad van het Klein Heiken tot de Schriek in Ekeren.
‘Dankzij deze fietsverbinding zullen de fietsers op een veilige en vlotte manier van Essen, Kapellen kunnen doorkruisen om zo hun weg verder te zetten naar Antwerpen’, besluit gedeputeerde Koen Helsen.
http://www.koenhelsen.be/index.php?id=53&no_cache=1&tx_mininews_pi1%5BshowUid%5D=875&cHash=b78c590ec7
Station Heide in Kalmthout - Kalmthoutsesteenweg in Kapellen
De fietsostrade zal in Kalmthout van het station Heide langs de Bevrijdingslei en de De Pretlaan tot de Kalmthoutsesteenweg in Kapellen lopen. Deze werken voor 1,9 kilometer fietsostrade worden nu uitgevoerd.
Koning Albertlei, Rubensheide & L. Bevernagestraat in Kapellen
De provincie zal in de Koning Albertlei een nieuw fietspad aanleggen en in de Rubensheide fietssuggestiestroken van 1,20 meter breed. De gemeente Kapellen maakt tegelijkertijd de Koning Albertlei enkelrichting in de richting van het station. De L. Bevernagestraat wordt ingericht als fietsstraat. Dat wil zeggen dat een zone 30 wordt ingevoerd en de fietsers een brede rode loper over de breedte van de rijweg krijgen. De werken worden in 2012 uitgevoerd.
Klein Heiken in Kapellen - Schriek in Ekeren
Aan het Klein Heiken in Kapellen loopt de fietsostrade via het "saunastraatje" naar de westkant van de spoorlijn. Vanaf daar zal de provincie een nieuw fietspad in rode beton aanleggen tot aan het station Sint-Mariaburg in Ekeren. Dit project is aanbesteed.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/index.jsp
Kamlthout
Werken aan fiets-o-strade vanaf begin december 2011
laatst gewijzigd op 16/11/2011
De provincie Antwerpen wil tegen 2013 een kwaliteitsvolle fietsroute van Essen tot Mechelen afgewerkt hebben. Om de kortste afstand te garanderen, ligt deze fietsroute vaak naast een spoorlijn, zo ook in Kalmthout. Een groot deel van de fiets-o-strade in onze gemeente is al gerealiseerd, zoals het Rozemieke en de fietstunnel onder het Noordeind. Op andere plaatsen moet het fietspad verbreed, of zelfs nog volledig aangelegd worden.
In dit kader gaf de provincie Antwerpen de aannemer de opdracht om begin december 2011 te starten met de verbredingswerken aan het fietspad langs Bevrijdingslei (Kalmthout) en De Pretlaan (Kapellen). De werken starten op Kapels grondgebied, in Heide wordt pas gewerkt als de doorgang aan het Heidestatieplein vrij is. De werken duren vermoedelijk tot het einde van het jaar. Gedurende deze periode wordt overdag steeds een halve rijbaan afgesloten over een lengte van 250m. Het autoverkeer wordt plaatselijk omgeleid. Fietsers en voetgangers kunnen mits de nodige voorzichtigheid altijd passeren.
http://www.kalmthout.be/viewpage.aspx?orig=9&page=179397&temp=1016&caty=37409&lang=1&icat=0&cont=17222&p=1
Vogelenzangstraat - station Heide in Kalmthout
De provincie verbetert het bestaande fietspad tussen de Vogelenzangstraat en de Kijkuitstraat en brengt daarbij de breedte op drie meter. De werken gaan in het voorjaar van 2012 van start. Tussen de Kijkuitstraat en het station Heide komt een nieuw fietspad, ook drie meter breed. Dat project is ondertussen aanbesteed.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/
Ekeren
Station Ekeren - viaduct A12 Antwerpen
In dit project sluit de fietsostrade aan het station van Ekeren aan op het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de Biesheuvellaan en de Statiestraat. De route loopt dan langs de achtertuinen van de Kardelaan en langs het natuurgebied “de Oude Landen” tot de spooroverweg van de Argentiniëlaan aan het viaduct A12. Deze werken over 2 kilometer starten begin 2012.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/
Het derde project tenslotte situeert zich langs spoorlijn L 12 van het station Ekeren tot het station Noorderdokken over een afstand van 1,5 km. Het fietspad zal 2,5 tot 3 meter breed zijn en ook in comfortabel beton worden aangelegd. De bestaande dienstweg krijgt ook een nieuw laagje asfalt. Dit project past in de fietsostrade Antwerpen-Essen. Vlaanderen investeert voor 171.949 euro.
http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persbDetail.php?id=721
Infovergadering over de fiets-o-strade in Essen
Infovergadering over de fiets-o-strade in Essen
MAANDAG 23 JANUARI 2012
ESSEN - Twee heuse fietsostrades zullen 12 gemeenten verbinden vanaf het noorden tot in het zuiden van de provincie. Een eerste loopt van Essen tot Antwerpen langs spoorlijn 12 en een tweede van Antwerpen tot Mechelen langs spoorlijn 25/27.
In samenwerking met de gemeente nodigt de provincie de inwoners van Essen graag uit voor een toelichting over het volledige project en meer specifiek over de werken die in Essen zijn gepland.
Hoever staan we?
Sommige stukken van de fietsostrades zijn al gerealiseerd. De provincie zal de andere stukken in de komende jaren aanleggen. Op sommige plaatsen zijn er al werken bezig, bijvoorbeeld tussen het station Heide in Kalmthout en de Kalmthoutsesteenweg in Kapellen. Op www.provant.be/fietsostrades vind je een kaart waarop staat aangeduid waar je al kunt fietsen.
Welkom voor meer informatie op de bewonersvergadering
De provincie en het gemeentebestuur organiseren een bewonersvergadering om het project op het grondgebied van Essen verder toe te lichten. Alle inwoners zijn welkom.
Wat? Informatieavond fiets-o-strade
Organisatie? Provincie Antwerpen i.s.m de gemeente Essen
Waar? zaal ’t Gildenhuys (Stationsstraat 57-59)
Wanneer? op donderdag 2 februari 2012 - 20u00
Info? Katrijn Vercammen (prov. Antwerpen)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLMTI_20120123_002
carte approximative
On en retrouve pas encore grand chose dans Google.
Une carte mais sous-réserves d'exactitude.
http://g.co/maps/vmxdp
Une carte mais sous-réserves d'exactitude.
http://g.co/maps/vmxdp
Fietsostrade Antwerpen naar Essen klaar in zomer
http://destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=073NI0PL&word=fietspad
EKEREN/ANTWERPEN - De fietsostrade, het 27 kilometer lange snelfietspad dat momenteel wordt aangelegd tussen Antwerpen en Essen, krijgt steeds meer vorm. Aannemer Soga is deze week begonnen met het twee kilometer lange stuk tussen het A12-viaduct in Antwerpen en het station van Ekeren. ‘Vanaf de spooroverweg op de Argentiniëlaan aan het A12-viaduct loopt het traject langs het natuurgebied de Oude Landen', licht provinciegedeputeerde Inga Verhaert (SP.A) toe. ‘De fietsostrade loopt dan langs de achtertuinen van de Kardelaan om aan te sluiten op het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de Statiestraat en de Biesheuvellaan. Het huidige project, dat deze zomer klaar zal zijn, stopt aan het station van Ekeren.'
Het nieuwe stuk fietspad wordt in rode beton gegoten en is drie meter breed. De impact op natuurgebied de Oude Landen wordt tot een minimum beperkt. Zo schijnt de verlichting alleen op het doelgebied en staat maximaal vijf meter hoog.
Fietsostrade Antwerpen naar Essen klaar in zomer
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=V13NHUQV
ANTWERPEN/EKEREN/ESSEN - De fietsostrade, het 27 kilometer lange snelfietspad dat momenteel wordt aangelegd tussen Antwerpen en Essen, krijgt steeds meer vorm. Aannemer Soga is deze week van start gegaan met het twee kilometer lange stuk tussen het A12-viaduct in Antwerpen en het station van Ekeren.
'Vanaf de spooroverweg op de Argentiniëlaan aan het A12-viaduct loopt het traject langs het natuurgebied de Oude Landen', licht provinciegedeputeerde Inga Verhaert (SP.A) toe. ‘De fietsostrade loopt dan langs de achtertuinen van de Kardelaan om aan te sluiten op het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de Statiestraat en de Biesheuvellaan. Het huidige project stopt aan het station van Ekeren.'
Het nieuwe stuk fietspad wordt in rode beton gegoten en is drie meter breed. De impact op natuurgebied de Oude Landen wordt tot een minimum beperkt. De verlichting schijnt enkel op het doelgebied en staat maximaal vijf meter hoog. De afsluiting tussen het fietspad en de spoorlijn wordt maximaal een meter hoog, met onderaan een opening van tien centimeter om dieren te laten passeren. Als alles volgens plan verloopt, zijn de werken in de zomer klaar. ‘Na de zomer zal al bijna 19 van de 27 kilometer vlot berijdbaar zijn', aldus nog Verhaer
Kalmhout [station Kijkuit - Vogelenzangstraat - station Heide]
Vogelenzangstraat - station Kijkuit in Kalmthout
De provincie verbetert het bestaande fietspad tussen de Vogelenzangstraat en de Kijkuitstraat en brengt daarbij de breedte op drie meter. Aannemer Schapers rondt de werken einde augustus af.
Station Kijkuit - station Heide in Kalmthout
Op dit traject wordt een nieuw fietspad van drie meter breed aangelegd. Daarvoor moet de provincie stukken van privégronden verwerven. Momenteel onderhandelt ze daarover met de betrokken eigenaars.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/
Présentation détaillée (+ cartes):
http://www.provant.be/binaries/PR_eigenaarsvergKalmthout_20120509_website_tg_tcm7-153962.pdf
Start aanleg fietsostrade in Noorden van Kalmthout
PERSBERICHT | 10 juni 2012
________________________________________
Fietsostrade Kalmthout
Maandag 11 juni start de provincie met de werken voor de fietsostrade in het noorden van Kalmthout, tussen het station Kijkuit en de Vogelenzangstraat. Het gaat om de verbreding van 620 meter fietspad naast spoorlijn 12 tussen Antwerpen en Essen.
“Aannemer Schapers zal in Kalmthout het fietspad aan de westkant van de spoorlijn, tussen de Vogelenzangstraat en het station Kijkuit, heraanleggen. Het gaat om een lengte van 620 meter die naar 3 meter wordt verbreed om aan de voorwaarden van een fietsostrade te voldoen. De provincie voorziet ook verlichting en aan weerszijden van het fietspad blijft er een veiligheidszone van 0,5 meter.” legt gedeputeerde voor Mobiliteit Inga Verhaert uit. “De aannemer heeft voor de heraanleg 20 werkdagen nodig. De fietsostrade is dus normaliter nog vóór het bouwverlof klaar.” De fietsers worden tijdens de werken omgeleid via de Kneuterlaan, de Akkerlaan, de Veldlaan en de Vogelenzangstraat. De totale kosten zijn geraamd op 174 000 euro.
Fietsostrade in Kalmthout
In het zuiden van de gemeente is de fietsostrade tussen het station Heide en de Kalmthoutsesteenweg in Kapellen bijna klaar. De officële opening daarvan is gepland op dinsdag 19 juni. Alle fietsers zijn welkom om 13u aan het station Heide om de fietsostrade mee in te fietsen.
Het project voor de aanleg van de fietsostrade tussen de stations Kijkuit en Heide is in voorbereiding. Voor de aanleg ervan zijn namelijk enkele grondverwervingen noodzakelijk. De onderhandelingen met de betrokken eigenaars zijn gestart.
Fietsostrade Antwerpen-Essen
“De provincie hecht veel belang aan veilige en comfortabele fietspaden voor het verkeer tussen de woonplaats, het werk, scholen en winkels. De aanleg van de fietsostrade Antwerpen-Essen moet zorgen voor een vlotte fietsverbinding van het noorden van de provincie tot in het stadscentrum van Antwerpen. De lokale fietspaden die de fietsostrade kruisen, zorgen dan voor vlotte aansluitingen naar bedrijvencentra, scholen en dorpskernen.” legt gedeputeerde Inga Verhaert verder uit.
http://ingaverhaert.wordpress.com/persbericht/start-aanleg-fietsostrade-in-noorden-van-kalmthout/
Inauguration [Ekeren]
Beton fietsostrade Antwerpen-Essen te Ekeren deze week gegoten
7 mei 2012, dienst Mobiliteit
De aanleg van de fietsostrade in Antwerpen-Ekeren verloopt volgens planning. Deze week giet aannemer Soga in opdracht van de provinciale dienst Mobiliteit de rode cementbeton. Het fietspad wordt nog voor het bouwverlof officieel ingefietst.
In dit project sluit de fietsostrade aan het station van Ekeren aan op het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de Biesheuvellaan en de Statiestraat. De route loopt dan langs de achtertuinen van de Kardelaan en langs het natuurgebied de Oude Landen tot de spooroverweg van de Argentiniëlaan aan het viaduct A12.
http://www.provant.be/nieuws/mobiliteit/fietsen/nieuws_20120507_ae_ekeren_beto.jsp
Fietsostrade langs natuurgebied Ekeren officieel geopend
26 juni 2012, dienst Mobiliteit
Vandaag opende de provincie het nieuwe stuk fietsostrade tussen het station van Ekeren en het viaduct A12 in Antwerpen. Het gaat om een onderdeel van de fietsostrade Antwerpen-Essen. Het nieuwe fietspad meet 2,3 kilometer en loopt langs het natuurgebied de Oude Landen. Een extra motivatie voor de provincie om ook daar de fietsostrade aan te leggen. Met de fiets naar je werk of school is één ding. Daarbij dagelijks naast een prachtig natuurgebied fietsen, fantastisch toch! Het is trouwens uniek want nergens anders ligt een fietsostrade of druk befietste route langs een natuurgebied.
Je kunt nu van het station van Ekeren tot aan het viaduct A12 in Antwerpen veilig en snel doorfietsen. Handig voor woon-werk- en woon-schoolverplaatsingen. Het nieuwe stuk fietsostrade, 2,3 kilometer lang en 3 meter breed, is aangelegd in rode cementbeton. Om de fietsostrade beter toegankelijk te maken, zijn onderweg twee aansluitingen naar andere fietspaden voorzien. Fietsers kunnen de fietsostrade dus ook oprijden in de bocht van de Veltwijcklaan en op het einde van de Kardelaan. De provincie investeert hier 520 000 euro.
Natuurgebied de Oude Landen
Respect voor de natuur was vanaf het begin een belangrijk aandachtspunt in dit project. Daarom is de afsluiting tussen de fietsostrade en de spoorweg aangepast. Normaal is die 1,7 meter hoog, maar naast de Oude Landen begint ze pas op 10 cm hoogte en meet ze 1 meter. Op die manier kunnen kleine dieren er nog onderdoor en grotere dieren er overheen. Ook is de verlichting aangepast aan de vleermuizen. ’s Nachts dimt de verlichting en de speciale armaturen genereren zo weinig mogelijk lichtvervuiling.
Fietsostrade Antwerpen-Essen
De fietsostrade Antwerpen-Essen situeert zich langs spoorlijn 12, vanaf het Albertkanaal in Antwerpen door Ekeren, Kapellen en Kalmthout naar het station van Essen. Ze moet zorgen voor een vlotte fietsverbinding van het noorden van de provincie tot in het stadscentrum van Antwerpen. De lokale fietspaden die de fietsostrade kruisen, zorgen dan voor de aansluitingen naar bedrijvencentra, scholen en dorpskernen.
De reeds gerealiseerde stukken, zo’n 69 %, worden tijdens de spits druk gebruikt door scholieren en pendelaars. De provincie opende vorige week nog het stuk fietsostrade tussen het station Heide in Kalmthout en de Kalmthoutsesteenweg in Kapellen. Op 11 juni zijn de werken tussen de Vogelenzangstraat en het station Kijkuit in Kalmthout gestart.
http://www.provant.be/nieuws/mobiliteit/fietsen/nieuws_20120626_openingfoseker.jsp
Inauguration [Kalmthout - Kapellen]
TV:
http://www.atv.be/item/fiets-o-strade-naar-werk-school
http://www.provant.be/nieuws/mobiliteit/fietsen/nieuws_20120620_openingfoskalm.jsp
http://www.atv.be/item/fiets-o-strade-naar-werk-school
Fietsostrade in Kalmthout en Kapellen officieel geopend
20 juni 2012, dienst Mobiliteit
Dinsdag openden de provincie Antwerpen en de gemeentebesturen van Kalmthout en Kapellen het nieuwe fietspad naast de spoorweg. Het gaat om een investering van 360 000 euro die de provincie op zich neemt. Dit stuk fietspad van 1,9 kilometer lang is een belangrijke schakel in de fietsostrade Antwerpen - Essen.
Door de aanleg van dit stuk fietsostrade fiets je nu comfortabel, snel en veilig langs de spoorweg tussen Kalmthout en Kapellen. Handig voor woon-werk- en woon-schoolverplaatsingen! En dat dit nieuwe stuk fietsostrade in de smaak valt, bleek duidelijk uit het enthousiasme en de talrijke opkomst van de fietsers. Ze vinden het fietspad veilig, comfortabel en goed zichtbaar. En dat is nu precies de bedoeling van de fietsotrade. De provincie trakteerde hen, na het fietsen, op een ijsje.
De provincie Antwerpen hecht veel belang aan veilige en comfortabele fietspaden voor het verkeer tussen de woonplaats, het werk, scholen en winkels. De aanleg van de fietsostrade Antwerpen-Essen moet zorgen voor een vlotte fietsverbinding van het noorden van de provincie tot in het stadscentrum van Antwerpen. De lokale fietspaden die de fietsostrade kruisen, zorgen dan voor de aansluitingen naar bedrijvencentra, scholen en dorpskernen.
Fietsostrade in Kalmthout
Vorige week startte de provincie ook met de aanleg van de fietsostrade in het noorden van Kalmthout. Het gaat daar om de verbreding van 620 meter fietspad tussen het station Kijkuit en de Vogelenzangstraat. Een laatste project in Kalmthout is dan het stuk fietsostrade tussen de stations Kijkuit en Heide. Voor de aanleg daarvan is de provincie genoodzaakt enkele privégronden aan te kopen. De onderhandelingen met de betrokken eigenaars zijn inmiddels opgestart.
Fietsostrade Antwerpen-Essen
De fietsostrade Antwerpen-Essen situeert zich langs spoorlijn 12, vanaf het Albertkanaal in Antwerpen door Ekeren, Kapellen en Kalmthout naar het station van Essen. Het stuk langs het natuurgebied de Oude Landen is trouwens ook bijna aangelegd. Het gaat daar om 2 kilometer vanaf het station van Ekeren tot aan de Argentiniëlaan in Antwerpen. De officiële opening is gepland op dinsdag 26 juni. Alle fietsers zijn welkom om 9.30 uur aan het station van Ekeren om de fietsostrade mee in te fietsen.
http://www.provant.be/nieuws/mobiliteit/fietsen/nieuws_20120620_openingfoskalm.jsp
Essen [Sint-Jansstraat - Wildertse Duintjes + Paviljoenweg - Heikantstraat]
26 april 2012
Vastgoed. Fiets-o-strade Antwerpen-Essen. Aanleg van Sint-Jansstraat tot Wildertse Duintjes en van Paviljoenweg tot Heikantstraat (Essen). Onteigening. Goedkeuring.
In vergadering van 22 september 2011 keurde uw raad het ontwerp goed voor de aanleg van de fietsweg van Sint-Jansstraat tot Wildertse Duintjes en van Paviljoenweg tot Heikantstraat in Essen, deelproject van het grotere project fiets-o-strade langs de spoorlijn Antwerpen-Mechelen.
Momenteel kunnen de onderhandelingen met de eigenaars opgestart worden om de nodige gronden te verwerven om het fietspad aan te leggen.
http://www.provant.be/binaries/4_7Err_tcm7-152233.pdf
Kapellen [station - Antwerpsesteenweg]
L. Bevernagestraat & Rubensheide in Kapellen
De provincie maakt van de L. Bevernagestraat een fietsstraat. Dat wil zeggen dat de fietser als hoofdgebruiker een brede rode loper over de breedte van de rijweg krijgt. Motorvoertuigen mogen maximum 30 kilometer per uur rijden en fietsers niet inhalen. In de Rubensheide vernieuwt de gemeente Kapellen de voetpaden waarnaast de provincie fietssuggestiestroken aanlegt. De werken zijn al vrij ver gevorderd. De afwerking is afhankelijk van de weersomstandigheden, maar de aannemer zou toch begin 2013 klaar moeten zijn.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/
PP:
http://www.provant.be/binaries/PR_eigenaarsvergKapellen_20120905_tg_tcm7-161396.pdf
Inhuldiging fietsstraat (Bevernagestraat)
Eerste fietsstraat in gebruik genomen
geschreven door De Polder | jun 03, 2013
De L. Bevernagestraat, in Kapellen, is ingericht tot eerste fietsstraat van de provincie Antwerpen. De fietsstraat is een onderdeel van de fietsostrade tussen Antwerpen en Essen. In de straat hebben fietsers voorrang op alle andere weggebruikers. Motorvoertuigen zijn er toegelaten, met een maximumsnelheid van 30km per uur, en mogen de fietsers niet inhalen. Typisch aan een fietsstraat is een letterlijke brede rode loper in het midden van de straat. Het begin, en einde van de straat, kreeg verhoogde kruispunten om de snelheid van de auto’s af te remmen. Auto’s mogen er ook maar in één richting rijden terwijl fietsers in beide richtingen toegelaten zijn.
,,Bij de aanleg van de fietsostrade zoeken we altijd naar de best mogelijke toepassing in elke situatie” zegt bestendig afgevaardigde Luk Lemmens (N-VA). ,,Om fietsers veilig, snel en comfortabel door de L. Bevernagestraat te loodsen bleek een fietsstraat de beste oplossing. Onze keuze wordt gedragen door het Kapelse gemeentebestuur en de plaatselijke bewoners”. In het noorden gaat de L. Bevernagestraat over in de Rubensheide. ,,De L. Bevernagestraat is enkelrichting naar de Rubensheide niet en voor de aanleg van een fietsstraat is de Rubensheide dan weer te smal. Daarom kwamen er in de Rubensheide enkel fietssugestiestroken, in het groen, dezelfde kleur als de andere Kapelse fietssugestiestroken” zegt de Kapelse schepen voor mobiliteit Koen Helsen (Open Vld).
Voor de realisatie van de fietsstraat in de L. Bevernagestraat, en de fietssuggestiestroken in de Rubensheide, investeerde het Antwerpse provinciebestuur bijna 266.000 euro en vandaag is al 74% van de fietsostrade Antwerpen-Essen befietsbaar.
http://www.polderke.com/2013/06/03/eerste-fietsstraat-in-gebruik-genomen/
(+ photos)
Eerste fietsstraat van provincie ligt in Kapellen
02/06Kapellen (2950) Onder leiding van gedeputeerde Luk Lemmens en Kapelse schepen van Sport Koen Helsen fietsten vorige zaterdag een honderdvijftigtal fietsers in Kapellen een nieuwe strook van de fietsostrade Essen-Mechelen in. Daarin ligt met de L. Bevernagestraat ook een eerste straat die volledig omgevormd werd tot fietsstraat. Gedeputeerde Luk Lemmens: " Samen met de aansluitende Rubensheide heeft de provincie in dit stuk 265673 euro geïnvesteerd. Daardoor is Van Essen tot Antwerpen is nu een deel fietsostrade van 27 km of 74% befietsbaar." De heraanleg van de Rubensheide gebeurde in samenspraak met de gemeente die van de gelegenheid gebruik maakte om in de Bevernagestraat ook een nieuw voetpad en nieuwe goenvoorziening aan te leggen. De straat zelf werd van een nieuwe toplaag voorzien die volledig rood werd gekleurd. Aan de uiteinden van de straat staan duidelijke borden met de benaming Fietsstraat. De automobilist zal er niet naast kunnen kijken. De fietsers zijn dan ook de hoofdgebruikers en voertuigen mogen slechts een maximum van 30km per uur halen en mogen geen fietsers voorbijsteken. In de Bevernagestraat werd voor de motorvoertuigen een eenrichtingsverkeer ingesteld, daar waar de fietsers de straat in beide richtingen mogen blijven gebruiken. Het begin en het einde van de straat werden daarenboven nog eens voorzien van verhoogde kruispunten om de automobilisten te verplichten hun snelheid aan te passen. Kapelse schepen van mobiliteit Koen Helsen (Open Vld), ziet reeds langer het belang van de fiets stijgen:" Na de Bevernagestraat gaan wij ook in de Spillierslaan en de Koraalstraat nieuwe toplagen aanleggen en de fiets voorrang geven. Wij werken dan verder een traject langsheen de spoorweg af tot de grens met Ekeren. In 2014 zullen nieuwe fietspaden aangelegd worden langs de Klinkaardstraat (vebinding met Kalmthout) waarbij in samenspraak met het gewest ook nieuwe riolering zal aangelegd worden.”
Roland Haentjens
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/kapellen/eerste-fietsstraat-van-provincie-ligt-in-kapellen.aspx
TV:
http://www.atv.be/item/eerste-fietsstraat-de-provincie
Essen + Kapellen - Ekeren
Essen
Het project voor de verbetering van twee bestaande fietspaden op de fietsostrade in Essen is aanbesteed. Het gaat om het stukje van de Heikantstraat tot de Paviljoenweg en van de Kalmthoutsesteenweg tot de Sint-Jansstraat. Het is de bedoeling om het bestaande fietspad op te breken en te vervangen door een nieuw fietspad van drie meter breed, de standaardbreedte voor de fietsostrade. Daarvoor is de provincie genoodzaakt enkele gronden te verwerven. Die onderhandelingen zijn momenteel aan de gang. Een derde project in Essen is het stukje fietsostrade tussen de Paviljoenweg en de Kalmthoutsesteenweg. Die ontwerpplannen zijn ondertussen klaar en werden voorgesteld op de infovergadering van 16 oktober 2013. De presentatie die toen is toegelicht kun je hieronder downloaden.
http://www.provant.be/binaries/PR_infosessie_Essen_20131016_tg_tcm7-182392.pdf
Klein Heiken in Kapellen - Schriek in Ekeren
Aan het Klein Heiken in Kapellen loopt de fietsostrade via de Koraalstraat (het vroegere 'saunastraatje') naar de westkant van de spoorlijn. Vanaf daar zal de provincie een nieuw fietspad in rode beton aanleggen tot aan het station Sint-Mariaburg in Ekeren. Ook voor dit project voert de provincie onderhandelingen om enkele noodzakelijke stukken grond aan te kopen.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/index.jsp
Lopende projecten 2014
Werkzaamheden aan fietsostrade gaan maandag van start
01/02/2014
ESSEN (2910) De aanleg van de fietsostrade start op maandag 3 februari op twee trajecten in Essen: tussen de Heikantstraat en de Paviljoenweg en tussen de Kalmthoutsesteenweg en de Sint-Jansstraat (het huidige Akkerstraatje).
De fietsostrade Antwerpen-Essen loopt langs de spoorweg (lijn12) en is momenteel al voor 74 procent befietsbaar. Die wordt nu uitgebreid.
Het gaat om de aanleg van een traditionele fietsostrade: een fietsweg met dubbele rijrichting, in rode cementbeton en met een breedte van drie meter. De fietsostrade krijgt ook verlichting met energiezuinige LED-lampen.
Voor deze aanleg van de fietsostrade worden zestig werkdagen gerekend, dat wil zeggen dat als de weersomstandigheden goed blijven beide trajecten dus nog voor de zomer klaar zijn.
Omleidingen
Om veiligheidsredenen kan de Sint-Jansstraat, aan het huidige Akkerstraatje, tijdens de werken niet gebruikt worden. De fietsers zullen dan de aangeduide omleiding moeten volgen. De fietsers zullen dan de aangeduide omleiding moeten volgen. Het traject van de Heikantstraat tot de Paviljoenweg krijgt een omleiding via de Donkweg. De omleiding van het Akkerstraatje zal via de Beylestraat en het Rose Grononpad lopen.
Op het tussenliggende traject, tussen de Paviljoenweg en de Kalmthoutsesteenweg, starten de werken pas later. De ontwerpplannen zijn klaar, maar de provincie moet er nog enkele stukken privégrond verwerven. De onderhandelingen daarvoor zijn opgestart, maar de provincie kan moeilijk inschatten wanneer die afgerond zullen zijn.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/essen/werkzaamheden-aan-fietsostrade-gaan-maandag-van-start.aspx
http://www.polderke.com/2014/01/31/start-aanleg-fietsostrade-in-essen/
Lopende projecten
Essen: Heikantstraat tot Paviljoenweg en Kalmthoutsesteenweg tot Sint-Jansstraat
De aanleg van de fietsostrade in Essen is opgesplitst in drie projecten. De trajecten van de Heikantstraat tot de Paviljoenweg en van de Kalmthoutsesteenweg tot de Sint-Jansstraat worden samen aangelegd. De vele fietsers, vooral scholieren, krijgen er een nieuwe fietsweg van drie meter breed, de standaardbreedte voor de fietsostrade. Op 3 februari starten de werken. De aanpak en het verloop van de werken is in Essen toegelicht op 27 januari. Ben je ook benieuwd? De presentatie van die avond kun je hieronder downloaden.
Pdf (27/01/2014):
http://www.provant.be/binaries/PR_infovergEssen_volledig_20140127_tcm7-186296.pdf
Essen: Paviljoenweg tot Kalmthoutsesteenweg
Een derde project in Essen is het stukje fietsostrade tussen de Paviljoenweg en de Kalmthoutsesteenweg. Die ontwerpplannen zijn ondertussen klaar en werden voorgesteld op de infovergadering van 16 oktober 2013. Ook die presentatie kun je hieronder downloaden. Voor de aanleg moet de provincie enkele stukken grond verwerven. De onderhandelingen daarvoor zijn opgestart maar het is moeilijk in te schatten wanneer die afgerond zijn. De aanleg van dit traject laat dus nog even op zich wachten.
Pdf (16/10/2013):
http://www.provant.be/binaries/PR_infosessie_Essen_20131016_tg_tcm7-182392.pdf
Kalmthout: station Kijkuit - station Heide
Op dit traject komt er naast de spoorweg een nieuwe fietsweg van drie meter breed. Voor de werken kunnen starten, moet de provincie enkele stukken van privégronden verwerven. Momenteel onderhandelt ze daarover met de betrokken eigenaars. Hoeveel tijd die onderhandelingen in beslag nemen, is moeilijk in te schatten. Ook de aanleg van dit traject laat dus nog even op zich wachten.
Kapellen: Klein Heiken - Vloeiende
Aan het Klein Heiken in Kapellen loopt de fietsostrade via de Koraalstraat (het vroegere 'saunastraatje') naar de westkant van de spoorlijn. Vanaf daar zal de provincie een nieuw fietspad in rode beton aanleggen tot aan de Vloeiende in Kapellen. De provincie was genoodzaakt op dit traject enkele gronden te verwerven maar die onderhandelingen zijn intussen afgerond. De concrete start van de aanleg wordt nu voorbereid. Benieuwd hoe die werken zullen verlopen? Kom dan naar de infovergadering op dinsdag 4 februari.
Vloeiende in Kapellen - Schriek in Ekeren
Vanaf de Vloeiende in Kapellen loopt de fietsostrade verder langs de westkant van de spoorlijn tot aan het station Sint-Mariaburg in Ekeren (aan de Schriek). De provincie legt op dit traject een nieuwe fietsweg in rode beton aan. Ook voor dit project voert de provincie onderhandelingen om enkele noodzakelijke stukken grond aan te kopen.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/
Vaartkaai [Antwerpen]
Après l'accident tragique du célèbre cycliste Kristof Goddaert, le réaménagement du Vaartkaai fait polémique. Une fois de plus.
http://cyclismerevue.blogs.sudinfo.be/archive/2014/02/18/le-cycliste-belge-kristof-goddaert-iam-est-decede-il-a-ete-r-100223.html
http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielrennen/article/detail/1797400/2014/02/20/Fietsersbond-Dood-Goddaert-was-te-vermijden.dhtml
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140219_00989114
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140218_00985873
http://cyclismerevue.blogs.sudinfo.be/archive/2014/02/18/le-cycliste-belge-kristof-goddaert-iam-est-decede-il-a-ete-r-100223.html
Fietsersbond: "Dood Goddaert was te vermijden"
20/02/14
Dagelijks fietsen tientallen wielertoeristen en werknemers uit de haven over de Vaartkaai, waar profrenner Kristof Goddaert (27) dinsdag het leven liet. Ze moeten er slalommen tussen het drukke (vracht)verkeer, dat dikwijls te snel rijdt. Het is dan ook niet de eerste keer dat er een ernstig ongeval gebeurde. De plannen om de weg aan te pakken, liggen klaar. "Veel te laat", zegt de Fietsersbond Antwerpen.
"Dit ongeval had zeker vermeden kunnen worden", haalt Renaat Van Hoof van de Fietsersbond Antwerpen fel uit. "Het is niet alleen de schuld van het huidige stadsbestuur, ook het vorige heeft niets ondernomen. De situatie daar is al jaren ronduit gevaarlijk met het snelle verkeer en de vele putten. Fietsers moeten over een afstand van een halve kilometer drie keer treinsporen kruisen die schuin over de weg lopen. De beloofde heraanleg is veel te lang op de lange baan geschoven."
Daar is het kabinet van mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) het niet mee eens. "We zijn er zelf het hart van in, maar het ongeval gebeurde net op een plek waar de rijbaan er zeer goed bij ligt", zegt kabinetschef Bart Van Camp.
Fietsostrade
"Het dossier rond de heraanleg van de Vaartkaai is complex, maar zal voor de zomer wel van start gaan. Dat was al gepland voor dit ongeval omdat we weten dat de baan er slecht bijligt. De bewuste treinsporen zijn sinds 1 januari buiten gebruik en zullen trouwens worden verwijderd. Nadien komt er een brede fiets-o-strade zonder knelpunten."
Goed nieuws volgens de Fietsersbond. "Maar het blijft te laat. Elke zes maanden is er een voorval waarbij mensen blijvende letsels overhouden."
http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielrennen/article/detail/1797400/2014/02/20/Fietsersbond-Dood-Goddaert-was-te-vermijden.dhtml
'Ongeval Kristof Goddaert gebeurde door nalatigheid van overheid'
donderdag 20 februari 2014
Het tragische ongeval waarbij profrenner Kristof Goddaert het leven liet, brengt de gevaarlijke verkeerssituatie aan het Straatsburgdok opnieuw onder de aandacht. Fietsersbond Antwerpen eist snelle maatregelen. ‘Zulke vermijdbare ongevallen gebeuren door nalatigheid van de overheid. Na eerdere ongevallen werd de stad er in het verleden verschillende keren op gewezen dat de situatie daar levensgevaarlijk is,' zegt de Fietsersbond.
Op het eerste zicht lijken de oude treinsporen, die de rijbaan aan het Straatsburgdok kruisen, ongevaarlijk. Maar fietsers die er al passeerden weten dat je er gemakkelijk ten val komt. ‘Van de afgelopen drie jaar zijn we op de hoogte van vijf zware valpartijen met breuken’, zegt Renaat Van Hoof, voorzitter van Fietsersbond Antwerpen. ‘Vermoedelijk zijn het er heel wat meer, niet iedereen doet aangifte.’
De stad belooft een snelle oplossing. 'Op de plek waar het tragische ongeval zich heeft voorgedaan, plannen we een oversteekplaats,' meldt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). 'Op die manier kunnen voetgangers en fietsers op een veilige manier tot bij de kasseistrook - waar nu de oude treinsporen liggen - geraken.' Omdat het Albertkanaal tegen 2020 verbreed wordt, is dit een tijdelijke oplossing in afwachting van een verlegging van de hele rijbaan.
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140219_00989114
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140218_00985873
Présentation 4 février 2014 [Kapellen]
4. Kapellen: Klein Heiken tot Vloeiende
Aan het Klein Heiken in Kapellen loopt de fietsostrade via de Koraalstraat (het vroegere 'saunastraatje') naar de westkant van de spoorlijn. Vanaf daar zal de provincie een nieuwe fietsweg in rode beton aanleggen tot aan de Vloeiende in Kapellen. De aanleg start in februari. De aanpak en het verloop van de werken is vooraf toegelicht in Kapellen. Ben je ook benieuwd? De presentatie van die infosessie kun je hieronder downloaden.
http://www.provant.be/binaries/PR_infovergKapellen_20140204_tcm7-186791.pdf
Essen
Antwerpen Fietsprovincie
18 april 2014
GESPOT: eerste fietsers op nieuwe trajecten fietsostrade in Gemeente Essen.
De Provincie Antwerpen legt de fietsostrade langs de spoorweg op 2 trajecten aan: tussen de Heikantstraat en de Paviljoenweg en tussen de Kalmthoutsesteenweg en de St. Jansstraat. Beide trajecten zijn nog niet helemaal klaar maar kunnen wel al gebruikt worden.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=685735634815891&set=a.319508914771900.74996.292598377462954&type=1&stream_ref=10
Essen - Kalmthout
Fietsostrade weer stukje uitgebreid
woensdag 11 juni 2014
ESSEN / KALMTHOUT - In Essen zijn twee trajecten van de fietsostrade afgewerkt, samen goed voor 900 meter fietsweg. Het traject van de fietsostrade Antwerpen-Essen is daarmee voor 76 procent afgerond.
De fietsostrade naast spoorlijn 12 is een rode fietsweg in dubbele rijrichting en met drie meter breedte. De provincie Antwerpen investeert in de aanleg van de fietsostrade Antwerpen-Essen. Het provinciebestuur engageert zich om ze helemaal fietsklaar te maken.
‘In februari startten we met de aanleg van twee trajecten in Essen’, zegt Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor Mobiliteit. ‘Dit werd gerealiseerd tussen de Heikantstraat en de Paviljoenweg en tussen de Kalmthoutsesteenweg en de Sint-Jansstraat. Infrax zorgt in het najaar nog voor verlichting met energiezuinige LED-lampen.’ De nieuwe stukken fietsostrade maken de stations in Essen beter bereikbaar en zorgen voor een snelle, comfortabele fietsverbinding naar de scholen in Essen en Kalmthout.
Momenteel is 76 procent van de fietsostrade Antwerpen-Essen befietsbaar en binnenkort is ook een nieuw traject in Kapellen klaar. Op de resterende stukken moet de provincie Antwerpen nog privégronden verwerven alvorens ze met de aanleg kan starten. De fietsostrade heeft een bovenlokaal karakter. De lokale fietspaden die de fietsostrade kruisen, zorgen voor de aansluitingen naar bedrijvencentra, scholen en dorpskernen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140610_01135499
Kapellen
Gespot in Kapellen, Schriek (nabij station St Mariaburg): een bord zoals je die vind langs de hst-fietsroute van Leuven
naar Brussel
Tussen Schriek en Vloeiende zijn er nog geen werken te bespeuren; er is een omleiding bewegwijzerd. Het deel Vloeiende-Klein Heiken is klaar:
naar Brussel
Tussen Schriek en Vloeiende zijn er nog geen werken te bespeuren; er is een omleiding bewegwijzerd. Het deel Vloeiende-Klein Heiken is klaar:
Waarom geen doorgedreven uniformisering?
joverwimp a écrit:Gespot in Kapellen, Schriek (nabij station St Mariaburg): een bord zoals je die vind langs de hst-fietsroute van Leuven
naar Brussel.
Mooi. Hopelijk zien we zoiets ook nog in Oost-Vlaanderen. Eigenlijk zou het goed zijn als de verschillende provinciale diensten dergelijke zaken op elkaar afstemmen. Dezelfde opmerking gaat trouwens ook op voor het recreatief fietsnetwerk, daar nu iedere provincie in zijn eigen hoekje bezig is. Met als gevolg verschillende controlesystemen, webformulieren..., wat toch allemaal een veelvoud aan uitgaven met zich meebrengt.
joverwimp a écrit:
Tussen Schriek en Vloeiende zijn er nog geen werken te bespeuren; er is een omleiding bewegwijzerd.
Als ik de verschillende notulen bekijk, zie ik dat de aanleg toch altijd weer voor een zondvloed aan bezwaarschriften zorgt. Niet verwonderlijk dat de uitvoering soms op zich laat wachten. Je moet maar eens het verslag van 27 februari 2014 lezen. Verheffende lectuur...
http://www.provincieantwerpen.be/content/dam/provant/dab/griffie/provincieraad/agenda/2014/februari/4-13%20DAB-GRIF_tcm7-187288.pdf
Voor het stuk Schriek - Vloeiende heeft een bepaalde inwoner ook nadien nog in de pot geroerd. De nieuwe overeenkomst werd schijnbaar pas in juni door de provincieraad goedgekeurd. Als ik de notulen doorneem, stel ik vast dat de provincie die man toch wel heel ruimhartig tegemoet komt.
http://www.provincieantwerpen.be/content/dam/provant/dab/griffie/provincieraad/agenda/2013/juni/4_17_tcm7-176723.pdf
Re: L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Gespot in Kapellen, Schriek (nabij station St Mariaburg): een bord zoals je die vind langs de hst-fietsroute van Leuven
naar Brussel.
Mooi. Hopelijk zien we zoiets ook nog in Oost-Vlaanderen. Eigenlijk zou het goed zijn als de verschillende provinciale diensten dergelijke zaken op elkaar afstemmen. Dezelfde opmerking gaat trouwens ook op voor het recreatief fietsnetwerk, daar nu iedere provincie in zijn eigen hoekje bezig is. Met als gevolg verschillende controlesystemen, webformulieren..., wat toch allemaal een veelvoud aan uitgaven met zich meebrengt.
Vier jaar geleden liet ik door Bart Caron een vraag daarover stellen aan Geert Bourgeois, de bevoegde minister. Wat volgt is misschien te lang, maar uit de onderlijnde zin blijkt dat de vrome intenties tot generlei resultaat hebben geleid.
Commissie voor Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme
Vergadering van 09/11/2010
Vraag om uitleg van de heer Bart Caron tot de heer Geert Bourgeois, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, over het recreatieve fietsnetwerk - 382 (2010-2011)
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : Voorzitter, minister, als ik de twee vragen om uitleg van deze middag naast elkaar zet, vind ik het zelf confronterend. Echt waar. Ik zou liever aansluiten bij de vraag van mijn voorganger, dan mijn eigen vraag stellen. Mijn vraag lijkt zo futiel en zo gek omdat je je gaat bezighouden met kleine probleempjes en met fietsroutenetwerken in Vlaanderen, terwijl we eigenlijk met een stroom van wereldproblemen in ons land te maken hebben. De vreemde combinatie van bevoegdheden in deze commissie leidt daartoe. Ik ben zelfs een beetje gegeneerd om mijn vraag te stellen. (Opmerkingen)
Ik relativeer daarmee natuurlijk zelf het politieke belang van mijn vraag. Mijn vraag gaat over fietstoerisme, en in de donkere dagen van november is dat des temeer een anachronisme. Laat ons toch maar dromen van mooie lentedagen en zelfs van mooie winterdagen waarop we kunnen gaan fietsen in ons vlakke Vlaanderen dat trouwens bij uitstek een fietstoerist¬vriendelijk land is, blijft en nog meer wordt.
Een van de bijdragen daartoe zijn de fietsroutenetwerken die het laatste decennium – eerst door de provincie Limburg, ere wie ere toekomt – zijn ontwikkeld. Ik herinner me een televisiereportage van de stichter. Ik ben zelfs al eens grensoverschrijdend in Belgisch en in Nederlands Limburg gaan fietsen. Het is een fantastisch systeem dat heel aangenaam is en waarvan heel veel mensen gebruik maken voor hun kortere of langere vakanties. Het is prachtig tot je de weg kwijtraakt. Als je met de fiets de weg kwijtraakt, is dat omdat je met de fiets op binnenwegen rijdt waar er gelukkig niet veel signalisatieborden zijn. Het kan een tijdje duren eer je de weg terugvindt. Er is ook een probleem als er een bordje verdwijnt. Het is in het belang van elke fietser dat zulke problemen snel en adequaat worden opgelost.
Het probleem is mij gesignaleerd door een aantal mensen die regelmatig gebruik maken van het fietsnetwerk. Het komt op verschillende plaatsen voor. We zijn eens gaan zoeken hoe je als gemotiveerde burger met dit probleem omgaat. Het zijn natuurlijk provinciale taken, maar ik wil het nu niet over deze discussie hebben, tenzij u het een illustratie van verrommeling vindt. (Opmerkingen van minister Geert Bourgeois)
Ik heb niets gezegd. Ik zal er voorlopig ook geen uitspraak over doen, misschien later, wie weet.
Het systeem werkt overal anders. Dat is zo als er verschillende overheden zijn met elk hun eigen werkwijze en als het signaleren van problemen op een verschillende plaats en op een verschillende manier gebeurt. Misschien is dat zinvol, misschien ook niet. Er is zelfs ook een Vlaams meldpunt. Er zit in ieder geval geen logica in. Ik kan ook niet zeggen dat het echt gebruiksvriendelijk is.
Minister, vandaar mijn vragen die zo eenvoudig zijn als ze kunnen zijn en hopelijk ook nuttig zijn voor de fietsers. Acht u het nuttig om de verschillende provinciale toeristische diensten te laten samenwerken – of doen ze dat misschien al – om te komen tot één centraal meldpunt voor problemen met de fietsroutenetwerken? Overweegt u overleg met uw collega van Openbare Werken en Mobiliteit om het meldpunt voor de toeristische netwerken te koppelen aan dat van de utilitaire fietspaden? Bij het opstellen van mijn vraag was het me niet helemaal duidelijk wie welke bevoegdheden had. Signalisatie langs de openbare weg is eigenlijk een bevoegdheid van uw collega. Er zijn ook utilitaire fietspaden, wat het nog complexer maakt. Waar moet je als fietser bijvoorbeeld melden dat er een put in het fietspad is? Hoe kun je alles beter op elkaar afstemmen? Ik dank u alvast voor uw antwoord.
De voorzitter : Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Mevrouw Els Robeyns : Voorzitter, minister, collega’s, er zijn ongetwijfeld belangrijkere problemen dan het fietsroutenetwerk, en ik weet ook niet of er veel problemen zijn met het fietsroutenetwerk. Ik ben in de zomer van het zuiden van Limburg tot aan de kust gefietst via het fietsroutenetwerk en ik ben geen enkele keer verloren gereden. Het verwonderde mij hoe goed het werkt. (Opmerkingen)
Hoe lang ik over dat traject gedaan heb, doet niet ter zake.
Ik wil mij aansluiten bij de vraag, in die zin dat we moeten waken over de efficiëntie en de gebruiksvriendelijkheid van het fietsroutenetwerk. Signalisatie is daar één aspect van, maar ook onderhoud en het voorkomen van sluikstorten is heel belangrijk.
Ik wil ook nog zeggen dat het fietsnetwerk alsmaar meer wordt gebruikt door niet-fietsers. In Limburg maar waarschijnlijk ook in andere provincies, maakt ook gemotoriseerd verkeer alsmaar meer gebruik van het netwerk. Die bezorgdheid wil ik uiten om erover te waken dat het unieke van het fietsroutenetwerk bewaard blijft en dat de aantrekkelijkheid bewaard blijft. Het fietsnetwerk wordt alsmaar populairder. We moeten er dus over waken dat het voor de fietsers, voor wie het oorspronkelijk was bedoeld, aantrekkelijk blijft.
De opmerkingen van de heer Caron zijn wel terecht.
De voorzitter : De heer Dehandschutter heeft het woord.
De heer Lieven Dehandschutter : Voorzitter, minister, collega’s, als gewezen voorzitter van Toerisme Waasland en gewezen lid van de raad van bestuur van Toerisme Oost-Vlaanderen, is de materie mij ook niet helemaal vreemd.
Als er in Oost-Vlaanderen bordjes ontbreken, verdwijnen of beschadigd zijn, dan is er een fietsroutedokter – ik vind het nogal een zwaar woord – die het nodige kan doen. Het beschikken over een fietsknooppuntenkaart is ook nog altijd heel belangrijk. Via de kaart kom je dan wel terug op de goede weg.
De in het rood bewegwijzerde recreatieve fietsroutes moet je onderscheiden van de functionele fietsroutes. De functionele fietsroutes brengen je veilig en zo snel mogelijk van A naar B. De toeristische fietsroutes laten je vooral genieten van het landschap en de omgeving.
Wat ik ook nog aan de discussie wil toevoegen, is dat steeds meer verenigingen, lokale besturen en groepen het fietsnetwerk gebruiken om een route uit te stippelen. Ze willen zich dan ook documenteren en de kaarten gebruiken, die beschermd zijn. Elke provincie of toeristische federatie heeft zijn eigen reglementering. In de praktijk wordt er – en dat is heel positief – steeds meer van het fietsnetwerk gebruikgemaakt om lokale initiatieven te organiseren. Het zou misschien nuttig zijn om te streven naar een meer eenvormige regeling voor alle fietsroutenetwerken.
De voorzitter : Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois : Voorzitter, ik zoek naar een eerste conclusie uit deze vragen. Het zou kunnen zijn dat een aantal collega’s ervoor pleiten om deze bevoegdheid niet langer provinciaal te houden, maar naar het Vlaamse niveau te brengen. Een conclusie zou ook kunnen zijn dat een groene jongen vlugger de weg kwijtraakt dan een rode jongedame en dat de groene jongen zich daar bovendien aan ergert, terwijl het heerlijk moet zijn om de weg te verliezen in de wijde natuur.
Alle gekheid op een stokje: dit is allemaal provinciaal georganiseerd. Het zijn provinciale toeristische organisaties. De idee komt uit Limburg. Een voormalige mijningenieur heeft het ingenieuze mijnsysteem toegepast op bovengrondse fietsknooppuntennetwerken. Intussen is het systeem gebiedsdekkend voor Vlaanderen gemaakt. De laatste lussen zijn enkele maanden geleden gesloten in Vlaams-Brabant. Het is ook een exportproduct. Het wordt intussen gebruikt in Nederland en tot mijn persoonlijk ongenoegen nog altijd niet in het noorden van Frankrijk.
De provinciale organisaties staan niet alleen in voor de ontwikkeling, maar ook voor de aanleg, het beheer en het onderhoud. Dat wil ik heel duidelijk zeggen. D e provinciale toeristische organisaties (PTO’s) hebben fietskaarten waarop de bewegwijzering staat. Sommige vooruitziende fietsers, waar ik niet toe behoor, nemen bovenop hun kleine schema ook nog eens die kaart mee voor het geval ze toch zouden verloren rijden. Collega Caron, ik zie dat u duidelijk ook niet tot die vooruitziende mensen behoort. Op de kaarten staan ook de websites van de PTO’s vermeld. Er zijn een aantal meldpunten per provincie die bijna allemaal verschillende namen hebben. In Antwerpen is het ‘een routedokter’, in Limburg is dat het algemene infoadres, in Oost-Vlaanderen is het ‘fietsnetwerken’, in Vlaams-Brabant is het ook een routedokter en in West-Vlaanderen is het zelfs een ‘routechirurg’. Het is misschien een beetje verwarrend, hoewel de meeste fietsers maar in één provincie tegelijk fietsen, tenzij je op de grens balanceert. Wie de kaart heeft, heeft dus geen probleem.
De websites kan je ook terugvinden via de gespecialiseerde fietswebsites zoals www.fietsnet.be, www.fietsroute.org en www.routeyou.com. Daarnaast kunnen zij de informa¬tie onderweg vinden op de informatieborden langs het netwerk en kunnen zij voor hun aankopen terecht bij de provinciale diensten.
Ik heb navraag gedaan bij de PTO’s want uit eigen ervaring spreken, is altijd een beetje gevaarlijk. Ik heb zelf nog maar één keer meegemaakt dat ik verkeerd reed, en toen heeft een bereidwillige landbouwer mij geholpen. Alle PTO’s hebben mij laten weten dat één centraal meldpunt niet voor de hand ligt. Het is een aanlokkelijk idee, maar in de praktijk zou het niet zo werkbaar zijn. De telefoonnummers zijn kantoornummers. Meestal fietst men in zijn vrije tijd. Het is niet zo evident om een centraal punt te realiseren dat dispatcht naar de verschillende PTO’s. Ze werken allemaal met meters en peters, mensen die het vrijwillig opvolgen. In de meeste provincies is het zo dat de meters en de peters vijf tot zes keer per jaar het traject fietsen dat hen is toegewezen. Mijn ervaring is dat het heel nauwgezet gebeurt en dat er zeer snel wordt gereageerd op de problemen die zich voordoen. Er is ook een ICT-tool ontwikkeld waar alle bordjes en paaltjes in zijn opgeslagen. De PTO’s zeggen mij dat er wordt opgetreden binnen de 5 dagen nadat er een probleem is gesignaleerd. Veel opmerkingen zijn in veel gevallen onbruikbaar. De locatie is niet precies bepaald – ergens in de buurt van –, het probleem wordt onvoldoende omschreven, men is te vaag, mensen vertellen de hele fietstocht enzovoort. Alle correct gesignaleerde problemen worden in de mate van het mogelijke snel opgevangen.
Ik heb ook cijfers opgevraagd van wat er moet worden vervangen. Het is verschillend omdat er soms per paal meerdere bordjes zijn. Ik ga me beperken tot de borden. In West-Vlaanderen staan er 12.979 borden. Er zijn gemiddeld 2500 interventies per jaar nodig waarbij ofwel een paal moet worden vervangen, ofwel een bord, ofwel beide. Er kunnen ook herstellingen of vervangingen nodig zijn. In Limburg zijn er 20.000 bordjes op evenveel palen. Hiervan dient jaarlijks 10 percent vervangen te worden. In Antwerpen gaat het over 15.500 borden. Er zijn zo’n 500 meldingen per jaar. Er zijn wel maar 4000 unieke palen. De verhouding tussen de bordjes en de palen verschilt van provincie tot provincie. In Vlaams-Brabant zijn er 8800 bordjes. Hiervan werden in 2009 750 bordjes vervangen. In Oost-Vlaanderen staan er momenteel 14.889 fietsnetwerkborden. In 2009 werden echter 274 herstellingsopdrachten uitgevoerd. Dat zal een record zijn in de positieve zin. Het gaat er over het herbevestigen van borden, tot vervangen, terugplaatsen, palen vervangen, borden herstickeren, controle op mogelijke onvolkomenheden.
Het probleem is dus dat dit allemaal op zichzelf staande provinciale organisaties zijn. In 2008 is er contact geweest tussen het agentschap Toerisme Vlaanderen en het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Het agentschap heeft toen de contactgegevens van de toeristische meldpunten bezorgd aan het departement. Ze werden gepubliceerd in een folder van het departement over het meldpunt fietsen. Het departement heeft dus de beide meldpunten gebracht: dit van de toeristische fietsroutes en dit van de utilitaire fietspaden. Het lijkt mij zinvol om tot zo weinig mogelijk meldpunten te komen en te proberen om het voor de gebruiker efficiënter en vriendelijker te maken waar het kan.
Ik herhaal het: het is een autonome bevoegdheid van de provincies. Ik ga aan de PTO’s melden dat deze vraag hier gesteld is.
Misschien kunnen ze op een of andere manier tot een samenwerking komen, al was het maar dat hun websites eenzelfde naam krijgen. Dat zou al minder verwarring scheppen en het zou gemakkelijker zijn te weten dat het overal dezelfde naam is. Men kan misschien voor een eenvormige benaming zorgen.
Ik ga ook contact nemen met collega Crevits om na te gaan of er nog meer kan worden afgestemd voor de meldpunten voor de utilitaire fietspaden en de andere.
Mevrouw Robeyns, ik zal het oneigenlijke gebruik van de fietspaden signaleren. Ik weet niet of er echt veel aan te doen is. Het zijn paden die open zijn voor elke vorm van verkeer. Het wordt dan heel moeilijk om op te treden en te zorgen dat er geen ander verkeer gebruik van maakt. Er zijn in het fietsknooppuntennetwerk natuurlijk ook heel wat paden die niet voor gemotoriseerd verkeer bedoeld zijn. Men mag er dan geen gebruik van maken als men met een moto rijdt. Dan is het een zaak van toezicht en handhaving. Dat is niet zo evident. Als het gaat over openbare wegen die voor iedereen openstaan, kun je natuurlijk niet verhinderen dat er een moto over rijdt, ook al is dat voor andere gebruikers minder leuk. Dat kun je niet verhinderen. Ik zal dit punt ook signaleren en nagaan of de PTO’s ervoor kunnen zorgen dat er een beter toezicht komt.
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : Minister, ik dank u voor het duidelijke, volledige en interessante antwoord.
Uit het antwoord blijkt dat er toch heel wat meldingen zijn en heel wat herstellingen moeten gebeuren. Dat is begrijpelijk, want het publieke domein vergt veel onderhoud. Hoe meer meldingen en herstellingen er zijn, hoe meer problemen er natuurlijk ook worden gesignaleerd. Er is een oorzakelijk verband. Vandaar dat die vraag ook regelmatig komt.
De manier waarop u antwoordt en waarop u de samenwerking tussen de actoren op het terrein wilt verbeteren, kan alleen maar bijdragen tot een goede werking. Het is een zeer succesvol systeem. Ik heb meestal geen kaart bij, alleen maar een schema. Vorige vrijdag ben ik door Noord-Frankrijk gefietst. Het zou heel erg fijn zijn als ook daar het systeem zou worden ingevoerd, gekoppeld aan dat van West-Vlaanderen en dat van Henegouwen, want ook daar zijn hele mooie wegen om te fietsen.
Minister Geert Bourgeois : Van onze prachtige Moeren in de Westhoek kunnen doorrijden naar Frankrijk, dat zou schitterend zijn.
De voorzitter : Het incident is gesloten
Klein Heiken [Kapellen]
Heraanleg kruispunt Klein Heiken – Koraalstraat
01/08/2014
KAPELLEN - De provincie begint maandag 4 augustus met de heraanleg van het kruispunt Klein Heiken-Koraalstraat. Deze wegwerkzaamheden kaderen in het realiseren van de fietsostrade Antwerpen-Essen.
“De fietsers krijgen een opstelplaats op het Klein Heiken waar ze kunnen wachten om over te steken naar de Koraalstraat. We verhogen ook het kruispunt zodat het verkeer in het drukke Klein Heiken moet vertragen. De werken zijn klaar tegen de start van het nieuwe schooljaar, dus net op tijd om de scholieren een veilige oversteekplaats te geven.”
Tijdens de werken volgt het doorgaande verkeer de omleiding langs de Vloeiende en de Puihoek.
http://www.gva.be/cnt/dmf20140801_01200307/heraanleg-kruispunt-klein-heiken-koraalstraat
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
» L015 Herentals - Balen (L15) ('fiets-o-strade' 7 - 'fiets-o-strade van de Kempen') Fietsnelweg F105
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
» L015 Herentals - Balen (L15) ('fiets-o-strade' 7 - 'fiets-o-strade van de Kempen') Fietsnelweg F105
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum