L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) (Fietssnelweg F3, vroeger 'HST-route')
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 3 sur 4
Page 3 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) (Fietssnelweg F3, vroeger 'HST-route')
http://nnieuws.be/artikel/provincies-antwerpen-en-vlaams-brabant-werken-samen-aan-grensoverschrijdende-fietsostrades
In Vlaams-Brabant komt de uniforme signalisatie nog dit jaar op het traject Leuven-Brussel (F3).
Het duurt te lang!
Fietssnelweg naar hoofdstad dreigt vertraging op te lopen en dat laten deze fietsers niet gebeuren
22 augustus 2017
BRUSSEL / ZAVENTEM / LEUVEN / HERENT / KORTENBERG - De realisatie van de fietssnelweg F3 tussen Leuven en Brussel loopt opnieuw vertraging op. Dat is niet naar de zin van heel wat fietsers en politici, die dat maandag lieten blijken door langs de F3 te fietsen.
De provincie Vlaams-Brabant zet samen met de gemeenten Leuven, Herent, Kortenberg, Zaventem, De Vlaamse Overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zwaar in op de fietssnelweg F3 tussen Leuven en Brussel, naast de HST-spoorlijn. Het is de bedoeling om fietsers op een comfortabele manier te laten pendelen tussen de twee grootsteden. Maar ondanks de vele inspanningen is de verbinding nog steeds niet op punt gesteld. Meer nog, de realisatie van de fietsbrug werd inmiddels uitgesteld naar 2019.
Gedeputeerde van Mobiliteit Tom Dehaene, lokale CD&V-afdelingen en sympathiserende fiets-pendelaars manen de Vlaamse regering aan om sneller werk te maken van dit dossier. Om hun oproep kracht bij te zetten werd daarom een fietstocht georganiseerd van Leuven-station naar de plaats waar de fietsbrug moet komen in Zaventem.
Pijnpunten
“De fietsroute kent momenteel twee pijnpunten”, zegt Dehaene. “Zo zijn er twee knikjes in de route ter hoogte van Kortenberg. Het wegwerken van die knikjes moet de veiligheid verhogen en de route met 800 meter inkorten. Die knikjes worden eind dit jaar of begin volgend jaar weggewerkt. Even verderop, in Zaventem, stelt zich een groter probleem. Daar wacht men al enige tijd op de realisatie van een fietsbrug over de Ring.”
De nieuwe fietsbrug is ingepland tegen de bestaande spoorwegbrug, tussen de Fabrieksstraat in Zaventem en de Kleetlaan in Diegem, maar momenteel loopt de F3 daar dood. “Je kan hier gewoon niet verder”, zegt Zaventems schepen Bart Dewandeleer. “De fietsers die verder willen naar een van de bedrijvenparken in Diegem of verder richting Brussel, moeten nu noodgedwongen langs de gevaarlijke Henneaulaan.”
Aanhoudende vertraging
De aanhoudende vertragingen in dit complexe dossier stoot de CD&V'ers tegen de borst. “Als we pendelaars echt op de fiets van en naar Brussel willen krijgen is deze ‘missing-link’ een absolute noodzaak”, zegt Tom Dehaene nog. “Maar die werken worden steeds verder vooruit geschoven. Minister Weyts liet zopas weten dat de eerste spadesteek, die oorspronkelijk voorzien was in 2017, er pas in 2019 komt. Dat moet vroeger kunnen. Wij zijn overigens van oordeel dat de fietsbrug er best ligt voor de werken aan de Ring rond Brussel starten. Op die manier biedt je auto-pendelaars naar Brussel uit deze regio echt een waardig alternatief.”
Verder naar Brussel voorziet de fietssnelweg net voor Zaventem een aantakking naar de luchthaven en het Brussels Gewest heeft plannen om de F3 langs de spoorlijn te vervolledigen tussen de Haachtsesteenweg en het station van Schaarbeek.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170821_03027701
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zaventem/-maak-eindelijk-werk-van-brug-over-ring-a3238218/
Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) (Fietssnelweg F3, vroeger 'HST-route')
eeuwige reiziger a écrit:http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140207_00969189Fietsbrug van HST-fietssnelweg komt er in 2015
zaterdag 08 februari 2014
Nu AWV de nodige opmetingen uitgevoerd heeft, werkt een studiebureau aan het voorontwerp voor de fietsbrug van de HST-fietssnelweg. ‘Die fietsbrug komt ook boven de ring om Brussel, net ten noorden van de Henneaulaan, naast de spoorbrug die er vandaag al ligt’, zegt De Coster. ‘De fietsbrug is de ontbrekende schakel in de HST-fietssnelweg tussen Brussel en Leuven. In 2015 wordt ook het ontbrekende stuk van de fietsroute tussen het station van Diegem en de Fabrieksstraat in Zaventem aangelegd. De HST-fietssnelweg zal, net zoals alle routes van het zogenaamde fiets-GEN, gefinancierd worden door de provincie Vlaams-Brabant en AWV.’
De fietsbrug komt ook boven de ring.
Dergelijke berichten lees ik niet meer. Ze vallen onder de noemer 'aankondigingsbeleid' en maken de politiek ongeloofwaardig.
We wachten al jaren op de aanleg van een fietsersbrug om de Ring veilig te kunnen oversteken. Nu lijkt deze investering opnieuw uitgesteld tot zeker 2019...
Toch?
joverwimp a écrit:Dergelijke berichten lees ik niet meer. Ze vallen onder de noemer 'aankondigingsbeleid' en maken de politiek ongeloofwaardig.
We wachten al jaren op de aanleg van een fietsersbrug om de Ring veilig te kunnen oversteken. Nu lijkt deze investering opnieuw uitgesteld tot zeker 2019...
Hoop doet leven. We zien wel. Belangrijk is wel dat we als fietsers ondertussen onze stem laten horen!
Volgend jaar start bouw fietsbrug, die mogelijk aftakking naar luchthaven krijgt
12 oktober 2017
MACHELEN Als alles volgens plan verloopt, begint in de tweede helft van volgend jaar de bouw van de fietsbrug over de Brusselse ring tussen Zaventem en Diegem. Nieuw aan het project is een mogelijke aftakking naar de luchthaven in de berm van de aansluiting naar de A201.
Wie nu tussen Leuven en Brussel fietst, kan gebruik maken van de hst-fietssnelweg, die voornamelijk langs de spoorlijn loopt. In Zaventem loopt die fietssnelweg echter dood op de Brusselse ring. Daarom zijn er al jaren plannen voor een fietsbrug over de snelweg tussen Zaventem en Diegem. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) liet na een parlementaire schriftelijke vraag van partijgenoot Lorin Parys weten dat de werken in de tweede helft van volgend jaar starten. “We hebben wat vertraging opgelopen, omdat het landschap naast de brug allesbehalve vlak loopt”, aldus Weyts. “Daardoor zijn enkele complexe ingrepen nodig om de brug te kunnen bouwen. Dat vergt de nodige tijd. Maar de brug zou klaar moeten zijn in de loop van 2020.”
Verbinding naar luchthaven
De brug zal niet alleen benut worden voor de hst-fietsroute tussen Leuven en Brussel, maar zal ook een verbinding naar de luchthaven vormen. Die verbinding zal in de berm van de aansluiting naar de A201 lopen. “De aansluiting was oorspronkelijk niet voorzien in het hst-fietsbrugproject, maar werd op aangeven van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) als opportuun beschouwd als snelle verbinding naar de luchthaven”, zegt de minister nog. “Nu zal onderzocht worden of de verbinding naar Brussels Airport samen met de fietsbrug aangelegd kan worden. Als er door die werken vertraging zou komen, dan wordt eerst de brug aangelegd en pas nadien de aftakking naar de luchthaven.”
https://www.hln.be/regio/machelen/volgend-jaar-start-bouw-fietsbrug-die-mogelijk-aftakking-naar-luchthaven-krijgt~a8bd1322/
Re: Wegwerken knikjes 2018 [Kortenberg]
Bouwaanvraag voor wegwerken ‘knikjes’ op HST-fietsroute
17 oktober 2017
Om de HST-fietssnelweg tussen Leuven en Brussel nog aantrekkelijker te maken, willen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Kortenberg al geruime tijd de ‘knikjes’ op het traject wegwerken. De bouwaanvraag is ingediend en de werken starten volgend jaar.
De HST-fietssnelweg tussen Leuven en Brussel loopt voornamelijk langs de spoorlijn, maar in Kortenberg wordt het traject meermaals onderbroken. Dat zijn de zogenaamde ‘knikjes’. Zo moeten fietsers de drukke Kouter- en Zavelstraat oversteken en loopt de HST-route tussen de Everbergstraat en het station van Kortenberg via onder meer de Engerstraat. Het dossier is na jaren overleg eindelijk in een stroomversnelling. “De bouwaanvraag voor het volledige traject werd midden september bij Ruimte Vlaanderen ingediend”, aldus minister Ben Weyts (N-VA). “Momenteel werkt een studiebureau het bestek voor de werken uit. Dat zal nadien goedgekeurd moeten worden door de gemeenteraad van Kortenberg, waarna de gemeente in het voorjaar van volgend jaar met de werken kan starten.”
Volgens burgemeester Chris Taes (CD&V) zullen fietsers na die werken voortaan de hele tijd langs het spoor kunnen rijden. “Alleen tussen Kwerps en Veltem moet er nog deels over de straat gereden worden”, klinkt het.
https://www.hln.be/regio/kortenberg/bouwaanvraag-voor-wegwerken-knikjes-op-hst-fietsroute~a0706da4/
Re: Fietsbrug [Zaventem]
joverwimp a écrit:Dergelijke berichten lees ik niet meer. Ze vallen onder de noemer 'aankondigingsbeleid' en maken de politiek ongeloofwaardig.
We wachten al jaren op de aanleg van een fietsersbrug om de Ring veilig te kunnen oversteken. Nu lijkt deze investering opnieuw uitgesteld tot zeker 2019...
Fietssnelweg naar luchthaven komt dichterbij
01/12/2017
Met de nodige vertraging is de voorbije weken een nieuwe stap gezet om Brussels Airport beter bereikbaar te maken met de fiets: de ontwerpstudie voor het tracé van de toekomstige fietssnelweg is opgestart. "In 2018 kunnen de werkzaamheden starten, zodat in 2019 fietsers de route kunnen gebruiken", meldt de provincie Vlaams-Brabant vrijdag.
Er zijn al langer plannen voor de fietsroute naar de luchthaven, een aftakking van de fietssnelweg Leuven-Brussel (F3). Door de aanslagen van 22 maart 2016 op de luchthaven verdween het dossier een tijdje naar de achtergrond, maar nu werd de draad weer opgepikt, zegt gedeputeerde voor mobiliteit Tom Dehaene.
De fietsroute zal de bestaande fietssnelweg Leuven-Brussel verlaten in Zaventem, waar de spoorlijn naar Brussels Airport ondergronds gaat, en dan de omheining rond de luchthaven volgen tot aan de A201, de toegangsweg tot de luchthaven. Een deel van de fietsroute volgt een oude spoorwegbedding.
De luchthavenbeheerder heeft de voorbije weken de ontwerpstudie voor de fietsweg opgestart. Daarin wordt het tracé verder uitgewerkt, aldus Dehaene. De route zal 4 meter breed zijn, geasfalteerd worden en verlicht zijn.
Brussels Airport Company betaalt de studie. De aanleg, die naar schatting 1 miljoen euro zal kosten, wordt betaald door de provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen. Op de luchthaven werken circa 20.000 mensen. Momenteel komt slechts 1 procent met de fiets of te voet.
http://www.bruzz.be/nl/actua/fietssnelweg-naar-luchthaven-komt-dichterbij
Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) (Fietssnelweg F3, vroeger 'HST-route')
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Dergelijke berichten lees ik niet meer. Ze vallen onder de noemer 'aankondigingsbeleid' en maken de politiek ongeloofwaardig.
We wachten al jaren op de aanleg van een fietsersbrug om de Ring veilig te kunnen oversteken. Nu lijkt deze investering opnieuw uitgesteld tot zeker 2019...Fietssnelweg naar luchthaven komt dichterbij
01/12/2017
Met de nodige vertraging is de voorbije weken een nieuwe stap gezet om Brussels Airport beter bereikbaar te maken met de fiets: de ontwerpstudie voor het tracé van de toekomstige fietssnelweg is opgestart. "In 2018 kunnen de werkzaamheden starten, zodat in 2019 fietsers de route kunnen gebruiken", meldt de provincie Vlaams-Brabant vrijdag.
Er zijn al langer plannen voor de fietsroute naar de luchthaven, een aftakking van de fietssnelweg Leuven-Brussel (F3). Door de aanslagen van 22 maart 2016 op de luchthaven verdween het dossier een tijdje naar de achtergrond, maar nu werd de draad weer opgepikt, zegt gedeputeerde voor mobiliteit Tom Dehaene.
De fietsroute zal de bestaande fietssnelweg Leuven-Brussel verlaten in Zaventem, waar de spoorlijn naar Brussels Airport ondergronds gaat, en dan de omheining rond de luchthaven volgen tot aan de A201, de toegangsweg tot de luchthaven. Een deel van de fietsroute volgt een oude spoorwegbedding.
De luchthavenbeheerder heeft de voorbije weken de ontwerpstudie voor de fietsweg opgestart. Daarin wordt het tracé verder uitgewerkt, aldus Dehaene. De route zal 4 meter breed zijn, geasfalteerd worden en verlicht zijn.
Brussels Airport Company betaalt de studie. De aanleg, die naar schatting 1 miljoen euro zal kosten, wordt betaald door de provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen. Op de luchthaven werken circa 20.000 mensen. Momenteel komt slechts 1 procent met de fiets of te voet.
http://www.bruzz.be/nl/actua/fietssnelweg-naar-luchthaven-komt-dichterbij
Het gaat hier om een aftakking naar de luchthaven, niet over de fietsbrug die naar Brussel leidt.
Overigens bestaat al een behoorlijke aftakking naar de luchthaven, grotendeels verkeersvrij, die leidt naar een fietsenstalling achter de busterminal.
Aftakking luchthaven [Zaventem]
joverwimp a écrit:Het gaat hier om een aftakking naar de luchthaven, niet over de fietsbrug die naar Brussel leidt.
Overigens bestaat al een behoorlijke aftakking naar de luchthaven, grotendeels verkeersvrij, die leidt naar een fietsenstalling achter de busterminal.
Oei, mij vergaloppeerd. De wens is zo vaak de vader van de gedachte, nietwaar?!
Luchthaven binnenkort ook bereikbaar met de fiets
03/12/2017
ZAVENTEM - Brussels Airport Company bouwt stelselmatig aan een verbeterde bereikbaarheid van de luchthaven. Voor de zwakke weggebruikers zal binnenkort een aftakking naar de luchthaven worden gelegd aan de fietssnelweg Leuven-Brussel.
De luchthavenuitbater hoopt dat in 2040 minstens 50% van de werknemers en passagiers met gedeeld vervoer, met de fiets of te voet naar de luchthaven zal komen. Om die doelstelling te bereiken, wordt een fietsweg naar de luchthaven gelegd. Het is een aftakking van de F3, de fietssnelweg Leuven-Brussel. “Nu komt slechts één procent van de werknemers op Brussels Airport met de fiets of te voet”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “Maar het potentieel is groter. Dankzij de fietsroute kunnen we hen een gemakkelijke en veilige route aanbieden.”
De nieuwe route wordt gerealiseerd in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, Vlaanderen en de gemeente Zaventem. “We bouwen de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel verder uit”, zegt Tom Dehaene (CD&V), gedeputeerde voor Mobiliteit. “Daarom zijn we vragende partij voor een directe link tussen deze fietssnelweg en de luchthaven. De luchthaven is met zijn 20.000 werknemers een grote site.”
In 2018 kunnen de werkzaamheden starten, zodat fietsers de route in 2019 kunnen gebruiken. Een deel van de fietsroute zal de oude spoorwegbedding, nu een groene vrije ruimte, volgen.
Brussels Airport Company betaalt de studie. De provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen betalen de aanleg. Het prijskaartje van dit project wordt geraamd op circa één miljoen euro.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171204_03224205
Slimme verkeerslichten [Nossegem]
Slimme verkeerslichten maken HST-fietsroute veiliger
03 januari 2018
ZAVENTEM Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 150.000 euro vrij voor het veiliger maken van het kruispunt van de HST-fietsverbinding met de Mechelsesteenweg in Nossegem. Daar komen slimme verkeerslichten zodat fietsers de steenweg veilig over kunnen steken.
De HST-fietsverbinding tussen Leuven en Brussel loopt voornamelijk langs het spoor, maar kent onderweg nog enkele gevaarlijke punten. Zo ook de oversteek ter hoogte van de Mechelsesteenweg in Nossegem. “Maar daar brengt minister Weyts nu verandering in”, zegt Zaventems schepen van Openbare Werken Luk Vander Elst (N-VA). “Hij maakt 150.000 euro vrij voor de plaatsing van slimme verkeerslichten. Die moeten de veiligheid op de HST-fietsverbinding fors verhogen.”
(...)
https://www.hln.be/regio/zaventem/slimme-verkeerslichten-maken-hst-fietsroute-veiliger~a654869a/
Tellingen 2017
Almaar drukker op fietssnelwegen Leuven-Brussel en Halle-Brussel
16/01/2018
Uit de registraties door de vaste tellingen langs de fietssnelwegen Leuven-Brussel (F3) en Halle-Brussel (F20) blijkt dat het aantal fietsbewegingen langs beide banen de afgelopen jaren sterk gestegen is. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Michel Doomst (CD&V).
Tussen Herent en Leuven werden langs de fietssnelweg F3 in 2017 226.543 fietsbewegingen gemeten, een stijging met 30,9 procent in vergelijking met 2013. Ook in Erps-Kwerps is er sprake van een toename van 40 procent, terwijl er in Nossegem een lichte daling (-2,4 procent) gemeten werd. Langs de F20 ter hoogte van de sluis van Ruisbroek werden in de periode september-november 2017 58.700 fietsbewegingen gemeten, een stijging met 15,6 procent in vergelijking met het jaar voordien.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180116_03302649
Bewegwijzering F
Fietssnelweg krijgt borden en wegmarkering
22/04/2018
HERENT / KORTENBERG / ZAVENTEM / LEUVEN - De provincie is gestart met de bebordings- en markeringswerken op de F3, de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel. Op die manier werken de provincie en de gemeenten Herent, Kortenberg, Zaventem en Leuven aan een betere zichtbaarheid. Met de signalisatie willen de betrokken partijen het de fietser makkelijker maken om de fietssnelweg te volgen en te herkennen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180422_03477054
Tevredenheidsenquête
Provincie polst naar tevredenheid gebruikers F3-fietssnelweg
07 juni 2018
De provincie Vlaams-Brabant vraagt fietsers om hun mening te geven over de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel. Gisteren werden alle gebruikers getrakteerd op een koffiekoek. Meteen kregen ze de vraag om een enquête over de F3-snelweg in te vullen.
Sinds kort prijken maar liefst 200 bordjes langs het parcours van de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel. Daarnaast werden op 229 plaatsen op de 31 kilometer lange route wegmarkeringen aangebracht. Dit alles moet de fietsers begeleiden op hun rit. Maar wat vinden de fietsers er nu zelf van? Met die vraag zit de provincie Vlaams-Brabant en daarom lanceert men een enquête. Gisteren werd het startschot gegeven in Zaventem, waar gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) koffiekoeken uitdeelde aan de fietsers. “Zo kunnen we het fietsbeleid beter afstemmen op het profiel en de behoeftes van de fietser.”
Rens Gijsen fietst dagelijks van Schaarbeek naar Leuven en vindt de bebording en wegmarkeringen meer dan geslaagd. “De aanduidingen waren nodig, want op sommige plaatsen wijkt de fietssnelweg van het traject naast het spoor af. Los daarvan is de route tussen Leuven en Brussel zeer aangenaam voor fietsers.”
De enquête kan ingevuld worden op www.vlaamsbrabant.be/elkefietsertelt .
https://www.hln.be/regio/zaventem/provincie-polst-naar-tevredenheid-gebruikers-f3-fietssnelweg~adc708d0/
[QUOTE=praha;8740956]volgens mij niet... [/QUOTE] Jawel.
Fietssnelweg Leuven-Brussel wordt 800 meter korter
17/06/2018
De provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid gaan er samen met de gemeente Kortenberg voor zorgen dat de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel 800 meter korter wordt. Een goede zaak voor de veiligheid en het comfort van de talrijke gebruikers.
De Vlaamse overheid en de provincie Vlaams-Brabant maken 2,6 miljoen euro vrij om op de fietssnelweg F3 tussen Leuven en Brussel drie zogenaamde "knikjes" weg te werken. Dat zal gebeuren op het grondgebied van de gemeente Kortenberg. De F3 loopt grotendeels langs de spoorlijn, maar op het grondgebied Kortenberg worden fietsers op drie plaatsen geconfronteerd met een omleiding.
Er zijn twee korte omleidingen ter hoogte van de bruggen aan het station van Erps-Kwerps en de kruising met de Zavelstraat, waarbij fietsers telkens drukke wegen moeten kruisen. Daarnaast is er een grotere "knik" die de fietsers via de Everberg- en de Kwerpsestraat naar het station van Kortenberg voert. De gebruikers vragen al lang een oplossing voor het probleem.
Na de ingrepen zullen de fietsers op de drie plaatsen gewoon verder langs de spoorweg kunnen fietsen in plaats van om te rijden. Van deze werken wordt overigens ook gebruik gemaakt om het aantal parkeerplaatsen aan het station van Everberg uit te breiden van 22 tot 95. De werkzaamheden aan de Zavelstraat en de "grote knik" gebeuren pas later. De gemeente Kortenberg coördineert het hele project.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/17/fietssnelweg_leuven-brusselwordt800meterkorter/
Re: omleiding in Zaventem
joverwimp a écrit:door de Hoogstraat, bewegwijzerd met de nieuwe borden
Is de route langs de spoorlijn (door werken) afgesloten? Of is dat de huidige route tot wanneer de fietsbrug over de E40 een feit is?
Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) (Fietssnelweg F3, vroeger 'HST-route')
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:door de Hoogstraat, bewegwijzerd met de nieuwe borden
Is de route langs de spoorlijn (door werken) afgesloten? Of is dat de huidige route tot wanneer de fietsbrug over de E40 een feit is?
Hier heb ik de F3 eerder gekruist dan gevolgd. De fietsbrug over de E40 is alleszins niet voor morgen.
traject in Haren
Het is maar een wandelpaadje maar echt de moeite waard, doorheen een verwilderd bos.
Begin aan de Verdunstraat 305
Kruising Ransonstraat
Moervospad (https://www.brussel.be/sites/default/files/bxl/Chemins_de_Haren_A1leg.pdf
Evere (comfortabeler is een parallel pad door het Goed Herderspark)
Carlistraat
Begin aan de Verdunstraat 305
Kruising Ransonstraat
Moervospad (https://www.brussel.be/sites/default/files/bxl/Chemins_de_Haren_A1leg.pdf
Evere (comfortabeler is een parallel pad door het Goed Herderspark)
Carlistraat
Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) (Fietssnelweg F3, vroeger 'HST-route')
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Het gaat hier om een aftakking naar de luchthaven, niet over de fietsbrug die naar Brussel leidt.
Overigens bestaat al een behoorlijke aftakking naar de luchthaven, grotendeels verkeersvrij, die leidt naar een fietsenstalling achter de busterminal.
Oei, mij vergaloppeerd. De wens is zo vaak de vader van de gedachte, nietwaar?!Luchthaven binnenkort ook bereikbaar met de fiets
03/12/2017
ZAVENTEM - Brussels Airport Company bouwt stelselmatig aan een verbeterde bereikbaarheid van de luchthaven. Voor de zwakke weggebruikers zal binnenkort een aftakking naar de luchthaven worden gelegd aan de fietssnelweg Leuven-Brussel.
De luchthavenuitbater hoopt dat in 2040 minstens 50% van de werknemers en passagiers met gedeeld vervoer, met de fiets of te voet naar de luchthaven zal komen. Om die doelstelling te bereiken, wordt een fietsweg naar de luchthaven gelegd. Het is een aftakking van de F3, de fietssnelweg Leuven-Brussel. “Nu komt slechts één procent van de werknemers op Brussels Airport met de fiets of te voet”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “Maar het potentieel is groter. Dankzij de fietsroute kunnen we hen een gemakkelijke en veilige route aanbieden.”
De nieuwe route wordt gerealiseerd in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, Vlaanderen en de gemeente Zaventem. “We bouwen de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel verder uit”, zegt Tom Dehaene (CD&V), gedeputeerde voor Mobiliteit. “Daarom zijn we vragende partij voor een directe link tussen deze fietssnelweg en de luchthaven. De luchthaven is met zijn 20.000 werknemers een grote site.”
In 2018 kunnen de werkzaamheden starten, zodat fietsers de route in 2019 kunnen gebruiken. Een deel van de fietsroute zal de oude spoorwegbedding, nu een groene vrije ruimte, volgen.
Brussels Airport Company betaalt de studie. De provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen betalen de aanleg. Het prijskaartje van dit project wordt geraamd op circa één miljoen euro.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171204_03224205
"De luchthavenuitbater hoopt dat in 2040 minstens 50% van de werknemers en passagiers met gedeeld vervoer, met de fiets of te voet naar de luchthaven zal komen."
Dan zal ook de fietsenstalling attractiever moeten worden. De weg er naartoe is niet bewegwijzerd en moeilijk te vinden. De fietser moet zich een weg banen door de menigte voetgangers met trolly's die in de buurt gedropt worden en zich naar de vertrekhall begeven; en vervolgens door de busterminal.
De stalling zelf zit aan haar maximumcapaciteit en wordt voor de helft ook gebruikt door moto's, die zelfs de toegang bemoeilijken. Twee weken geleden stuurde ik onderstaande foto's naar BAC met de vraag beide minstens te scheiden.
"In 2018 kunnen de werkzaamheden starten, zodat fietsers de route in 2019 kunnen gebruiken."
BAC heeft pas de ontwerpstudie afgerond. Dan moeten vergunningen angevraagd worden en een aanbesteding uitgeschreven.
Als de werken in 2019 starten mogen we zeer tevreden zijn.
Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) (Fietssnelweg F3, vroeger 'HST-route')
joverwimp a écrit:"De luchthavenuitbater hoopt dat in 2040 minstens 50% van de werknemers en passagiers met gedeeld vervoer, met de fiets of te voet naar de luchthaven zal komen."
Dan zal ook de fietsenstalling attractiever moeten worden. De weg er naartoe is niet bewegwijzerd en moeilijk te vinden. De fietser moet zich een weg banen door de menigte voetgangers met trolly's die in de buurt gedropt worden en zich naar de vertrekhall begeven; en vervolgens door de busterminal.
De stalling zelf zit aan haar maximumcapaciteit en wordt voor de helft ook gebruikt door moto's, die zelfs de toegang bemoeilijken. Twee weken geleden stuurde ik onderstaande foto's naar BAC met de vraag beide minstens te scheiden.
Mooi voorbeeld van fietsinfrastructuur als "restinfrastructuur". Ergens een onbenut strookje dat met een klad verf omgetoverd werd tot fietsenstalling. Uit de foto's blijkt dat heel duidelijk. De ruimte tussen fietsenstalling en parkeerplaatsen lijkt me trouwens vrij smal. Veel te dicht bij de wagens, met alle mogelijke gevolgen van dien (krassen e.d.).
Offer die autoparkeerstrook op, plaats etagefietsrekken en je verdubbelt niet alleen de capaciteit maar ook de aantrekkelijkheid neemt toe. En ja, zoals je opmerkt, scheidt men best fietsen van de knetterende tweetakts.
Bespeur ik op een van je foto's trouwens een laadstation voor elektrische fietsen?
Re: Wegwerken knikjes 2018 [Kortenberg]
Kortenberg pakt vanaf september de knikjes op de F3 aan (18 juni 2018)
F3 binnenkort 800 meter korter
Maandag 17 september is het zover: de langverwachte werken aan de knikjes starten. Na de werken is de F3 800 meter korter en fiets je nog sneller, veiliger en vlotter tussen Leuven en Brussel.
Fase 1 pakt de NMBS-parking in Erps-Kwerps, de doorsteek ter hoogte van de Kouterstaat en de kleine knik over de Zuurbeek aan. In een tweede fase wordt de knik ter hoogte van de Zavelstraat en de grote knik (Everbergstraat) weggewerkt. Deze fase is voor later: de gemeente is hiervoor volop bezig met de onderhandelingen voor de grondverwervingen.
De werken kosten 2.232.571,74 euro. De gemeente Kortenberg maakt hiervoor gebruik van het vernieuwde fietssnelwegensubsidiereglement. De provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid dragen elk 50% van de ontwerp- en aanlegkosten en van de grondverwervingen.
De uitbreiding van de NMBS-parking wordt in het kader van de P&R-studie aangepakt in samenspraak met De Werkvennootschap. Die laatste zorgt ook voor de financiering. Dit brengt de totaalkost van het volledige project op ca. 2.610.000 euro.
https://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/nieuw-component.jsp
Re: Wegwerken knikjes 2018 [Kortenberg]
Wegwerken van ‘knikjes’ op hst-fietssnelweg begonnen
2 oktober 2018
KORTENBERG In Erps-Kwerps is een aannemer maandag gestart met het wegwerken van de ‘knikjes’ op de hst-fietsroute tussen Leuven en Brussel. In eerste instantie wordt de parking van het station uitgebreid, vanaf midden oktober worden twee fietstunnels onder bestaande bruggen aangelegd.
De hst-fietsroute loopt grotendeels langs het spoor, maar in Erps-Kwerps moeten fietsers zowel ter hoogte van de Kouterstraat als aan de Zavelstraat een ommetje maken om beide straten over te steken. Die zogenaamde knikjes worden de komende maanden weggewerkt. Na de voorbereidende werken is men nu effectief gestart met de uitvoeringswerken. Momenteel wordt de parking van het station van Erps-Kwerps uitgebreid. De parking voor pendelaars langs de Kerselarenstraat is sinds dinsdag volledig afgesloten.
Fietssnelweg blijft open
Vanaf 15 oktober wordt de Kouterstraat onderbroken ter hoogte van de brug over het spoor. De aannemer start dan namelijk met het aanleggen van een fietstunnel onder de brug. De fietssnelweg blijft tijdens de werken open, maar op de Kouterstraat zelf is doorgaand verkeer voor voertuigen en fietsers niet meer mogelijk. Over de omleiding wordt de komende dagen nog gecommuniceerd door de gemeente. Nadien komt er ook een fietstunnel ter hoogte van de Zavelstraat. Alle werken zouden ten laatste in de zomer afgerond moeten zijn.
Burgemeester Chris Taes (CD&V) is blij dat de werken eindelijk begonnen zijn. “Hier wachtten we immers al lang op. Als gemeente waren we een absolute trekker van het project en lieten we de nodige studies uitvoeren. Voor de financiering was het evenwel wachten op de provincie. Maar nu is alles rond en kunnen de knikjes eindelijk weggewerkt worden. Op langere termijn zal het fietspad ook tot aan het station van Kortenberg doorgetrokken worden.”
https://www.hln.be/regio/kortenberg/wegwerken-van-knikjes-op-hst-fietssnelweg-begonnen~ae863ff1/
Telling F3
Vier op de vijf gebruiken fietssnelweg als pendelroute
woensdag 26 september 2018
Welgeteld 412 fietsers namen deel aan het fiets-onderzoek van de provincie dat nagaat wie en op welke manier de fietssnelweg Leuven-Brussel (F3) gebruikt. Nog tot 30 september wordt, in kader van de Fietstelweek, het aantal gebruikers daar geteld.
De fietssnelweg F3 trekt heel wat pendelaars aan die de rit bijna dagelijks afleggen. Drie vierde van de gebruikers is een man en de gemiddelde leeftijd bedraagt 43 jaar. Ruim tachtig procent van de ondervraagden gebruikt de route op weg van of naar het werk, en de gemiddelde afstand van een woon-werkrit op de fietssnelweg bedraagt 22,8 km.
Die rit wordt met een behoorlijk tempo afgewerkt, want de meeste fietsers komen binnen het uur aan op hun bestemming. Twee op de drie fietsers doen de rit ook meerdere keren per week. Wie vaker op de fiets springt, doet dat in de eerste plaats om meer aan sport te doen. Ontsnappen aan de file komt maar op de tweede plaats.
Kwart rijdt elektrisch
In 2012 fietste negen procent van de F3-fietsers elektrisch. Dat aandeel is intussen verdrievoudigd, tot 26 procent. De vooruitgang van de elektrische fiets gaat ten koste van de gewone stadsfietsen. Het aandeel van de koersfiets bleef gelijk. De speedpedelec is aan een behoorlijke opmars bezig. Vandaag fietst acht procent van de respondenten al op zo'n snelle elektrische fiets.
Nog tot 30 september vindt de FietsTelweek plaats. De gemeenten, provincies en de Vlaamse overheid verzamelen een week lang zo veel mogelijk fietsgegevens aan de hand van vaste en mobiele telpunten en via manuele tellingen. Zo komen ze te weten welke wegen en kruispunten fietsers vaak of minder vaak gebruiken.
Netwerken verbeteren
Ook ontdekken ze zo op welke momenten van de dag of de week er het meest gefietst wordt. “Die data zijn noodzakelijk om de fietsnetwerken te verbeteren”, zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V). “We kunnen vaststellen of het aantal fietsers stijgt, welke trajecten al verzadigd zijn en waar alternatieve routes of nieuwe investeringen noodzakelijk zijn.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180925_03784030
Re: Wegwerken knikjes 2018 [Kortenberg]
Tom Dehaene
28 oktober 2018
‘Werfopvolging’ tijdens de zondagse ochtendrit. De werken om de ‘knikjes van Korenberg’ te verwijderen zijn gestart. Zo maken we de F3, #fietssnelweg tussen Leuven en Brussel, 800 meter korter en veiliger.
https://twitter.com/tomdehaene/status/1056596665975607302
RE: WEGWERKEN KNIKJES 2018
Eind 2019 (dus twee jaar na de bouwaanvraag) zijn de beruchte knikjes geschiedenis. Vanaf dan fiets je in een rechte lijn vlot, veilig en 800 meter minder lang van Erps-Kwerps tot Kortenberg.eeuwige reiziger a écrit:Bouwaanvraag voor wegwerken ‘knikjes’ op HST-fietsroute
17 oktober 2017
Om de HST-fietssnelweg tussen Leuven en Brussel nog aantrekkelijker te maken, willen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Kortenberg al geruime tijd de ‘knikjes’ op het traject wegwerken. De bouwaanvraag is ingediend en de werken starten volgend jaar.
- Fase 1: station Erps-Kwerps
De werken zijn in oktober 2018 gestart. In maart wordt de uitbreiding van de parking afgewerkt met een toplaag in asfalt. De fietstunnel en de fietssnelweg ter hoogte van de Kouterstraat (zie foto) zijn tegen deze zomer klaar.
- Fase 2: Zuurbeek
Realisatie van een fietsersbrug over de Zuurbeek (tussen Kouterstraat en Zavelstraat). Werken zijn eind 2018 opgestart, vermoedelijke einddatum: mei 2019.
- Fase 3: Zavelstraat
De werken aan het tweede knikje starten in mei. Einde voorzien in oktober 2019.
- Fase 4: station Kortenberg
Tussen de Zavelstraat en het station van Kortenberg komt er een nieuw, verkort tracé. Bovendien worden er enkele nieuwe parkeerplaatsen aan het station van Kortenberg gerealiseerd.
De gemeente Kortenberg onderhandelt volop over de grondverwervingen. Een eerste deelfase wordt begin 2019 opgestart.
Tellingen 2018
Met 245.220 fietsers in 2018 is het jaagpad tussen Halle en Brussel misschien wel het populairst in de eigen regio, toch scoren nog andere fietspaden in Vlaams-Brabant beter. Dat is onder andere het geval voor de Demerdijk in Werchter waar 301.352 fietsers passeerden, met dank aan Rock Werchter. De fietssnelweg tussen Leuven en Brussel haalde net geen 300.000 fietsers en de fietssnelweg tussen Leuven en Mechelen 294.796 fietsers.
Bronbericht:
https://velo-ravel.forumactif.org/t61p50-canal-bruxelles-charleroi-partie-flamande-hallelembeek-sint-pieters-leeuw-ev5-eurovelo-5-f20#14284
Page 3 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Sujets similaires
» L053 Langs de Lijn L53 Leuven-Mechelen Fietsweg 'Lijnloperspad' [Wilsele]
» F003 - fietssnelweg F3 Brussel - Leuven (Fietssnelweg F3)
» L036 Fietsweg langs de lijn L36 Tienen - Leuven ( (Fietssnelweg F24)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
» F003 - fietssnelweg F3 Brussel - Leuven (Fietssnelweg F3)
» L036 Fietsweg langs de lijn L36 Tienen - Leuven ( (Fietssnelweg F24)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L060 part 01 Fietsweg Brussel - Asse (L60) Fietssnelweg F212
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 3 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum