Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 3
Page 2 sur 3 • 1, 2, 3
Overleiestraat [Knesselare]
'Wanneer komt het fietspad Overleiestraat er nu eindelijk?'
Het Nieuwsblad/Meetjesland - Leiestreek,
zaterdag 20 juni 2015
KNESSELARE/AALTER Het ziet er niet naar uit dat het fietspad langs de Overleiestraat in Knesselare er vlug zal komen. 'Wie neemt het voortouw', vraagt Groen zich af.
Een bizar zicht: wie met de fiets van het West-Vlaamse Sint-Joris langs de Overleiestraat naar Knesselare of Aalter wil rijden, moet aan de gemeentegrens het nieuwe brede fietspad verlaten want het stopt er abrupt.
Het gaat nochtans om een zogezegd langeafstandsfietspad, een van de uithangborden van het provinciebestuur.
De Groenen van Aalter en Knesselare beten zich vast in het dossier. 'De gemeente Knesselare en de gemeente Aalter ondertekenden beide in juni 2014 een samenwerkingsovereenkomst met de provincie waarin ze hun medewerking geven om dit langeafstandsfietspad te realiseren', zegt Mieke Schauvliege van Groen Aalter. 'Door Aalter en Knesselare wordt aangegeven dat er discussie is over het feit of het fietspad over of onder de brug ter hoogte van het kruispunt Maria-Aalterseweg/Overleiestraat moet gaan.'
Zwarte piet doorspelen
En vandaar loopt het verder mis. 'Op de provincieraad van 17 juni gaf de provincie te kennen dat het fietspad onder de brug zal lopen, maar dat Waterwegen & Zeekanaal NV niet reageert en dat de gemeente Knesselare haar beloofde tellingen maar niet overmaakt', foetert Schauvliege. 'En op de politieraad van 17 juni in Aalter gaf de voorzitter aan dat er geen tellingen zijn uitgevoerd omdat het traject op termijn toch vrij zal zijn van zwaar vervoer. Kortom de verschillende overheden schuiven elkaar de zwarte piet door.'
Gevolg: fietsers aan de gemeentegrens moeten plots op de rijbaan rijden waar de auto's tegen 70 kilometer per uur rijden, een gevaarlijke situatie. 'We zullen op de provincieraad en bij de minister blijven aandringen op een oplossing.'
https://nl-nl.facebook.com/pages/Groen-Knesselare-Ursel/273988612636942
AALTER
17/06/2015
Stuk fietspad langs Kanaal ontbreekt
Groen is het beu om te wachten op het lang beloofde fietspad langs het Kanaal Gent-Oostende in Aalter. In West-Vlaanderen ligt het fietspad er al lang, maar het kleine stukje in Aalter ontbreekt. "Dat leidt tot zeer onveilige situaties", zegt Mieke Schauvliege (Groen). "Je fietst op een fietspad langs het kanaal, maar ter hoogte van de Overleiestraat kom je plots op de rijweg terecht. Maak toch snel werk van dat ontbrekende stukje fietspad." Burgemeester Patrick Hoste (CD&V) begrijpt de ergernis, maar pleit niet schuldig. "De gemeente heeft zelf niets te zeggen over dat fietspad", zegt hij. "Het wordt tegengehouden door enkele ambtenaren op een hoger niveau." Groen zal provincieraadslid Riet Gillis daarom laten tussenkomen op de provincieraad.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aalter/stuk-fietspad-langs-kanaal-ontbreekt-a2360998/
Vaart-Noord [Aalter]
Jaagpad langs kanaal Gent-Oostende onderbroken voor bouw van brug
Het Nieuwsblad/Regionaal: Meetjesland - Leiestreek,
Di. 23 Feb. 2016, Pagina 3
AALTER - Om de nieuwe brug over het kanaal te bouwen, wordt het jaagpad ter hoogte van het bedrijventerrein Woestijne in Aalter onderbroken voor alle verkeer.
Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal is gestart met de voorbereidende werken voor de bouw van een nieuwe brug over het kanaal Gent-Oostende ter hoogte van het watergebonden bedrijventerrein Woestijne.
Vanaf deze week is het niet meer mogelijk om vanaf Aalter-Brug de weg langs de noordelijke kant van de vaart (Vaart-Noord) te gebruiken om richting Oostmolen-Noord te rijden om bijvoorbeeld iets te gaan drinken bij café Den Overzet.
“Door de komst van deze nieuwe brug wordt Woestijne ontsloten via het bedrijventerrein Lakeland en moet het vrachtverkeer niet via de Urselweg (N499)”, legt Claudia Van Vooren, communicatieverantwoordelijke bij Waterwegen en Zeekanaal, uit. “Dit zorgt ervoor dat de verschillende verkeersstromen op een veilige manier van elkaar gescheiden worden. Door de komst van de brug is het noodzakelijk om het verkeer op het jaagpad aan de kant van het bedrijventerrein Woestijne tussen de Hollebeekstraat en Oostmolen-Noord te onderbreken. Aangelanden kunnen hun woning wel nog steeds via het jaagpad bereiken.”
Definitief afgesloten
In eerste instantie is de onderbreking nodig voor de bouw van de brug. “Vervolgens wordt deze verkeerssituatie definitief om mogelijke problemen tussen de gebruikers van het jaagpad en de laad- en losactiviteiten op het bedrijventerrein te vermijden.”
“Later in het voorjaar wordt ook het jaagpad op de andere oever van het kanaal tussen de Zuidleiestraat en het pompstation van het bedrijf Bekaert onderbroken voor het verkeer”, zegt Van Vooren nog.
De gemeente Aalter wil een nieuw fietspad tussen Aalter-Brug, Vaart-Noord en Buntelare aanleggen, want het afgesloten jaagpad is zeer populair bij wielertoeristen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160222_02143000
Jaagpad langs kanaal Gent-Oostende in Aalter onderbroken
19.02.2016
Vanaf maandag 22 februari 2016 wordt het jaagpad langs het kanaal Gent-Oostende ter hoogte van het bedrijventerrein Woestijne in Aalter onderbroken voor alle verkeer. Dit is noodzakelijk voor de bouw van een nieuwe brug over het kanaal. Later in het voorjaar wordt ook het jaagpad op de andere oever van het kanaal onderbroken.
Waterwegen en Zeekanaal NV is inmiddels gestart met de voorbereidende werken voor de bouw van een nieuwe brug over het kanaal Gent-Oostende ter hoogte van het watergebonden bedrijventerrein Woestijne. Door de komst van deze nieuwe brug wordt Woestijne ontsloten via het bedrijventerrein Lakeland en moet het vrachtverkeer niet via de Urselweg (N499). Dit zorgt ervoor dat de verschillende verkeersstromen op een veilige manier van elkaar gescheiden worden.
Door de komst van de brug is het noodzakelijk om het verkeer op het jaagpad aan de kant van het bedrijventerrein Woestijne tussen de Hollebeekstraat en Oostmolen-Noord te onderbreken. Aangelanden kunnen hun woning wel nog steeds via het jaagpad bereiken. In eerste instantie is de onderbreking nodig voor de bouw van de brug, vervolgens wordt deze verkeerssituatie definitief om interferentie tussen de gebruikers van het jaagpad en de laad- en losactiviteiten op het bedrijventerrein te vermijden.
Later in het voorjaar wordt ook het jaagpad op de andere oever van het kanaal tussen de Zuidleiestraat en het pompstation van het bedrijf Bekaert onderbroken voor het verkeer.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/b8b75c01-d709-11e5-bdb7-005056a4002e/#.Vs7Mx_nhDcs
Coupure Rozemarijnbrug [Gent]
Over enkele maanden start bouw fietsonderdoorgang aan Coupure
15/10/2015
GENT - 'De bouw van de fietsonderdoorgang aan het kruispunt van de Rozemarijnbrug en Coupure Links kan mogelijk nog dit jaar starten. En anders starten we begin volgend jaar.' Dat heeft schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) donderdag gezegd. Hij herhaalde ook dat Coupure Links op termijn een fietsstraat zal worden.
Over het kruispunt van Coupure Links met de Rozemarijnbrug wordt al jaren gevloekt. De lange stromen fietsers op de fietsas Coupure moeten er kruisen met voetgangers, auto's en trams van De Lijn. In de ochtend- en avondspits is de situatie aan het kruispunt erg onveilig. En dat werd al herhaaldelijk aangeklaagd. Bovenstaand filmpje dat dit voorjaar werd gelanceerd, is al 25.000 keer bekeen.
Een onderdoorgang moet fietsers onder de Rozemarijnbrug door leiden, zodat ze de trams en auto's niet meer moeten kruisen. De onderdoorgang is jaren geleden al aangekondigd, maar laat op zich wachten, onder andere door problemen met het budget. Het dossier zit nu eindelijk in de laatste rechte lijn.
'Er is een kans dat we nog dit jaar kunnen starten', zei schepen Filip Watteeuw donderdag in de commissie Mobiliteit. 'En anders begin volgend jaar.' Watteeuw herhaalde ook de ambitie om 'op termijn' van Coupure Links een fietsstraat te maken. 'Je kan bijna niet anders. Er passeren daar zoveel fietsers.'
Een digitale telpaal registreerde vorig jaar op twee en half maanden tijd 332.033 fietsers, elke week gemiddeld 30.000 fietsers of 4.300 per dag.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151015_01922008
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150226_01550165
Bouw fietsbrug onder Rozemarijnbrug start op 11 januari
17/12/2015
GENT - Fietsers hebben er al wat geduld voor moeten uitoefenen, maar de bouw van de onderdoorgang aan de Rozemarijnbrug start binnenkort. Op 11 januari beginnen arbeiders van Stad Gent met de onderdoorgang te zetten. Dat wordt ter plaatse aangekondigd met werfborden. De brug kost 1,13 miljoen euro.
Honderd werkdagen duurt het bouwen van de onderdoorgang, tussen de vier en vijf maanden. Tegen juni zouden fietsers dus niet langer het gevaarlijke kruispunt van de Rozemarijnbrug en Coupure Rechts moeten oversteken. Aan het punt kruisen elke ochtend duizenden fietsers met trams, auto's en voetgangers. Maar na jaren van aankondigen en het zoeken van subsidies bij de provincie, staat de bouw van de onderdoorgang eindelijk op til.
Over het kruispunt van Coupure Links met de Rozemarijnbrug wordt al jaren gevloekt. De lange stromen fietsers op de fietsas Coupure moeten er kruisen met voetgangers, auto's en trams van De Lijn. In de ochtend- en avondspits is de situatie aan het kruispunt erg onveilig. En dat werd al herhaaldelijk aangeklaagd. Een filmpje dat dit voorjaar werd gelanceerd, is al 25.000 keer bekeen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151217_02025886
FOTOSPECIAL
Bouw van nieuwe fietsbrug op Coupure is begonnen
11/01/2016
Een jaar of vijf na de eerste aankondiging is maandagochtend de bouw van een fietersbrug onder de Rozemarijnbrug op de Coupure in Gent begonnen. Goed nieuws voor fietsers, trambestuurders en automobilisten, want het kruispunt op de brug is ronduit gevaarlijk. Maar de werken verlopen niet zonder slag of stoot: nog tot de zomer is een stuk van Coupure Links afgesloten voor auto's en is het fietspad van de drukste fietsas van onze stad voor een stuk onderbroken. Het tramverkeer ondervindt geen hinder van de werken.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160111_02060559?pid=5285098
ATV:
http://www.avs.be/avsnews/start-werken-rozemarijnbrug
Nog meer beeldmateriaal:
https://fietsbult.wordpress.com/2016/01/12/rozemarijn/
GENT
12/01/2016
Werken voor fietsonderdoorgang aan Coupure gestart
Eindelijk - na vijf jaar palaveren en plannen - zijn de werken gestart voor een fietsonderdoorgang onder de Rozemarijnbrug aan de Coupure. Die zal niet meteen klaar zijn, pas tegen de Gentse Feesten kunnen de fietsers van de Coupure eindelijk veilig oversteken. Vandaag moeten ze trams en auto's uit verschillende richtingen kruisen, en dat verloopt dikwijls in een gevaarlijke chaos. Tijdens de duur van de werken - honderd werkdagen lang - blijft de Coupure Links afgesloten voor het autoverkeer, en wordt ook het fietspad onderbroken.
Het wordt daar dus uitkijken geblazen, het komende halfjaar.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/werken-voor-fietsonderdoorgang-aan-coupure-gestart-a2582036/
Onderdoorgang Rozemarijnbrug klaar tegen zomer 2016
Op 11 januari 2016 start de aannemer met de realisatie van een onderdoorgang onder de Rozemarijnbrug voor fietsers en voetgangers.
Met de realisatie van een onderdoorgang onder de Rozemarijnbrug zullen voetgangers en fietsers op de Coupure Links niet langer het gevaarlijke kruispunt van de Coupure Links met de Rozemarijnstraat en de Rozemarijnbrug moeten oversteken. Ze zullen voortaan, via een toegangshelling in het talud, onder het kruispunt door kunnen fietsen. Op die manier wordt fietsen en wandelen langs de Coupure Links veiliger en comfortabeler.
De Coupure Links is ook een belangrijke schakel in de oost-west fietsroute in de Gentse binnenstad en vervult ook een belangrijke functie in het recreatieve fietsroutenetwerk van de stad. Dagelijks passeren hier heel wat fietsers.
Naast de onderdoorgang blijft ook het bovengrondse fietspad bestaat. Er zijn namelijk altijd fietsers die van de Coupure Links naar de Rozemarijnstraat of de Papegaaistraat moeten. Zij zullen het bovengrondse fietspad kunnen gebruiken. Voetgangers en fietsers die de Coupure Links willen blijven volgen, kunnen na de werken de onderdoorgang gebruiken. In aanloop naar de Rozemarijnbrug zal het bestaande fietspad dus splitsen.
De werken starten op 11 januari 2016 en zullen normaal gezien een half jaar duren.
Omleidingen
Gezien de aanwezigheid van een torenkraan in de nabijheid van de werfzone zullen een aantal omleidingen van kracht zijn.
• Fietsverkeer
Fietsverkeer op de Coupure Links blijft gegarandeerd in beide richtingen. Fietsers zullen tijdelijk wel het fietspad moeten verlaten en kunnen op de rijbaan verder fietsen. Op de rijbaan zullen fietssymbolen aangebracht worden om dit te verduidelijken.
Fietsers dienen wel bijzonder voorzichtig te zijn. Het autoverkeer op de Coupure Links tussen de Roderoestraat en de Rozemarijnstraat zal enkel nog mogelijk zijn voor plaatselijk verkeer, waardoor de verkeersintensiteit er sterk verminderd wordt, maar wel nog mogelijk blijft. Op de Coupure Links tussen de Rozemarijnstraat en de Ekkergemstraat moeten fietsers over een beperkte afstand ook op de rijbaan fietsen.
• Autoverkeer
De Coupure Links (richting Roderoestraat) zal afgesloten worden door middel van een paaltje. Verkeer uit de Rozemarijnstraat of de Papegaaistraat zal de Coupure Links niet kunnen inrijden en moet de omleiding volgen. Het paaltje kan wel weggenomen worden door de brandweer, in functie van werfverkeer of in uitzonderlijke omstandigheden.
De Coupure Links (tussen de Roderoestraat en de Rozemarijnstraat) wordt tijdelijk tweerichtingsverkeer, maar enkel voor bewoners en eigenaars van garages in dit stuk van de Coupure Links. Om dit stuk van de Coupure Links te kunnen bereiken wordt de rijrichting in de Roderoestraat omgekeerd. Dit betekent dat de Roderoestraat éénrichtingsverkeer wordt van de Bijlokevest in de richting van de Coupure Links. Op het einde van de Roderoestraat (t.h.v. de Coupure Links) kunnen bewoners en eigenaars van garages nog naar links. Al het andere verkeer dient verplicht naar rechts te rijden en zo verder op de Coupure Links.
De Coupure Links (richting Ekkergemstraat) blijft bereikbaar. Fietsers komen hier, over een korte afstand, in beide rijrichtingen wel mee op de rijbaan. Voorzichtigheid is geboden.
Laatst bijgewerkt: december 2015
https://mobiliteit.stad.gent/gekopdefiets/nieuws/onderdoorgang-rozemarijnbrug-klaar-tegen-zomer-2016
https://stad.gent/sites/default/files/page/documents/20151208_DO_Bewonersbrief%20Rozemarijnbrug_onderdoorgang_2.pdf
Jan van Hembysebolwerk [Gent]
Bolwerk
21 maart 2016
Gent heeft een bolwerk.
Het Jan van Hembysebolwerk ligt hier.
Velen onder ons denken dat het een deel is van de Coupure Links.
Het is wel degelijk een deel van de belangrijkste en drukste fietsas van Gent.
Een versleten brug verbindt het bolwerk met de Leikaai.
(Terzijde, kijk nog eens naar de kaart: nu pas snap ik dat dit “riviertje” één van de vele oude meanderende Leie-armen is. De Watersportbaan werd er knal doorheen gelegd. Die Leie toch!)
Die brug werd jaren geleden afgesloten voor autoverkeer.
Te versleten voor autoverkeer.
Het afsluiten maakte de kruispunten met de Nieuwewandeling / Contributiestraat al een béétje overzichtelijker.
De lokatie van het van Hembysebolwerk tussen park en water nodigt uit om een verhaal te worden zoals de Baudelokaai: het park verbinden met het water.
Wie weet komt dat er ooit met tijd en -vooral- boterhammen eens van.
De fietsas is hier zò dominant (op weekdagen minstens 5000 fietsers) dat er ze nooit in een bochtje weg van het water kan getrokken worden -zoals aan de Baudelokaai zal gebeuren.
De Stad heeft afgelopen week de “morsige” afsluiting van de brug aangepakt, en meteen ook het fietspad licht verbreed:
https://fietsbult.wordpress.com/2016/03/21/bolwerk/
Vernieuwen toplaag Willemotlaan [Mariakerke, Gent]
Afgelopen dinsdag merkte ik bij mijn fietstocht naar Gent dat er werken aan de gang waren aan de Gérard Willemotlaan. Vanaf de Brugsesteenweg tot aan de fietsbrug van het Westerringspoor was de toplaag van rijbaan als fietspad afgefreesd. Er stonden omleidingspijlen, maar ik zag alle fietsen lustig doorrijden. Ik dus ook...
Geen info op de webstek van de stad Gent.
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/openbare-wegenwerken-uw-buurt
Een mailtje naar Gentinfo leverde het volgende op:
Geen info op de webstek van de stad Gent.
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/openbare-wegenwerken-uw-buurt
Een mailtje naar Gentinfo leverde het volgende op:
Graag komen wij terug op uw mail over de werken in de Gerard Willemotlaan.
De vermoedelijke einddatum van de werken is woensdag 4 mei 2016. Gelieve er wel rekening mee te houden dat de planning van de werken informatief is en steeds kan wijzigen ten gevolge van onvoorziene (weers - en/of werf)omstandigheden.
Zuidleiestraat [Aalter]
Jaagpad langs kanaal Gent-Oostende in Aalter onderbroken
19.02.2016
Vanaf maandag 22 februari 2016 wordt het jaagpad langs het kanaal Gent-Oostende ter hoogte van het bedrijventerrein Woestijne in Aalter onderbroken voor alle verkeer. Dit is noodzakelijk voor de bouw van een nieuwe brug over het kanaal. Later in het voorjaar wordt ook het jaagpad op de andere oever van het kanaal onderbroken.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/b8b75c01-d709-11e5-bdb7-005056a4002e/#.Vs7Mx_nhDcs
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Nieuwe-brug-ontsluit-watergebonden-bedrijventerrein-Woestijne-/#.VzjZsoSLTIU
Ondertussen zijn ook de werkzaamheden aan de andere kant van het kanaal begonnen. De werfzone aan de Zuidleiestraat bevindt zich tussen Venecolaan en Durmelaan, twee straten in het industrieterrein Lakeland waar het gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid.
Fietsers krijgen een andere omleiding onder de wielen. Wie uit de richting van Gent komt, wordt aangemaand bij Oostmolen-Veer af te wijken (knooppunt 87). In de andere richting wijk je als fietser bij Ter Lake af. De omleiding staat netjes aangegeven.
Op zon- en feestdagen worden de werfhekkens blijkbaar aan de kant geschoven om recreatieve doorgang toch nog mogelijk te maken. Vandaag kon ik er moeiteloos langs fietsen, wat echter niet het geval was toen ik er een tweetal weken geleden op een dinsdag voorbijkwam.
http://www.aalter.be/werken
Kanaalberm [Aalter]
Jaren geleden werd het jaagpad naast het natuurreservaat Kanaalberm van een zogenaamde waterdoorlatende verharding voorzien. Dat bleek geen succesverhaal: bij regen werd het pad herschapen in een slijkpoel die na droog weer keihard alle ingereden oneffenheden vastzette. Ik was dan ook blij eind vorig jaar te vernemen dat het jaagpad zou worden aangepakt.
http://www.npmeetjesland.be/natuurgebieden/kanaalberm-aalterbrug
Alleen werd ik zwaar ontgoocheld: er werd gekozen voor een alternatieve verharding in walsbeton. Vrij snel begon dat walsbeton te verbrokkelen, waardoor hele stukken veranderden in een losse grindlaag. W&Z besloot na te denken over een oplossing. Gelukkig heette die oplossing "asfalt" en werd in de loop van vorige week aangebracht.
De omleidingsborden staan er al sedert eind vorig jaar, maar je kan die gerust negeren.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/55e0012f-585b-11e5-bdb7-005056a4002e/#.VzjZ64SLTIU
http://www.npmeetjesland.be/natuurgebieden/kanaalberm-aalterbrug
Alleen werd ik zwaar ontgoocheld: er werd gekozen voor een alternatieve verharding in walsbeton. Vrij snel begon dat walsbeton te verbrokkelen, waardoor hele stukken veranderden in een losse grindlaag. W&Z besloot na te denken over een oplossing. Gelukkig heette die oplossing "asfalt" en werd in de loop van vorige week aangebracht.
De omleidingsborden staan er al sedert eind vorig jaar, maar je kan die gerust negeren.
Jaagpad langs kanaal Gent-Oostende in Aalter afgesloten voor herstellingswerken
11.09.2015
Waterwegen en Zeekanaal NV start vanaf maandag 14 september met herstellingswerken aan het jaagpad tussen Loveld en de Zwaaikom in Aalter. Tijdens de werken, die ongeveer twee maanden zullen duren, wordt het jaagpad volledig afgesloten voor fietsers en voetgangers.
Het jaagpad tussen Loveld en de Zwaaikom lang het kanaal Gent-Oostende in Aalter is dringend aan herstelling toe. Tijdens de werken wordt de bovenste laag van het wegdek verwijderd en vervolgens opnieuw aangelegd.
De herstellingswerken starten op maandagochtend 14 september 2015 en zullen, zonder onvoorziene omstandigheden, twee maanden duren. Tijdens de werken wordt het jaagpad afgesloten voor fietsers en voetgangers, er is een plaatselijke omleiding voorzien.
De werken zijn weersafhankelijk maar door een goede voorbereiding en een strikte werkplanning voorop te stellen, blijft de uitvoeringstermijn steeds zo beperkt mogelijk.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/55e0012f-585b-11e5-bdb7-005056a4002e/#.VzjZ64SLTIU
Re: Trekweg & Speybrug [Lovendegem]
Veilig fietsen over Speybrug naar Gent
Het Nieuwsblad/Meetjesland - Leiestreek,
Do. 22 Jan. 2015, Pagina 23
Wie van Lovendegem naar Mariakerke fietst zal dat vanaf volgend jaar via een afgescheiden fietspad kunnen doen. De Trekweg in Mariakerke krijgt bovendien een grondige facelift. Ook de ingang van de Vinderhoutse Bossen wordt stevig onder handen genomen. Nick De Baeremaeker
(...)
Het gaat om de aanleg van een nieuw fietspad naast de Trekweg en een nieuwe oversteekplaats voor fietsers ter hoogte van de Speybrug.
'Het Gentse deel van de Trekweg is al volledig als fietsstraat ingericht. Nu komt op grondgebied Lovendegem een tweerichtingsfietspad', vertelt projectleider Stefan De Brabander. 'Waar de trekweg onder de Ring gaat, komt tussen het kanaal en de huidige rijbaan een volledig gescheiden fietspad.'
(...)
Afgescheiden fietspad tussen Vinderhoutse Dam en Speybrug
Reeds sinds jaren is Open Vld vragende partij voor een veiligere fietsverbinding van Vinderhoute naar Gent. Gewezen PVV/VLD gemeenteraadslid Jean-Pierre Bouckaert heeft daar jaren voor geijverd.
De verbinding tussen Vinderhoute en Gent kan inderdaad beter, maar er zijn nogal wat betrokken partijen in dat gebied, zoals de Vlaamse Landmaatschappij (Vlaamse Overheid), Waterwegen & Zeekanaal (Speybrug) ,…
Samen met de VLM wordt nu werk gemaakt om een afgescheiden fietspad aan te leggen tussen de Vinderhoutse Dam en de Speybrug. Er worden ook aan de oversteekpunten langs de route Trekweg Gent/Neerstraat een aantal oversteekpunten beter beveiligd en ter hoogte van de zijstraat van de brughelling worden snelheidsremmende maatregelen voor voertuigen genomen.
De losliggende tegels op de brughelling worden momenteel ook door het gemeentebestuur hersteld. Er werd ook een ontwerper aangesteld om het fietspad op de brughelling en verder de Neerstraat in te verbeteren.
26/05/2016
http://vincentlaroy.be/afgescheiden-fietspad-vinderhoutse-dam-en-speybrug/
Verlichting op trage wegen
Het Laatste Nieuws/Gent-Eeklo-Deinze,
Wo. 29 Jun. 2016, Pagina 17
Deze legislatuur wil het gemeentebestuur werk maken van trage wegen, voetwegen en fietspaden. "Daarbij is verlichting ook belangrijk", vindt schepen Vincent Laroy (Open Vld). "Nogal snel worden wegen verlicht, maar een fietspad of voetweg dan weer niet. Als je meer mensen op de fiets wil, dan is dit toch belangrijk. Zo wordt op het nieuwe fietspad tussen de Vinderhoutse Dam en de Speybrug op het gedeelte van het vrijliggend fietspad extra verlichting geplaatst. Nu wordt ook verlichting geplaatst op het wegje tussen de Sparrestraat en de Verbindingsweg. Ook voor het nieuwe deel van de Noense wegel is gekozen om dit voetpad te verlichten."
Minister Schauvliege steunt werken in Vinderhoute en Mariakerke met subsidie
23 januari 2016
Joke Schauvliege, minister van Omgeving, Natuur en Landbouw kent een subsidie van € 72.087 toe voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers tussen Vinderhoute en Mariakerke.
Het fietspad begint waar de Trekweg onder de R4 door gaat. Het komt volledig afgescheiden te liggen tussen de rijweg en het kanaal
Het fietstraject tussen de Trekweg en de Vinderhoutse Dam is een van de meest gebruikte routes in de gemeente Lovendegem.
Jonge en oudere pendelaars die van Gent komen, maken er veelvuldig gebruik van. Het traject is ook populair bij recreatieve fietsers op weg naar de jaagpaden en fietsknooppunten in de buurt.
Vandaag is dat fietstraject een ‘missing link’, want de fietspaden stoppen nabij Gent voorbij de Speybrug. Waar de Trekweg versmalt, moeten de fietsers plotseling de rijweg op. Daar komt binnenkort verandering in.
Aan de Speybrug en de Trekweg komt meer ruimte voor fietsers, terwijl het autoverkeer deze wegen verder kan gebruiken tegen aangepaste snelheid.
Aan het Vinderhoutse deel van de Trekweg komt door de subsidie een nieuw fietspad in de richting van Lovendegem en Vinderhoute.
Het fietspad begint daar waar de Trekweg onder de R4 door gaat. Het komt volledig afgescheiden te liggen tussen de rijweg en het kanaal.
In de richting van Gent wordt een afgebakende fietsstrook ingericht. Aan de kruispunten wordt duidelijk gemarkeerd dat de weg zowel door fiets- als autoverkeer wordt gebruikt.
Er komen nieuwe oversteekplaatsen voor fietsers ter hoogte van de Speybrug en Langendam. Daar komt in een latere fase ook een toegangspoort tot de Vinderhoutse Bossen.
Minister Joke Schauvliege (CD&V) investeert voor dit fietstraject 72.087 euro via landinrichting. De gemeente Lovendegem financiert dan weer 30.894 euro, waardoor een totale impuls van ruim 100.000 euro wordt gegeven.
De werken starten in het voorjaar van 2016 en zullen bij gunstige weersomstandigheden klaar zijn voor de zomer.
“Ik maak deze subsidie vrij omdat de verkeersveiligheid van fietsers in en rond de groenpolen van groot belang is”, vertelt minister Schauvliege in een reactie.
“Zo bouw ik gestaag de groenpolen rond Gent, zoals die van de Vinderhoutse Bossen, verder uit tot grote bos- en natuurgebieden met voldoende mogelijkheid tot veilige recreatie.”
http://www.agripress.be/start/artikel/562707/nl
Re: Coupure Rozemarijnbrug [Gent]
Een blik op de werken aan, of beter gezegd onder, de Rozemarijnbrug. Alhoewel er goed doorgewerkt werd, heeft de oorspronkelijke planning het niet gehaald. In Gent hoopte men de brug in te huldigen voor de Gentse Feesten, maar dit was de toestand naar het einde van juli.
De noordzijde:
De zuidzijde:
De noordzijde:
De zuidzijde:
Re: Coupure Rozemarijnbrug [Gent]
Fietsbrug op Coupure open tegen 1 september
30/07/2016
Hij moest eigenlijk af zijn tegen de Gentse Feesten, maar de fietsonderdoorgang onder de Rozemarijnbrug zal tegen 30 augustus klaar en te gebruiken zijn. Dat belooft het kabinet van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). De fietsbrug moet de duizenden fietsers die elke dag het fietspad aan Coupure Links gebruiken veiliger voorbij het kruispunt aan de Rozemarijnbrug loodsen. “De onderdoorgang is zo goed als af, maar de laatste details moeten nog afgewerkt worden na het bouwverlof”, klinkt het. “Op 30 augustus wordt hij in gefietst, net voor het schooljaar begint.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160729_02404075?pid=5735378
Met een twaalftal foto's. Een selectie:
Re: Trekweg & Speybrug [Lovendegem]
Ondertussen ligt het nieuwe fietspad te blinken in de zon. Jammer genoeg gaat het maar een bijzonder kort stukje. Ik ben benieuwd hoe dit dan zal worden ingepast in de renovatie van de Speybrug...
Toestand, eind juli 2016:
Toestand, eind juli 2016:
Re: Kanaalberm [Aalter]
eeuwige reiziger a écrit:
De omleidingsborden staan er al sedert eind vorig jaar, maar je kan die gerust negeren.
Sedert enige dagen zijn borden en hekkens weggehaald.
Coupure Rozemarijnbrug [Gent]
Net op tijd: fietsbrug aan de Coupure is open
30/08/2016
GENT - Dinsdag is de nieuwe fietsonderdoorgang aan de Rozemarijnbrug op de Coupure in Gent geopend, net voor de start van het nieuwe schooljaar. De brug leidt fietsers onder een druk kruispunt waar trams en auto's de stroom fietsers kruisen. Op de Coupure worden op piekdagen tot 10.000 fietsbewegingen geregistreerd.
De fietsonderdoorgang werd vijf jaar geleden aangekondigd, maar het duurde lang om de financiering rond te krijgen. Het kostenplaatje van 1,27 miljoen euro werd uiteindelijk gedeeld tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de Stad Gent.
"Zo wordt je een fietsstad. Dit is opnieuw een stap vooruit", zei schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) dinsdag bij de officiële opening van de fietsonderdoorgang. "Het aantal fietsbewegingen is in Gent de voorbije jaren fors gegroeid: van 23 procent van de fietsverplaatsingen in 2012 naar 30 procent in 2015."
Naast de onderdoorgang blijft ook het bovengrondse fietspad bestaan op Coupure Links. "Er zijn namelijk altijd fietsers die van de Coupure Links naar de Rozemarijnstraat, de Papegaaistraat of de Raas van Gaverestraat moeten. Zij zullen het bovengrondse fietspad kunnen gebruiken."
Gedurende de maand april 2016 passeerden er volgens tellingen van de Stad Gent gemiddeld 7.600 fietsers per dag langs de telpaal aan de Coupure Links. Sinds het begin van de metingen is het aantal fietsers langs de telpaal met 20% gestegen.
2012: 1.532.373
2013: 1.643.245
2014: 1.836.781
2015: 1.932.987
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160830_02445570
GENT
31/08/2016
Eindelijk veilig onder Rozemarijnbrug fietsen
Fietsers moeten niet langer ogen op hun rug hebben, maar rijden lachend onder de Rozemarijnbrug door. - Foto Wannes Nimmegeers
Het schooljaar start een stuk veiliger voor alle fietsers die langs de Coupure rijden, en dat zijn er veel. De gevaarlijke oversteek over de Rozemarijnbrug is weggewerkt met een onderdoorgang. Die liet lang op zich wachten, maar het resultaat oogt mooi.
Op doorsnee werkdagen passeren er makkelijk 8.000 fietsers langs de Coupure (in beide richtingen dan wel), op topdagen zijn dat er zelfs 10.000. Coupure Links is dé fietsroute bij uitstek in Gent. Logisch, want er is een prachtig fietspad tussen het water en de bomen. Alleen had dat een wrede onderbreking. Het kruispunt op de Rozemarijnbrug, met auto's van alle kanten én een tram, was levensgevaarlijk.
De plannen om een onderdoorgang te bouwen lagen al 10 jaar in de schuif, maar mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) zette druk op de ketel. De werken startten al begin januari van dit jaar en duurden langer dan voorzien.
Maar nu, net voor de start van het schooljaar, is alles klaar en netjes afgewerkt. 1.270.000 euro heeft dat gekost, waarvan de stad twintig procent betaalde. Het Vlaams Gewest en de provincie betaalden elk veertig procent.
"We houden het hier niet bij", zegt Watteeuw. "Dit najaar nog openen de Pontbrug in Drongen, de nieuwe fietsbrug aan de Watersportbaan en de fietsonderdoorgang van de Nieuwevaart naar Palinghuizen. En er liggen nog plannen op tafel, bijvoorbeeld voor een fietstunnel aan de Dampoort en aan de Contributiebrug."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/eindelijk-veilig-onder-rozemarijnbrug-fietsen-a2844564/
http://www.gentcement.be/2016/08/eindelijk-fietsen-rozemarijnbrug-onderdoorgang-is-klaar
https://fietsbult.wordpress.com/2016/08/31/onderdoor/
Coupure [Gent]
Fietstelpalen meten records: 1 miljoen fietsers op Visserij, 2 miljoen op Coupure
25 november 2016
GENT - De fietsrevolutie is aan de gang in Gent. Het aantal fietsers neemt fors toe. De Visserij zal dit jaar 1,1 miljoen fietsers slikken, een record. De Coupure nadert de 2 miljoen fietsers.
Er zijn nog veel hindernissen te nemen om van Gent een echte fietsstad te maken. Maar de zware inspanningen en miljoenen euro’s die het stadsbestuur pompt in fietsbeleid en -infrastructuur renderen. Wie in Gent woont of werkt voelde het zelf wel al aan. En ook alle cijfers wijzen erop: het aantal fietsers in Gent groeit als kool.
Aan de Visserij staat de teller sinds deze week op 1 miljoen gepasseerde fietsen, een record. De telpaal staat er sinds juli 2011 en werkt met druklussen onder het fietspad. Elke fiets telt voor één passage. Wie ’s ochtends naar het werk fietst en ’s avonds terug zorgt dus voor twee registraties.
Maar de volledige cijfers van de twee Gentse telpalen tonen wel duidelijk de evolutie aan. Het aantal fietsers op de Coupure is sinds 2012 met een kwart toegenomen. Aan de Visserij zelfs met 40 procent. Vooral tussen 2013 en 2014 is de stijging van fietsers groot.
Bovendien valt de stijging in fietsers op de twee assen niet stil. Aan de Visserij was september 2016 de drukst getelde maand ooit aan de fietstelpaal. Aan Coupure Links was oktober 2016 de recordmaand. Het aantal fietsers blijft dus stijgen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161124_02590589
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161124_02589463
Coupure Links, fietsstraat [Gent]
OVERZICHT. 218 ongevallen tussen fietsers: Gentse fietspaden barsten uit hun voegen
16/03/2017
GENT - De fietsers in Gent hebben een nieuwe vijand: zichzelf. Een op de drie ongevallen met een fietser in Gent werd in 2016 veroorzaakt door... een andere fietser. De reden ligt voor de hand: het stijgende aantal fietsers. Maar ook de fietsinfrastructuur moet de groei kunnen volgen.
(...)
Gent investeert al miljoenen euro's in fietspaden, -tunnels en -bruggen. Maar op Coupure Links bijvoorbeeld, de drukste fietsas van de stad, heeft het fietspad zeker in de ochtendspits zijn verzadiging stilaan bereikt. En toch zal het nog tot begin 2018 duren vooraleer Coupure Links wordt omgebouwd tot fietsstraat.
Dat zegt het kabinet van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). In 2014 werd al aangekondigd dat het druk bereden fietspad wordt verlegd naar de rijbaan. Rijstroken op de rijbaan moeten de fietsstromen in beide richtingen scheiden. Het huidige fietspad wordt een wandelpad. Lokaal verkeer mag er nog rijden, maar volgens de regels van een fietsstraat.
Het is echter nog niet voor meteen: om de fietsstraat te verbinden met de fietsbrug onder de Rozemarijnbrug moet een verhoging worden gebouwd tussen de bomen van Coupure Links. Maar omdat die bomen beschermd zijn als stadsgezicht loopt de procedure langer dan voorzien. “Begin volgend jaar”, klinkt het. Staat wel al vast: het wegdek wordt rood geschilderd.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170315_02782320
Re: Coupure Links, fietsstraat [Gent]
Donderdag laatst fietste ik langs de Coupure Gent binnen en zag hoe men druk doende was met het wegfrezen van wegmarkingen en het aanbrengen van nieuwe. Voortaan zal het kruispunt met de Nieuwewandeling verkeerslichtgestuurd worden, wat toch een hele verbetering is met het verleden. Op de grote sprong vooruit - de onderdoorgang - is het nog eventjes wachten.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170331_02810197
Coupure Links wordt maandag dan toch al stuk(je) fietsstraat
31 maart 2017
GENT - Een stuk van Coupure Links, een van de drukste fietsassen van Gent, wordt op maandag 3 april dan toch al een stukje een fietsstraat. Dat heeft het Mobiliteitsbedrijf bekendgemaakt.
Het fietspad op Coupure Links, een van de drukste fietsassen van de stad, heeft zeker in de ochtendspits zijn verzadiging stilaan bereikt. De Stad wil van Coupure Links een fietsstraat maken, zodat de fietsers op de rijweg kunnen rijden. Maar dat zal nog tot begin 2018 duren.
In 2014 werd al aangekondigd dat het druk bereden fietspad wordt verlegd naar de rijbaan. Rijstroken op de rijbaan moeten de fietsstromen in beide richtingen scheiden. Het huidige fietspad wordt een wandelpad. Lokaal verkeer mag er nog rijden, maar volgens de regels van een fietsstraat.
Het is echter nog niet voor meteen: om de fietsstraat te verbinden met de fietsbrug onder de Rozemarijnbrug moet een verhoging worden gebouwd tussen de bomen van Coupure Links. Maar omdat die bomen beschermd zijn als stadsgezicht loopt de procedure langer dan voorzien. “Begin volgend jaar”, klonk het vorige maand.
Fietsstraat
Maar op maandag 3 april, wanneer het circulatieplan ingaat, zal nu toch al een stukje van Coupure Links fietsstraat worden: een strook van zo'n 200 meter van de Contributiebrug tot aan de Pieter Colpaertsteeg. "Fietsers die stadinwaarts fietsen, van Contributiebrug richting Rozemarijnbrug, moeten vanaf 3 april de rijweg van Coupure Links nemen", klinkt het. "Fietsers die staduitwaarts rijden moeten gebruik blijven maken van het bestaande fietspad."
Op de bruinrode coating die voor fietsstraten gebruikt wordt, is het nog even wachten. Vanaf het weekend van 1 en 2 april zullen de verkeersborden die aanduiden dat dit een fietsstraat is, er wel al staan. Op 3 april worden ook verkeerslichten aan de oversteek van de Contributiebrug geactiveerd. "Om het uitgaand fietsverkeer op het fietspad meer opstelruimte te geven aan het kruispunt met de Contributiebrug, wordt al een stuk fietsstraat ingevoerd."
In een fietsstraat krijgen fietsers voorrang op autobestuurders in de straat en uit de zijstraten. Motorrijtuigen mogen fietsers niet inhalen en niet sneller dan 30 km/u rijden. Fietsers moeten wel voorrang blijven verlenen aan overstekende voetgangers op een zebrapad.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170331_02810197
Schapen, schapen en nog eens schapen... [Gent]
Fietsen in Gent... is uitwijken voor een kudde schapen
24 april 2017
GENT - De fiets zit in de lift in Gent. Cijfers laten zien dat steeds meer mensen zich verplaatsen met de fiets in de stad. En dat zorgt regelmatig voor opvallende taferelen. Zo moesten fietsers op een van de drukste fietspaden van Gent maandag goed opletten... voor een kudde schapen.
Het gaat om een van de kuddes schapen die in Gent worden ingezet om de grasbermen te "snoeien". Sinds 2010 zijn verschillende herders te zien in de binnenstad van Gent. Ze worden ingehuurd door de Stad om sommige bermen te grazen en zo "op een milieuvriendelijke manier de bermen te onderhouden." Ze grazen ook plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn met machines.
De kuddes zijn vaak te zien in de buurt van de Watersportbaan en de Coupure, waar ze maandag ook opdoken. Alleen was dat voor fietsers die in volle vaart van een fietsbrug kwamen gebold wel even schrikken. De herdershond van de kudde zorgde ervoor dat de beestjes niet het hele fietspad in namen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170424_02848978
+ video
Re: Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
eeuwige reiziger a écrit:
+ video
Ik dacht altijd als ik video zag staan dat dit een error was.
Om de video te zien heb ik ADblock plus en ghostery moeten afzetten voor deze site. Waarschijnlijk was een van de twee genoeg.
Coupure Contributiebrug [Gent]
Dit wordt de nieuwe fietsbrug onder de Nieuwewandeling
3/10/2017
GENT - De eerste ontwerpen zijn bekend voor een nieuwe fietsonderdoorgang op het drukke kruispunt van de Nieuwewandeling en de Coupure in Gent. Het is wel nog wachten tot eind 2018.
Het kruispunt van Coupure Links met de Nieuwewandeling moet een van de drukste fietspunten van Gent zijn. Elke ochtend en avond kruisen duizenden fietsers er de stroom auto’s die langs de gevangenis rijden. Omdat de doorstroming door de steeds aanzwellende stroom fietsers niet meer te houden was, installeerde de Stad dit voorjaar al verkeerslichten op het kruispunt.
Maar het plan is om een fietsbrug te leggen, onder het kruispunt door. Op een infoavond zijn vorige week de eerste ontwerpen getoond. De lange brug is gelijkaardig aan die onder de Rozemarijnbrug, even verder op de Coupure. Door de brug komt boven op de kade ruimte voor wat extra groen met een paar bomen, zodat het Groenevalleipark op het water kan aansluiten. Aan het Jan van Hembysebolwerk en de Tweegatenbrug komt een trappenpartij en een stukje zitkade.
Door de ingreep kunnen de verkeerslichten op het kruispunt van de Nieuwewandeling weg, wat de doorstroming voor wagens zou moeten verhogen. Het is wel nog wachten tot eind 2018 vooraleer de bouw start.
Dit zijn de details over elke ingreep:
Fietsonderdoorgang onder Contributiestraat
Naast de huidige Contributiebrug komt een gloednieuwe fietsonderdoorgang aan de kant van de Coupure Links. Het nieuwe ontwerp is zeer gelijkaardig aan de pas geopende onderdoorgang onder de Rozemarijnbrug. De nieuwe onderdoorgang loopt af via een hellend talud aan de Coupure Links, steekt vervolgens door onder de Contributiestraat en takt terug aan op de oever van het Jan van Hembysebolwerk. Ten gevolge van deze werken zal het drijvende groene eiland op het water, ter hoogte van het Jan van Hembysebolwerk, een andere locatie krijgen.
Herinrichting kruispunt Contributiestraat
Samen met de realisatie van de fietsonderdoorgang, krijgt ook het kruispunt van de Nieuwewandeling en Contributiestraat met de Coupure Links en het Jan van Hembysebolwerk een nieuwe logische inrichting. Aangezien fietsers en voetgangers voortaan ook (maar niet uitsluitend) onder de brug hun weg kunnen verder zetten, verdwijnen de verkeerslichten.
Groene invulling van het Jan van Hembysebolwerk
Het Jan van Hembysebolwerk wordt volledig ingericht als parkzone. Op die manier loopt het Groenevalleipark naadloos door tot aan het water. De inrit naar de ondergrondse parkeergarage blijft toegankelijk. De rest van de zone wordt parkeervrij. Verspreid over de groenzone komen hoogstammige bomen, waartussen zich een fietspad bevindt.
Tweegatenbrug
De Tweegatenbrug is omwille van haar slechte staat al jaren afgesloten voor autoverkeer. In het nieuwe ontwerp staat de vervanging van deze brug gepland. De nieuwe Tweegatenbrug wordt een voetgangers- en fietsersbrug, waarbij voetgangers en fietsers een eigen traject volgen. Ter hoogte van de brug komt ook een gloednieuwe aanlegsteiger voor kajaks en kano’s.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171002_03108059
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/openbare-wegenwerken-uw-buurt/openbare-werken-gent-centrum/openbare-werken-ontwerpfase/contributiebrug-en-omgeving
Coupure [Gent]
Steeds meer fietsers: het wordt druk op Gentse Coupure
12/10/2017
GENT - Het wordt druk op het fietspad in Gent. Op Coupure Links is het aantal fietsers op vijf jaar met de helft toegenomen. Dat blijkt uit digitale tellingen. Op een oplossing is het nog een half jaartje wachten.
Verse studenten onderweg naar het Boerekot, gehaaste pendelaars, bakfietsouders met een kind op de fiets, voetgangers die hun kroost naar school brengen, snelle elektrische fietsen… Het krioelt allemaal door elkaar, elke ochtendspits opnieuw op de Coupure Links, de drukste fietsas van Gent. En zonder al te grote ongelukken.
Maar het wordt stilaan wel erg druk op het fietspad in Gent. Op Coupure Links staat sinds eind 2011 een digitale teller die met lussen onder het wegdek elke passerende fiets telt. Uit de recentste tellingen, die De Gentenaar kon inkijken, is te zien hoe hard het gaat: de eerste acht maanden van dit jaar reden er vijftig procent meer fietsen langs Coupure Links dan in dezelfde periode in 2012. Dat is een stijging met de helft, op vijf jaar tijd.
Te smal
“Ja, wow. Wat is dat daar? Zeker sinds de start van het academiejaar.” Eva Van Eenoo van de Gentse Fietsersbond bevestigt: “De stijging is goed nieuws. Dat betekent dat het goed gaat met het fietsen in Gent. Maar nu is het gewoon te smal op de Coupure. Zeker als je er met kinderen fietst en de tegenliggers ziet komen.”
Het fietsgebruik blijkt bovendien nog fors aan te zwellen door het circulatieplan. Elke maand van dit jaar was het op Coupure Links al drukker dan dezelfde maand vorig jaar. Sommige maanden schiet het aantal fietsers zelfs met 25 procent de hoogte in tegenover vorig jaar.
Het resultaat liet zich dit voorjaar al zien: de politie ziet het aantal ongevallen tussen fietsers onderling stijgen. Een op de drie ongevallen met een fietser in Gent werd in 2016 veroorzaakt door een andere fietser. Cijfers van dit jaar zijn er nog niet.
Van Eenoo: “De enige oplossing is om van Coupure Links een fietsstraat te maken: fietsers op de rijbaan en van het huidige fietspad een voetpad maken. Zeker omdat er sinds de start van het circulatieplan veel minder autoverkeer is in de straat. Voor voetgangers en joggers zou het ook prettiger zijn. Die mengen zich nu nog tussen de fietsers, maar zij voelen de druk ook. Als zij het fietspad zouden krijgen, heb je meteen een aangename as ook voor hen.”
Fietsstraat
Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) kondigt al jaren aan Coupure Links te willen ombouwen tot fietsstraat. Dat zou nu gebeuren in het voorjaar van 2018. Het blijft wachten omdat Eandis ook nog werken plant aan de riolering in de straat.
Bovendien is het kruisen van de bomen op de Coupure met een fietspad niet evident. Het is een beschermd stadsgezicht. Maar het is wel noodzakelijk om de fietsers van op de rijweg te laten aansluiten met de fietsbrug onder bijvoorbeeld de Rozemarijnbrug. Nog even geduld dus, fietsers.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171012_03127419
Re: Overleiestraat [Knesselare]
Ondertussen sleept het al jaren aan. Met mij hebben vele anderen de alarmbel geluid bij de verschillende verantwoordelijken. Allemaal tevergeefs. Het dossier zat jaren muurvast, maar nu lijkt het erop dat er beweging in komt. Gelukkig!
Eerder:
https://velo-ravel.forumactif.org/t715p25-canal-gand-bruges-kanaal-gent-brugge-bruges#7748
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180105_03281792
Over het probleem aan de loskades te Aalter:
https://velo-ravel.forumactif.org/t715p25-canal-gand-bruges-kanaal-gent-brugge-bruges#9429
Eerder:
https://velo-ravel.forumactif.org/t715p25-canal-gand-bruges-kanaal-gent-brugge-bruges#7748
Aan absurd einde van fietspad komt eindelijk een… einde
6 januari 2018
KNESSELARE / AALTER - De gemeentebesturen van Knesselare en Aalter zitten in februari samen met het provinciebestuur om eindelijk het langeafstandsfietspad langs het kanaal Gent-Oostende aan de Overleiestraat en het Jezuiëtengoed aan te leggen.
Het langeafstandsfietspad langs het kanaal Gent-Oostende is vooral in de zomer heel in trek bij wielertoeristen, maar het stopt in het West-Vlaamse Sint-Joris abrupt aan de gemeentegrens met Knesselare.
Daar moet de fietser het veilige afgescheiden fietspad verplicht verlaten en de weg oversteken om de tocht verder te zetten langs een rijweg in slechte staat. Een euvel dat al enkele jaren op de maag ligt van het Knesselaarse gemeentebestuur, maar nu blijkt schot in de zaak te komen. “In februari komt een intergemeentelijke commissie samen met de provincie en ik hoop dat ze er werk van maken”, zegt Knesselaars burgemeester Erné De Blaere (GROEP9910).
“De provincie heeft nu blijkbaar geld voor de aanleg, zodat het snel kan gaan. De huidige situatie aan de provinciegrens is stom en vervelend en wij waren al heel lang vragende partij voor dit fietspad. De administratieve molen draait blijkbaar traag, maar nu zullen we in februari het vooruitzicht hebben op een concrete planning.”
Ook in Aalter kijken ze uit naar de aanleg van het fietspad, want de Overleiestraat gaat in die gemeente over in het Jezuiëtengoed en ook daar ligt een fietspad langs het kanaal te wachten op een aansluiting. Dat fietspad stopt echter enkele kilometers verder aan het bedrijf Loveld waarna de fietsers weer op de rijweg moeten.
Situatie niet ideaal
“Die situatie aan de loskades is inderdaad niet ideaal”, zegt waarnemend burgemeester Patrick Hoste (CD&V) van Aalter. “Daarom willen we voor een fietsaansluiting zorgen naar Manewaarde richting spoorweg ,want daar heeft Infrabel concrete plannen voor een fietspad naast de sporen. De aanbesteding ervan loopt zelfs al en zal waarschijnlijk in 2019 kunnen worden gerealiseerd. Dit pad zal lopen tot aan het station van Aalter waar je richting kanaal zal kunnen fietsen.”
Daarnaast wil het gemeentebestuur ook nog een fietstraject uitwerken door het industrieterrein Lakeland.
“Via de Oostmolenstraat kun je dan opnieuw richting de oude overzet, om daar weer het langeafstandsfietspad langs de vaart te nemen. Op die plek moet op termijn ook nog een fietsbrug over het kanaal komen”, besluit Hoste.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180105_03281792
Over het probleem aan de loskades te Aalter:
https://velo-ravel.forumactif.org/t715p25-canal-gand-bruges-kanaal-gent-brugge-bruges#9429
Kunst onder de brug [Lovendegem]
Wielertoeristen spreken al sinds jaar en dag af onder Bierstalbrug
Ze moesten er jaren op wachten, maar nu prijkt eindelijk kunstwerk van graffiti op lelijke pijler waar dit peloton elke dag afspreekt
7/04/2018
LOVENDEGEM - Fietsen en graffiti zijn niet de meest voor de hand liggende combinatie, maar vrijdagmiddag werd daar verandering in gebracht op het jaagpad langs de Brugse Vaart. “Eindelijk prijkt er een mooi graffitikunstwerk op die lelijke brugpijler.”
Sinds jaar en dag start de dagelijkse fietstocht van het Vinderhoutepeloton aan de pijler van Bierstalbrug aan de kant van Vinderhoute. Bijna elke dag verzamelt daar een groep wielertoeristen voor een tocht van 51 kilometer.
“Het was me al jarenlang een doorn in het oog dat onze startplaats een nogal troosteloze indruk gaf”, zegt Wim Loots. “Ik ga vaak fietsen en het valt me dikwijls op je op de meest uiteenlopende plaatsen mooie graffitikunstwerken tegenkomt.”
Wim besloot al in 2012 om het gemeentebestuur te vragen of zo’n graffitikunstwerk langs het jaagpad van de Brugse Vaart een goed idee zou zijn. “Maar het werd een maat voor niets. De timing van het voorstel was wat ongelukkig. De verkiezingen stonden voor de deur en er was niet voldoende budget.” Wims idee verhuisde naar het achterplan.
Stroomversnelling
Enkele jaren later raakte alles in een stroomversnelling toen Wim in contact kwam met vzw Wallin. Die Gentse vzw maakt graffitikunstwerken en geeft ook workshops. “Wij willen af van het negatieve imago dat graffiti nog altijd heeft”, zegt Joni Van Nieuwenhuyse. “Wij vinden graffiti kunst en waren het idee van Wim meteen genegen.” Samen trokken ze naar het gemeentebestuur van Lovendegem, dat nu wel geld kon vrijmaken voor het plan.
Wim en CeePil, een graffitikunstenaar die samenwerkt met vzw Wallin, werkten een ontwerp uit. CeePil maakte uiteindelijk het werk, dat de volledige pijler inneemt. “Al bij al, voorbereidingen inbegrepen, hadden we bijna twee weken nodig”, zegt Joni.
Voor de inhuldiging kon de Lovendegemse jeugd kennismaken met graffiti. “De ideale gelegenheid om jongeren op een legale manier in contact te brengen met graffiti.”
Positieve reacties
Initiatiefnemer Wim Loots is alleszins tevreden dat het kunstwerk er eindelijk is. “Ik ben zeker blij met het eindresultaat. Ik vind het vooral belangrijk dat alle vrijetijdsactiviteiten op het jaagpad aan bod komen in de muurschildering. Net als graffiti hebben wielertoeristen niet altijd een goed imago. Het graffitikunstwerk is dan misschien een idee van het Vinderhoutepeloton, maar het moest ook duidelijk maken dat we niet alleen aan onszelf denken. Ik krijg ook veel positieve reacties. De mensen kunnen niet wachten vooraleer de andere pijlers worden aangepakt.”
Over dat laatste is nog geen duidelijkheid, maar schepen Ivan Goethals (CD&V) gaf in zijn speech aan dat “dergelijke initiatieven in de toekomst zeker ondersteund zullen worden.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180406_03449923
Re: Coupure Links, fietsstraat + fietstelpaal [Gent]
De voorbereidende werken voor het uitrollen van de fietsstraat in de Coupure Links zijn volop aan de gang en vorderen klaarblijkelijk vrij snel:
https://fietsbult.wordpress.com/2018/09/10/zo-snel-gaat-het/
https://fietsbult.wordpress.com/2018/09/05/5-september-2018-verbindingsdag/
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/coupure-links-aanleg-fietsverbinding-ter-hoogte-van-fietsonderdoorgang
In de Coupure Links wordt de fietstelpaal binnen afzienbare tijd vervangen door een exemplaar dat nu al aan het Zuidpark te vinden is:
https://velo-ravel.forumactif.org/t452p25-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#13787
https://fietsbult.wordpress.com/2018/09/10/zo-snel-gaat-het/
https://fietsbult.wordpress.com/2018/09/05/5-september-2018-verbindingsdag/
Coupure Links: aanleg fietsverbinding ter hoogte van fietsonderdoorgang
We leggen een fietsverbinding aan in de Coupure Links die zal aansluiten op de fietsonderdoorgang van de Rozemarijnbrug.
Wanneer?
- 03 september 2018 t/m 12 oktober 2018
Waar wordt er gewerkt?
- Coupure Links vanaf huisnummer 383 tot huisnummer 373
Wat gebeurt er?
- We realiseren een vlotte fietsverbinding tussen de fietsonderdoorgang van de Rozemarijnbrug en de rijweg van de Coupure Links. Hiervoor leggen we, tussen de platanen, een plateau aan in beton. In een latere fase leggen we de rijweg aan in bordeauxbruine asfalt waardoor deze fietsverbinding hierop kan aansluiten.
Parkeren
- Ter hoogte van de werken geldt een parkeerverbod. Gelieve dit te respecteren. Wagens kunnen getakeld worden.
Timing van de werken
- de werken starten op 3 september
- ze eindigen ten laatste op 12 oktober
Gelieve er rekening mee te houden dat de planning van de werken informatief is en steeds kan wijzigen ten gevolge van onvoorziene werf- en of weersomstandigheden.
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/coupure-links-aanleg-fietsverbinding-ter-hoogte-van-fietsonderdoorgang
In de Coupure Links wordt de fietstelpaal binnen afzienbare tijd vervangen door een exemplaar dat nu al aan het Zuidpark te vinden is:
https://velo-ravel.forumactif.org/t452p25-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#13787
Re: Coupure Links, fietsstraat [Gent]
Officieel: vanaf morgen moeten fietsers op de baan rijden op de Coupure
10/12/2018
GENT - Vanaf dinsdag is Coupure Links in Gent officieel een fietsstraat. Dat meldt de Stad Gent maandag. Fietsers moeten vanaf nu op de rijbaan, het voormalige fietspad wordt een wandelpad.
“Met de plaatsing van de officiële verkeersborden wordt Coupure Links tussen de Hospitaalstraat en de onderdoorgang aan de Rozemarijnbrug officieel een fietsstraat.” Dat meldt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) maandag in een persbericht.
“Fietsers gebruiken er dan de hele breedte van hun rijhelft en wagens mogen er geen fietsers inhalen. Het pad langs het water wordt voetpad, daar mag alleen nog door kinderen gefietst worden.”
Het wegdek van de Coupure Links werd enkele weken geleden al voorzien van een strook roodbruin asfalt. Maar het was wachten op de plaatsing van enkele verkeersborden om het officieel te maken. Die plaatsing gebeurt dinsdag.
Duizenden fietsers
Het is de laatste jaren erg druk geworden op Coupure Links. Sinds eind 2011 registreert een digitale teller met lussen onder het wegdek elke passerende fiets. Uit de tellingen bleek vorig jaar dat de eerste acht maanden van 2017 er vijftig procent meer fietsen reden langs Coupure Links dan in dezelfde periode in 2012. Dat is een stijging met de helft, op vijf jaar tijd.
“Vanaf dinsdag is het officieel een fietsstraat. Het oude fietspad is dan een voetpad. Kinderen tot 9 jaar mogen zoals overal wel nog op het voetpad fietsen”, zegt Watteeuw.
“Op Coupure Links fietsen elke dag duizenden mensen. Met de fietsstraat willen we al deze fietsers de ruimte geven om zich vlot, veilig en comfortabel te verplaatsen, terwijl voetgangers kunnen genieten van een wandelpad langs het water.”
Controles
Om de nieuwe situatie duidelijk aan te geven worden er grote waarschuwingsborden gezet en kondigt Watteeuw aan dat “de Gentse politie regelmatig controles zal doen en inhalende wagens beboeten”. Dergelijke acties hebben al plaatsgevonden in Gent. Automobilisten die in overtreding zijn kunnen een boete van 58 euro krijgen.
In het voorjaar van 2019 zal de tweede helft van Coupure Links, tussen de Rozemarijnbrug en Nieuwewandeling, dezelfde ingreep ondergaan. Dan is Coupure Links dus fietsstraat over de volledige lengte van de straat.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181210_04023438
Re: Overleiestraat [Knesselare]
Overleiestraat krijgt fietspad
5 juni 2019
AALTER - Er komt een fietspad langs de Overleiestraat in Aalter. De gemeente plant een infovergadering op donderdag 6 juni. De werken starten begin 2020.
De fietssnelweg langs het kanaal stopt nu op de grens tussen West- en Oost-Vlaanderen. De provincie Oost-Vlaanderen wil samen met het gemeentebestuur van Aalter zo snel mogelijk dit fietspad verder doortrekken op grondgebied Aalter. Met dit project wordt aan de fietsers een veilige en eigen conflictvrije fietsweg aangeboden en wordt de route veel fietsvriendelijker.
Samen met de aanleg van het fietspad investeert het gemeentebestuur ook in vergroening van de bermen en de voorbereidende werken aan de riolering in de straat. Ook de weg wordt in een nieuw jasje gestoken. Er wordt gestreefd de werken eind dit jaar aan te besteden zodat de aanleg begin 2020 kan starten.
De gemeente Aalter plant een infoavond op donderdag 6 juni om 20 uur in de feestzaal van het oud gemeentehuis in Knesselare, de Plaats 14.
https://www.hln.be/in-de-buurt/aalter/overleiestraat-krijgt-fietspad~acbe3caf1/
https://www.aalter.be/infovergadering-aanleg-fietspad-overleiestraat# (+ grotere kaart)
Fietspad Overleiestraat komt er dan toch
6 juni 2019
Na jaren van plannen komt er nu toch schot in de aanleg van een fietspad langs de Overleiestraat in Knesselare. De werken zouden in 2020 moeten starten.
Langs het kanaal Brugge-Gent ligt er een prachtige fietssnelweg, maar aan de grens met Oost-Vlaanderen in Knesselare stopt het pad abrupt. Het Knesselaarse gemeentebestuur probeerde jarenlang tevergeefs om het dossier te activeren.
“Er moest een akkoord gevonden worden tussen drie partijen en daar zijn we nu in geslaagd”, zegt Aalters burgemeester Patrick Hoste (CD&V). “Met dit project wordt aan de fietsers een veilige fietsweg aangeboden. We investeren ook in de vergroening van de bermen en de voorbereidende werken aan de riolering in de straat. Ook de weg wordt in een nieuw jasje gestoken. Het fietspad zal van aan de provinciegrens tot aan de Zwaaikomhoeve lopen. Het pleintje daar zal heringericht worden. Enkele populieren zullen er verwijderd worden, de eiken blijven staan. We plaatsen er enkele zitbanken zodat het een mooie stopplaats wordt voor fietsers en wandelaars.”
Streefdatum voor de aanbesteding van de werken is eind dit jaar zodat de aanleg begin 2020 kan starten. “Je mag rekenen op zeker zes maanden voor de aanleg. Daarna is het de bedoeling om een veilige fietsverbinding te realiseren langs de Knesselarestraat richting station, maar dat zal niet voor de eerste twee jaar zijn”, aldus Hoste.
Vanavond om 20 uur is er een infoavond over de heraanleg van de Overleiestraat in de feestzaal van het oud gemeentehuis in Knesselare. “De buurtbewoners zijn uitgenodigd, maar ook andere geïnteresseerden zijn welkom”, klinkt het.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190605_04446841
Page 2 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» F405 Gent - Lovendegem (Fietssnelweg F405)
» Canal Bruges - Ostende (Kanaal Brugge - Oostende) Fietsnelweg F30
» Damse vaart (F310)
» F042 Gent-Brugge (Fietssnelweg F42)
» L050A Fietsweg langs de lijn 50A Brugge - Gent (Fietssnelweg F6)
» Canal Bruges - Ostende (Kanaal Brugge - Oostende) Fietsnelweg F30
» Damse vaart (F310)
» F042 Gent-Brugge (Fietssnelweg F42)
» L050A Fietsweg langs de lijn 50A Brugge - Gent (Fietssnelweg F6)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 2 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum