pourquoi les automobilistes sont parfois irrités en voyant un cycliste
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Wallonie - Belgïe Wallonie - Belgium Wallonia - Belgien Wallonie :: Contacts aves les administrations, les associations, etc
Page 1 sur 1
pourquoi les automobilistes sont parfois irrités en voyant un cycliste
Fietsers wekken irritatie op bij autobestuurders omdat ze de morele orde van de weg in vraag stellen. Dat schrijft Tom Stafford op de website van de BBC.
Op de openbare weg rijden is een morele activiteit: je moet zowel wettelijke als informele regels volgen, er zijn goede en slechte bestuurders en er bestaat een hele wegetiquette die mettertijd tweede natuur wordt. Fietsers wekken zo veel razernij op omdat zij hun eigen regels volgen en dingen mogen die auto’s niet kunnen of mogen (zoals files voorbijrijden, zeer traag rijden, in tegengestelde richting rijden of inhalen langs de binnenkant).
De sociale orde van de weg hangt af van de inschikkelijkheid van de weggebruikers. Net zoals economische free riders, vrijbuiters of ‘profiteurs’ op veel misprijzen kunnen rekenen wanneer ze misbruik maken van een publieke dienst of goed zonder er zelf aan bij te dragen, haten autobestuurders fietsers omdat ze die als vrijbuiters op de weg percipiëren.
De haat jegens vrijbuiters is disproportioneel om de rest van de maatschappij in de pas te dwingen. Volgens Stafford verklaart dit waarom autobestuurders soms erg ver gaan in hun afschuw van fietsers: in hun ogen zijn fietsers free riders die de weg gebruiken, maar niet dezelfde regels hoeven te volgen.
Fietsers antwoorden dat de regels niet voor hen gemaakt zijn en dat ze beschermd dienen te worden omdat ze veel kwetsbaarder zijn.
Helemaal waar, aldus Stafford, maar irrelevant wanneer andere weggebruikers hen als regelbrekers percipiëren. Misschien is de oplossing om bestuurders ervan te overtuigen dat fietsers een belangrijke rol spelen in het gevecht tegen files en de vervuiling, concludeert hij.
Op de openbare weg rijden is een morele activiteit: je moet zowel wettelijke als informele regels volgen, er zijn goede en slechte bestuurders en er bestaat een hele wegetiquette die mettertijd tweede natuur wordt. Fietsers wekken zo veel razernij op omdat zij hun eigen regels volgen en dingen mogen die auto’s niet kunnen of mogen (zoals files voorbijrijden, zeer traag rijden, in tegengestelde richting rijden of inhalen langs de binnenkant).
De sociale orde van de weg hangt af van de inschikkelijkheid van de weggebruikers. Net zoals economische free riders, vrijbuiters of ‘profiteurs’ op veel misprijzen kunnen rekenen wanneer ze misbruik maken van een publieke dienst of goed zonder er zelf aan bij te dragen, haten autobestuurders fietsers omdat ze die als vrijbuiters op de weg percipiëren.
De haat jegens vrijbuiters is disproportioneel om de rest van de maatschappij in de pas te dwingen. Volgens Stafford verklaart dit waarom autobestuurders soms erg ver gaan in hun afschuw van fietsers: in hun ogen zijn fietsers free riders die de weg gebruiken, maar niet dezelfde regels hoeven te volgen.
Fietsers antwoorden dat de regels niet voor hen gemaakt zijn en dat ze beschermd dienen te worden omdat ze veel kwetsbaarder zijn.
Helemaal waar, aldus Stafford, maar irrelevant wanneer andere weggebruikers hen als regelbrekers percipiëren. Misschien is de oplossing om bestuurders ervan te overtuigen dat fietsers een belangrijke rol spelen in het gevecht tegen files en de vervuiling, concludeert hij.
toch heel anders...
joverwimp a écrit:Fietsers wekken zo veel razernij op omdat zij hun eigen regels volgen en dingen mogen die auto’s niet kunnen of mogen (zoals files voorbijrijden, zeer traag rijden, in tegengestelde richting rijden of inhalen langs de binnenkant).
In het Verenigd Koninkrijk voeren automobilisten en fietsers inderdaad openlijk oorlog. Bij ons staat men toch wel stukken positiever tegenover elkaar dan over het Kanaal. Het VK is nu eenmaal geen fietsvriendelijk land. De fiets heeft er een bijzonder lage status. In de ogen van veel Britten is fietsen iets voor kinderen. De fiets als speeltuig in de tuin, op de oprit, in een park. Stapt de volwassene op de fiets, dan is dat naar Brits aanvoelen hoogstens voor recreatief gebruik. Liefst dan nog op paden waar geen automobilisten rijden.
Daarom wekt de fietspendelaar in dat land zo'n agressie op: hij valt volledig buiten het normale denkpatroon. Daarbij komt er nog een ander element dat daar echt wel speelt: het verwijt dat fietsers wel van de weginfrastructuur gebruik maken, maar er evenwel geen belasting voor betalen. "They don't pay road tax! We do!" Komt daar natuurlijk nog bij dat heel veel Britse steden heel druk zijn, met tijdens de spits veel, heel veel file.. Mensen zitten opgefokt en opgejaagd in hun wagen. En dan komt daar een fiets lustig voorbijgereden...
Nu, er moet wel gezegd worden dat veel Britse fietspendelaars er een heel gevaarlijk weggedrag op nahouden.
Er is echt wel een hemelsbreed verschil tussen het Verenigd Koninkrijk en pakweg Vlaanderen en Nederland op dat vlak. Gelukkig voor ons. Jammer voor de Britse fietser.
Sujets similaires
» Canal de Roubaix
» Voilà pourquoi les ravels sont importants....
» Pourquoi les Pays-Bas sont-ils plus ouverts aux vélos que la France ?
» Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT)
» RAVeL 1 Est (Part 2) Huy (Pont Père Pire) - Huy (Pont de l'Europe) - Eurovelo 3 - EV3 - Itinéraire n°6 - La Meuse à vélo
» Voilà pourquoi les ravels sont importants....
» Pourquoi les Pays-Bas sont-ils plus ouverts aux vélos que la France ?
» Securité routière Emission Contacts (Fr) - Kijk Uit (VRT)
» RAVeL 1 Est (Part 2) Huy (Pont Père Pire) - Huy (Pont de l'Europe) - Eurovelo 3 - EV3 - Itinéraire n°6 - La Meuse à vélo
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Wallonie - Belgïe Wallonie - Belgium Wallonia - Belgien Wallonie :: Contacts aves les administrations, les associations, etc
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum