L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 4 sur 6
Page 4 sur 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Kaart geupdate
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zSBJRyB5swm0.kyw808J9nTQE&msa=0&ll=51.181495%2C4.448776&spn=0.322389%2C0.617294&iwloc=0004b8030303f1409b2c1
Re: L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
eeuwige reiziger a écrit:ZEMST
23/07/2015
Fietssnelweg krijgt verbinding met kanaalroute
Het gemeentebestuur van Zemst heeft in de Heidestraat twee percelen achter een woning gekocht om de fietssnelweg Antwerpen-Mechelen te verbinden met de kanaalroute Vilvoorde-Brussel. De provincie Vlaams-Brabant wil beide fietsroutes met elkaar verbinden via het jaagpad naast de Zenne. Dat moet via de brug van de Brusselsesteenweg over de E19, tegen de spoorweg aan tot aan de Heidestraat lopen. Om dat te realiseren kocht de gemeente twee percelen in die Heidestraat aan. Er wordt verder nog onderhandeld met de eigenaar van een ander perceel in diezelfde straat. Eens de Heidestraat gekruist, zal het fietspad over een gemeentelijk perceel tot aan de Zenne lopen, waar Waterwegen en Zeekanaal een fietsbrug zal aanleggen over de Zenne. Nadien volgt de fietssnelweg het jaagpad richting Eppegem. Het jaagpad wordt daarvoor beter ingericht.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zemst/fietssnelweg-krijgt-verbinding-met-kanaalroute-a2401494/
Maar hoe loopt de verbinding Zemst-Nekkerspoel ?? Langs het spoor zijn er zo goed als geen mogelijkheden.
Re: L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
eeuwige reiziger a écrit:ZEMST
23/07/2015
Fietssnelweg krijgt verbinding met kanaalroute
Het gemeentebestuur van Zemst heeft in de Heidestraat twee percelen achter een woning gekocht om de fietssnelweg Antwerpen-Mechelen te verbinden met de kanaalroute Vilvoorde-Brussel. De provincie Vlaams-Brabant wil beide fietsroutes met elkaar verbinden via het jaagpad naast de Zenne. Dat moet via de brug van de Brusselsesteenweg over de E19, tegen de spoorweg aan tot aan de Heidestraat lopen. Om dat te realiseren kocht de gemeente twee percelen in die Heidestraat aan. Er wordt verder nog onderhandeld met de eigenaar van een ander perceel in diezelfde straat. Eens de Heidestraat gekruist, zal het fietspad over een gemeentelijk perceel tot aan de Zenne lopen, waar Waterwegen en Zeekanaal een fietsbrug zal aanleggen over de Zenne. Nadien volgt de fietssnelweg het jaagpad richting Eppegem. Het jaagpad wordt daarvoor beter ingericht.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zemst/fietssnelweg-krijgt-verbinding-met-kanaalroute-a2401494/
Maar hoe loopt de verbinding Zemst-Nekkerspoel ?? Langs het spoor zijn er zo goed als geen mogelijkheden. [/quote]
J'ai posé la question à la province du Brabant Flamand. Leur réponse:
Op onze website vind je de route op kaart: www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/vilvoorde-mechelen/index.jsp.
Het vervolg bevindt zich in de provincie Antwerpen, hierrond werd overleg gepleegd met de stad Mechelen en provincie Antwerpen. Op onze vraag heeft de provincie Antwerpen een tracéstudie opgestart om de verbinding richting Mechelen concreet te gaan onderzoeken. In die studie die nu loopt, zullen meerdere scenario’s (ten westen, ten oosten… van de spoorlijn) bekeken worden. Het zal wellicht niet altijd haalbaar zijn om een consequente spoorroute te ontwikkelen. Maar dat neemt niet weg dat er nog andere manieren zijn om een kwaliteitsvolle fietsroute te realiseren.
Nog even de studie van de provincie Antwerpen afwachten dus.
Misschien komen er mogelijkheden langs de spoorlijn in Mechelen. Er zijn daar giganteske werken aan de gang (aanleg extra sporen, daaronder parkeergarages of ateliers?) en wie weet ook een fietspad ?
De site van de stad vermeld "Binnen het stationsproject krijgt de fietsostrade een vervolg tot aan het groot station." (= van Nekkerspoel tot Mechelen)
Er wordt ook onderzocht hoe we nog bijkomende fietsostrades kunnen realiseren naar Vilvoorde en Sint-Niklaas. (www.mechelen.be/6019/content/13570/fietsostrade.html)
Fietssluizen vervangen voorrang op kruispunten met fietsostrade
http://www.gva.be/cnt/dmf20160111_02060517/fietssluizen-vervangen-voorrang-op-kruispunten-met-fietsostrade
Drie weken na de invoering van een zogenaamde voorrangsregeling voor fietsers past de stad Mechelen de verkeerssituatie op twee kruispunten met de fietsostrade opnieuw aan. Uit een evaluatie blijkt dat ze te gevaarlijk is. In afwachting van verkeerslichten komen er tijdelijk fietssluizen.De nieuwe regeling had de bedoeling om fietsers op de kruispunten met de Caputsteen- en de Kleine Nieuwedijkstraat voorrang te geven. "Omdat de veiligheid van fietsers onvoldoende verzekerd is, hebben wij beslist om de voorrangsregeling tijdelijk aan te passen", zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).Bruggen over de kruispunten zoals aan de Jan Bolstraat zijn volgens de burgemeester de beste oplossing, maar dat was voor de provincie Antwerpen budgettair niet haalbaar. "Daarom heeft het provinciebestuur zich nu akkoord verklaard met het voorstel om aan beide kruispunten verkeerslichten te plaatsen", stelt Somers.Zennebrug in Heffen als voorbeeldAls voorbeeld haalt hij de gevaarlijke oversteek aan de Zennebrug in Heffen aan. "Alleen zullen we op de fietsostrade met sensoren werken, zodat de verkeerslichten automatisch op rood springen als er een fietser aankomt", legt de burgemeester uit.In afwachting trekt het stadsbestuur de zogenaamde voorrangsregeling voor fietsers opnieuw in, en de stad wil dat ook afdwingen. "Anders blijft dat reglement dode letter. Daarom plaatsen we eerstdaags fietssluizen, barrières die de fietser zullen dwingen te stoppen en voorrang te verlenen", stelt Bart Somers.
Fietsersbond niet blij met aanpassing Fietsostrade
http://www.gva.be/cnt/blmsi_02065922/mechelse-fietsersbond-niet-blij-met-aanpassing-fietsostrade
Het Nieuwsblad, 14/01/2016, bladzijde 5
Het Nieuwsblad, 14/01/2016, bladzijde 5
De Fietsersbond is niet te spreken over de beslissing om fietsers opnieuw voorrang te ontzeggen op de kruispunten van de Fietsostrade en de Caput- en Kleine Nieuwedijkstraat.
Amper een paar weken geleden werd beslist om fietsers op de Fietsostrade voorrang te geven op auto’s aan de Caputsteenstraat en de Kleine Nieuwedijkstraat. Maar de stad komt daar nu op terug. De situatie werd na evaluatie te gevaarlijk bevonden. Binnenkort komen er verkeerslichten op de kruispunten. In afwachting daarvan worden er eerst nog fietssluizen geïnstalleerd.
De Fietsersbond Afdeling Mechelen is not amused. “De voorrangsregel werkte: auto’s staken niet langer ‘volle bak’ over en er was wederzijds respect.
We hebben ook geen weet van ongevallen”, zegt voorzitter van de Mechelse Fietsersbond Luc Van Espen. “Die maatregel belemmert de vlotte doorstroming van fietsers, zelfs de doorgang voor grotere fietsen. De plaatsing van lichten is alleen in theorie een goed idee. Als het aantal gebruikers van de Fietsostrade toeneemt, zullen de lichten quasi permanent op groen staan.”
Volgens burgemeester Bart Somers (Open VLD) werden meerdere bijna-ongevallen gemeld. “De sluizen zijn niet hinderlijk voor fietsen met aanhangwagens, bakfietsen en tandems. Dat bij druk fietsverkeer het licht continu groen zou zijn, is ook niet correct. Net als bij manuele drukknoppen of andere sensorgestuurde lichten kan een alternerende groen- en roodfase gegarandeerd worden", besluit Somers.
Geef je mening over het plaatsen van verkeerslichten op de fietssnelweg in Mechelen!
http://www.fietsersbond.be/nieuws/geef-je-mening-over-het-plaatsen-van-verkeerslichten-op-de-fietssnelweg-mechelen
Het Mechelse stadsbestuur drijft haar zin door en wil verkeerslichten plaatsen op de kruisingen van de fietssnelweg met de Caputsteenstraat en de Kleine Nieuwendijkstraat.De plaatsing van verkeerslichten is volgens ons geen goed idee, en dat zowel vanuit het standpunt van de fietsers op de fietssnelweg als dat van de automobilisten op de dwarsstraten:
- Het plaatsen van verkeerslichten op een fietssnelweg staat haaks op het begrip "snelweg" en op de doorstroming van de meest duurzame vervoersmodus. De afwezigheid van verkeerslichten bepaalt voor een groot stuk de aantrekkelijkheid van zulke fietsweg ten opzichte van een gewone verkeersweg.
- Veel straten rond de fietssnelweg slikken veel autoverkeer. Stel u voor dat de Kleine Nieuwendijkstraat tijdens de ochtendspits om de 2 minuten voor een halve minuut zou afgesloten worden door een rood licht. Dat zou meteen een file opleveren tot aan de Grote Nieuwendijkstraat.
Recent hebben wij ook tellingen uitgevoerd aan beide kruispunten, en wij konden vaststellen dat auto's en fietsers momenteel een goede verstandhouding hebben op die kruisingen.Toch beweert het stadsbestuur dat er vele bijna-ongevallen gesignaleerd werden door bewoners, fietsers en automobilisten.Daarom verscherpen wij onze actie en vragen jouw mening.Vul onze enquête in op deze link.
Stanleystraat - Cuperusstraat [Antwerpen]
FIETSOSTRADE IN DE STANLEYSTRAAT EN CUPERUSSTRAAT
11 februari 2016
Dit jaar bouwt de provincie Antwerpen een fietsbrug over de Singel. Dit betekent dat de Posthofbrug in Berchem wordt verbonden met het fietsparkeergebouw in het station Antwerpen-Berchem. Van daar loopt de fietsostrade door naar de Stanleystraat en de Cuperusstraat. In deze straten is de fietsostrade nog geen tweerichtingsverkeer. Daarom worden de straten heraangelegd. Het nieuwe fietspad zal hier ook vier meter breed worden.Het bestaande enkelrichtingsfietspad aan de kant van de huizen blijft na de heraanleg behouden.
Een fietsostrade is een fietssnelweg voor lange afstandfietsers. In dit geval is het de verbinding tussen Antwerpen en Mechelen. Deze heraanleg is een ideale gelegenheid om een aantal knelpunten in de straat aan te pakken:
-een extra halte voor tram 9
-het goed leggen van de tramsporen voor het nieuwe fietspad
-het overzichtelijk maken van de kruispunten voor vlotter verkeer
-nieuwe straatverlichting en verlichting van het fietspad
FIETSPLEZIER
De fietser kon al een tijdje een voorsmaakje genieten van het viermetersbrede fietspad tussen Berchem Station en de Klokstraat. Het stukje lag er een beetje ongemakkelijk bij. Na het “overleven” van het kruispunt aan Berchem Station, dat voor alle weggebruikers levensgevaarlijk is kan je het een beetje als een beloning ervaren. Nu wordt het stuk van vier meter dus doorgetrokken tot aan de Mercatorstraat.
BOOMGAARDSTRAAT
Nog maar enkele jaren geleden werd dit kruispunt heraangelegd. Door de vrije busbaan moesten de auto’s een zeer onlogische knik maken die nog dagelijks tot levensgevaarlijke toestanden leidt. De vrije busbaan verdwijnt en het busverkeer wordt terug gemengd met het autoverkeer. Hierdoor blokkeert het afslaand verkeer naar de Boomgaardstraat niet langer de andere weggebruikers aan het kruispunt met de Posthoflei en de Statiestraat.
KLOKSTRAAT
Aan het kruispunt van de Klokstraat en de Zenobé Grammestraat, plaats van vele ongevallen, komt een verhoogd kruispunt. Een verkeersplateau zal fungeren als snelheidsremmer en als beveiliging voor het oversteken.
LANGE LEEMSTRAAT
Het kruispunt aan de Lange Leemstraat en de Gulden Vliesstraat zal verkeersveiliger worden. Een betere lichtenregeling en een duidelijk overzicht moeten de verkeersveiligheid verbeteren. Hier moeten ook de drie bomen verdwijnen voor het verbreed fietspad. Later zullen vier nieuwe platanen voorzien worden. De tramsporen stadinwaarts worden ontdubbeld en staduitwaarts wordt het autoverkeer samen met het tramverkeer richting Guldenvliesstraat op één spoor gebracht. De bypass naar de Guldenvliesstraat verdwijnt omwille van het risico op conflicten met het dubbelrichtings-fietsverkeer. De rijrichting in de Cobdenstraat wordt omgekeerd of het wordt een doodlopende straat. Aldus wordt de verkeerslichtenregeling ten goede aangepast zodat het verkeer op het kruispunt vlotter kan verlopen. Het fiets station zal iets opschuiven en de voetpaden aan de huizenkant worden iets breder.
CUPERUSSTRAAT
In de Cuperusstraat worden de sporen van de tram verplaatst. De tram stadinwaarts zal mee op de rijweg worden gebracht. Hierdoor komt er voldoende ruimte vrij om het fietspad aan te leggen naast de spoorwegberm en worden de twee gevaarlijke kruisingen van tram met fiets verijdeld. De tram richting Lange Leemstraat krijgt een apart spoor op het kruispunt.De huidige bushalte zal aangepast worden, zodat deze ook halteplaats wordt voor tram 9
STANLEYSTRAAT
In het smalste gedeelte van de Stanleystraat wordt een gedeelte van de spoorwegberm ingenomen. Ongeveer in het midden van de straat zal het fietspad een knik maken om beter aan te sluiten bij de volgende brug. De boom op huisnummer 21(jawel; het huis van uw dienaar) zal sneuvelen.
FASERING
De eerste fase voor het gedeelte tussen de Boomgaardstraat en de Guldenvliesstraat zal ten vroegste eind 2016 beginnen. De tweede fase tussen de Guldenvliesstraat en de aansluiting met de Mercatorstraat, die complexer is vanwege de aanpassingen van de traminfrastructuur zal later van start gaan.
MATERIAAL
Nog even nageven dat de fietspaden in asfalt zullen worden aangelegd en niet met het hobbelige gesteente zoals aan de huizenzijde van Berchem station.
EINDBALANS
Als het een beetje meezit, fietst men binnen een tweetal jaar op het viermeter fietspad in de Stanleystraat en de Cuperusstraat. De verkeerssituatie aan het Station van Berchem zal verbeterd zijn (kon het slechter?). Of één verhoogd kruispunt(Klokstraat) een vertraging gaat teweegbrengen in het autoverkeer valt nog af te wachten.We genieten nog even van de “stilte voor de storm” voor stof, lawaai en andere ongemakken gedurende de werken zullen zegevieren.
http://www.gazetvanzurenborg.be/2016/02/fietsostrade-in-de-stanleystraat-en-cuperusstraat/
https://www.antwerpen.be/nl/info/56a8e133aea8a7fd168b45df/heraanleg-cuperusstraat-en-stanleystraat
http://www.gva.be/cnt/dmf20160225_02148714/fietsers-krijgen-tweerichtingsfietspad
Brochure:
https://assets.antwerpen.be/srv/assets/api/download/95b40c11-53b0-4643-a1dc-d60fb4b78875/20160202_posters_voorontwerp_alg.pdf
Re: Fietsbrug over de Singel [Berchem]
eeuwige reiziger a écrit:Stad en provincie halen uit naar Eurostation over vertraging fietsbrug
14/10/2014
Berchem - De stad Antwerpen en de provincie Antwerpen vrezen vertragingen bij de bouw van de nieuwe fietsbrug over de Singel aan het station van Berchem. In een gezamenlijke brief halen ze zwaar uit naar de NMBS-Holding en vooral Eurostation.
Na jarenlang wachten eindelijke concrete plannen voor fietstunnel Berchem Station
Het Nieuwsblad/Regionaal: Antwerpen,
Vr. 17 Jun. 2016, Pagina 1
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts liet gisteren weten dat 21 miljoen euro zal worden geïnvesteerd in het afwerken van het netwerk aan fietsnelwegen. Drie miljoen euro van het totale bedrag gaat naar de bouw van de lang verwachte fietsbrug over de Singel aan Berchem Station.
“De bouwvergunning voor de fietsbrug is net binnen en we zijn nu bezig met de voorbereidende werken te plannen om de nutsleidingen aan te passen”, zegt Chris Brouwers, diensthoofd Mobiliteit van de provincie Antwerpen. “Die starten meteen na het bouwverlof in juli. Als er vervolgens geen kink in de kabel komt, rijden eind dit jaar de eerste fietsers over de nieuwe fietsbrug in Berchem.
Tevreden fietsers
“Ik heb er ooit wel van gehoord dat hier een brug moest komen”, vertelt Merel terwijl ze van haar fiets stapt. “Maar omdat er niets gebeurde, dacht ik dat dat plan was afgevoerd. Zelf woon ik in Berchem en studeer ik in Leuven. Elke dag moet ik dus dat gevaarlijke kruispunt aan de Singel oversteken om mijn fiets hier te kunnen parkeren.”
Ook Stef, een leerkracht uit Gent die lesgeeft in Berchem, gaat spontaan in de fietsremmen staan voor een woordje uitleg. “Elke dag zie je hier duizenden fietsers die de Singel over moeten op weg naar school of hun werk. Aan de andere kant van de Ring is namelijk een nieuwe kantorenwijk gegroeid en zo'n fietsbrug zou al het verkeer veel veiliger en sneller maken. Nu zie je aan het kruispunt hoe fietsers zelfs bij groen licht tussen de autofiles moeten laveren.”
In de catacomben van het fietsparkinggebouw vinden we Fietspunt, de toezicht- en hersteldienst van Levanto. Elsan en Ronald zijn er druk in de weer.
“Ik wist zelfs niet dat hier een fietsbrug gepland was”, geeft Elsan toe. “Nu parkeren gebruikers hun fietsen op de onderste verdiepingen. Je gaat niet tot boven als je er niet moet zijn. Als die brug er komt op de tweede verdieping, zal de ruimte daar uiteraard meer benut worden.”
Zijn collega Ronald knikt instemmend. “Op de derde en de dakverdieping groeit er nu gras. Waarschijnlijk was ze bedoeld om ooit als uitbreiding aan de fietsparking te kunnen toevoegen. Vandaar dat ze al voorzien is van een glazen balustrade. Met een brug over de Singel ben ik er zeker van dat ze op een mum van tijd benut zal worden. ”
Financiële steun voor de aanleg van 2 fietsbruggen en 2 fietstunnels
Door N-VA Stad Antwerpen op 16 juni 2016
(...)
Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en het Agentschap Ondernemen zijn de beheerder van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Ook minister van Mobiliteit Ben Weyts legt nog een belangrijk deel bij voor deze fietsprojecten. In totaal gaat het in de provincie Antwerpen om een investeringspakket van 8 598 243 euro. Concreet gaat het om 2 fietsbruggen en 2 fietstunnels:
een fietsbrug aan het station Antwerpen-Berchem (op de F1, de fietsostrade Antwerpen-Mechelen): 3 358 243 euro totale kostprijs
(...)
https://antwerpen.n-va.be/nieuws/financiele-steun-voor-de-aanleg-van-2-fietsbruggen-en-2-fietstunnels
Domein Kauwendaal [Sint-Katelijne-Waver]
Voormalig militair domein wordt speelbos
22/06/2016
SINT-KATELIJNE-WAVER - Het vroegere militair domein Kauwendaal in Sint-Katelijne-Waver wordt binnenkort een speelbos. Het agentschap voor Natuur en Bos koopt het domein over van defensie. Hiervoor werd zo’n 300.000 euro vrijgemaakt.
Het militair domein maakt deel uit van het stadsbos op de grens van Sint-Katelijne-Waver en Mechelen. Het is al tientallen jaren erg populair bij jeugdbewegingen en wandelaars, ook al is het eigenlijk verboden om het 12 hectare grote terrein te betreden. Daar komt binnenkort verandering in.
“Om het strategisch project Natuur in en Rond Mechelen een extra boost te geven, heb ik de opdracht gegeven om het militair domein in Sint-Katelijne-Waver aan te kopen”, zegt minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V). “Hiervoor werd zo'n 300.000 euro vrijgemaakt. Daardoor wordt dit gebied eigendom van het Agentschap Natuur en Bos en wordt dit domein van 12,5 hectare groengebied officieel opengesteld. Samen met de partners wordt dit gebied nu verder ingericht en beheerd.”
Sinds 2007
Het inrichten van het militair domein als permanente groene long is een voorbeeld van legislatuuroverschrijdend beleid, stellen ze bij CD&V. “Eind 2007 bood het ministerie van defensie het militair domein, dat gelegen is aan de Valkstraat en Vijverstraat in Sint-Katelijne-Waver, te koop aan aan het toenmalige CD&V-schepencollege”, zegt gemeenteraadslid Bert De Keyser (CD&V).
“In de Vijverstraat werd in een strook van 50 meter voorzien voor woningbouw. De rest werd als groengebied ingevuld. Het toenmalige CD&V-college drong bij de minister van leefmilieu, toen nog Hilde Crevits (CD&V), aan om onderhandelingen op te starten om het volledige domein aan te kopen. Dat het nu gelukt is, is mede dankzij ons.”
Belangrijke rol
Het domein wordt ingericht als speelbos. “Uiteindelijk wordt het al vijftig jaar gebruikt als speelbos, maar ons doel is om het gebied om te bouwen, zodat het domein een publiekstrekker wordt”, geeft schepen Servaas De Vries (sp.a) nog mee. “Pannenkoekenbrasserie de Midzeelhoeve en het Sint-Michielskasteel spelen hier mee een belangrijke rol in. Leuk weetje voor de fietsers is dat de fietsostrade dwars door het militair domein loopt.” De overname kadert mee in het project voor de verankering van de groen-blauwe gordel rond Mechelen. Op 1 juli begint een projectcoördinator die bestudeert hoe alles met elkaar kan verbonden worden.
http://www.gva.be/cnt/blbce_02349756/oud-militair-domein-wordt-speelbos
Re: Fietsbrug over de Singel [Berchem]
Bouw fietsbrug over Singel start in augustus
02/07/2016
BERCHEM - De bouw van de nieuwe fietsbrug over de Singel aan het station van Berchem start in augustus. De eerste fietsers kunnen er over rijden in het najaar 2017. Met deze brug verdwijnt een barrière op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Het gaat om een investering van 3,2 miljoen euro. De eerste fietsers zullen dan in het najaar van 2017 over deze nieuwe brug kunnen rijden.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160701_02367296
Re: Fietsbrug over de Singel [Berchem]
Bouw fietsbrug Singel gestart: verkeershinder in augustus
26/07/2016
BERCHEM - In augustus plaatst aannemer Mols de eerste steunpilaar voor een fietsbrug op de middenberm van de Singel. Tijdens de werken is er op de Singel, ter hoogte van het station Antwerpen-Berchem, in elke rijrichting slechts één rijstrook beschikbaar. Fietsers en voetgangers ervaren geen hinder.
De toekomstige fietsbrug verbindt de Berchemse Posthofbrug met het nieuwe fietsparkeergebouw van het station Antwerpen-Berchem. Elke werkdag steken meer dan 5.000 fietsers het kruispunt van de Antwerpse Singel en de Posthofbrug over. De nieuwe fietsbrug brengt fietsers veilig en snel over dat drukke kruispunt.
“Met de fietsbrug maken we de binnenstad van Antwerpen via de F1 fietsostrade Antwerpen-Mechelen rechtstreeks bereikbaar”, ” licht Luk Lemmens, provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit toe. “Het provinciebestuur werkte hard aan de aanleg van die F1. Sinds vorig jaar fiets je in één rechte lijn van het station Antwerpen-Centraal tot aan het station Mechelen-Nekkerspoel.”
Sinds het voorjaar van 2015 kunnen treinreizigers hun fiets in het nieuwe fietsparkeergebouw bij het station Antwerpen-Berchem stallen. Zo zal het station dankzij de nieuwe fietsbrug en fietsostrade nog gemakkelijker te bereiken zijn.
Werken in verkeersluwe periode
Ter hoogte van het station Antwerpen-Berchem is in augustus in elke rijrichting slechts één rijstrook beschikbaar op de Singel. De wegversmalling situeert zich tussen de kruispunten van de Singel met de Posthofbrug en met de Borsbeekbrug.
Voor werken op de smalle middenberm van de Singel heeft aannemer Mols extra ruimte nodig. De wegversmalling is bewust gepland in de vakantiemaand augustus omdat er dan minder verkeer is. Fietsers en voetgangers ervaren geen hinder van deze werken. Als alles volgens planning verloopt, zijn alle rijstroken van de Singel vanaf 1 september opnieuw beschikbaar.
Kosten
De kosten voor de bouwwerken bedragen 3.319.677,50 euro. De Vlaamse overheid en de provincie Antwerpen betalen elk 1.327.871 euro. De stad Antwerpen legt het resterende bedrag bij.
http://www.gva.be/cnt/dmf20160726_02399605/bouw-fietsbrug-singel-gestart-verkeershinder-in-augustus
BERCHEM/ANTWERPEN
27/07/2016
Werken fietsbrug Berchem Station van start
In augustus wordt er eindelijk gestart met de bouw van de fietsbrug aan Berchem Station. De brug start op het hoogste punt van de Posthofbrug, steekt de Singel over en landt in het fietsparkeergebouw.
Elke dag passeren er zo'n 5.000 fietsers op het kruispunt van de Singel. De brug moet de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen nog een stuk aantrekkelijker maken. De brug start op het hoogste punt van de Posthofbrug en gaat tot op de tweede verdieping van het fietsparkeergebouw. Pendelaars kunnen hun fiets parkeren maar ook doorgaand verkeer zou gemakkelijk moeten kunnen doorfietsen.
De brug kost zo'n 3,3 miljoen euro en is een samenwerking tussen de Vlaamse overheid, de provincie en de stad. In augustus plaatst aannemer Mols op de middenberm van de Singel de eerste steunpilaar voor een fietsbrug. Tijdens de werken is er op de Singel, ter hoogte van het station, in elke rijrichting slechts één rijstrook beschikbaar. Fietsers en voetgangers ervaren geen hinder. Tegelijk wordt ook het fietspad van de Posthofbrug heraangelegd om het zwakste punt op de fietsostrade weg te werken.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/werken-fietsbrug-berchem-station-van-start-a2811441/
Re: Fietsbrug over de Singel [Berchem]
Over deze brug kunnen binnenkort 5.000 fietsers per dag vlot de stad in
25/08/2016
BERCHEM - Met de nodige vertraging is de bouw gestart van de nieuwe fietsbrug over de Singel in Berchem. De duizenden fietsers op de fietsostrade kunnen vanaf het najaar 2017 comfortabel het fietsparkeergebouw inrijden of doorrijden naar de binnenstad.
Op de middenberm van de Singel naast de spoorwegbrug verschijnt de volgende dagen de eerste van zeven steunpilaren van de fietsbrug. De brug start op het hoogste punt van de Posthofbrug, loopt over de stationsparking, gaat verder in de spoorwegberm, steekt de Singel over en sluit aan op het fietsparkeergebouw van het station van Berchem. Ze is 270 meter lang. De eerste fietsers zullen er in het najaar 2017 over kunnen rijden. Het prijskaartje bedraagt 3,3 miljoen euro. Vlaanderen, de provincie Antwerpen, de stad Antwerpen en Europa legden hiervoor samen.
“De vertraging was een gevolg van de complexiteit van deze brug, zoals de integratie in de NMBS-infrastructuur”, zegt Luk Lemmens (N-VA), Antwerps gedeputeerde voor Mobiliteit. “Het gaat dan maar over een afstand van 200 meter, maar het zijn wel zeer belangrijke meters. De Singel vormt nu een barrière voor de fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Als de brug er eenmaal is, zullen de 5.000 fietsers die hier dagelijks passeren niet alleen veilig en comfortabel kunnen doorrijden, maar zullen ze ook tijdswinst maken omdat ze niet langer aan een verkeerslicht staan.”
http://www.gva.be/cnt/dmf20160824_02438241/over-deze-brug-kunnen-binnenkort-5-000-fietsers-per-dag-vlot-de-stad-in
5000 fietsers op F1 krijgen nieuwe fietsbrug
http://dienstmobiliteit.cmail19.com/t/ViewEmail/d/9DF8FD484C1AF685/C2E9B6A9500ED5CBF6A1C87C670A6B9F
Elke dag gebruiken zo'n 5000 fietsers de F1, fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Einde 2017 steken die het drukke kruispunt met de Singel via een nieuwe fietsbrug veilig en snel over. Wil je meer weten over de fietsbrug? Lees dan het nieuwsitem over de start van de bouwwerken of bezoek de infomarkt op donderdag 22 september in de stationshal Antwerpen-Berchem.
Aanpassingswerken fietsbrug Vrouwvliet [Mechelen]
59.000 euro voor toplaag fietsbrug
23/09/2016
MECHELEN - De fietsbrug over de Vrouwvliet in Mechelen, onderdeel van de fietsostrade, krijgt een nieuwe toplaag. Die moet het wegdek minder glad maken. Sinds de bouw van de fietsbrug in 2014 gebeurde een aantal valpartijen door de gladheid van het wegdek. De oorzaken van die gladheid zijn de ligging en de bochten van de brug. Op die plaats heerst een microklimaat waardoor het brugdek altijd vrij vochtig blijft.
De provincie Antwerpen investeert 59.000 euro in een uv-bestendige en slijtvaste toplaag. De werken vinden vandaag vrijdag en morgen zaterdag plaats. De helft van de brug blijft wel beschikbaar om over te fietsen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160922_02481945
MECHELEN
23/09/2016
PROVINCIE LEGT NIEUWE TOPLAAG OM KOMAF TE MAKEN MET VALPARTIJEN
Fietsbrug Vrouwvliet wordt minder glad
Goed nieuws voor de gebruikers van de fietsostrade in Mechelen. De provincie zal vandaag en morgen de fietsbrug ter hoogte van de Vrouwvliet minder glad maken. Kostprijs: 59.000 euro. "Dit komt niets te vroeg", reageren de gebruikers.
Vorige winter kwam een heleboel fietsers ten val op het gladde wegdek van de brug, ondanks de waarschuwingsbordjes 'Bij nat weer: GLAD WEGDEK'. Na de zoveelste buiteling kregen fietsers zelfs de raad om er niet meer over te fietsen. 'Bij vriesweer afstappen. Bruggen zeer glad!!!', luidde het dringende advies aan te trappers. Komende winter zou het probleem zich niet meer mogen stellen. Arbeiders zullen vandaag en morgen een laag aanbrengen die het wegdek minder glad zal maken.
"Oorzaken van die gladheid zijn de ligging en de bochten van de brug. Onder de spoorwegbrug en boven de Vrouwvliet heerst er een microklimaat waardoor het planken brugdek vochtig en dus vrij glad blijft. De nieuwe toplaag: triflex, een 2-componentenproduct dat transparant, uv-bestendig en slijtvast is. Het geeft de fietsbrug een stroeve toplaag. We raden de fietsers wel aan om bij ijzel en regen nog steeds voorzichtig te blijven", zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens.
Schepen van Openbare Werken Christiaan Backx reageert opgetogen. "We kregen hier vorige winter reeds veel meldingen over binnen en na overleg met de provincie is er dit initiatief genomen. Dit is zeker een verbetering voor de fietsveiligheid en het algemeen comfort van de fietser. We komen zo ook tegemoet aan de opmerkingen van de Fietsersbond."
De fietsbrug blijft tijdens de werkzaamheden steeds voor de helft bruikbaar. "Daarom hebben ze dus die rubbers weggehaald", reageert Johan de Kort. Hij is blij met de investering. "Ik ben hier zelf denk ik een keertje gevallen, maar heb hier vooral anderen tegen de vlakte zien gaan. Twee keer ernstig. Een keer kwetste een meisje haar heup, een andere keer moest de ambulance komen."
Niets te vroeg
Ook Paul Schillemans en Sonja Van der Aa reageren opgelucht. "Dit komt niets te vroeg." Sonja fietst dagelijks over de fietsostrade. "Maar als ik van op de Grote Nieuwedijkstraat al zie dat ze hier al aan het vallen zijn, dan rij ik om. Ik ben op mijn leeftijd voorzichtiger geworden. Al zijn de fietssuggestiestroken in de Nieuwedijkstraat ook glad."
De fietsbrug ligt er sinds 2014 en wordt volgens de provincie dagelijks gebruikt door 2.000 fietsers.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-meise/fietsbrug-vrouwvliet-wordt-minder-glad-a2884070/
Re: Fietsbrug over de Singel [Berchem]
Nieuwe fietsbrug over Singel wordt in haar geheel geplaatst
23/09/2016
BERCHEM - De nieuwe fietsbrug over de Singel aan het station van Berchem zal in een weekend in maart 2017 in zijn geheeld worden geplaatst. De Singel zal dan volledig worden afgesloten, evenals treinspoor 10.
Het provinciebestuur, de stad Antwerpen en Vlaanderen kondigden enkele weken geleden nog de bouw van de eerste pilaar van deze fietsbrug aan. Alleen is daar voorlopig nog weinig van te merken. Er ligt enkel een hoopje stenen op de middenberm van de Singel. “De aannemer kiest er voor om de brug met pijlers in zijn geheel te plaatsen”, zegt Chris Brouwers, provinciaal diensthoofd Mobiliteit. “Ondertussen werd al wel de fundering van de pijler aan de Singel gelegd. Voor de rest wordt ook gewerkt op de parking van de NMBS.”
In welk weekend de brug juist wordt geplaatst, ligt nog niet vast. Na het plaatsen zal het nog drie tot vier maanden duren voor de eerste fietsers over de brug rijden.
http://www.gva.be/cnt/dmf20160922_02481447/nieuwe-fietsbrug-over-singel-wordt-in-haar-geheel-geplaatst
Donderbrug [Hove]
Deze legislatuur nog geen fietsviaduct aan Donderbrug
23 november 2016
HOVE - De Hovese gemeenteraad pleit voor een fietsviaduct ter hoogte van de Donderbrug. Op die manier kan de fietsostrade het gevaarlijke kruispunt met de Beekhoekstraat vermijden.
De voorbije jaren heeft de provincie werk gemaakt van een stevige uitbouw van de fiets-o-strade tussen Antwerpen en Mechelen. “Maar in Hove blijven er enkele knelpunten, zoals de oversteek van de Beekhoekstraat aan de zogenaamde Donderbrug”, zo zegt CD&V-raadslid Filip Lecoutre.
Lecoutre drong tijdens de gemeenteraad aan op extra verkeerssignalisatie, in afwachting van een structurele aanpak. “Best is dat de fietsostrade uiteindelijk via een viaduct over de Beekhoekstraat heen loopt en dus op het niveau van de spoorweg blijft.”
Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) zegt dat hij het voorstel van een fietsviaduct eerder al aan de provincie heeft overgemaakt. “Het provinciebestuur heeft echter laten weten dat een fietsbrug in deze legislatuur niet meer haalbaar is.”
Binnen de gemeenteraad werd afgesproken dat alle fracties mee hun schouders onder het dossier zullen zetten, in de hoop dat de provincie de aanleg van de brug zo snel mogelijk realiseert.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bllva_02587167
Stanleystraat - Cuperusstraat [Antwerpen]
ANTWERPEN
31/12/2016
Stad pompt 20 miljoen euro in 26 werven
(...)
21 Stanleystraat - najaar - € 500.000
De fietsostrade tussen Mechelen en Antwerpen wordt heraangelegd met een fietsbrug over de Singel. Van daar loopt de fietsostrade door naar de Stanleystraat en Cuperusstraat. Het nieuwe fietspad zal hier ook vier meter breed worden met tweerichtingsverkeer.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/stad-pompt-20-miljoen-euro-in-26-werven-a3043756/
Gemeentegrens duidelijk zichtbaar op fietsostrade
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blbpr_02674142
Mechelen / Sint-Katelijne-Waver - Voor fietsers was het zaterdag erg duidelijk waar de gemeentegrens van Sint-Katelijne-Waver en Mechelen precies lag. Op de fietsostrade was de kant van Mechelen ijsvrij gemaakt, terwijl aan de kant van Sint-Katelijne-Waver de gevolgen van het winterse weer nog heel duidelijk aanwezig waren.
De situatie inspireerde één van onze lezers alvast tot deze foto. Het beeld doet wat denken aan een veel gedeelde foto van enkele dagen geleden, genomen op de grens van Elsene en Brussel. De strooidienst was daar ook letterlijk aan de gemeentegrens gestopt, ook al liep de straat nog verder. "Typisch Belgisch", klonken de commentaren toen.
Op basis van dit beeld algemene conclusies trekken over de ijver van de strooidiensten in de twee gemeenten, is wellicht voorbarig. Al was het wel veel veiliger om op Mechelse grondgebied te fietsen. Zullen we het maar houden op 'typisch Mechels'?
Re: Fietsbrug over de Singel [Berchem]
Nieuwe fietsbrug over Singel klaar in oktober
27/01/2017
Als de werken verlopen volgens planning, kunnen fietsers vanaf 1 oktober vlot de Singel oversteken via een nieuwe fietsbrug. De plek waar de helling van die brug loopt, wordt stilaan duidelijk. Daarmee verdwijnt een belangrijk en gevaarlijk obstakel op de zeer druk bereden fietsostrade Antwerpen-Mechelen.
Die brug verbindt het fietspad op de Posthofbrug met het fietsparkeergebouw aan het station van Berchem. Fietsers rijden dan rechtstreeks dit gebouw in om hun tweewieler daar te parkeren voor wie de trein neemt of rijden gewoon door richting binnenstad. De fietsbrug wordt mogelijk op 1 april geplaatst over de Singel. Fietsers zouden vanaf 1 oktober vlot kunnen doorrijden.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170126_02697555
http://www.gva.be/cnt/dmf20170127_02698222/nieuwe-fietsbrug-over-de-singel-klaar-in-oktober
Re: Fietsbrug over de Singel [Berchem]
6 maart
https://www.facebook.com/AntwerpenFietsprovincie/photos/a.319508914771900.74996.292598377462954/1359564587432989/?type=3
Weekend van 1 april Singel afgesloten tussen Posthofbrug en Borsbeekbrug
https://atv.be/nieuws/weekend-van-1-april-singel-afgesloten-tussen-posthofbrug-en-borsbeekbrug
Van vrijdag 31 maart 20 uur tot zondag 2 april 20 uur is de Singel afgesloten voor alle verkeer tussen de Posthofbrug en de Borsbeekbrug. Dat weekend hijst een grote kraan de nieuwe fietsbrug over de Singel. De brug is een onderdeel van de F1, de fietsostrade die langs de spoorweg van Antwerpen naar Mechelen loopt.
Op de terreinen van aannemer Mols is de fietsbrug gemonteerd tot 2 grote stukken. Op vrijdagavond 31 maart brengen vrachtwagens die 2 brugonderdelen naar Berchem. Op zaterdag 1 april hijst een grote kraan ze op hun plek. Dat is langs de spoorweg aan het station van Berchem, over de Singel. Iedereen is welkom om dit huzarenstuk op de voet te volgen. Het interessantste moment, het hijsen van de brugonderdelen, gebeurt op zaterdag 1 april vermoedelijk vanaf 12 uur. Om veiligheidsredenen verzamelen we op de uitkijkplek op de hoek van de Singel en de Posthofbrug. De provincie Antwerpen, de Vlaamse overheid en de stad Antwerpen trakteren de aanwezigen tussen 13 en 15 uur op een kop soep.
Verkeershinder
Van vrijdagavond 31 maart 20 uur tot zondag 2 april 20 uur is de Singel afgesloten voor alle verkeer tussen de Posthofbrug en de Borsbeekbrug. Je volgt er de aangegeven omleiding. Het buitenste treinspoor is op zaterdag 1 april buiten gebruik. De hinder voor de treinreizigers is beperkt tot spoorwijzigingen. Belangrijk om weten is dat het weer een cruciale factor is. Slecht weer kan de veiligheid tijdens de werken in gevaar brengen. Op vrijdag 31 maart bepalen de weersvoorspellingen of de werken doorgaan. Surf naar de Facebookpagina Antwerpen Fietsprovincie voor de laatste update.
Re: Weekend van 1 april Singel afgesloten tussen Posthofbrug en Borsbeekbrug
VIDEO. Zo wordt nieuwe fietsbrug over de Singel geplaatst
1 april 2017
BERCHEM - Een grote kraan heeft zaterdag in Berchem de nieuwe fietsbrug over de Singel gehesen. De fietsbrug is 45 meter lang en werd in twee delen van elk 110 ton geleverd op een vrachtwagen. Na de plaatsing is de brug nog niet bruikbaar. De aannemer moet de fietsbrug nog verder afwerken en de verbindingen aanleggen.
In oktober zouden de eerste fietsers over de brug kunnen rijden. De brug is een onderdeel van de fietsostrade die langs de spoorweg van Antwerpen naar Mechelen loopt. De brug start op het hoogste punt van de Posthofbrug, loopt over de stationsparking, gaat verder in de spoorwegberm, steekt de Singel over en sluit aan op het fietsparkeergebouw van het station van Berchem.
Volgens provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) zorgt de brug voor een veilige en snellere oversteek over het drukke kruispunt. Naar schatting zullen er per dag zowat 5.000 fietsers gebruik van maken, wat dus ook het kruispunt zelf zal ontlasten. Volgens Lemmens negeren door de lange wachttijden nu heel wat fietsers het rode licht.
Het prijskaartje bedraagt 3,3 miljoen euro en is een samenwerking tussen de stad Antwerpen, de provincie, de Vlaamse overheid en Europa.
http://www.gva.be/cnt/dmf20170401_02812366/video-zo-wordt-de-fietsbrug-over-de-singel-geplaatst
https://atv.be/nieuws/video-nieuwe-fietsbrug-42547
Nieuwe fietsbrug sluit missing link op fietsostrade aan station Antwerpen-berchem
01/04/2017
In Antwerpen is vanmiddag met succes een grote fietsbrug geplaatst over de Singel. De brug maakt fietsen vlotter voor duizenden gebruikers van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Ook zorgt het kunstwerk voor een vlotte aansluiting op de fietsparking aan het station Antwerpen-Berchem. IN het najaar wordt de brug in gebruik genomen. De Singel is van vrijdag- tot zaterdagavond afgesloten voor alle verkeer tussen de Posthofbrug en de Borsbeekbrug. Er werd een grote kraan opgesteld om een fietsbrug op haar plaats te hijsen. Met heel wat kijklustigen in de buurt werd het gevaarte aangevoerd, dat bestaat uit twee delen van elk 110 ton, die samen een brug van 45 meter lang vormen. Daarmee wordt een belangrijke schakel verwezenlijkt op de drukke fietsostrade F1, tussen Antwerpen en Mechelen.
Volgens provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) zorgt de brug voor een veilige en snellere oversteek over het drukke kruispunt. Naar schatting zullen er per dag zowat 5.000 fietsers gebruik van maken, wat dus ook het kruispunt zelf zal ontlasten. Volgens Lemmens negeren door de lange wachttijden nu heel wat fietsers het rode licht.
De brug, die vanmiddag zoals voorzien op haar plaats werd gelegd, sluit ook rechtstreeks aan op een fietsparkeergebouw van Antwerpen-Berchem, zodat ook de combinatie fiets en trein makkelijker wordt. De brug, die onderdeel is van een langer uit te voeren traject, kan nog niet meteen worden gebruikt. Daarvoor is het wachten tot het najaar. Het project kost zo’n 3,3 miljoen euro, betaald met zowel Vlaamse, provinciale, stedelijke als Europese middelen.
http://nl.metrotime.be/2017/04/01/news/nieuwe-fietsbrug-sluit-missing-link-op-fietsostrade-aan-station-antwerpen-berchem/
Nieuwe fietsbrug sluit missing link op fietsostrade Antwerpen-Mechelen
1/04/17
BERCHEM (ANTWERPEN) In Antwerpen is zaterdagmiddag met succes een grote fietsbrug geplaatst over de Singel. De brug maakt fietsen vlotter voor duizenden gebruikers van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Ook zorgt het kunstwerk voor een vlotte aansluiting op de fietsparking aan het station Antwerpen-Berchem. In het najaar wordt de brug in gebruik genomen.
De Singel is van vrijdag- tot zaterdagavond afgesloten voor alle verkeer tussen de Posthofbrug en de Borsbeekbrug. Er werd een grote kraan opgesteld om een fietsbrug op haar plaats te hijsen.
Met heel wat kijklustigen in de buurt werd het gevaarte aangevoerd, dat bestaat uit twee delen van elk 110 ton, die samen een brug van 45 meter lang vormen. Daarmee wordt een belangrijke schakel verwezenlijkt op de drukke fietsostrade F1, tussen Antwerpen en Mechelen.
5.000 fietsers
Volgens provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) zorgt de brug voor een veilige en snellere oversteek over het drukke kruispunt. Naar schatting zullen er per dag zowat 5.000 fietsers gebruik van maken, wat dus ook het kruispunt zelf zal ontlasten. Volgens Lemmens negeren door de lange wachttijden nu heel wat fietsers het rode licht.
De brug, die zaterdagmiddag zoals voorzien op haar plaats werd gelegd, sluit ook rechtstreeks aan op een fietsparkeergebouw van Antwerpen-Berchem, zodat ook de combinatie fiets en trein makkelijker wordt. De brug, die onderdeel is van een langer uit te voeren traject, kan nog niet meteen worden gebruikt. Daarvoor is het wachten tot het najaar.
Het project kost zo'n 3,3 miljoen euro, betaald met zowel Vlaamse, provinciale, stedelijke als Europese middelen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3120248/2017/04/01/Nieuwe-fietsbrug-sluit-missing-link-op-fietsostrade-Antwerpen-Mechelen.dhtml
https://twitter.com/Dirk_Lauwers/status/848154250878361600/photo/1
Groene Golf [Antwerpen]
Licht staat nooit op rood voor fietsers dankzij duim, haas of schildpad
Eerste test voor groene golf op fietsostrade Antwerpen-Mechelen
28/04/2017
ANTWERPEN - Geen tijd en energie meer verliezen door te moeten wachten voor het rode verkeerslicht: dat is het opzet van een proefproject van de stad Antwerpen voor fietsers. Aan de hand van een haas, schildpad of duimpje kunnen ze zelf zien welke snelheid ze moeten aanhouden om te kunnen genieten van die 'groene golf'.
De stad Antwerpen wil het comfort van fietsers verhogen op de grote assen, zoals de fietsostrades. En een van de grootste ergernissen van die fietsers is het moeten stilstaan voor elk verkeerslicht. Vaak staan ze over heel hun traject telkens ook stil naast dezelfde wagens, waardoor de fiets zijn voordeel als sneller vervoermiddel in de stad lijkt te verliezen.
Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) gaat daarom een proefproject met een snelheidssuggestiebord opstarten. Fietsers op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen die het kruispunt van de Arbeidersstraat met de Roderveltlaan in Berchem naderen, zien meteen welk tempo ze moeten
aanhouden om groen te hebben bij het verkeerslicht. Wie moet versnellen, krijgt een haas te zien en voor wie te snel rijdt, is er een schildpad. Als je met de juiste snelheid rijdt, verschijnt er een opgestoken duim.
Op honderd meter van het verkeerslicht staat een digitaal bord dat niet alleen de snelheid van de fietser meet, maar rechtstreeks in verbinding staat met het verkeerslicht. Zo kan het suggestiebord de ideale snelheid voor elke fietser berekenen. Dit Flo-systeem werd recent ook in gebruik genomen in de Nederlandse stad Utrecht. In Antwerpen komt het er normaal gezien nog dit jaar. Het gaat om een proefproject dat een jaar zal lopen.
De fietsostrade Antwerpen-Mechelen is een van de drukste fietsassen in Vlaanderen. Binnenkort sluit ze ook aan op de nieuwe fietsbrug over de Singel. Fietsers die aan het station van Berchem moeten zijn, rijden zo meteen de fietsparking in.
Meer comfort
De Fietsersbond reageert enthousiast op het Antwerpse proefproject. “Het biedt meer service aan de mensen die de fiets nemen”, zegt Stef Leroy van de Fietsersbond. “Tot nu toe kennen we alleen groene golven voor wagens, het zou goed zijn als die er ook voor fietsers komen. Dit is een proefproject, maar ik hoop dat zulke suggestieborden op meerdere plaatsen zullen verschijnen, zeker op de grote fietsassen in Antwerpen.”
Hij is ervan overtuigd dat het systeem het comfort van de fietser daadwerkelijk zal verhogen, omdat die dan geen energie meer verliest met telkens te moeten stoppen en weer op te trekken.
Ook in andere steden experimenteren ze met groene golven voor fietsers. Zo gebruikt de Deense hoofdstad Kopenhagen een systeem met ledlichtjes naast het fietspad. Als die groen zijn, weet de fietser dat hij met de juiste snelheid rijdt. Als de ledlampjes rood kleuren, moet de fietser vertragen. Het systeem wordt er alleen tijdens de spitsuren gebruikt.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170427_02855678
bewegwijzering
http://www.gva.be/cnt/dmf20170607_02916283/fietsostrades-binnenkort-tot-in-brussel-en-aarschot
In de provincie Antwerpen krijgen de F1 Antwerpen-Mechelen en de F14 Antwerpen-Essen nog dit jaar bewegwijzering waarop het logo zal staan.
Re: Groene Golf [Antwerpen]
Wachtverzachters geïnstalleerd op fietsostrade
10/08/2017
ANTWERPEN - De fietsostrade Antwerpen-Mechelen, één van de drukste fietsassen in Vlaanderen, wordt prioritair uitgerust met nieuwe fietsverkeerslichten en een aftelklok, ook wel een wachtverzachters genoemd. Het kruispunt van de Van Den Nestlei met de Mercatorstraat werd er gisteren mee uitgerust.
Tot nu toe was er enkel een wachtverzachter voor fietsers en voetgangers aan het Centraal Station. Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) wil nu de stedelijke kruispunten op deze fietsostrade uitrusten met deze technologie. Voor onder meer de Plantin en Moretuslei moet er worden onderhandeld met Vlaanderen, omdat het hier om een gewestweg gaat. Al zou ook bij de Vlaamse overheid de interesse toenemen.
In het najaar verschijnt aan het kruispunt van de Roderveltlaan met de Arbeidersstraat een bord dat de fietsers op de fietsostrade aangeeft of ze moeten versnellen of vertragen als ze het groen verkeerslicht willen halen. De fietsers krijgt dan een haas, schildpad of opgestoken duim te zien.
http://www.gva.be/cnt/dmf20170809_03010932/wachtverzachters-geinstalleerd-op-fietsostrade
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/stad-trekt-kaart-van-aftellichten-a3237411/
Page 4 sur 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sujets similaires
» L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 4 sur 6
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum