L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 6 sur 6
Page 6 sur 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: Fietsboxen
Provincie Antwerpen blijft inzetten op Fietsboxen langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen
11/05/2020
De provincie Antwerpen verlengt de samenwerking met de maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier over de fietsboxen met twee jaar. Zo blijven fietsers met pech op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen verzekerd van een vervangfiets en fietsherstelling tot en met 2021. Tijdens het eerste jaar van de werking bleken deze mobiele fietshersteldiensten een schot in de roos. Vanaf 11 mei herstarten de maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier trouwens hun werking langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen.
Het fietsboxproject voorziet op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen tussen de stations Berchem en Mechelen Nekkerspoel om de drie kilometer een elektrische vervangfiets in een fietsbox. Bij pech kan de fiets veilig achtergelaten worden. Een medewerker van Werkmmaat of Atelier haalt de fiets op, herstelt hem en plaatst de herstelde fiets terug in de fietsbox. Wegens de coronamaatregelen bleven de boxen de afgelopen zes weken gesloten. Maar vanaf 11 mei zijn ze weer helemaal operationeel.
“Het gebruik van deze boxen met de eraan gekoppelde mobiele hersteldienst is een belangrijke extra service voor de fietsostradefietsers”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. “Dit project kreeg het voorbije anderhalf jaar nog te weinig tijd om zijn volledige potentieel te tonen. De provincie Antwerpen verlengt daarom de samenwerking met Werkmmaat voor de komende twee jaar. We meten jaar na jaar meer fietsers op onze fietsostrades. Ook tijdens deze coronaperiode bleef de fietsostrade heel populair. Bij pech zijn onze fietsers slechts één sms’je verwijderd van een vervangfiets’.
Erwin Lauriks van de vzw Werkmmaat voegt eraan toe:“Voor de coronacrisis noteerden we minimaal één gebruiker per week per box. Het eerste werkjaar betekende dit bijna 200 herstellingen. De registratiewebsite http://fietsostrade.gridbox.be/ is tijdens de sluitingsperiode nog klantvriendelijker geworden. Zo kan je je eenvoudig vooraf registreren, en heb je bij pech geen onnodig tijdverlies. Fietspech is nooit prettig, maar wij garanderen je een snelle oplossing. We zijn dan ook zeer tevreden over de verlenging van de samenwerking, temeer omdat onze medewerkers veel voldoening uit dit project halen. Ze kijken dan ook uit naar de heropstart van de fietsboxen en staan paraat om de nodige herstellingen uit te voeren.”
De fietsboxen langs de fietsostrade F1 worden uitgebaat door sociale maatwerkbedrijven. “Vanuit het sociale-economiebeleid van de provincie Antwerpen hebben we dit initiatief helpen opstarten en de nodige groeikansen gegeven,” stelt gedeputeerde voor Sociale Economie Kathleen Helsen. “De medewerkers van de maatwerkbedrijven doen hier belangrijke vaardigheden en attitudes op, die een grotere kans bieden om door te stromen naar een job in het reguliere arbeidscircuit. Niet alleen voor de mobiliteit maar ook voor de werkgelegenheid is het dus een opsteker dat we deze fietsboxen operationeel kunnen houden.”
Benieuwd hoe het werkt?
Ben je een regelmatige fietser langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen, registreer je dan nu al via de website http://fietsostrade.gridbox.be/. Dan ben je bij pech slechts 1 sms’je verwijderd van snelle vervanging van je fiets.
Daarnaast kan je je ook altijd bij de fietsbox zelf registreren via je smartphone. Aan de zijkant van de fietsbox vind je alle info. Na uitwisseling van je gegevens krijg je toegang tot de fietsbox en wissel je je fiets om voor een elektrische vervangfiets. Na herstelling haal je je eigen fiets terug af. Je ontvangt daarna een digitale factuur voor de herstelkosten.
Duurzame keuze
De fietsboxen van Gridbox zijn met energiezuinige instrumenten en met zonnepanelen uitgerust, die ook de elektrische Kettlerfietsen opladen. De fietsboxen zijn betrouwbaar in gebruik en gemakkelijk te bedienen. Elke box draagt een duidelijke handleiding.
https://www.provincieantwerpen.be/mobiliteit/fietsen/nieuws-over-fietsen.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/fietsboxen-langs-de-fietsostrade-f1-herstarten-vandaag.html
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200511_04954888
https://atv.be/nieuws/provincie-antwerpen-blijft-inzetten-op-fietsboxen-langs-de-fietsostrade-f1-antwerpen-mechelen
Verleggen fietssnelweg [Sint-Katelijne-Waver]
Plannen om Katelijns stationsgebouw plat te leggen in 2021: “Fietsostrade wordt ook verlegd naar veiligere locatie”
29 mei 2020
SINT-KATELIJNE-WAVER - Het lokaal bestuur van Sint-Katelijne-Waver gaf op de laatste gemeenteraad een stand van zaken rond het dossier van de opwaardering van de stationsomgeving. Het gesloten stationsgebouw wil men in 2021 platleggen. De fietsostrade die nu over de parking loopt, wordt verlegd naar een veiligere locatie.
Het was op de vraag van Katrien Willems (Samen Anders) dat schepenen Joris De Pauw (N-VA) en Eric Janssens (CD&V) de voorlopige stand van zaken uit de doeken deden. Een opwaardering van de Katelijnse stationsomgeving staat al enige tijd op de agenda van het huidige lokaal bestuur, en hun voorgangers. Het stationsgebouw, dat in zijn laatste jaren dienst deed als fietsenzaak, staat te verkommeren en ook de fietsostrade die door de stationsparking loopt, is voor de gemeente een doorn in het oog op het gebied van verkeersveiligheid.
“Het verleggen van de fietsostrade is nog voor het einde van dit jaar voorzien en zal in verschillende fases verlopen. De nieuwe route zal een stuk verder van de sporen liggen en wordt aangelegd op een strook grond die nu in handen is van de NMBS. Buurtbewoners kunnen momenteel via een concessie gebruikmaken van die grond. Zij worden tijdig ingelicht over de vergunningsaanvraag voor de verplaatsing van de fietsostrade. De werken starten mogelijk in november of december”, sprak De Pauw.
Grote werven
“De gemeente neemt de verplaatsing van de fietsostrade voor zijn rekening, de NMBS de afbraak van het stationsgebouw. De sloopvergunning werd reeds aangevraagd en in 2021 zou de afbraak van start kunnen gaan. We hopen na het bouwverlof alle nodige vergunningen beet te hebben. Het spreekt voor zich dat het hier om twee grote werven gaat, die hun impact zullen hebben op de stationsomgeving, denk maar aan de bereikbaarheid van de parking en de doorstroom van de fietsers.”
Borden en lijnen
“De provincie heeft onlangs voor heel de lengte van de fietsostrade een aantal mankementen in kaart gebracht. Ondertussen zijn er op ons grondgebied een vijftal borden geplaatst en weldra komt er nieuwe belijning, onder andere ter hoogte van woonwagenpark en aan het einde van de stationsparking. Verder is er nog een suggestie om een verbreding te voorzien in de bocht aan het woonwagenpark, om de hoofdroute van de fietsostrade te accentueren”, gaf Janssens nog mee.
https://www.hln.be/in-de-buurt/sint-katelijne-waver/plannen-om-katelijns-stationsgebouw-plat-te-leggen-in-2021-fietsostrade-wordt-ook-verlegd-naar-veiligere-locatie~a68c3f2a/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200526_04972367
Vernieuwing Roderveldlaan - Deurnestraat [Mortsel]
Vernieuwde fietsostrade verbindt Deurnestraat met Roderveldlaan
woensdag 24 maart 2021
Mortsel - De fietsostrade (F1) tussen Brussel en Antwerpen heeft in Mortsel stevig aan comfort gewonnen. Het stukje tussen de Deurnestraat en de Roderveldlaan is voortaan helemaal ingericht zoals het een fietsostrade betaamt.
Sinds begin dit jaar vonden er werkzaamheden plaats om het smalle en verouderde fietspad veiliger in te richten. Ook het wandelpad naast de fietsverbinding werd mee heraangelegd. Deze week ging het weer open als een echte brede fietsostrade. De fietsers maken er meteen druk gebruik.
Ook Bart Van der Spiegel van de Fietsersbond ging het vernieuwde pad woensdag al eens verkennen. “Het is nog maar een paar dagen toegankelijk en ik heb er meteen over gereden. Het is echt een verbetering met goed asfalt, een breedte van 4,5 meter en een middenlijn om de dubbele fietsrichting aan te duiden.”
Volgens deze geoefende fietser was de heraanleg dringend nodig. “Dit gedeelte van de fietsostrade verkeerde in een barslechte staat. Er waren spleten in het wegdek in de rijrichting van de fietsers. Het is erg gevaarlijk om met smalle wielen in zo’n spleet terecht te komen. Hierdoor was het fietspad ook veel smaller”, vertelt Bart, die aangeeft dat het oude verkeersbord dat een wegversmalling aangeeft, nog weggenomen moeten worden.
https://www.gva.be/cnt/dmf20210324_97054226
Tangent Mechelen
Sinds de zomer is de 'tangent' van Mechelen op. Deze verbindt Zemst met Mechelen-Nekkerspoel.
Er zijn heel wat op-en afritten die nog bewegwijzerd moeten worden, veel fietsers rijden verloren !
Mechelen zal er werk van maken:
Van: mobiliteit [mailto:mobiliteit@mechelen.be]
Verzonden: donderdag 17 augustus 2023 14:09
Onderwerp: bewegwijzering F1
Dag Jo,
Bedankt voor je melding. We werken bij de stad momenteel een plan uit om meer bewegwijzering te kunnen voorzien.
Zowel digitaal in de vorm van een kaart, als fysiek aan de hand van borden in het wegbeeld. Wij hopen deze snel te kunnen beginnen plaatsen.
Met vriendelijke groeten,
Anna Monteyne | Projectcoördinator Mobiliteit (niet beschikbaar op woensdagen)
Stad Mechelen | Afdeling Projecten en planning | Team Mobiliteit
Grote Markt 21, 2800 Mechelen
W www.mechelen.be
www.mechelen.be
Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn
Er zijn heel wat op-en afritten die nog bewegwijzerd moeten worden, veel fietsers rijden verloren !
Mechelen zal er werk van maken:
Van: mobiliteit [mailto:mobiliteit@mechelen.be]
Verzonden: donderdag 17 augustus 2023 14:09
Onderwerp: bewegwijzering F1
Dag Jo,
Bedankt voor je melding. We werken bij de stad momenteel een plan uit om meer bewegwijzering te kunnen voorzien.
Zowel digitaal in de vorm van een kaart, als fysiek aan de hand van borden in het wegbeeld. Wij hopen deze snel te kunnen beginnen plaatsen.
Met vriendelijke groeten,
Anna Monteyne | Projectcoördinator Mobiliteit (niet beschikbaar op woensdagen)
Stad Mechelen | Afdeling Projecten en planning | Team Mobiliteit
Grote Markt 21, 2800 Mechelen
W www.mechelen.be
www.mechelen.be
Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn
eeuwige reiziger aime ce message
Optimaliseren F1 Antwerpen-Mechelen
De provincie Antwerpen wil de F1 verder optimaliseren en heeft al een oplijsting gemaakt van meerdere werkpunten. Zijsprongetje: ik ontdek trouwens pas nu dat het beginpunt van deze fietssnelweg blijkbaar niet meer aan het centraal station ligt, maar wel aan het Ringfietspad... Vreemd. Of is dat een foutje op fietssnelwegen.be ?
https://fietssnelwegen.be/projecten/optimalisatie-fietsostrade-f1-antwerpen-mechelen#in-detail
Van noord naar zuid:
Mogelijke scenario's Mortsel:
https://fietssnelwegen.be/images/F1-Mortsel_infomarkt.pdf
Mogelijke scenario's Hove:
https://fietssnelwegen.be/images/Participatieposter-Hove-A1-FORMAAT_compressed.pdf
Mogelijke scenario's Duffel:
https://fietssnelwegen.be/images/F1-Duffel-A2_compressed-1.pdf
In 2021 werd het station van Sint-Katelijne-Waver afgebroken, maar aan de fietssnelweg is nog niets gewijzigd. Ongetwijfeld wordt dit dossier gekoppeld aan de bouw van een tunnel na de afbraak van de Stationsberg.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230404_93184838
Situatie voor de sloop van het station. Op de achtergrond de Stationsberg.
Wat?
De fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ze is sinds 2015 volledig in gebruik maar de eerste delen werden al beginjaren 2000 aangelegd. De afgelopen vijf jaar steeg het aantal fietsers enorm. Bijvoorbeeld in Hove telde de provinciale Fietsbarometer gemiddeld 1.404 fietsers per werkdag in 2015. Dit aantal steeg naar net geen 2.000 fietsers per dag in 2020.
Door dit groeiend fietsgebruik en de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur dringt een optimalisatie van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen zich op.
https://fietssnelwegen.be/projecten/optimalisatie-fietsostrade-f1-antwerpen-mechelen#in-detail
Van noord naar zuid:
Mogelijke scenario's Mortsel:
https://fietssnelwegen.be/images/F1-Mortsel_infomarkt.pdf
Mogelijke scenario's Hove:
https://fietssnelwegen.be/images/Participatieposter-Hove-A1-FORMAAT_compressed.pdf
Mogelijke scenario's Duffel:
https://fietssnelwegen.be/images/F1-Duffel-A2_compressed-1.pdf
In 2021 werd het station van Sint-Katelijne-Waver afgebroken, maar aan de fietssnelweg is nog niets gewijzigd. Ongetwijfeld wordt dit dossier gekoppeld aan de bouw van een tunnel na de afbraak van de Stationsberg.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230404_93184838
Situatie voor de sloop van het station. Op de achtergrond de Stationsberg.
Heraanleg brug Groenstraat
Heraanleg fietsostrade F1 in de Groenstraat in Mortsel klaar
23.09.2024
De provincie Antwerpen verbetert samen met de stad Mortsel en de gemeente Hove de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel. Het traject is volledig befietsbaar en bewegwijzerd. In Mortsel werd de brug over de sporen in de Groenstraat heraangelegd als een fietsstraat.
De brug over de sporen in de Groenstraat is nu een fietsstraat waar de fietsers vlotter, veiliger en comfortabeler kunnen fietsen. De provincie Antwerpen coördineert het project als onderdeel van de optimalisatie van de volledige F1. Mortsel en Hove zorgden voor de aanstelling van de aannemer en de uitvoering van de werken die 140.000 euro kosten.
Met de heraanleg van de F1 in de Groenstraat wordt de fietsostrade weer een stukje aangenamer en veiliger. Het past helemaal in het provinciaal fietsbeleid, gericht op het bevorderen van functioneel fietsverkeer over gemeentegrenzen heen.
Optimalisatie F1 Antwerpen-Brussel
De F1 is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. De eerste schakels dateren van ruim 20 jaar geleden, gebouwd als demonstratieroute volgens de richtlijnen van toen. Door het groeiend fietsgebruik en gewijzigde richtlijnen is een optimalisatie nodig. Het kan gaan over een verbreding van het fietspad of het veiliger maken van kruispunten.
De provincie Antwerpen bracht alle knelpunten in kaart met de gegevens van de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers. Op basis daarvan ontstond een samenwerking tussen de provincie en de lokale besturen voor een verbetering van de F1. Optimalisatie is ook nodig gezien het sterk toegenomen woon-werkverkeer op het fietsostradenetwerk en dus ook de F1 die belangrijke steden verbindt. Tellingen door de Fietsbarometer wijzen uit dat het aantal fietsers in de provincie Antwerpen met 6% gestegen is in vergelijking met 2022. Sinds de start van de tellingen in 2015 is dat zelfs een stijging van 59%.
De heraanleg van de Groenstraat in Mortsel is een ingreep die kadert in de volledige optimalisatie van de F1. Verder plant de provincie Antwerpen een project in de Jordaenslei in Morstel, samen met het kruispunt Molenstraat en C. Koningslaan. Ook de Kasteelstraat in Hove staat op de planning. Op langere termijn werkt de provincie Antwerpen samen met de gemeente Duffel en de stad Mechelen nog aan enkele knelpunten.
Fietsfonds
Een gemeente of stad kan de kosten voor de aanleg indienen bij het Fietsfonds. Dit is een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Voor deze projecten prefinanciert de provincie Antwerpen het bedrag voor de gemeenten en steden en vordert daarna het Vlaams aandeel van 50% terug van de Vlaamse overheid.
https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drem/dienst-mobiliteit/fietsbeleid/fietsostrades/nieuws-over-de-fietsostrades.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/20240922_F1_Groenstraat_Mortsel_klaar.html
https://www.gva.be/cnt/dmf20240829_94267908
https://sportindekijker.be/provincie-en-boechout-gaan-samen-fietsostrade-f11-antwerpen-lier-verbreden/
Fietsbrug Arbeidersstraat
Voorontwerp fietsbrug over Arbeidersstraat goedgekeurd
20 september 2024
Stad Antwerpen keurde het voorontwerp goed voor een fietsbrug op de fietsostrade F1 in Berchem. Ze zal het kruispunt met de Arbeidersstraat overspannen, en aansluiten op de Posthofbrug. Als alles volgens plan verloopt zal de brug vanaf midden 2027 kunnen gebruikt worden, en zijn alle werken afgerond tegen het einde van dat jaar.
De fietsostrade F1, de ‘fietssnelweg’ tussen Mechelen en Antwerpen, wordt steeds drukker. Uit tellingen blijkt dat dagelijks ruim 5.000 fietsers gebruikmaken van het stuk tussen de Fruithoflaan en het station van Berchem. Daardoor ontstaan aan het kruispunt van de fietsostrade met de Arbeidersstraat regelmatig fietsfiles, wat zorgt voor langere wachttijden en gevaarlijke verkeersomstandigheden.Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: "Tijdens de spits is het tegenwoordig zo druk op de fietsostrade richting Antwerpen dat er moet geritst worden, en er zich filevorming voordoet aan kruispunten. Om al die fietsers te faciliteren zorgen we daar waar het kan voor vlotte en veilige oversteken van kruispunten, zoals hier aan de Arbeidersstraat."
Stad Antwerpen en Lantis bouwen daarom een verhoogd fietspad van dit kruispunt tot op de Posthofbrug. Fietsers op deze fietsostrade moeten dan op dat stuk niet meer wachten voor een verkeerslicht, en de doorstroming op de fietsostrade zal aanzienlijk verbeteren.
Twee brugdelen
Het nieuwe fietspad komt naast de sporen en krijgt twee brugdelen: een over de Arbeidersstraat en een over de aansluiting met het Ringfietspad en de hoek van het natuurgebied Wolvenberg. Zo kunnen de fietsers in een keer op dezelfde hoogte doorrijden van de top van Posthofbrug tot voorbij de Arbeidersstraat. Het bestaande gelijkgrondse fietspad op het kruispunt blijft behouden, voor de aansluiting naar de wijken en de volkstuinsite.
De twee brugdelen worden 6 meter breed zodat fietsers 2 aan 2 kunnen kruisen en nog voldoende afstand hebben tot de balustrades. Het fietspad zelf wordt 4,5 meter breed.
Als alles volgens planning verloopt starten de werken eind 2025 en kan de brug midden 2027 in gebruik genomen worden. Tegen het einde van 2027 zouden de werken volledig afgerond zijn.
Het totale project wordt geraamd op 10 miljoen euro. Het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling investeert 1,8 miljoen euro in de aanleg van deze fietsbrug. De resterende kosten worden gelijk gedeeld door Lantis en stad Antwerpen. Lantis werkt mee aan de bouw, als duurzame maatregel die de modal shift helpt verwezenlijken.
https://pers.antwerpen.be/voorontwerp-fietsbrug-over-arbeidersstraat-goedgekeurd
https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/fietsbrug-arbeidersstraat/over
https://antwerpspersbureau.be/voorontwerp-fietsbrug-over-arbeidersstraat-goedgekeurd/
Kaart (in pdf-vorm):
https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/fietsbrug-arbeidersstraat/media
Stad Antwerpen plant nieuwe fietsbrug in Berchem op fietsostrade Antwerpen-Mechelen
radio2, Maaike Joris
wo 06 dec 2023 15:5
De stad Antwerpen plant de aanleg van een nieuwe fietsbrug in Berchem op de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen. De fietsbrug zal aansluiten op de Posthofbrug, die uitkomt aan het station Antwerpen-Berchem. Zo komen de fietsers een kruispunt minder tegen, waardoor er ook minder wachttijden zijn aan lichten, zegt de stad.
Het college van de stad Antwerpen heeft een conceptontwerp goedgekeurd voor een nieuwe fietsbrug op de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen. De brug komt over het kruispunt van de Arbeidersstraat en de Roderveldlaan in Berchem, dat met verkeerslichten geregeld is. De brug sluit aan op de Posthofbrug, waar de fietsostrade langs het station Antwerpen-Berchem loopt.
“De fietsbrug over de Arbeidersstraat wordt volgens dit conceptontwerp 6 meter breed", vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). "Het traject sluit zo dicht mogelijk aan bij de treinsporen, gaat achter de bestaande volkstuinen door en buigt dan af naar de Posthofbrug, met een tweede brug over de volkstuinen, het natuurgebied en de aansluiting van het Ringfietspad heen. Parallel blijft er zowel ten noorden als ten zuiden van het kruispunt ook een lokaal fietspad, dat de aansluiting verzorgt met de dwarsende Arbeidersstraat."
"Minder wachten en veiliger"
“Het gaat om één van de belangrijkste invalsroutes voor fietsers richting binnenstad", zegt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "De geplande fietsbrug zal het conflict met het gemotoriseerd verkeer aan de Arbeidersstraat wegnemen." De aparte kruising zal er volgens de stad voor zorgen dat er minder wachttijden zijn voor de fietsers en dat de fietsostrade veiliger wordt.
Het district Berchem moet het conceptontwerp nog goedkeuren. Als alles volgens de planning verloopt, komt de brug er in 2026.
Regio
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/06/stad-antwerpen-plant-nieuwe-fietsbrug-in-berchem-op-fietsostrade/
Huidige situatie:
Page 6 sur 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sujets similaires
» L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 6 sur 6
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum